+ All Categories
Home > Documents > 1. Concepte Si Caracteristici Ale Comunicarii

1. Concepte Si Caracteristici Ale Comunicarii

Date post: 14-Oct-2015
Category:
Upload: al-mami-mohammad
View: 69 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
comunicare

of 32

Transcript
  • PARTEA NTI

    CONSIDERAII GENERALE PRIVIND COMUNICAREA INTER-UMAN

    1. CONCEPTE I CARACTERISTICI ALE COMUNICRII

    1.1 Comentariu la definirea comunicrii

    Fr ndoial, abordarea oricrui concept sau a oricrei

    discipline face util, de la bun nceput, ncercarea de definire a acestora ca obiecte ale refleciei, studiului i cercetrii. Nu de puine ori ns un atare demers nu este simplu, ridicnd numeroase probleme, trezind obiecii sau producnd insatisfacia specialitilor.

    Aa se ntmpl i n cazul tentativei de a defini comunicarea, demers dificil explicabil, poate, prin abundena sensurilor atribuite conceptului, de-a lungul timpului, de diversele domenii ale tiinei.

    Astfel dup cum observ Mihai Dinu (16, 1997, p. 8) conceptul de comunicare deruteaz prin multitudinea ipostazelor sale i tinde s se constituie ntr-o permanent surs de confuzii i controverse.

    n ncercarea de a comenta efortul de formulare a unei definiii a comunicrii, pentru nceput se poate meniona recurgerea la explicaia etimologic a cuvntului care, n limba romn, a deschis perspectiva nelegerii unor semnificaii i a unor interpretri de finee i profunzime.

    Astfel, originea cuvntului se gsete n verbul latin comunico, -are, care, la rndul su se presupune a proveni din adjectivul munis, -e, cu sensul de care i face datoria, ndatoritor, serviabil; cuvntul include deci ideea unei atitudini de deschidere, interes i bunvoin fa de cellalt/ceilali.

  • Conform punctului de vedere al specialitilor n domeniu, cuvntul a intrat n limba romn mai nti cu forma cuminecare sens ecleziastic, cultural, i anume acela de a mprti, a face ceva s devin prin luarea de cunotin un bun comun, a deveni prta la ceva, a unifica. Ulterior, limba romn a preluat i sensul laic al cuvntului dat de neologismul comunicare, dublet etimologic ce definete, pe lng numeroase alte semnificaii, baza organizrii existenei sociale determinate de modul de realizare a raporturilor interumane.

    Sensurile precum i relaia existent ntre aceste dou cuvinte ce au pornit dintr-un strvechi trunchi comun trezesc interesul filosofului Constantin Noica; astfel, n Rostirea filosofic romneasc, (1970, p. 268), acesta nota: cuminecarea este de ceva, comunicarea este n snul a ceva, ntru ceva. Comunicarea trebuie s fie, i n orice caz, tinde s fie fr rest; cuminecarea nu se petrece dect dac exist un rest, i cu att mai bine cu ct zona de rest e mai mare. Comunicarea e de date, de semnale sau chiar de semnificaii i nelesuri; cuminecarea e de subnelesuri. La rndul su, Corneliu Mircea (34, 1979, p. 24, 25), reia aceast problem realiznd o interpretare interesant a celor dou sensuri care nu apar ca divergente, ci dimpotriv convergente spre sensul unic de la care au pornit: Cuminecarea, consider autorul menionat, pornete ca i comunicarea, de la fpturile aflate n plin mprtire i dezvluire de sine, de la (cel puin) dou entiti ale fiinei, care i prsesc inutul limitat i se deschid nspre adevrul lor, druind i primind deopotriv Acesta ar fi momentul fundamental, momentul princeps, care transform, definete i ntemeiaz fiinele comunicante, mpingndu-le ntr-o nou, mai adevrat i mai profund realitate a lor . Dar fiina uman nu se termin i nu sfrete cu cele dou fiine pentru c [ea] se mprtete fr contenire din fiina tuturor fpturilor lumii De aceea exist i va exista un rest ce se va completa mereu, cu fiecare nou act comunicant pentru a rmne neacoperit mereu, ndemnnd fiinele s comunice, s se cuminice.

  • Este important de subliniat c, n lumina acestei interpretri, este evideniat faptul c sensul originar al cuvntului implic simultan dou direcii: o direcie ndreptat spre un plan orizontal, semnificnd necesitatea existenei unei mijlociri a relaiilor ntre fiinele umane din cadrul unor comuniti n scopul organizrii sale sociale etc., i o direcie orientat pe vertical, sugernd aspiraia acelorai fiine spre un plan superior cerinelor existenei imediate, necesitatea unei comunicri spirituale ntre ele.

    Dup cum arat i Mihai Dinu (op. cit., p. 15, 16) cele dou cuvinte surori dau seama mpreun de ambivalena procesului de cumunicare, evideniindu-i dubla dimensiune comunitar i sacr, aezat sub semnul cruciform al acestei duble orientri, comunicarea dobndete o rezonan mai adnc, un timbru metafizic, pe care definiiile uzuale i-l refuz, din pcate

    i totui, cu certitudine, existena societii umane nu poate fi conceput n afara comunicrii, de care este, de altfel, dependent. Este i motivul pentru care, datorit rolului su major, existenial definirea comunicrii s-a impus ca o necesitate, suscitnd interesul cercettorilor care au propus diverse rezolvri, unele extrem de simple comunicarea considerat ca transmitere i schimb de informaii, altele de o mare amploare punnd n lumin imensa complexitate a actului comunicrii. Astfel, n acest sens comun, a comunica nseamn a face cunoscut, a da de tire, a informa, a ntiina, a spune (despre oameni, comuniti sociale, etc.) a se pune n legtur, n contact cu; a vorbi cu; a fi n legtur cu, n contact cu, a duce la (DEX, 1979; p. 179). La rndul su, Webster definete n dicionarul su termenul de comunicare ca fiind un act/situaie de transmitere; un mesaj verbal sau scris; un schimb de informaii; un sistem de comunicare; un proces prin care se realizeaz un schimb de sensuri ntre indivizi cu ajutorul unui sistem comun de simboluri (57; p. 460).

  • Ali autori precum Himstreet i Batsy (22; p. 6-7) definesc comunicarea menionnd: ca manager, principala preocupare o reprezint procesul de transmitere i fluxul informaiei. Ca scriitor i vorbitor, principala preocupare o reprezint construirea/prezentarea mesajului. Ca emitor i receptor al mesajului eti obligat s fii preocupat de sens. Aceste trei abordri diferite referitoare la definirea comunicrii i propun doar s izoleze diferitele aspecte ale procesului de comunicare n scopul realizrii unei ct mai precise nelegeri.

    Exist ns i cercettori a aspectelor legate de comunicare ce evit punerea n discuie a problemei privind definirea procesului; unul dintre acetia este Norman Sigband (47; p. 23) care manifest mult pruden fa de posibilitatea realizrii unei definiri exhaustive a comunicrii. O definiie corespunztoare a comunicrii ar fi util dar o asemenea definiie practic nu exist. Comunicarea implic att de multe elemente de la funcie pn la structur nct chiar o definiie care ar include aspecte motivaionale, organizaionale, abiliti de exprimare scris i oral a emitorului i receptorului, nu ar putea circumscrie ntreaga sa amploare, consider autorul.

    Totui, o definiie de acest gen, remarcabil prin amploare, se poate identifica n cea oferit de Ana Bogdan Tucicov (54, p. 56) atunci cnd comunicarea este considerat ca un proces, activitate uman ce const n transmiterea i schimbul de informaie (mesaje) ntre persoane, n mprtirea unor stri afective, decizii raionale, judeci de valoare, cu finalitatea expres de a obine efecte n reprezentrile i opiniile indivizilor.

