+ All Categories
Home > Documents > 1 Grigori Kapita - Atlasul Bioenergetic Al Omului

1 Grigori Kapita - Atlasul Bioenergetic Al Omului

Date post: 24-Nov-2015
Category:
Upload: deleadaniela8542
View: 54 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
Description:
s
83
Transcript
  • Colecia coala Bioenergeticii cuprinde: Grigori Kapia

    Volumul I Atlasul bioenergetic al omului Volumul al II-lea Vampirii Energetici Volumul al III-lea Anatomia Schimbului Bioenergetic Volumul al IV-lea Aprarea familiei de atacurile bioenergetice Volumul al V-lea Atacurile energetice: modaliti practice de aprare a copiilor Volumul al VI-lea Bioenergetica locuinei

    Colecia coala Bioenergeticii Grigori Kapia

    Atlasul bioenergetic al omului Cuprins n loc de prefa Introducere Energia - form de via Omul - entitate energetic Energia n corpul uman Anatomia omului din punctul de vedere al energiei Legturile reciproce dintre organe i cercul elementelor primare Canalele energetice Specificul funcionrii canalelor energetice Practica lucrului cu canalele energetice Stimularea canalelor energetice Automasajul liniar Canalele energetice din punct de vedere al practicii Yoga Centrele energetice ale omului (ceakrele) Corpurile omului Legile Cosmosului de care trebuie s inem cont Lips pn la pagina 18 . ztor. i n sfrit cuvntul energie - popular n veacul douzeci, origine a cuvntului

    energetic. Este cunoscut n toate limbile, este folosit n tehnic i fizic, care se consider unele ori singurele susintoare i descoperitoare ale energiei pentru umanitate.

    i totui, oamenii i dau deja seama c energia se ascunde nu numai n micarea liber a particulelor elementare. Este mult energie n jur i ea se afl peste tot. De exemplu, n corpul omenesc se mic i conduce toate procesele vieii pmntene a omului o substan subtil care este tot o form de energie.

    A venit vremea ca oamenii s-i devin prieteni. S urmrim n paginile acestei cri i aceast ipostaz a vieii omeneti, cea energetic. Pentru expresivitatea i concreteea unei expuneri exemplare att de necesare n, studiul teme lor energiei subtile s-a ales forma atlasului cu comentarii detaliate. Ele vor nlesni o nelegere lrgit a fenomenului universal complex i contradictoriu, dar att de armonios conceput: Cosmos - Om.

    Energia form de via Mult vreme omul a cunoscut numai substana. Toate organele de sim i dovedeau

    omului c substana, n lume, exist cu adevrat i el chiar s-a hotrt s reuneasc toate substanele att de diverse, pmnteti i nepmnteti, cunoscute i necunoscute nc, ntr-un

  • singur cuvnt, ntr-o singur noiune materia. Omul i-a aruncat privirea prin telescop i prerea despre infinitatea lumii materiale i s-a reconfirmat, s-a aplecat asupra microscopului i s-a bucurat: acolo, n spaiul restrns, exist de asemenea materie. Cu timpul oamenii au realizat c toat aceast imens mulime de aspecte ale materiei i triete viaa intern proprie i particip la unele din cele mai diversificate micri i relaii reciproce. Toate acestea materia le face cu ajutorul unei "substane" nevzute, neauzite, nepipibile i care nici miros, nici gust nu are dar care se manifest evident prin micare, prin scprri de lumin, sunete puternice, percepia frigului i a cldurii, chiar a mirosului i gustului. Doar ne amintim cum miroase a proaspt dup furtuna dezlnuit i bubuitoare i ct de dulce este strugurele ce a adunat n el razele soarelui. Acest ceva care umple de via diferitele forme ale materiei i le pune ntr-o relaie reciproc este nsi energia. i iat c s-au ntlnit materia i energia. Dou ipostaze ntr-unul: Ynn i Yang existnd n unitate i lupt a cotrariilor. Oamenii de tiin au i pecetluit acest fapt ntr-o formul E = mc2. Adic energia E este acelai lucru cu materia m, iar c la ptrat e o constant n limitele viziunii savanilor: mrimea vitezei luminii la ptrat.

    Se dovedete c omul triete ntr-un spaiu material - energetic 'i el nsui este un astfel de spaiu.

    Hipnotizai de cuttorii formelor dense, solide de energie - materie, oamenii s-au lansat ntr-o curs lung dup noile ei aspecte. Primul s-a trdat focul. El obinea cu atta uurin energie din orice materie c speriai la nceput de caracterul lui nenfrnat oamenii i-au asumat riscul prelucrrii lui i au izbutit. Focul desigur nu consider c omenirea l-a nfrnt i cteodat i manifest pornirile necumptate organiznd pentru nchipuiii de oameni, ce s-au crezut nvingtorii lui, spectacole tragi ce i absurde transformnd n energie pur i trupurile lor, ale "nvingtorilor". Dup care trosnete din nou romantic i plcut la focul de surcele n cmin sau muncete tensionat n furnale. nclzete i fierbe, topete. Dar iat c i omul a nceput s trimit focul asupra semenilor si folosindu-se de agresivitatea lui iniial, nchiznd ochii asupra propriei sale agresiviti iniiale.

    Dar, focul nu poate fi inut n fru; agresivitatea nate agresivitate i deja cutreier prin lume valurile de foc ale energiei eliberate.

    ns ct de firesc i logic ncepe totul! Se vede dintr-o dat c n teritoriile vecine viaa nu prea se desfoar dup cum trebuie: oamenii triesc aiurea, cred n altceva, se folosesc de bogiile naturii nechibzuit i n general bogiile astea sunt repartizate n mod nedrept n lume. i iat c a pornit prin lume acest animal de foc i nu-i de scos la capt cu el nici n lumea de afar, nici n sufletul omului. Ah, i mult foc ru au stins oamenii astzi, ce mult energie de foc fierbinte, sttea gata pregtit i i s-a dat drumul. i focului ce-i trebuie, triete n libertate, se amuz de puterea lui transformnd materia n energie. Arde zidirile omeneti i truda naturii, arde i omul nsui, scrum se fac trupurile, scrum se fac sufletele. Ce face focul? Distruge. El este crud? Ei da, este pur i simplu puternic astzi, iar aa nenfrnat nu tie dect s fac un singur lucru - s distrug. Cine i-a dat drumul hotrnd s se foloseasc de puterea lui? Omul nsui a fcut-o. Acum focul nu se va liniti pn nu va cura spaiul ntr-att pn cnd nu-i va mai rmne hran pentru a-i alimenta agresivitatea. Apoi se va liniti, va pleca. Iar omul va trebui s construiasc totul din nou. Anume din nou. Nu s refac lumea care a generat aceast agresiune a focului, ci s construiasc una nou. i va trebui nceput construcia, cu binele, cu omul. S se arunce din sine, din suflet focul cruzimii i al iritrii, focul suprrii i al irascibilitii, al zgrceniei i al neltoriei. l va ajuta pe om s se schimbe flcruia ce nc mai mocnete a credinei n puterile i posibilitile sale i dorina aprig de a tri ntr-o lume nou, transfigurat, plin de altfel de energii, altfel de fore, altfel de relaii cu focul nsui?

    Omul nou se va propti bine n pmnt nu clcndu-l, ci iubindu-l. Pmntul i va da att din energia ei ascuns ct i va trebui pentru via. El nu va mai fi lacom i-i va ti msura. Pmntul, generos, i va arta omului noii civilizaii surse de energie invizibile pentru noi cei de astzi. Deocamdat el nu ne permite s ajungem pn la preioasele lui taine. Deoarece actuala civilizaie a demonstrat prin toate generaiile ei anterioare inabilitatea de a se folosi pn i de ceea ce zace la suprafaa pmntului. Prin tendina denat de acumulare, prin ngmfarea ce reiese din atitudinea dispreuitoare fa de lumea n care triete, omul contemporan s-a certat cu

  • pmntul. ntr-unele locuri pmntul nu mai suport prezena omului alungndu-l pentru muli ani, provocnd condiii energetice dure.

