+ All Categories
Home > Documents > 17354492 Vox Philosophiae VolI Nr22009 Jean Grondin i Turnura Hermeneutic a Fenomenologiei Numr...

17354492 Vox Philosophiae VolI Nr22009 Jean Grondin i Turnura Hermeneutic a Fenomenologiei Numr...

Date post: 18-Oct-2015
Category:
Upload: xistense22
View: 75 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 221

Transcript
  • Revista Vox PhilosophiaeVolumul I, numrul 2/2009

    JEAN GRONDIN I TURNURA

    HERMENEUTIC A FENOMENOLOGIEI

    Numr special editat de Sorin Marica i Ioana Baciu

    Proiectul cultural Vox Philosophiae

    www.voxph.org

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    ISSN 2100-0069Copyright Toate drepturile rezervate

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 2

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Redacia Vox Philosophiae

    Redactori efiSorin Claudiu MARICA, doctorand Universitatea din Nisa Sophia-Antipolis Cora MATEI, Universitatea Spiru Haret, Bucureti

    Membrii onorificiProf. dr. Ion COPOERU, Universitatea Babe-Bolyai, Cluj-Napoca Prof. dr. Jean-Franois LAVIGNE, Universitatea din Nisa Sophia-Antipolis (Frana) Prof. dr. Jean GRONDIN, Universitatea din Montreal (Canada)Prof. dr. Claude ROMANO, Universitatea Paris Sorbonne-Paris IV (Frana) Dr. Ciprian VLCAN, scriitor i filosof, preedinte al Societii Tinerilor Universitari din Romnia

    Comitet tiinific i de lectur Dr. Cora MATEI, Universitatea Spiru Haret, Bucureti Dr. Grgori JEAN, Universitatea din Nisa Sophia-Antipolis (Frana) Dr. Yves MAYZAUD, Universitatea din Wuppertal (Germania) Sylvain CAMILLERI, doctorand n filosofie, Universitatea Paul Valry - Montpellier IIIDiana DECA, doctorand n filosofie, Cognitive Science Center, Amsterdam

    Comitet de redacieSorin Claudiu MARICA, doctorand Universitatea din Nisa Sophia-Antipolis, redactor-ef i responsabil publicaie

    Cora MATEI, lector universitar doctor, Universitatea Spiru Haret, Bucureti, redactor-ef i responsabil publicaie

    Raluca MOCAN, doctorand n filosofie, Universitatea Paris Est, responsabil articole strine Rare IORDACHE, redactor presa local i www.irregular.ro, Universitatea Babe-Bolyai, Cluj-Napoca, responsabil articole romneti

    Ioana BACIU, Facultatea de Filosofie Universitatea Al. I. Cuza, Iai, specializarea Filosofie aplicat i management cultural, responsabil traduceri

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 3

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Tudor GROZAV, Universitatea Humboldt, Berlin

    Comitet de traducereLimba francez Simona-Mihaela ILIE, profesor universitar, traductor francez, Universitatea Bogdan Vod, Cluj-Napoca

    Limba italian Cristina Patricia GHEORGHE, traductor francez i italian

    Limba englez Magdalena DUMITRANA, conf. univ. la Universitatea de Stat din Piteti, Facultatea de tiine ale Educaiei

    Sediu i redacie: 22, Impasse des Cigales, 06400, Cannes, France

    Adres de mail: [email protected]

    Telefon: 0033618733829

    Periodicitate: Revista Vox Philosophiae apare bianual, iar uneori, suplimentar, un numr special.

    Alte informaii:Revist a Proiectului cultural Vox Philosophiae (www.voxph.org)

    Autorii sunt rugai a pstra copii ale manuscriselor, ntruct acestea nu se returneaz.

    Pentru mai multe detalii privind propunerea articolelor, vizitai aceast pagin: www.philosophical-

    review.info.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 4

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Cuprins

    Ioana Baciu i Sorin Marica, Editorial ........................................................... 6

    DOSAR JEAN GRONDINJean Grondin, Contribuia silenioas a lui Husserl la hermeneutic (traducere de Ioana Baciu) ................................................................................................... 11

    Jean Grondin, Gadamer i coala de la Tbingen (traducere de Dan Sima) ...... 32

    Jean Grondin, Teza hermeneuticii asupra fiinei (traducere de Sorin Claudiu Marica) ............................................................................................................... 63

    Jean Grondin, Tensiunea donrii ultime si a gndirii hermeneutice a aplicrii la Jean-Luc Marion (traducere de Rare Iordache) .................................................... 82

    Jean Grondin, Fenomenologia barat (traducere de Sorin Claudiu Marica) ........ 102

    Jean Grondin, Filosofie continental sau hermeneutic: tragediile nelegerii n perspectivele analitice i continentale (traducere de Ioana Baciu).............................. 115

    Jean Grondin, Turnura fenomenologic a hermeneuticii dup Heidegger, Gadamer i Ricoeur (traducere de Ioana Baciu) .................................................... 131

    Jean Grondin, nelegerea ca dialog (traducere de Magdalena Dumitrana).......................................................................................................... 150

    VARIAClaude Romano, Ateptarea (traducere de Ilie Pintea) ...................................... 175

    Vlad-Ionu Ttaru, Cinci virtui paradoxale ale precizrii conceptuale .............. 207

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 5

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Ioana Baciu i Sorin Marica

    Editorial

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 6

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Numrul doi al Revistei Vox Philosophiae este dedicat filosofului canadian Jean Grondin. Scrierile sale filosofice au reuit s evidenieze faptul c

    anumite necesiti interne comprehensiunii fac ca orice hermeneutic s fie, n

    mod obligatoriu, o fenomenologie, o evideniere a lucrurilor nsele, iar aceleai

    necesiti fac ca orice fenomenologie s presupun o hermeneutic chiar

    implicit. ntreaga oper a lui Jean Grondin este ghidat de acest chiasm, de

    aceast ncruciare a necesitilor metodologice fenomenologice i

    hermeneutice. Alegerea articolelor care au fost traduse n acest numr de ctre

    voluntarii care se afl n spatele Proiectului Vox Philosophiae a fost ghidat de

    evidenierea tuturor aspectelor inerente acestui chiasm metodologic.

    Astfel, ntr-un prim text, cel tradus de Ioana Baciu, referitor la

    contribuia oarecum timid i silenioas a lui Husserl la hermeneutic, putem

    observa demersul domnului Jean Grondin n expunerea modului i locului n

    care Husserl introduce implicit hermeneutica, dar i modul n care acesta

    nelege hermeneutica. ntr-un alt text, Gadamer i coala de la Tbingen, n

    traducerea lui Dan Sima, ni se vorbete despre relaiile tumultuoase dintre

    Gadamer i coala de la Tbingen, dar i despre poziiile lor exegetice

    fundamental diferite.

    n textul Teza hermeneuticii asupra fiinei, n traducerea lui Sorin Claudiu

    Marica, Jean Grondin face o expunere a modalitii prin care fiina poate fi

    neleas, i anume prin limbaj. n aceast modalitate prin care noi ncercm s

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 7

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    exprimm fiina se poate observa o conotaie ontologic a hermeneuticii.

    De asemenea, un text important al lui Jean Grondin, n traducerea lui

    Rare Iordache, este cel dedicat Tensiunii donrii ultime i a gndirii hermeneutice a

    aplicrii la Jean-Luc Marion, care trateaz despre donare n viziunea lui Jean-Luc

    Marion i despre influena lui Heidegger asupra acestuia. ntr-un alt text,

    Fenomenologia barat, n traducerea lui Sorin Marica, ni se vorbete despre o

    fenomenologie care, pentru a fi neleas, ar fi mai potrivit s nu se vorbeasc

    despre ea sau, aa cum spune Husserl, s devin un retur la lucrurile nsele, la

    un a-face-vizibile fenomenele.

    n articolul Filosofie continental sau hermeneutic: tragediile nelegerii n

    perspectivele analitice i continentale, n traducerea Ioanei Baciu, este abordat

    diferena dintre filosofia continental i cea american, diferen ce const n

    modul n care filosofia este neleas, n primul caz, ca hermeneutic, iar, n cel

    de-al doilea caz, ca filosofie analitic. n Turnura fenomenologic a hermeneuticii dup

    Heidegger, Gadamer i Ricoeur, de asemenea, n traducerea Ioanei Baciu, dl.

    Grondin vorbete despre turnura pe care o poate lua hermeneutica n opera

    celor amintii, aceast turnur fiind, aa cum titlul sugereaz, de tip

    frnomrnologic. Tot n legatur cu domeniul hermeneuticii, textul tradus de

    Magdalena Dumitrana, nelegerea ca dialog , trateaz despre capacitatea finit a

    omului de a nelege, aa cum este prezentat de Gadamer n Adevr i metod.

    Seciunea Varia conine dou articole care vin din afara tematicii

    acestui numr; primul articol, scris de Claude Romano i intitulat Ateptarea,

    clarific sensul filosofic al ateptrii, iar textul aparinnd lui Vlad Ttaru,

    Cinci virtui paradoxale ale precizrii conceptuale, ne vorbete despre condiia

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 8

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    paradoxal de existen a noiunilor semantice, oferindu-ne, spre exemplificare,

    cinci ipostaze pilduitoare.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 9

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    DOSAR: JEAN GRONDIN

    I TURNURA HERMENEUTIC A FENOMENOLOGIEI

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 10

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Jean Grondin,

    Contribuia silenioas a lui Husserl la hermeneutic*

    (traducere de Ioana Baciu)

    Rezumat : Husserl introduce un punct de vedere hermeneutic, chiar dac oarecum timid i silenios. Astfel, prin afirmaia napoi la lucrurile nsele, putem observa, de fapt, ntoarcerea la anumite discursuri, nlturarea teoretizrii tiinifice. De asemenea, eliberarea de ceea ce nu poate fi dat n intuiie, adic depirea metafizicii, e un alt exemplu de contribuie la hermeneutic, de aceast dat, la hermeneutica recent. Demersul fenomenologic al lui Husserl include n el o smn hermeneutic, datorit faptului c, precum hermeneutica trebuia s plece de la semne, re-orientndu-se, pe parcurs, spre intenia care a dus la anumite afirmaii, la fel i intenionalitatea, ca i donaie ultim a fenomenologiei, trimite la sens, la lucrurile nsele. Cuvinte cheie: Husserl, hermeneutic, intuiie, fenomenologie, lucrurile nsele.

    Abstact: Husserl introduces a hermeneutical point of view, even if somehow shy and silent. So, by saying return to the things themselves, we can observe, as a matter of fact, the returnal to some discourses, removable of scientifical theoretization. Also, the liberation from what it cannot be given in intuition, that is outrunning metaphysics, is another example of contribution to hermeneutics, this time recent one. Husserls phenomenological demarche includes within a hermeneutical seed, due to the fact that, the same way hermeneutics has to leave from signs, then re-orientate on its way, towards the intention that led to certain affirmations, intentionality, as a last donation of phenomenology, conveys us to sense, to the things themselves. Keywords: Husserl, hermeneutics, intuition, phenomenology, the things themselves.