    Ulterior, Abraham A. Moles (35; p. 25) propune o definire a comunicrii ce se dorete a fi ntr-o manier precis; aceasta fiind aciunea prin care un individ sau sistem situat ntru-un punct dat este fcut s participe la stimuli i la experiene ale mediului de ctre un alt individ sau sistem situat ntr-un alt loc sau epoc, utiliznd elemente ale cunoaterii pe care le posed deopotriv ambii

  • parteneri. Se stabilete astfel o coresponden univoc ntre un anumit univers spaio-temporal i un altul dat.

    Referindu-se tot la definirea comunicrii R. Adler i G. Rodman (1; p. 41) o consider un proces ce implic rspunsul fiinelor umane la comportamentul simbolic (inter-personal) al altor indivizi. Definiia introduce de ast dat relaia proces-interaciune comportamental ca fiind prezent n actul de comunicare. n mod asemntor Level i Galle (28; p. 11), ncercnd s comprime multitudinea de aspecte mbinate n procesul de comunicare, introduc suplimentar i ideea eficienei comunicrii, considernd-o ca avnd o finalitate, o comunicare a inteligenelor cu scopul de a transmite informaia, a inspira o credin, a induce o emoie, sau a da la iveal un comportament. Aceast definiie ncearc deci s acrediteze ideea c o comunicare ce n mod necesar trebuie s fie i eficient trebuie considerat att ca proces schimb de simboluri i stimuli scrii/vizuali/ nonverbali-verbali/auditivi etc. ct i ca interaciune comportamental mental considerat ca rezultat al nsui procesului n cauz.

    Fr a ne propune s surprindem nici pe departe totalitatea punctelor de vedere exprimate n ceea ce privete posibilitatea de definire a comunicrii (se pare c ncercrile n acest sens sunt deja de ordinul sutelor) am ncercat doar prin cteva referiri cronologice s punctm evoluia manifestat n definirea conceptului de comunicare de la forme simple, uneori ezitante, la abordri complexe i ct mai precise.

    Ceea ce se impune ateniei n toate aceste definiii ce au ca studiu comunicarea interuman este faptul c ne aflm n faa unui fenomen complex, de o mare amplitudine care face anevoioas o definire complet, cuprinztoare. Totodat, procesul de comunicare apare ca fiind definit n moduri extrem de nuanate, explicaia fiind faptul c n cele mai multe cazuri comunicarea este privit dintr-o anumit perspectiv de cercetare: filosofic, sociologic,

  • psihologic, pedagogic, de psihologie social, a teoriei informaiei, lingvistic, etc.; aceasta ofer cu siguran pentru fiecare domeniu n parte o viziune precis, dar din pcate restrictiv asupra comunicrii; pe de alt parte, o interpretare general, orict de generoas, este fatalmente vag i imprecis.

    Un lucru este cert: trim ntr-o societate dependent de comunicare, proces ce se impune ca o necesitate a existenei societii, pe care, de altfel, o condiioneaz; ncercnd un demers de compatibilizare i sintetizare a diverselor definiii, evidenierea ctorva note definitorii ale acestui fenomen este posibil i oportun: comunicarea presupune transmitere de informaii, existente unui mesaj emis i primit prin utilizarea unor simboluri incluse, interrelaie uman i influenare reciproc, fiind n acest fel un proces complex i totodat de o mare amplitudine.

    1.2 SISTEMUL DE COMUNICARE: STRUCTUR, ETAPE, RELAII

    INTERPROCESUALE Definiiile referitoare la comunicare relev, n principal,

    faptul c actul comunicrii umane este considerat un proces manifestat printr-un sistem constituit dintr-un ansamblu de elemente ntre care exist, desigur, relaii de interdependen, avnd ca obiectiv transmiterea de informaii n vederea realizrii cunoaterii.

    Cu scopul de a explica i de a realiza nelegerea esenei privind structura sistemului de comunicare, teoreticienii domeniului recurg ndeobte la folosirea, ca model, a schemei generale a proceselor comunicative, aa cum a fost conceput de ntemeietorii teoriei comunicrii, Claude Shanon i Warren Weaver, n lucrarea fundamental The Mathematical Theory of Communication, 1949.

  • n structura sistemului se identific existena urmtoarelor elemente: 1) Sursa emitoare/Emitor de mesaje (EM); 2) Mesajul transmis (M); 3) Aparatul de transmitere/Transmitor (T); 4) Semnalul transmis (ST); 5) Canal de transmitere (C); 6) Semnal recepionat (SR); 7) Aparat de recepie/Receptor (R) i 8) Destinatarul mesajului (DM) (figura 1).

    M

    e

    s

    a

    j

    S

    e

    m

    n

    a

    l

    t

    r

    a

    n

    s

    m

    i

    s

    S

    e

    m

    n

    a

    l

    r

    e

    c

    e

    p

    i

    o

    n

    a

    t

    M

    e

    s

    a

    j

    S

    u

    r

    s

    a

    d

    e

    i

    n

    f

    o

    r

    m

    a

    r

    e

    T

    r

    a

    n

    s

    m

    i

    t

    o

    r

    C

    a

    n

    a

    l

    R

    e

    c

    e

    p

    t

    o

    r

    D

    e

    s

    t

    i

    n

    a

    i

    e

    Codifi- care

    Surs

    de zgomot

    Decodi-ficare

    E m i t o r D e s t i n a t a r

    Fig. 1 Schema de principiu a comunicrii dup Shannon-Weaver

    Analiznd figura de mai sus, se poate constata c, din punct

    de vedere al interaciunii elementelor ce particip la actul comunicrii sistemul cuprinde urmtoarele: 1) persoana care iniiaz i formuleaz mesajul; 2) transmitorul prin intermediul

  • cruia mesajul este codificat devenind semnal verbal, nonverbal, grafic, vibrator, impuls, etc.; 3) canalul prin mijlocirea cruia semnalele ptrund i se propag; 4) receptorul ce preia semnalele, decodificndu-le i, n fine, 5) destinatarul care nelege i interpreteaz mesajul formulat.

    Cu alte cuvinte, i ntr-o schem multisimplificat, mesajul generat de emitor ca surs de informaie este codificat de un transmitor sub forma unui semnal care circul pe un canal pn la receptorul care l decodific i restabilete forma iniial a mesajului, fcndu-l s parvin la receptor, deci la destinaie.

    n realitate ns, actul intercomunicrii umane este de o mare complexitate i de o infinit nuanare, fapt ce necesit cel puin cteva clasificri:

    Astfel, n termenul global de mesaj pot fi regsite o serie de alte elemente precum situaia/evenimentul/obiectul care reprezint subiectul comunicrii, concepia emitorului/recepto- rului asupra acestui eveniment/situaie/obiect, simbolurile ca ansamblu utilizate n transmiterea mesajului, ct i atitudinea/ experiena sau opiniile ce determin modul de concepere a mesajului de ctre cel angrenat n actul comunicrii.

    n plus, termenul de mesaj urmeaz s acopere i o serie de realiti subtile, produse ale psihismului uman, precum: gnduri, idei, sentimente, emoii, stri ale contiinei i altele, greu sau deloc accesibile simurilor noastre; n scopul transmiterii lor, emitorul se vede obligat s utilizeze semnale materiale, nlocuind de fapt imaterialul mesajului cu un semnal, demers ce se realizeaz printr-un proces de codificare, ca activitate obligatorie.