    Pmntul este fertilitatea ce d via seminelor de graminee, idei i adevruri. Astzi el nu este prea generos. i seminele fr o stimulare suplimentar datorat energiei substanelor chimice nu dau o recolt rapid, iar ideile de mult perimate l tot mpung pe om s le refac, s croiasc altfel lumea pmnteasc, iar adevrurile ce nu mai sunt att de curate i nu mai salveaz omenirea de energia agresiv i de saturarea inimii cu enervare i ur. A uitat omul c nu el este stpnul planetei, ci pmntul a fost att de ngduitor nct l-a lsat pentru aizeci - o sut de ani s-i clarifice problemele n aceast lume solid. De i-ar manifesta fermitatea n ncercarea de a tri, fr s incomodeze pe nimeni i nimic din ce-i ce-i triesc sorocul alturi de el, omul ns se nsprete n tendina de a-i lua maximum de senzaii trupeti. Ar fi bine s-i altoiasc sufletul cu iubirea de toate cte i-a fost dat s se ntlneasc n aceast via pmnteasc, el ns nu-i poate permite celui din apropiere s fie el nsui. La fel este i cel din apropiere. Aa i stau, unul mpotriva celuilalt nu ca nite frai care au avut norocul s vin n lumea asta n acelai timp, ci ca nite concureni intrai n lupt, pentru spaiul pmntesc.

    Cum ar fi s devenim mai plastici, maleabili, schimbtori? De la cine s lum leciile astea? Acum cineva este lng noi i nuntrul nostru. Apa e numele acestei fore naturale, acestui dascl i al acestei energii. Ea este curgtoare, lipsit de form i tie s intre n orice form rmnnd cu ea n pace i nelegere. Dar uneori apa acumuleaz atta energie nct nu se poate menine n nici o form. i atunci devine nvalnic, struitoare, chiar furtunoas. Omul a fost ntotdeauna binevoitor fa de ea, i-a cutat prietenia, apropierea. Poate pentru c el nsui este 65% constituit din ap. Pn i faptul de a tri pe acest pmnt omul l-a legat direct de ap. i aproape c s-a convins pe sine c din ea a i ieit cnd pmntul l-a ademenit cu soliditatea i stabilitatea lui. Apoi, se pare c nu s-a suprat, ntotdeauna a mprit generoas energia cu omul. Pn cnd omul nu a czut la trufie i s-a nchipuit cuceritorul stihiei acvatice. De foc i-a fost mai ntotdeauna team i s-a strduit s se pzeasc, cu pmntul, mulumit generozitii i rbdrii lui, a avut relaii n stilul su, apa ns i-a trezit spiritul de competiie. Romanticii au vrut neaprat s se lupte cu valul nprasnic, pragmaticii s-i zgzuiasc impetuozitatea apei, iar neastmpraii s-i gseasc nemrginirii acvatice limit.

    Apa a ngduit jocul i chiar s munceasc puin n dispozitivele inventate de om, dar n-a vrut s se mpace cu atacul asupra lipsei de form. Pn i pe rigidul pmnt, ataat cu ncpnare de form, ea l nghesuia obligndu-l s-i schimbe conturul malurilor. i pe om l-a nvat aceast stihie cu nestatornicia, mobilitatea, nesoliditatea formei. Se pare c puine din aceste lecii au fost asimilate de om cu folos, de aceea le este greu multora dintre noi s se mpace cu condiiile energetice modificate, n care suntem determinai s trim astzi; att este de greu s-i schimbi natura energetic n concordan cu lumea nconjurtoare. Suntem mai obinuii s ne luptm cu noile condiii de via i. .. s pierdem fr speran. ntr-adevr o lupt nu pe via ci pe moarte. Se zbat i se zbat fluturii-oameni de obstacolele nevzute ivite brusc i de nicieri n drumul obinuit, cunoscut.

    Apa i optete omului la ureche: "Oprete-te, ocolete piedicile, privete napoi, poate ai s gseti un nou fga". ncpnat, omul nu aude, el are alte raiuni: "De acest drum, de acest fga s-au folosit strmoii notri, el este descris n crile eterne, nseamn c trebuie s ne luptm i vom strbate. Bltete apa, se stric n albia sttut, ndesat de trupurile celor care n-au reuit, pn nu va aprea o nou dovad despre faptul c vechiul drum este de netrecut. Dar i zvonul c undeva pe-aproape cei mai mobili i ndemnatici dintre oameni au format un nou fga, au gsit o nou cale, a ncetat de mult s mai fie un zvon i s-a prefcut ntr-o realitate vie a vieii. Deja nu se mai nelege cum de n-a putut fi vzut aceast cale mai devreme. i mulumim apei, fluiditii ei caracterului schimbtor i puterii spre care totui ne ndreapt atenia. Pe cei care se ncredineaz nelepciunii ei i scoate pe un pmnt ferm dar nou unde un foc nou a curiozitatea omeneasc. ncepem un nou ciclu, o nou spiral.

    Trim, nvm, cunoatem energia i materia. Formele ei tot mai puin dense ne atrag atenia i se las asimilate. Iat c i aerul, invizibil, i-a artat cte ceva din secrete permindu-i omului s se desprind de pmnt i s sar peste marea ap a oceanului. Cald, rece, elastic,

  • neptor, alunecnd printre degete i dulce alunecnd n plmni, divers, insesizabil i foarte mobil, aerul l-am experimentat de mult pe noi nine. Am invidiat norii, psrile pentru alunecarea lor lin prin nlimea lui. Iar noi ne-am rostogolit att de ncet pe roile noastre la suprafaa pmntului sau am alunecat pe suprafaa apei cnd aerul ne-a mpins cu umrul pnzele. In el s-au ntlnit contrariile: sau este iute i struitor, i chiar agresiv n nerbdarea lui, sau cade n toropeala acalmiei totale ducndu-l pe om la nebunie cu absena oricrei micri a materiei, energiei, informaiei. n linitea deplin parc ar muri, dar nu, vine vremea de a duce veste n lume i o face fr ezitri intrnd n toate spaiile nchise, gsind o crptur nu prea mare pentru a se infiltra. Nestatornic, mobil, bgre in toate i rapid, aa este aerul. El stpnete energiile subtile care pot duce sunetul i aripile avionului. Subtile, dar nu slabe.

    Trec vremurile i omul, ca i aerul, se scurge dintr-o parte n cealalt a pmntului nostru i nici o putere nu poate opri acest uvoi. Dar se ntmpl ca i aerul s fie bgat n recipiente cu pereii groi iar oamenii dup "pereii" unor hotare deloc transparente. Acolo sunt nghesuii i aerul, i oamenii. Iar dac se vor elibera o vor face cu mult zgomot i putere, eliberndu-se de surplusul de energie. Adesea i recipientul corpului omenesc se satureaz de energia emoiilor, sentimentelor, gndurilor. Nu pot sta n acest vas, se zbat s ias afar ntr-o form att de cunoscut i obinuit n chipul cuvintelor iar aerul duce vorbele de nu le prinzi. Vorbele spuse dispar, cedndu-i energia fizic aerului. Dac energia ascuns n cuvinte ar fi doar energia sunetului, cu ct ar deveni lumea mai cald i mai mngietoare colectnd, cu ajutorul aerului, energia tuturor cuvintelor spuse.

