Date post: | 08-Nov-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | liliana-ciocoiu |
View: | 217 times |
Download: | 0 times |
STUDIEREA I APROFUNDAREA DIVERSELOR ASPECTE I PROBLEME LA CARACTERIZAREA PERSONAJELOR DIN COMEDIA O SCRISOARE PIERDUT Lecii recapitulative pentru elevii din clasa a VIII-aProf. IOAN HAPCACine este chemat la o slujb, s se in de slujba lui. Cine nva pe alii, s se in de nvtur. (Romani 12:7)
Prof. IOAN HAPCA
talentul excepional n realizarea personajelor Ca dramaturg, I. L. Caragiale nu se remarc numai prin arta compoziiei, a structurii conflictelor, ci i prin talentul excepional n ceea ce privete realizarea personajelor, prin care face concuren strii civile. Caragiale a creat personaje vii, reprezentative pentru societatea timpului respectiv, fiecare avndu-i identitatea sa bine prezentat, trsturile sale specifice, modul su de a fi, de a gndi i de a se exprima.
Prof. IOAN HAPCA
tipuri umane, personaje de factur clasicPersonajele sale sunt aadar tipuri umane, personaje de factur clasic, avnd ca dominant o trstur creia i se subordoneaz alte (celelalte) trsturi, pentru c personajele dei tipice, nu sunt realizate schematic, ci sunt privite n complexitatea lor. Astfel, exist trsturi comune (generale) i trsturi individuale care se contopesc n realizarea personajului.
Prof. IOAN HAPCA
tefan Tiptescu, tipul junelui prim tefan Tiptescu, prefectul judeului, este tipul junelui prim, al primului amorez. Arogant, el triete sentimentul abandonrii unei cariere strlucite n favoarea partidului. Totodat, nu este lipsit de inteligen, este instruit, dar este, de multe ori, nestpnit, impulsiv, devenind chiar violent, aa cum se ntmpl ntr-una dintre confruntrile cu Nae Caavencu. Aceste nsuiri sunt evideniate direct de Zaharia Trahanache, care precizeaz c este bun biat cu carte, dar iute. Aa se explic i faptul c modul su de exprimare nu se compar cu al altor personaje, folosind limbajul corect al unui om instruit.
Prof. IOAN HAPCA
Tiptescu, unul dintre stlpii puterii locale El este unul dintre stlpii puterii locale cruia i aparine totul i de aceea face aluzie nclcnd legea i accept compromisuri. Administreaz judeul ca pe propria moie, i ordon lui Pristanda s-l aresteze fr motiv pe Caavencu, cruia i ofer apoi, n schimbul scrisorii, funcii i chiar moia Zvoiul, cenzureaz corespondena i oprete depeele care nu-i conveneau. Aceast postur a sa de a dispune de tot dup hunul plac este magistral caracterizat de Pristanda; moia moie, foncia foncie, coana Joiica coana Joiica, opinie care pune n evident i imoralitatea personajului.
Prof. IOAN HAPCA
tie s-l fac servil pe Pristanda cruia i accept micile ginrii, cum este cea cu steagurile: dect tu nu eti biat prost; o mai crpeti de ici, de colo; dac nu curge pic... Las' c tim noi! (...) i nu-mi pare ru, dac tii s faci lucrurile cuminte: mie-mi place s m serveasc funcionarul cu tragere de inimOscileaz ntre dorina de ascensiune politic i sentimentele fa de Zoe i, dovedind luciditate, dar i la insistenele acesteia, accept meninerea candidaturii lui Caavencu. De fapt, el stpnete o adevrat art a disimulrii: fa de Trahanache se preface c nu tie nimic de scrisoare, fa de Farfuridi i Brnzovenescu pozeaz n victim, iar fa de Caavencu devine chiar violent, pentru a-l impresiona, schimbndu-i apoi atitudinea.Dei autorul i reliefeaz defectele i viciile, acestea sunt general umane i personajul este privit cu ngduin, nencadrndu-l n tagma politicienilor demagogi inculi.
