+ All Categories
Home > Documents > 14549730-Istoria-astrologiei

14549730-Istoria-astrologiei

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: alina-rus
View: 29 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
85
The Parker’s History of Astrology Istoria Astrologiei, de Julia şi Derek Parker Ronald Reagan, împăraţii romani Caligula şi Claudius, Ptolemeu, St.Augustin, regina britanică Elisabeta I şi Heinrich Himmler – ce au ei toţi în comun? Interesul pentru astrologie. Cititorii publicaţiilor şi rubricilor de astrologie de astăzi probabil nu au nici o idee despre importantul rol pe care l-a jucat astrologia în politica internaţională, filosofie, istoria religiilor şi în viaţa oamenilor obişnuiţi. În această primă lucrare modernă pe această temă, autorii urmăresc istoria astrologiei începând cu 4000 de ani în urmă, de la inscripţiile astrologice f ăcute pe os de oamenii cavernelor, până la alianţa modernă dintre astrologie şi psihologie. Ar fi greu de scris o carte plicticoasă pe acest subiect: istoria este presărată cu incidente fascinante şi amuzante, cu personaje bizare, incitante, nebune sau strălucitoare – de la astrologul care, practic, guverna Imperiul Roman, până la cel care se ascundea în spatele draperiilor patului ca să spioneze naşterea unui Delfin al Franţei, şi până la astrologul modern care a prezis cu succes tentativa de asasinat asupra lui Hitler, şi apoi a murit în drum spre lagărul de concentrare. Dar acestea sunt doar ornamente ale acestei profunde şi cuprinzătoare istorii a unui subiect serios: astrologia, probabil cea mai veche ştiinţă cunoscută de om, cu o influenţă incalculabilă asupra istoriei lui. Derek şi Julia Parker alcătuiesc, ca autori ai acestei cărţi, o combinaţie perfectă. Julia Parker practică astrologia, a fost preşedintă a Facultăţii Britanice de Studii Astrologice. Derek Parker este un sceptic. El spune că, în cea mai mare parte, practica astrologiei este pentru el un mister. Dar el crede că sunt destule dovezi ca să simtă că ar fi un gest nebunesc să respingă un subiect doar fiindcă el nu-l stăpâneşte. Rezultatul a fost această carte cu un echilibru unic. Ea nu caută nici să confirme, nici să infirme ceva, ci doar să ofere o vie şi precisă prezentare a fascinantei istorii a astrologiei. Introducere Două probleme majore apar atunci când se scrie despre istoria astrologiei. Una este dimensiunea lucrării. Astrologia a avut o mare importanţă în multe ţări ale lumii, cu mult înainte de inventarea scrisului şi cel puţin până la sfârşitul secolului al XVI-lea; în ultima vreme există o reînviere considerabilă a interesului pentru ea. De aceea, volumul de documentaţie este aproape incalculabil, şi examinarea în profunzime a subiectului ar însemna o lucrare de o asemenea mărime încât probabil că nici un editor n-ar putea să o accepte fără investiţii masive, şi numai un scriitor pregătit să-şi dedice viaţa acestui subiect ar putea aborda lucrarea. A doua problemă este cea a imparţialităţii. Foarte puţini par să fie capabili să vorbească despre astrologie f ără emoţie. Aceasta este, pe de o parte, o chestiune de temperament, dar şi de dezinformare, pe de altă parte, şi aproape întotdeauna este un amestec al ambelor. De pildă, poate fi rezultatul simplei contemplări a răului ce poate fi f ăcut de o credinţă nelimitată în infailibilitatea îndrumării astrologice – dar la fel de mult rău poate fi f ăcut şi de acceptarea totală a infailibilităţii consilierii teologice. Uneori o devoţiune prea naivă faţă de astrologie a condus la acceptarea unor legende f ără nici o bază, care susţineau invariabil afirmaţiile astrologiei. Unele “istorii” au repetat asemenea legende. Într-o lucrare recentă a unui scriitor american, de exemplu, se afirmă că lordul Byron era “un astrolog destul de bun, care a desenat singur astrograma propriului său fiu şi a prezis destul de exact principalele evenimente din viaţa acestuia”. Această afirmaţie ar fi fost mai convingătoare dacă Byron măcar ar fi avut vreun fiu, sau dacă ar exista cea mai mică dovadă, în viaţa sau în scrisorile sale, că ar fi fost interesat câtuşi de puţin de astrologie. Autorii acestei lucrări simt că trebuie să-şi declare interesul în scrierea ei. Julia Parker este consultant astrolog, a fost preşedintă a Facultaţii de Studii Astrologice, instituţie fondată la Londra în 1948, cu studenţi din majoritatea ţărilor lumii, şi tot ea este coautor la lucrarea “The Compleat Astrologer”, un cuprinzător manual de astrologie. Derek Parker, celălalt coautor, rămâne un sceptic pentru care practicarea astrologiei este, în mare parte, un mister, dar el s-a convins că la ora actuală există suficiente dovezi care susţin multe afirmaţii astrologice, şi că ar fi o nebunie să renunţe la acest subiect.
Transcript
  • The Parkers History of Astrology Istoria Astrologiei, de Julia i Derek Parker Ronald Reagan, mpraii romani Caligula i Claudius, Ptolemeu, St.Augustin, regina britanic Elisabeta I i Heinrich Himmler ce au ei toi n comun? Interesul pentru astrologie. Cititorii publicaiilor i rubricilor de astrologie de astzi probabil nu au nici o idee despre importantul rol pe care l-a jucat astrologia n politica internaional, filosofie, istoria religiilor i n viaa oamenilor obinuii. n aceast prim lucrare modern pe aceast tem, autorii urmresc istoria astrologiei ncepnd cu 4000 de ani n urm, de la inscripiile astrologice fcute pe os de oamenii cavernelor, pn la aliana modern dintre astrologie i psihologie. Ar fi greu de scris o carte plicticoas pe acest subiect: istoria este presrat cu incidente fascinante i amuzante, cu personaje bizare, incitante, nebune sau strlucitoare de la astrologul care, practic, guverna Imperiul Roman, pn la cel care se ascundea n spatele draperiilor patului ca s spioneze naterea unui Delfin al Franei, i pn la astrologul modern care a prezis cu succes tentativa de asasinat asupra lui Hitler, i apoi a murit n drum spre lagrul de concentrare. Dar acestea sunt doar ornamente ale acestei profunde i cuprinztoare istorii a unui subiect serios: astrologia, probabil cea mai veche tiin cunoscut de om, cu o influen incalculabil asupra istoriei lui. Derek i Julia Parker alctuiesc, ca autori ai acestei cri, o combinaie perfect. Julia Parker practic astrologia, a fost preedint a Facultii Britanice de Studii Astrologice. Derek Parker este un sceptic. El spune c, n cea mai mare parte, practica astrologiei este pentru el un mister. Dar el crede c sunt destule dovezi ca s simt c ar fi un gest nebunesc s resping un subiect doar fiindc el nu-l stpnete. Rezultatul a fost aceast carte cu un echilibru unic. Ea nu caut nici s confirme, nici s infirme ceva, ci doar s ofere o vie i precis prezentare a fascinantei istorii a astrologiei. Introducere

    Dou probleme majore apar atunci cnd se scrie despre istoria astrologiei. Una este dimensiunea lucrrii. Astrologia a avut o mare importan n multe ri ale lumii, cu mult nainte de inventarea scrisului i cel puin pn la sfritul secolului al XVI-lea; n ultima vreme exist o renviere considerabil a interesului pentru ea. De aceea, volumul de documentaie este aproape incalculabil, i examinarea n profunzime a subiectului ar nsemna o lucrare de o asemenea mrime nct probabil c nici un editor n-ar putea s o accepte fr investiii masive, i numai un scriitor pregtit s-i dedice viaa acestui subiect ar putea aborda lucrarea.

    A doua problem este cea a imparialitii. Foarte puini par s fie capabili s vorbeasc despre astrologie fr emoie. Aceasta este, pe de o parte, o chestiune de temperament, dar i de dezinformare, pe de alt parte, i aproape ntotdeauna este un amestec al ambelor. De pild, poate fi rezultatul simplei contemplri a rului ce poate fi fcut de o credin nelimitat n infailibilitatea ndrumrii astrologice dar la fel de mult ru poate fi fcut i de acceptarea total a infailibilitii consilierii teologice. Uneori o devoiune prea naiv fa de astrologie a condus la acceptarea unor legende fr nici o baz, care susineau invariabil afirmaiile astrologiei. Unele istorii au repetat asemenea legende. ntr-o lucrare recent a unui scriitor american, de exemplu, se afirm c lordul Byron era un astrolog destul de bun, care a desenat singur astrograma propriului su fiu i a prezis destul de exact principalele evenimente din viaa acestuia. Aceast afirmaie ar fi fost mai convingtoare dac Byron mcar ar fi avut vreun fiu, sau dac ar exista cea mai mic dovad, n viaa sau n scrisorile sale, c ar fi fost interesat ctui de puin de astrologie.

    Autorii acestei lucrri simt c trebuie s-i declare interesul n scrierea ei. Julia Parker este consultant astrolog, a fost preedint a Facultaii de Studii Astrologice, instituie fondat la Londra n 1948, cu studeni din majoritatea rilor lumii, i tot ea este coautor la lucrarea The Compleat Astrologer, un cuprinztor manual de astrologie. Derek Parker, cellalt coautor, rmne un sceptic pentru care practicarea astrologiei este, n mare parte, un mister, dar el s-a convins c la ora actual exist suficiente dovezi care susin multe afirmaii astrologice, i c ar fi o nebunie s renune la acest subiect.

  • n aceast carte am ncercat s meninem un echilibru rezonabil. Aceast lucrare nu are scopul de a convinge pe toat lumea c astrologia funcioneaz, sau c nu funcioneaz. Intenia ei este de a fi o scurt relatare a rspndirii astrologiei n lumea civilizat, i a principalelor personaje implicate n istoria ei.

    Printre rafturile ntregi de cri proaste asupra acestui subiect, exist cteva titluri importante i de ncredere, pe care ar trebui s le studieze oricine scrie despre astrologie. n mod cert, masiva History of magic and experimental science (Istoria tiinei magice i experimentale), 1941, de Lynn Thorndike. Alte exemple sunt: Jack Lindsay Origins of astrology (Originile astrologiei), 1971; F. H. Cramer Astrology in Roman law and politics (Astrologia n justiia i politica roman), 1954, i Keith Thomas Religion and the decline of magic (Religia i declinul magiei), 1971. Iar cartea lui A. L. Rowse, Simon Forman (1974) este cel mai timpuriu exemplu de lucrare a unui istoric serios care s-a gndit c merit s cerceteze scrierile neatinse ale unui proeminent astrolog elisabetan. i scrierile lui Dr.John Dee ateapt o analiz la fel de profund din partea vreunui alt cercettor al perioadei elisabetane. n fine, nici un cititor nu se poate considera iniiat n cele mai moderne scrieri de astrologie dac nu a citit Recent advances in natal astrology (Progrese recente n astrologia natal), 1977 de Geoffrey Dean i Arthur Mather; n timp ce opera n mai multe volume a soilor Michel i Franoise Gauquelin ofer multe dovezi statistice i argumentri incitante. Opera lui Dane Rudhyar n America, i cea a lui John Addey de la British Astrological Association (Asociaia Astrologic Britanic) sunt i mai specializate, iar revistele Asociaiei Britanice i ale Federaiei Americane a Astrologilor sunt publicaii serioase care merit s fie examinate.

    Suntem recunosctori, ca ntodeauna, bibliotecarilor care ne-au ajutat, i numeroilor astrologi care ne-au oferit prompt sugestii asupra materialelor care ar trebui consultate. Suntem recunosctori i fa de Folio Society Limited pentru permisiunea de a cita din traducerea (realizat de William Ginnis) lucrrii lui Sebastian Brant The ship of fools (Corabia nebunilor), i fa de Penguin Books Limited pentru permisiunea de a cita din traducerea fcut de Nevill Coghill pentru Povetile din Canterbury ale lui Chaucer ( 1958, 1960, 1975, 1977).

    Volumul I nceputuri de demult

    Cum, cnd, unde a aprut astrologia? Cum, cnd, unde a nceput omul s cread c Soarele, Luna i planetele vizibile i influeneaz caracterul i viaa, sntatea animalelor sale, calitatea recoltelor sale, vremea de fapt, orice aspect al vieii pe Pmnt?

