+ All Categories
Home > Documents > 1. REŢELE DE CALCULATOARE 1.1. - sjse-ct.spiruharet.ro · 1. REŢELE DE CALCULATOARE 1.1. Noţiuni...

1. REŢELE DE CALCULATOARE 1.1. - sjse-ct.spiruharet.ro · 1. REŢELE DE CALCULATOARE 1.1. Noţiuni...

Date post: 30-Aug-2019
Category:
Upload: others
View: 34 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
90
1. REŢELE DE CALCULATOARE 1.1. Noţiuni generale 1.1.1. Conceptul de reţea de calculatoare O reţea de calculatoare este formată din cel puţin două calculatoare, conectate intre ele printr-un cablu, cu scopul de a folosi în comun datele şi resurse hardware sau software. Calculatoarele dintr-o reţea pot partaja date, mesaje, echipamente periferice cum ar fi imprimante, aparate fax, modemuri, dispozitive de memorare externă. 1.1.2. Evoluţia reţelelor de calculatoare Reţelele de calculatoare au apărut ca un rezultat al aplicaţ iilor scrise pentru domeniul comercial. Rularea aplicaţiilor financiare pe calculatoare independente a devenit in scurt timp o maniera ineficienta si costisitoare de a face afaceri. Era nevoie de o soluţie care să rezolve următoarele trei probleme: cum să se evite duplicarea echipamentelor si resurselor cum să se comunice eficient cum să se administreze o astfel de reţea. Mediul de afaceri a fost foarte receptiv la dezvoltarea tehnologiilor în domeniul reţelelor de calculatoare, astfel că anii ‘80 au adus o dezvoltare spectaculoasă şi în multe cazuri haotică a reţelelor de calculatoare. Primele reţele locale erau de dimensiuni mici, cu câteva calculatoare conectate împreună şi un periferic care era partajat. Tehnologia de început limita dimensiunile reţelei atât în privinţa numărului de calculatoare, cât şi în privinţa vitezei. Reţelele de calculatoare permiteau conectarea a cel mult 30 de utilizatori, folosind un cablu de lungime maximă de 180-200 de metri. O astfel de reţea era potrivită pentru o firmă mică, cu sediul într-unul sau mai multe birouri alăturate. În schimb, organizaţiile mari cu sedii aflate la mare distanţă unele de altele, aveau nevoie de reţele mari şi de viteze mari de comunicaţie. Reţelele locale (LAN) au fost dezvoltate şi perfecţionate constituind elemente constructive pentru reţele mai mari si mai complexe. Înainte de apariţia reţelelor, utilizatorii aveau nevoie de propriile dispozitive periferice (imprimante, plottere, fax-uri, etc). Singura modalitate de a utiliza perifericul respect iv era să se transfere fişierul pe o dischetă, după care utilizatorul se deplasa la calculatorul la care era conectat perifericul şi-l utiliza. Folosind o reţea de calculatoare, perifericele şi datele pot fi utilizate în comun şi simultan, obţinându-se astfel o economie de timp şi de bani. Utilizarea reţelelor de calculatoare a îmbunătăţit vechile modalităţi de comunicare a informaţiilor: transmiterea orală, întrebuinţarea de rapoarte scrise sau transmiterea fişierelor pe dischetă. De asemenea, reţelele de calculatoare permit standardizarea aplicaţiilor. Prin utilizarea aceleaşi aplicaţii în reţea, se simplifică foarte mult procesul de întreţinere şi asistenţă. 1.1.3. Clasificarea reţelelor în funcţie de aria geografică Reţele locale - LAN (Local Area Network) Reţelele locale sau LAN-urile (Local Area Networks) sunt localizate într-o singură clădire sau într-un campus de cel mult câţiva kilometri. Ele sunt frecvent utilizate pentru conectarea calculatoarelor personale dintr-o firmă, fabrică, departament sau instituţie de educaţie, astfel încât să permită partajarea resurselor (imprimante, discuri de retea, date sau programe) si schimbul de informaţii. Reţelele locale se deosebesc de alte tipuri de reţele prin mărime, tehnologie de transmisie si topologie.
Transcript
  • 1. REELE DE CALCULATOARE 1.1. Noiuni generale

    1.1.1. Conceptul de reea de calculatoare

    O reea de calculatoare este format din cel puin dou calculatoare, conectate intre ele

    printr-un cablu, cu scopul de a folosi n comun datele i resurse hardware sau software.

    Calculatoarele dintr-o reea pot partaja date, mesaje, echipamente periferice cum ar fi

    imprimante, aparate fax, modemuri, dispozitive de memorare extern.

    1.1.2. Evoluia reelelor de calculatoare

    Reelele de calculatoare au aprut ca un rezultat al aplicaiilor scrise pentru domeniul

    comercial. Rularea aplicaiilor financiare pe calculatoare independente a devenit in scurt timp

    o maniera ineficienta si costisitoare de a face afaceri. Era nevoie de o soluie care s rezolve

    urmtoarele trei probleme:

    cum s se evite duplicarea echipamentelor si resurselor cum s se comunice eficient cum s se administreze o astfel de reea.

    Mediul de afaceri a fost foarte receptiv la dezvoltarea tehnologiilor n domeniul

    reelelor de calculatoare, astfel c anii 80 au adus o dezvoltare spectaculoas i n multe

    cazuri haotic a reelelor de calculatoare.

    Primele reele locale erau de dimensiuni mici, cu cteva calculatoare conectate

    mpreun i un periferic care era partajat. Tehnologia de nceput limita dimensiunile reelei

    att n privina numrului de calculatoare, ct i n privina vitezei. Reelele de calculatoare

    permiteau conectarea a cel mult 30 de utilizatori, folosind un cablu de lungime maxim de

    180-200 de metri. O astfel de reea era potrivit pentru o firm mic, cu sediul ntr-unul sau

    mai multe birouri alturate. n schimb, organizaiile mari cu sedii aflate la mare distan unele

    de altele, aveau nevoie de reele mari i de viteze mari de comunicaie. Reelele locale (LAN)

    au fost dezvoltate i perfecionate constituind elemente constructive pentru reele mai mari si

    mai complexe.

    nainte de apariia reelelor, utilizatorii aveau nevoie de propriile dispozitive periferice

    (imprimante, plottere, fax-uri, etc). Singura modalitate de a utiliza perifericul respectiv era s

    se transfere fiierul pe o dischet, dup care utilizatorul se deplasa la calculatorul la care era

    conectat perifericul i-l utiliza. Folosind o reea de calculatoare, perifericele i datele pot fi

    utilizate n comun i simultan, obinndu-se astfel o economie de timp i de bani. Utilizarea

    reelelor de calculatoare a mbuntit vechile modaliti de comunicare a informaiilor:

    transmiterea oral, ntrebuinarea de rapoarte scrise sau transmiterea fiierelor pe dischet. De

    asemenea, reelele de calculatoare permit standardizarea aplicaiilor. Prin utilizarea aceleai

    aplicaii n reea, se simplific foarte mult procesul de ntreinere i asisten.

    1.1.3. Clasificarea reelelor n funcie de aria geografic

    Reele locale - LAN (Local Area Network)

    Reelele locale sau LAN-urile (Local Area Networks) sunt localizate ntr-o singur

    cldire sau ntr-un campus de cel mult civa kilometri. Ele sunt frecvent utilizate pentru

    conectarea calculatoarelor personale dintr-o firm, fabric, departament sau instituie de

    educaie, astfel nct s permit partajarea resurselor (imprimante, discuri de retea, date sau

    programe) si schimbul de informaii. Reelele locale se deosebesc de alte tipuri de reele prin

    mrime, tehnologie de transmisie si topologie.

  • Reelele locale au dimensiuni reduse, n consecin timpul de transmisie poate fi prevzut cu usurin si nu exist ntrzieri mari n transmiterea datelor.

    Astfel, administrarea reelei se simplific.

    Cea mai frecvent tehnologie de transmisie folosete cabluri UTP sau STP conectate la un hub sau switch. Vitezele de lucru variaz ntre 10 si 100Mbps

    (bps = biti pe secund), chiar cteva sute n reelele mai noi; ntrzierile de

    transmisie sunt mici, iar erorile, puine.

    Reelele locale cu difuzare folosesc diverse tipuri de topologii, cea mai frecvent fiind topologia stea (star) .

    Reele metropolitane - MAN (Metropolitan Area Network)

    O reea metropolitan este, n linii mari, o versiune extins de LAN i utilizeaz n

    mod normal tehnologii similare cu acestea. O reea metropolitan se poate ntinde pe o zon

    ocupat de un grup de birouri nvecinate sau pe suprafaa ntregului ora i poate fi att

    privat, ct i public. O reea MAN poate transporta voce i date i poate avea legturi prin

    reeaua local de televiziune prin cablu.

    Reele de mare ntindere geografic - WAN (Wide Area Network)

    Reelele LAN sunt adesea insuficiente pentru a satisface nevoile marilor companii. De

    aceea, se impune realizarea unor legturi ntre reelele LAN. Utiliznd routere, modemuri i

    alte dispozitive de comunicaie, LAN-urile pot fi extinse i n afara unei zone restrnse, la o

    zon geografic de mari dimensiuni. n acest mod se obine o reea de mare suprafa, WAN.

    Din punctul de vedere al unui utilizator, reelele WAN funcioneaz similar cu reelele

    LAN. Conexiunea ntre reelele WAN cuprinde:

    cabluri cu fibr optic legturi prin satelit sisteme cu cablu coaxial.

    Conexiunile telefonice la distane mari sunt scumpe i de aceea ele sunt nchiriate de la companiile de telefonie.

    1.1.4. Tipuri principale de reele

    nainte de a descrie principalele tipuri de reele, definim termenii:

    Server

    calculator care ofer resurse pentru utilizatorii reelei. Client

    calculator care acceseaz resursele partajate n reea de ctre server. Mediu de comunicaie

    elemente de conectare ale calculatoarelor ntre ele.

    Date partajate

    fiiere oferite spre utilizare de ctre serverele de reea.

    Imprimante

    dispozitive periferice utilizate ntr-o reea pentru afiarea informaiilor pe un suport.

    Periferice partajate

    resurse puse la dispoziie de ctre servere.

  • Retele peer - to - peer

    O reea peer-to-peer este o reea n care nu exist servere dedicate i nici o organizare

    ierarhic a calculatoarelor. Calculatoarele au i rol de server, i de client, i nu exist un

    administrator de reea. Dimensiunea unei reele peer-to-peer este mic, de cel mult 10

    calculatoare. Reelele peer-to-peer sunt numite i grupuri de lucru. Avnd n vedere

    dimensiunea i simplitatea acestora, reelele peer-to-peer sunt uor de utilizat i ntreinut. Mai

    mult, i costul acestora este destul de redus. Cel mai cunoscut sistem de operare pentru acest

    tip de reele este S. O. Windows (98/95). De asemenea, poate fi utilizat i Windows XP sau

    Windows 2000, variantele Workstation.

    n reeaua peer-to-peer nu exist administrator de sistem care s supravegheze ntreaga

    reea. Utilizatorii i partajeaz resursele i le ofer celorlali utilizatori din reea. Dezavantajul

    acestui tip de reea este c o parte din resursele sistemului sunt puse la dispoziia celorlalte

    calculatoare din reea.

    Securitatea sistemelor dintr-o reea peer-to-peer depinde de o parol de acces la o

    resurs partajat. Controlul centralizat al securitii unei reele este foarte dificil deoarece

    fiecare utilizator este i administratorul sistemului su. n cazul n care este nevoie de un nivel

    de securitate ridicat, se va utiliza o reea bazat pe server.