Prof. IOAN HAPCA
Pristanda: tipul servitorului, al omului slugarnicGhi Pristanda, poliaiul oraului, este tipul servitorului, al omului slugarnic. Replica lui curat, devenit un tic verbal reliefeaz aceast dominant a caracterului su - servilismul - este totodat o surs a comicului de limbaj.Servilismul su este unul umil, dar Pristanda urmrete prin acest mod de comportare nite avantaje, conducndu-se dup principiul enunat de soia sa: pup-l n bot i-i pap tot c stulul nu crede la l flmnd. El este, dup cum recunoate, unealta docil a celor trei - Tiptescu, Zoe i Zaharia -, omul nostru, cum spune prefectul: Al dumneavoastr, coane Fnic, i al coanei Joiichii, i al lui conu Zaharia...
Prof. IOAN HAPCA
Pristanda: tipul servitorului, al omului slugarnicPristanda ascult i execut orbete ordinele stpnilor ajungnd pn la nclcarea legii atunci cnd l aresteaz i terorizeaz pe Caavencu, n ciuda protestelor acestuia, sau atunci cnd obine venituri ilicite din afacerea cu steagurile. efii si trec ns cu vederea aceste nereguli atta timp ct le servete interesele i le este supus.n Zoe recunoate adevrata stpn cunoscnd autoritatea acesteia fa de Tiptescu i fa de Zaharia Trahanache, dar dorete s le intre n graii i celorlali. De aceea, el este gata s suporte orice consecin, atunci cnd l trimite nejustificat pe Tiptescu la telegraf: Am minit (...) tiu c o s m ocrasc, o s m bat c l-am trimis la cai verzi pe prei, dar las s m ocrasc, s m bat... Nu e mai-marele meu? Nu e stpnul meu, de la care mnnc pne eu i unsprezece suflete?
Prof. IOAN HAPCA
Pristanda: servitorul scrofulos la datorieDup cum el nsui declar, este scrofulos la datorie, dar el transform datoria n aciuni menite s-i aduc anumite profituri.n ciuda servilismului afiat fa de stpnii si prin modul de adresare, prin modul de a aciona etc., Pristanda e capabil s-i trdeze dac s-ar ntmpla ca Nae Caavencu s fie ales. De aceea se poart slugarnic fa de acesta, i declar c-i citete gazeta ca pe Evanghelie i gndete admirativ: Stranic prefect ar fi sta!.Lipsa de cultur a lui Pristanda este evident, cci el stlcete neologismele al cror sens nu-l nelege sau folosete n exprimare cuvinte i expresii populare ori regionale.
Prof. IOAN HAPCA
Pristanda: un mecher care tie s profite Poliaiul nu este un ingenuu, asemenea Ceteanului turmentat, dar nici o canalie ca Nae Caavencu, ci doar un mecher care tie s profite de bunvoina interesat a stpnilor, s le speculeze slbiciunile i situaiile delicate n care acetia se afl. El se afl n dubl ipostaz: de profitor i de persoana de care se profit. Este profitor pentru c tie s trag unele foloase din aciunile pe care le ntreprinde, avnd tacit i consimmntul stpnilor. La rndul lor, acetia profit de Pristanda i de serviciile acestuia: el este cel care descoper c Nae Caavencu se afl n posesia scrisorii, care-l aresteaz pe acesta i-i mijlocete ntlnirile cu Tiptescu sau cu Zoe. Totodat, ncierarea de la sfritul actului al treilea este pus la cale i regizat tot cu ajutorul lui Pristanda.
Prof. IOAN HAPCA
Pristanda: supunere oarb, necondiionatCe este interesant de sesizat la acest personaj este tocmai raportul su cu prefectul Tiptescu, pus n eviden nc din prima scen a comediei. Acesta este de subordonare, determinat, n primul rnd, de diferenele de statut social i manifestndu-se prin atitudine, mod de adresare i limbajul folosit. Atitudinea lui Pristanda este de supunere oarb, necondiionat, pe cnd prefectul l privete cu o superioritate tolerant pentru c tie c are nevoie de complicitatea lui. Tiptescu i se adreseaz cu un ton hotrt, apelnd la un limbaj familiar (Ghi), dei dialogul pe care l poart este unul formal, pe cnd limbajul slugarnic al lui Ghi alctuit din expresii ca: curat, s trii, coane Fnic, srut mna se ncadreaz ntr-un dialog formal care abund n expresii populare, iar vorbirea direct mbin cu cea indirect n cadrul unor divagaii, specifice expunerii orale. Chiar iniiativa schimbrii temei i a continurii celei iniiale aparine tot prefectului, adic superiorului, celui ce domin n aceast relaie de subordonare dintre cele dou personaje. Acest permanent du-te-vino, uneori cu folos, alteori fr, este sugerat i de numele personajului care denumete un dans popular moldovenesc.