    La rndul su, termenul de surs emitoare sau emitor ne duce cu gndul la o singur persoan/individ. n realitate, numeroase sunt situaiile cnd sursa este doar o purttoare de cuvnt al unor teri, al cror mesaj l transmite, aducndu-i, de altfel, propria-i contribuie la acesta, prin amplificarea sau diminuarea informaiei, prin codul folosit etc.; tot astfel, concepia sursei asupra obiectului mesajului ct i experiena acumulat de emitor n

  • conceperea mesajului nu reprezint altceva dect suma unor concepii i experiene acumulate de acesta din alte surse, de-a lungul timpului; cu alte cuvinte, ntr-un emitor putem identifica n ultim instan o multitudine de surse emitoare, acumulate n timp (37; p. 29).

    n mod similar se poate considera i transmitorul care, la rndul su, se poate identifica cu o multitudine de alte surse din care i-a constituit concepiile, experienele, etc.; este important de semnalat aici necesitatea compatibilitii ntre semnalul n care s-a codificat mesajul de ctre transmitor i canalul de transmisie a acestuia, prin asigurarea mediului prielnic de propagare. Altfel, limbajul non-verbal utilizat de un emitor ce i transmite mesajul vorbind la telefon nu va fi niciodat receptat de destinatar.

    Din analiza funcionrii sistemului de comunicare se pot deduce i relaiile de interdependen ce se stabilesc ntre elementele sistemului; astfel, putem constata:

    stabilirea unei reacii reversibile ntre emitor i receptor, esena comunicrii umane fiind de fapt dialogul;

    vehicularea de ctre partenerii la dialog a mesajului ce conine informaia, n cadrul procesului de comunicare;

    manifestarea n cadrul comunicrii a codurilor n mod independent fa de parteneri, dar contientizate de ctre acetia;

    acceptarea rolului contextului ca aspect fundamental, mesajele fiind integrate acestuia, de unde fenomenul dependenei de context i/sau necesitatea adaptrii la acesta;

    implicarea experienei anterioare a partenerilor emitor- receptor n codificarea/decodificarea mesajului;

    compatibilizarea transmitor/semnal/canal de transmitere.

  • Pe parcursul su, procesul de comunicare parcurge mai multe etape; identificarea acestora este relativ simpl; ele sunt:

    codificarea mesajului, transmiterea mesajului de ctre emitor spre receptor, receptarea mesajului de ctre receptor, decodificarea mesajului de ctre receptor. Trecnd la analiza acestor etape se poate ns constata

    existena, n cadrul fiecreia, a mai multor secvene. Ele apar n figura 2, unde se ncearc o schematizare a acestora.

    Astfel: 1) Pentru codificare:

    - existena unui obiect/eveniment/situaie, - perceperea unui obiect/eveniment/situaie de ctre

    emitor, - construirea unui concept de ctre emitor, pornind

    ns de la opiniile/cunotinele/experienele sale anterioare, care l influeneaz n realizarea conceptului,

    - transpunerea conceptului n simboluri/semnale, realizarea codificrii.

    2) Pentru transmitere: - existena prealabil a unui aparat de transmisie, - transmiterea ca atare a simbolurilor prin canalul de

    transmisie. 3) Pentru receptor:

    - existena prealabil a unui aparat de recepie, - acceptarea ca atare a simbolurilor de ctre receptor.

  • O

    p

    i

    n

    i

    i

    c

    u

    n

    o

    t

    i

    n

    e

    e

    x

    p

    e

    r

    i

    e

    n

    e

    (

    R

    )

    D

    E

    C

    O

    D

    I

    F

    I

    C

    A

    R

    E

    O

    b

    i

    e

    c

    t

    ,

    e

    v

    e

    n

    i

    m

    e

    n

    t

    ,

    s

    i

    t

    u

    a

    i

    e

    i

    m

    a

    g

    i

    n

    a

    t

    I

    m

    a

    g

    i

    n

    e

    a

    R

    .

    a

    s

    u

    p

    r

    a

    O

    .

    E

    .

    S

    .

    r

    e

    c

    e

    p

    i

    o

    n

    a

    t

    C

    o

    n

    s

    t

    r

    u

    i

    r

    e

    a

    c

    o

    n

    c

    e

    p

    t

    u

    l

    u

    i

    a

    s

    u

    p

    r

    a

    O

    .

    E

    .

    S

    .

    d

    e

    c

    t

    r

    e

    R

    .

    I

    n

    t

    e

    r

    p

    r

    e

    t

    a

    r

    e

    s

    i

    m

    b

    o

    l

    d

    e

    c

    t

    r

    e

    r

    e

    c

    e

    p

    t

    o

    r

    (

    R

    )

    R

    E

    C

    E

    P

    I

    O

    N

    A

    R

    R

    e

    c

    e

    p

    t

    a

    r

    e

    s

    i

    m

    b

    o

    l

    d

    e

    c

    t

    r

    e

    r

    e

    c

    e

    p

    t

    o

    r

    (

    R

    )

    A

    p

    a

    r

    a

    t

    r

    e

    c

    e

    p

    i

    e

    e

    x

    i

    s

    t

    e

    n

    t

    (

    A

    .

    R

    .

    )

    T

    R

    A

    N

    S

    M

    I

    T

    E

    R

    E

    A

    p

    a

    r

    a

    t

    t

    r

    a

    n

    s

    m

    i

    s

    i

    e

    e

    x

    i

    s

    t

    e

    n

    t

    (

    A

    .

    T

    .

    )

    T

    r

    a

    n

    s

    m

    i

    t

    e

    r

    e

    s

    i

    m

    b

    o

    l

    (

    S

    )

    O

    b

    i

    e

    c

    t

    ,

    e

    v

    e

    n

    i

    m

    e

    n

    t

    ,

    s

    i

    t

    u

    a

    i

    e

    e

    x

    i

    s

    t

    e

    n

    t

    O

    .

    E

    .

    S

    .

    p

    e

    r

    c

    e

    p

    u

    t

    d

    e

    e

    m

    i

    t

    o

    r

    (

    E

    )

    C

    o

    n

    s

    t

    r

    u

    i

    r

    e

    a

    c

    o

    n

    c

    e

    p

    t

    u

    l

    u

    i

    a

    s

    p

    r

    a

    O

    .

    E

    .

    S

    .

    d

    e

    c

    t

    r

    e

    E

    T

    r

    a

    n

    s

    p

    u

    n

    e

    r

    e

    a

    c

    o

    n

    c

    e

    p

    t

    u

    l

    u

    i

    n

    s

    i

    m

    b

    o

    l

    u

    r

    i

    C

    O

    D

    I

    F

    I

    C

    A

    R

    E

    O

    p

    i

    n

    i

    i

    c

    u

    n

    o

    t

    i

    n

    e

    e

    x

    p

    e

    r

    i

    e

    n

    e

    a

    l

    e

    (

    E

    )

    F

    i

    g

    .

    2

    S

    i

    s

    t

    e

    m

    u

    l

    d

    e

    c

    o

    m

    u

    n

    i

    c

    a

    r

    e

  • 4) Pentru decodificare: - interpretarea simbolurilor percepute de ctre

    receptor,

    - construirea unui concept de ctre receptor pornind ns de la opiniile/cunotinele/experienele ante- rioare care l influeneaz n realizarea concepiilor,

    - realizarea decodificrii prin realizarea unei imagini a receptorului asupra obiectului/evenimentelor/situa- ii-lor existente.

    Va fi, n final, obiectul/evenimentul/situaia etc, imaginat de receptor identic obiectului/evenimentului/situaiei etc. existente n realitate? n comunicarea real, aceast identificare poate fi, cu uurin, anibilat de o multitudine de factori perturbatori, pornind de la experienele, opiniile sau cunotinele diferite ale emitorului i receptorului i terminnd cu blocajele aprute de-a lungul canalelor de transmisie, recepie. Dup cum meniona i E. Nstel i I. Ursu (op. cit.), aceast problem reprezint o ntrebare pe care i-o pune att emitorul ct i receptorul, i care va rmne mereu deschis, pn ce dezideratul realizrii unei comunicri perfecte va fi atins.