    Reele bazate pe server

    Un server dedicat este un calculator optimizat s deserveasc rapid cererile clienilor

    din reea i s asigure securitatea datelor. Acel calculator are numai rol de server. Reelele

    bazate pe server au n componen un asemenea calculator care este specializat n asigurarea

    unor funcii de securitate (accesul n reea se face prin autentificare de ctre server) sau a unor

    servicii. n funcie de rolul lor, serverele pot fi de mai multe tipuri:

    Servere de fiiere i de tiprire administreaz accesul i modul de utilizare a fiierelor sau a imprimantei. Ele

    se folosesc n principal pentru stocarea datelor.

    Servere de aplicaii sunt componente ale aplicaiilor client/server i pun la dispoziia clienilor

    componenta server i datele respective. Serverele de baze de date sunt cele mai

    cunoscute aplicaii de acest tip. Baza de date se afl pe server, iar clienii

    descarc doar rezultatul interogrii asupra bazei de date.

    Serverele de pot electronic gestioneaz transmiterea i recepia mesajelor ntre utilizatorii potei

    electronice.

    Servere de fax gestioneaz transferul de mesaje fax din reea spre exterior i invers utiliznd

    n comun o plac de fax - modem.

    Avantajele reelelor bazate pe server

    Partajarea resurselor

    Serverele sunt calculatoare puternice care pot pune la dispoziie resurse (fiiere sau

    imprimante), oferind accesul controlat la acestea. n cazul reelelor bazate pe server,

    partajarea datelor poate fi fcut centralizat pe baza configurrii unei politici de acces la date.

  • Securitatea

    Securitatea este de cele mai multe ori principalul motiv pentru care se recurge la o

    reea bazat pe server. Administratorul stabilete o politic de securitate aplicabil tuturor

    utilizatorilor reelei, politic bazat pe drepturi de acces, parole, conturi, etc.

    Backup (Salvarea de siguran a datelor)

    Administratorul reelei stabilete o politic de salvare a datelor la intervale regulate de

    timp, pentru a prentmpina anumite accidente (cderea tensiunii de alimentare, distrugere

    fizic sau logic a suporilor de date, acces neautorizat n scopuri ruvoitoare).

    Fig.5.1. Reea bazat pe server

    Numrul de utilizatori

    O reea bazat pe server poate avea sute, mii de utilizatori. Rapiditatea cu care

    serverul rspunde la cereri depinde de structura hardware a acestuia, de sistemul de operare

    utilizat i de viteza reelei de calculatoare.

    n afara tipurilor de reele prezentate anterior, exist i reele combinate. Acestea

    mbin avantajele reelelor peer-to-peer i a celor bazate pe server. De obicei, ruleaz dou

    sisteme de operare: unul pentru reeaua peer-to-peer i unul pentru server. Calculatoarele pot

    accesa harddiscurile celorlalte calculatoare din reea i resursele serverului.

    1.1.5. Topologii de reele

    Conceptul de topologie nglobeaz dou noiuni: topologia fizic i topologia logic.

    Topologia fizic exprim modalitatea de interconectare a calculatoarelor prin cabluri, iar

    topologia logic exprim modul n care mediul de comunicaie este accesat de ctre

    calculatoare.

    Tipuri de topologii

    Topologia magistral - utilizeaz un singur segment de cablu la care calculatoarele sunt

  • conectate n mod direct. Topologia magistral este cea mai simpl i mai uzual metod de

    conectare a calculatoarelor n reea.

    Fig. 5.2. Topologia magistrala(stnga) i topologia inel(dreapta)

    Topologia inel - conecteaz calculatoarele ntr-un inel (primul la al doilea, al doilea la al

    treilea, , ultimul la primul). Topologia stea - conecteaz toate cablurile reelei la un punct de concentrare denumit hub sau switch.

    Fig.5.3. Topologia stea (stnga) i topologia stea extins (dreapta)

    Topologia stea extins - are la baz topologia stea. Ea conecteaz reelele stea existente prin conectarea huburilor sau switch-urilor.

    Topologia ierarhic - are o structur de arbore. n aceast topologie, exist un calculator care

    controleaz traficul n reea.

    Fig.5.4. Topologia ierarhic(stnga) i topologia reea (dreapta)

    Topologia reea - este o topologie n care fiecare calculator este conectat n mod direct cu toate celelalte

    calculatoare din reea. Aceast topologie se utilizeaz pentru situaiile n care este nevoie de o fiabilitate ridicat

    (exemplu: controlul unei centrale nucleare).

    1.2. Componentele unei reele locale de calculatoare

    1.2.1. Mediul fizic de transmisie. Tipuri de cabluri i conectori

    Mediul fizic de transmisie este corespunztor nivelului 1 din modelul de reea OSI

    (Open System Interconection) i este format din elemente fizice de interconectare a

    calculatoarelor (cabluri, conectori, etc).

    STP (Shielded Twisted Pair) este un cablu utilizat n transmiterea datelor, care ofer protecie

    la perturbaii electomagnetice sau de radio frecven..

    UTP (Unshielded Twisted Pair) este un cablu cu 4 perechi de fire, fiind cel mai

    utilizat mediu de transmisie.

  • Cablul coaxial este constituit dintr-un conductor de cupru izolat cu un strat de material

    plastic care este nconjurat de un ecran de cupru.

    Pentru reelele locale, cablul coaxial ofer avantajul transmiterii datelor la distane mai

    mari dect UTP sau STP i este un mediu de transmisie ieftin. Pentru acest tip de cablu se

    utilizeaz conectori BNC.

    Fibra optic este un mediu de transmisie care transport semnale de date sub forma

    unor impulsuri luminoase modulate. n comparaie cu alte medii de transmisie, fibra optic

    este mai scump, n schimb permite o protecie bun mpotriva interferenelor de natur

    electromagnetic i este capabil de o rat de transfer mult mai mare n comparaie cu UTP

    sau STP. Fibrele optice sunt alctuite dintr-un cilindru de sticl subire, nconjurat de o

    armtur de sticl i de un material foarte dur, numit Kevlar, utilizat pentru a asigura

    rezistena la ocuri, tensiuni mecanice.

    1.2.2. Dispozitive de reea

    Repetorul - este un dispozitiv de amplificare i refacere a semnalelor pe cablu. El

    atenueaz dezavantajele utilizrii cablurilor UTP sau STP (lungimea maxim 100 m) deoarece

    permite o distan mai mare ntre calculatoare. Repetoarele au un port de intrare i un port de

    ieire pe unde iese semnalul refcut i amplificat. Numrul de repetoare trebuie s respecte

    regula 5-4-3, conform creia se pot conecta maximum 5 segmente de reea utiliznd 4

    repetoare, dar numai 3 segmente pot avea calculatoare.

    Hub-ul (concentrator) - este un dispozitiv utilizat pentru a regenera i amplifica

    semnalele. El reprezint de fapt un repetor multiport. Hub-urilor sunt folosite pentru a crea un

    punct de concentrare a cablurilor din reea. Fiabilitatea unei reele care utilizeaz hub-urile

    este mai mare, o ntrerupere a unui cablu nepericlitnd funcionarea reelei n ansamblul ei.

    Hub-ul primete semnalul pe un port i l emite amplificat i regenerat pe restul

    porturilor. Hub-urile pot fi active sau pasive. Hub-urile pasive nu regenereaz semnalele, ele

    vor fi folosite numai cu rol concentrator . Hub-urile active amplific i regenereaz semnalele,

    astfel c ele pot ndeplini rolul de concentrator i de repetor.

    Placa de reea - este o plac cu circuite integrate care se conecteaz ntr-un slot PCI.

    Ea se mai numete adaptor de reea. Fiecare plac de reea are o adres de identificare unic n

    lume, numit adres de MAC (Media Access Control). Aceast adres va fi utilizat pentru a

    controla comunicarea calculatorului cu reeaua.

    Rolul plcii de reea const n:

    a pregti datele din calculator pentru transmiterea n reea a transmite datele ctre alt calculator a controla fluxul de date ntre calculator i cablu de reea.

    Switch - este un dispozitiv asemntor unui hub, dar care ia decizii bazate pe adresa

    MAC a pachetelor de date. Switch-urile vor emite pachetul de date numai la portul la care

    calculatorul destinatar este conectat, spre deosebire de hub-uri care emit pachetul de date la

    toate porturile. Dei sunt asemntoare hub-urilor, ca form, switch-urile se deosebesc

    fundamental de acestea: iau decizia privind destinaia n funcie de adresa de destinaie din

    tabela de comutare.

    Router-ul - Spre deosebire de switch-uri, care luau decizia n funcie de adrese

    individuale de plci de reea (adrese MAC), router-ul ia decizie n funcie de adresa de reea

    (clase de adrese). De asemenea, router-ele pot conecta tehnologii diferite, cum ar fi Ethernet,

    Token Ring.

    Datorit faptului c lucreaz cu adrese de reea, router-ele au devenit elemente de baz

    n structura Internetului, privit ca o imens reea de reele. Scopul unui router este de a

    examina pachetele (structuri de date aflate pe nivelul 3) i a alege calea optim de transport a

  • acestor pachete ctre destinaie. Se poate spune c router-ul este analogul unui macaz n cazul

    transportului feroviar.

    Router-ele sunt cele mai importante dispozitive regulatoare de trafic dintr-o reea de

    calculatoare, permind o comunicaie a dou calculatoare, indiferent de tipul de sistem de

    operare sau tehnologia de reea utilizat. Aceste dispozitive sunt nzestrate cu porturi de LAN

    i porturi seriale de mare vitez. Decizia de routare se ia n funcie de un tabel de adrese de IP

    actualizat periodic.

    1.3. Reeaua Internet.

    1.3.1. Internet. O scurt istorie.

    n perioada anilor 60, Departamentul de Aprare a Statelor Unite avea nevoie de o

    reea de comunicare n cazul unui atac nuclear. RAND, o corporaie militar, a propus

    centralizarea comunicaiilor ntr-o reea. Aceast reea coninea noduri capabile s transmit i

    s primeasc mesaje. Fiecare nod i avea propria adres, astfel nct mesajul putea fi transmis

    unui anumit nod. Departamentul aprarii pentru proiecte avansate (The Defense Department's

    Advanced Research Projects Agency), cunoscut sub numele de ARPA sau DARPA, a decis s

    extind aceast reea. n 1969, primul "Interface Message Processor", predecesorul router-

    ului de azi, a fost instalat la UCLA (University of California in Los Angeles), astfel nct

    ARPANET-ul a nceput s se extind. ARPANET-ul includea cteva servicii care i astzi

    sunt foarte importante n Internetul actual: FTP-ul (File Transfer Protocol), remote login

    (TELNET) si e-mail (electronic mail). n timp ce ARPANET-ul ncepe s se dezvolte,

    diverse mari companii dezvolt tehnologia reelelor locale (LAN). Reeaua cu cel mai mare

    impact a fost Ethernet-ul, standard de reea ce permitea conectarea mai multor calculatoare

    mpreun. Prima versiune avea teoretic o rat de transfer de 3 Mbps i mai trziu, 10 Mbps.

    Ulterior, cercettorii de la ARPANET au reuit sa conecteze LAN-urile la ARPANET, prin

    dezvoltarea unui protocol de conectare pentru tipuri diferite de echipamente. Astfel au aprut

    TCP-ul (Transmission Control Protocol) i Internet Protocol (IP). n 1983, creterea

    Internetului a fost impulsionat de apariia versiunii 4.2 BSD de UNIX care coninea i

    protocolul TCP/IP.

    1.3.2. Protocolul TCP/IP

    Protocolul este un set de reguli de comunicaie care determin modul n care dispozitivele de

    reea fac schimb de informaii. TCP/IP sau Transmission Control Protocol/Internet Protocol este o

    suit de protocoale dezvoltate de Departamentul Aprrii al SUA n anii 70, pentru a permite

    construcia unor reele WAN.