    Rspunsul trebuie s fie: de ndat ce a fost capabil de o gndire inteligent, cci atunci el a realizat c Soarele, ca surs de cldur i lumin, guverna toate lucrurile vii; c mareele urcau i coborau odat cu Luna, c ea afecta i alte cicluri naturale, c avea efect asupra stabilitii emoionale. Atunci au fost puse bazele teoriei astrologice. n mod interesant, cteva dintre cele mai timpurii artefacte astrologice care au supravieuit vremurilor vin din Orientul Mijlociu unde, cu circa 15000 de ani .Chr., s-au dezvoltat primele sisteme agricole grdinarii au recunoscut ntotdeauna c exist o diferen calitativ ntre lumina de diminea i cea de dup-amiaz, i c momentul cnd sunt semnate plantele sau cnd sunt culese ierburile de leac pare s le afecteze creterea i virtuile.

    n ansamblu, ceea ce a condus la dezvoltarea astrologiei trebuie s fi fost respectul natural al omului fa de luminile stranii, magice, din ceruri, privite ca fiind zei. Din ceaa groas care nvluie istoria timpurie a subiectului au ajuns pn la noi un numr de tblie cuneiforme plcue din crmid i din piatr nscrise cu caractere triunghiulare sau de forma unor cuie care au nregistrat cele mai simple fenomene astronomice: eclipsele Lunii, anumite micri planetare, interpretate ca vestitori ai foametei sau ai rzboiului, ori ai pcii i prosperitii.

    Imperiul Babilonian dintre secolele 18-17 nainte de Christos era bntuit de superstiii, i multe ntmplri erau considerate semnificative i nregistrate mucturile anumitor animale, vise, stilul de zbor al psrilor, aspectul unui nou-nscut (Cnd o femeie nate un copil cu urechi mici, casa ei se va prbui n ruine), i alte ciudenii cum ar fi intrarea n casa cuiva a unui porc cu paie n gur. Fenomenele astronomice erau numai unul din multiplele aspecte din care omul ncerca s prezic viitorul, dar era un

  • aspect foarte rspndit: un interes pentru formele timpurii ale astrologiei a fost comun mai multor civilizaii strvechi, nu numai n Orientul Mijlociu, din Anatolia pn n Persia, ci i n Extremul Orient, i la civilizaiile Inca, Maya i mexicane, unde acele planete care puteau fi vzute cu ochiul liber Mercur, Venus, Marte, Jupiter i Saturn erau identificate ca zei cu diverse nume i personaliti, i unde micrile lor pe fundalul plin de stele al cerului erau vzute ca avnd semnificaii evidente.

    Astrologii-astronomi au dobndit treptat tot mai multe cunotine despre planete, i au nceput nu numai s observe eclipsele, ci i modul de deplasare al planetelor uneori ezitant, alteori prnd s se mite ndrt, alteori prnd s se ntlneasc i apoi s se despart; fcnd astfel de observaii, ei au elaborat predicii bazate pe aceste micri. n vremea lui Ammisaduqa, al zecelea rege al Primei Dinastii babiloniene, n secolul 17 .Chr., se fceau numai cele mai teribile profeii, dar bibliotecile regale ale regilor asirieni de la Ninive, Calah (Nimrud) i Ashur, din secolele 8-7 .Chr., i bibliotecile templelor din principalele orae babiloniene aveau pe rafturile lor o colecie de peste 7000 de articole astrologice nregistrate pe 70 de tblie (cunoscute astzi, dup primele cuvinte ale primei tblie, sub numele de Enuma Anu Enlil).

    Motivul pentru care aceast elaborare a teoriei astrologice a avut loc n Orientul Mijlociu, n loc s aib loc s zicem la amerindienii din Wisconsin sau la azteci, care aveau cu siguran un interes timpuriu la fel de profund pentru acest subiect, a fost c babilonienii erau mai buni astronomi i matematicieni; ei au alctuit un calendar, i pe la 500 .Chr. deja treceau la inventarea zodiacului, acel element esenial n personalizarea astrologiei.

    Babilonienii s-au ocupat timp de secole cu structurile de pe cerul nopii, nainte de a realiza un calendar suficient de funcional ca s le permit s prevad eclipsele i s cerceteze ndrt n timp ca s ntrevad evenimentele celeste din trecut. Se pare c ei au nceput s lucreze studiind durata zilei i a nopii, apoi rsritul i apusul Lunii, i apariiile sau dispariiile planetei Venus. Cele mai timpurii calendare plaseaz nceputul unei luni la momentul de Lun Nou. Dar din cauz c intervalul de la o Lun Nou la urmtoarea este neregulat n medie, 29 zile, 12 ore, 44 minute i 3 seconds era foarte dificil de proiectat un calendar n care fiecare lun calendaristic s nceap cu Luna Nou, cnd fiecare an ncepea la echinociul de primvar. (Pentru asta, trebuia definit o lun calendaristic n plus odat la 2 sau 3 ani i chiar i aa apare o diferen de o zi i jumtate la fiecare 8 ani)

    Detaliile calendarelor timpurii i evoluia lor sunt complexe; este suficient s spunem c problema a fost rezolvat cu o precizie rezonabil (i, s nu uitm, fr ajutorul ceasurilor mecanice) de ctre babilonieni. De la ei ncoace, au fost fcute i alte dezvoltri i complicri ale calendarului. Iulius Cezar a trebuit s porunceasc unui astronom din Alexandria s rezolve sistemul complicat n care degenerase calendarul roman, dar calendarul Iulian care a rezultat avea s ajung la o desincronizare cu nu mai puin de 11 zile (fa de ciclul anual natural), astfel c n 1752 Imperiul Britanic a fost nevoit s adopte calendarul Gregorian (introdus n restul Europei de ctre papa Gregorius n 1582), eliminnd 11 zile din acel an. La miezul nopii de 2 septembrie a nceput ziua de 14 septembrie, i oamenii au protestat pe strzi fiindc le intrase n cap c legiuitorii i lipsiser de 11 zile din via.

    Odat alctuit un calendar, prin observaii i prin aplicarea matematicilor puteau fi prevzute micrile planetare. Urmtorul pas a fost inventarea zodiacului.

    La nceput, acesta a fost proiectat ca un mijloc de msurare a timpului. Este vorba de un cerc pe care sunt plasate 12 constelaii, fiecare dintre ele marcnd un segment de 30 de grade pe ecliptic, acea cale imaginar pe care Soarele pare s o urmeze n cltoria sa n jurul Pmntului. Deoarece acea cltorie dureaz circa 365 de zile, astronomii din Babilon, Egipt i China au ajuns, n mod independent, la ideea de a mpri ecliptica n 360 de grade, care puteau fi uor mprite n 12 seciuni egale.

    Din motive practice, cercul trebuia s nceap ntr-un punct al su. n vremurile antice, el ncepea de la anumite stele fixe ca Aldebaran sau Ochiul Taurului, de pild, sau de la Regulus, cea mai strlucitoare stea din constelaia Leului. n astrologia modern, cercul zodiacal ncepe de la echinociul vernal punctul

  • n care Soarele pare s traverseze ecuatorul de la sud spre nord, la echinociul de primvar al emisferei nordice, n jurul datei de 21 martie.

    Echinociul, ns, nu numai c nu are loc n acelai moment doi ani la rnd, dar locul su pare s se roteasc pe cer, lundu-i circa 26000 de ani ca s parcurg tot cercul (un fenomen cunoscut sub numele de Precesia Echinociilor). Aceasta se ntmpl deoarece Pmntul, n rotaia sa, oscileaz ca un titirez n timp ce i ncetinete micarea; astfel, vrful titirezului descrie un cerc, deplasndu-se ndrt prin zodiac. n mod similar, dac zodiacul este msurat de la un punct fix (de pild, de la primul grad din Berbec), el se mic ncet ndrt. De fapt, acesta este sistemul folosit de majoritatea astrologilor moderni; este cunoscut sub numele de zodiac tropic. Unii astrologi, ca i cei antici, folosesc zodiacul fix sau sideral, msurat dup stele (totui, nici acest zodiac nu este perfect fix, cci i el se mic aproximativ cu un grad n 72 de ani!)

    THE SIGNS COMPARED

    Babylonia ARIES hunga (hireling) TAURUS GEMINI CANCER LEO VIRGO LIBRA SCORPIO SAGITTARIUS CAPRICORN AQUARIUS PISCES

    mastabba.galgal (great twins) ur.gul.la (lion) ab.sin (furrow) zihanitu (horn, later scales) gir.tab (scorpion) PA.BIL.SAG (?) suhur.mas (goat-fish) GU.LA (giant?) zibbati (tails) Plus

    China (equivalent months) chun feAn (vernal equinox) ching ming (clear and bright) ku yu (grain rains) ii hsia (summer begins) hsiao man (grain fills) mang chung (grain in ear) hsia chih (summer solstice) hsaio shu (slight heat) ta shu (great heat) ii chiu (autumn begins) chu shu (limit of heat) pai lu (white dew) chiu feAn (autumn equinox) han lu (cold dew) shuang chiang (hoar-frost descends) ii tung (winter begins) hsiao hsu~eh (little snow) ta hsieh (heavy snow) tung chih (winter solstice) hsiao han (little cold) ta han (severe cold) ii chun (spring begins)

  • yu shui (rain water) ching chih (excited insects) India/Greek Knos Sanscrit Mesha (Ram) Tauros Vrisha (Bull) Didumoi Mithuna (couple) Karkata (Crab) Leon Simha (Lion) Parthenos Kanya (Virgin) Tula (Balance) Vrischika (Scorpion) Dhanus (Bow) Makara (Sea-monster) Kumbha (pot) Mina (Fish) Ka rkinos Zugos (yoke) Skorpion Tox otes (archer) Aigokero~s (goat-horned) Hydrokhods (water-pot) Ikhthues Plejades zappu (tuft ofhair) Ryades Gu.an.na (bull ofheaven) Orion Sib.zi.an.na. (shepherd ofheaven) Perseus Sugi (charioteer Aurige gamlu (scimitar) Praesepe la.lul (crab?) southern fish sim.mah (great swallow) n6rthern fish aninitum (a goddess)

    Precesia Echinociilor pune astrologilor o problem. Steaua Aldebaran, aflat n antichitate la 15 grade Taur, s-a deplasat astfel nct astzi este la 8 grade Gemeni, i fa de cineva nscut cu secole n urm, cu Soarele n Taur, azi cineva nscut cu Soarele exact n acelai loc fa de Pmnt ar putea fi, n exprimarea popular, mai degrab un Geamn dect un Taur. De-a lungul secolelor, criticii astrologiei au folosit aceast diferen ca pe o arm mpotriva astrologilor, fr s realizeze c numai n credina popular astrologia are de-a face cu poziia exact a constelaiilor, cu stelele, aa cum se exprim autorii de horoscoape romanate. Cu puine excepii, astrologii studiaz micrile Soarelui, Lunii i planetelor n cadrul sietmului solar, descriind aceste micri fa de fundalul celest. Acest fundal se poate schimba, dar poziiile relative ale planetelor fa de Pmnt (ceea ce conteaz, de fapt) rmn neschimbate.

    Pentru o vreme s-a crezut c zodiacul, aa cum l tim astzi, este originar din Babilon. Recent a devenit limpede c el este produsul astronomiei babiloniene, egiptene i asiriene. De exemplu, simbolul Berbecului (Aries) este de origine egiptean; Taurul (Taurus) i are originile n Babilon, unde era denumit Gud.anna.

  • Leul (Leo) este un simbol egiptean (n Babilon, aceeai constelaie era numit Cinele Mare). Unele semne au prins via simbolic n dou ri: semnul Gemenilor (Gemini) era simbolul babilonian Mastabba.galgal, dar foarte probabil i cele Dou Stele ale Egiptului. i Racul (crabul, Cancer) a fost babilonian, dar el a existat i ca egipteanul Dou Broate estoase, iar mai trziu a devenit Broasca estoas din astrologia greac i din cea chinez. Simbolurile asociate constelaiilor au o istorie lung: Taurul i Scorpionul pot fi gsite, ca simboluri ale primverii i toamnei, pe o stel (piatr comemorativ) a lui Nabucodonosor I, care a domnit n secolul 12 .Chr.

    Cum i-au primit numele constelaiile? n mod limpede, majoritatea nu au fost recunoscute instantaneu ca imagini pe cer. Cine ar putea s pretind c, dac i se arat grupul de stele care alctuiesc, s zicem, constelaia Taurus, ar vedea automat n ele forma unui taur? Pe de alt parte, este foarte posibil ca Gemini s fi devenit simbolul frailor gemeni din cauza celor dou strlucitoare stele gemene din aceast constelaie; aranjamentul stelelor din Scorpion sugereaz, ntr-adevr, o coad ca de scorpion; i la fel de probabil este c aezarea stelelor din constelaia Leului a amintit cuiva de silueta unui leu.

    Alte conexiuni nclin spre alte motive, poate agricole (cnd Luna era plin n Fecioar, de pild, babilonienii se ateptau ca anumite cereale tinere s rodeasc), poate provenind din domeniile obscure ale incontientului colectiv; i se poate ca unul sau dou semne s fi fost denumite fiindc vreun astronom antic i-a impus propria sa viziune asupra unei constelaii, din simplul motiv c trebuia s-i dea un nume, i denumirea cea mai uor de reinut era una asociat vreunui mit.

    Zodiacul babilonian timpuriu, pe care l cunoatem, avea 18 constelaii: 10 dintre ele fac parte dintre cele 12 aflate i azi n uz, iar n plus sunt Pleiadele, Hiadele, Orion, Perseu, Vizitiul (Auriga), Leagnul (Praesepe sau Roiul de Albine), Petele Boreal i Petele Austral. Acestea sunt descrise n tbliele mul.APIN din bibliotecile regale ale Asiriei, ca fiind constelaiile care se gsesc n calea Lunii, prin zona cror Luna trece periodic, i pe care le atinge.