    Deci, principalul obiectiv ce se afl n faa comunicrii este reducerea pe ct posibil, pn la realizarea eliminrii, a erorilor ce pot apare n fiecare secven de pe parcursul procesului de comunicare.

    Astfel, erori apar n construirea conceptului privind obiectul/evenimentul sau situaia comunicat i care trebuie s corespund exact acestora, erori ce se pot datora unei localizri greite printr-o percepie neclar; acestea sunt aa-numitele erori perceptual-conceptuale.

    Pe de alt parte, construirea conceptului reprezint i o reflectare a opiniilor, cunotinelor sau a experienei emitorului privitor la obiectul sau evenimentul n cauz; o experien sau

  • cunotine incomplete, opinii preconcepute etc., vor determina, fr ndoial, construirea unui concept incomplet, eronat.

    n continuare, n momentul transpunerii conceptului n simboluri, selectarea unui simbol neadecvat, att verbal ct i non-verbal poate determina erori grave n comunicare. Apoi, att aparatul de transmisie, ct i cel de recepie, trebuie s se gseasc ntr-o stare perfect de funcionare, (se are n vedere calitatea mijloacelor tehnice folosite, obstacolele determinate de mediul nconjurtor, probleme de natur fiziologic sau neurologic, etc.), altfel existnd pericolul de neevitat al unor distorsionri ale simbolului cu consecine negative pentru comunicare.

    n fine, n momentul decodificrii, procesul se produce n sens invers, cu tot attea momente n care erorile sunt posibile, de aceast dat ele aparinnd receptorului sau fiind determinate de un aparat de recepie defectuos.

    Acum receptorul va decodifica simbolurile interpretndu-le i dndu-le o semnificaie, pe baza cunotinelor i experienei sale anterioare i, desigur, n condiiile cunoaterii simbolurilor i a sensurilor sale; este foarte important ca acele sensuri ce au fost atribuite de emitor simbolurilor s fie cunoscute i preluate corect de receptor i nu altele ce nu s-au gsit n intenia emitorului.

    1.3 CARACTERISTICI ALE COMUNICRII

    Pornind tot de la definirea comunicrii, de la stabilirea naturii sale, pot fi evocate dou aspecte importante: coninutul activitii de comunicare i caracterul procesual al acestuia; fr ndoial, comunicarea interuman se desfoar permanent i continuu, individul pornind de la propria sa experien i de la ceea ce este considerat fapt cunoscut, asimilnd prin mesaje noi cunotine ce vor reprezenta un fundament pentru urmtoarele i aa mai departe, realiznd astfel o naintare n cunoatere. R. Adler i G. Rodman (1; p. 5), aseamn comunicarea cu un film n derulare

  • al crui sens provine din desfurarea unor serii de imagini aflate n interrelaie.

    (1) Permanena i continuitatea ar fi, astfel, o prim trstur caracteristic a comunicrii.

    Apoi, comunicarea uman se efectueaz n sisteme i limbaje complexe, prin gesturi, expresii afective standardizate, efectuarea de aciuni, comportamente atitudinale etc. prin urmare, comunicarea se realizeaz prin coduri care au un caracter simbolic, convenional. Desigur, codul trebuie s fie nvat de fiecare persoan n parte printr-un proces de asimilare activ dar i de selecie, ducnd la constituirea unui sistem individual, prin reinerea a ceea ce este esenial, astfel nct procesul de comunicare s aib o baz comun pentru toi interlocutorii. Astfel, fiecare partener folosete, n comunicare, limba internalizat pentru a-i transmite mesajele dar acestea capt valoare de comunicare n msura n care se bazeaz pe codul comun. Ele sunt ns adaptate i situaiei de comunicare dintr-un anumit moment al contextului. Caracteristic comunicrii umane este echilibrul ntre ceea ce este stabilit i ceea ce este variabil. n concluzie, mesajele pot fi corect codificate i interpretate numai dac interlocutorii mprtesc acelai cod, dac stpnesc acelai sistem de semnale.

    Se constat, deci, ca o alt trstur a comunicrii umane (2) caracterul simbolic al acesteia, subliniindu-se, n acelai timp, natura arbitrar a simbolurilor.

    Tot din definirea comunicrii reiese c ntregul proces nu poate fi conceput dect avndu-se n vedere existena a doi poli: emitor-receptor. Bipolaritatea poate fi considerat ca o alt trstur esenial a comunicrii (3).

    T. Slama-Cazacu (51; p. 193) sugereaz o imagine interesant i semnificativ, considernd limbajul ca sistem de simboluri asemntor unei prghii sociale care ca i prghia

  • fizic, destinat s modifice starea unui obiect, aceasta constituie pentru vorbitor un mijloc de a aciona direct prin semnale, asupra celorlalte persoane. Extremitile acesteia sunt emitorul i receptorul. n continuare, se subliniaz c n organizarea expresiei sale, emitorul este obligat a se adapta la receptor, alegnd semnale din sistemul lingvistic/paralingvistic cunoscut de partener, prefernd valori semnificative cunoscute ca fiind nelese de acesta; n demersul su se folosete de o apartenen reciproc la un anumit moment istoric, la un anumit tip de colectivitate, profesiune, etc.

    Prin cele spuse este introdus n discuie o nou caracteristic: (4) adaptabilitatea. Este interesant de subliniat c, fcnd acest efort de adaptare, emitorul se las de fapt influenat de receptor. La rndul su, i receptorul este obligat s se adapteze emiterii, fcnd efortul s cunoasc, prin sistemul de coordonate reprezentat de emitor, valorile atribuite subiectiv semnelor de ctre acesta. Adaptarea partenerilor este contient reciproc n interesul comunicrii eficiente. Astfel, adaptabilitatea funcioneaz ca o cerin a comunicrii implicnd reciprocitate n atitudine.

    Cu precdere n comunicarea interpersonal, rolurile de emitor/receptor sunt complementare i intervertibile, fiecare din cei doi subieci putnd s funcioneze ca emitor i receptor, influenndu-se reciproc. Aceste aciuni se petrec simultan, cel puin la nivel non-verbal, ceea ce nseamn c fiecare persoan este influenat, pe de o parte, de mesajele ce le recepioneaz din jur, iar pe de alt parte, de efectele ce le produc propriile mesaje asupra conduitei celuilalt. Astfel, ne putem referi la o alt caracteristic a comunicrii, (5) bilateralitatea, reversibilitatea. Importana acestei caracteristici este relevat de caracterul interactiv pe care orice act de comunicare l presupune, chiar dac n unele cazuri (comunicarea n grup, la distan) aceast caracteristic apare ca fiind mai puin pregnant.

  • Nu poate fi ignorat aici necesitatea flexibilitii ca o caracteristic a partenerilor de comunicare. Totodat, stabilirea unui caracter permanent i continuu al comunicrii are rezultate benefice asupra modului de manifestare a interlocutorilor i, implicit, a comunicrii nsi. Prelungit n timp, comunicarea duce la instalarea unei uniformiti pe plan cognitiv, pe planul atitudinilor i comportamentelor manifestate, indivizii continund, apoi, s se influeneze unii pe alii pentru a menine aceast uniformitate (19; p. 137).