    TCP - este un protocol orientat conexiune care asigur transmiterea fiabil a datelor. El face

    parte din suita de protocoale TCP/IP.

    IP - este un protocol la nivelul 3 reea, care asigur transferul pachetelor de la surs la

    destinaie, pe o cale optim. Protocolul IP are sarcini privind adresarea / fragmentarea i asamblarea

    datelor n pachete, precum i sarcini privind securitatea. ntruct protocolul IP este responsabil cu

    transferul datelor de la surs la destinaie, el are nevoie de o schem de adresare care s identifice n

    mod clar sursa i destinaia. n acest fel, se poate asigura transportul n siguran a pachetelor ctre

    locaia corect.

    Pentru a nelege mai bine conceptul de adresare, se poate face o analogie cu un sistem potal

    care distribuie colete la destinaie. Fr o adres clar i precis a destinatarului, coletul nu poate

    ajunge la destinaie. Similar, considerm c o adres de calculator este asemntoare cu o adres de

    locuin. O strad sau un bulevard conin mai multe adrese de locuine. n mod analog, o subreea

    conine mai multe calculatoare conectate. Cu ct strada este mai mare, cu att numrul de adrese de

    locuine este mai mare. La fel, cu ct subreeaua este mai extins, cu att vom gsi mai multe adrese de

  • calculatoare. Identificatorul de reea este analog cu numele strzii, iar identificatorul de calculator este

    analog cu adresa locuinei de pe o anumit strad. Identificatorul de reea precizeaz adresa reelei, iar

    identificatorul de calculator precizeaz adresa calculatorului.

    Clase de adrese de IP Fiecare calculator care utilizeaz protocolul IP (TCP/IP) are o adres unic de 32 de bii. Aceast adres

    este divizat n dou pri. O parte este adresa de reea i a doua parte este adresa calculatorului. Toate

    calculatoarele din reea au aceeai adres de reea i adrese host diferite. Cuvntul host este utilizat pentru a

    desemna un calculator dintr-o reea. De obicei, calculatoarele au o singur adres de IP (adres de host).

    Calculatoarele cu rol de router, de exemplu, au mai multe plci de reea i deci, mai multe adrese de IP. Adresa

    de host care se asigneaz unui calculator este asociat plcii de reea a calculatorului.

    Exist trei clase importante de adrese IP:

    Clasa A - adresa de reea ocup primii 8 bii adresele de clas A se asigur de obicei la organizaii, companii sau chiar ri restul de 24 de bii sunt adrese de host-uri exist un numr de 126 de adrese de clas A disponibile.

    Clasa B - adresa de reea ocup primii 16 bii adresele de clas B se asigneaz la entiti care au nevoie de un numr mediu de adrese de IP restul de 16 bii sunt adrese de host-uri exist un numr de peste 16 000 adrese de clas B

    Clas C - adresa de reea ocup primii 24 de bii adresele de clas C se asigneaz de obicei la entiti care au nevoie de un numr mic de adrese

    de IP

    exist un numr de peste 2 milioane de adrese de clas C disponibile.

    Clasa A Aa cum s-a precizat anterior, o adres de clas A are primii 8 bii rezervai adresei de reea i urmtorii 24 de

    bii rezervai adresei de host. Formatul unei asemenea adrese este :

    Adresa 0xxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx

    x - poate fi 0 sau 1

    n concluzie, adresele de clas A au urmtoarele caracteristici :

    octetul cel mai semnificativ ia valori ntre 1 i 126 fiecare adres de clas A poate conine 16,7 milioane de host-uri se asigneaz la entiti care au nevoie de foarte multe host-uri.

    Clasa B Adresa de clas B conine 16 bii pentru adrese de reea i 16 bii pentru host-uri, ceea ce nseamn c

    reelele de clas B pot avea maxim 65 536 calculatoare. ntr-o adres de clas B, bitul cel mai semnificativ este

    ntotdeauna 1, iar bitul urmtor este ntotdeauna 0.

    Formatul unei adrese de clas B este urmtorul:

    Adresa : 10xxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx

    n concluzie, adresele de clas B au urmtoarele caracteristici :

    octetul cel mai semnificativ poate lua valori ntre 128 i 191 se pot adresa maxim 65 534 host-uri se asociaz entitilor care au un numr mediu de calculatoare.

    Clasa C Adresa de clas C conine 24 de bii pentru adresa de reea i 8 bii la partea de host, ceea ce nseamn

    c reelele de clas C pot avea maxim 256 de calculatoare. n practic, se pot utiliza maxim 254 de adrese pentru

    calculatoare. ntr-o adres de clas C, primii 3 bii au ntotdeauna valoarea 110.

    Formatul unei adrese de clas C este :

    Adresa de

    reea

    adresa de host

    adresa de

    host

    Adresa de

    reea

  • Adresa : 110xxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx xxxxxxxx

    n concluzie, o adres de clas C are urmtoarele caracteristici:

    octetul cel mai semnificativ ia valori ntre 192 i 223 fiecare reea de clas C poate avea maxim 254 hosturi se asigneaz la entiti care au nevoie de un mic numr de host-uri.

    n mod obinuit, companiile sau organizaiile cer de la furnizorul de servicii Internet

    (ISP) o adres de clas C sau B, n cazul n care compania are mai multe calculatoare. De

    exemplu, o companie cu 100 de angajai va solicita o adres de clas C (care permite

    adresarea a maxim 254 de host-uri ). Dac compania este structurat n mai multe birouri

    aflate la distan unele de altele, atunci este nevoie de divizarea reelei n subreele.

    1.3.3. Sistemele numerelor de domenii

    Aa cum s-a vzut n paragrafele anterioare, adresele n Internet sau adresele IP sunt

    organizate n clase de adrese. Pentru un utilizator se pune problema asocierii adresei de IP cu

    site-ul Internet pe care dorete s-l examineze. De exemplu, singura diferen ntre adresele

    193.150.25.144 i 193.150.25.145 este un bit. Prin urmare, este foarte uor ca un utilizator s

    confunde cele dou adrese. Pentru a prentmpina aceste probleme, s-a pus la punct un sistem

    de denumire.

    Un domeniu reprezint un grup de calculatoare asociate n funcie de poziia

    geografic sau n raport de alte criterii de asociere (apartenena la o organizaie, preocupri

    comune, etc). Un nume de domeniu este un ir de caractere sau/i numere, n general o

    prescurtare care reprezint un grup de adrese numerice. Exist peste 200 de domenii pe

    Internet.

    Exemple de domenii generice:

    Domenii care se refer la state :

    US - Statele Unite RO - Romnia UK - Marea Britanie FR - Frana

    Domenii cu nume generice:

    COM - destinat entitilor comerciale. Acest domeniu s-a dezvoltat continuu de-a lungul timpului, inclusiv prin subdomenii.

    EDU - a fost alocat iniial instituiilor din aria educaiei. n acest domeniu sunt nregistrate universiti, colegii, coli, organizaii cu scop educaional, dar n

    ultima vreme s-a limitat nregistrarea doar la colegiile de 4 ani i la

    universiti. colile i alte organisme vor fi nregistrate n domeniile rezervate

    rilor respective.

    NET n acest domeniu se intenioneaz s se cuprind doar calculatoare ale furnizorilor de servicii de reea.

    ORG - destinat organizaiilor nonguvernamentale sau celor care nu se ncadreaz la alte domenii.

    GOV - iniial a fost rezervat pentru orice gen de agenie guvernamental. n ultima vreme, s-a adaptat decizia de a nregistra numai agenii din Statele

    Unite.

    MIL - utilizat de Departamentul Aprrii al Statelor Unite.

    adresa de reea adresa de host

  • Exemple de corespondene de adrese IP - nume de domenii:

    204.71.177.35 - YAHOO.COM 152.163.210.7 - AOL.COM 207.46.131.15 - MICROSOFT.COM 192.233.80.9 - NOVELL.COM

    Serverul de nume de domeniu (DNS)

    DNS (Domain Name Server) este un calculator n reea care gestioneaz numele de

    domenii i rspunde la cererile clienilor de a translata un nume de domeniu ntr-o adres de

    IP. Dac un DNS local poate face corespondena adres IP - nume de domeniu (dac o

    gsete), atunci el comunic adresa IP clientului. Dac nu, atunci el comunic cererea unui

    server DNS aflat mai sus n ierarhie, care ncearc la rndul su s fac corespondena. Dac

    nici DNS-ul aflat n vrful ierarhiei nu reueste s fac corespondena, atunci se consider c

    numele nu exist i se obine o eroare. Clientul va primi un mesaj de eroare DNS -error.

    1.3.4. Pota electronic n Internet

    Pota electronic este un serviciu destinat comunicaiei prin mesaje ntre utilizatorii

    Internet. Pe scurt, sistemul de pot electronic const dintr-o coad de mesaje de ieire, un

    proces client, un proces server i cutii potale pentru mesajele care sosesc. O cutie potal

    (mailbox) poate reprezenta o adres utilizator sub forma :

    nume_utilizator @ nume.domeniu

    Pentru transmiterea i recepionarea mesajelor de pot electronic se utilizeaz mai

    multe protocoale: SMTP, POP 3, IMAP 4. SMTP (Simple Mail Transfer Protocol)

    SMTP este un protocol utilizat pentru trimiterea unor mesaje de pot electronic ntre dou host-uri

    utiliznd o reea TCP/IP. Multe programe de pot electronic utilizeaz acest protocol pentru transferul

    mesajelor la serverele de pot electronic. De asemenea, transferul de mesaje ntre servere utilizeaz deseori

    SMTP.

    POP 3 (Post Office Protocol version 3) POP 3 este un protocol utilizat pentru recepia mesajelor de la un server de pot electronic. Dup

    conectarea la un server POP 3, clientul de e-mail copiaz mesajul din csua potal a server-ului pe maina

    local i-l terge din csua potal a serverului POP 3.

    De obicei, clienii de pot electronic utilizeaz SMTP pentru emisia mesajelor, iar POP 3 pentru

    recepia mesajelor.

    IMAP 4 (Internet Message Access Protocol version 4) IMAP 4 este un protocol de extragere a mesajelor de pot electronic, similar cu POP 3. De asemenea,

    IMAP 4 este utilizat mpreun cu SMTP pentru emiterea mesajelor. IMAP 4 mbuntete protocolul POP 3

    prin aceea c permite vizualizarea mesajelor i operaiuni de tip move, delete, copy asupra mesajelor, fr a

    copia aceste mesaje pe calculatorul local.

    Funcionarea potei electronice Procesul emisiei unui document e-mail implic dou procese separate. Primul proces const n emiterea

    mesajului de pot electronic la oficiul potal electronic (serverul de pot electronic), iar al doilea proces

    implic expedierea mesajului de pot electronic de la oficiul potal la clientul de e-mail.

    Etapele expedierii unui mesaj de pot electronic sunt:

    lansarea clientului de e-mail scrierea adresei destinatarului scrierea subiectului mesajului scrierea coninutului mesajului

    Adresa destinatarului este de forma:

    [email protected]

    Nume

    destinatar

    Nume oficiu postal

    electronic

  • Numele oficiului potal electronic corespunde unei adrese de IP care va fi gsit cu

    ajutorul unui server DNS. La recepia mesajului de ctre serverul de pot electronic (oficiul

    potal), acesta verific dac numele destinatarului se gsete n lista membrilor oficilui potal.

    Dac da, se va memora mesajul n csua potal a abonatului. Acest mesaj ramne n csua

    potal pn cnd abonatul citete mesajul. Dac destinatarul nu figureaz n lista de abonai a

    oficiului potal, atunci serverul trimite mesajul napoi la emitor.