    Un zodiac oarecare exista nc din jurul anului 1000 .Chr., dei nu unul de tipul celui cunoscut astzi. Zodiacul cu 18 semne era nc n uz ntre secolele 6-3 .Chr. Nu tim cu certitudine cnd a aprut zodiacul cu 12 semne; tot ce putem spune este c el s-a impus foarte lent i cu greutate, cci dei la nceputul Erei Cretine nu era nc stabilit zodiacul aa cum l tim azi, totui cele mai timpurii referiri la folosirea lui pentru predicii astrologice dateaz din secolul 5 .Chr. n Babilon, i din secolul 3 .Chr. n Egipt.

    Conceptul Marelui An a aprut tot de timpuriu, i exist nc. Ideea de baz este c, la nceputurile lumii, toate planetele i-au nceput cltoria de la 0 grade Berbec, i c vor reveni n acea poziie marcnd fie sfritul lumii, fie sosirea Erei (Epocii) de Aur, n funcie de ct de pesimist sau de optimist este astrologul.

    Fiecare epoc se consider c dureaz ceva mai puin de 26.000 ani (desigur, exist aici o legtur cu Precesia Echinociilor); Era Taurului se presupune c a nceput n jurul anului 4139 .Chr., Era Berbecului cam pe la 1953 .Chr., Era Petilor n jurul anului 220 dup Christos, iar Era Vrstorului va ncepe n jurul anului 2375. Desigur, aceste date sunt extrem de controversate; nimeni nu tie cnd va ncepe Era Vrstorului poate c deja a nceput, cci astrologii argumenteaz c tranziia de la o er la alta dureaz, probabil, cteva secole.

    Este interesant, poate, s spunem c, la nceputul Erei Berbecului, zeul Ammon (simbolizat prin Berbec) era la apogeul puterii sale n Egipt. Cretinismul, reprezentat n primele sale secole prin simbolul petilor, gsit adesea scrijelit pe pereii catacombelor romane, a nceput s se rspndeasc n lume din al doilea secol dup Christos, cnd ncepea Era Petilor. Iar n pragul sosirii Erei Vrstorului, religiile organizate ncep s promoveze ncrederea n tiin i n guverne, vzndu-le ca salvatoare ale omenirii.

    Dar ce putem spune despre astrologia din afara Orientului Mijlociu? Dezvoltarea ei n India este mult mai dificil de urmrit dect n Babilon, cci istoria timpurie a astronomiei i astrologiei n India este nu doar obscur, ci adesea i falsificat: cel puin putem presupune asta cnd citim afirmaia fcut frecvent, c prima carte indian de astronomie, Surya Siddhanta, a fost publicat n anul 2.163.102 .Chr.!

  • Dac originile astrologiei sunt obscure, n schimb influenele astrologilor indieni sunt mai clare. Alexandria, de pild, a avut o mare influen n secolul 6 d.Chr., cnd muli termeni greceti i-au fcut drum n terminologia astrologic indian pe parcursul vieii celor mai faimoi astronomi indieni, Aryabhata, Varaha Mihira i Brahmagupta. i pare probabil c viziunea lor despre zodiac a ajuns n India prin Alexandria, cci ntr-o vreme astrologii indieni au folosit dou seturi de nume pentru constelaii unul era o preluare direct a numelor greceti, cellalt era o traducere n sanscrit. Astfel, grecescul Tauros a devenit Taurusi, i apoi n sanscrit Vrisha (Taurul), iar grecescul Leon a devenit Leya i a fost tradus ca Simha (Leul).

    Este ciudat c astrologia nu a ajuns n India prin Persia, aflat la rsrit de Babilon poarta ctre Samarkand i China. Dar interesul perilor pentru planete a fost foarte diferit, n acele secole timpurii, de cel al babilonienilor; singura contribuie persan la istoria zodiacului pare s fie inventarea celor 4 elemente (Foc, Pmnt, Aer i Ap), aduse mai trziu n schema astrologic de ctre Ptolemeu. Totui, Persia a fost locul unde a aprut Mithraismul o religie care a nflorit ntre 100 .Chr. i 400 d.Chr., i acestuia i s-a datorat, n mare msur, rspndirea astrologiei n Imperiul Roman, dnd militarilor credina n influena planetelor asupra celor mai ndeprtate avanposturi, inclusiv Londinium (Londra de azi). Semnele zodiacului erau gsite n orice mithraeum, adesea n jurul unei reprezentri sculptate a sacrificiului Taurului.

    Nici n limba persan, nici n cea arab nu a existat vreodat vreo diferen ntre termenii folosii pentru astrologie i astronomie. Cnd textele clasice se refer la munajjimun, aproape ntotdeauna acest cuvnt are ambele sensuri (lucru valabil i n celelalte limbi). Astronomia islamic s-a constituit din surse greceti, indiene i persane de la Doroteus din Sidon, Ptolemeu, Antioh din Atena, Vettius Valens i Teukros, alturi de lucrrile sasanide care adesea erau traduceri ale textelor greceti i indiene n Pahlavi, limba principal a Persiei n secolele 3-7 d.Chr. n mod evident, astrologia islamic s-a dezvoltat relativ trziu.

    Totui, musulmanii au fost atrai n mod natural de subiect. (Coranul se pare c i-a ncurajat, cu diversele sale referiri astrologice de pild: El este Cel care a fcut pentru voi stelele ca s v ghidai calea dup ele pe pmnt i pe mare.) Astrologii musulmani alctuiau horoscoape individuale i scriau istorii astrologice ale lumii (cea mai cunoscut fiind cea scris de Mashaallah i Abu Mashar alBalkhi), dar interesul lor principal era legat de simbolismul cosmologic din astrologie, cci acesta oferea un mijloc prin care omul i putea descoperi propriul loc n cosmos i putea deveni contient de realitatea din afara propriei sale viei pmnteti.

    Chinezii au o list de 12 animale care marcheaz, fiecare, cte un an; un copil poate fi nscut n anul Porcului, al obolanului, al Bivolului, al Tigrului, al Iepurelui, al Dragonului, al arpelui, al Calului, al Oii, al Maimuei, al Cocoului, sau al Cinelui semne alternativ pozitive sau negative (Porcul este negativ), iar primele 3 semne sunt semne de Ap, urmtoarele 3 sunt de Lemn, urmtoarele 3 sunt de Foc i ultimele 3 sunt de Metal. Adesea ele sunt reprezentate pe un cerc (un zodiac de 28 de constelaii care se spune c a aprut n anul 2317 .Chr.), dar dei exist unele conexiuni foarte slabe ntre semnele zodiacale occidentale i animalele chinezeti, acestea nu merit aici o examinare mai detaliat. Zodiacul Occidental a fost cunoscut n China cam n sec. 17 d.Chr., fiind adus aici de ctre iezuii dar e posibil s fi fost adus i mai devreme de ctre cltori, pe rutele de caravane ale Asiei Centrale.

    Astrologii chinezi timpurii nu foloseau deloc ecliptica, ci stelele circumpolare: Imperiul Chinez se considera o replic pmnteasc a Regatului de Mijloc al Cerului, acea regiune stelar care nu apune niciodat stelele circumpolare (din jurul polului ceresc) care se vd, ntr-adevr, pe toat durata anului. mpratul, reprezentnd Steaua Polar, sttea cu faa spre sud atunci cnd primea n audien; iar astrologii si foloseau un sistem obscur alctuit din 4 Palate. Abia n primul secol d.Chr., eclipticii i s-a dat un nume n chinez: Calea Galben, spre deosebire de ecuator, care era Calea Roie.

    S-a presupus uneori c astrologia nu a ajuns n America pn pe vremea lui Columb. Istoricii consider c Episcopul de Chiapas se referea la utilizarea tehnicilor astrologice aduse n America de spanioli, atunci cnd scria n 1698 c anumite grupuri Quechua, un vechi trib peruvian, cred c naterea omului este controlat de mersul stelelor i planetelor; ei observ momentul din zi i din lun cnd se nate un copil, i prezic condiiile vieii lui i destinul su. Dar un anumit tip de astrologie era folosit n Mexic dinainte de sosirea lui Columb, i era bazat pe un sistem diferit de orice sistem european: astronomia toltec, de pild,

  • mparte lumea n 5 direcii nord, sud, est, vest i centru, primele 4 fiind guvernate de Taur, Leu, Vultur i Om. Acestea coincid cu cele 4 semne fixe din zodiacul european: Taurul, Leul, Scorpionul i Vrstorul, asociate mult mai trziu cu simbolurile celor 4 Apostoli: Luca (Taurul), Marcu (Leul), Ioan (Vulturul) i Matei (Omul, sau Vrstorul).

    Este indescifrabil misterul modului n care constelaiile din zodiac i-au dobndit caracteristicile de ce astrologii au ajuns s asocieze Gemenii cu activitatea continu i versatilitatea, Berbecul cu curajul i cu egoismul, Balana cu farmecul i cu bunvoina etc. Asociaiile fcute de omul din antichitate, ntre planete i anumite caracteristici umane, sunt mai uor de neles: Soarele, strlucitor n toat gloria lui, a fost cu siguran principalul simbol vizibil al regalitii i nobleii, pompos i dominator; tot aa, asocierea Lunii cu maternitatea poate fi explicat uor prin influena sa asupra ciclului feminin, sau asupra elementului feminin al apei rurile i mrile cu mareele lor ritmice. S-ar putea sugera chiar c Marte a fost asociat cu agresivitatea din cauza aspectului su rou, relativ amenintor, pe cerul nopilor senine, iar Venus a fost asociat cu frumuseea i cu dragostea datorit aspectului su limpede, strlucitor. Pe de alt parte, oare cum s-a ajuns ca Jupiter s fie asociat cu optimismul i cu justiia, sau Saturn cu simul practic i cu prudena?

    Aceste caracteristici au aprut foarte devreme. n anul 235 .Chr., un astrolog i spunea unui client: Dac pruncul tu s-a nscut cnd Venus rsare i Jupiter a apus, soia lui va fi mai puternic dect el Venus fiind asociat cu indecizia i lenea, iar Jupiter cu buntatea, loialitatea, bunvoina. Acelai astrolog asocia Leul cu bogia i puterea, Racul cu apa, Taurul cu fora n btlie. Aceste asociaii simple sunt acceptate, ntr-o oarecare msur, i de ctre astrologii moderni.

    Astrologii contest faptul c asociaiile ntre semne i planete i anumite caracteristici ar fi fost fcute n mod empiric: peste secole a devenit tot mai limpede c omul era mai namorat atunci cnd Venus era proeminent, mai nclinat spre violen cnd Marte era activ; c dac anumite planete se gseau n Gemeni la naterea unui copil, la maturitate acesta avea s devin vorbre, agil i dinamic. i exist multe dovezi care sugereaz c elaborarea tehnicilor astrologice a evoluat nu prin ghicire psihic, i nici prin incontientul simbolic, ci (ca i n tiin) prin observaii i nregistrri minuioase.

    Oricum s-ar fi ntmplat asta, odat ce semnele i planetele au nceput s fie asociate cu caracteristicile lor, s-a constituit zodiacul i a fost proiectat un calendar demn de ncredere, i astfel au fost disponibile toate ingredientele necesare pentru realizarea horoscopului aa cum l tim, i pentru dezvoltarea astrologiei moderne. Elementele simple din vremurile antice aveau s fac loc unor predicii mai elaborate: la nceput nc relativ simple, dar devenind tot mai complexe, pn cnd, departe de a mai face afirmaii precum dac un copil se nate cnd Luna este sus pe cer, viaa lui va fi strlucitoare, excelent, fireasc i lung, astrologii aveau s fie capabili s scrie multe mii de cuvinte despre personalitatea, caracterul, potenialul, sntatea i motivaiile unui nou-nscut.

    Volumul II Prestigioasele Planete

    Planetele, vzute ca zei, au jucat un rol att de timpuriu n profeie i divinaie, nct dovezile efectului lor asupra istoriei Babilonului sunt greu de trecut cu vederea. Totui, chiar i atunci cnd sunt prezentate explicit, datele dinainte de secolul 10 .Chr. sunt extrem de incerte.

    Copii dup copii ale documentelor din biblioteca de la Agade a lui Sargon, care a guvernat Babilonul n jurul anului 2000 .Chr., sugeeraz c el le cerea astrologilor si s aleag momentele propice pentru nceperea proiectelor sale ambiioase, i biblioteca sa coninea, fr nici un dubiu, colecii de articole despre stele. Dar abia 3000 de ani mai trziu, tbliele mul.APIN din bibliotecile regale ale Asiriei, care rezum cunoaterea astrologic a timpului su, ne-au permis apropierea mai mare de fapte dect de conjuncturi; n acestea sunt relatri despre observaii originale ale micrilor planetelor n cltoria lor pe cele trei Ci Calea lui Anu,

  • zeul cerului nordic, Calea lui Enlil, zeul atmosferei (cea pe care grecii au schiat ecliptica, i apoi zodiacul), i Calea lui Ea, zeul adncurilor. Laborioasa colectare de fapte nscrise n aceste tblie trebuie s fi durat secole de-a rndul: exist referiri la un set de tblie datnd din vremea lui Hammurapi, rege cu 1600 de ani mai nainte, i care nregistrau micrile planetei Venus probabil folosite nc de pe atunci n conexiune cu interpretarea anumitor lucruri.