    * Articol aprut n limba francez n revista Philosophiques (22) 1993, pp. 383-398, cu titlul La contribution silencieuse de Husserl lhermneutique.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 11

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Dac Husserl a avut contribuii n domeniul hermeneuticii, aceasta este fr voia sa. Husserl a fost, de fapt, n mod dublu alergic la gndul c noi l-

    am putea socoti hermeneut. Nu tolera istoricismul hermeneuticii, ca dovad,

    dezbaterea sa cu Dilthey din 1911, dar i dezbaterea mai secret, deci mai dur,

    pe care a dus-o cu hermeneutica lui Heidegger. Husserl nu recunotea deloc o

    importan de prim plan a hermeneuticii. Ceea ce-l interesa nu era interpretarea

    fenomenelor, ci erau fenomenele nsele. ntr-un studiu remarcabil1, Paul

    Ricoeur a atras, totui, atenia asupra ntrebuinrii de ctre Husserl a

    termenilor de Deutung i Auslegung (interpretare), care artau faptul c alergia sa

    la hermeneutic nu ar fi fost total. Dar, pentru Husserl, dac trebuiau

    interpretate anumite fenomene, dac trebuia s se in seama de variaiile

    interpretative (Abschattungen) ale lucrurilor, era pentru un mai bun acces la

    esena lor. Intuirea esenelor nu are un sens prea complicat la Husserl. La

    captul interpretrilor intenionale, sfrim mereu prin a recunoate ce este

    esenial unui fenomen. ntorcndu-ne la lucrurile-n-sine, asta nseamn c

    trebuie s tim s dezlegm demersul deformant al interpretrilor unilaterale ale

    fenomenelor, pentru a ne ntoarce la esenial, la ce se pstreaz de-a lungul

    tuturor interpretrilor. De unde i utilitatea multiplicrii interpretrilor,

    pentru asigurarea faptului c esenialul a fost bine mpresurat. Aadar nu

    singularitatea sau individualitatea interpretrii l fascineaz, ntr-adevr, pe

    1 P. Ricoeur, Phnomnologie et hermneutique, n culegerea Du texte l'action. Essais d'hermneutique II, Paris, Seuil, 1986, pp. 39-73.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 12

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Husserl, ci contribuia acesteia la confiscarea universalului.

    Este un pic ironic s constai c o filosofie care caut eliberarea

    filosofiei de interpretri, de teorii i cri a dat natere la o filosofie

    continental unde orientarea istoric i livresc sunt accentuate. Cum bine

    scria Gadamer: Fiecare fenomenologie avea propria sa concepie despre ce era

    cu adevrat fenomenologia. Un lucru era sigur: c nu vom putea nva metoda

    fenomenologic din cri2. Se tie c Husserl a publicat puin. Ceea ce l

    interesa era mai mult cercetarea dect publicaiile filosofice. Aadar nu a

    publicat dect unul dintre cele trei volume ale Ideen, care a aprut sub forma

    unui articol, n primul su volum de Jahrbuch. Iar acest tom nu propunea

    dect idei n intenia unei (Ideen zu einer) fenomenologii pure i a unei filosofii

    fenomenologice. Nimic nu ne indic deci c ar fi fost pentru Husserl o fundaie

    definitiv sau singura posibil. Prin urmare, Husserl nu a publicat aproape

    deloc. Estima, de altfel, c studenii si, formai n evidena aproape geometric

    a fenomenologiei, vor fi capabili s ndeplineasc la fel de bine ca el travaliul

    tehnic al scrierii i publicrii. Aceasta explic, de exemplu, de ce i-a luat atta

    timp pentru a observa diferenele ce l-au separat de Heidegger. Convins c

    acesta din urm era priceput n cazul fenomenologiei, nu s-a ostenit s ia

    cunotin de operele sale, publicnd Fiin i timp n propriul su Jarbuch fr a

    2 H.-G. Gadamer, Die phnomenologische Bewegung, n ale sale Gesammelte Werke, t. 3, Tbingen, J. C. B. Mohr (Paul Siebeck), 1987, p. 116 ("Jeder Phnomenologie hatte seine eigene Meinung ber das, was Phnomenologie eigentlich sei. Nur eins galt als gewi, da man die phnomenologische Arbeitsweise nicht aus Bchern lernen knne"). Cf., de asemenea, M. Heidegger n 1924, Platon: Sophistes, Gesamtausgabe 19, Frankfurt am Main, Klostermann, 1992, p. 9 : L'introduction la phnomnologie ne se fait pas par la lecture de la littrature phnomnologique.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 13

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    fi citit un singur rnd din ea3.

    Studenii lui Husserl au motenit, de asemenea, rezerva sa

    platonician referitor la publicare. Precum nota Gadamer, producia literar a

    lui Husserl i prima generaie de opere fenomenologice au rmas destul de

    modeste: unsprezece tomuri de Jahrbuch aprute n dou decenii i aproape

    nimic din celelalte organe de publicare4. Se tie c, din cauza presiunii unui

    ministru, Heidegger s-a hotrt s abandoneze singura sa carte veritabil, i c

    nu a publicat dect un program, Fiin i timp, de asemenea ntr-un tom din

    Jahrbuch. Ct despre Gadamer, studenii lui l-au ndemnat, cnd era deja n

    vrst de 60 de ani, s publice Adevr i metod (1960), prima sa carte dup teza

    universitar din 1928.

    Esenialul era s se gndeasc pornind de la lucrurile nsele, Husserl

    dnd dovad de o mare libertate, d studenilor si, fr ndoial motivat tocmai

    de ctre acetia, dreptul de a publica cteva din cursurile sale. M. Heidegger

    editeaz leciile despre contiina intim a timpului, iar Ludwig Ladgrebe adun

    mai multe cursuri i manuscrise care au stat la baza redactrii Logicii formale i

    transcendentale (care a aprut n Jahrbuch n 1929)5. Civa ani mai trziu,

    3 Cf. O. Pggeler, Die Krise des phnomenologischen Philosophiebegriffs (1929), n Phnomenologie im Widerstreit, editat de Ch. Jamme i O. Pggeler, Suhrkamp, Frankfurt am Main, 1989, pp. 255-276. n rest, Heidegger a prezentat aceeai indiferen fa de publicaiile maestrului su: deoarece a dorit s recunoasc datoria sa fa de Husserl la sfritul Introducerii la Fiin i Timp, Heidegger a fost fericit s fac aluzie la direcia sa personal i exigent i la generozitatea cu care ne-a deschis accesul la cercetri inedite ( 7, trad. E. Martineau, Paris, Authentica, 1985, p. 49).4 H.-G. Gadamer, Die phnomenologische Bewegung, GW, t. 3, p. 116.5 E. Husserl, Formale und transzendentale Logik, Husserliana XVII, p. XXII, p. 21. Aa cum

    reveleaz corespondena sa recent publicat, Husserl nu s-a regsit n Refleciile despre contiina timpului, editate de Heidegger destul de ilizibil (literarisch fast unmglich, cf. E. Husserl, Briefwechsel, Dordrecht, Kluwer, 1993, vol. 5, p. 186

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 14

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Landgrebe, sub autorizaia (Vollmacht) lui Husserl, se ndrepta mai degrab ctre

    cursuri n manuscris, dect spre conversaiile orale cu maestrul su, deoarece i

    asuma n ntregime redactarea tratatului Experien i judecat6. Husserl i-a

    ncredinat, de asemenea, tnrului su student Eugen Fink sarcina de a redacta

    o a asea meditaie cartezian, care ar fi trebuit s fie adugat conferinei pe

    care a trebuit s o susin la Paris. Aceast a asea meditaie a lui Fink (i

    Husserl) nu a fost publicat dect n 1988, n colecia Husserliana7.

    Ultimele publicaii ale lui Husserl, Meditaiile carteziene i Krisis, au luat

    natere din diverse conferine. Chiar dac a trebuit s ateptm ediia postum a

    Husserlianei pentru a cunoate textul integral, Husserl, n mod excepional, pare

    c are o atenie deosebit pentru publicarea lor. Confruntat cu succesul lui Sein

    und Zeit, Husserl a fost n mod crud confruntat cu faptul c trebuie s ia

    cunotin de eficacitatea scrierii filosofice. Din fericire, contrar efectului

    triumftor care plana asupra operei lui Heidegger, Husserl spera, de fapt, c

    noile scrieri puteau conferi o nou voce i o nou importan gndirii autentice

    fenomenologice8. Cotitura scrierii a redevenit necesar pentru reiterarea rigorii

    6 L. Landgrebe, Vorwort des Herausgebers: E. Husserl, Erfahrung und Urteil, Prague, Academia, 1939, V-XI.

    7 E. Fink, VI. Cartesianische Meditation, d. par H. Ebeling, J. Holl et G. van Kerckhoven (2 tomes), Dordrecht, Kluwer Academic Publishers, 1988 (Husserliana-Dokumente Band II/1 et II/2). Textul german al celor cinci conferine ale lui Husserl a aprut abia n 1950, n ediia Husserliana.

    8 O ipotez foarte verosimil e cea propus de K. Schumann, Zu Heideggers Spiegel-Gesprch ber Husserl, n Zeitschrift fr philosophische Forschung , 32, 1978, p. 603. Schumann citeaz n legtur cu aceasta o scrisoare a lui Husserl ctre Ingarden (din 2 decembrie 1929). Dup ce acesta din urm evoc rezultatele lecturii lui Heidegger, Husserl rspunde laconic : Voi acorda deci mai mult importan elaborrii integrale a ediiei germane a Meditaiilor carteziene. Cf., de asemenea, H.-G. Gadamer, LEurope et loikumen, n philosophie hermneutique, Paris, PUF, 1996, 223 (GW, t. 10, 268) : Nu este ntmpltor dac Husserl a ncercat mai trziu s se deosebeasc de Heidegger i prin redactarea uitatelor Meditaii metafizice.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 15

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    de ntoarcere la lucrurile nsele. Tragedia politic a Germaniei a fcut ndri

    proiectele i speranele lui Husserl. Datorit lui Begrade a aprut Krisis n 1936.

    De-a lungul deceniilor, vocea lui Husserl a fost n mod dureros neauzit n

    fenomenologie.

    Rmne, totui, mereu posibil s nelegem sensul pur hermeneutic al

    apelului spre o ntoarcere la lucrurile nsele, dincolo de scrieri, formule i teorii:

    von den bloen Worten... zu den Sachen Selbst cuvinte simple... spre lucrurile

    nsele9. Or, ce se afl n spatele sau n amontele cuvintelor nu sunt lucrurile, ci

    inteniile, intenii de sens ce constituie lucrurile. ntoarcerea la lucrurile nsele ar

    fi deci o ntoarcere la intenionalitatea care a dat natere realului contiinei. Or,

    a cuta sensul n spatele cuvintelor, a interoga intenionalitatea ascuns de ctre

    ceea ce se arat, de fenomene, este o sarcin pe care nu o putem numi altfel

    dect una hermeneutic.