    Dar mai este i o alt energie ascuns n cuvintele noastre. Ele sunt uoare i mobile ca aerul dar cad uneori ca focul, te inund ca apa rece, te strivesc precum pmntul cel greu. Mediul care primete energia subtil, ascuns n cuvinte, este contiina omului. Aici se pot instala pentru mult vreme cuvintele spuse de cineva i-i pot face lucrarea constructiv sau distrugtoare n sufletele unor oameni concrei. Aerul duce cuvntul la ureche, i este tot una ce energie transport prin oscilaia moleculelor sale. Dar ce cuvinte s pronunm, n ce loc i-n ce timp, cu un adaos sau nu de otrav n spaiul din jurul nostru prin intermediul unui cuvnt lipsit de tact adresat cuiva - aceasta este alegerea noastr, a oamenilor. Nici o energie nu dispare. Dac aspectele fizice se transform n cele din urm pur i simplu n cldur (dei nu-i bine nici aa, deoarece mult cldur fizic d ari), atunci aspectele subtile vor rmne mult vreme energii ale pasiunilor omeneti, ale frmntrilor sufleteti, emoiilor afectnd lumea interioar a multor oameni. Ce greu le este oamenilor, probabil, s-i spun unul altuia cuvinte blnde, delicate, mngitoare i ce uor sar de pe limb injuriile i grosolnia.

    De fapt, am trecut pe neobservate la energiile care nu se subordoneaz forelor naturale ale aerului. Am ieit cu totul din limitele cercului guvernat de cele cinci simuri ale omului i am intrat acolo unde stpn este un oarecare al aselea sim de neneles. Unii oameni spun c simt cu spatele ceva n situaiile critice. Alii spun: "nu, cu ceafa", terii: "cu pielea", iar la urmtorii apare un nas neobinuit care nu simte mirosul, dar tie tot. Toate aceste variante i altele de percepie deloc banal a unor realiti neuzuale au fost reunite sub un singur, al aselea sim, iar unde st el ascuns depinde de individualitatea omului concret. Pot fi izbucniri intuitive profunde din incontient, ascunse privirii superficiale a omului dar care tiu despre omul n cauz i despre lumea nconjurtoare foarte mult. Aceasta este sfera naltelor energii subtile subordonate forelor naturale desemnate prin eter. n vremurile de demult omul materializa substana n contiina sa pentru a descrie un asemenea tip de relaie dintre dou obiecte, cnd suportul real al energiei nc nu fusese gsit. Eterul n concepia veche umplea spaiul infinit pentru ca stelele s aib n ce pluti. Mrul czut n capul lui Newton i-a ajutat omenirii legate de formele corporale materiale, s-i pstreze capul la locul su n descifrarea enigmei: pe ce se in stelele? Firele invizibile ale cmpurilor gravitaionale au eliberat Eterul de obligaia lui. Dar nsui Eterul s-a pstrat ca un fel de purttor al fenomenelor subtile. S nchizi ochii i s te prefaci c nu vezi prezena sferelor subtile unde funcioneaz alte fore, alte energii, nu se mai poate. i iat c a fost bun Eterul pentru a deveni iar purttorul acelui ceva ce exist i nu se manifest material sau se manifest att de inobservabil, nct majoritatea oamenilor nu are capacitatea de a-l percepe.

  • Dei dintre cei care l-au simit i vzut n mod real au fost n toate epocile, n toate civilizaiile. i atitudinea fa de ei a fost diferit: de la recunoaterea general pn la persecuia nverunat. Cunoaterea a fost inut n umbr n epoca ce se termin i a fost descoperit de cei iniiai, care se aprau prin secretul ei de omenirea ce se speria de toate i este gata s rup n buci pe oricine deine o astfel de cunoatere. Taina apra i omenirea nsi de utilizarea incorect a energiei invizibile. Forele pe care la poate trezi aceast energie sunt mari i mare este tentai a de a le folosi pentru realizarea elurilor personale, n paguba altor oameni. Dac civilizaia omeneasc nu s-ar fi descurcat cu energiile eterice n epoca ce se ncheie, Kaliyuga (Epoca neagr), ar fi disprut nainte de termen.

    Termenul a venit. Suntem n pragul unei noi Satiayuga - Epoci albe care prin energiile sale eterice se va deosebi pregnant de cea premergtoare. i, desigur, astfel de tranziii nu pot. fi fr dureri. Perioada de trecere de acum nu este o excepie. Prin urmare ce s facem? S trim i s nvm de la via n noile condiii energetice. S fim ateni la noi i la lumea nconjurtoare, s descoperim din nou aceste dou lumi - interioar i exterioar. Omul civilizaiei trecute a fost att de ataat de corpul fizic i s-a comportat att de nepotrivit cu el, nct i-a scurtat durata vieii pmnteti pn la limita inferioar. Actualele ase-opt decenii nseamn foarte puin pentru un corp att de bine gndit i produs n "fabrica" cereasc. Pentru corpul lui solid omul de astzi tie doar o singur energie, energia pe care i-o d hrana i acum el este preocupat n exclusivitate de a face rost de ea cu sudoarea frunii, ca apoi s-i ocupe timpul cu consumarea ei. Este adevrat c omul a pstrat i oarecari forme de energie fr s pun accentul de fapt pe aspectul energetic al unor fenomene ca odihna sub orice form: n natur, n locuri de amuzament, la teatru, la expoziie, n fotoliul de acas. Dar spre sfritul sorocului pmntesc ncetm s mai fim ndeajuns de receptivi la aceste forme de energie. Simurile se tocesc, deve-nim mai zgrcii cu emoiile, ba chiar i mncarea nu ne mai bucur ntr-att - se simte apropierea asfinitului. Omul contemporan va trebui s fac fat tuturor aspecte lor energetice care se revars ca n ocean n jurul fiecrui a dintre noi. S le redescopere i s nvee s le absoarb iar pentru aceasta va trebui s se analizeze pe sine, s-i neleag natura energetic.

    Omul entitate energetic Spaiul din jurul nostru este saturat de energie. Ea este diferit n funcie de nsuirile ei, de natura i de mijloacele de transformare dintr-

    un aspect n altul i mpreun - unic n esen: energia - este ceea ce face ca lumea s fie divers, ceea ce o pune n micare i genereaz noi forme de via. Dar ceea ce frneaz cursul vieii, degradeaz unele din formele ei i le face s semene unele cu altele, este tot energie. Dup cum vedem este imposibil, de fapt, s definim energia i cu att mai lipsite de noim sunt ncercrile de a identifica toate multiplele ei forme cu una particular - cmpul i de a strnge sub capacul unei singure teorii a cmpului toate aspectele energiei. Este adevrat, fizicienii nc se mpiedic la nivelul cmpurilor fizice. Cmpul gravitaional nu se mai unific cu cel electromagnetic ci doar s-a distorsionat deformnd spaiul nsui i pe urmele lui mersul timpului i-a perturbat goana liniar: de ieri pn azi i ctre mine, ncurcnd reprezentrile simple i clare despre lume. De vor mai fi. Universul i descoper ncetul cu ncetul secretele artnd fapte de neimaginat pn acum.