    Primii astrologi despre care au rmas dovezi scrise dateaz din secolul 7 .Chr., din vremea domniei lui Esarhaddon (681-668) i a succesorului su, Assurbanipal. Esarhaddon i angajase pe Akkullanu, Balasi, Ishtar-shumeresh, Nabun-adinshum i Nabua-heriba. Printre consilierii astrologi ai lui Assurbanipal se numr Adad-shumusur, Mar-Ishtar i Belushezib. Astrologii lucrau n aezminte (ateliere sau studiouri) de pe lng templul lui Ea, zeul oracolelor i inventatorul scrierii. Spre finalul domniei sale, Esarhaddon le-a poruncit s calculeze cel mai bun moment pentru reconstruirea statuilor zeilor i refacerea sanctuarelor acestora. Le mai punea i unele ntrebri personale: era un moment bun pentru ca fiul su s-l viziteze? (predecesorul su fusese asasinat de propriul su vlstar); eclipsa viitoare avea s fie periculoas? Aceste ntrebri simple se numr printre primele investigri astrologice personale care au rmas nregistrate.

    Importana pe care o acorda Esarhaddon interpretrilor astrologice ale micrilor planetare era nscut din respectul su fa de planete. Preambulul importantului su tratat cu un rege din Media ncepe astfel: n prezena planetelor Jupiter, Venus, Saturn, Mercur, Marte, Sirius, i n prezena lui Assur, Anu, Enlil, Ea, Sin, Shamash... Astfel, planetelor-zei li se acord ntietate n faa vechilor zei locali chiar fa de Shamash (Soarele) i Sin (Luna).

    n mod natural, personaliti att de prestigioase precum aceti zei din ceruri trebuie s controleze cele mai importante chestiuni din domeniile lor de influen. Diodor scrie c babilonienii ddeau celor 5 planete numele de Interprei, deoarece ele decideau soarta indivizilor i a popoarelor. Previziunile astrologice care au ajuns pn la noi se refer n mod natural al regi i guvernatori, dar era acceptat faptul c mcar o planet-zeu guverna naterea oricrui individ, orict de mrunt iar Diodor spune c babilonienii luau n considerare influenele celor 24 de stele cunoscute drept judectorii lumii, i ale celor 30 de stele denumite zei-sfetnici. Nu tim care stele erau acestea, i nici dac erau 54 de stele diferite, sau dac unele stele aveau ambele funcii.

    Este nendoielnic c poporul babilonian sau cel puin guvernatorii lui cunoteau multe din detaliile astrologiei practicate de ctre preoii lor astrologi. Ei ne dau o idee despre cultura lor astrologic n miturile i legendele civilizaiei lor. Cea mai remarcabil este Epopeea lui Ghilgame, conductorul Sumerului, scriere care a supravieuit fragmentar pe 12 tblie din biblioteca de la Ninive a lui Assurbanipal. Fiecare dintre aceste 12 aventuri este legat de un semn din zodiac: Ghilgame ntlnete un Om-Scorpion n zodia Scorpionului; ajunge la Apele Morii n Capricorn; consult o fptur jumtate-om, jumtate-taur, numit Ea-bani, n Taur; i primete o cerere n cstorie de la zeia Itar, n Fecioar. Babilonienii, ascultnd aceste povestiri, nvau s-i vad propria lor via ca pe o cutare a nemuririi, desfurat n paralel cu cltoria Soarelui prin constelaii.

    Prediciile individuale din vremurile vechi erau fcute fr ajutorul zodiacului, iar atunci cnd erau fcute pentru un rege, erau interpretate ca pentru ntrgul regat: o lun nefericit pentru monarh nsemna o lun dificil pentru ntreaga ar. Chiar i aa, au supravieuit i cteva predicii generale pentru oameni de rnd, care nu erau regi. Exist un text babilonian din a doua jumtate a mileniului al doilea, cu articole care prezic anumite evenimente n funcie de luna naterii unui copil ntr-adevr generale, la fel de generale ca i scrierile astrologice moderne care i spun cum va fi copilul tu dac s-a nscut sub un anumit semn.

    Cel mai vechi horoscop care a supravieuit, aflat acum la Oxford, n Bodleian Library, este datat din anul 410 .Chr. i este pentru fiul lui Shuma-usar, fiu al lui Shuma-iddina, descendent din Deke, care s-a nscut cnd Luna se gsea sub Acul Scorpionului, Jupiter era n Peti, Venus n Taur, Saturn n Rac, Marte n Gemeni, iar Mercur, care apusese, nu era vizibil. Nu se d nici o interpretare pentru acest copil. Un astrolog modern ar spune c era senzual i iubitor, posesiv i gelos, cu instincte i emoii puternice, cu un puternic sim al tradiiei patriarhale, iscusit i ambiios pe plan financiar, predispus la perioade de agitaie i probabil incapabil de munc susinut. Un horoscop ulterior, pentru data de 4 aprilie 253 .Chr., dei foarte

  • deteriorat, oferea totui o interpretare: Va avea lipsuri n ce privete averea... Hrana nu-i va ajunge ca s-i astmpere foamea. Sntatea lui din tineree nu se va pstra. Zilele sale vor fi lungi. Soia lui, pe care alii o vor seduce n prezena lui, va... dar aici, vai, textul se ntrerupe.

    Trebuie subliniat c aceste horoscoape timpurii nu erau fcute pe baza cercului familiar dintr-un horoscop modern, reprezentnd harta cerului pentru un anumit moment i loc, i nici n forma ptrat, mai veche, care a persistat pn n secolul al 17-lea, i care uneori este ntlnit i azi. Ele erau mai degrab enumerri ale poziiilor planetelor.

    Cuvntul horoscop deriv din cuvntul grec horoskopos, care denumete semnul care rsare pe cer la orizontul estic la un anumit moment (din hora = timp, i skopos = observator).

    Prin secolul al 3-lea .Chr., astrologii aveau la dispoziie un adevrat almanah care le indica poziiile Lunii i ale planetelor la intervale regulate pe un anumit numr de ani, precum i conjunciile Soarelui i Lunii. Acestea sugerau o ordine ntr-un univers care altfel prea dezordonat i incoerent, o ordine pe care omul trebuia s o emuleze. Micarea planetelor pe cer avea semnificaii pe care omul era capabil s le neleag, i el le-a asociat cu viaa sa altfel de ce s-ar mai fi micat planetele? Ele nu puteau fi rodul vreunui accident. Aceast teorie a avut o mare importan politic, i ea este avansat n mod repetat n Europa de-a lungul urmtoarelor dou mii de ani, ca argument n favoarea ordinii din societate.

    Ideea c influena planetelor era atotcuprinztoare, i c un interpret nelept al acestei influene avea o valoare enorm, fusese larg rspndit n secolele dinainte de viaa lui Christos, de ctre caldeeni. Termenul ar trebui scris, de fapt, ntre ghilimele. Caldeea era o provincie a Imperiului Babilonian, ai crei locuitori deveniser elita rii, ei dominnd efectiv clasa guvernant babilonian nc din secolul al 8-lea .Chr. Mai trziu, Babylon i Caldeea au devenit termeni aproape echivaleni. Dar, dintr-un anumit motiv, sensul popular al termenului caldeean a ajuns s fie acela de astrolog. n Cartea lui Daniel din Biblie, de pild, caldeean nseamn ntotdeauna aa ceva matematician, astronom, nelept sau mag!

    Muli astrologi de frunte au fost, literal, caldeeni, dei muli alii proveneau, fr dubii, din alte regiuni ale Imperiului Babilonian sau din alte ri ale Orientului Mijlociu. Au avut o contribuie la asta pn i ri care nu s-au fcut remarcate prin vreun interes special pentru astrologie. Persia, de pild, l-a dat pe El Hakim, numit i Gjamasp, astrolog la curtea semilegendarului Istaspe, rege al Iranului n secolul 6 .Chr.; acest astrolog a scris o carte n care examina efectul conjunciilor Jupiter-Saturn asupra istoriei lumii. Cartea Judicia Gjamaspis oferea predicii care au fost interpretate ulterior ca anunnd naterea lui Christ i apariia Islamului.

    n India au fost deja posibile unele predicii nc din secolul 6 .Chr., dup cum vedem din scrierile lui Varaha Mihira, a crui carte de astrologie, Brihat Sambita, sugereaz c indicatorii care trebuie observai pe cer sunt att de muli i de compleci, nct orice astrolog ar trebui s aib cel puin 4 asisteni, i c este de deplns regele care nu onoreaz un nelept priceput n horoscop i astronomie, abil cu toate ramurile i accesoriile acestora.

    Caldeenii au fost aceia care, cu predominan, au dus celorlalte popoare astrologia i i-au lrgit obiectivul, afirmnd primii c nu doar un individ, ci i un ora putea s aib propriul su moment al naterii, i c astfel astrologul putea s recomande punerea pietrei de temelie ntr-un moment favorabil, pentru a da oraului un horoscop care s ncurajeze sigurana i prosperitatea. Una din primele ocazii cnd aflm c un astrolog a sftuit ntr-un asemenea subiect este aproximativ n anul 312 .Chr., cnd Seleucus I a fondat oraul Seleucia, pe fluviul Tigru. Seleucus era un devotat aderent al astrologiei (spre deosebire de principalul su rival politic, Antigonos, care a ignorat prezicerea c Seleucus avea s-l ucid pe cmpul de btlie, ceea ce s-a i ntmplat n anul 301). Plnuind fondarea oraului Seleucia, Seleucus a consultat mai muli caldeeni. Acetia erau, ca toi babilonienii, mpotriva ideii unui ora nou, de care se temeau (pe drept) c n timp avea s conduc la pustiirea i ruina Babylonului nsui. De aceea ei au stabilit momentul cel mai puin favorabil pentru fondarea unui ora nou, i l-au sftuit astfel pe Seleucus. El a dat ordinele

  • necesare, dup sfatul lor; dar lucrtorii si au fost att de nerbdtori s nale oraul, nct au nceput lucrarea nainte de momentul cnd li se poruncise, asigurnd astfel oraului un horoscop foarte favorabil!

    Tema de natere a Seleuciei s-a pierdut. A supravieuit cea pentru Antiohia, un alt ora fondat de Seleucus calculat pentru 22 mai 300 .Chr. ca i temele pentru Constantinopol, Alexandria, Gaza, Cezareea; uneori, reprezentri ale unor poriuni din temele natale au fost gravate pe monedele btute n oraele respective.

    Din Imperiul Babylonian, caldeenii au dus astrologia n Egipt i, lucru mai important, n Grecia. Enorma importan acordat, n Egipt, miturilor despre zeii din ceruri, cltoriile i aventurile lui Sin - zeul Lunii, Shamash zeul Soarelui, i Ishtar personificarea lui Venus, i-au fcut pe oameni s cread c Egiptul trebuie s fi avut o mare contribuie la dezvoltarea astrologiei. De fapt, interesul egiptenilor pentru planete a aprut destul de trziu cu excepia unei deosebite consideraii fa de Venus, care totui era vzut mai mult ca o stea a dimineii i a serii, dect ca o planet.

    Impresia c egiptenii au avut o lung tradiie a cunoaterii astrologice a aprut, probabil, deoarece ei invidiau tradiia strveche a babilonienilor. Atunci cnd, n 260 .Chr., Berosus (susinut de Diodor i de Cicero) declara c textele astrologice caldeene aveau aproape o jumtate de milion de ani vechime, astronomii egipteni au ripostat declarnd c textele lor datau cel puin din 630.000 .Chr.

    Ca i n celelalte civilizaii avansate, i n Egipt exista, cu siguran, un interes timpuriu pentru evenimentele astronomice. Texte egiptene datnd nc din secolul 13 .Chr. demonstreaz o familiarizare cu poziia stelelor; dar preocuparea principal a egiptenilor a fost legat mai mult de proiectarea unui calendar funcional, dect de semnificaiile astrologice. Pentru preziceri, ei se foloseau de alte semne: iptul unui nou-nscut, de pild, sau aspectul copilului. Dac i ndrepta ochii spre Soare, era un semn de moarte timpurie. Ei interpretau i visele, i foloseau necromania.

    Discuiile despre rolul piramidelor n dezvoltarea astrologiei n Egipt par s nu conduc la nimic. Nu exist dubii c unele piramide, dac nu chiar toate, au fost construite n scopuri astronomice, sau cel puin inndu-se cont de astronomie; i ntruct astronomia nu se deosebea de astrologie, nu are rost s negm c Marea Piramid, de pild, construit aparent pe la 2500 .Chr., are un loc anume n istoria astrologic. Dar ce loc?