    Un alt aspect demn de menionat este c n comportamentul sau n cuvintele partenerilor de comunicare se pot descifra anumite atitudini, motivaii ce ne conduc la ideea c individul uman poate transmite ceea ce vrea, cnd vrea i n modul care i este propriu. Cu alte cuvinte, n comunicare exist o anumit intenionalitate, i aceasta constituie o alt caracteristic a sa (6). n termeni foarte generali, un mesaj este transmis de emitor (E) cre o alt persoan, receptor, (R), atunci cnd mesajul este considerat de (E) ca o potenial surs de satisfacie prin cunoaterea reciproc a informaiei. Deci (E) acioneaz astfel ca i cum propriile sale obiective ar fi servite de faptul c att el ct i receptorul dispun, dup transmiterea mesajului, de aceeai informaie Ceea ce conteaz, este emisia intenionat de mesaje, comunicarea orientat spre un scop, susinut, din punct de vedere psihologic, de anumite motivaii i atitudini ale emitorului (19; p. 134). Egalizarea informaiei reprezint, deci, un mod de legtur ntre emitor i receptor, un mijloc de satisfacere a anumitor trebuine.

    1.4. FUNCIILE COMUNICRII Preocuparea privind funciile comunicrii este foarte veche,

    fiind legat, pentru nceput, de numele lui Aristotel (384-322 . H.) i avnd ca domeniu de referin retorica; aceast prim clasificare lua n considerare funcia politic/deliberativ (stabilirea prin discurs a oportunitii/inoportunitii unei aciuni publice), funcia

  • forensic/ judiciar, (dovedirea justeei/injusteei unei fapte comise) i funcia epideictic/demonstrativ (elogierea/blamarea unei personaliti, evidenierea/deplngerea unui eveniment, etc.)

    Epoca modern depete rigorile stricte ale discursului retoric, cercetrile ntreprinse n vederea stabilirii funciilor comunicrii pornind, n majoritatea cazurilor, de la analiza elementelor componente ale procesului de comunicare

    Astfel, Karl Bhler (7) consider comunicarea ca expresie n raport cu emitorul, ca reprezentare n raport cu mesajul i ca apel n raport cu receptorul, distingnd astfel trei funcii: expresiv, reprezentativ i apelativ. Este interesant de remarcat faptul c exist aici o analogie cu transmisia prin radio o noutate tehnic a timpului- de la care sunt preluai i termenii de emitor, mesaj, receptor, termeni consacrai astzi n domeniul la care ne referim.

    i Sextil Pucariu, n lucrarea sa Limba romn. Privire general, consider c vorbirea se poate asemna cu o emisiune de radio ce posed un post de emisie (vorbitorul), altul de recepie (asculttorul) i un program (obiectul vorbirii), deci mesajul.

    Douzeci de ani mai trziu, aceast problem este reluat de Roman Jakobson i M. Halle (Fundamentals of Language, 1956), care propun o abordare mai nuanat prin realizarea unei distincii ntre forma i coninutul mesajului i introducerea n discuie a unor noi elemente ale procesului de comunicare: codul i canalul de transmisie. n acest fel, aria funciilor comunicrii este extins ele ajungnd la ase, i anume:

    1) Funcia expresiv/emotiv, evideniind strile afective

    ale emitorului, reaciile sale la o anumit realitate exprimat prin diferite mijloace stilistice, interjecii, forme verbale, expresii specifice, etc.

    2) Funcia poetic, avnd n vedere mesajul, i anume felul

    cum este exprimat acesta, atenia receptorului fiind

  • concentrat asupra semnificantului cu aspectul su poetic sau grafic, n acest caz acesta este privilegiat, i nu situaia real vizat de comunicare.

    3) Funcia conativ/persuasiv/retoric, avnd n vedere receptorul de la care se ateapt obinerea unei anumite reacii, a unui anumit rspuns n sensul dorit de emitor prin utilizarea anumitor interjecii, a unei anumite forme verbale (modul imperativ) etc.

    4) Funcia metalingvistic, manifestndu-se atunci cnd este necesar s se semnaleze codul n care se face comunicarea i care i gsete exprimarea n gesturi, ton, perifraze explicative, etc.

    5) Funcia fatic, referindu-se doar la caracteristicile canalului de comunicare i controlul bunei sale funcionri, fr vreo legtur cu partenerii comunicrii, cu mesajul transmis sau cadrul utilizat. Dei contestat ulterior de ali cercettori, aceast funcie poate fi recunoscut n numeroase semnale verbale sau non-verbale ce se manifest n special ntr-o comunicare interpersonal, precum saluturi, gesturi de aprobare, dezaprobare, contact vizual, etc.

    6) Funcia referenial, viznd pe lng referina mesajului i contextul, cadrul situaional n care se desfoar comunicarea.

    Aceast din urm funcie ce poate da natere la diverse interpretri, fiind oarecum ambigu, a fost relevat de Dell Hymes (On Communication Competence, 1972), care, pe lng recunoaterea explicit a unei funcii refereniale propriu-zise centrat pe subiectul comunicrii, propune i o a aptea funcie, cea contextual/situaional; aceast funcie are n vedere contextul comunicrii, cu alte cuvinte cadrul, situaia n care aceasta se desfoar.

  • Este important de subliniat c Jakobson (op. cit.) a atras atenia asupra faptului c aceste funcii pe care le consider ale limbii, dar care sunt luate n considerare i cnd se vorbete de comunicare, coexist n actul de vorbire, diferit fiind doar ordinea lor ierarhic, structura verbal a mesajului depinznd de funcia predominant.

    Problema funciilor comunicrii a continuat s intereseze pe cercettori; astfel, Ronald Adler i George Rodman (op. cit.) abordeaz funciile comunicrii, tratndu-le din punct de vedere a acelor trebuine ale fiinei umane ce se manifest prin comunicare i care sunt de cea mai mare importan pentru individ.

    Se vorbete astfel de trebuine fizice, psihice, sociale, practice. Comunicarea are o funcie esenial n existena, meninerea i dezvoltarea relaiilor personale ntre indivizi, fapt ce determin i evoluia normal a acestora iar dup ultimele studii o stare de sntate fizic adecvat, permind practic supravieuirea speciei. Ca urmare a interaciunii dintre indivizi, prin comunicare se obine simmntul identitii fiecruia dintre acetia; constatm cine i ce suntem, pe baza reaciei celorlali fa de noi n cadrul comunicrii. Tot prin comunicare se realizeaz legtura social dintre indivizi. n acest sens, W. Schutz (The Interpersonal Underworld, 1966) descrie trei tipuri de trebuine sociale ndeplinite prin comunicare: includerea sentimentul apartenenei la un grup -, controlul dorina de a influena sau de a exercita puterea asupra altora, fie n mod direct, fie subtil -, afeciunea nevoia de a mprti sentimente cu ceilali. n fine, prin comunicare se ndeplinesc trebuinele noastre practice, de la cele legate de activiti zilnice, pn la cele mai sofisticate. n plus, spre completarea acestor funcii, ne putem referi la Abraham Maslow (Toward a Psychology of Being, 1968), care include n categoria trebuinelor realizate prin comunicare auto-evaluarea dorina de a ne dezvolta capacitatea personal la maximum, de a deveni superiori nou nine.