Prof. IOAN HAPCA
Trahanache: tipul ncornoratului i unul dintre stlpii locali Zaharia Trahanache, nenea Zaharia, este tipul ncornoratului dar i al ticitului (dup trstura dominant). El este ncornoratul simpatic, deoarece refuz s cread - din convingere sau din enteres i diplomaie - n autenticitatea scrisorii de amor i n adulterul soiei. Dup cum precizeaz autorul, Trahanache este prezidentul Comitetului permanent, Comitetului electoral, Comitetului colar, Comiiului agricol i al altor comitete i comiii, el fiind unul dintre stlpii locali ai partidului aflat la putere, alturi de Farfuridi i Brnzovenescu, aa cum el nsui pretinde.
Prof. IOAN HAPCA
Trahanache: tipul ticitului calm, linitit, imperturbabil Trstura dominant este ticiala (ncetineala) ilustrat att de remarcabila formul rostit i n rarele momente de enervare (Avei puintic rbdare!), ct i de numele Trahanache, provenit de la trahana - o coc moale - , i Zaharia, care duce cu gndul la zahariseal, sugernd vetustatea. Venerabilul este calm, linitit, imperturbabil, cu gndire plat i cu un temperament formal, dar este viclean, o viclenie rudimentar i n acelai timp periculoas pentru c tie s disimuleze i s manevreze cu abilitate intrigi politice. Astfel, cnd el i ai si sunt antajai nu se agit, ci, abil, rspunde cu un contraantaj descoperind o poli falsificat de Caavencu.
Prof. IOAN HAPCA
Trahanache: imoralitatea i corupia la nivelul societii Cu aceeai abilitate politic i combate i pe Farfuridi i pe Brnzovenescu care l bnuiesc pe prefect de trdare i care ajung apoi s cread despre Trahanache: E tare... tare de tot Solid brbat. Recunoate imoralitatea i corupia la nivelul societii (,,o societate fr moral i fr prinip), dar practic nelciunea i frauda falsificnd listele de alegtori i promindu-i lui Dandanache unanimitate n alegeri. El nu admite ns imoralitatea n snul familiei i, de aceea, nu crede n autenticitatea scrisorii pe care o consider plastografie. Credulitatea lui poate fi pus pe seama unei convingeri ferme sau poate fi considerat un act de diplomaie, prin care vrea s pstreze onoarea familiei i s nu-i strice relaiile cu prefectul.
Prof. IOAN HAPCA
Trahanache: binele personal al venerabilului De fapt, principiul lui politic este de a respecta ordinele celor de la Centru: noi votm candidatul pe care-l pune partidul ntreg, pentru c de la partidul ntreg atrn binele rii i de la binele rii atrn binele nostru. Motivul acestei atitudini este, bineneles, binele nostru, prin care noi cititorii trebuie s nelegem binele personal al venerabilului i al celor asemenea lui. Este neinstruit, cci stlcete neologismele, se exprim confuz, fiind prezente deopotriv truismul, tautologia i cacofonia. Gndirea i cultura lui general i politic se rezuma la spusele fiului su, care exprima n fond tot o platitudine: unde nu e moral, acolo e corupie, i o soietate fr prinipuri, va s zic c nu le are.
Prof. IOAN HAPCA
Zoe Trahanache: tipul adulterineiZoe Trahanache, soia venerabilului domn Zaharia Trahanache, reprezint n pies tipul adulterinei, femeia voluntar i autoritar, i este unicul personaj feminin al piesei i figura feminin cea mai distins din dramaturgia lui Caragiale.Dei nu este membr a partidului din care soul i amantul ei fac parte, ea conduce totul din umbr datorit influenei ei asupra acestora i, de aceea, pentru Farfuridi partidul nseamn n primul rnd madam Trahanache i apoi ceilali.