    Au fost avansate nenumrate teorii pentru a explica piramidele i a le descoperi secretele. nc din 1883 s-a sugerat c ele au fost ridicate ca observatoare astronomice i ceasuri stelare. Mai trziu s-a emis ideea c egiptenii care au construit Marea Piramid trebuie s fi tiut c Pmntul era rotund i turtit la poli, c puteau msura cu precizie durata anului i c stpneau un sistem de proiecie cartografic.

    Afirmaia c primul horoscop a fost construit n Egipt, n 2767 .Chr., este suspect, dei exist o diagram datnd de atunci i reprezentnd un anumit moment din timp care nu este, din cte tim, legat de naterea sau viaa unui anumit individ, ci este vorba de o afirmaie timpurie a credinei c un anumit moment din timp are o semnificaie individual (afirmaie reluat n secolul 20 de ctre psihologul C.G. Jung). Existena ei demonstreaz c egiptenii din antichitate erau capabili de observaii atente ale cerurilor; se poate ca ei s fi folosit piramidele n acest scop.

    Cnd a fost deschis mormntul lui Ramses al II-lea, s-a descoperit c el coninea dou cercuri din aur marcate cu 360 de gradaii, i cu simboluri care artau rsritul i apusul stelelor. Aceasta sugereaz c el fusese interesat de Ascendent acel grad al eclipticii care rsare la orizontul estic la un moment dat, element important n astrologie. Ramses al II-lea Ozymandias, ctitorul templului de la Abu Simbel, a guvernat aproximativ ntre anii 1292-1225 .Chr. i mormntul lui Ramses al V-lea coninea papirusuri cu sfaturi astrologice pentru fiecare or a zilei sau pentru fiecare lun a anului.

    Exist dovezi c astrologii din Egiptul anilor 13.000 .Chr. cunoteau cele 4 semne fixe ale zodiacului (astrologii mpart semnele n cuadrupliciti sau caliti semne cardinale, mutabile i fixe). n sarcofagul lui Seti I (c 1317 .Chr.), cele 4 containere pentru organele interne erau protejate de 4 zeiti, reprezentate

  • cu un cap de om (Mestha), un cap de cine (Hapi), un cap de acal (Tuamutef) i un cap de oim (Qebhsennuf). Acestea reprezentau clar cele 4 semne fixe, cu Mestha ca Vrstor, Hapi ca Leu, Tuamutef ca Taur i Qebhsennuf ca Scorpion. Dar aceasta nu dovedete c se practica o astrologie avansat: cei 4 Fii ai lui Horus erau zei din miturile astronomice, cu asocieri astrologice.

    Totui, Egiptul a avut cel puin o contribuie major la istoria timpurie a astrologiei: inventarea decanilor, prin mprirea cercului eclipticii n 36 de seciuni, astfel nct n fiecare semn exist 3 decani (seciuni de cte 10 grade fiecare). Cea mai veche referire la aceasta o gsim pe un cufr din perioada Regatului Mijlociu, pe care cerul este reprezentat cu numele decanilor, nirate pe vertical. Zodiacul nu exista atunci: decanii erau asociai cu constelaii, i abia n epoca elenistic ei aveau s fie asociai cu zodiacul i s dobndeasc o semnificaie cu adevrat astrologic. Se pare c decanii au fost creai datorit credinei egiptene c orice moment din timp trebuia s aib o zeitate care l guverneaz.

    Stobaeus, care a strns valoroase extrase din autorii greci n secolul 5 d.Chr., ntr-un eseu adresat fiului su, afirma c decanii i exercit influena asupra corpurilor cereti. Deci, cum ar putea ei s nu ne influeneze i pe noi, pe fiecare om n particular i pe toi n ansamblu? Astfel, fiul meu, printre toate catastrofele cu scop universal, datorate forelor care eman din ei, putem cita ca exemple ine bine minte cuvintele mele schimbarea regilor, nlarea cetilor, perioadele de foamete, molimele, fluxul i refluxul mrii, cutremurele. Nimic din toate acestea, fiul meu, nu se petrece fr influena decanilor.

    Decanii aveau s dobndeasc mai trziu o importan special n astrologia medical, unde diferite afeciuni erau specifice fiecrui decan (problemele de stomac, de pild, fiind atribuite primului decan din Fecioar).

    n pofida interesului lor pentru figurile conturate de poziiile stelelor, astrologii egipteni nu erau nici pe departe la fel de avansai ca i colegii lor babilonieni. Matematicile lor erau mult mai greoaie, iar zodiacul a ajuns la ei relativ trziu cel mai vechi despre care se tie a fost gravat pe tavanul unei sli la nord de Esna, cndva nainte de anul 221 .Chr. ntre cel mai vechi zodiac egiptean care a supravieuit vremurilor (la Esna i n capela lui Osiris de la Dendera, construit cam pe vremea lui Iisus) i cele din Babilon exist doar diferene mici; n mod clar, zodiacul a ajuns n Egipt direct de la babilonieni. i ce utilizare i se ddea astrologiei n Egipt? Au fost fcute unele predicii pentru Faraon i pentru ar: Potopul va veni n Egipt, muli se vor revolta mpotriva Regelui, seminele i grul vor fi la mare pre, nmormntarea unui zeu va face ca Egiptul s fie ocupat. Toate aceste predicii au fost fcute pe baza micrii stelei Cinelui, Sothis Dac Sothis rsare cnd Luna este n Arca (Sgettor) sau dac Sothis rsare cnd Mercur este n Gemeni, .a.m.d.

    Un alt papirus, din perioada roman, face predicii pentru indivizi pe baza prezenei lui Venus i Mercur n casele horoscopului n momentul naterii lor. (Casele sunt 12 diviziuni ale cercului horoscopului, fiecare asociat cu anumite domenii ale vieii. Sistemul fusese inventat de babilonieni i exist pn i astzi, dei astrologii au avut preri diferite despre modul de mprire a cercului n case).

    Astrologia a jucat un rol n religia oficial, i uneori chiar unul major. Clement din Alexandria, un distins scriitor cretin nscut prin anul 150, descrie o procesiune religioas egiptean din vremea sa, dar avnd i elemente tradiionale i antice: n frunte merge Precentorul, ducnd cele dou cri ale lui Hermes, una coninnd Imnurile Zeilor, cealalt instruciuni pentru rege. Apoi vine Hierogramateul, sau scribul sacru, cu pene pe cap, cu o carte i o rigl n mini simbolul priceperii sale n mnuirea hieroglifelor, ca i n cosmografie, geografie, i n legile Soarelui, Lunii i ale celor 5 planete...

    Cele 4 cri astrologice ale lui Hermes fac parte din legendara colecie de texte antice numit Crile Hermetice. Se spune c acestea fuseser strnse la un loc de ctre zeul egiptean Thoth, cunoscut mai trziu de greci sub numele de Hermes Trismegistus, iar mai trziu de romani sub numele de Mercur. Unele surse afirm c erau 42 de volume de text; ali istorici au fost mai aventuroi. Seleucus afirm c erau 20.000 de volume, iar Manethon numr nu mai puin de 36,525.

  • Textele, oricte ar fi fost la numr, cuprindeau cunoaterea tradiional din religie, arte, tiine, geometrie, alchimie, astronomie, astrologie i multe alte subiecte. Erau considerate sacre i aveau voie s le ating numai cei mai nali preoi egipteni. Din pcate, nimeni nu a reuit s descopere pn astzi mormntul lui Alexandru Macedon, n care se presupune c mpratul Severus a ngropat ultimul set complet al acestor texte. Este posibil ca motivul principal al dispariiei lor s fie tocmai extrema veneraie care li se acorda. Erau considerate att de sacre nct doar civa oameni aveau acces la ele, i este posibil ca, la un moment dat, acei civa s fi murit toi fr s transmit posteritii sarcina lor. Oricum, lipsa cunotinelor din acele texte nu a mpiedicat apariia ulterioar a unei literaturi abundente, i niciodat nu s-a pus la ndoial faptul c nici o colecie ulterioar de nvturi tradiionale, oricum ar fi fost adunat, n-ar fi putut s cuprind prea mult din teoria antic a astrologiei.

    Se presupune c Hermes a proiectat un sistem astrologic propriu, i printre crile Hermetice se pare c a existat una dedicat astrologiei medicale, o alta dedicat decanilor (incluznd un catalog detaliat mergnd ndrt pn n anul 150 .Chr.), una despre plantele [arbori, arbuti, flori, ierburi] zodiacale, i una despre gradele astrologice. Scrierile lui Hermes sunt citate frecvent de muli astrologi de mai trziu, printre care Thrasyllus, poate cel mai influent dintre astrologii Romei imperiale, Antioh din Atena, i Sarapion, un discipol al astronomului grec Hiparh.

    Este dificil de spus n ce msur au supravieuit fragmentele din textele originale este evident c au existat texte originale, fie c au fost scrise de Hermes, fie c nu dar s-au fcut afirmaii largi n aceast privin (i nu numai de ctre antici). Unele fragmente din textele astrologice foarte timpurii au ajuns pn la noi prin intermediul grecilor. n secolul 5 d.Chr., un text latin numit Liber Hermetis, tradus din greac, d o mixtur a teoriei despre decani, conjuncii, semnificaiile anumitor planete n anumite semne, i sfaturi n probleme personale cum s se prezic ziua morii, zilele utile sau dificile, cstoria, durata vieii i acestea par s provin dintr-un original foarte vechi. Se acord o atenie special decanilor: al treilea decan al Gemenilor este responsabil pentru durerile musculare, primul decan al Fecioarei controleaz stomacul, primul decan din Cancer inima, etc. n acest text i face prima apariie Omul Astrologic: pe imaginea unui corp omenesc este proiectat cercul zodiacal primul semn, Berbecul, la cap, iar ultimul, Petii, la picioare. ntre acestea, diversele pri ale corpului cad sub influena cte unui semn, n ordine. Este un sistem folosit i astzi, dei cu unele amendamente. De pild, astzi se spune c Balana guverneaz rinichii, pe cnd Hermes afirma c ea guverneaz fesele.

    Un pasaj din Liber Hermetis va reui foarte bine s redea atitudinea fa de astrologie din vremea cnd caldeenii au transmis-o grecilor ca un ntreg sistematizat:

    Cunosctorul vede n om o Lume, deoarece omul are o coresponden deplin cu natura Lumii. ntr-adevr, n momentul concepiei, din cele 7 planete izvorte un ntreg complex de raze care se imprim n fiecare aspect al omului. i acelai lucru se ntmpl la ora naterii, dup poziia celor 12 semne. Astfel, Berbecul este numit capul, i organele de sim ale capului sunt mprite ntre cele 7 planete. Ochiul drept aparine Soarelui, ochiul stng Lunii, urechile lui Saturn, creierul lui Jupiter, limba i omuorul lui Mercur, mirosul i gustul lui Venus, i vasele de snge lui Marte.

    Dac n momentul concepiei sau al naterii, una dintre stele se gsete ntr-o condiie neprielnic, se produce o infirmitate n membrul corespunztor acelei stele. De pild, un om are 4 pri principale ale corpului: capul, trunchiul, minile i picioarele. Unul dintre acestea a devenit infirm cndva, n momentul concepiei sau naterii, deoarece patronul su ceresc s-a gsit n condiie proast: un ochi, ambii ochi, o ureche, ambele urechi, sau dinii, au avut vreo afeciune, sau vorbirea a fost afectat. Raza vreunei planete malefice a ajuns s ating una dintre aceste pri, a lovit-o i a corupt-o.

    Este interesant c scriitorul sau scriitorii anonimi preau s cread c poziiile trebuiau observate nu numai n momentul naterii, ci i n momentul concepiei. De-a lungul istoriei astrologiei au existat dispute pe aceast tem. Momentul naterii este, n mod evident, mai uor de nregistrat de fapt, n mod normal este imposibil de tiut momentul exact al concepiei. Dei, dac astrologia personal funcioneaz datorit influenei planetelor asupra embrionului n formare, atunci momentul concepiei trebuie s fie mai demn de

  • luat n seam dect momentul naterii. Dar prezentarea omului ca un microcosmos i a lumii, sau chiar a universului, ca un macrocosmos, este o viziune la care a aderat aproape orice astrolog de dup anul 400.

    Textele Hermetice, dup ct putem ghici c ar fi cuprins n ansamblu, prezentau lumii occidentale astrologia nu ca pe o metod de divinaie, ci ca pe o concepie religioas a lumii i locul omului n ea. Ea avea s se combine n mod inseparabil cu filosofia greac, i avea s aib o importan crescnd, nu numai pentru filosofi i conductori, ci i pentru omul de pe strad.