    A doua parte a procesului de transmitere a unui mesaj de pot electronic este etapa

    de recepie. Pentru citirea mesajelor de pot electronic se utilizeaz un soft specializat

    (client de pot electronic) care va face o cerere ctre oficiul potal electronic. Cnd

    utilizatorul apas butonul Get Mail sau Retrieve Mail, de obicei trebuie s introduc i o

    parol. Dup introducerea parolei, software-ul de e-mail construiete o cerere ctre serverul

    de pot electronic, extrage adresa de oficiul potal, face o cerere ctre un server DNS,

    primete adresa de IP corespunztoare i emite cererea ctre un server DNS, apoi primete

    adresa de IP corespunztoare i emite cererea ctre oficiul potal sub forma unor pachete de

    date.

    Fig.5.5. Expedierea unui mesaj de pot electronic

    La destinaie, pachetele sunt asamblate, n ordinea necesar i verificate pentru erori.

    Apoi, se verific numele de utilizator i parola. Dac acestea sunt corecte, oficiul potal

    trimite toate mesajele utilizatorului la calculatorul su. Dup ce mesajele au ajuns pe

    calculatorul utilizatorului, acestea pot fi citite sau terse.

    WWW World Wide Web (cunoscut i sub numele de WWW, W3 sau simplu Web) a facilitat accesul la

    informaie pentru o persoan obinuit. WWW-ul este serviciul Internet care s-a dezvoltat cel mai mult n ultimii

    ani. Pe Web se pot gsi gsi informaii despre orice domeniu.

    Strict vorbind, WWW-ul este un sistem pentru accesul la hypertext pe Internet. Este format din documente,

    imagine, sunete i legturi ctre alte documente sau servere. Un document Web poate conine i legturi ctre

    alte servicii, cum ar fi FTP, Gopher, Archie, Telnet, etc.

    WWW-ul a aprut n 1989 ca iniiativ a CERN (European Laboratory for Particle Physics). Tim

    Berners-Lee a propus un protocol care s fie folosit pentru distribuirea informaiilor n domeniul fizicii pe

    Internet, protocol ce a fost adoptat i de alte organizaii.

    HTTP HTTP este un protocol special scris pentru WWW i este utilizat pentru transferul documentelor pe

    Web. Protocolul HTTP presupune un client (care de obicei este un browser) i un server (care de obicei este un

    server Web). Dup stabilirea unei conexiuni la un server, un client HTTP poate emite o cerere HTTP, cerere care

  • poate consta n transferul unui fiier resurs de la server la client. Fiierele resurs pot include un documet

    hypertext, o imagine, o secven audio, o animaie sau un fiier video.

    HTML (Hypertext Markup Language) HTML este un set de reguli utilizate pentru formatarea unui document Web care poate conine texte,

    imagini, sunete, fiiere video, precum i legturi ctre alte documente Web. Noiunea de hypertext se refer la o

    seciune a unui document HTML i este un text care identific o legtur la o alt informaie Web, de obicei un

    document Web.

    Browser Browser-ul este un program care poate interpreta documente HTML. Browser-ul interacioneaz cu

    serverul Web printr-o relaie client/server. n calitate de client, browser-ul cere serverului un anumit document

    pe care-l afieaz ntr-o fereastr pe ecranul calculatorului. Browser-ele sunt cele mai utilizate programe de

    navigare n Internet. Printre cele mai cunoscute browser-e se pot enumera Netscape Navigator i Internet

    Explorer.

    Telnet Telnet sau Terminal Emulation este un program care ofer posibilitatea de a accesa un calculator de la

    distan. El permite conectarea la un server Telnet i execuia unor comenzi pe acel server. Serverul Telnet

    ruleaz un program numit demon. Conectarea se poate face de la un calculator cu sistem de operare Unix sau

    Windows, ctre un calculator care are sistem de operare Unix. Pentru conectare este nevoie de furnizarea adresei

    Internet a serverului, de un nume de utilizator i de o parol. Aceast conectare la distan permite lucrul

    multiuser pe calculatoarele Unix.

    FTP (File Transfer Protocol) FTP este destinat descrcrii fiierelor de pe Internet sau scrierii unor fiiere la calculatoarele aflate la

    distan. Aceast facilitate este deosebit de util pentru utilizatorii care au nevoie de informaii de pe Internet

    (drivere, programe utilitare, etc). FTP este o aplicaie client-server, la fel ca i Telnet. Aplicaia are nevoie de un

    software server care ruleaz la distan i de un software client care ruleaz pe maina local. O sesiune FTP se

    desfoar similar unei sesiuni Telnet. Pentru conectare se furnizeaz adresa serverului, numele de cont i parola.

    Dup realizarea conectrii, FTP pune la dispoziie comenzi de copiere (n ambele sensuri), comenzi de

    vizualizare a arborelui de directoare, comenzi de tergere, etc. Sesiunea FTP se termin la iniiativa clientului.

    2. Limbajul HTML

    HTML (Hypertext Markup Language) este un set de marcaje de tip text care se insereaz pentru a specifica

    informaii despre formatare i despre legturi. Fiierele n format HTML au extensia implicit .html sau .htm.

    Toate marcajele HTML ncep cu semnul < i se termin cu >. Aceste marcaje sunt interpretate de de ctre

    programe specializate printre care se numr browser-ele. Ca browser-e mai cunoscute putem enumera Internet

    Explorer i Netscape Navigator.

    2.1. Noiuni HTML de baz Orice fiier HTML conine la nceput marcajul care specific faptul c fiierul respectiv va fi

    interpretat ca fiier HTML. Marcajul este de tip pereche , .

  • Trecerea la o linie nou sau la un paragraf nou se face utiliznd marcajele
    i

    . Browser-ul nu ine cont

    de formatarea n linii i paragrafe pe care a avut-o textul scris cu un editor de texte (NOTEPAD)

    2.1.1. mprirea documentului n seciuni Fiierele HTML sunt mprite deseori n dou seciuni: antetul i corpul fiierului. Aceste marcaje de

    antet i corp nu modific afiarea fiierului HTML dar sunt necesare pentru a uura prelucrarea ulterioar a

    fiierului. Marcajul de antet este , , iar cel care definete corpul fiierului este ,

    . In general, n antet se specific titlul documentelor HTML, iar corpul definete coninutul paginii

    HTML.

    Un alt marcaj foarte des utilizat este TITLE. Utilizarea acestui marcaj permite afiarea unui titlu pe bara

    de sus a ferestrei afiate de browser.

    2.1.2. Subtitluri Pentru evidenierea subtitlurilor se utilizeaz un marcaj de forma . este cel mai mare

    ca dimensiune iar este cel mai mic ca dimensiune.

    Rigla orizontal Rigla orizontal este un marcaj util pentru a organiza documentul HTML n mai multe pri. Acest

    marcaj produce o linie subire orizontal. Sintaxa marcajului este .

    2.2. Stiluri de text Limbajul HTML permite evidenierea anumitor poriuni dintr-un text ntr-un mod asemntor cu cel al

    unui editor de text. Se pot formata caractere n stilul italic, bold sau underline. Pentru asta, regiunea care se

    dorete scris cu italic se va ncadra ntre caracterele i . Pentru formatare ngroat se utilizeaz i

    . Pentru subliniere utilizm i , iar pentru text tiat se utilizeaz i

    Marcajele HTML pentru stiluri de text pot fi combinate astfel nct efectele se cumuleaz.

    Culori, dimensiuni i seturi de caractere Limbajul HTML are posibilitatea modificrii fonturilor pentru textele afiate. Astfel, se pot modifica

    dimensiunea, culoarea, corpul de liter a fontului utilizat. Dimensiunile fonturilor HTML variaz de la 1 la 7, 1

    este cel mai mic iar 7 este cel mai mare.

    Pentru modificrile asupra fontului utilizat se folosete marcajul cu atributele specifice.

    Atributele se precizeaz prin construcii de forma nume=valoare. Pentru a modifica dimensiunea unei poriuni de

    text se va utiliza:

    ...text...

    Modificarea relativ a dimensiunii fontului se face cu urmtoarea construcie:

    text1.......text2....

    n exemplul de mai sus, dimensiunea fontului va crete cu n uniti pentru text2 fa de text1. Creterea

    sau descreterea (-n) cu n uniti nu se poate face peste limitele impuse ( de la 1 la 7). In mod similar, se poate

    specifica o culoare pentru o poriune de text utiliznd marcajul:

    ...

    Pentru specificarea altor culori, care nu sunt n tabel se utilizeaz notaia hexazecimal.

    Pentru modificarea setului de caractere se utilizeaz marcajul mpreun cu atributul FACE.

    Sintaxa este:

    ... Text.....

    Dac se doresc modificri mai complexe, se pot specifica mai multe atribute n marcajul FONT.

    2.3. Liste

    Listele pot fi descrise cu ajutorul limbajului HTML utiliznd:

    liste de tip definiie liste ordonate liste neordonate

    Pentru listele de tip definiie se vor utiliza marcaje i .

  • Lista va fi cuprins ntre marcajele

  • Fiecare linie poate avea o aliniere proprie ca parte a marcajului . . De

    asemene, la marcajul se pot aduga atributele:

    BORDER = n specific limea zonei umbrite din jurul tabelului

    CELLSPACING = n spaierea dintre celule n pixeli

    CELLPADDING=n spaierea dintre chenar i coninutul celulei (pixeli)

    WIDTH = n limea dorit n pixeli sau procente

    Cadre Cadrele au fost introduse pentru prima oar de Netscape anterior versiunii HTML 3.2. Un cadru

    reprezint o poriune dintr-o pagin Web care se comport ca o pagin Web separat. Cadrele se specific

    utiliznd marcajele FRAMESET (acesta indic volumul de spaiu alocat fiecrui panou) i FRAME (acesta

    indic cadrele individuale). Cu alte cuvinte, marcajul FRAME va indica pagina Web care va fi afiat n acel

    panou.

    Marcajul FRAMESET utilizeaz atributele COL=x (reprezint numrul i dimensiunea relativ a cadrelor pe

    orizontal) i ROW=x (reprezint numrul i dimensiunea relativ a cadrelor pe vertical).

    2.6. Formulare. Introducerea datelor

    Formularele permit construirea unei pagini Web care d posibilitatea introducerii datelor de ctre

    utilizatori. Paginile Web care conin formulare preiau datele de la utilizator i le transmit la distan unui server

    Web. Exist dou metode prin care informaiile pot fi transmise de la browser la serverul Web:

    Metoda GET GET este cea mai simpl i frecvent utilizat metod de interogare. Este folosit n mod uzual pentru a

    accesa resurse statice precum documente HTML sau imagini. GET poate fi folosit i pentru a accesa informaie

    n mod dinamic prin includerea parametrilor de interogare n cererea URL. De exemplu, se poate trimite un

    parametru "nume_cont", cu valoarea "Ionescu.Vasile", ataate la un URL ca

    http://adress?nume_cont=Ionescu.Vasile.

    Metoda POST Metoda POST de interogare este utilizat n general pentru accesarea resurselor dinamice. Cererile

    POST sunt utilizate pentru transmiterea informaiei care depinde n mod dinamic de cerere sau atunci cnd o

    cantitate foarte mare de informaii trebuie trimis la server.

    Cu metoda GET cererea este trimis ca un ir de interogare ataat la URL. n cazul metodei POST,

    parametrii sunt trimisi n corpul cererii. Unele servere impun anumite restrictii asupra lungimii cererii URL ceea

    ce duce la utilizarea metodei POST pentru interogri.