  • 1.5 Condiiile unei comunicri optime n examinarea actului de comunicare dintr-o perspectiva mai pragmatic, o importan covritoare o prezint condiiile n care o asemenea aciune se deruleaz optim. Astfel pentru a putea realiza o comunicare optim partenerii vor trebui s ndeplineasc o serie de cerine/condiii ce se manifest pe tot parcursul procesului comunicrii, etap de etap. Se pot meniona:

    - activarea acelui canal sau modalitate/mod de comunicare (scris, oral, electronic etc.) considerat cea mai adecvat coninutului mesajului/tipului de interaciune dorit, tiut fiind c modul/modalitatea de comunicare influeneaz interaciunea;

    - realizarea strii de empatie n momentul codrii mesajului; - considerarea statutului personal (fizic/psihic) al interlocutorilor

    n momentul comunicrii (odihnit-obosit; relaxat-grbit; preocupat - dezinteresat etc.) i realizarea pe ct posibil a armonizrii acestuia;

    - considerarea strilor afective, n sensul de a se rspunde acelei necesiti viznd existena unui interes/preocupri reciproce manifestate ntre parteneri;

    - transmiterea unui mesaj corect de la bun nceput, deoarece odat transmis i receptat n unele cazuri acesta este ireversibil;

    - consistena n coninut a mesajului; realizarea acestei cerine este dat de cantitatea de informaie de baz cuprins n mesaj i care trebuie s fie semnificativ pentru ambii parteneri, fr a fi excesiv;

    - inteligibilitatea mesajelor comunicate, realizarea acestui deziderat depinde att de organizarea informaiilor, conciziunea i claritatea lor, ct i de nivelul de acces al

  • interlocutorilor la acestea, de compatibilitatea comunicativ / de registrul comun al partenerilor;

    - expresivitatea comunicrii; realizarea sa este asigurat prin calitile de stil, intonaie, pauze, logice etc., ale partenerilor;

    - receptarea / decodarea corect a mesajelor non-verbale emise simultan / alternativ cu cele verbale;

    - interpretarea corect a feed-back-ului care uneori poate induce n eroare intenionat/neintenionat;

    - decodarea corect a simbolurilor ce au un caracter arbitrar; n concluzie se poate constata complexitatea i amploarea procesului comunicativ cu tot attea condiii ce trebuie simultan i spontan ndeplinite n scopul obinerii unei comunicri optime.

    1.6 Relaia gndire - limbaj, coordonat a comunicrii. Codul Amploarea i complexitatea problemei a comportat de-alungul timpului numeroase discuii i a scos la iveal teze numeroase i nuanate uneori contradictorii. Poziiile extreme le reprezint cele care susin pe de o parte identitatea ntre gndire i limbaj (W. Humboldt, M. Mller, Wundt, V. Weisberger etc.) pe de alt parte dualismul acestora, paralelismul (W. Grammont, Burkhard etc.). Au existat i tendine de negare a rolului gndirii n fenomenul limbajului (Whorf, Ed. Sapir, L. Bloomfield etc.) dup cum i tendine "mentaliste" considernd ideile coninute n mesaj creaii pur spirituale, fr un substrat real (R. Carnap, J. B. Carroll etc.). Aceste concepii ignor caracterul real att al gndirii ct i al limbajului, ca i al relaiilor dintre limbaj i gndire. n ceea ce ne privete avem n vedere poziia dominant propus de numeroi specialiti printre care i teoreticienii romni,

  • dup care exist o relaie strns, de interdependen ntre gndire i limbaj. n lucrarea sa Introducere n psiholingvistic,1968, Tatiana Slama Cazacu nelege comunicarea uman ca rezultat al unei activiti superioare de gndire capabil de a discerne raporturile dintre lucruri, pe de o parte, dar i relaiile dintre coduri menite s aplice semnificaiile la fiecare caz concret, pe de alt parte.... Este nendoielnic c o gndire clar atrage dup sine o exprimare adecvat; dar pentru a gndi clar, pentru a preciza articulaiile gndirii este necesar un instrument - acesta fiind reprezentat n primul rnd de limbaj, care ajut organizarea gndirii; dar fr gndire limbajul nu ar exista, tot gndirea determinnd organizarea limbajului.(pg.73). Pornind de aici se pot semnala diferite aspecte de o deosebit importan. Astfel, capacitatea de a formula i transmite gndurile n termeni verbali este definitorie pentru fiina uman, posibilitatea comunicrii prin limbaj articulat fiind o trstur specific uman. Pentru a susine relaia de reciprocitate existent ntre gndire i limbaj, vom considera limbajul drept un ansamblu complex de procese care face posibil achiziia i utilizarea corect a unei limbi oarecare. Deci, limba este considerat o creaie, dar - n fapt - ea reprezint materializarea limbajului, fiind instrumentul, dar n acelai timp rezultatul activitii de comunicare. Ca o concluzie fireasc se poate afirma c limbajul exist, se dezvolt i se manifest doar prin faptul c o oarecare limb se elaboreaz, se nva i se utilizeaz. Trstura fundamental a limbii "... const n asocierea arbitrar a unor sunete de anumite nelesuri, deci a unui semnificant vocal, de esen simbolic, de un anumit semnificat, pe plan strict mental, n special intelectual" [21; p. 21]. Se poate desprinde de aici c sunetele verbale pot fi considerate un simbol, semnificaia lor aflndu-se exclusiv n mintea celor ce le utilizeaz. Fiind de esen simbolic, limba este, prin urmare, un cod, reprezentnd un mijloc de comunicare dar, exclusiv pentru cei ce tiu s o utilizeze, codificnd/decodificnd cu ajutorul ei un mesaj

  • transmis sau primit. nelesul se gsete exclusiv n mintea emitorului/ receptorului, dac acel cod folosit este cunoscut n prealabil, sau este intuit pe msur ce este utilizat. Astfel cercettorii n domeniu consider limbajul verbal ca mijloc de comunicare propriu omului, dar desigur cu o sfer mai redus dect comunicarea n ansamblul su. Comunicarea vehiculeaz informaia ce constituie de fapt coninutul transmis ca mesaj, care la rndul su reprezint transpunerea codat a informaiei ce urmeaz a fi interpretat de receptor corespunztor cunoaterii codului de ctre acesta. Comunicarea poate fi constituit i din semne involuntare, expresii pur emoionale, posturi etc., motenite de fiina uman, apoi amplificate i combinate dup mecanisme noi. Astfel limbajul verbal este nsoit / ntrit intenionat / completat de acestea; n timp ce vorbim, gesticulm i exprimm emoii, integrnd comunicarea verbal ntr-un sistem comunicaional mai complex, cu numeroase structuri subverbale, paraverbale i chiar supraverbale. n ideea detalierii relaiei gndire - limbaj, i avnd ca baz concepia psiho-lingvistic dinamic-contextual vom ncerca o prezentare a actului comunicrii prin acest proces complex pe care l reprezint faptul de limbajul. Astfel, emiterea presupune parcurgerea de ctre emitor a trei faze ce se produc aproape simultan, fapt ce le face dificil de decelat:

    1) O anumit percepere provoac emitorului o stare psihic pe care dorete s o comunice, aceasta tinznd astfel s devin informaie; este un mesaj potenial existent, constituit n mintea emitorului;

    2) Materialul de comunicat este prelucrat, elaborat i adaptat pentru comunicare, devenind mesaj;

    3) Emitorul d mesajului o form codificat printr-o activitate complex de analiz i sintez.

  • Este interesant de remarcat c gndirea, ca limbaj interior este rapid, eliptic i n salturi, incluznd analiza fr s foloseasc, ns, cuvintele pentru toate fazele ei. Expresia exterioar impune alegerea semnelor adecvate pentru redarea integral i inteligibil a coninutului interior, deci selecia printr-un proces complex necesitnd o activitate intelectual superioar de gndire capabil de a discerne relaiile dintre lucruri i semnificante pentru fiecare caz concret. Legarea codului de obiect nu se face mecanic i direct ci stabilindu-se relaia dintre obiect i situaia n care apare, implicit a diverselor alternative. n plus, n actul de limbaj te exprimi pentru cineva i trebuie s fii neles de acest interlocutor - expresia trebuie s fie inteligibil i conform codului reciproc. Rezult c a transmite pur i simplu un mesaj nu nseamn comunicare. Pentru ca aceast transmitere s devin comunicare este necesar s se produc si receptarea a ceea ce s-a transmis. La fel de complex ca i emiterea, receptarea se aseamn cu aceasta, relaia existent ntre ele fiind de reversibilitate, ntre ele existnd i raporturi de interdependen. Receptarea se raporteaz la modul n care a fost organizat emiterea, fiind un proces dinamic, activ i complex; necesit o activitate contient, o atenie susinut i efort. Receptorul trebuie s fie atent la informaiile culese, s selecteze mesajul primit dintre ali stimuli i s recurg pentru nelegere i la alte indicii suplimentare non-verbale. Receptarea parcurge la la rndul su mai multe faze: perceperea, selectarea, nelegerea, interpretarea. Ca i n cazul emiterii acestea se produc aproape simultan.