    A devenit obinuit n filosofie, aa cum era deja n epoca lui Husserl,

    de a discuta aproape exclusiv despre teorii, argumente sau propoziii care se

    ncearc a se deriva din propoziii presupuse a fi fundamentale. Nicio filosofie,

    bineneles, nu scap de ciclul argumentaiei, de punerea n teorie i de

    contextualizarea istoric, dar, dincolo de potopul propoziiilor, se gsesc mereu

    un sens de auzit i lucruri de vzut, i care trebuie vzute, dac dorim s

    comunicm. Studenii cei mai hermeneui ai lui Husserl, adic Heidegger i

    9 E. Husserl, Logische Untersuchungen, Husserliana XIX/1, 2, 10. Pentru justa nelegere a acestui cuvnt de ordine, pe care l putem opune lui "ad fontes" al umanitilor i lui "ntoarcere la Kant" a neo-kantienilor, cf. H. Spiegelberg, The Phenomenological Movement. A Historical Introduction, Third revised and enlarged edition, 1982, p. 109. Cf., de asemenea, G. Heffernan, Am Anfang war die Logik. Hermeneutische Abhandlungen zum Ansatz der Formalen und tranzendentalen Logik von Edmund Husserl, Verlag B. R. Grner, Amsterdam, 1988, p. 13, care subliniaz distana hermeneutic n travaliul husserlian cuvintele versus lucrurile nsele. Cum amintete Heffeman, Heidegger a impus fenomenologiei formula mai lapidar ctre lucrurile-n-sine.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 16

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Gadamer, au neles n mod natural fenomenul comprehensiunii dup modelul

    pe care Husserl l-a propus. A nelege nseamn a urca de la spus la sensul care

    o anim, de la sensul exterior la ntrebarea care-l motiveaz. Toat polemica lui

    Heidegger mpotriva jargonului se nu este dect o aplicare hermeneutic a

    ordinului fenomenologic de ntoarcere la lucrurile nsele. Locul comun al lui

    se ne descarc, de fapt, de o viziune direct a lucrurilor, cea pe care noi

    suntem, totui, n msur de a o dobndi singuri, dac e adevrat c noi

    suntem, n principiu, Da-sein-uri, existene susceptibile de a fi aici, adic direct

    n apropierea lucrurilor, cnd cad deciziile fundamentale n legtur cu existena

    noastr. Apelul pentru autenticitate care constituie Dasein-ul este cel al unei

    ntoarceri la lucruri, al unei confruntri directe cu sine.

    Toat critica discursului propoziional n Sein und Zeit se efectueaz

    sub imperativul unei ntoarceri hermeneutice la o ordine antepredicativ care

    d corpurilor un discurs real10. Care sunt lucrurile care vor s se fac auzite n

    spatele sau n discurs? Gadamer se inspir n acelai timp din Husserl i din

    Heidegger cnd caut s neleag limbajul pornind de la dialog, urmnd firul

    conductor al unei logici a ntrebrii i a rspunsului. Nu putem nelege

    discursul celuilalt, al unui text dect dac tim crei ntrebri caut s-i

    rspund. Toate enunurile sunt rspunsuri la ntrebri. Or, dac vrem s intrm

    n orizontul acestei ntrebri (noiunea de orizont, att de important pentru

    hermeneutic, vine direct de la Husserl), trebuie s ne rentoarcem la lucrurile

    nsele, naintea discursului. Paul Ricoeur are deci perfect dreptate s observe n

    teza caracterului secundar al ordinii lingvistice cea mai important

    10 Asupra luptei lui Heidegger cu regimul propoziional, cf. studiul nostru asupra inteligenei hermeneutice a limbajului, n L'horizon hermneutique de la pense contemporaine, Paris, Vrin, 1993.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 17

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    presupoziie fenomenologic a hermeneuticii11. Dac fenomenologia rmne o

    urgen pentru filosofie, este datorit faptului c este mai degrab comod a

    rmne doar la nivelul teoriilor i al discursului, fr a ne sinchisi de lucrurile

    nsele. Ceea ce conteaz n regimul autonom al teoriilor este mai degrab

    coerena intern, dect adecvarea discursului. Pentru fenomenologie, adevrul

    rmne munca adecvrii. Este deci esenial a lupta mpotriva a ceea ce

    Heidegger, n cursul din 1924 asupra Sofistului [lui Platon]12, a numit att de bine

    decderea n logoi, trstura Dasein-ului de a se abandona n sigurana opiniilor

    primite. Abisul care se adncete ntre discursul exterior i interioritatea care

    caut s se fac auzit este eminamente hermeneutic13. Pentru fenomenologie,

    ca i pentru hermeneutic, discursul propoziional nu spune niciodat tot ceea

    ce este esenial ptrunderii sale. Exist mereu un decalaj ntre lucrul vzut, sau

    vizat, i limbajul care l exprim, ntre lucrul la singular i cuvintele plurale care

    l bolborosesc. Pentru a nelege sensul, trebuie s ne rentoarcem la lucrurile

    nsele, adic s ne introducem n dialogul din care purcede enunul. Aici,

    hermeneutica ar trebui s se ntrebe dac acest dialog care se urzete naintea

    enunului poate fi gndit fr limbaj.

    La Husserl, ntoarcerea la lucruri se supune deja logicii ntrebrii i

    rspunsului. Nu e ntotdeauna clar, dar Zurck zu den Sachen selbst, ntoarcerea la

    lucruri, nseamn ntoarcere napoi (literalmente: Rcken) la ceva. ntoarcerea

    presupune o cotitur, adic o deturnare a lucrurilor n favoarea domniei

    11 P. Ricoeur, Du texte l'action. Essais d'hermneutique II, p. 60.12 M. Heidegger, Platon: Sophistes, Gesamtausgabe 19, Frankfurt am Main, Klostermann, 1992, p.

    19, p. 27, p. 47 i passim.13 Aceast tensiune a fost n centrul operei mele asupra L'universalit de l'hermneutique, Paris, PUF,

    1993.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 18

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    singurelor discursuri. n acest punct, solidaritatea lui Husserl i Heidegger este

    ntreag, chiar dac punctele lor de plecare par a fi diferite. De fapt, dei

    Husserl proclam ntoarcerea sa la lucrurile nsele, vrea s ntoarc spatele

    aa-zisei autonomii a teoretizrii tiinifice care n-a fost obiectul unei

    legitimri directe a lucrurilor nsele, la nivelul lumii trite, care trebuie s

    serveasc drept tiin. Dup Cercetrile Logice i pn la Krisis, aceast critic, de

    la cea a abstraciei, pn la cea a folosului evidenei lucrurilor n-sine,

    traverseaz ca un fir rou toat opera lui Husserl. Provenit dintr-o tiin la fel

    de apodictic precum geometria, unde viziunea esenelor rmne, dac putem

    spune, esenialul, nu a neles niciodat de ce colegii si filosofi se sprijin, cu

    atta ncpnare oarb, pe teorii prealabile, care acioneaz precum teorii

    tiinifice ele nsele, datorit crora filosofia pretinde a fi metateorie, sau

    clasic n practica istoriei problemelor filosofice. mpotriva epistemologiei,

    dar, de asemenea, mpotriva istoriei filosofiei instituit, n sfrit, n sine,

    Husserl accentueaz necesitatea unei dezbateri care duce n mod direct la

    lucrurile nsele. De asemenea, pe nedrept se critic greeala erudiiei filosofice

    sau istorice a unui gnditor precum Husserl. n mod naiv, sau curajos, Husserl

    estimeaz c nu asta este esenial. Ceea ce conteaz cu adevrat este de a vorbi

    despre lucrurile n sine, ceea ce pretinde, totui, o conversiune total a privirii

    filosofice, o punere ntre paranteze a atitudinii naturale, pe scurt, o reducie

    fenomenologic, reducie ce poate fi, de asemenea, neleas ca o reeducare.

    Vom reveni asupra acestei chestiuni.

    n acelai timp, Heidegger imprim un sens mai existenial ordinului

    rentoarcerii la lucrurile n sine. Al su zurck zu den Sachen selbst nu se limiteaz

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 19

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    la fenomenul teoriei abstracte care a iritat att un gnditor precum Husserl, a

    crui formare era, n fond, matematic. La Heidegger, rentoarcerea la lucruri

    este astfel dictat de fenomenul inautenticitii sau de flecreal. Ceea ce

    duce, pentru Heidegger, la o flecreal esenial a Dasein-ului n sine. A fi un

    Dasein, noteaz el, nseamn s fii capabil s fii acolo, adic s deschizi ochii

    i s te vezi pe tine nsui. Or, cel mai adesea, crede Heidegger, Dasein-ul alege

    mai degrab s nu se vad pe sine i s se sprijine pe autoritatea dovedit i

    omnipotent a vorbriei (Gerede). ntoarcerea heideggerian la lucrurile nsele se

    ridic mpotriva acestei hegemonii a discursurilor care nu au alt acreditare

    dect cea de a se fi repetat sau de a fi fost acceptate n mod comunitar (aceasta

    este una dintre limitele eticii discursului). Toat problematica cercului

    hermeneutic rmne dominat de aceast urgen fenomenologic, chiar dac

    am gndit adesea c Heidegger se ndeprteaz de fenomenologie insuflndu-i

    o turnur hermeneutic. Aceasta este pentru Heidegger sarcina constant i

    ultim a interpretrii rmne fr a se lsa pre-donat pre-dobndirii, pre-

    viziunii i anti-ciprii prin intuiii sau concepte populare (Volksbegriffe), dar, n

    elaborarea lor, s ne asigurm mereu de tema tiinific plecnd de la lucrurile

    nsele14. ntoarcerea heideggerian la lucrurile nsele ntoarce aadar spatele

    inautenticitii care afecteaz Dasein-ul deoarece acesta cedeaz (Verfallen)

    facilitii locurilor comune i evidenelor lui se n loc s deschid ochii i s-i

    asume pentru el nsui deciziile fundamentale care privesc orientrile sale n

    14 M. Heidegger, Sein und Zeit, 32, p. 153; Etre et temps, trad. E, Martineau, Paris, Authentica, 1985, 124. Am notat n legtur cu aceasta c problematica hermeneutic a comprehensiunii i a interpretrii n SZ (de la 28 la 34) se gsete ncadrat de analiza sinelui (27) i de cea a flecrelii (34). Necesitatea unei interpretri explicative plecnd de la lucrurile nsele vizeaz s combat ceea ce Heidegger numete dictatura sinelui (SZ, 126; tr. Martineau, 108) n cadrul creia flecreala constituie articularea cea mai absurd.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 20

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    existen. Mai nti constituit ca rspuns la ntietatea teoriilor prost asumate,

    ntoarcerea la lucrurile nsele a devenit un rspuns la inautenticitatea Dasein-

    ului. De la o fenomenologie la alta, ns, continuitatea este evident, deoarece

    autenticitatea se gsete deja nscris n apelul husserlian ca ntoarcere la

    lucrurile nsele, care presupune ca teoriile abstracte s peasc spre partea

    esenialului15.