    Formularele HTML sunt delimitate de marcajul care se specific prin i de marcajul pereche . URL-ul specific fiierul sau aplicaia de pe serverul

    Web de la distan care va prelucra informaiile, iar metoda este fie GET, fie POST. De obicei, cmpurile

    destinate introducerii datelor se specific prin intermediul marcajului INPUT i a unor atribute:

    TYPE=tipul cmpului de intrare

    Tipul cmpului de intrare poate fi:

    text=cmp de tip text password=cmp de text iar datele introduse de utilizator sunt afiate prin caracterul * checkbox = caset de validare hidden = ascuns : se transmit informaii programului de la distan, iar aceste informaii nu

    vor fi afiate pe ecranul monitorului.

    radio = afieaz un buton cu interblocare NAME = specific numele simbolic al valorii cmpului

    VALUE = specific coninutul prestabilit al cmpului de tip text

    SIZE = numrul de caractere al casetei de text afiate

    Cele mai importante tipuri sunt:

    SUBMIT (transmite) care determin apariia n formular a unui buton care, dac este apsat, transmite coninutul

    ntregului formular la serverul de la distan.

    IMAGE identic cu SUBMIT, numai c n locul butonului se specific o imagine grafic

    RESET permite utilizatorilor s tearg coninutul tuturor cmpurilor formularului

    In exemplul de mai sus se observ c aplicaia de la distan care va prelucra datele este formular.cgi i se

    gsete la adresa http://www.siteweb.ro/aplicatii. Metoda de preluare a datelor este GET. Cmpurile de intrare se

    http://www.siteweb.ro/aplicatii
  • specific prin INPUT. Butonul de trimitere a formularului la distan este Trimite iar cel de tergere este

    Sterge textul introdus. Aceste butoane au fost specificate in marcajul HTML :

    Interfaa CGI CGI (Common Gateway Interface Interfaa comun pentru pori de acces) este un standard care

    specific formatele de date utilizate pentru schimburi de informaii ntre servere WEB, browsere i programe. Un

    scenariu CGI este un program scris n orice limbaj de programare, care prelucreaz datele primite de la utilizator

    i furnizeaz un rspuns prin construirea unui formular HTML.

    Etapele pe care le parcurge un scenariu CGI sunt:

    browser-ul solicit documentul de la serverul WEB; dac documentul exist, atunci acesta este furnizat browser-ului; utilizatorul introduce date; datele sunt preluate de browser i trimise la server; programul CGI preia datele recepionate, le prelucreaz i construiete un document HTML

    pe care-l trimite la browser.

    3. Comerul electronic n noua economie

    3.1. Noua economie virtual

    Pn acum, lumea afacerilor era foarte fragmentat, progresul colectiv fiind limitat de

    incapabilitatea de a comunica ntre companii i n interiorul acestora. Acum, odat cu

    implementarea comerului electronic, se va observa o tendin de consolidare i cooperare n

    ceea ce privete afacerile.

  • Companiile i mbuntesc procesele interne cu ajutorul World Wide Web-ului, e-

    mail-ului, plilor fcute prin cri de credit i alte instrumente. Companiile utilizeaz acum

    Internetul ca un nou canal prin care comunic i prin care i vnd produsele.

    Lumea afacerilor n ansamblu va avea o evoluie gradual ctre globalizare, dictat

    de imperativele economice i selecia natural pe pia, facilitat de comerul electronic i

    tehnologiile Internet.

    Aceast evoluie cuprinde patru etape, n care fiecare etap este bazat pe cea

    anterioar :

    Prima faz se refer la structura intern, atunci cnd o companie privete n interiorul

    su pentru a-i mbunti propriile procese, sisteme i tehnologii, cu scopul de a obine

    reduceri de cost, livrri la timp ale produselor i serviciilor sale. Aceasta este faza n care

    compania se pregtete s contacteze lumea electronic.

    A doua faz este faza Conexiunii : orientarea se face ctre exterior, cu scopul de a

    extinde compania. Companiile i vor forma reele interne ce vor cuprinde furnizorii,

    distribuitorii i consumatorii. Companiile cu activiti asemntoare i vor lega aceste reele

    pe msur ce activitile lor se vor ntreptrunde, permind informaiei s circule liber.

    Aceste aa-zisecomuniti vor presupune consolidarea informaiei, procese comune i

    mprirea resurselor1.

    Faza a treia este faza ce reprezint punctul de plecare pentru utilizarea strategic a

    comerului electronic, ce include ntregul ciclu de afaceri electronice, tranzaciile business-to-

    business, mprirea resurselor informaionale, companiile virtuale, tranzaciile business-to-

    consumer, cataloagele electronice, plile sigure prin Internet. Comerul electronic va favoriza

    integrarea tuturor participanilor ntr-un singur flux operaional, parteneriatele create n faza a

    doua oferind servicii de mai buna calitate n domenii diverse.

    Faza a patra este faza Economiilor n reea, ce presupune integrarea nu numai a

    companiilor, ci integrarea extins la nivel de ar sau chiar unitate geo-economic. Aceast

    integrare stabilete o infrastructur comercial pe baza creia vor fi conectate publicul

    general, grupurile industriale, sistemele guvernamentale, instituiile educaionale, ageniile.

    Este faza ce se ndreapt ctre globalizarea economiei, prin facilitarea schimburilor globale,

    cu minimum de control i supraveghere din partea guvernelor sau altor instituii.

    Ultima faz este cea a Globalizrii, n care unitile geoeconomice din faza a patra

    vor deveni globale. Aceast transformare va fi facilitat de existena unor grupri deja

    formate, precum NATO, UE, G-8 etc. Acesta va fi punctul culminant al economiei virtuale,

    virtual deoarece va fi favorizat de dezvoltarea comerului electronic. n ce msur va avea

    un efect pozitiv sau negativ, rmne de vzut.

    Conceptele utilizate n noua economie

    Noua economie este de fapt noua er comercial ce se bazeaz pe utilizarea Internetului i

    a noilor tehnologii. n discuiile despre Noua Economie auzim adesea termeni precum:

    business-to-business, business-to-consumer, e-business, e-finance, e-shore. Dar s definim

    toi aceti termeni:

    e-business cuprinde toate activitile industriale, financiare i comerciale bazate pe tehnologia Internet. E-commerce reprezint numai o parte din noiunea de e-business,

    referitoare la aspectul comercial, alturi de e-finance, care cuprinde operaiunile

    financiare.

    e-finance - presupune livrarea on-line de servicii financiare, ce ia amploare datorit populrii Internetului cu un numr foarte mare de clieni i datorit costurilor

    1 Astfel de comuniti ncep deja s se formeze: de exemplu, n industria cauciucului, Michelin i Pirelli s-au

    asociat cu ali 5 mari productori , formnd RubberNetwork.com. Tendina continu i pentru industria

    automobilelor sau n cea a produselor alimentare ambalate.

  • operaionale ce scad n mod constant (de exemplu, de la 1 dolar per tranzacie bancar

    la 1 cent n cazul tranzaciilor on-line).

    Noiunea de e-commerce cuprinde dou tipuri de tranzacii:

    business-to-business sau B2B, se refer la tranzaciile dintre firme i constituie piatra de temelie a Noii Economii. Depete cu mult ponderea sectorului business-to-

    consumer, reprezentnd 84% din totalul veniturilor realizate prin comerul electronic.

    business-to-consumer sau B2C se refer la tranzaciile dintre firme i consumatori; Ali termeni utilizai sunt:

    e-risk, ce cuprinde pe lng riscurile de pia obinuite precum competiie a preurilor, pierderi n segmentul de pia , cele legate de e-finance: competiia internaional, i,

    cel mai important nclcri ale securitii. n ceea ce privete securitatea, daunele de

    imagine pot depi cu mult daunele asociate fraudelor propriu-zise. Celelalte riscuri

    sunt cauzate de faptul c furnizorii evalueaz acum pe o pia diferit, cu standarde,

    concureni i criterii de succes diferite.

    e-shore reprezint posibilitatea oferit de Internet de operare la distan a unui volum relativ mare de tranzacii realizate n jurisdicii off-shore, n condiii de deplin

    discreie a operaiunilor. Chiar i fr componenta e-, n 1998, peste 60% din

    tranzaciile financiare ale planetei se derulau prin off-shore. Globalizarea este un

    proces clar, de neoprit i accelerat.

    Conform unui studiu realizat n luna ianuarie 2000 de Pegasus Research International

    LLC, comerul electronic propriu-zis reprezint numai 9 % din totalul ponderii n e-business

    alturi de celelalte categorii (tabel 1). Se observ n tabel concentrarea investiiilor n

    segmentul e-Content2 care este ns considerat partea submers a iceberg-ului pe care l

    reprezint comerul electronic. Aceasta deoarece vnzarea unui bun se poate face nu numai pe

    cale tradiional, ci i prin noi servicii generate de tehnologia informaional motoare de

    cutare, de exemplu.

    2 E-Content se refer la activitatea de cutare de informaii, ca de exemplu cea a furnizorilor Yahoo!,AOL etc.

  • Categorie Pondere

    e-Financials 7.6 %

    e-Content 58.3 %

    e-Tailers 9.0 %

    e-Access 2.3 %

    e-Software 5.7 %

    e-Security 6.2 %

    e-Services 11.0 %

    Tabel 1 - Cele apte categorii ale e-business

    3.2. Conceptul de comer electronic

    3.2.1. Ce este comerul electronic i cum se realizeaz?

    Termenul de comer electronic este folosit pentru a denumi orice tranzacie comercial

    condus electronic. Deci, simpla vizualizare a website-ului nu poate fi numit comer

    electronic, n schimb dac se plaseaz o comand prin acelai website, aceasta reprezint

    comer electronic. Acesta poate implica :

    Transmitere de informaii, produse sau servicii pentru vnzare;

    Tranzacii pentru achiziionarea unui produs, sau servicii ce sunt livrate prin alte mijloace;

    Oferirea actual a unui serviciu i n unele cazuri a unui bun prin mijloace electronice prin Internet;

    Comerul electronic cuprinde:

    Cercetarea de marketing electronic;

    Cataloagele electronice;

    Managementul paginilor Web;

    Negocierea automat;

    Plile electronice sigure;

    Procesarea tranzaciilor;

    Realizarea comenzilor;

    Satisfacerea clienilor;

    Colectarea datelor i analiza acestora.

    Caracteristica determinant a comerului electronic fa de utilizrile consacrate ale

    Internetului o constituie faptul c beneficiarul poate folosi conectarea pentru a face o

    tranzacie cu furnizorul. Aceasta afacere poate reprezenta orice, de la o achiziie oarecare la o

    rapid verificare a contului clientului cu furnizorul respectiv. Cu alte cuvinte, comerul

    electronic nlocuiete multe din funciunile de rutin care pot consuma cantiti

    disproporionate de timp pentru ambele pri.

    n ceea ce privete implementarea sa, comerul electronic se poate realiza:

    Prin website Companiile vnd orice pe web, de la cri la camion cu elevator. Pe cele mai avansate site-

    uri se poate apela la produsul dorit, se specific calitile suplimentare i culoarea, se verific

    preul i se d comanda. Nu exist vnztori insisteni i nici nu trebuie s se atepte

    comenzile pot fi fcute 24 ore pe zi, apte zile pe sptmn. Oricum, cu ct mai mult lume

  • descoper confortul cumprturilor fcute prin computer, tranzaciile web cresc n proporii

    fantastice.