    "Ct este de complicat totul! va dori cineva s exclame. Nu, nu putea fora creatoare superioar s alctuiasc o astfel de lume, deloc simpl". Desigur c nu, nu. Formele primordiale aezate la baza universului sunt ntr-adevr simple. Utilizatorii au complicat pe urm totul dar ideea a fost excelent i simpl. Au spus c tot universul este ptruns de energie. i omul, ca o prticic a acestei lumi, este mbibat de energie de la rdcina prului pn n vrful degetelor. Corpul omului de aceea este energie pentru c este esut din substan. Pentru realizarea fiecrei substane materiale s-a consumat o oarecare cantitate din energia universal i aceast energie triete nuntrul nostru ajutndu-ne s-ne conservm forma fizic obinuit - corpul nostru. Dintr-o unic i mic celul s-a format el, apoi a crescut ndelung i greu strngnd puteri, folosind energia intern i pe cea a spaiului nconjurtor. Experiena de via obinuit ne spune c pentru creterea i dezvoltarea s-a organismul trebuie s fie nutrit, adic energia pentru

  • construirea unor noi celule i funcionarea celor deja formate este deinut de ctre om din hran. Primii reprezentani ai civilizaiei noastre oamenii preistorici obineau hrana aceasta greu. Dac vntoarea nu izbutea, materia corpurilor unora dintre membrii tribului trebuia s treac n energie pur sub ndrumarea forei naturale a pmntului. Spaima de a-i pierde forma material, adic pur i simplu de a muri, a intrat att de adnc n contiina omului, nct acoperindu-i de cteva ori nevoile energetice prin rezerve de hran necesare supravieuirii, el tot bntuie prin via n cutarea altei hrane.

    n zilele obinuite n-are linite - lucreaz n principal pentru mncare - iar n cele de srbtoare i pune problema s nghit n scurt vreme maximum de salate, saramuri, ceea ce n general vorbind nu este n mod necondiionat hran. Totul se nvrte n jurul mncrii, totul este pentru mncare, totul n numele mncrii. Adunndu-se la mas n timpul srbtorilor proprii, oamenii rostesc urri de sntate pentru ca farfuriile s nu stea goale. n aceste momente oamenii i amintesc i de sntate contopind lucruri care se exclud reciproc: sntatea i ndesarea organismelor cu hran superconcentrat, n combinaii de neimaginat, n cantiti excesive. Corpul nu se mai descurc de mult cu aceste revrsri de energie nutritiv, se micoreaz randamentul i aa sczut al prelucrrii alimentelor.

    Savanii au studiat n toate detaliile mecanismele ascunse ale transformrii substanelor aduse de alimente n energie intern de micare i dezvoltare a corpului omenesc, n cele mai diverse componente care la nivelul moleculelor contribuie la construirea celulelor corpului fizic. S-ar prea c ne-a rmas de fcut doar un lucru foarte simplu: s calculm ct energie nutritiv trebuie produs pentru unitatea de mas a corpului omenesc i ce cantiti, din care substane trebuie puse n dotarea acestui corp. Aa i proceseaz omul contemporan, doar c nu prea asculta corpul de aceste recomandri i reacioneaz la modificrile echilibrului de substane i energii ntr-un fel greu de anticipat. Fie c se umfl n timpul. celei mai severe diete i aceast cretere corporal nu poate fi oprit cu nici un fel ngrdiri alimentare, fie, dimpotriv, omul nu reuete nicidecum s-i mreasc volumul chiar i la cea mai intensiv alimentare.

    Echilibrarea aportului de micro elemente i vitamine n organism a devenit un lucru de la sine neles. Alte populaii s-au inut cu porii reduse de hran nediversificat i nu s-au grbit s dispar de pe faa pmntului, pn cnd reprezentanii unor populaii mult mai civilizate nu le-a explicat ct de mult i-au srcit viaa prin absena din raia lor a multor produse - purttoare de preioase substane i energii. El le-au druit cu generozitate confrailor necivilizai cunotine despre mijloacele de obinerea energiei nutritive. i iat c de aici a nceput procesul de dispariie al acestor populaii o dat cu pierderea propriului mod de via lipsit de confirmarea tiinei i a prerii cuiva dac sunt suficiente vitamine n raia de pete a populaiilor nordice sau n tsamp-ul* tibetanilor gama complet de aminoacizi. Cantitile de hran utilizat, dup mrimea i relaia cu consumul energetic pentru micarea fizic a populaiilor civilizate i a celor la care civilizaia a venit mai trziu, se deosebesc i azi la fel de mult dar durata vieii, a perioadei active la reprezentanii uneia sau alteia dintre populaii, nu prea difer.

    Iat i ntrebarea: nu cumva omul de astzi i-a concentrat atenia prea mult asupra formelor de energie nutritiv? Chiar i omul absorbit de corpul fizic comut uneori pe alte surse de energie exterioar. Vrea dintr-o dat spectacol i se duce la teatru, la, film sau, n cel mai ru caz, la restaurant unde mbuibarea are alt coloratur emoional dect n condiiile de acas. Acesta este un alt spectru energetic, legat de lumea emoiilor umane. Ne-am apropiat de acel aspect al vieii omeneti pe care tiina natural nu l-a supus unei priviri prea insistente. De fapt, de privit a privit dar nc nu a contientizat natura energetic a emoiilor, probabil din cauza absenei unui purttor material vizibil al acestei energii. S-i lsm pe fizicieni cu joulii i kilocaloriile lor i - s aruncm o privire n lumea emoiilor umane prin prisma concepiilor energetice.

    Nu, nu vom prelucra emoiile umane ca s rezolvm probleme naturaliste: cte uniti de bucurie sunt necesare pentru a cunoate fericirea. S urmrim omul n diverse situaii. Iat-l c se duce la ntlnire, plin de o ateptare fericit n faa evenimentului ce va urma s se produc.

    ntlnirea a fost planificat. din timp, de aceea omul se pregtete pentru ea, se agit cu garderoba alegnd accesoriile vestimentare. Energia i-a sugerat deja, fr s se manifeste evident,

  • c dac nu va corespunde cravata stilului i gamei cromatice ale costumului, atunci nu se va resimi nici un confort n aceast mbrcminte i nici nu se va crea impresia dorit. i iat-l strduindu-se s ia n considerare toate nuanele. Apoi alege ndelung florile. Trandafirii sunt un pic prea festivi, garoafele prea obinuite, crizanteme le, lalelele prea specifice, vor plcea oare? Nu, mai bine totui trandafiri cu aceste flori delicate este greu s greeti. Dar rmne problema culorii! Roii? Au o culoare 'excitant, ptima n insistena ei agresiv prea sincer etalndu-i esena nflcrat. Portocaliul este mai delicat dar fora lui excitant, haotic poate avea o influen iritant. Culoarea roz cu paloarea ei, va anihila desigur perseverena agresiv a roului. Sau galben? Uuratic i voios, o culoare superficial neobligatorie elibernd excentric orice direcie. Sau poate s prefere puritatea desvrit a albului. n fapt albul conine totul de aceea este mereu altul i att de profund. Florile au fost alese. Timpul nelinitit l grbete: nu ai voie s ntrzii!

    Iar energia continu s-l ncerce pe om, ndreptndu-l mpotriva curentului lumesc principal. El merge la ntlnire, n timp ce toi merg spre cas, el se grbete dar nici omul muncii nu prea vrea s zac n mijloacele de transport cnd simte c se apropie de cas. n costumul impecabil clcat, cu o cravat vizibil asortat, cu flori n mn, eroul nostru se afund n mulimea ncet curgtoare alctuit din oameni obosii, uor ifonai de complicaiile zilnice, oameni ce-i dau o mare parte din energia fizic i emoional activitii preferate i se scurg acum ntr-un singur flux ctre principalele lor surse de energie: mncarea, televizorul, halatul i ai casei. Eroul nostru este singur mpotriva tuturor. Ei nu, are i el aliai care se mic n aceeai direcie, dar ce anse au aa dispersai cum sunt n faa unitii de monolit a uvoiului ce adun resturile de energie n numele unui el mult rvnit acas la mncare i la fotoliul moale din faa televizorului. Aici ncep schimburile energetice intensive. N-a reuit s se fereasc la timp i l-a atins pe careva cu umrul sau l-a clcat pe picior provocnd un moment neplcut. Se isc tot felul de gnduri suprtoare despre ct de aglomerat este totui metroul la noi i ct de ndrtnici sunt oamenii. Gndurile au aprut i au zburat ducnd n spaiul universal o prticic din energia noastr Dar dac micarea stngace de a ocoli un om ce mergea ncet nu a provocat doar o atingere ci chiar o ciocnire? Asta nu se mai rezolv cu un scuzai ncep explicaiile despre cine i cum se mbulzete cu cravata la gt i florile n mn. i se poate ca ceva s se mite nuntru i s ias ntr-o izbucnire necontrolat n lumea din afar sub form de cuvinte sau chiar i aciune fizic...