    Volumul III Prin Porile Greciei

    Istoricii ne spun c Alexandru cel Mare (Macedon) a fost fiul lui Filip al II-lea, regele Macedoniei. Exist, totui, o legend care spune c adevratul su tat a fost un rege al Egiptului, Nectanebus, care stpnea, printre alte caliti, i arta de a conduce imense armate aeriene. n anul 356 .e.n., planetele i-au dat de veste c inamicii aveau s-l nving, orict de puternice ar fi fost armatele sale aeriene, aa c el i-a fcut bagajele i a plecat, bine deghizat, ctre Macedonia, unde s-a stabilit ca astrolog i a fost primit la curtea regal. Pe cnd regele era plecat, Nectanebus, folosindu-se de ppui de cear i alte procedee magice, s-a transportat n camera reginei deghizat n zeul Ammon, i astfel regina a rmas nsrcinat.

    Cnd i-a venit sorocul s nasc, Nectanebus s-a dus n camera ei i i-a pus lng pat o msu rotund fcut din aur, argint i lemn de salcm, aezat pe un trepied i coninnd trei cercuri concentrice: unul cu Zeus pe el, nconjurat de cei 36 de decani, un altul cu cele 12 semne ale zodiacului, iar cel de-al treilea, din interior, cu Soarele i Luna. Pe acestea a pus 8 pietre preioase reprezentnd poziiile planetelor. A implorat-o pe regin s nu nasc pn cnd aceste nu erau propice i cnd au fost propice, s-a nscut Alexandru, i au fost semne un fulger pe cer i un tunet. Nu se spune despre reacia regelui Filip atunci cnd s-a ntors i a gsit faptul mplinit. Dar alte relatri confirm c ei angajaser un astrolog care s le spun despre destinul noului-nscut. Dar despre succesele ulterioare ale lui Alexandru ne spune pe larg istoria.

    Se spune c Nectanebus a devenit instructorul lui Alexandru, folosind ca manual Taina Tainelor, o carte scris de Aristotel i pierdut ulterior. Printre alte lucruri, aceasta oferea i respecta noiuni de astrologie. Dar asta nu i-a adus nimic bun lui Nectanebus, cci la vrsta de 12 ani, copilul l-a mpins pe astrolog de pe o stnc pentru a dovedi c acesta nu putea prezice momentul propriei sale mori. Se pare c acesta putea s ofere, totui, sfaturi generale pentru viitor de pild c un laxativ trebuie luat numai atunci cnd Luna se gsete n Scorpion, Balan sau Peti, i c o constipaie sever va rezulta dac se ia un laxativ atunci cnd Luna este n Capricorn.

    Se tie clar c Alexandru s-a folosit de astrologie n campaniile sale, dei nu este limpede dac el credea n ea, sau dac, tiind c alii credeau, el profita de acest lucru. Este improbabil ca el, singur printre ali oameni educai ai vremii sale, s fi renunat la a crede n influena planetelor deii unii filosofi au fcut asta. De pild, Eudoxus (c 408-355 .Chr.), inventatorul teoriei geometrice a proporiilor, cerea s nu lise acorde nici o ncredere caldeenilor, care prezic i marcheaz viaa oricrui om dup ziua naterii sale. Iar Academia Greac coordonat de Carneades i Clitomachus, n sec. 1 .Chr., era i ea pornit mpotriva divinaiei, magiei i astrologiei.

    Dar cei sceptici fa de astrologie erau o firav minoritate. n general, aa cum se exprim istoricul Gilbert Murray, astrologia a npdit gndirea elenistic aa cum o nou molim atac poporul vreunei insule ndeprtate. Prin avanposturile sale precum Daphnae, o aezare greac din Egiptul anilor 610-560 .Chr., i mai ales prin porturile egiptene deschise navelor greceti dup 640 .Chr., astrologii caldeeni au cltorit ctre Grecia n mare numr, aducnd cu ei o nelepciune ce prea foarte veche, i care a fost primit cu cldur de ctre grecii deja mai experimentai n matematici i astronomie dect caldeenii.

  • Dac e s cutm dovezi ale faptului c o mare parte din folclorul astronomic i astrologic a venit n Grecia direct din Babilon, e suficient s ne uitm la denumirile planetelor. Cnd grecii le-au recunoscut, le-au denumit Vestitorul Zorilor (Venus, remarcat i de Homer pentru strlucirea ei, dei alteori era numit Vespertina, ca stea a serii), Steaua cea Sclipitoare (Mercur), Steaua cea Amenintoare (Marte), Steaua cea Luminoas (Jupitor) i Steaua cea Strlucitoare (Saturn). Dar dup secolul al 4-lea, aceste nume au nceput s dispar i altele le-au luat locul: Afrodita, Hermes, Ares, Zeus i Cronos.

    Motivul aproape sigur este acela c, atunci cnd au venit caldeenii cu numele lor barbare pentru planete Nebo, Ishtar, Nergal, Marduk i Ninib, grecii pur i simplu au pus, n locul de zeiti strine, numele propriilor lor zeiti astfel c astzi denumim planetele cu numele care sunt redri n limba noastr ale traducerilor latine dup traducerile greceti ale numelor originale, babiloniene!

    Unul dintre cauzele succesului avut de astrologie n lumea greac se poate s fi fost atmosfera epocii de dup moartea lui Alexandru, cnd idealul antic al republicii greceti a fost nlocuit cu conceptul de monarhie universal. ntr-un fel, religia a fost internaionalizat, iar considerarea planetelor i stelelor ca zeiti a devenit mai intens pe msur ce cetile i-au pierdut puterea i personalitatea individual. Influena planetelor s-a rspndit fr discriminri, i filosofi precum Zeno, fondatorul stoicismului, creznd c nimic nu era determinat de ntmplare (efectiv, c nimic nu este ntmpltor) au accentuat, n secolul 4 .Chr., ideea c evenimentele pmnteti erau determinate n mod strict de legi naturale. Ce altceva mai evident dect planetele, micndu-se lent pe trasee predeterminate, ar fi putut fi guvernatorii acestor evenimente?

    Desigur, mai exista i experiena grecilor n astronomie i matematici, i ingeniozitatea lor n construirea mainriilor pentru cercetrile i experimentele lor: Ptolemeu descrie construcia unui astrolab, un instrument pentru msurarea poziiei stelelor, iar o mic mainrie cu roi dinate, descoperit n epava scufundat a unei corbii din secolul 1 .Chr., pare s fi fost destinat urmririi micrilor planetare. Dac unele dintre ideile grecilor despre alctuirea sistemului solar erau foarte excentrice (chiar i ale lui Ptolemeu), n schimb ei stpneau n chip strlucitor mecanica i matematica cu mult mai bine dect credeau majoritatea istoricilor din secolul 18.

    Dac putem ignora, fr ndoieli, afirmaia lui Filostrat (fcut n sec.3 d.Chr.) c astrologia fusese cunoscut i practicat n Grecia nc din 1184 .Chr., este cert n schimb c Hesiod, un poet care a trit n sec.8 .Chr., a acordat atenie poziiilor planetelor i stelelor n scrierea sa Munci i Zile. n acest lung poem, printre alte lucruri, el sugera c acestea ar trebui folosite pentru a se prezice momentele bune pentru nceperea anumitor lucrri i activiti.

    Grecii au fost pionierii unor progrese enorme n teoria astronomiei. Aristotel nu a fost de acord cu teoria lui Anaximandru, c Pmntul ar fi plutit liber i fr s se sprijine pe ceva. Pitagora a fost, probabil, primul om care a tiut (dei fr dovezi) c lumea noastr era una dintre planete i era rotund. Aceast teorie, prima dat propus, se pare, de ctre Filolaos din Teba la sfritul secolului 5 .Chr., se baza mai mult pe intuiie dect pe raiune, dar concluzia ei era important. La vremea aceea era limpede cel puin pentru unii astronomi c Soarele era mult mai mare dect Pmntul, i c probabil Pmntul nu era centrul universului. Iar prin 230 .Chr., Aristarh din Samos, cu secole naintea lui Copernic, afirma c Pmntul i toate planetele se nvrtesc n cerc n jurul Soarelui, Pmntul rotindu-se complet n 24 de ore i n jurul axei sale. Dar vremurile erau mpotriva lui, i numai colegul su Seleucus i-a acceptat teoria, care n ochii altora n-a avut nici un succes dei ulterior Copernic, urmrind ipoteza n epoca sa, a fost astfel ncurajat s gseasc dovada acestei convingeri antice.

    Se pare c grecii au adoptat zodiacul de prin secolul 6 .Chr. Este posibil ca Democrit, cam prin 420 .Chr., s fie acela care l-a popularizat i a rspndit ideea c planetele influeneaz oamenii pe msur ce ele cltoresc prin semnele zodiacale. Se spune c el a petrecut mult timp n Egipt i n Orient. Cu siguran el a vizitat Persia, i se poate s fi fost mai hotrt dect orice alt grec dinaintea lui, n promovarea concepiei c planetele guverneaz viaa oamenilor. El era de acord cu Zeno, c nimic nu se poate petrece n lume la ntmplare. S-a afirmat c el ar fi dat nume greceti semnelor zodiacale, dei ali istorici au sugerat c Anaxagora, nscut n Ionia n jurul anului 500 .Chr., ar fi responsabil de asta el era un astronom

  • aventuros, primul care a explicat c Luna strlucete datorit luminii reflectate a Soarelui. El a fost alungat din Atena, unde trise vreme de 30 de ani, pentru tentativele sale de a raionaliza astronomia i pentru promovarea de teorii raionaliste asupra lucrurilor preanalte. Grecii, care aduceau sacrificii Soarelui i Lunii, fuseser jignii de sugestia lui c ei plteau tribut unei stele mndre i unui bolovan de stnc.

    Multe relatri despre realizrile astronomice/astrologice timpurii ale grecilor trebuie privite cu suspiciune. Adesea s-a sugerat, de pild, c Thales a prezis o eclips solar care a avut loc n anul 585 .Chr., punnd capt unei btlii ntre Lydieni i Mezi, care s-au oprit din lupt datorit surprizei. Este improbabil s fi fost aa. Pur i simplu, nu exista pe atunci cunoaterea prin care s poat fi fcut acel lucru, dei este posibil ca Thales s fi ghicit, pur i simplu, n mod spectaculos. Probabil i mai puin baz se poate pune pe relatarea lui Plinius, despre Cleostratus din Tenedos care observa constelaiile zodiacale pe cnd aceste apreau din spatele muntelui Ida ctre sfritul secolului al 6-lea .Chr. Dar numai privind la calendarele proiectate de ctre Eudoxos din Cnidos (c 408-355 .Chr.), un cercettor i astronom grec, putem gsi cu certitudine faptul c grecii foloseau zodiacul (el este cel care, n Fenomene, a mprit ecliptica n 12 semne egale).

    ntre secolul 5 .Chr. i naterea lui Christ, astrologia a atras diverse pturi ale societii greceti, printre care nu se numrau numai filosofii i oamenii de tiin, ci i oameni ca Hipocrate, vindector i tat al medicinei, care i nva astrologie pe discipolii si pentru ca ei s poat descoperi zilele critice ale unei boli. Se spune c el a fcut remarca: Cine nu nelege astrologia este mai degrab un nechibzuit dect un adevrat medic. Iar tinerii manifestau adesea un interes intens n acest domeniu. Cnd Platon a vizitat coala lui Dionysus, el a vzut doi elevi dezbtnd cu mult vigoare teoriile lui Anaxagoras, i ilustrndu-i argumentele prin schiarea eclipticii cu braele ntinse. Aristofan, n piesa Norii, a ridiculizat studiul astrologiei, prezentndu-l ca pe un cult al claselor superioare din societatea atenian.

    Aa cum era de ateptat, un caldeean, Berosus, preot al zeului Bel Marduk n Babylon, a fost acela care, prin 260 .Chr., a venit n insula Cos, unde exista o coal medical n care studiase i Hiparh, i a pus bazele unei coli de astrologie care a fost, probabil, primul aezmnt de acest gen. Se pare c el folosea, ca manual de studiu, un tratat numit Ochiul lui Bel, care exista sub forma a 70 de tblie n biblioteca lui Assurbanipal, dar fusese compilat mult mai nainte, n mileniul 3 .Chr., pentru Sargon I dup cum se spune. Berosus a scris i o enorm istorie a rii sale, Babylonica, acoperind circa 5000 de ani, de la crearea lumii pn la moartea lui Alexandru cel Mare, i constituind sursa unui mare volum de informaii astronomice i astrologice tradiionale: despre Marele An, de pild, i teoria conform creia cutremurele erau cauzate de conjunciile planetelor cu Soarele. El a prezis i un cataclism mondial atunci cnd toate planetele aveau s ajung n conjuncie n Rac: pmntul avea s se preschimbe n noroi din cauza unui potop neobinuit, i lumea avea s fie apoi acoperit de ape, toat suflarea omeneasc fiind astfel distrus.