    Poziia Categoria

    1 Obiecte electrocasnice / Obiecte de grdinrit

    2 Electronic

    3 CD / DVD

    4 Bijuterii / Ceasuri

    5 Calculatoare

    Sursa: shopping.com, decembrie 2003

    Tabel 2 - Top 5 categorii de obiecte n comerul electronic

    Perioada Totaldin care e-

    commerce

    Trimestrul 1 2000 714.6 5.7

    Trimestrul 2 2000 774.7 6.2

    Trimestrul 3 2000 768.1 7.0

    Trimestrul 4 2000 812.8 9.1

    Trimestrul 1 2001 724.7 7.9

    Trimestrul 2 2001 802.7 7.8

    Trimestrul 3 2001 779.1 7.8

    Trimestrul 4 2001 850.3 10.8

    Trimestrul 1 2002 738.2 9.5

    Trimestrul 2 2002 814.6 10.0

    Trimestrul 3 2002 818.1 10.7

    Trimestrul 4 2002 859.3 14.0

    Trimestrul 1 2003 767.4 12.1

    Trimestrul 2 2003 852.8 12.7

    Trimestrul 3 2003 867.2 13.7

    Trimestrul 4 2003 912.1 17.5

    Trimestrul 1 2004 834.8 15.5

    Vanzari cu amanuntul

    in Statele Unite ale

    28

    .03

    4.3

    44

    .35

    6.0

    (miliarde US $) Sursa: Ministerul de Comer al SUA

    Tabel 3 - Evoluia vnzrilor comerului electronic n Statele Unite n perioada 2000 2004

  • Figura 1 - Situaia n Europa pentru utilizarea internetului pentru cutarea i achiziionarea de

    produse.

    Figura 2 - Situaia accesului la internet pentru companii i existenta unei pagini de internet a

    companiei.

  • Prin centre de suport3 bazate pe aplicaii Web.

    Companiile dotate cu centre de suport pe Web pot oferi clienilor tot attea moduri de a

    face afaceri cte moduri de comunicare exist. Clientul poate apela centrul respectiv de la

    telefonul sau de la computerul su sau poate vizita websiteul unde poate pune ntrebri la

    care s primeasc rspunsuri pe viu de la agentul de la cellalt capt. Agentul poate fi

    chiar vzut printr-o legtur video, prin intermediul computerului personal sau cu un

    echipament mobil. n timp ce vorbete cu clientul, acelai agent poate s-l ndrume pe

    websiteul companiei , pentru ai prezenta clientului produsul sau pentru a-l ajuta s aleag

    dintr-o gam de produse. n mod similar, dac clientul are o reclamaie sau necesit ajutor n

    cazul unui defect, el poate arta agentului problema respectiv, mai curnd dect s o descrie

    sau s atepte s fie chemat un specialist.

    Astfel, noul ciclu de via al comerului este format din:

    schimbul de informaii (information sharing),

    comanda (ordering),

    plata (payment),

    ndeplinirea sarcinii (fulfillment) i

    legtura cu clientul (service and support)

    Schimbul de informaii Information Sharing

    Chiar nainte de a face o vnzare, trebuie s-i faci cunoscute clientului bunurile i

    servicii oferite.

    Aceasta presupune o campanie de publicitate i de marketing sau, mai general,

    oferirea de date clientului despre activitatea ta. Potenialii clieni trebuie s fie informai

    despre compania i produsele tale, n timp ce tu vei acumula mai multe cunotine despre

    piee pentru a veni mai bine n ntmpinarea nevoilor clienilor. Prin comerul electronic

    ambele eluri (al consumatorului i al vnztorului) pot merge mn n mn. Vei putea afla

    c prin intermediul reelelor electronice poi oferi informaii despre produsele tale. Camerele

    de Chat, videoconferinele, grupurile de tiri, toate sunt ci de a nainta discuii despre

    compania ta i despre produsele oferite. Multe din aceste sisteme pot fi integrate pe un server

    Web. Web-ul ofer un mediu de comunicare foarte eficient cu clienii. Ai posibilitatea de a

    crea site-uri Web pentru a-i prezenta catalogul de produse, care poate fi accesat electronic i

    ofer noi modaliti de prezentare a produselor. Prin meninerea unui catalog on line poi afla

    informaii despre produsele cel mai des solicitate sau opiniile vizitatorilor site-ului despre

    produse prin crearea unei pagini pentru comentarii. Rugnd vizitatorii s-i ofere cteva

    informaii despre ei ai posibilitatea de a face legtura dintre nevoile acestora i produsele

    oferite, fapt care ajut enorm n elaborarea strategiilor de marketing i uureaz munca

    departamentelor de vnzri.

    Internetul i ofer diferite ci de mbuntire a relaiilor cu clienii. De exemplu, prin

    meninerea unui server Web poi culege ntrebrile clienilor folosind un Web browser i

    direciona cerinele acestora ctre departamentul de relaii cu clienii. Se vor realiza astfel

    nite fiiere FAQ (Frequently Asked Questions) pentru o mai bun recepie a nevoilor

    clienilor. O alt chestiune care nu ar trebui neglijat ar fi cutarea activ a prerilor

    clienilor. Ai posibilitatea de a crea sondaje de opinie pe site-ul tu Web sau de a folosi e-

    mailul pentru distribuirea de astfel de sondaje.

    3 Centrul de suport reprezint orice birou care se ocup cu servicii sau vnzri.

  • n vreme ce multe site-uri Web sunt destinate publicului larg, un numr nsemnat de site-

    uri sunt dedicate pieelor de afaceri. n unele cazuri poi gsi intermediari sau brokeri care

    realizeaz site-uri n care cumprtorul i vnztorul.

    interacioneaz,

    schimb informaii i

    ncheie contracte.

    Comanda Ordering

    Ar trebui s fie o chestiune de rutin pentru clieni de a trimite ordine electronice ctre

    compania ta pentru anumite bunuri sau servicii. Aplicaiile client/server au fost deseori

    proiectate pentru a deservi acest scop i tot mai multe companii au trecut la operarea pe Web a

    afacerilor datorit acestui format electronic. Nu trebuie ignorat nici oportunitatea de a putea

    primi ordine prin e-mail. Pn la urm nu este foarte dificil s scrii un mesaj text i s plasezi

    informaia ntr-o baz de date.

    Plata Payment

    Am ajuns n inima procesului de vnzare plata efectiv pentru bunurile i serviciile

    livrate. Existnd o mare varietate de mecanisme de plat, aceasta reprezint cea mai fluid i

    schimbtoare parte a comerului electronic. Consumatorii pot folosi cri de credit, cecuri

    electronice, bani digitali (digital cash) sau chiar microcash, cnd plile nsumeaz doar

    civa ceni. Unele companii au fost utilizatori ndelungi ai EDI4, dar costurile ridicate au

    fcut imposibil accesul micilor companii. Oricum, prin ptrunderea EDI pe Internet, chiar i

    micile companii mpreun cu utilizatorii individuali au accesul asigurat la acest sistem.

    Antreprenorii lucreaz cu o varietate de sisteme electronice de plat pe Internet. Multe din ele

    sunt echivalentul electronic a sistemelor folosite de noi zi de zi, cum ar fi crile de credit,

    cecurile, etc. Pn i banii digitali, menii s reprezinte moneda forte, sunt disponibili. Dar

    toate aceste metode electronice de plat se afl nc ntr-un stadiu incipient n comparaie cu

    tranzaciile n care se opereaz cu bani lichizi, adic cele tradiionale.

    Companiile au rspuns la popularitatea Web-ului prin punerea la dispoziie a produselor i

    serviciilor oferite pe servere Web sub forma cataloagelor pentru ca plata prin intermediul

    aceluiai mediu de comunicaie s aib finalitate. Muli vnztori pun la dispoziie produse de

    software pe Web n sperana c vor fi pltii prin acelai sistem.

    n multe domenii de afaceri a nceput s se foloseasc EDI pentru realizarea tranzaciilor pe

    Internet cu furnizorii, fie prin folosirea unei firme specializate pe Internet, fie prin folosirea

    unui canal sigur de e-mail pentru comunicarea cu partenerii de afaceri.

    n completarea tuturor metodelor de realizare a plilor electronice, mai exist i aa numitele

    metode tried- and- true folosite n fiecare zi prin trimiterea numrului crii de credit prin

    telefon sau fax.

    Aceste metode sunt nlocuite treptat de ctre comerul electronic.

    ndeplinirea sarcinii Fulfillment

    Fie c numeti era noastr drept Era Electronic sau a Informaiei, orice economie

    depinde de transferurile masive, zilnice, de informaie. Multe companii ctig bani din

    generarea, transferul sau analiza informaiei. Dac compania ta este una din acestea, poi

    folosi Internetul pentru transferul informaiei despre produse clienilor ti. S nu uitm c, pe

    lng rapoartele de analiz, preurile aciunilor, alte date electronice, include i software.

    4 Electronic Data Interchange (EDI) a aprut n anii 60 pe reele private, iar bncile folosesc reele proprii pentru

    transferuri electronice de fonduri (Electronic Funds Transfer EFT) tot cam din aceeai perioad.

  • Dac produsele tale sunt de natur fizic, nu poi s le livrezi prin Internet, dar poi utiliza

    EDI pentru a informa expeditorii despre produsele ce trebuie transferate. Prin Internet poi

    comunica via e-mail sau SMS cu furnizorii i distribuitorii despre unele probleme, cum ar fi

    termenii de livrare. Orict de populare i de inovatoare ar fi produsele tale, ele nu au nici un

    rost dac nu ajung la clieni. Dup ce creezi un produs trebuie gsit i o cale de a-l distribui

    dar i de a informa actualii i potenialii clieni despre acest produs. Fie c produsul este unul

    uor, gen informaie sau unul greu, deci produs tangibil (soft good/hard good) pot folosi

    e-mailului pentru informarea cumprtorului. Trebuie gsit un anumit echilibru n oferirea de

    informaii cumprtorului, astfel ca acesta s nu fie bombardat cu astfel de informaii care

    este posibil s nu-l intereseze. De aceea este recomandat folosirea n paralel a unui site Web.

    Dac este nevoie s te bazezi pe intermediari sau ali distribuitori pentru informarea clienilor

    despre produse, atunci punerea la dispoziia acestora de informaii despre dezvoltarea

    produsului i planurile de marketing este nepreuit. Este cunoscut faptul c meninerea unei

    legturi ct mai strnse cu partenerii de afaceri ajut la ntrirea relaiilor cu acetia.

    Comunicarea cu clienii, meninerea de legturi interumane strnse, este indicat s se

    efectueze chiar i n condiiile existenei celui mai comer electronic. Nici o tehnologie nu

    poate substitui relaiile interumane.

    Legtura cu clientul Service and Support

    De cele mai multe ori legtura dintre companie i client nu se ncheie o dat cu

    terminarea procesului de vnzare. De fapt, acesta ar putea nsemna doar nceputul unei lungi

    i productive relaii cu clientul. Pe lng faptul c clientul ar putea avea nevoie de nite sfaturi

    ulterioare, compania ar putea fi interesat n a coopera cu clientul n scopul mbuntirii

    produselor oferite. Datele tehnice despre produsele companiei, rspunsurile FAQ la ntrebrile

    clienilor, adaptrile software sunt cteva din informaiile ce pot fi oferite clienilor pe

    Internet. Sisteme inteligent concepute pot oferi aceste informaii clienilor prin diferite canale

    media ca fax, e-mail Web sau chiar SMS, toate n acelai timp. Crearea de chestionare pe site-

    ul Web sau citirea ntrebrilor din emailuri te pot dirija spre drumul cel bun.

  • 3.2.2. Ce transformri presupune comerul electronic?

    Informaia nu a fost niciodat att de important pentru economie ca astzi. Modelele

    comerciale ale ntreprinderilor s-au schimbat profund: se acord o importan deosebit

    inovaiei i conceptului de servicii. Inovaia presupune utilizarea unor instrumente ce au ca

    scop exportarea potenialului creativ al persoanelor, iar serviciile se refer la gestiunea

    informaiei sub diverse forme. Companiile vor trebui s se adapteze acestei lumi n continu

    micare, chiar dac acest lucru nu va fi uor.

    Gestiunea acestor informaii poate fi asociat cu Mitul lui Sisif, datorit cantitii

    impresionante a informaiilor disponibile n toate domeniile.

    n ultimii ani, trecerea Internetului de la o activitate suport la un mod de sine stttor de

    a face afaceri s-a concretizat n urmtoarele transformri majore:

    Resistematizarea modelului de distribuie, a relaiilor cu clientul

    Resistematizarea procesrii informaiilor

    Transformarea relaiilor dintre productor i clieni, n vederea crerii unei relaii perfecte.