    O a1tercaie scurt, obinuit, pe care marea parte a martorilor nevinovai nici nu o bag n seam, alunecnd pe lng, spre treburile lor. Dar cte schimbri a suferit eroul nostru: respiraia s-a nteit inima bate neregulat, sngele s-a urcat la cap, minile tremur. Ce l-a adus pe om n starea aceasta?

    De unde a aprut toat aceast energie care a fcut s fiarb sngele i unde s-a volatilizat cnd combatanii s-au ndeprtat pe traiectoriile lor? Sngele desigur c se va liniti dar forele au slbit i picioarele nu mai pesc cu aceeai vioiciune. Dup toate legile fizicii omul n-a pierdut o cantitate semnificativ de energie - nici potenial, nici cinetic i chiar faa arznd de mnie nu a cedat aerului attea raze calorice nct organismul s resimt un consum notabil. i, totui, s-a constatat c o nrutire real a strii generale s-a petrecut. Omul de tiin va spune: "Hormonii, dup comanda sistemului nervos central, eliberai n snge, au declanat aceste consumuri energetice". Fie i hormonii, dar energia unde pleac? Iar sistemul nervos central de unde a luat energia pentru izbucnirile, fluxurile sale? S-l lsm pe eroul nostru, el mcar a naintat puin clarificnd situaia cu oponenii si, dar iat alt personaj. Omul i-a petrecut ntreaga zi la masa de lucru, cu stiloul n mn, acoperind coli de hrtie cu un scris compact. La sfritul zilei de munc a obosit n aa hal de parc ar fi mutat cu mna o ton de crbune. Aici ce fel de hormoni au acionat? i omul a muncit ntr-adevr, nu o singur via i-a petrecut n gnduri i emoii, pn a aprut pe hrtie textul dorit.

    S ne ntoarcem la titlul capitolului: "Omul entitate energetic". Energia nu este numai cldur i activitate chimic n moleculele corpului uman care topesc n "cuptoarele" lor hrana, dar i oarecare substan subtil care genereaz n corpul nostru tot spectrul de micri interioare, de la senzaia scitoare de jen la linguric cnd stomacul este gol pn la gndurile profund

  • filozofice i furtunile de emoii din suflet ca rspuns la vreo situaie exterioar. Energia primordial prane, este cea pe care nva s o dirijeze yoghinii - adepii cii igun cnd i transmit energia i prin canalele energetice. Iar oamenii obinuii pur i simplu i-o consum pn cnd energia se istovete n corpul lor, cheltuind treptat rezervele primare. Aceast energie este cea care declaneaz toate reaciile fiziologice naturale din organism. Sub influena ei creierul ncepe s transmit impulsuri terminaiilor nervoase, glandele corespunztoare produc hormonii necesari n acel moment. Ei vor transmite mai departe, n lan, prin organismul uman, impulsul energetic iniial, pn la organul int. Dup un oarecare timp nu numai un clarvztor va vedea ce aciune destructiv sau constructiv a dezvoltat energia n om. Simurile formeaz un buchet enorm i divers compus din toate formele de energie. n el se afl diferite flori: frumoase i nu prea, cu miros plcut sau iritant ptrunztor, strident colorate sau obinuite. De fapt cnd vorbim despre energie toate aceste epitete care ne evoc o serie exemplar pctuiesc printr-un neajuns serios: energia nu are caliti care s permit s se afirme c aceast energie este benefic, aceea este malefic, aceasta este bun, cealalt este rea. Energia este pur i simplu diferit dar nou ne sunt mai plcute mirosurile mbietoare dect cele neptoare, iritante, de aceea preferm involuntar unele forme din energia comun n detrimentul altor forme, nvestindu-le cu diverse caliti.

    Sentimentele umane se relev prin emoii sunt compuse din diverse emoii. Dar orice imaginare n final a unui sentiment sub forma unei sume de emoii este o simplificare vulgar, o nlocuire a sentimentelor autentice cu o schem. Iat ce a trit omul care a primit o veste mult ateptat. El a ateptat tensionat i ngrijorat pentru soarta celui apropiat care a plecat ntr-o cltorie ndeprtat, nu lipsit de riscuri. Gndurile rele nscute din team, mresc frica, desennd n imaginaie tablouri nfricotoare de care nu te poi elibera nicicum. Melancolia, prefcndu-se n dor chinuind sufletul, singuraticul, care s-a lipsit n virtutea mprejurrilor de relaiile obinuite i deci de schimbul obinuit de energie. i iat vestea cea bun exprimat poate printr-un singur cuvnt n telegram: "Te iubesc" a iscat deodat o mulime de sentimente i unul din ele - bucuria. Din aceast bucurie s-a nscut veselia, dorina de a cnta i, poate, de a opi un dans slbatic prin dezlnuirea lui sau de a vorbi, de a vorbi fr de sfrit.

    Dar poate fi i o stare interioar curgnd prin corp ca o netulburat fericire, aducnd la o destindere profund ncununat de mpcare i linite. Numai ochii care att timp au fost pustii, inexpresivi, trdeaz aceast bucurie ascuns prin vioiciunea sincer a privirii. Omul tace, doar ochii scnteiaz bucuria care-l inund pe om i oblig s triasc o alt viat emoional. i ei triesc, vorbesc, cnt, danseaz, revrsnd n jur bucurie. Energia, din nou energia, elibereaz aceste emoii relevnd sentimentul abia nscut. Un singur cuvnt n telegram dar cte evenimente, cte modificri a provocat n om. Ce diversitate de gnduri a aprut n urma cuvntului. Acest roi de gnduri s-a aliniat ntr-o secund i a format un sentiment nou, care a nceput prin intermediul emoiilor s se exteriorizeze. n lumea din afar au rsunat iar cuvintele, au avut loc transformri, s-au iscat noi emoii i noi sentimente. Bucuria ieit la suprafa a generat alte gnduri, a spus alte cuvinte nscute de aceste gnduri, a fredonat cntece compuse din aceste cuvinte, s-a lansat din nou ntr-un dans. Energia a fost alturi, a fost nuntrul omului i ntr-o c1ipire de ochi s-a mutat dintr-un punct al spaiului n altul. Parc s-ar fi luat de niciunde i, totui, a fost dintotdeauna.

    Uznd de logica obinuit, liniar, care se subordoneaz doar legilor aritmeticii, nu se pot descrie procesele apariiei i transformrii formelor de energie din unele n altele. Dar practica observaiei vieii omeneti n sfera gndirii i emoional sentimental ne spune: aceste transformri exist i lucreaz.

    i, totui, ce este substratul (purttorul) primordial i mecanismul iniiator al acelor unde energetice care intr n om, iscnd n el un uvoi de sentimente i care se manifest n emoiile lui?