Prof. IOAN HAPCA
Zoe Trahanache: frivol, energic, hotrt Ea este frivol i i nal soul, iar n momentul descoperirii adulterului lupt din rsputeri ca s-i salveze reputaia, dei, mai presus de aceasta, este poziia social pe care o deine. n atingerea scopului propus este energic, hotrt i apeleaz la toate mijloacele pentru a-l convinge pe Tiptescu s-l sprijine pe Nae Caavencu: se lamenteaz, plnge, lein, amenin, trece de la o stare la alta cu dezinvoltura unei actrie, pentru ca, n final, s ajung la concluzia: n sfrit cine lupt cu Caavencu lupt cu mine....
Prof. IOAN HAPCA
Zoe : o femeie bun, ierttoare, tolerant n drzenia, dar mai ales n disperarea ei, Zoe hotrte: Eu te aleg, eu i cu brbatul meu, considernd c, dac va fi nevoie Vom lupta contra oricui!... Vom lupta contra guvernului. Cnd este stpn pe situaie, vrea s-i dovedeasc lui Caavencu c este o femeie bun, ierttoare, tolerant, dar i cere n schimb s conduc manifestaia public n cinstea alesului, neuitnd s-i aminteasc, nu fr ironie, faptul c asta nu-i cea din urm Camer. De aceea este caracterizat de acesta ca fiind un nger, cnd, din punctul de vedere al altor personaje doar, o dam bine, expresie insinuant i echivoc, avnd n vedere comportarea ei.
Prof. IOAN HAPCA
Nae Caavencu: tipul demagogului ambiios Nae Caavencu este tipul demagogului ambiios. El e: avocat, director-proprietar al ziarului Rcnetul Carpailor, prezident fondator al Societii Enciclopedice Cooperative Aurora Economic Romn i ef al Grupului independent. Caavencu este ngmfat i dorete s parvin, urmrindu-i realizarea intereselor personale indiferent prin ce mijloace o face, conform principiului Scopul scuz mijloacele, pe care i-l atribuie nemuritorului Gambetta sau, altfel spus, conform altui principiu de drept, fiecare cu al su, fiecare cu treburile sale. De aceea, nu se d napoi de la antaj i declar deschis scopul (deputia), considerndu-se ndreptit s-o obin, aa cum nsui remarc, ntr-un limbaj ambiguu care strnete umorul involuntar: vreau ceea ce merit n oraul sta de gogomani, unde sunt dinti... ntre fruntaii politici. Vreau mandat de deputat....
Prof. IOAN HAPCA
Caavencu: limbaj bombastic, pretenios, alteori sentenios Profesiile de avocat i gazetar i favorizeaz demagogia i de aceea, n fraze lungi, sforitoare, ca un actor desvrit, adreseaz auditoriului pe care ncearc s-l impresioneze plngnd, apoi stpnindu-se, apoi hohotind i rostind ntr-un limbaj patriotard vorbe mari gndindu-se la rioara mea, Romnia mea, la fericirea ei, la progresul ei. Un asemenea limbaj bombastic, pretenios, alteori sentenios folosete n orice mprejurare, fie c e vorba de discursul electoral sau de alocuiunea din final, fie c se adreseaz unor personaje ca Tiptescu sau Pristanda i, de aceea, prefectul l i avertizeaz: Ei s lsm frazele... Astea sunt bune pentru gur casc.
Prof. IOAN HAPCA
Caavencu: ipocrit, teatral, sentimental, plin de sine De fiecare dat este ipocrit, teatral, sentimental, plin de sine i dovedete un tupeu ieit din comun. Ct timp este stpn pe situaie este inflexibil, orgolios, agresiv, refuznd orice propunere a lui Tiptescu i ncercnd s-i impun preteniile. Cnd situaia se schimb i i este nefavorabil, devine umil, neputincios i accept fr nici o mpotrivire toate condiiile puse de Zoe. Discursurile sale sunt mostre de incapacitate intelectual. El citeaz fr discernmnt i n necunotin de cauz sau stlcind cuvintele (oneste libere), folosete construcii lipsite de sens (e sublim, dar lipsete cu desvrire, capitalitii - pentru locuitori ai capitalei) ori de-a dreptul stupide (lupte seculare care-au durat treizeci de ani). Limbajul su ltrtor este sugerat chiar de autor prin intermediul unor indicaii scenice i de numele purtat care ne duce cu gndul la verbul a ci cu sensul de a flecri.