    a) Perceperea: n cazul receptrii, perceperea mesajului ca fenomen de comunicare uman constituie un proces complex n sine, n care se pot semnala momente de reactivitate, de verbalizare interioar, intervenii apreciative/ depreciative, judeci predictive, valorificri determinate de preferinele personale etc. Pe de alt parte, perceperea unui stimul poate fi influenat i de ali factori subliniind astfel

  • importana condiiilor, ambiana contextual n care are loc actul perceptiv.

    b) Selectarea: n momentul receptrii, semnificaiile necesare sunt selectate, pornind de la o interpretare contextual, dar inndu-se seama i de semnificaiile virtuale. Receptarea implic o permanent creaie, de fapt recrend semnificaia intenionat de emitor. Receptorul nu accept "pasiv" o valoare asociat unui anume reper fix.

    c) nelegerea: a nelege "semnul" prin referire la situaia n care se gsete nseamn a-i surprinde noua valoare, surprinznd relaiile implicite i explicite. De aceea pentru nelegere este necesar o permanent raportare la "ansamblu", de aici caracterul dinamic al receptrii.

    d) Interpretarea: presupune integrarea expresiei n context, constnd dintr-o micare de referin, de la percepere la organizarea total a "semnului" pentru a i se degaja sensul complet. Aceasta deoarece comunicarea uman se desfoar ntr-o anumit situaie precis, concret, pe care o reprezint contextul.

    1.7 Rolul contextului n comunicare - definirea contextului, funcii, niveluri contextuale, adaptarea la context, contextul social

    Problematica vast legat de rolul contextului n comunicare a fost abordat n sociologie, psihologie social, psiholingvistic. Relaia comunicare - contextul n care se realizeaz este realmente complex, ceea ce implic examinarea ei n mai multe planuri. 1.7.1 Definirea contextului. Comunicarea se realizeaz prin producerea unor semne/coduri, sisteme de semne (verbale sau non-verbale) grupate n ansambluri care ofer posibilitatea unor bogate variaiuni. Pentru o receptare corect, menit s le confere

  • valoare semnificativ, este necesar permanenta lor percepere att ca sisteme de referin pentru componentele ce le constituie, ct i pentru ansamblurile minore ce le sunt subordonate. Dac semnul/codul "posed semnificaii diferite i uneori chiar contradictorii, doar ansamblul, ca organizare specific a realitii creat de nsi reflectarea acestei realiti, pot delimita corect latenele semnificative actualizndu-le, completndu-le i acordndu-le valoare specific la momentul respectiv. Caracterizate prin segregri i conturri care cuprind coninuturi organizate specific, dar totodat i prin integrri n ansambluri din ce n ce mai vaste, subsumri ale unor ansambluri mai restrnse, ele constituie fenomene complexe, cu o pluritate de dimensiuni" [51; p. 288]. Deci, aceste ansambluri permit fiecrui semn/cod s varieze n funcie de orbita particular n care se gsete integrat, dar s rmn totodat invariabil, fiind legat de sistem. Astfel ansamblurile pot fi definite ca organizri specifice n care elemente virtual expresive sunt grupate ntr-un anumit mod, implicnd o stabilire de raporturi ntre componente, ntre acestea i sistem etc. o component putnd fi la rndul ei, un sistem subordonat altuia mai vast. n acelai timp nu trebuie pierdut din vedere faptul c fiecare ansamblu trebuie inclus ntr-un sistem de referine mai larg i anume n raport cu situaia general n care se afl, sau cu experiena proprie a partenerilor de comunicare. Este una din notele definitorii ale oricrui sistem. Literatura de specialitate n domeniul comunicrii a dat acestor ansambluri definite mai sus, denumirea de "context". Aadar contextul poate fi considerat ca fiind "o organizare proprietile sale specifice fiind determinate de intenia de a comunica, de sensul comunicat, de posibilitile receptorului de a interpreta aceste sensuri n funcie de o anumit situaie n care se afl. Avnd ca baz "intenia de a comunica" contextul apare ca o organizare creat n mod intenionat, cu un scop bine determinat, transmind un anumit sens. Contextul nu nseamn nici "form" ideal, nici" tipar subiectiv", nici "form fizic"; contextul nu reprezint o situaie

  • care s creeze prin ea nsi semnificaie; contextul ofer doar un mijloc eficient de nelegere a semnificaiei prin surprinderea legilor de organizare ale realitii, i crearea posibilitii de exprimare a realului. n concluzie putem afirma c referindu-ne la context avem n vedere un ansamblu plasat la un anumit nivel: nivelul general al codului (verbal/nonverbal); nivelul individual de emisie-recepie; nivelul momentului particular al comunicrii. 1.7.2 Funciile contextului n comunicare. n comunicare, contextul i impune manifestarea anumitor funcii, prezente n conduita emitorului sau a receptorului, pui n prezena unor fenomene care necesit adoptarea unei atitudini de adaptare contextual. Astfel:

    a) Contextul determin alegerea unui anumit semn precizndu-i sensul, i avnd deci o funcie selectiv care const n a determina selecionarea uneia sau alteia dintre semnificaiile sau nuanele semnificative ale unui semnal lingvistic/extralingvistic ce poate fi interpretat in diverse sensuri. Contextul este cel ce indic direcia pe care trebuie s se nscrie interlocutorul spre a prelua doar una dintre semnificaiile consacrate i anume pe aceea care corespunde necesitilor momentului.

    b) Contextul are i funcia de individualizare a sensului, fcnd ca interlocutorul s prefere o anumit not particular din generalitatea noiunii, care corespunde cu obiectul sau fenomenul specific implicat n respectiva situaie.

    c) Contextul este cel care completeaz sensul unui semn, apelnd la diverse nuane realizate prin utilizarea particular a acestuia pentru un anumit obiect plasat ntr-un cadru specific.

  • d) Contextul are i funcia de creare a unor noi semnificaii pentru semnul respectiv, fiind n acest caz - singurul mijloc care determin nelegerea corect a mesajului de ctre receptor.

    e) Contextul poate s transforme/modifice o semnificaie, receptorul lsndu-se atras de context i acceptnd-o fr ezitare.

    f) Exist i pericolul ca, voluntar sau nu, contextul s orienteze semnul spre o semnificaie greit, care eventual poate penetra i rmne n accepiunea curent.

    Dei contextul i manifest funciile sale n comunicare, nu se poate afirma totui o atotputernicie a lui n dirijarea emiterii mesajului i a receptrii sale. Exist desigur limite ale influenei contextului asupra comunicrii, acestea fiind determinate de: a) intervalele ntre care pot varia semnificaiile, existnd bariere difereniale impuse de nucleul de baz al semnului; b) gradul de organizare a expresiei i fora cu care aceasta se impune; c) valoarea semnificativ a ambientului; d) registrul comun al interlocutorilor, acetia acceptnd sau nu doar anumite semnificaii pe care le recunosc, sau chiar rmnnd circumscrii doar stereotipului; n acest caz ncercarea introducerii de noi semnificaii rmne blocat. Pe lng aceste determinri, o importan deosebit o reprezint att "lungimea contextului" ct i "poziia contextual a unei componente". 1.7.3 Principiul adaptrii la context. Procesul de comunicare se manifest inerent printr-o atitudine activ, determinat de situaiile permanent noi cu care se confrunt interlocutorii, prin raportarea la modurile de organizare/ de proiectare a prilor la sisteme de referin, de legare a explicitului de implicit etc. Deci n procesul de comunicare exist posibilitatea de a se crea organizri noi ale limbajului, dar i de a se interpreta unele organizri inedite, printr-o sincronizare cu dinamismul realitii.