    Primul ordin al fenomenologiei ine deci de aceast exigen a viziunii,

    prin semne i scrieri. Autoritatea unui limbaj sau a unui jargon nu semnific

    niciodat dect c lucrurile nsele au fost supuse autoritii. Inteligena, n toate,

    se msoar n ce este n spatele limbajului, n ce a fost vzut n spatele

    cuvintelor care au fost rostite. Iat ce l-a fascinat mai nti pe Heidegger n

    apropierea sa de fenomenologie, cci ea i-a permis s se elibereze de

    vocabularul tehnic al neo-kantianismului16. Dar Husserl a fost primul care a

    recunoscut principiul tuturor principiilor n Ideen: toate intuiiile originar donate

    sunt o surs originar de cunoatere etc. Nu citm, totui, niciodat cele cinci

    micue cuvinte care preced principiul principiilor din Ideen, la nceputul 24:

    Dar [la o adic] destul cu teoriile goale! Doch genug der verkehrten

    Theorien17. Acest doch la nceputul unui capitol este o adevrat imputare.

    ndrzneala sa ntemeiaz toat fenomenologia. Ceea ce are remarcabil

    15 Sub motivul recurent de inautenticitate i a corolarului su, declinul, la Husserl, cf. titlul exemplar Formale und transzendentale Logik, Husserliana XVII, p. 32: Noi vorbim de o cunoatere autentic, de o tiin autentic, de o metod autentic. Ideile logice sunt emblemele ideilor de autenticitate (Echtheit). Autenticitatea este cea fa de care depinde, n ultim instan, adevrul, chiar i n modul su deviant (Verfallsmodus) de neadevr (toate sublinierile sunt fcute de Husserl).

    16 Cf. maxima fundamental a fenomenologiei, n cursul din 1919/20: M. Heidegger, Grundprobleme der Phnomenologie, Gesamtausgabe, t. 58, 1993, p. 219.

    17 E. Husserl, Husserliana t. III, p. 51.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 21

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    principiul principiilor este faptul c nu explic nimic. Nimic nu decurge n

    mod logic din acest principiu. Nu comport nici corolare, nici scolii. Dac nu

    explic nimic, acest principiu justific totul. Tot ce se spune trebuie s poat fi

    nsoit de o intuiie. Esenialul este de a vedea despre ce vorbim.

    Este sigur c aceast exigen hermeneutic de probitate este absolut

    sigur, conform lui Husserl, n toate exerciiile filosofiei n calitate de tiin

    care se vrea prim. Cel mai simplu din lume, filosofia trebuie s plece de la

    lucrurile asemntoare care se dau n intuiie. De unde urgena de a elimina

    teoriile care nu se fondeaz pe o fenomenalitate care se las vzut, deci

    divizat. Nu e suficient pentru un fenomenolog s lege argumente i formule.

    n fiecare etap a cercetrii sale (iar termenul de Forschung implic aici sensul

    su ntreg, cel al unei adevrate explorri a fenomenelor), fenomenologia

    trebuie s asigure o legitimare direct lucrurilor nsele. Acest apel devine mai

    revoluionar dect i-a putut el imagina; deoarece sfrete prin a se ntoarce

    mpotriva anumitor teze ale fenomenologiei sale, Husserl invit la o gndire

    riguros filosofic pentru a ne feri de toate construciile metafizice i pentru a

    obine ceea ce intuiia ne d. n msura n care ea caut s se elibereze de

    ceea ce nu se las dat n intuiie, fenomenologia trebuie s pregteasc

    depirea metafizicii, ntreprins de hermeneutica recent18.

    Injonciunea ntoarcerii la lucrurile nsele este, totui, taxat ca fiind

    naiv sau trivial. Care teorie, de fapt, nu pretinde a vorbi n numele

    18 nelegem deci c fenomenologia este, dintr-un punct de vedere metodologic, rebel fa de teologie (n orice caz, cea care provine din metafizic). Cf. eseul polemic a lui D. Janicaud n Le tournant thologique de la phnomnologie franaise, Paris, L'clat, 1991, care are dublul merit de a gsi un numitor comun fenomenologiei franceze recente i de a confirma actualitatea critic a fenomenologiei.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 22

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    fenomenelor? Or, injonciunea critic a lui Husserl se dubleaz cu o critic, sau,

    mai exact, cu o suspendare a naivitii ce e proprie atitudinii naturale. n numele

    drepturilor celor mai elementare ale intuiiei, Husserl ne invit, de fapt, s

    practicm o reducie fenomenologic, o epoch a atitudinii naturale care const

    ntr-o acceptare a evidenei lumii transcendente. Termenul de reducie

    comport astfel ambiguitate esenial. Pare de altfel c posed o semnificaie

    puin pozitivist. n acest fel, vorbim despre o interpretare reductiv cnd

    aceasta simplific realul sau cnd ea l readuce la un singur aspect al su: aceasta

    se reduce la aceea. Or reducia husserlian are mai degrab sensul unei re-

    direcionri a privirii, dup etimologia lui re-ductio, pe care l putem aduce n

    discuie ca o re-ducie. Esenialul reduciei rezid pentru Husserl ntr-o

    conversie, o reeducare a privirii. nseamn nc o dat a smulge privirea din

    temnia evidenelor mundane care circul, pentru a o re-conduce (re-ductio) ctre

    evidena prim, adic, pentru Husserl, la lumea aa cum se d. Or, aceast lume,

    este bine tiut i felicitm n mod general una dintre marile achiziii ale

    fenomenologiei, este donat, de fapt, ca fenomen intenional, la fel de bine cum

    re-ductio fenomenologic face loc unei Forschung , unei explorri a intenionalitii.

    Dou mari momente hermeneutice merit s fie subliniate n aceast

    idee de re-ductio. n primul rnd, ideea c accesul la lucrurile eseniale provine

    doar dintr-o re-conducere a privirii. Inteligena hermeneutic trebuie s plece

    de la semnele care sunt donate, dar ea trebuie, de asemenea, s tie s se smulg

    de aici pentru a se re-orienta ctre intenia (vouloir-dire) care nsufleete ce a fost

    spus. Pentru a nelege: trebuie s efectum o reducie a privirii, s tim s

    lum distan fa de ce se spune, pentru a percepe sensul, ceea-ce-se-vrea-spus

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 23

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    (vouloir-dire), care vrea s fie neles. Dar reducia descoper, de asemenea,

    infinitatea sarcinii hermeneuticii. Dac sensul spre care inteligena

    hermeneutic se ntoarce relev o intenionalitate, o vizare a sensului, atunci

    tocmai n aceast vizare trebuie ptruns, dac suntem fenomenologi. Msurm,

    totodat, dificultatea ntreprinderii: este vorba de a viza o vizare, de a ne angaja

    n mod intenional n intenionalitate. Bineneles, intenionalitatea pare a

    constitui un dat ultim pentru fenomenologie (n versiunile sale colare, cel

    puin), dar acest lucru fundamental, sau mai fundamental dect toate

    donaiile care izvorsc de aici (lumea, lucrul etc.), este animat de o micare

    centrifug: intenionalitatea este, n mod necesar, tensiune n afara sa, nspre

    sens. Aici se consum uniunea fenomenologiei cu hermeneutica: ntoarcerea la

    lucrurile nsele care este intenionalitate se gsete n spatele unui dat care este

    el nsui vizare a sensului, un limbaj care trimite la un alt limbaj. Ce trebuie s

    vedem sau s nelegem aici are, de asemenea, caracterul unei viziuni sau a

    unei vizri. Trebuie vzut viziunea nsi, trebuie practicat un fel de noesis

    noeseos (analogie care e atestat, bineneles, de lexicul noesei la Husserl nsui).

    Am putea asimila pe nedrept aceast viziune unei viziuni a purei egologii,

    chiar dac Husserl a fost condus uneori acolo, deoarece vizarea sensului

    vizeaz, de fapt, n-afara-sinelui. n termeni aparent tehnici, dar care sperm s

    fie inteligibili: noesa ego-ului n intenionalitate este de la nceput, n calitate de

    vizat, deschidere ctre cellalt, nu este vizare de sine. Exist, bineneles,

    corelaie ntre vizare i ceea ce este vizat, dar noema nu se reduce la noez.

    Exist mereu tensiune ntre ceea ce contiina vizeaz i sensul vizat, care

    depete contiina egologic. Aceast tensiune ntre sensul vizat i sensul

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 24

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    nsui merit s fie numit hermeneutic.

    Reducia husserlian, oricare ar fi forma precis pe care o ia (iar

    Husserliana ne relev mereu nouti)19, se instituie de fiecare dat ca i reductio

    fa de constituirea sensului, Sinnkonstitution. Ca i cel de reducie, termenul de

    constituire a dat loc adesea la nenelegeri. S-a crezut adesea c subiectul

    transcendental era creatorul de sens20. O astfel de genealogie transcendental

    este ns strin fenomenologiei, aa nct terminologia lui Husserl amintete

    uneori idealismul. Ideea fenomenologic a constituirii vrea doar s sublinieze c

    subiectul inteniei co-constituie mereu sensul, deoarece este mereu acolo,

    pe cnd sensul advine (survine), cum Heidegger a vrut s sublinieze prin

    conceptul su de Da-sein.

    Unul dintre marile merite hermeneutice ale lui Husserl este de a nu fi

    redus niciodat sensul la vizarea intenional a subiectului. Subiectul nu face

    dect s co-constituie (co-constituer) sensul, s nceap cu el (dup cu-noaterea

    - con-natre, concept al lui Pguy): ego-ul rmne n dialog constant cu un sens

    pe care nu l conduce niciodat n totalitate. De unde importana pentru

    fenomenologia husserlian a unei explorri a straturilor intenionalitii sau a

    diferitelor etape ale constituirii sensului care scap contiinei imediate i

    naturale. Gadamer a pstrat aici motivaia: Constituirea nu semnific nimic

    altceva dect micarea de reconstruire care urmeaz ndeplinirii reduciei ()

    19 n Ideen, importantul capitol IVconsacrat acestei tematici vorbete despre phnomenologischen Reduktionen la plural. Cf. E. Husserl, Ideen, 56 la 62.

    20 Cf. utila clarificare a lui F. Dastur n prezentarea lui Husserl n La philosophie allemande de Kant Heidegger, sub direcia lui D. Folscheid, Paris, PUF, collection Premier Cycle, 1993, p. 273: n atitudinea fenomenologic, contiina are experiena puterii sale constituante, ceea ce nu vrea, totui, s spun c este nzestrat cu o putere creatoare care egaleaz gndirea divin. Husserl a subliniat mereu clar, constituirea nu nseamn pentru el creaie ex nihilo, ci donare de sens.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 25

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Construcia plecnd de la prestaiile subiectivitii nu desemneaz un nceput

    efectiv a ceva, ci doar calea comprehensiunii a tot ceea ce poate fi sens21.

    Problema constituirii la Husserl vrea doar s reconstituie orizontul de sens a

    ceea ce este vizat de contiina intenional.

    Intenia nu se d dect unei intuiii, unei sesizri a interioritii

    sensului. Dar fenomenologia ne nva, n acelai timp, c nu exist intuiie fr

    intenie. n calitatea lor de vizare de sens i de inteligibilitate, toate intuiiile se

    dovedesc astfel a fi hermeneutice. Putem exprima aceast articulare a

    hermeneuticii i a fenomenologiei spunnd c fr intenie intuiiile sunt oarbe,

    dar fr intuiie, inteniile sunt vide.

    Prin orientarea fenomenologiei spre fenomenul de intenionalitate,

    Husserl deschide, aadar, calea hermeneuticii, dar, de asemenea, ctre o

    chestionare de ctre hermeneutic a anumitor presupoziii non-fenomenologice

    ale fenomenologiei22. Dar aceast deconstrucie a fost, de asemenea, fcut

    21 Cf. H.-G. Gadamer, Die phnomenologische Bewegung, GW, t. 3, p. 135 ( "Konstitution" ist nichts anderes als "Wiederaufbaubewegung", die der vollzogenen Reduktion folgt. Wie die letztere transzendental ist, d.h. keine reale Vernichtung meint, sondern nur die Suspension der Seinsgeltung, so ist auch der Aufbau aus den Leistungen der Subjektivitt keine reale Erzeugung von irgend etwas, sondern der Weg des Verstehens all dessen, was als Sinn gelten soll).