    Comerul clasic: marfa este transportat la client printr-un sistem de distribuie n trepte

    Producator Comerciant

    en-gros

    Detailist Cumparator

    Livrare Livrare

    Economia Internet: un comerciant on-line desface marfa productorului la clieni-

    bunuri materiale (cri, jucrii) prin pot, bunuri digitale (ex: aciuni, muzic) prin legtur

    informaional

    Producator

    Livrare Livrare

    Date

    `e-Comerciant

    Cumparator

  • Productorul ofer chiar el marfa prin Internet i o trimite direct la client prin pot sau online

    Producator

    Livrare

    Date

    `

    Cumparator

    Magazinele virtuale sunt o fotocopie a structurii magazinelor, ua de intrare fiind

    ecranul, parkingul este fotoliul, iar mijlocul de comunicare este piaa electronic.

    Comer electronic tradiional Comer pe Internet

    Zon geografic limitat Nivel planetar

    Numr limitat de parteneri comerciali Numr nelimitat de parteneri

    Parteneri cunoscui i fiabili Parteneri cunoscui i necunoscui

    Vitez constant i de durat

    determinat

    Rapid i aleatoriu

    Tehnologia scump Tehnologie ieftin

    Securitatea face parte din concepia

    reelei

    Securitate necesar

    Plata la termen Plata imediat

    Piaa este limitat Reeaua este piaa Sursa: Faraggi

    Tabel 4 - Diferena ntre comerul electronic tradiional i comerul prin Internet

  • 3.3. Strategii internet pentru o companie ce dorete s ntre n e-business.

    Pentru a dezvolta i implementa cu succes o strategie Internet competitiv, companiile

    trebuie s tie cum s aplice afacerilor tehnologiile Internet. Integrarea unei anumite culturi

    este parte cheie a ecuaiei. Pentru a construi o strategie Internet puternic, companiile trebuie

    n primul rnd s stabileasc un set de tactici realiste. Iat cteva dintre acestea:

    1. Cunoaterea proprie

    Internetul reprezint o combinaie de date, voce i imagini, precum i abilitatea de a

    comunica cu toate trei, ceea ce schimb modul de comunicare ntre oameni, ntre firme i ntre

    firme i consumatori. Tocmai pentru c reprezint un mod de comunicare, companiile trebuie

    mai nti s priveasc n interiorul lor i pe urm n exterior. Contientizarea propriei valori

    este o parte esenial n dezvoltarea unei strategii de atacare a Internetului.

    Prin urmare, faza numrul unu este s priveasc nu Internetul, ci procesele desfurate

    n interiorul ntregii ntreprinderi: Ce vrem s realizm? Care sunt procesele pe care se

    bazeaz activitatea noastr? Cum dorim s schimbm aceste procese? Care sunt parametrii

    prin care putem schimba aceste procese? Care sunt noile valori cerute?.

    O asemenea introspecie nu numai c ajut compania s-i formuleze strategia

    Internet necesar, dar i s aloce mult mai bine resursele necesare pe care le angajeaz.

    2. Cunoaterea clientului

    Odat cu ncorporarea strategiei Internet n strategiile companiei, este necesar

    examinarea modului n care clienii - precum i angajaii, partenerii i furnizorii vor

    interaciona electronic. Compania trebuie s in seama n ce mod va schimba Internetul tipul

    colaborrii, comunicrii i tranzaciilor. Puine companii fac efortul necesar de a corela

    procesele interne cu cele dorite de consumatori. Ele ar trebui s se axeze tocmai pe dorinele

    clienilor pentru a aborda strategia Internet necesar, deoarece multe companii i compromit

    imaginea de marc atunci cnd se afirm on-line, crend o identitate separat, oferind un set

    de produse diferite sau tratnd consumatorii diferit. Aceast abordare nu este de dorit,

    deoarece tendina consumatorilor este de a gravita n jurul unor mrci care le inspir

    ncredere. Companiile trebuie s respecte tradiia de pn atunci; dac schimb mesajul,

    schimb imaginea pe care consumatorul o are despre propria companie. Pentru a-i pstra

    imaginea de marc, compania trebuie s coreleze toate canalele sale de comunicare cu clientul

    magazine, cataloage, Internet, nu s ofere mesaje diferite.

    3. Stabilirea unei culturi Internet n cadrul companiei

    Those that dont attempt to navigate the Internet may be taking the biggest risk of all

    Business Week

    mbrind schimbarea i urmnd Noua Economie, este necesar ca angajaii

    companiei s priveasc mai departe n mediul de afaceri, deoarece prin intermediul

    Internetului se desfiineaz barierele existente pn atunci n economia tradiional: geografia,

    canalele de distribuie, oportunitile de marketing. Compania trebuie s urmeze o strategie

    Internet corelat cu direcia spre care aceasta se ndreapt. Pe msur ce se apropie de cultura

    Internet, compania trebuie s ia n seam schimbrile ce vor afecta structura organizaional,

    procesele organizaiei sau ambele, ajutnd angajaii s accepte o schimbare major a culturii

    companiei. Fiecare proiect legat de integrarea Internetului necesit stabilirea unor echipe

    cross- functional care s duc la ndeplinire obiectivele proiectelor, s priveasc proiectele

    drept o prioritate a companiei. Aceasta deoarece clienilor , fie c sunt companii sau indivizi,

    trebuie s li se ofere aceleai servicii la un nivel nalt, indiferent de modul n care iau contact

    cu firma prin magazine, site-uri Web, cataloage.

    4. Dezvoltarea unei infrastructuri flexibile

    Stabilirea unei infrastructuri flexibile este determinant pentru reuita strategiei

    Internet. De vreme ce compania trebuie s rspund rapid schimbrilor venite din exterior, o

  • infrastructur flexibil simplific schimbarea proceselor, adaptarea aplicaiilor, modificarea

    structurii. Aceasta se realizeaz prin utilizarea unei infrastructuri standard ce este permisiv

    schimbrilor. Compania trebuie mai nti s testeze infrastructura pentru a stabili dac aceasta

    permite conexiunea adecvat cu partenerii, consumatorii, furnizorii i angajaii.

    5. Dezvoltarea unor parametri corespunztori

    Implementarea unei strategii de Internet eficiente necesit organizare atunci cnd este

    vorba de msurarea proceselor prin anumii parametri. Parametrii sunt stabilii la sfritul unei

    prime faze, dup examinarea proceselor companiei. Faza a doua const n selectarea uneltelor.

    Companiile ar trebui s adopte unelte corespunztoare bazate pe costuri sau riscuri. Faza a

    treia trebuie s constea n adoptarea strategiei, iar n faza a patra s se analizeze parametrii din

    prima faz. Procesul este astfel reluat. Tipul de parametrii pe care i stabilete compania

    variaz n funcie de activitatea companiei. Vrei s obii profit? Vrei s ctigi o clientel

    fidel ? Un astfel de exemplu l ofer Cisco, companie pentru care satisfacerea clienilor

    reprezint principalii parametri prin care i msoar eficiena activitii:

    astfel, n prima faza stabilete parametrii: satisfacerea clienilor;

    n a doua faz stabilete care sunt uneltele cu ajutorul crora i poate satisface clienii: servicii calitative, oferirea unor noi oportuniti, etc;

    n a treia faz decide adoptarea strategiei prin care s se obin o cretere a calitii serviciilor, de exemplu;

    n ultima faz sunt analizai parametrii respectiv satisfacerea clienilor - , dac au fost realizai, n ce mod, etc.

    6. Flexibilitate

    Nevoia de agilitate n domeniul Internetului este dat de viteza accelerat cu care

    acesta se schimb. Deseori compania adopt o serie de idei, construiete strategii, dezvolt

    prototipuri pe care le abandoneaz apoi, dac nu au succes. Trebuie s fie gata s adopte

    altele. n acest sens, este bine s aib n vedere obinerea unor ctiguri mari ct mai repede

    posibil. Candidaii cei mai buni sunt proiectele mici, cu impact mare i risc sczut.

    Pentru a avea succes, este bine s se nceap cu o afacere mic i s se stabileasc

    obiective tangibile, imediate. Stabilind pentru nceput obiective de mic amploare aduce

    beneficii: n primul rnd compania i poate da seama dac respectivul proiect va avea succes,

    l poate termina repede i se poate concentra asupra eforturilor viitoare. Contrar ateptrilor,

    organizaiile de talie mare nu sunt att de eficiente, deoarece procesele pe care aceste firme le

    urmeaz sunt adesea bine stabilite, fcnd dificil schimbarea.

    7. Corelarea afaceri - tehnologie

    Cele dou entiti trebuie s colaboreze pentru definirea strategiei Internet. Trebuie s

    se pun de acord n ceea ce privete obiectivele, scadenele, parametrii, rolul lor n cadrul

    efortului de a obine obiectivele stabilite. Adoptarea efortului combinat asigur succesul att

    n companie ct i n afara ei. n cadrul companiei este necesar reprezentarea executivului

    dar i a tehnologiei; de exemplu, persoane specializate n tehnologia informaionala, trebuie s

    interacioneze perfect cu responsabilii de marketing, managerii, prin adoptarea unui limbaj

    comun. Esena succesului este colaborarea; atunci cnd unul din elemente preia controlul,

    balana se dezechilibreaz. Rolul echipei specializate n IT este s construiasc i s

    administreze infrastructura necesar, s funcioneze ca un consultant pentru companie.

    Compartimentele manageriale trebuie s selecteze acele proiecte ce pot fi ndeplinite

    n termen scurt, s obin ntr-un an venitul n urma aplicrii proiectului, i s contribuie

    la mbuntirea satisfaciei clientului.

    8. Colaborarea cu partenerii.

    Tendina este ca majoritatea companiilor s apeleze la parteneri pentru a dezvolta

    strategii Internet, o practic similar cu utilizarea ageniilor pentru publicitate. Avnd n

    vedere inta extrem de larg a afacerilor prin Internet, este ilogic s dezvoli o strategie privit

  • numai dintr-un punct de vedere. Tendina este de a se apela la parteneri, deoarece nici o

    companie nu deine toate resursele, deci trebuie s colaboreze cu acei parteneri ce dein

    resurse i responsabiliti complementare.

    9. Acceptarea eecului

    Una din greelile fcute frecvent de companii n adoptarea strategiilor Internet este

    neglijarea eecului ca parte a succesului. Nu tot ceea ce o companie i propune s realizeze

    va funciona. i atunci cnd ceva nu merge, trebuie s admit eecul i s caute schimbarea.

    Prin urmare, compania trebuie s dovedeasc o bun cunoatere a propriei activiti, a

    clienilor, s acioneze imediat, s cear ajutorul partenerilor i s fie pregtit pentru orice

    schimbare.

  • 3.4. Sisteme de pli electronice Mijloacele de plat utilizate azi prin Internet sunt identice cu cele utilizate la vnzarea

    prin coresponden. Clientul comunic numrul i data expirrii cardului su unui comerciant

    care le transmite bncii sale.

    n legea francez, persoana a crui card a fost furat este protejat: are la dispoziie 90

    zile pentru a anula tranzacia realizat de cel care a furat cardul; n acest caz, comerciantul i

    asum pierderile din operaiune.