Prof. IOAN HAPCA
Tache Farfuridi: imaginea prostului fudul Tot un tip de demagog este i Tache Farfuridi, dar nenzestrat cu abilitatea i cu iretenia celui dinainte, fiind de fapt imaginea prostului fudul, a prostiei solemne. Este i el tot avocat, ca i Caavencu, i membru al comitetelor i comiiilor din care face parte i Trahanache. Trsturile sale fundamentale sunt ngmfarea, prostia i laitatea. El este membru al partidului aflat la putere i candidat al acestuia la apropiatele alegeri parlamentare. Pune pasiune n activitatea politic i e zelos n a apra partidul, deoarece acesta nsemna madam Trahanache, nenea Zaharia, noi i ai notri.
Prof. IOAN HAPCA
Caracterizarea lui Farfuridi: Farfuridi simte manevrele de culise, dar esena i scap i e nemulumit c nu este implicat n acest joc. Totodat, el accept chiar trdarea dac interesele partidului o cer.Este ridicol prin laitate, mai ales c face caz de curajul su, hotrnd n final s trimit la Centru telegrama pe care s-o iscleasc anonim: Trebuie s ai curaj, ca mine! Trebuie s-o iscleti: o dm anonim!Discursul pe care l ine este o mostr. de vorbrie demagogic, dublat de incoeren i prostie fudul. El abund n ticuri verbale (Dai-mi voie!), cuvinte de umplutur, propoziii i fraze neterminate, lips de logic, treceri brute de la o idee la alta, ajungnd la concluzii stupefiante i ridicole prin stupiditatea lor: Din dou una, dai-mi voie: ori s se revizuiasc, primesc! Dar s nu se schimbe nimica; ori s nu se revizuiasc, primesc! Dar atunci sa se schimbe pe ici, pe colo, i anume n punctele... eseniale....n ciuda unei viei aparent ordonate (totul se petrece la trecute fix), care reprezint, de fapt, o existen stereotip, i a calmului su se agit i devine uneori impulsiv, violent, adoptnd o atitudine de moralist intransigent fa de Nae Caavencu, adversarul su politic.
Prof. IOAN HAPCA
Caracterizarea lui Brnzovenescu Iordache Brnzovenescu formeaz mpreun cu Farfuridi un cuplu comic att prin comportare, ct i prin numele lor cu rezonane culinare. i el este avocat i membru al aceluiai partid, i se teme de trdare, fiind la fel de incult, de stupid i de la. Astfel, refuz s semneze depea pe motiv ca E tare! Prea tare! i apoi, n alternativa anonimatului, triete teama de a nu li se cunoate slova la telegraf, suportnd consecine nedorite. Spre deosebire de Farfuridi este mai timid, mai domol, mai calm i ncearc s-i tempereze acestuia excesele de zel: Tache, Tache, fii cuminte!.
Prof. IOAN HAPCA
Caracterizarea lui Dandanache Galeria demagogilor se mbogete cu Agamemnon Dandanache, prezentat, cu evident ironie, de ctre autor drept vechi lupttor de la '48. El este ns imaginea prostului ticlos, pentru c I.L. Caragiale a ntruchipat n el politicianul mai prost dect Farfuridi i mai canalie dect Caavencu. Vorbete peltic i ssit, se adreseaz tuturor cu neicuorule i picuorule, i i motiveaz pretenia la deputie prin faptul c este un vechi lupttor de la 1848 i continu tradiia familiei care a fost reprezentat n toate Camerele: i eu, n toate Camerele, cu toate partidele, ca romnul imparial, ceea ce evideniaz oportunismul personajului.