    22 Ne gndim aici la critica pe care Heidegger a fcut-o fenomenologiei husserliene n leciile sale de la Marburg i care a fcut deja loc unei vaste literaturi dup studiul lui Giorgio Cor, Ripetizione e superamento della fenomenologia in Martin Heidegger, n Verifiche 12, 1983, pp. 371-409; 13, 1984, pp. 19-53, pp. 281-316. n Germania, cf. culegerea deja citat, Phnomenologie im Widerstreit. Totul se petrece un pic ca i cum publicarea cursurilor tnrului Heidegger ar aduce pentru prima oar posibilitatea dezbaterii pe care Husserl a dorit s o conduc cu/mpotriva lui Heidegger ctre orientarea ultim a fenomenologiei. n Frana, ne gndim mai ales la munca lui J.-L. Marion, Rduction et donation. Recherches sur Husserl, Heidegger et la phnomnologie, Paris, PUF, 1989 i la J.-F. Courtine, Heidegger et la phnomnologie, Paris, Vrin, 1990. Dac aceste dou cri se intereseaz de transformarea heideggerian a fenomenologiei, este un pic ciudat de constatat c ele nu acord aproape nicio atenie turnurii specific hermeneutice pe care Heidegger o propune fenomenologiei (nu este vorba aici de reconstruirea istoriei fenomenologiei pe care Alain Renault n Sartre, le dernier philosophe, Paris,

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 26

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    posibil de Husserl nsui. El a fost primul care i-a ndemnat studenii la a nu

    avea ncredere n teoriile ale cror temelii fenomenologice nu sunt determinate.

    i invita, astfel, la o critic permanent a presupoziiilor non-fenomenologice

    ale fenomenologiei, orientdu-i, de asemenea, mai mult nspre sarcina unei

    distrucii a metafizicii, dect nspre cea a unei prelungiri a cilor deschise de

    propriile lor cercetri.

    Turnura hermeneutic (Heidegger, Gadamer, Ricoeur) a

    fenomenologiei duce ea nsi la tensiuni i deschideri care lucreaz deja

    proiectul husserlian. Acestea se refer la concepia despre ego i despre

    intenionalitate precum i la concepia transcendental sau fundaional a

    filosofiei. Dac ego-ul care intereseaz fenomenologia este dintr-o dat

    intenional, adic un ego ce se sparge n orizonturi de sens care l depesc,

    putem s ne ntrebm dac ego-ul poate nc s fie pstrat ca punct de plecare.

    Heidegger a tras de aici concluzia c ego-ul este att de puin prezen la sine

    nct este, mai degrab i cel mai des, a-fi-n-lume. n cursul su din 1927

    despre problemele fundamentale ale fenomenologiei, a prezentat n mod

    expres concepia sa despre a-fi-n-lume ca o radicalizare a intenionalitii

    husserliene, ceea ce nu a fcut niciodat n Fiin i timp23. Dar

    comprehensiunea intenionalitii plecnd de la orizontul lumii, de asemenea

    pregtit de Husserl, se dubleaz cu o metamorfoz etic a ego-ului. Cznd

    n lume, subiectul nu mai este n primul rnd lng sine (auprs de soi), ci este

    ceea ce trebuie sa efectueze (il a le devenir). Dintr-o premis, prezena ego-ului,

    Grasset, 1993 o propune). Prezenta carte vrea doar s reaminteasc aceast eviden.23 M. Heidegger, GA, t. 24, pp. 229-246: Interpretarea radical a intenionalitii are nevoie de

    explicarea comprehensiunii cotidiene a fiinei: a-fi-n-lume ca fundament al intenionalitii.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 27

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    devenit Da-sein, devine, n oarecare msur, un imperativ practic la Heidegger.

    Prbuindu-se n intenionalitile care l disperseaz n patru pri ale lumii,

    ego-ul se pierde n primul rnd pe sine. Heidegger sfrm deci concepia

    teoretic a ego-ului care guverneaz nc fenomenologia maestrului su. Ego-ul

    este mai nti o fiin a grijii i a crei grij prim trebuie s fie aceea a unui a-fi-

    n-lume autentic. Aceast reabilitare a ego-ului ca fiin a grijii, ca proiect

    practic, nu este strin renaterii filosofiei practice care se produce n interiorul

    aceleiai micri fenomenologice, la autori de asemenea diferii, precum H.

    Arendt, L. Strauss, J.-P. Sartre, J. Patocka, E. Levinas, H. Jonas, G. Krger, H.-

    G. Gadamer sau H. Marcuse. Putem, de asemenea, s recunoatem aici

    consecina n rennoirea recent a filosofiei practice i politice n Frana, chiar

    dac acest curent s-a ridicat el nsui mpotriva lui Heidegger. Pentru a spune

    mai clar, ideea potrivit creia primatul ontologiei se nsoete cu o cecitate etic

    este cel mai cuprinztor contrasens (nonsens).

    Ego-ul care ia cunotin de sine ca proiect de existen, ca i grij de

    sine, se tie de asemenea proiectat n orizonturi de sens care l preced. Ideea

    hermeneutic a Dasein-ului ca aceea a unui proiect aruncat este ecoul concepiei

    husserliene a lumii vieii (Lebenswelt) ca surs a tuturor constituirilor de sens.

    Husserl a recunoscut, de asemenea, c ego-ul nu a fost sursa tuturor proiectelor

    de comprehensiune, reconducnd deja orizonturile sale spre anonimatul i,

    din ce n ce mai mult, spre intersubiectivitatea unei Lebenswelt. S-a crezut

    mult vreme c tematica Lebenswelt-ului i a intersubiectivitii nu a aprut dect

    trziu n preocuprile lui Husserl i c trdeaz, poate, influena lui Heidegger.

    n operele publicate, intersubiectivitatea nu apare efectiv dect n Meditaiile

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 28

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    carteziene i Lebenswelt n Krisis. nc o dat a fost supraestimat importana

    publicaiilor pentru Husserl! Publicarea postum a Husserlianei demonstreaz c

    tema intersubiectivitii a aprut mai devreme (cf. notelor din tomurile XIII-

    XIV) dect a fost presupus. Aceasta este adevrat i n cazul conceptului de

    Lebenswelt, pe care tnrul Heidegger l ntrebuineaz deja, n profunzime, ntr-

    un curs din 1919, fr s se sinchiseasc s precizeze c este vorba de un

    termen original24. El a reluat, pur i simplu, un termen pe care l-a auzit de la

    Husserl. nsi ideea de intenionalitate cheam conceptul unei lumi a vieii care

    devanseaz contiina de sine. nsemna a recunoate deja finitudinea ego-ului.

    Trebuie, aadar, s ne ntrebm dac aceast contiin a finitudinii nu

    sfrete prin a face s devin problematic, dac nu chiar depit,

    ntreprinderea unei filosofii neleas ca i tiin apodictic i fundaionalist.

    Se pare c Husserl a meninut aceast concepie cartezian a filosofiei pn la

    sfrit, chiar dac nu a pretins niciodat c a realizat-o el nsui. Ambiia sa se

    dorea n mod sigur mult mai modest, ca n mrturia postfeei la Ideen. ine

    doar s aminteasc grija unei probiti absolute pe care o reprezint ideea

    filosofiei pentru umanitate. Dar o filosofie care este avizat de spargerea

    constitutiv a ego-ului n intenionalitate, de inscripia experienei de sens ntr-o

    lume trit, poate ea nc s mai aspire la o ultim fundare (Letztbegrndung),

    la un fundamentum inconcussum care transcende istoria i spaiul inteligibilitii

    unui limbaj divizat?

    Aici, orientarea hermeneutic pe care a propus-o Heidegger

    fenomenologiei pare inevitabil i mai conform cu lucrurile nsele dect a fost

    24 M. Heidegger, GA, t. 58: Grundprobleme der Phnomenologie, Cursurile din 1919/1920 aprute n 1993, p. 54, p. 59 ss., p. 69, p. 76, p. 250, p. 261 i passim. Tema apare i n cursurile urmtoare.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 29

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    visul husserlian al unei fondri ultime. Propoziia faimoas din Krisis,

    filosofia ca tiin, ca tiin riguroas, strict, adic apodictic acest vis este

    frumos i sfrit25 conteaz, fr ndoial, mai mult pentru contemporani dect

    pentru Husserl nsui, cci el nsui a vorbit de un vis (Traum). i dac ar fi

    vorba n cele din urm de un vis incompatibil cu finitudinea uman?

    Contribuia lui Heidegger la fenomenologie a fost de a descoperi presupoziiile

    ontologice ale acestei noiuni carteziene de fundare ultim. Datul prim pentru o

    fenomenologie hermeneutic ce a radicalizat ideea de intenionalitate, pn la

    punctul de a destitui ego-ul din rolul su de subiect, este aceea a unui Dasein

    limitat, condamnat la proiectele de sens al cror fundament ultim i scpa

    mereu. Cutnd s evite aceast temporalitate a sa, Dasein-ul viseaz, ca s

    vorbim ca Husserl, la un fundamentum inconcussum, dar acest vis reveleaz, mai

    presus de tot, la ce punct este el nsui concussum, temporal i finit26.

    n turnura hermeneutic ce s-a imprimat fenomenologiei, Heidegger a

    sfrit prin a pune n discuie nsi ideea unui fundament transcendental (adic

    care scap timpului)27. Este clar, aadar, c aceast punere la distan a noiunii

    de fundament, care anun saltul n profunzime al adevrului (Satz vom Grund

    25 E. Husserl, Husserliana VI, Beilage XXVIII al 73; tr. fr. de G. Granel, La crise des sciences europennes et la phnomnologie transcendantale, Paris, Gallimard, 1976, p. 563.

    26 Asupra acestei temporaliti care reprezint punctul de plecare (Fiin i timp) al fenomenologiei heideggeriene, ca i asupra veritabilei sale perceperi prin raportare la Husserl, vezi primele eseuri ale operei noastre: J. Grondin, L'horizon hermneutique de la pense contemporaine, Paris, Vrin, 1993.

    27 Cf. H.-G. Gadamer, Vrit et Mthode, Seuil, 1996, p. 277 (WM, GW 1, 261) : Era deci clar c proiectul unei ontologii fundamentale la Heidegger trebuia s pun problema istoriei pe primul plan. Totui, el ajunge s afirme c nu era soluia problemei istoricismului, nici a unei anume fondri mai originare a tiinelor, precum la Husserl, o autofondare radical i ultim a filosofiei care constituie sensul acestei ontologii fundamentale, dar trebuie s fie mai degrab ideea fondrii ce ndur o ntoarcere complet.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 30

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    din 1957), nnebunete concepia clasic a filosofiei i ridic probleme ardente.