    Berosus a fost faimos n timpul vieii sale, i se spune c atenienii i-au ridicat o statuie cu limba de aur, ca un tribut adus abilitilor sale oratorice. n Cos, continuatorii si au fost Antipatrus i Achinapolus, care i nvau pe studeni astrologie medical, i se pare c ei au fost primii astrologi ne-babilonieni care au practicat desenarea unui horoscop pentru momentul concepiei, n loc de momentul naterii. Ei au lucrat mult cu aforismul antic, pstrat n literatura Hermetic, care spunea c semnul ocupat de Lun n momentul concepiei avea s fie la Ascendent n momentul naterii. Interesant este c Dr. Eugen Jonas, un psihiatru cehoslovac, a lucrat mult cu aceeai teorie n anii 1960, declarndu-se capabil s prezic sexul copilului, nainte de natere, dup poziia tropic a Lunii n momentul concepiei. Guvernul comunist i-a interzis lucrrile n 1970, nainte s se fi publicat toate rezultatele cercetrilor lui.

    Cu mai puin rsunet, aflm i despre ali cltori caldeeni care au vizitat Grecia: Soudines, de pild, oaspete la curtea regelui Attalus I al Pergamului, a compilat tabele lunare care au fost folosite apoi timp de secole, i unul dintre cele mai vechi lapidarii, n care diverse pietre preioase sunt asociate cu anumite planete i semne. De-acum, muli greci vor adopta repede noua teorie celest: Epigene din Bizan, Apollonius din Mindos i Artemidor din Parium, cu toii au pretins c au fost instruii de preoii-astrologi babilonieni. Kidenas, care probabil a trit n a doua jumtate a sec.3 .Chr., pare s fie rspunztor pentru unele descoperiri astronomice babiloniene, i poate c el a fost chiar profesorul lui Berosus (dei este o problem faptul c datele vieii multora dintre aceti astrologi antici sunt foarte incerte). Apoi, a mai fost Aratus, un contemporan al lui Berosus, care n 276 .Chr. a pus n versuri Fenomenele lui Eudoxus,

  • realiznd un poem care a devenit o lectur obligatorie pentru generaii ntregi de greci, cu descrierea sa dat planetelor, zodiacului i celorlalte constelaii, i cu sfatul su dat meteorologilor, ca o concluzie:

    Studiaz Semnele n ansamblu pe durata anului, Apoi niciodat s nu anuni vremea ghicind fr sens, La ntmplare, ci numai prezicnd-o cu siguran.

    Nenumrai comentatori greci i romani au publicat ediii proprii ale scrierilor lui Aratus.

    O figur vag, cu numele Critodemus, apare fugar ntr-o list a fondatorilor tradiiei astrologice greceti, list dat de Firmicus Maternus, un scriitor latin de prin anul 356 d.Chr., n scrierea sa intitulat De erroribus profanorum religionum, printre personaje pur imaginare precum Hermes, Orfeu i Nechepso. Acest gen de informaii creeaz dificulti pentru oricine ncearc s traseze istoria astrologiei. A fost i Critodemus tot un personaj imaginar? Sau chiar a realizat horoscoapele despre care se spune c au fost fcute de el? Exist un tratat numit Horasis, care i este atribuit, i din care au nvat astrologii de mai trziu: unul dintre acetia, Hefaistion, s-a bizuit pe acest tratat n stabilirea formulei sale astrologice pentru a determina dac era bine ca un copil s se nasc sau nu.

    Cu timpul, cunoaterea astrologic a devenit un complex de informaii mai mult sau mai puin coerent. Totui, asta nu nseamn c era lipsit de contradicii sau c se dezvoltase mai coerent dect celelalte teorii despre natur i univers. n cele 3 secole dinaintea naterii lui Christ, ntre astrologi au survenit diferene de idei care persist i n ziua de azi. Poate cea mai important dintre ele este aceea despre liberul arbitru. O categorie de astrologi tiinifici au adoptat o viziune foarte empiric: totul era predeterminat, prestabilit, iar micrile planetelor erau, ca s spunem aa, cele care provocau evenimentele viitoare. O alt categorie, coala catharsis-ului, credea c unele lucruri erau prestabilite, dar nicidecum toate. Dac studiai micrile planetelor suficient de mult, puteai s afli cu precizie un moment propice succesului n aciune, sau un alt moment cnd aciunea putea provoca dezastre. Liberul arbitru nsemna dreptul de a alege momentul nceperii unui proiect, al conceperii unui copil, al naterii.

    Exista de-acum o foarte strns asociere ntre anumite planete i anumite evenimente i caracteristici terestre. Cea mai puternic, desigur, era ntre Soare i viaa nsi. Dup cum se exprima un astrolog: Soarele, care hrnete vlstarii tuturor plantelor, este tot primul care culege de la ele primele fructe de ndat ce rsare. Pentru acest cules, el i folosete razele, dac putem spune aa, ca pe nite mini imense. Ce altceva dect nite mini ar putea fi razele sale, care culeg n primul rnd cele mai suave emanaii ale plantelor?

    Variaia calitii luminii solare n diferite momente ale zilei este nregistrat acum tiinific, aa cum se prezint aici cu imagini specifice egiptenilor. Marte este asociat, de ctre acelai astrolog antic, cu rzboiul, Venus cu dragostea, Mercur cu agilitatea i cu mesajele, .a.m.d. Aceste asocieri nu erau vzute doar ca tradiionale, ci ca nite adevruri tiinifice, dei erau nc pstrate asocierile mitice dintre planete i legenda strveche, astfel nct Saturn era i Cronos, Jupiter era i Zeus (exist un horoscop datat din anul 8 d.Chr., n care Cronos se afl n semnul Taurului, Zeus n cel al Racului, Ares Marte - n cel al Fecioarei etc.).

    Exista un consens c planetele Jupiter i Venus erau complet binevoitoare, iar alte dou [Saturn i Marte] erau antagoniste, cu Mercur ca planet neutr. Intensitatea influenei lor depindea de poziia lor relativ la Pmnt i la Soare, care era n mijlocul familiei planetare, cu Marte, Jupiter i Saturn deasupra, i cu Venus, Mercur i Luna dedesubt. Planetele inferioare erau umede, i cu att mai reci cu ct erau mai departe de Soare. Umiditatea era vzut ca o caracteristic feminin, astfel nct planetele superioare erau considerate masculine, n vreme ce Venus i Luna erau feminine, iar Mercur era hermafrodit.

    Pe msur ce teoria astrologic devenea tot mai complex, devenea tot mai dificil de rezolvat anomaliile i confuziile; iar pe msur ce se dezvolta astronomia, devenea tot mai greu de pus n acord faptele

  • cunoscute cu caracteristicile mitice. i semnele zodiacului provocau confuzii; grecii vedeau Berbcul, de pild, ca pe un personaj din legenda Lnii de Aur, n vreme ce astrologii care nvaser de la caldeeni l acceptaser ca fiind Berbecul lui Ammon. n mod natural, Berbecul guverna afacerile negustorilor de ln, dar din moment ce Berbecul Aurit i pierduse lna, el tindea i s provoace brute dezastre n comerul cu ln!

    n pofida faptului c existau nenumrate dificulti n evaluarea practic a interpretrilor oferite de astrologi, unele popoare continuau s ia subiectul foarte n serios nu numai Seleucizii, Lagizii i Atalizii, dar i statele mai mici precum Comagenul, n vremea regelui Antioh I (circa 80 .Chr.). Inamic al lui Pompei, apoi aliatul lui n rzboiul civil, ceea ce a atras atacarea Samosatei de ctre Marc Antoniu (i se spune c Marc Antoniu fusese spionat de un astrolog trimis de Cleopatra), Antioh este nmormntat ntr-un cavou uria pe vrful muntelui Nimrud Dagh, la peste 2300 m deasupra nivelului mrii, acoperit cu sculpturi n relief care ofer o fascinant antologie a credinelor astrologice ale vremii. Aici, zeii greci i cei iranieni devin una: Mithra este Apollo, Ares este Hercules, Zeus este Oromazdes. Pe terasa vestic de la exteriorul cavoului exist un mare basorelief cu un leu acoperit cu stele, i cu Luna i alte 3 planete: Jupiter lng cap, Mercur n mijloc i Marte la coad planetele asociate lui Zeus, Apollo i Hercules. Se crede c aceasta este o reprezentare vizual a horoscopului din 6 iulie 62 .Chr., ziua cnd Antioh a fost ncoronat dup reaezarea lui pe tron de ctre Pompei.

    Trecnd de la Grecia ctre Roma, unde astrologia i luase efectiv locul n centrul evenimentelor politice, trebuie s privim ctre cetatea Alexandriei pentru a-l gsi pe omul care a reunit toate curentele gndirii astrologice din vremea sa i a fcut tot posibilul s le sistematizeze ntr-o singur carte. Dup moartea lui Alexandru, care fondase oraul, regele Ptolemeu Soter Ptolemeu I (323-285 .Chr.) fondase la Alexandria o universitate unde nelepii oraului se puteau ntlni pentru studiile lor. 400 de ani mai trziu, aici a ajuns s dea lecii cel mai faimos astrolog al vremurilor antice, Claudius Ptolemaeus Ptolemeu.

    Ptolemeu este cunoscut mai ales ca matematician, astronom i geograf, care n pofida convingerii sale c Pmntul era centrul universului, n jurul cruia se roteau toate celelalte corpuri cereti, a proiectat un sistem astronomic care avea s fie folosit timp de secole ntregi n toat Europa. Lucrarea sa Syntaxis are marele merit de a insista asupra simplitii nu are rost s se inventeze un sistem complex pentru a explica un fenomen, cnd este suficient un sistem simplu i asupra verificrii observaiilor. n mod uimitor, fr ajutorul vreunui telescop, el a catalogat 1022 de stele diferite (fa de circa 840 catalogate de Hiparh).

    Cartea Tetrabiblos, marea scriere de astrologie a lui Ptolemeu, prima lucrare substanial care a ajuns ntreag pn la noi, este o compilaie a cunoaterii astrologice din secolele precedente, i a fost scris ntre anii 139 i 161, cnd a trit el n Alexandria. Lucrarea are 4 cri, i ncepe cu o motivare suficient de raional: deoarece este limpede c Soarele i Luna au efect asupra vieii terestre (prin anotimpuri, micarea mareelor etc.), este foarte bine s lum n consideraie i efectele pe care le pot avea celelalte corpuri cereti. Apoi, n ceea ce este considerat a fi un salt uria, el propune ca, din moment ce se consider c este practic, n mod evident, printr-o cunoatere precis a punctelor enumerate mai sus, s se fac predicii legate de calitatea anotimpurilor, atunci nu pare a fi nici un impediment n a se da prognoze similare cu privire la destinul i dispoziia oricrei fiine umane, fiindc nc din momentul formrii primare a oricrui individ poate fi perceput calitatea general a temperamentului acelui individ, i se poate enuna forma corporal i capacitatea mental cu care va fi dotat de la natere acea persoan, i pot fi indicate i evenimentele favorabile sau nefavorabile

    Ptolemeu adopt un punct de vedere extrem de realist asupra subiectului, n pofida evidentei sale adeziuni fa de astrologie; el admite, de pild, c tiina aceasta este imperfect, nu numai fiindc unii astrologi sunt, pur i simplu, astrologi slabi, ci i pentru c trebuie s fie luate n consideraie i alte influene dect cele astrologice. Totui, aa cum unui medic nu i se poate imputa nimic dac el cerceteaz att obiceiurile personale ale pacientului, ct i natura bolii lui, la fel nu i se poate imputa nimic unui promotor al prediciei dac ncearc s combine luarea n consideraie a personalitii, educaiei, formaiei i rii unui individ, cu micrile corpurilor cereti. Cci, aa cum un medic acioneaz raional cnd ia n consideraie constituia funcional a persoanei bolnave odat cu boala sa, tot aa, n formarea prediciilor, trebuie s fie la fel de acceptabil s se ia n consideraie orice alt lucru legat de subiect, pe lng micrile corpurilor cereti, i s se colecteze i s se compare cu acele micri orice alte circumstane asociate care apar n alte domenii.

  • n Cartea ntia din Tetrabiblos, Ptolemeu ncepe s sintetizeze scrieri nu numai despre Soare, Lun i planete, ci i despre anumite stele fixe, intrnd n detalii tehnice. n Cartea a Doua, el ajunge s reuneasc ntreaga doctrin ntre limitele raiunii fireti, delimitnd dou domenii principale n care astrologia poate fi util omului domeniul general (legat de naiuni ntregi, ri sau orae) i cel particular (legat de indivizi). El coreleaz dispunerea naiunilor pe hart cu astrologia, scond n eviden faptul c popoarele par s aib temperamente diferite, care pot fi corelate cu clima rilor lor - clima fiind, desigur, o chestiune dependent de cldura Soarelui. Popoarele din extremul nord, de pild, care locuiesc lng Uri, sau aproape de cercul arctic, i au zenitul mult mai departe de Zodiac i de cldura Soarelui. De aceea, constituia lor abund n frig, i ei sunt puternic mbibai cu umiditate, care n sine este o calitate foarte hrnitoare, i la aceste latitudini nu este epuizat de cldur. De aceea, ei au o constituie echilibrat, cu pr drept, corp masiv i statur nalt. Au o fire rece i maniere slbatice, datorate frigului continuu...