Prof. IOAN HAPCA
Caracterizarea lui Dandanache Dei, senil, cu un avansat grad de ramolisment intelectual, deoarece confund mereu persoanele, este un antajist notoriu care obine candidatura tot cu ajutorul unei scrisori compromitoare, ca i Caavencu. Spre deosebire de acesta, el pstreaz scrisoarea pentru a o folosi i n alt mprejurare: la un caz, iar... pac! la Rzboiul. Vorbirea lui Dandanache conine numeroase repetiii, cuvinte stlcite i, n lipsa unui vocabular adecvat, apeleaz la limbajul interjecional specific oamenilor primitivi. Toastul rostit la festivitate este o nefericit sintez a tuturor greelilor de exprimare: n sntatea alegtorilor... care au probat patriotism i mi-au acordat... asta... cum s zic de!... zi-i pe nume de!... a!... sufradzele lor; eu, care familia mea de la patuzsopt n Camer, i eu ca romnul imparial, care va s zic... cum am zie... n sfrit s triasc!. Acestui irezistibil comic de limbaj i se altur i comicul de nume prin alturarea celor dou substantive, nume proprii - Agamemnon (care ne face s ne gndim la celebrul conductor aheean, eroul Iliadei) devenit, n mod ridicol, Agami i chiar Gagami) i Dandanache, sugernd ramolismentul cu pretenie de virtute.
Prof. IOAN HAPCA
Caracterizarea Ceteanului turmentat Ceteanul turmentat este, n general, tipul ceteanului comun i al celui naiv i sincer, n special. Are un rol important n desfurarea aciunii, deoarece el este acela care gsete scrisoarea, o pierde i o regsete. Dei are drept de vot i este negustor i apropitar, nu are aspiraii i pretenii politice i nici o anumit opiune, ci reprezint marea mas de alegatori dezorientai i ameii (turmentai) de propaganda electoral. De aceea, ticul verbal al acestuia este: Eu cu cine votez?. Are haz i i trateaz cu indiferena pe toi cei cu care vine n contact, fiind uneori chiar ironic. De aceea, la un moment dat, el rspunde cu deosebit sinceritate, la ndemnul lui Tiptescu de a vota pe cine poftete: Eu nu poftesc pe nimeni, dac e vorba de poft.
Prof. IOAN HAPCA
Caracterizarea Ceteanului turmentat Deseori s-a pus ntrebarea dac Ceteanul turmentat este vicios sau nu, cinstit sau necinstit, sincer sau prefcut, dar dincolo de aceste simple speculaii, el este cel care aduce, ntr-o lume sfiat de pasiuni i interese politice, o nota de umanitate, de naivitate i de sinceritate. Ceteanul turmentat completeaz diversitatea tipologiilor realizate de I. L. Caragiale n comedia O scrisoare pierdut cu o deosebit art, apelnd la diferite mijloace de caracterizare. Astfel, nsuirile personajelor sunt prezentate prin aciune i comportament, prin felul lor de a vorbi (prin limbaj) sau prin nume, prin intermediul altor personaje ori direct de ctre cititor.
Prof. IOAN HAPCA
Raportul dintre diferite personaje Interesant de urmrit este i raportul dintre diferite personaje sau categorii de personaje. Astfel, ele se grupeaz n reprezentani ai puterii (Tiptescu, Trahanache, Zoe, Farfuridi, Brnzovenescu, Pristanda), ai opoziiei (Nae Caavencu, Ionescu, Popescu, popa Pripici), i ai grupului neutru (Agami Dandanache, Ceteanul turmentat, ali alegtori). Pentru realizarea comicului, I.L. Caragiale recurge i la prezentarea unor personaje perechi (Farfuridi i Brnzovenescu sau Ionescu i Popescu) sau a unor structuri triunghiulare.
Prof. IOAN HAPCA
Raportul dintre diferite personajeExist, astfel, triunghiul conjugal constituit din Zoe, Zaharia Trahanache i tefan Tiptescu, triunghiul politic, n componena cruia intr Dandanache, Farfuridi i Caavencu i triunghiul inocenilor, cu grad diferit de inocen, alctuit din Ceteanul turmentat, Brnzovenescu i Pristanda.Toate aceste raporturi existente ntre personaje, diversitatea lor tipologic i a modalitilor de caracterizare folosite de autor dovedesc marea miestrie a lui Caragiale i n privina creionrii unei lumi aparte prin preocuprile i prin relaiile interumane ce se stabilesc ntre membrii si.
Prof. IOAN HAPCA
DESPRE LECIILE CUPRINZNDPersonajele din O scrisoare pierdut Autor > Prof. IOAN HAPCAConcept original i realizare:Numai pentru UZ INTERN laCOALA CU CLASELE I-VIII Vieu de Jos ~ Jud. MARAMUREstr. Principal, nr. 1111Tel. 0262-368013E-mail: [email protected]
Prof. IOAN HAPCA