    Ea este, totui, eliberatoare prin faptul c nceteaz s orienteze cunoaterea

    filosofic spre un ideal pe care nu l va putea mplini vreodat. Aceast

    fenomenologie, devenit n mod pozitiv o hermeneutic, rmne, de asemenea,

    fidel lucrurilor nsele, adic ntrebrilor (sau inteniilor) celor mai originale ale

    fiinei noastre. Ca hermeneutic a facticitii, ea se foreaz, dup Heidegger, s

    clarifice pentru el nsui Dasein-ul, pentru a-i reaminti c era un proiect aruncat,

    susceptibil de a lua la cunotin posibilitile sale reale din ordinea istoriei. Cu

    Gadamer, aceast fenomenologie hermeneutic este recunoscut sub logica

    ntrebrii i a rspunsului: orice enun trebuie s fie neles n funcie de un

    dialog mai originar dect el. nc o dat s-a pus n discuie idealul husserlian al

    unui nceput absolut n numele urmririi unui dialog n care nu exist niciodat

    un punct zero. Finitudinea, inseria erei noastre n intenionaliti de sens care o

    exced, devine, de asemenea, datul prim al fenomenologiei. Deoarece ne privete

    pe toi, ea este, de asemenea, universal. Astfel, hermeneutica menine pretenia

    universalitii, att de drag lui Husserl. Tocmai prin renunarea la un

    fundament ultim se atest universalitatea sa. Prin aceasta, hermeneutica se

    identific mereu cu motenirea lui Husserl.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 31

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Jean Grondin,

    Gadamer i coala de la Tbingen* (traducere de Dan Sima)

    Rezumat : n prezentul studiu, J. Grondin dorete s susin c ideea potrivit creia Gadamer poate fi nrolat n micarea colii de la Tbingen este mai degrab o nenelegere care ignor marea diferen dintre ei. n acest scop, el reamintete contextul n care ia natere coala de la Tbingen i maniera n care Gadamer s-a raportat la provocrile propuse de aceasta. n cadrul acestui demers, Grondin rememoreaz experiena sa personal att cu Gadamer, ct i cu micarea de la Tbingen i evideniaz faptul c Dezbaterea ntre Gadamer i coala de la Tbingen are de-a face n ntregime cu interpretarea inteniilor ultime ale lui Platon: este gndirea lui Platon localizabil exclusiv n dialoguri ori exist i un anume tip de doctrin esoteric ascuns, bntuind n fundalul scrierilor sale? Ideea de baz a lui Grondin este c lectura gadamerian a platonismului este puternic influenat de propria sa filosofie anume c Gadamer l citete prea mult pe Platon prin propria sa hermeneutic a finitudinii i, ca o consecin, exist o puternic difereniere ntre gnditorii de la Tbingen i poziia gadamerian. n opinia lui Hans Kramer, unul dintre liderii colii de la Tbingen, aceast concentrare pe natura finit a cunoaterii noastre (Finitismus, a numit-o el) este tipic pentru interpretrile moderne i romantice ale lui Platon, care merg n urm pn la Schleiermacher. Concluzia final a lui Grondin este aceea c att coala de la Tbingen, ct i Gadamer caut s nchid cercul dintre dialoguri i tradiia indirect, ns o fac lucru evident mai cu seam n cazul lui Gadamer pe temeiuri care depesc firavele mrturii cu privire la aceast pretins doctrin platonician.Cuvinte cheie: coala de la Tbingen, Gadamer, hermeneutic, Platon.

    Abstact: In this paper J. Grondin wants to argue that the notion by which Gadamer can be enrolled in the movement of the Tbingen School is however a misunderstanding, ignoring the great difference between them. For this purpose, he is recalling the context out of which the Tbingen School arose and the manner in which Gadamer took up its challenge. In this approach Grondin is recalling his own experience with both Gadamer and the Tbingen School, and he is highlighting that the debate between Gadamer and the Tbingen School has everything to do with the interpretation of Platos ultimate intentions: is Platos thinking to be found in the dialogues alone or is there some kind of hidden esoteric doctrine lurking behind them?. The basic Grondins idea is that the gadammerian lecture of Platonism is strongly influenced by his own philosophy namely that Gadamer reads too much Plato by the means of his own hermeneutics of finitude and, as a consequence of this assumption, there is a strong differentiation between Tbingen thinkers and Gadamers position. In opinion of Hans Krmer, one of the leaders of Tbingen School, this focus on the finite nature of our knowledge is typical of modern and romantic interpretations of Plato, that go back to Schleiermacher. The Grondins final conclusion of this study is that both Tbingen School and Gadamer seek to close the circle between the dialogues and the indirect tradition, but they do so and this is especially obvious in the case of Gadamer on grounds that go well beyond the scanty testimonia on Platos alleged doctrine.Keywords: Tbingen School, Gadamer, Hermeneutics, Plato.

    * Articol aprut n limba englez n C. J. Gill and F. Renaud (ed.), Hermeneutic Philosophy and Gadamers Response to the Philebus, Sankt Augustin, Studies in Ancient Philosophy, 2009.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 32

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    mi precizez prompt poziia: n ce m privete, eu nu vd cu claritate o opoziie strict ntre vechea interpretare a lui Platon, i.e. cea a lui Schleiermacher, i cea nou, i.e. cea a colii de la Tbingen. n viziunea mea, filosofia lui Platon, att cea scris, ct i cea oral, este mereu deschis, mereu n tensiune, mereu n cutare; ea nu se oprete niciodat i nu d niciodat problemelor o rezoluie specific i definitiv.

    Hans-Georg Gadamer, 199628

    Teza de la Milano: Gadamer poate fi integrat n paradigma

    esoteric

    Toi exegeii lui Platon sunt familiarizai, fie c o aprob sau nu, cu faimoasa coal de la Tbingen, care a pus accentul pe doctrina platonician

    esoteric asupra principiilor, doctrin despre care Aristotel pretindea c Platon

    ar fi dezvoltat-o n Academia sa, dar pe care specialitii arareori se ntmpl s o

    descopere n dialoguri. Se poate afirma fr riscuri c aceast coal a ajuns s

    fie, dac nu de-a dreptul dominant, atunci cel puin s capteze o enorm

    atenie n Germania, ncepnd cu anii 60 i pn astzi. O alt coal a exegezei

    platoniciene important n Germania este cea care ar putea fi numit coala

    hermeneutic, coal asociat marelui filosof german Hans-Georg Gadamer

    28 H.-G. Gadamer, n G. Girgenti (ed.), La nuova interpretazione di Platone. Un dialogo tra Hans-Georg Gadamer e la scuola di Tubinga-Milano e altri studiosi, Introduzione di Hans-Georg Gadamer, Milano: Rusconi, 1998, pp. 31-32 (Dichiaro subito la mia posizione: io on vedo unalternativa, in senso stretto, tra la vecchia interpretazione di Platone, vale a dire quella di Schleiermacher, e quella nova, vale a dire quella della scuola di Tubinga. A mio avviso, la filosofia di Platone, sia del Platone scritto, sia del Platone orale, sempre aperta, sempre in tensione, sempre alla ricerca, non si arresa mai, no d mai per definitive una determinata soluzione dei problemi). Aceast carte va fi citat, de acum nainte, n text, ca Girgenti 1998. Sunt foarte recunosctor domnului Dr. Giuseppe Franco pentru ajutorul primit n scrierea acestui eseu.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 33

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    (1900-2002), filosof ce s-a considerat mereu pe sine drept un exeget

    platonician (urmat n cercetrile sale asupra lui Platon de Wolfgang Wieland i

    Rdiger Bubner). De altfel, el a scris, n 1922, o disertaie doctoral asupra lui

    Platon puin cunoscut i nepublicat, apoi teza sa de specializare asupra lui

    Philebos [Philebus], din 1928 (publicat n 1931), precum i diverse alte lucrri

    asupra lui Platon, pn la vrsta de nouzeci de ani, culminnd cu tomul

    Platon n Dialog, publicat ca al aptelea volum al ediiei Opere complete, din

    199129. Recent, n cteva rnduri, s-a reclamat apartenena lui Gadamer sau

    posibila sa integrare n coala de la Tbingen, cea mai notabil tentativ

    aparinndu-i lui Giovanni Reale i elevilor si de la Milano30. Mai mult chiar,

    milanezii pretind, nici mai mult nici mai puin, c, n momentul n care

    Gadamer nsui s-ar fi confruntat cu aceast ipotez, el a prut a fi de acord cu

    ea31.

    Totui, pentru cineva familiarizat att cu opera colii de la Tbingen,

    ct i cu cea a lui Gadamer, faptul ar putea prea oarecum straniu. Dup tiina

    mea, nimeni de la Tbingen nu l-a revendicat pe Gadamer ca parte a noii

    29 Hans-Georg Gadamer, Griechische Philosophie. III. Plato im Dialog , Gesammelte Werke, Band 7, Tbingen: Mohr Siebeck, 1991.

    30 Reale, G., Per una nuova interpretazione di Platone, Milano: Vita e Pensiero, 2003, p. 350: Su questo problema H.-G. Gadamer, il quale ha una posizione che rientra nel nuovo paradigma, ha visto ben chiaro (sublinierea mea). A se vedea, de asemenea, Giuseppe Girgenti, Prefazione, n Girgenti 1998, p. 9.

    31 Girgenti 1998, p. 11: La grande sorpresa di Reale stata que Gadamer si dichiarato perfettamente daccordo. Atunci cnd a fost ntrebat de nsui Reale, n cursul unei discuii publice la Tbingen, n 1996, dac are dreptate s pretind c el ar putea fi inclus n noua paradigm, Gadamer a rspuns (Girgenti 1998, 68): Da, n mod sigur, n acest sens, da. Ar trebui s notm ns c Gadamer spune aceasta dup ce Reale a citat aprobator o lung pagin din lucrarea lui Gadamer asupra teoriei numerelor la Platon (pp. 66-68), dar care nu se preocup n chip specific cu coala de la Tbingen. Prin urmare n-ar trebui s acordm prea mult credit acestui acord obinut, cumva, sub o anume presiune.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 34

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    paradigme. n plus, exist unele raiuni externe pentru a pretinde c ntr-

    adevr a existat o proximitate i care ar putea explica de ce Gadamer va fi

    vrut s o recunoasc. n primul rnd, Gadamer a fost prieten apropiat al

    mentorului principalilor exponeni ai colii de la Tbingen, Wolfgang

    Schadewaldt. n al doilea rnd, Gadamer a luat parte activ la dezbaterile din

    jurul colii n anii aizeci i aptezeci, organiznd chiar o conferin asupra

    subiectului, cu toate c el era deja un filosof cu notorietate mondial dup

    apariia lucrrii Adevr i metod (1960). n al treilea rnd, Gadamer, n chip

    originar, prea a fi atras de insistena lui Platon pe natura oral a nvturii sale

    filosofice, atracie care l aeza n vecintatea colii de la Tbingen, a accentului

    pe care aceast coal l punea pe nvturile platoniciene nescrise. n fine,

    Gadamer ncheie marea oper Adevr i metod cu o puternic aprare a unei

    forme de platonism, pretinznd c limbajul era lumina fiinei, un termen ce

    pare a fi influenat de noiunea neoplatonician a emanaiei. n context, lectura

    Tbingen a recunoscut mereu apropierea sa de nelegerea neoplatonician a lui

    Platon32 (aspect pentru care a i fost aspru criticat de aceia care considerau

    aceast manier de lectur drept o supra-interpretare a lui Platon).