    Poate gndul? Desigur este el, gndul care s-a lansat prin labirinturile contiinei umane de ndat ce semnele literelor s-au unit pentru el n sensul cuvintelor: "Te iubesc". Acest gnd a pornit toate

  • reaciile fiziologice n corpul omului, trdndu-i att de vizibil starea interioar. Gndul a contaminat sentimentele, gndul le-a eliberat n afar sub forma emoiilor. Deoarece gndul este material materia gndului poate acumula n sine imense fluxuri de energie i le poate elibera instantaneu. Atunci se produce explozia emoional care este capabil chiar s ucid, cnd aceast energie se plimb prin corpul omului, rupnd toate zvoarele puse sub control. Ea poate ntr-o clip s provoace starea de oc, de adnc depresie. Sau poate declana n om furia provocnd ofensiva mpotriva gloane lor dumanului. Gndul poate declana n om orice emoie i o poate stinge. Emoia nsi devine mpreun cu gndul material, ntruct totalitatea ctorva gnduri este chiar emoia. Gndul i transfer aciunea instantaneu n orice punct al spaiului. Pentru el nu exist spaiu, distan, el este acolo unde a fost transmis. i nu conteaz dac punctul de aplicaie al gndului se gsete n ndeprtrile fr de sfrit ale Universului sau n adncimile microcosmosului fiinei umane el este acolo de ndat ce a fost formulat. Mcar n lumile paralele, n afara limitelor fizice, obinuite nou. Pentru gnd nu exist bariere i distane. De el nu te poi ascunde nici dup zidurile de beton armat care opresc cele mai joase radiaii radioactive, nici pe fundul oceanului, gndul este omniprezent. i sunt accesibile toate epocile, deoarece pentru el nu exist timpul. El traverseaz instantaneu orice limite de timp n orice direcie i n trecut i n viitor. Pentru gnd toate epocile exist acum, simultan, el poate atinge orice secund ce nate orice eveniment. Fiecare gnd al nostru, orict de nesemnificativ, aprnd att de repede nct nu are timp nici s se formeze n cuvinte se lanseaz ctre orice confrate ntru ale epocii n care trim pn la Alexandru Macedon care a lrgit cu fora armelor hotarele imperiului su. Pentru gnd suntem ai aceluiai timp i la fel de reali. Orice punct al Universului afl imediat oricare dintre inteniile noastre bune sau rele, orict de minore ar fi. Cel mai firav gnd aduce toat informaia coninut n el pn la oricare punct spaio-temporal, neirosind nici o pictur din energia pus n el.

    Se spune c gndul rostit este minciun. Desigur gndul transpus n cuvinte se poate deforma. Aa este omul ascunzndu-i n mod naiv n cuvinte adevratele gnduri n momentul n care ele sunt cunoscute peste tot i oriunde. Dar deocamdat nu vom vorbi despre aceasta ci despre faptul c, spus sau nespus, gndul exist. Unde se afl? n spaiul gndurilor numit cmpul informaional al Pmntului. n acest cmp exist toate - toate gndurile pn la care ar fi putut ajunge umanitatea: i cele geniale, i cele banale, i cele curate i cele ticloase. Toate. Gndurile triesc o perioad foarte lung, hrnite de om. Cteva din ele, cele care trezesc n oameni agresivitatea, iritarea, invidia, dorina de a tria i altele asemenea sentimente de mult ar fi trebuit s se liniteasc. Dar nu, se gsesc ntre cei mai de treab, civilizai pmnteni, civa care cu gndul doresc rul semenilor, iar unii traduc n vorbe un astfel de gnd. Cuiva i se pare, c nu se ntmpl nimic ru dac se adreseaz violent altuia. Probabil, doar nu-i nsoete vorbele cu fapte. Iar gndul este cu totul ascuns de ureche a strin. Cteodat ne permitem lucruri negndite. Cteodat unii din cetenii de treab au gnduri cu totul ngrozitoare. Ei, desigur, speriindu-se i uneori regretnd le alung dar pe urm se consoleaz: "A gndi nu nseamn totui a face". Iar n timpul acesta fora vital a gndurilor ticloase se consolideaz n cmpul pmntului. Se afl ntre' pmnteni i asemenea oameni care prin particularitile lor se pot concentra asupra acestor gnduri iar prin intermediul altor nsuiri specifice le pot realiza prin fapte. Apoi cnd le comunic celor cumsecade ceea ce au fcut acetia se revolt sincer i se mir cum de rabd pmntul oameni capabili s svreasc astfel de ticloii. Numai gndul pctos ce le-a traversat cndva i lor mintea nu se leag cu delictul comis de cineva! Dar au i ei o parte de vin n cele ntmplate. Ei au dat via unui astfel de gnd i apoi l-au alimentat n cmpul informaional al pmntului.' Dar nu, nu se asociaz astzi n contiina cetenilor de treab ai Pmntului aceste dou lucruri: naterea adorat a unui "gnd ru" i comiterea de ctre cineva a unei "fapte rele". Energia gndului este o for uria i corpul nostru o primete transformnd-o n energia sentimentelor, energia emoiilor, energia faptelor.

  • Energia n corpul uman Omul este viu pn cnd n corpul lui exist energie. De ndat ce energia ncepe s aib un

    acces dificil la un oarecare organ sau sistem, condiiile de via ale acestui organ se nrutesc, ceea ce apare sub forma bolii. n mod firesc barierele n traseul energiei nu apar deodat, omul le creeaz greu i n timp ndelungat construind treptat "baraje" n drumul fluxului de energie. nspre al patrulea deceniu de via omul acumuleaz o experien uria n construirea unor astfel de baraje i pred naltei comisii un obiectiv dup altul (adic unul dup altul organele din corpul sau ncep s cedeze). nc nu demult omul se simea bine sntos i deodat s-a mbolnvit. Boala parc s-ar fi aprins de aceea apare dorina de a o stinge ct mai repede. ncepe cutarea specialistului, ntreruptorul bolii. Se ncearc orice: de la obinuitele tablete - amestecuri, pn la cele mai noi cuceriri ale tehnologiei n domeniul medicinii i chiar sfaturile vecinei - o bolnav profesionist cu stagiu lung. Primele simptome acute ale bolii adesea por fi ndreptate i omul este uurat: uf, a trecut. Treptat ns, bolnavul nceptor face cunotin cu particularitile bolii sale i se dovedete c ea nu a trecut, ci a alunecat pe poziiile de rezerv i oricum, n conformitate cu schimbrile de sezon din lumea nconjurtoare, atac neplcut din ascunziul su. Nu la fel de dureros ca prima dat, n perioada de criz, dar n mod regulat. Forma acut a bolii trece lin n cea ndelungat, cronic, nsoindu-l pe om n tot restul vieii sale.

    ,,Stvilarele", "digurile" din cursul energiei n organismul omului s-au construit lung timp. n orice caz, n mod considerabil mai mult dect a durat perioada de criz a bolii. Semne ale furirii bolii au fost - i mai devreme dar cine ajunge s dea importan unor apropouri. Cnd ns apropourile trec n indicii directe omul ncepe s acioneze, s caute cauzele bolii i metoda de vindecare. Dar cel mai adesea se caut o cauz exterioar: un curent, o vreme friguroas, o mbrcminte nepotrivit, o piatr rece pe care a stat la pescuit, un dulap greu care a trebuit s fie mutat urgent la solicitarea vecinului (lat c i vecinul este vinovat), un regim alimentar prost organizat, ntr-un cuvnt: nu s-a ngrijit i iat rsplata pentru greelile din anumite momente ale vieii. i oamenii se protejeaz, se ocup de profilaxie, se clesc chiar i prin metode speciale dar boala tot i va ajunge. Deoarece cauzele bolilor omeneti nu se afla n lumea exterioar. Orict de solid ar fi zidul format din msuri profilactice, pus n calea bolii, ea tot va gsi locul slab, poate doar ceva mai trziu.