    Cartea a Doua se ncheie cu un pasaj despre cum trebuie interpretate eclipsele, i despre semnificaia meteoriilor (aspect pur meteorologic). n Cartea a Treia, Ptolemeu se ndreapt spre astrologia individului. Lui i este limpede dificultatea de a obine o or precis a naterii, sau mcar ora exact a concepiei. Ambele depind de observaii astronomice, folosind un astrolab, sau avnd la dispoziie un ceas cu ap (chiar i acestea, spune el, se tie c pot avea scurgeri i de aceea pot fi imprecise!). El nu este obsedat de alegerea care trebuie fcut ntre a se lucra cu ora concepiei sau cu ora naterii; ideal ar fi s fie notate amndou. n final, se poate spune c, de fapt, concepia nseamn nsi generarea seminei umane, iar naterea nseamn apariia omului nsui, din moment ce copilul, la natere, dobndete numeroase caliti pe care nu le putea avea n pntecul mamei, caliti care sunt proprii numai naturii umane.

    Se dau instruciuni detaliate despre interpretarea unei teme natale sau a unui horoscop, i indicaii despre ceea ce se poate atepta s descopere un bun astrolog. Aparena fizic este, cu siguran, un ingredient. Copilul nscut cnd Saturn este oriental (adic n jumtatea estic a temei natale) va avea un ten palid i o constituie bun, cu pr negru i crlionat, piept larg i solid, ochi obinuii i un corp cu proporii echilibrate, temperamentul su fiind o combinaie mai ales a calitilor umed i rece. Dac Saturn este occidental (n partea vestic a temei), figura va fi negricioas sau ntunecat, constituia supl i scund, prul rar, corp fr pr dar bine fcut, ochi negri sau ntunecai, iar temperamentul mai mult uscat i rece.

    Bolile puteau fi prevzute, i de aceea se puteau lua msuri contra lor, studiind tema natal; la fel puteau fi cunoscute abilitile mentale ale individului n dezvoltarea sa. n general, o amplificare a aciunii semnelor tropicale sau cardinale (Berbecul, Racul, Balana i Capricornul) predispunea mai mult mintea s se orienteze spre chestiunile politice, fcnd-o dornic s se angajeze n aciuni publice i turbulente, s fie atras de onoruri i preocupat de teologie; n acelai timp, o asemenea minte era ingenioas, ptrunztoare, cercettoare, inventiv, speculativ, i nclinat s studieze astrologia i divinaia.

    Semnele fixe (Taurul, Leul, Scorpionul i Vrstorul), dac sunt accentuate, fac firea just, lipsit de compromisuri, constant, ferm n urmrirea elului, prudent, rbdtoare, muncitoare, riguroas, cast, greu de rnit, consecvent n atingerea obiectivelor, dornic de onoruri, rzvrtit, avar i ncpnat.

    Cei nscui cu o accentuare a semnelor bicorporale sau mutabile (Gemenii, Fecioara, Sgettorul sau Petii) sunt firi variabile, versatile, greu de neles, volatile i instabile, nclinate spre duplicitate, drgstoase, irete, iubitoare de muzic, neatente, superficiale i purttoare de regrete.

    Dar i planetele au rolul lor n modelarea caracterului. Saturn, de pild, ntr-o anumit relaie cu Venus n tema natal, i dac este exaltat (bine plasat ntr-un semn de vibraie similar), i face pe brbai s fie potrivnici femeilor, atrai spre guvernare, nclinai spre singurtate, foarte rezervai, nepstori fa de ranguri, indifereni la frumusee, invidioi, austeri, nesociabili, izolai n opiniile lor, dedicai divinaiei, serviciilor religioase i misterelor, atrai spre preoie, fanatici i supui religiei, solemni, plini de reveren, calmi, cercettori ai nelepciunii, loiali n prietenie, cumptai, reflexivi, circumspeci i scrupuloi cu privire la prietenia femeilor.

  • Pe de alt parte, dac nu este n asociaie cu Venus i este ru plasat, Saturn i poate face pe brbai s fie licenioi i libidinoi, nclinai spre flirt, neateni i cu gnduri necurate, obsceni, infideli fa de femei, n special fa de cele din familia lor, desfrnai, certrei, sordizi, dumani ai eleganei, clevetitori, beivi, superstiioi, adulteri i lipsii de orice respect, blasfemiatori ai zeilor i batjocoritori fa de riturile sacre.

    Cartea a Patra continu interpretarea diverselor aspecte ale temei de natere cum s se discearn averea, rangul i ocupaia viitoare a unui copil, natura probabil a cstoriei sale i atitudinea sa fa de sex. De pild, Marte plasat departe de Venus i Saturn dar n apropierea lui Jupiter va face ca brbaii s fie puri i deceni n viaa sexual, i nclinai numai ctre porniri naturale, n timp ce dac Marte era afectat de Venus, ei vor deveni foarte licenioi i vor ncerca s-i satisfac dorinele pe orice cale.

    Tetrabiblos a avut o influen enorm n epoca sa, i multe secole dup aceea. Ali astrologi, precum Hephaestion din Teba, Paul din Alexandria i Iulius Firmicus, au folosit-o i au vzut-o ca pe o lucrare de referin. Chiar i azi ea este citit de astrologi, nu numai fiindc unele din preceptele ei fac parte dintr-o motenire astrologic, ci pentru c ea ofer argumente coerente n sprijinul teoriei sale. De pild, Ptolemeu a afirmat clar influena Precesiei Echinociilor, artnd c nceputul semnelor trebuie considerat din punctele tropicale i de echinociu. Aceast regul nu numai c este afirmat foarte ferm i de scriitori pe aceast tem, dar este i evident, prin demonstraii constant acceptate, c naturile, influenele i nrudirile lor nu alte origini dect tropicele i echinociile... Cu alte cuvinte, conteaz seciunea de 30 de grade a eclipticii n care se afl planetele, i nu constelaiile care pot fi n spatele lor. Totui, acest argument strvechi este controversat nc, n pofida faptului c Ptolemeu l-a afirmat clar nc de acum 2000 de ani.

    Unii astrologi, care prefer s vad subiectul mai degrab din perspectiv mistic dect practic, l-au gsit pe Ptolemeu cam arid i lipsit de inspiraie. Totui, el s-ar putea s fi fost contaminat, ca muli astronomi din vremea lui, de romantismul pur al universului: Muritor cum sunt, tiu c m-am nscut pentru o zi; dar cnd urmresc mulimea de stele nirate n mersul lor circular, picioarele mele nu mai ating pmntul, m nal la Zeus nsui, s m ospteze cu ambrozie, hrana zeilor.

    Entuziasmul sincer al lui Ptolemeu, ca i sigurana lui, au fost mereu molipsitoare pentru generaiile care i-au urmat; dar este adevrat i c multe pasaje din Tetrabiblos pot fi percepute astzi ca avnd o tent surprinztor de modern, n lumina celor mai recente descoperiri ale razelor cosmice, nebnuite nainte, i ale efectelor gravitaionale dintre planete. De fapt, erorile sale nu sunt mai multe dect ale tratatelor tiinifice din vremea lui, i el reprezint un model de as n domeniul su. Este suficient s-i comparm scrierea cu alte cri astrologice din vremea lui, ca s vedem superioritatea sa. S lum, de pild, fragmentul pstrat din Salmeschnaiko, un alt manual influent, plin de generalizri: ...Aceast perioad i face pe muli s-i duc viaa ca avocai, alii ca nelepi, sfetnici, muli ca regi i cntrei ai zeilor, i muli ca tlmaci de limbi strine... Totui, muli consum substana celorlali. [Domnul Flcrii] i face pe muli s fie homosexuali pasivi, pe alii s cu mtuile lor i cu mamele lor vitrege, astfel pervertindu-i.

    Nu este uor de aflat ct de mult era folosit astrologia de ctre greci la nivelul vieii personale. Eudoxos, n secolul al 4-lea .Chr., condamna folosirea horoscoapelor pentru predicii personale, iar Teofrast, ceva mai trziu, era surprins s afle c babilonienii se declarau capabili s prezic evenimente din viaa indivizilor, ca i s fac prognoze meteorologice. Ennius (239-169 .Chr.) este primul scriitor latin dintre aceia care scrie, despre aceia care descriau semnele din ceruri:

    Ei observ Caprele sau Scorpionii marelui Jupiter i alte nume monstruoase cu forme oribile Crndu-se pe Zodiac...

    iar Cato, care a murit n 149 .Chr., l avertiza pe administratorul fermelor sale s nu accepte sfaturi de la cltorii caldeeni. i stoicismul, atunci cnd a ajuns s fie la mod n Roma, trebuie s fi fost responsabil pentru interesul timpuriu fa de astrologie. Probabil este corect presupunerea c prediciile fcute pentru

  • romani n primele secole d.Chr. erau destul de asemntoare cu cele fcute pentru greci n secolele precedente: numai c s-au pstrat mai multe din primele.

    Aceste exemple romane sunt extrem de variate, dup cum arat Jack Lindsay n lucrarea sa exhaustiv Originile Astrologiei (Origins of Astrology, 1971). Totui, puine dintre ele ncearc s prezic viitorul. Este de presupud c acest lucru se fcea (dac se fcea) n conversaie cu clienii, i pe baza a numeroase file cu date notate de astrologi despre poziiile planetelor la natere i despre evoluia ulterioar a clientului, ca i pe baza caracteristicilor fizice. Un om nscut pe 14 decembrie devenea consilier al guvernatorului, dar fiindc i supra superiorul, ajungea s sfreasc muncind printre prizonieri. Un altul, nscut la 23 aprilie 104, avea brae scurte. Iar un altul era bolnav i era ct pe ce s se nece pe mare, dar era salvat graie poziiei binevoitoare a lui Saturn.

    Majoritatea astrologilor pstrau note de acest gen, adunnd dosare ntregi care corelau poziiile planetelor de la naterea unui individ, cu evenimentele viitoare din viaa lui sau cu caracteristicile sale fizice. Cineva nscut pe 10 noiembrie 114 avea, n al 42-lea an de via, certuri, confuzie i notorietate din cauza unei femei, iar doi ani mai trziu, moartea violent a unui sclav i situaia critic a tatlui su, i acuzaia de comportare josnic i viol. Dar a primit ajutor i daruri de la prieteni... Altcineva, nscut pe 21 ianuarie 116, era efeminat i avea vicii de nedescris, cci Capricornul este lasciv iar guvernatorul su [Saturn] era n Taur, semnul [care indic genul] de slbiciune, n timp ce Scorpionul indic genul de lubricitate. Surprinztor, el avea s cad din nalta sa poziie n armat n urma unui incident nedezvluit.

    Prin anul 188, Vettius Valens din Antiohia, astrolog binecunoscut, strnsese o frumoas colecie de horoscoape i a publicat peste 100 din ele n lucrarea sa Anthologiae, ilustrnd interpretarea temelor natale i susinnd c el a devenit un astrolog att de experimentat i de precis n interpretri, numai n urma examinrii detaliate a modului n care lucraser planetele n viaa clienilor si. El este primul astrolog a crui via poate fi comparat cu cea a altor astrologi profesioniti din epocile urmtoare: el i-a nregistrat continuu descoperirile, a scris uneori cri (din pcate, Manualul Profesorului scris de el s-a pierdut), i permanent a trebuit s se apere mpotriva atacurilor primite att din partea astrologilor, ct i din partea adversarilor astrologiei.

    Dar dac muli astrologi, n ultimele secole dinainte de Christos, n Grecia, i din anii timpurii ai Imperiului Roman, practicau astrologia relativ discret, avnd drept clieni brbai i femei din cele mai joase pturi ale societii, n Roma gsim primele relatri detaliate despre influena astrologilor n politica unei ri prin clienii lor cu poziii nalte. n urmtoarele 18 secole, astrologia a fcut parte din viaa personal i politic a majoritii oamenilor politici i a celor din jurul lor.

    Volumul IV Planetele Imperiale

    Ctre sfritul secolului 3 .Chr., dramaturgia i literatura greac au nceput s-i intereseze serios pe romani. La nceput, astrologia a ptruns la captul de jos al scrii sociale: n timp ce minile inteligente se delectau cu piese i poeme greceti, plebea era fascinat de mulimea de prezictori care i croiau calea aa cum o fac mereu arlatanii ctre o nou surs de bani uor ctigai.

    Dar nu a trecut mult vreme pn ce, la nceput din interes pentru astronomie, romanii inteligeni au aflat despre preocuprile grecilor pentru influena planetelor n viaa omenirii. n secolul 1 .Chr., Cicero, care mereu a fost sceptic fa de astrologie, o lua destul de n serios ca s o descrie pe scurt, fr ironie, n scrierea sa De divinatione (Despre divinaie):

  • n centura stelar pe care grecii o numesc Zodiac exist o for de o asemenea natur nct fiecare parte a acelei centuri afecteaz i schimb cerurile ntr-un mod distinct, n funcie de astrele aflate n ea sau ntr-o zon care o influeneaz, la un moment dat... Grecii cred c este nu numai probabil, ci chiar sigur, c, aa cum temperatura aerului este reglat de fore celeste, tot aa copiii sunt influenai la natere n sufletul i trupul lor, i prin aceast for sunt determinate


Recommended