    Ceea ce doresc s argumentez n lucrarea prezent este c ideea

    conform creia Gadamer poate fi nrolat n micarea colii de la Tbingen

    este, totui, o nenelegere care ignor marea ruptur dintre ei. Voi realiza acest

    lucru prin reamintirea ntregului context din care se nate coala de la

    32 Compar, de pild, textul lui T. A. Szlezk, Gadamer und die Idee des Guten im Philebos , n prezenta colecie. n studiile mele asupra lui Gadamer, am accentuat ntotdeauna aceast nuan neoplatonic a lui Gadamer, cel mai recent n Lart comme prsentation chez Gadamer. Porte et limites dun concept, n tudes Germaniques 62 (2007), pp. 337-349, ca i n Introduction la mtaphysique, Presses de lUniversit de Montral, 2004, pp. 349-353.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 35

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Tbingen, precum i maniera n care Gadamer a recepionat aceast provocare.

    n acest scop, este suficient s reamintesc (iar cititorul va trebui s m

    ierte pentru lipsa de modestie) o parte din experiena mea personal, avnd

    norocul, de-a lungul studiilor mele universitare, s intru ntr-un contact strns

    att cu Gadamer, ct i cu coala de la Tbingen. Din 1978 pn n 1982, am

    lucrat n vederea obinerii unei licene la Tbingen, nefiind foarte specializat n

    studiile mele filosofice, ns avnd, din fericire, ocazia de a studia filologie

    greac alturi de filosofie. Fiind aadar n Tbingen, am fost expus colii de la

    Tbingen i binecunoscutei sale preocupri pentru presupusele nvturi

    platoniciene nescrise. n fiecare semestru, am audiat mai multe cursuri i

    seminarii cu Hans Krmer (preocupat exclusiv cu dialogurile lui Platon) cu

    care am i pstrat legtura peste ani (i care a lucrat, de asemenea, foarte mult i

    n domeniul hermeneuticii33) i cu Konradt Gaiser, dar i cu personaliti ca

    Jrgen Wippern, cunoscut pentru colecia sa de eseuri asupra colii de la

    Tbingen, dar care pe atunci susinea Stilbungen (exerciii de stil) n limba

    greac i la care i-am citit pe Demostene sau Lysias, dup care trebuia s

    traducem un text german ntr-o greac asemntoare celei a lui Demostene sau

    Lysias. Nu tiu dac se mai pred i astzi greaca n acest fel, dar sunt sigur c

    am nvat mult greac, precum i german, prin acest procedeu.

    n acel timp, am fost foarte mult atras de Platon, ca i de filosofia

    german. n consecin, am decis s lucrez la o disertaie asupra filosofului

    Hans-Georg Gadamer, cel care era, la acea vreme, figura conductoare a

    33 El a publicat doar o carte despre hermeneutic, Kritik der Hermeneutik, Interpretationsphilosophie und Realismus, Mnchen: Beck, 2006, care ne ofer o devastatoare critic a teoriei hermeneutice a lui Gadamer. n ea pot recunoate critica pe care a formulat-o la sfritul anilor 70, n seminarele sale despre Adevr i metod.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 36

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    hermeneuticii. Mai trziu, am ajuns la o relaie mai strns cu Gadamer i chiar

    am scris o biografie a sa, la sfritul anilor 90. Cititorul m va scuza, poate,

    pentru familiaritate, ori chiar lipsa de modestie, dar a vorbi despre Gadamer i

    coala de la Tbingen este pentru mine ceva aproape similar cu a vorbi despre

    propria familie. Totui, n fiecare familie exist i diferene i tocmai asupra unei

    asemenea diferene m voi apleca acum.

    Dezbaterea ntre Gadamer i coala de la Tbingen are de-a face n

    ntregime cu interpretarea inteniilor ultime ale lui Platon: este gndirea lui

    Platon localizabil exclusiv n dialoguri, ori exist i un anume tip de doctrin

    esoteric ascuns, bntuind n fundalul scrierilor sale? Aici, poziia general a

    lui Gadamer era aceea c exegeii de la Tbingen au dreptate n a evidenia

    insuficiena scrierilor pentru a-l nelege pe Platon i de a insista pe superioritatea

    transmisiei orale a filosofiei, dar nu credea c acest fapt implic imediat

    existena unei doctrine orale ascunse, care ar rezolva problemele lsate deschise

    de aceste scrieri. Aici, Gadamer susine un punct de vedere filosofic, unul ce

    poate fi ntemeiat pe ceea ce Platon spune n opera sa scris, mai cu seam n

    finalul dialogului Phaidros: superioritatea oralitii este ntemeiat pe un anume

    caracter al cunoaterii filosofice, anume acela de a fi o cunoatere caligrafiat

    direct n suflet. Aceast superioritate nu se refer la doctrinele orale specifice pe

    care Platon le-ar fi susinut n fundalul scrierilor sale34. Cu alte cuvinte, filosofia

    nu poate fi limitat la scrieri, cci ea are de a face mai mult cu o transformare a

    sufletului (metanoia ts psychs). coala de la Tbingen ar putea fi n acord cu

    34 Vezi Gadamer n Girgenti 1998, 32 : Tutto in Platone , per cosi dire, protrettico, rimanda ad altro. La nuova interpretazione si basa sopratutto su quanto afferma Platone nel Fedro (il dialogo platonico que io amio di pi), vale a dire sulla superiorit di determinate dottrine (quelle esposte oralmente) rispetto ad altre (quelle scritte nei dialoghi) .

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 37

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Gadamer n sensul n care scrierea n suflet este un maximum, dar ea

    pretinde c exista, ntr-adevr, o doctrin oral cu un coninut specific (c

    exista, ntr-adevr, o ntemeiere ultim sau Letztbegrndung), de la care Platon s-a

    reinut, ntr-o anume msur, n dialogurile sale. Aceast pretenie se bazeaz pe

    ceea ce Platon sugereaz n propriile sale texte, dar i pe baza mrturiei

    autorilor ca Aristotel care se refer foarte natural la aceast nvtur oral ,

    atunci cnd vorbesc despre miezul doctrinei lui Platon. Astfel, exist cu

    adevrat o alternativ clar definit, n ciuda a ceea ce pretinde Gadamer n

    textul citat la nceputul acestui eseu: se refer Platon la o doctrin specific,

    explicit, pe care el o tinuiete n dialoguri, sau nu se refer? Exegeii de la

    Tbingen afirm acest fapt, Gadamer l infirm, chiar dac accentueaz, pe alte

    temeiuri ns, importana, chiar superioritatea oralitii. Pentru a nelege

    aceast diferen clar, schiarea unui anume fundal este absolut necesar.

    Naterea colii de la Tbingen

    Cum ajunge s se constituie coala de la Tbingen? Totul ncepe cu

    publicarea, n 1959, a influentei teze de doctorat susinut n 1957 de Hans

    Krmer, cu tema: Aret la Platon i Aristotel (Heidelberg, Winter Verlag, 1959).

    Foarte curajoas pentru o tez doctoral! n viaa mea, nu am am citit o tez de

    doctorat att de influent asupra exegezei (i nici mcar cu o influen

    apropiat!). Titlul su a fost, totui, oarecum neinspirat, din moment ce cartea

    era destul de puin un studiu asupra noiunii de virtute n opera lui Platon i

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 38

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    Aristotel i, mai degrab, era o redeteptare a ntregii dezbateri cu privire la

    doctrinele platoniciene nescrise. Pentru a fi exaci, era o carte despre noiunea

    de aret doar n msura n care inta ei era de a arta c faimoasa noiune

    aristotelic a virtuii, ca median ntre dou extreme, este foarte apropiat de

    noiunea platonician de Unu, neles ca principiu unificator al extremelor,

    noiune ce constituie miezul nvturii esoterice a lui Platon. n principiu,

    cartea are puine de spus cu privire la noiunea aristotelic de art, ori la

    ocurenele sale n corpusul platonician. elul su era de a readuce n prim plan

    faimoasele (i infamantele) doctrine nescrise ale lui Platon, doctrine ce tind

    s-l prezinte pe Platon ca pe un aprtor al teoriei principiului i s-l situeze

    astfel n continuitate organic cu reflecia greac asupra naturii. Aceast

    reconsiderare, credea Krmer, ar putea, de asemenea, s ne ajute s nelegem

    unitatea operei lui Platon i Aristotel asupra acelor archai35 (o unitate, ar trebui

    s notm, care este, de asemenea, intuit i de ctre Gadamer). Aceast nou

    imagine a lui Platon (das neue Platobild, cum a fost numit) a aprins vii

    dezbateri n Germania (nu mai puin dect n alte pri), din moment ce ea a

    fost o provocare la adresa lecturii dominante a operei lui Platon, lectur ce se

    concentra cu precdere asupra dialogurilor i neglija doctrinele nescrise o

    viziune pe care Krmer o blameaz i o pune n sarcina lui Schleiermacher i

    a cuprinztoarei sale influene36. Muli exegei ai lui Platon, cei care nu l-au citit

    35 Compar cu primele rnduri ale primei seciuni din cartea despre Aret (Aret in Platon and Aristoteles, Heidelberg: Winter Verlag, 1959, 14) : Die Darstellung erkennt in Platon und Aristoteles zwei Spielformen desselben Platonismus, deren Unterschiede noch immer in weiten Grenzen flieend bleiben. Insbesondere das spezifisch Aristotelische kann noch keineswegs als feste Gre gelten, sondern wird erst knftig in allmhlicher Approximation einzugrenzen sein.

    36 Asupra acestei ncercri de a depi imaginea lui Schleiermacher despre Platon, vezi, de pild, Hans Krmer, Zum neuen Platon-Bild, n Deutsche Vierteljahrsschrift fr Literaturwissenschaft und

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 39

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    niciodat pe Schleiermacher, au fost destul de surprini s afle c erau

    schleiermacher-ieni dedicai. Aceast dezbatere a generat, ns, curiozitate

    pentru opera de exegez platonician a lui Schleiermacher, oper care s-a

    bucurat n anii receni de mult i justificat atenie37.

    Cum a ajuns Krmer la aceast nou interpretare? Chestiunea a fost

    mereu o enigm, pentru mine. Este bine s notm c pe ct pot eu opina

    (fiind vorba, totui, de o opinie ntemeiat pe multe discuii prieteneti ce au

    avut loc ntre noi) el a suferit o mic influen din partea dasclilor si direci

    de la Tbingen. Cel mai important dintre acetia era faimosul Wolfgang

    Schadewaldt, un prieten apropiat al lui Gadamer, precum i al lui Heidegger,

    dar care era mai mult un exeget al lui Sofocle i Homer i, doar ntr-o mic

    msur, unul al lui Platon38. Precizarea este valabil i pentru Konrad Gaiser,

    care a dedicat teza sa de specializare din 1963, cu titlul Doctrine nescrise

    platoniciene text care l ia pe Krmer ca baz lui Schadewaldt cu gratitudine i

    Geistesgeschichte 55 (1981), pp. 1-18. Asupra fundalului filosofic din spatele concepiei lui Schleiermacher asupra lui Platon, vezi H. Krmer, Fichte, Schlegel und der Infinitismus in der Platondeutung, n Deutsche Vierteljahrsschrift fr Literaturwissenschaft und Geistesgeschichte 62 (1988), pp. 583-621.