    Ridicnd ziduri de aprare n calea factorului duntor omul continu n acelai timp s construiasc "baraje" interne n cale a fluidelor energetice. Desigur, aciunea exterioar o ncetinete ntructva pe cea interioar, dar nu o oprete. i iat, cnd ultima pietricic a fost pus n corpul "barajului", fluxul de energie dinspre un organ micorat vizibil, pn la dimensiunile unui pru, seac de tot. Aici apare acea form acut a bolii care i anun omului modificri serioase n structura lui energetic. Dar omul nu asimileaz nici aceast informaie i o traduce n felul su: n-am avut noroc, m-am mbolnvit. Omul caut i adesea gsete mijloace cu aciune fore care ar produce n locul lui bree n aceste "baraje" energetice dnd mcar un firicel organului nfometat de poria energetic prea mic.

    Mijloacele se gsesc i bolnavul se simte mai bine. E adevrat, asemenea mijloace acioneaz nu numai asupra zgazurilor ce bareaz drumul energiei spre organul suferind dar i asupra comunicaiilor energetice naturale pentru omul respectiv, i-n acelai timp, se intensific curenii energetici n acele. sisteme, unde organismul a hotrt singur s acumuleze deocamdat energia i apar de asemenea noi obstacole n cele mai neateptate locuri ale reelei energetice. Iat i efectele secundare ale dozei de oc a mijloacelor salvatoare. n acest timp bolnavul, "salvat" calmat prin dispariia simptomelor acute continu s se perfecioneze n construcia "barajelor" i astup cu acuratee breele fcute de medicamente. De aceea provoac revenirea bolii, nchiznd din nou albiile energetice n propriul organism. Cum, n ce fel se nchid canalele energetice n corpul uman, va fi subiectul unor discuii ulterioare cnd vom analiza caracterul i mijloacele de difuzare a energiei prin canale. S adugm doar, pentru a termina ntr-o not optimist, c organismul nostru este construit foarte nelept i nu se d btut cu una cu dou. Cnd curgere a energiei printr-un oarecare canal se micoreaz sensibil, n organism se constituie ci de ocolire - colateralele. Ele deservesc organul sau sistemul bolnav, asigurnd livrarea energiei.

  • Anatomia omului din punctul de vedere al energiei Energia "vede" corpul fizic al omului n unitatea armonic a tuturor organelor i sistemelor.

    Toate sunt legate ntre ele. Nu exist un organ, o celul, fie ea i cea mai mic din organismul uman n care s nu se evidenieze toate celelalte pri i nici celule. Energia universal primordial, care ea nsi reprezint totul, transmite i fixeaz orice informaie ntr-un obiect indiferent de complexitatea lui, fr s piard mcar o frm din ea.

    Corpul omenesc a crescut dintr-o singur, unic, celul-ou. Celulele s-au divizat, s-au specializat, s-au delimitat formnd n construcia anatomic a omului organele corpului, cu totul diferite dup relaiile lor funcionale. Dar memoria primei surse, unice, rmne, orict de departe unul de altul s-ar afla ulterior organele, legate de-acum la exterior doar prin fluxul sanguin unic care spal totul n corpul nostru. Aa i sngele se schimb i este greu de crezut c aceleai elemente formative ale sngelui n scurta lor via reuesc s ajung prin toate punctele corpului nostru pentru a le reuni informaional. Totui aceste legturi exist i n anumite momente ele se relev clare i distincte.

    S ne adresm acum modelului n care este prins sugestiv, exemplar, natura energetic a omului i caracterul relaiilor reciproce dintre organele interne. Pe baza lui s-au nscut i s-au dezvoltat metodele practice ale terapiei chineze igun, metodele de cercetare i reglare a energiei omului, pentru realizarea i meninerea sntii. Conform acestui model n organismul uman se evideniaz cinci perechi de organe principale compacte i cavitare: inima i intestinul subire, splina - pancreasul i stomacul, plmnii i intestinul gros, rinichii i vezica urinar, ficatul i vezica biliar. Fiecare dintre aceste zece organe n afar de funciile fiziologice de baz este nvestit i cu un soi de via interioar, cu un caracter propriu, cu o nclinaie fa de o anumit culoare, miros, anotimp, for natural n cele din urm. O asemenea abordare exemplar a organelor omului i interpretare a activitii lor vitale dincolo de limitele funcionalitii practice, permit apropierea de ideea c totul n aceast lume este viu i de aceea organismul omului este compus din entiti vii, ce-i triesc viaa ntre hotarele corpului omenesc, n pace i nelegere sau n dezbinare i conflict.

    Specialistul va spune: "Inima este un organ musculo-cavitar care primete sngele din trunchiurile venoase ce ptrund n ea i l pompeaz (trimit) n sistemul arterial". Omul care gndete figurativ va aduga c pentru inim este caracteristic schimbul rapid de emoii c inima conine raiunea uman, c rspunde de reglarea i distribuirea energiei.

    Inima guverneaz contiina, memoria, gndirea; n ea se pot nstpni teama i bucuria. Disfunciile din activitatea inimii se manifest prin schimbarea culorii feei (pielea se nroete, plete) acestea sunt reacii rapide. Cheia aflat mereu n funciune limba poate fi roz, urne d, sau poate fi uscat, plesnit, acoperit de o fals membran, poate fi mobil i uoar sau grea, micndu-se cu dificultate. De aceea i vorbirea este n legtur cu activitatea inimii.

    Elementul primordial, focul, s-a aprins cu o roie culoare i i-a dat inimii via. Intestinul subire - organ cavitar care se afl n relaie cu inima i la fel de dator focului

    pentru nceputul vieii sale. n responsabilitatea lui sunt funciile digestive. Intestinul subire primete alimentele din stomac, le transform absorbind substanele nutritive pentru o prelucrare ulterioar iar restul l distribuie ntre intestinul gros i vezica urinar.

    Splina - pancreasul. La acest nivel s-au adunat, sub stpnirea unui singur flux de energie, dou organe cu totul diferite prin relaiile lor funcionale i anatomice. Unul din ele este n esen un mare nod limfatic n calea traseului sanguin cu funcia complementar de cimitir al corpusculilor sanguini roii (eritrocite) - cellalt-gland a sistemului digestiv ce secret sucul pancreatic n duoden i insulina n snge, pentru reglarea coninutului de zahr n snge. Ambele sunt plasate lng stomac n regiunea subcostal stng. Dup terapia - igun, splina pancreasul administreaz transportul i digerarea hranei obinnd din ea energie. Energia acestui organ regleaz cantitatea de umiditate n chiar canalele energetice, controleaz sngele, reglndu-l prin curare i alimentare. Menine sngele n interiorul vaselor sanguine . fcnd s se realizeze circulaia sngelui fr hemoragii interne. Splina - pancreasul conduc muchii formnd trupul omului, constituia lui i forele fizice.

  • Cheia strii splino - pancreasului se afl n gur, n sensibilitatea gustativ n secreia salivar. Apariia diverselor gusturi, scderea sensibilitii gustative modificarea aspectului buze lor (uscciune, umiditate, crpturi) adesea vorbesc despre procese patologice n organ i despre irosirea energiei. Elementul primordial,. pmntul, a colorat splina - pancreasul n galben.

    Stomacul, aflat n relaie direct cu splino pancreasul, este un organ cavitar ce primete mncarea i butura, realizeaz prelucrarea lor primar pentru energia intern i le transport mai departe n intestinul subire.