  • Acest lucru este posibil prin adaptarea la context. Astfel adevraii maetri ai comunicrii nu sunt cei ce fac apel la semne rare i nici cei ce se mulumesc cu cliee, ci cei care, manipulnd codurile obinuite, reuesc s-i exprime complet mesajul, folosind toate mijloacele organizrii expresive prin adaptare la context. n concluzie adaptarea la context i privete pe ambii interlocutori - emitor, receptor - i este n esen o adaptare la mprejurri, raportndu-se la acestea pentru a realiza comunicarea cu finalitatea sa, nelegerea. 1.7.4 Niveluri contextuale (Categorii de contexte). Contextul presupune o organizare, realiznd o unitate complex, n care legturi temporare se sistematizeaz ntr-un ansamblu, fiecare component fiind pus n adevrata ei lumin prin stabilirea relaiilor pe care le are cu celelalte. n analiza procesului complex al comunicrii se pot decela aparent mai multe contexte, care reprezint n fapt "niveluri contextuale" nglobate unele n altele. Astfel, la prima vedere, apare n mod evident "contextul explicit" constituit din componenta verbal/lingvistic alturi de componenta non-verbal / extralingvistic. Un al doilea context, nc mai cuprinztor, conine tot ceea ce cunoate receptorul despre emitorul care se afl ntr-o anumit situaie la un moment dat; la acest context recurge uneori i emitorul nsui, exprimndu-se prin elipse sau aluzii. Acesta este "contextul implicit" care nu se reprezint n afar prin nici un semn, dar el marcheaz fiecare semn ce a fost selectat de emitor i modulat n funcie de ansamblul ce reprezint acest context. Astfel nelegerea mesajului ntr-o comunicare nu ar deveni posibil fr o permanent raportare la mprejurarea actual n care se afl partenerii; dorina de a "nelege printre rnduri", "subnelesurile" dovedesc necesitatea acestei raportri la ceea ce nu este explicit n coduri, presupunnd cunotine comune interlocutorilor, care le s dea posibilitatea de a surprinde nuane ce ar scpa altora. n fine, comunicarea se poate realiza prin "contextul total" ce nglobeaz

  • nivelurile anterioare, adic manifestrile intenionat explicite dar i un fond implicit, presupus de emitor dar la care receptorul urmeaz s se refere din proprie iniiativ. n concluzie, aceste niveluri contextuale pot fi discutate doar ca rezultate ale unei analize teoretice a actului de comunicare, deoarece n practic ele se produc simultan, neexistnd independent n momentul comunicrii; totodat ele trebuie raportate la ntregul n funcie de care exist, care le distribuie rolul i valoarea semnificativ. n practic exist un singur context real: acesta va fi reprezentat de situaia total care include, pe lng mijloacele lingvistice i extralingvistice, ntreg cadrul ambiental i social care nconjoar un semn i i determin sensul. 1.7.5 Contextul social n actul comunicrii. Analiza actului de comunicare, realizat pentru diferite nivele contextuale constat intervenia determinat a contextului total n care se manifest plenar aciunea social. Influena sa asupra comunicrii se realizeaz prin microgrupul social n care circul mesajul, momentul social - istoric al desfurrii comunicrii, plus ansamblul social respectiv, societatea. Astfel, mecanismul de referin contextual implic o subsumare la "social", fie c avem n vedere relaia bilateral dintre emitor i receptor, fie c inem seama de "social" ca mediu nconjurtor, ori ne raportm la ansamblul condiiilor social-istoric ale momentului respectiv. Dei nivelurile contextuale apar ca uniti "suprapuse" ntr-o imagine grafic, n fapt aceste contexte acioneaz ca o singur unitate, n care se petrec influene complexe i dinamice pe o ax spaio-temporal. Ceea ce este interesant de subliniat este c determinantul social intervine la toate nivelurile contextuale, realiznd un "context social" implicat n actul de comunicare, ca relaie sui-generis ntre parteneri. Realiznd o analiz a acestei situaii cercetrile au relevat c se poate constata o "infiltrare a socialului n toate elementele

  • comunicrii pe care le influeneaz n mod precumpnitor". Acest fapt se produce in moduri variate: a) fiecare dintre cei doi parteneri este determinat social, exercitnd la rndul su o influen de ordin social unul asupra celuilalt; b) mesajul este determinat de situaia de comunicare prin relaiile existente ntre parteneri care include determinanta social, constituind la rndul su o influen social asupra acestora; c) codul (lingvistic/extralingvistic) este determinat social att la nivel macro, fiind creat, conservat i transmis de societate, dar i la nivel micro, atunci cnd este considerat drept context social al comunicrii. n concluzie se pot surprinde mai multe accepii ale contextului social manifestate la diverse nivele ale comunicrii. Astfel exist "socialul" cristalizat la nivelul codului utilizat; "socialul" stocat n sistemul individual de codare; "socialul" determinat de momentul comunicrii datorat relaiei dintre emitor i receptor; "socialul" comunitii n care are loc actul comunicrii (micro grup, grup profesional, ansamblu social etc.); "socialul" determinant de un anumit moment social istoric; "socialul" general reprezentat de caracteristicile conduitei umane la nivelul societii. Pe lng fora contextului social cercetrile au relevat i limite ale influenei acestuia asupra comunicrii, ca urmare a unor determinri conflictuale, manifestri contradictorii sau divergente, genernd obstacole ale comunicrii. Aceasta, n primul rnd, deoarece noiunea de "context social este complex, n ea fiind coninute i implicaiile individuale ce pot duce la aciuni contrastante ale diverselor niveluri contextuale. Astfel se pot manifesta ntreptrunderi ntre individual i social, cu influene reciproce i determinri reversibile. Acest balans este esenial n comunicare, fenomen dinamic, care trebuie neles i urmrit numai n succesiunea de momente, care i este caracteristic. Cnd este privit ca fenomen general, aciunea contextului social ne apare ca limitat. Astfel, n fiecare moment al comunicrii, emitorul trebuie s recurg la cod (influen social) pentru a-i transmite mesajul, fiind astfel influenat de toate nivelurile contextului social. Dar, n

  • acelai timp, el dorete s se exprime pe sine pe de o parte, iar pe de alt parte dorete s fixeze n mesaj - n mod adecvat - un moment particular al realitii. Aadar, n fiecare moment al comunicrii, codul este supus unei aciuni de prelucrare pe baza unui principiu ce const n realizarea unui acord ntre ceea ce este constant n cod i ceea ce este variabil n momentul respectiv; numai aa se poate realiza scopul comunicrii - nelegerea mesajului. Influena contextului social se realizeaz prin interaciunea sa cu determinismul individual, la rndul su determinat social. Acest determinism individual impune limitele necesare pentru a face ca mesajul s fie adecvat realitii particulare, adecvare limitat i ea, de exigenele sociale ale comunicrii.

    1. CONCEPTE I CARACTERISTICI ALE COMUNICRII1.1 Comentariu la definirea comunicrii1.2 Sistemul de comunicare: structura, etape, relatii interprocesuale1.3 Caracteristici ale comunicarii1.4. Functiile comunicarii1.5 Condiiile unei comunicri optime1.6 Relaia gndire - limbaj, coordonat a comunicrii. Codul1.7 Rolul contextului n comunicare - definirea contextului, funcii, niveluri contextuale, adaptarea la context, contextul so


Recommended