    ISO recomand 5 tipuri de securizare:

    1) autentificare: dovada c persoana este ceea ce pretinde i c informaiile sunt originale;

    2) controlul accesului: accesul numai la resursele la care acea persoan are dreptul; 3) confidenialitatea datelor i a mesajului: criptarea; 4) interpretarea datelor: pentru a fi sigur c nimic nu a fost adugat, ters sau

    schimbat;

    5) garantarea autenticitii actului. Crile de credit rmn mijlocul de plat cel mai frecvent utilizat pentru tranzaciile de

    valoare medie i mare. Cu toate acestea, plile prin cri de credit sunt ineficiente i

    neeconomice pentru sumele mici tranzacionate. Dezvoltarea banilor electronici este prin

    urmare o inovaie important. Aceasta cu att mai mult cu ct se cumpr prin Internet ziare,

    reviste, jurnale, care, transmise astfel, au un cost de ambalare i distribuie foarte redus, ceea

    ce nseamn c, costul unitar al acestor produse este foarte mic.

    Dar ce sunt banii electronici? Moneda electronic este o valoare monetar msurat n

    uniti fiduciare i stocat sub form electronic sau ntr-un portofel electronic deinut de

    client. Este vorba deci de o form binar de moned scriptural, stocat pe un suport mobil

    de tipul carte-a-puce. Caracterul scriptural al monedei electronice este legat de statutul

    emitentului nu Banca Central i de tranzaciile respective. Unitile de plat coninute n

    aceste carduri sunt cumprate fie direct cu moneda fiduciar, fie prin debitarea unui cont

    bancar. Puterea lor liberatoare este limitat numai la comercianii care accept acest tip de

    plat. Acesta este motivul pentru care anumii experi consider c moneda electronic nu

    exist strict sens deoarece nu are nici curs pre de vnzare legal, nici putere liberatoare.

    Moneda virtual se distinge de moneda electronic prin faptul c suportul, reprezentarea i

    modul de plat nu au forme tangibile. Moneda virtual poate fi folosit pentru plata n sisteme

    deschise, i deci i prin Internet. Valoarea sa nu este deinut propriu zis de client. Caracterul

    scriptural al monedei virtuale este legat de statutul emitentului nu Banca Central - i tipul

    tranzaciei.

    Clientul are mai multe opiuni de plat, printre care:

    1) Plata clasic: clientul achit cu ceea ce cumpr de pe web. Nu garanteaz plata ctre vnztorul virtual.

    2) Abonament: accesul la baza de informare se realizeaz prin abonament lunar sau anual; o variant este facturarea total la sfritul lunii.

    3) Transferul off-line al numrului cardului. O societate de servicii joac rolul de intermediar ntre client i comerciant; clientul a ncredinat numrul su de card

    societii de servicii;odat cu tranzacia se transfer numai codul clientului anterior

    menionat.

    4) Porte-monnaie virtuel, care este un portmoneu ncrcat prealabil, ce este debitat odat cu efectuarea plii.

    Cardul bancar Debitarea contului bancar Porte monnaie

    Plata direct la furnizor,

    care presupune

    intervenia unor centre

    Direct, presupune

    transmiterea datelor

    unui organism

    Presupune transmiterea

    datelor furnizorului, acesta

    le trimite la banca clientului

    Presupune ncrcarea prealabil a

    unui protmoneu, debitat odat cu

    executarea plii

  • de tratament gestional

    Ex: Cyber cash,

    Facitel, SET

    odat cu ordinul de plat

    semnat de client

    Ex: Cybercash, Electronic

    Checks

    Ex: Digicash, Cyberwallet de

    Cybercash

    Plata printr-un cont

    intermediar, care

    presupune intervenia

    unor intermediari

    comerciali: galerii de

    boutiquri, org de

    compensare

    Intermediarul deine

    coordonatele

    clientului; el

    debiteaz contul

    clientului i l

    crediteaz pe cel al

    furnizorului

    Ex: Globe ID,

    Internet Shopping

    Network

    Intermediarul deine

    coordonatele clientului; el

    debiteaz contul clientului i

    l crediteaz pe cel al

    furnizorului

    Ex: Net Bill

    Intermediarul deschide un cont

    prepltit (portmoneu virtual) n

    numele utilizatorului la banca

    intemediarului pe care l debiteaz

    la fiecare tranzacie; contul este

    realimentat la cererea clientului

    prin prelevare sau printr-un card

    Ex: Globe ID, Net Bill

    Tabel 5 - Tipuri de pli virtuale direct sau prin intermediari

    Plata direct

    ntr-un astfel de sistem de plat direct ctre comerciant, clientul transmite

    coordonatele contului su furnizorului. ntr-o configuraie clasic, acesta din urm poate

    utiliza avizul de prelevare sau ordinele de plat. De altfel, anumite sisteme de plat

    electronice ca Cybercash de exemplu, sunt capabile s trateze aceste proceduri clasice.

    Dac un client dorete s efectueze o plat de la calculatorul su personal, utiliznd un

    port monnaie sau un card bancar, trebuie s intervin un gateway pentru a garanta

    etaneitatea reelei bancare n raport cu traficul Internetului. Aceast pasarel necesit o cere

    din partea clientului nainte de a se adresa serverelor bancare de autentificare i autorizare,

    pentru ca funcionarea s fie complet transparent din punct de vedere al circuitelor bancare.

    Astfel, operatorul pasarelei joac rolul unui ter i al unui notar.

    Figura 4 ilusteaz amplasarea pasarelei n arhitectura plii. Accesul la serverul de

    autorizare se face prin Internet i este conectat direct la reeaua financiar securizat.

    Internet

    Serverul

    de autorizare

    Retea financiara

    securizata

    Banca

    primitoareBanca

    emitenta

    Gateway

    Servere

    comerciantului

    Clientul

  • Figura 3 - Amplasarea gateway-ului n comerul electronic

    Este puin probabil ca un sistem de plat s reueasc s se impun chiar ntr-o

    categorie de pli anume sau ntr-un segment de pia. n ceea ce privete problema ratelor de

    schimb ntre diferitele valute rmne valabil numai pentru pentru sumele mici. Prin urmare,

    clientul risc s trebuiasc s alimenteze mai multe porte monnaie cu valute diferite pentru a

    avea acces la serviciile din diverse ri, ceea ce l va costa mult.

    Ceea ce urmresc comercianii n acest sistem de plat este s achite comenzile fr s

    fac distincie geografic i s accepte diversele metode de plat reducnd la minim costurile

    tratrii informaiei. Inconvenientul acestui sistem de plat direct este c deintorul cardului

    sau al portemonnaieului i comerciantul trebuie s se pun de acord n prealabil asupra

    tuturor detaliilor protocolului, ceea ce nu faciliteaz schimburile directe i spontane i necesit

    o adaptarea a parcului informatic al comerciantului la diferitele protocoale de plat. Plata prin

    intermediar nltur aceste inconveniente.

    Plata prin intermediari

    Schema din figura 5 arat poziia intermediarului n circuitele comerului electronic.

    Funcia sa este de a acoperi diferenele ntre diversele portmoneuri i de a evita obstacolele

    puse de sistemele de plat diferite.

    Internet

    Servere

    comerciantului

    Clientul

    Intermediar

    Gateway

    Figura 4 - Poziia intermediarului n comerul electronic

    Intermediarul se angajeaz s efectueze plata n numele clientului; n acest sens,

    intermediarul este singurul care deine coordonatele plii primite printr-un canal securizat.

    Intermediarul poate cere circuitelor bancare s debiteze contul clientului i s crediteze

    conturile furnizorilor cu sumele corespunztoare. Compensrile se pot face pe msura

    realizrii fiecrei tranzacii, iar n cazul sumelor mici printr-o factur global periodic ce

    regrupeaz tranzaciile individuale.

    Acest tip de plat poate oferi comerciantului un eventai larg de sisteme de plat,

    inclusiv elemente transfrontaliere: rate de schimb, conversii de pre, plata taxelor

    transfrontaliere, de transport i de livrare a bunurilor fizice. n funcie de fiecare ar,

    intermediarul poate juca rolul unui arbitru, cu scopul de a regla litigiile ntre comerciant i

    client: livrri necorespunztoare, articole defecte sau lis, etc.

  • Unul din rolurile cele mai importante ale intermediarilor este acela de a oferi o

    interfa unic clienilor i comercianilor, independent de sistemul de plat adiacent. O alt

    problema ce trebuie rezolvat este fluctuaia cursurilor diverselor monede, ce antreneaz

    riscuri financiare considerabile pentru toi participanii.

    3.4.1. Tipuri de sisteme de pli

    1. Secure Electronic Transactions Secure Electronic Transactions (SET) reprezint un ansamblu de specificaii tehnice

    concepute pentru a face posibile tranzaciile internaionale electronice decontate prin carduri

    bancare. Acest protocol este deschis publicului larg, vocaia sa fiind de a deveni un etalon de

    sistem de pli via Internet.

    Genez i evoluie.

    SET reprezint rezultatul cercetrilor comune dintre VISA i Mastercard, pe de o

    parte, i partenerii lor Microsoft, IBM, Netscape, GTA, Terisa, Verisign, pe de alt parte.

    Scopul su l constituie securizarea comerului electronic i implicit crearea premiselor de

    dezvoltare a acesuia prin deschiderea unor protocoale de pli compatibile ntre diferiii

    operatori din acest domeniu. American Express a optat pentru acest sistem ulterior crerii

    sale.

    Odat realizat din punct de vedere tehnic acest sistem pentru bnci, clieni i

    comerciani, SET permite oricrui posesor al unui card bancar i oricrui furnizor de servicii

    de comer efectuarea de pli prin card n reea, introducerea cardului ntr-un cititor cu un

    nivel de securitate sporit.SET a fost introdus pe pia experimental n 1996 i definitiv n

    1998.

    Principii

    SET utilizeaz tehnici de criptografie cu chei asimetrice furnizate de RSA Data

    Security pentru a garanta:

    confidenialitatea schimburilor: schimbul nu poate fi ascultat on line, comerciantul

    neputnd citi clar numrul cardului clientului iar organismul de pli nu cunoate coninutul

    schimbului dintre comerciant i client;

    integritatea datelor schimbate ntre client, comerciant i banca cumprtorului;

    autentificarea titularului semnturii electronice;

    autentificarea capacitii de acceptare a cumprtorului i instituiei financiare.

    Autentificrile anterioare pentru prile implicate n tranzacie sunt posibile datorit

    certificatelor numerice cu care acestea sunt codate. Aceste certificate sunt eliberate de o

    ierarhie de autoriti de certificare. Organismele care emit i gestioneaz cardurile (Visa,

    Mastercard, Amex) sunt autoriti de nivel superior care deleag puterea lor bncilor.

    SET securizeaz deci tranzacia i permite urmrirea circuitelor existente de

    autorizare, colectare de informaii i plat.

    Pentru a funciona, protocolul SET trebuie instalat la nivelul clientului, bncii i a

    comerciantului. Specificaiile acestor instalri sunt disponibile la Visa sau Mastercard i pot fi

    accesate direct de pe Internet, punerea lor n funciune neantrennd nici o plat a vreunei

    licene.

    SET i smart-cardul.

    Protocolul de pli SET este conceput pentru a autoriza tranzacii n care cardul nu este

    introdus fizic ntr-un cititor de carduri. Clientul transmite, deci, n reea, numrul su de card,

    data expirrii cardului, certificatul numeric alocat care face oficiile unei semnturi electronice.

    Cardul nu este utilizat de manier fizic

  • 2. NetBill Creat i dezvoltat de Universitatea Carnegie Mellon n parteneriat cu Visa i Mellon

    Bank, acest sistem de pli reprezint un ansamblu de reguli, de protocoale i echipamente

    destinate a facilita derularea tranzaciilor electronice securizate prin reele de transmitere a

    informaiilor.

    NetBill i propune:

    realizarea unui numr foarte mare de tranzacii la un cost foarte redus (de ordinul unui cent);

    garantarea autenticitii actorilor implicai n tranzacii, fermitatea tranzaciilor, securitatea i confidenialitatea schimburilor;

    oferirea de modalit


Recommended