    37 De aici i interesanta nou ediie Friedrich D. E. Schleiermacher, ber die Philosophie Platons (care conine cursurile Geschichte der Philosophie. Vorlesungen ber Sokrates und Platon, susinute n 1819 i 1823, i Die Einleitungen zur bersetzung des Platon (1804-1828), herausgegeben von Peter M. Steiner, Hamburg: Meiner Verlag, 1996. Asupra lecturii lui Schleiermacher la Phaedrus, a se vedea, mai cu seam, Y. Lafrance, Schleiermacher, lecteur du Phdre de Platon, n Revue de philosophie ancienne 8 (1990), pp. 229-261 (ostil lui Krmer).

    38 O legtur important cu Schadewaldt, totui, este fcut aluziv n cartea despre Aret, p. 39: Krmer afirm c el a lsat cuvntul grec aret netradus, dar evoc faimoasa traducere a acestui cuvnt prin Bestheit (bestity[ excelen, eventual, n rom. n. tr.]; sun mai bine n german) pe care Schadewaldt a prezentat-o la cursurile sale (varianta oral a acestora) i care s-a rspndit pornind de acolo. Astfel, titlul crii lui Krmer este ntr-adevr inspirat de o tem drag lui Schadewaldt, chiar dac este, probabil, un titlu nu foarte potrivit coninutului crii.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 40

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    admiraie, in Dankbarkeit und Verehrung. Krmer utilizeaz o dedicaie

    asemntoare, oarecum formal, n teza sa de specializare din 1964, Originea

    metafizicii Spiritului. O anume inspiraie ajunge la Krmer de la Gaiser, de la

    disertaia anterioar a acestuia, din 1955, despre Paranese i protreptice n

    Dialogurile lui Platon, lucrare ce apra aceast viziune, de acum larg cunoscut,

    cred eu, conform creia dialogurile lui Platon trebuie citite mai puin ca tratate

    doctrinare i mai mult ca invitaii, incitri n vederea aderrii la

    Academie. n introducerea la cartea sa despre Aret, Krmer evoca, de

    asemenea, lucrarea nnoitoare a lui Julius Stenzel, lucrare ce studia noiunile de

    idee i numr n dialogurile trzii ale lui Platon i care se revendica, de

    asemenea, de la mai vechiul studiu al lui Lon Robin, La thorie platonicienne des

    ides et des nombres daprs Aristote (1908). Alte influene sunt greu de indicat, doar

    Paul Wilpert, Jacob Klein i Philip Merlan mi vin acum n minte.

    O influen exterioar este, desigur, evident, dar ne putem ntreba de

    ce a determinat ea un asemenea energic rspuns ntr-un ora ca Tbingen, mai

    degrab provincial: Krmer urmrea, de asemenea, s-i rspund lui Harold

    Cherniss, faimos exeget american al lui Platon, care a pus n discuie, n eseul

    su numit Riddle of the Early Academy (Berkeley and Los Angeles, 1945),

    reabilitarea mrturiei aristotelice cu privire la doctrinele esoterice platoniciene.

    Cherniss a pus la ndoial aceste relatri, argumentnd c Aristotel adesea

    distorsioneaz doctrinele lui Platon, lucru vizibil n acele mprejurri n care noi

    putem verifica pe baza accesului direct la textele platoniciene. O mare parte din

    lucrarea lui Krmer din 1959 a fost dedicat deconstruciei sistematice a

    argumentelor lui Cherniss. Din nefericire, Cherniss, care moare n 1987 (nscut

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 41

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    fiind n 1904), nu a mai rspuns niciodat deschis la devastatoarea critic a lui

    Krmer, din capitolul IV al crii despre Aret. Aceasta poate da impresia c

    atacul lui Krmer era ntr-adevr distrugtor, dar am discutat cu exegei

    apropiai de Cherniss (n primul rnd, cu Luc Brisson) care mi-au spus c el

    avea nenumrate note privitoare la Krmer strnse ntr-un dosar, note crora

    nu le-a mai dat o form publicabil. Pe ct pot eu s anticipez, aceast sarcin a

    unui rspuns meticulos, adresat argumentelor lui Krmer, a reprezentat o

    sarcin dificil pentru elevii lui Cherniss i rmne un desideratum al exegezei

    platoniciene.

    Nenelegeri i reacii ostile

    Desigur, noile interpretri ale lui Krmer i Gaiser au primit o replic

    n bun msur emoional, care respingea din capul locului ntreaga

    perspectiv a colii de la Tbingen,39 bazndu-se, foarte adesea, pe argumente

    pe care Krmer deja le atacase sau le contrazisese ferm. Cel mai mare sacrilegiu

    s-a considerat a fi faptul c ar trebui, conform acestei perspective, s se

    ignore dialogurile platoniciene considerate definitorii pentru filosofia acestuia

    (lucru complet neadevrat), n favoarea unei tradiii indirecte care nu pare a fi

    ntotdeauna demn de ncredere. Aceasta pentru c ar fi vorba, n esen,

    despre documente trzii, alterate n chip evident de curentul neoplatonician,

    curent ce poate fi considerat o suprainterpretare a lui Platon i de care att

    Gadamer, ct i Krmer par a fi apropiai, chiar dac din motive diferite. S-a

    39 Vittorio Hsle (Der philosophische Dialog, Mnchen: Beck, 2006, 356) este corect s spunem c opoziia nscut de aa-numita interpretare a colii de la Tbingen nu a fost mereu, de fapt, a fost foarte rar ntemeiat.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 42

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    pus apoi la ndoial, pentru tot soiul de motive, calificativul de esoteric

    aplicat doctrinei platoniciene. Cuvntul esoteric ca atare are, deja, o

    rezonan misterioas, de iniiere i susceptibilitate. Peste toate, Platon a scris

    pe larg, de cele mai multe ori superb, despre ceea ce pare a conta cu adevrat

    pentru el: Teoria Ideilor.

    mi amintesc chiar c filologi de prim mn, pe care o s am

    politeea de a nu-i numi, mi-au spus o poveste potrivit creia Krmer nsui i-a

    renegat interpretarea, din moment ce a publicat o retractare asupra

    subiectului. Ei fceau referire la articolul lui Krmer Retractri n problema

    platonismului esoteric,40 din 1964. n mod evident, ei erau indui n eroare de

    titlu i de legenda pe care el a creat-o: Retraktationen n limba german nu

    nseamn c cineva retracteaz, retrage o poziie susinut anterior, ci c acea

    poziie este tratat din nou (re- tractare)! Oricine a citit articolul va admite c

    nu e nici urm de auto-critic n el. O lecie trebuie nvat de aici: exegeii i

    permit prea adesea s pun n discuie poziii din articole pe care nu le-au citit

    (mai cu seam atunci cnd aceste articole sunt n limba german). Ar trebui s

    citim cu ochii proprii, totdeauna.

    Dar impresia general rmne aceea c era foarte greu s se treac cu

    vederea dialogurile. Ar fi ca i cum s-ar putea spune c cineva ar putea nelege

    operele lui Kant i cele ale lui Hegel fr a avea n vedere partea scris a

    acestora! Ar fi, dac ea s-ar nate, o controvers de-a dreptul hazlie pe aceast

    tem. Dezbaterile erau cu adevrat foarte ncrcate emoional. Ele au i eclipsat

    exegeza platonician n Germania. Lectura colii de la Tbingen a ctigat mai

    40 Retraktationen zum Problem des esoterischen Plato , Museum Helveticum 21 (1964), 137-167.

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 43

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    trziu mult atenie n Italia, acolo unde a fost preluat, cu preponderen la

    Milano, de Giovanni Reale. Faptul a avut o asemenea amploare, nct coala de

    la Tbingen este adesea numit coala de la Tbingen i Milano41. Pe ct pot eu

    aprecia, ea s-a bucurat de mai puin atenie n lumea vorbitoare de limb

    englez, creia i-a aduga (fr nicio nuan peiorativ) apelativul de

    puritan, datorit ateniei exclusive acordat literei scrise i, prin aceasta,

    aspectului verificabil al exegezei. Astfel, n ciuda criticii dure, concentrarea

    plin de diligen i exclusiv a lui Cherniss asupra dialogurilor continu s

    rmn dominant n America, la fel ca i ideea potrivit creia aa-numita

    doctrin platonician a principiilor era o construcie aristotelic, dac nu chiar o

    pur invenie.

    Intemeierea interpretrii Tbingen n Dialoguri

    n cadrul acestei dezbateri emoionale, se omite adesea a se vedea c

    lectura lui Krmer chiar pune i ea accentul su prim pe dialogurile platoniciene

    i pe propria lor mpotrivire fa de formularea scriptic a principiilor ultime,

    poziie afirmat mai cu seam n Phaidros i Scrisoarea a VII-a. Krmer pune

    mare pre pe faptul c dialogurile lui Platon sunt pline de aluzii, cu deosebire

    atunci cnd ele au n vedere susinerile fundamentale ale doctrinei sale. Faptul

    este cel mai evident n Republica, unde, practic vorbind, face referire pentru

    prima i ultima dat la principiul fundamental al Binelui, dar unde spune de nu

    mai puin de trei ori (Rep. 504 a, 506e, 532d) c prietenii si l-au auzit adesea

    vorbind despre acest subiect, subiect cu privire la care el ofer acolo nimic mai

    41 A se vedea numrul publicat pe aceast tem de Luc Brisson (un adversar de decenii al unui Platon esoteric i, desigur, un foarte popular exeget platonician), n tudes philosophiques (1999).

    Vox Philosophiae, vol. 1, nr. 2/2009 44

  • Numr special: Jean Grondin i turnura hermeneutic a fenomenologiei

    mult dect o imagine.

    Este, prin urmare, important s se neleag faptul c lectura colii de

    la Tbingen se bazeaz pe o citire dialogurilor lui Platon este una discutabil,

    poate, dar care are unele merite intrinseci. Ironia const n faptul c Platon este

    primul, dar, de asemenea, i singurul mare filosof al antichitii ale crui scrieri

    s-au pstrat aproape n ntregime. Acest fapt nu mai apare la niciun alt filosof

    grec, cu posibila excepie a lui Plotin (a crui oper a suferit, totui, influena lui

    Porfir, primul editor al operei plotiniene). Ar trebui, aadar, s fim foarte

    mulumii de faptul de a avea un asemenea impresionant compendiu de opere

    ale lui Platon, compendiu ce include, cu certitudine, lucrrile sale majore ca:

    Banchetul, Republica, Phaidon, Phaidros, Philebos etc., cu att mai mult cu ct ele se

    ntmpl s fie i capodopere literare de cea mai nalt inut. Aceste dialoguri

    formeaz, prin urmare, temeiul prim i indubitabil al exegezei lui Platon.

    Cu toate acestea, interpretarea acestui corpus ca un ntreg are n fa

    provocri unice i uimitoare. Prima dintre ele este legat de faptul c Platon nu

    vorbete niciodat n nume propriu n dialoguri. El nu se menioneaz aproape

    niciodat pe sine, iar acolo unde o face, o dat sau de dou ori, n Phaidon,

    relatnd ultimele ore de via petrecute de Socrate mpreun cu elevii si, o face

    doar pentru a preciza c Platon nu era prezent Aadar, n ce msur exprim

    cu adevrat dialogurile platoniciene gndirea lui Platon? Se poate oricnd

    pretinde c Platon a pus pe seama altora, precum


Recommended