    Plmnii se gsesc n cavitatea toracic. Ei reprezint organul care mbogete sngele cu oxigen i l cur de bioxidul de carbon. Aceasta este una dar nu singura dintre funciile plmnilor. igun spune c plmnii, dirijnd respiraia amestec energia adus de aer cu energia obinut din hran i intrat deja n snge. Aici se petrece redistribuirea energiei i curarea ei de informaia patologic. Moleculele gazelor, dup ce s-au aflat n prile corpului plasate departe de centru, elimin energia

    ce-i prisosete omului o dat cu aerul expirat. Prin fiecare inspirare o nou doz de energie proaspt se revars prin corp. Plmnii se gsesc mai sus dect toate organele compacte i cavitare, mprind energia ntre ele, lsnd-o s se rspndeasc de sus n jos. Inima este, desigur, principalul reglator i distribuitor de energie dar ea distribuie ceea ce au muncit deja alte organe. Plmnii i aduc organismului uman noi forme de energie din aer. Plmnii regleaz metabolismul hidric la toate nivelurile, de la lichidele. din esuturi pn la eliminarea urinei. Micarea invers a lichidelor n sus este corelat cu pierderea capacitii plmnilor de a lsa n jos energia i lichidele. De aici perturbarea procesului de eliminare a urinei i acumularea apei (umiditii) n plmni.

    Plmnii determin starea pielii, de aceea este posibil proba invers deoarece i prin porii pielii, intr energia din spaiul nconjurtor. Starea proast a nveliurilor pielii i inflamare a foliculilor este un indiciu al proastei funcionri a plmnilor n privina distribuiei de energie. Starea nasului, funcia mirosului este un indicator al sistemului respirator.

    Viaa plmnilor a fost iniiat i este guvernat de metalul alb. Intestinul gros - organ cavitar legat de plmni. El transport cantitile de hran din

    intestinul subire, absoarbe apa, formeaz materia fecal (scaunul) i se deschide n anus pentru eliminarea lui.

    Rinichii - organ excretor pereche aflat n peretele posterior al cavitii abdominale, de o parte i de alta a coloanei vertebrale. Ei produc urina. Rinichii sunt responsabili de reglarea ntregului proces al metabolismului hidric. O parte de lichid din circuitul general al organismului ajunge la rinichi, unde se desparte n clar i tulbure. Partea clar, saturat de energiile renale, se ntoarce n circuitul general al lichidelor din corp. Cealalt parte, saturat de energie patologic, se elimin din organism prin vezica urinar sub form de lichid tulbure. Sub controlul rinichilor se afl dirijarea oaselor, formarea mduvei osoase i a esutului osos n ntregime, ca i producerea sngelui.

    Starea rinichilor se relev n aspectul prului capilar. Acumularea de energie sexual i funcia de reproducere, creterea i dezvoltarea organismului se afl de asemenea sub supravegherea rinichilor. Cheia nelegerii strii rinichilor se gsete n urechi. Starea auzului depinde de cantitatea de energie din rinichi. Maladiile rinichilor se pot manifesta prin zgomot n urechi i ameeli. Rinichii regleaz starea orificiilor interne i externe ale corpului, deschiderea i nchiderea lor. Rinichii rspund de felul n care organismul uman acumuleaz energie, vegheaz asupra felului n care muncete splino - pancreasul i tot tractul digestiv reprezentat de organele compacte, ajut plmnilor s preia energia din aer i s-o distribuie prin tot organismul. Emoiile renale sunt frica, starea de alarm. Cnd energia din rinichi slbete aceste emoii scap de sub control, spaimele se nteesc. Apa Neagr le-a conferit rinichilor via i la susine evoluia n corpul omului.

    Vezica urinar - organ cavitar ce colecteaz urina pentru o depozitare temporar i o elimin din organism. Rinichii prin energia lor susin i regleaz acest proces, transformnd i distribuind lichidele corpului, controlnd deschiderea i nchiderea orificiilor vezicii urinare.

    Ficatul - gland digestiv important ce secret fierea, care prin canalul excretor intr n

  • duoden. n plus ficatul neutralizeaz produsele toxice ale metabolismului proteinelor, deshidrateaz substanele absorbite n intestin. n afar de asta acumuleaz glicogen produs al degradrii hidrailor de carbon (glucide) resorbii de intestin, particip la procesul de hematopoez.

    Ficatul este locul de depozitare a sngelui, despre el se spune: "o mare de snge". El adun snge, mrete debitul sanguin (volumul fluxului sanguin). Sngele i energia merg mpreun i sunt indispensabile fiecrei celule din organism. De aceea, influena ficatului asupra activitii tuturor organelor i esuturilor este vital. O atenie deosebit acord ficatul tractului digestiv i obinerii energiei din mncare i ap. Ficatul dirijeaz tendoanele, le alimenteaz i le menine starea de funcionare normal. Dac energia ficatului seac, tendoanele slbesc, de aici obinuitele entorse, ntinderi, slbiciuni ale terminaiilor; hiperactivitatea ficatului duce la frisoane i spasme musculare. Debilizarea ficatului se rsfrnge de asemenea asupra unghiilor: devin moi i friabile.

    Ficatul n calitate de purificator al organismului ndeprteaz toat toxicitatea posibil, asigur libera circulaie a energiei.

    Emoiile ticatului: depresia, predispoziia lacrimogen, starea de mnie, nelinitea. Cheia nelegerii strii ficatului este ascuns n ochi. Astfel diminuarea curentului (fluxului)

    energetic din ficat duce la apariia uscciunii oculare i scderea vederii, creterea exagerat a cureni lor hepatici duce la nroirea ochilor, umflarea lor i apariia strii bolnvicioase. Ficatul regleaz secreia lacrimal a omului. Gustul amar i acru trdeaz procesele patologice din ficat.

    Ficatul este nscut i nvestit cu via de elementul primar - lemnul - desigur de culoare verde uneori cu nuan albstruie.

    Vezica biliar - organ cavitar care adun i depoziteaz fierea transfernd-o n intestin dup necesitile digestiei. i ajut ficatului s realizeze un flux de energie liber.

    S mai spunem cteva cuvinte despre organele neamintite mai sus. Pericardul. Dup anatomia normal este un nveli al inimii format din dou straturi care

    protejeaz cordul. Dar pe noi ne intereseaz energetica organelor i n planul energetic semnificaia i posibilitile pericardului se lrgesc. Acest organ, mpreun cu inima, regleaz circulaia sngelui, influeneaz respiraia, dirijeaz emoiile i funciile sexuale umane. Ca i inima este guvernat de elementul primar focul.

    Cei trei nclzitori. Este un organ convenional ce nu are corespondent n anatomia normal, dar este perfect real din punctul de vedere al energeticii omului. Cei trei nclzitori urmresc felul n care i ndeplinesc obligaiile energetice cele zece organe compacte i cavitare.

    Astfel nclzitorul superior plasat n josul inimii pn la diafragm are centrul la nivelul celei de-a patra intercostale, pe linia anterioar a toracelui i reprezint unificarea funciilor inimii i plmnilor n distribuia curenilor de energie prin ntregul corp.

    nclzitorul mediu se afl la nivelul stomacului. Centrul lui este pe linia median a stomacului ntre orificiul ombilical (buric) i apendicele xifoid. Acest nclzitor reunete funciile splinei, pancreasului i stomacului n procesele de obinere a energiei din alimente i ap i controleaz justa ei distribuie.

    nclzitorul inferior este plasat la nivelul orificiului de sus al vezicii urinare, cu centrul pe linia median a stomacului, la distan de o palm mai jos fa de orificiul ombilical. Sarcina nclzitorului inferior este de a cumula funciile rinichilor i vezicii urinare n activitatea lor de curare i eliminare a energiei de prelucrare toxice i reglare a distribuirii energiei pure ntre organe.


Recommended