+ All Categories
Home > Documents > 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

Date post: 03-Jun-2018
Category:
Upload: cucioan1979
View: 224 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 21

Transcript
  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    1/211

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    2/212

    LECIA 01INTRODUCERE N FOTOGRAFIEAPARATUL DE FOTOGRAFIAT

    FUNDAMENTE

    Singurul mod n care poi opri mpul,este s faci o fotograe.

    FOTOGRAFIE

    Dac am traduce din limba greac, ar nsemna desen cu lumin. Poate nici o alt deniie nu este maipotrivit dect aceasta, pentru c la baza oricrei fotograi se gsete lumina.

    DATE IMPORTANTE N ISTORIA FOTOGRAFIEI

    Aristotel descrie nc din anchitate, procedeulde realizare a unei imaginii n camera obscur.Asel dac facem o gaur ntr-o cue ntunecat,pe peretele opus al acesteia apare o imaginersturnat. Alchimii au proprietatea cloruriide argint de a se nnegri dac este expus la lumin,iar Leonardo da Vinci, reueste s descrie i sperformeze camera obscur;

    John Herschel, descoper i descrie n 1819proprietile hiposultului, ce devine asel xatorulfotograc;

    Joseph Nicephore Niepce, reuete s combineprocedeele descrise mai sus, pentru a xa primaimagine fotograc, de o calitate medie, pe o placmetalic cu depunere de halogenur de argint n1829;

    Jacques Mande Daguerre pune la punct procedeul fotograc iar 1839 devine ocial anul inventrii fotograei.Statul francez devine proprietar al inveniei, numit la nceput daghereopie, iar Niepce este dat uitrii;

    Talbot public prima carte despre fotograe n anul 1844;

    n 1847 apare la New York revista The Daguerreopie, iar n 1851 apare la Paris, La lumiere;

    La Londra se deschide prima expoziie de fotograe, n anul 1852;

    Fotograa color a reuit nc de la nceputuri s creeze obiectul de studiu al multor cercettori, ns primul

    care a reuit acest lucru a fost James Clerk Maxwell n 1857;

    n 1858, Felix Nadar realizeaz din nacela unui balon prima fotograe aerian, avea ca subiect Parisul;

    Prima fotograe realizat n istoria omenirii, n 1829 de ctre JosephNicephore Niepce.

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    3/213

    Datorit manipulrii dicile a plcilor care constuiau negavele, se caut o soluie pentru ameliorareaacestora. Primul care reuete s fac acest lucru este George Eastman, care n 1884 realizeaz primul negavexibil, strmoul lmului de astzi;

    Eastman lanseaz primul aparat Kodak n anul 1888;

    Edison breveteaz lmul perforat de 35 mm n 1893, iar rma Agfa lanseaz pe pia primul negav color,

    Agfacolor, n 1916;

    Edwin Lang, reuete s dezvolte fotograa instant, cunoscut sub numele de Polaroid, n 1948. La nceput

    aceasta era alb-negru, varianta color aprnd n 1962;

    n anul 1950 se desfoar primul salon Photokina laKoln;

    Texas Instruments depune primul patent pentru o camerfotograc fr lm n 1972;

    Kodak prezint n 1990, modelul DCS 100, primul aparat defotograat digital, disponibil publicului larg. n mai puin de10 ani aparatele digitale au devenit un bun de larg consum,relansnd asel termenul de fotograe.

    APARATUL DE FOTOGRAFIAT

    Tipuri construcve:

    Aparate foto pe lm (analogice); Aparate foto digitale.

    Ambele puri de mai sus pot :

    Aparate foto compacte point & shoot (compact zoom) ibridge; Aparate foto cu vizare prin obiecv - SLR (Single LensReex); Aparate foto pentru format mediu, mare, panoramic.

    Indiferent de pul aparatului, la baza lui stau aceleaicomponente. Pe parcursul acestui curs vom vorbi n generaldespre cele mai uzuale aparate foto digitale i n specialdespre aparatele SLR.

    La aparatele compacte, indiferent dac sunt point & shootsau mai avansate, vizualizarea fotograei nu se face directprin obiecvul aparatului ci printr-un vizor auxiliar. Acestapoate o simpla deschiztur n carcasa aparatului laaparatele compacte cele mai simple, sau poate un ecran

    Cele mai uzuale puri construcve de aparate: analog SLR (Nikon F6),compact (Nikon Coolpix L18), bridge (Nikon Coolpix P80), DSLR profesional

    (Nikon D3x).

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    4/21

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    5/215

    Obiecvul

    Obiecvul este singurul element construcv ce permite accesul luminii n aparat, controlnd cantatea delumin care ajunge pe lm sau pe senzorul digital cu ajutorul diafragmei. Este de asemenea elementul cheie

    n determinarea cadrului i a calitii nale a fotograei.

    Un obiecv este compus din mai multe lenle, concave i convexe, proiectate asel nct s focalizeze lumina

    ctre punctul de formare al imaginii. Caracteriscile principale ale obiecvelor sunt distana focal (msuratn mm) i luminozitatea (f/nr.).

    Diferena dintre obiecvele cu distan focal scurt (superangulare) i cele cu distan focal lung(teleobiecve), este dat n primul rnd de unghiul de formare al imaginii, adic gradul de cuprindere al sceneipe care o fotograem. Asel un obiecv de 15mm poate avea un unghi de 110 grade, n mp ce un teleobiecvde 200mm are numai 12 grade.

    Clasicare

    Dup distana focal, obiecvele se mpart n:

    superangulare, cu distana focal pn n 40mm; obiecve normale, cu distana focal n jur de 50mm; teleobiecve, cu distana focal peste 70mm.

    Obiecvele se mai pot clasica n obiecve cu distan focal x i obiecve zoom, cnd putem modicadistana focal a acestora cu ajutorul unui inel.

    n funcie de ulizarea lor putem avea obiecve speciale, cum ar celemacro, ce pot focaliza la distane mici fa de subiect sau sheye, ce au un

    unghi foarte mare de cuprindere.

    Luminozitatea unui obiecv este dat n special de diametrul lenlelorce intr n constuirea acestuia i de calitatea materialului din care suntfabricate. Controlul luminozitii este dat de diafragm (notat f/nr.). Cu ctaceasta poate ajunge la o deschidere mai mare, cu att obiecvul devine mailuminos.

    Obiecve Nikkor, 14-24mm f/2.8 (superangular), 24-70mmf/2.8 (normal), 105mm f/2.8 (x macro), 70-200mm f/2.8(teleobiecv), 600mm f/4 (teleobiecv x).

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    6/216

    Obiecvele zoom i modic luminozitatea n funciede distana focal aleas, dar exist i obiecve maiperformante care pstreaz aceai luminozitate,indiferent de distana focal folosit.

    Fotograile din dreapta sunt realizate cu un teleobiecv zoom70-300mm, f/4-5,6, de la o distan de 1,8m. Se poate observacum scade deschiderea diafragmei pe msur ce se mretedistana focal.

    SFAT PRACTIC Folosirea obiecvelor

    Pentru c acest curs nu este unul tehnic, o s punemmai mult baz pe partea pracc, pentru a nvacum s folosim un obiecv pentru a avea rezultateledorite.

    Dac vrem s captm un peisaj vast, sau dac n cadru

    vrem s cuprindem o cldire mare, atunci cu sigurantrebuie s folosim un obiecv superangular. O distanfocal prea mic ns deformeaz perspecva, ajungndca la obiecvele sheye, s curbeze imaginea. Aa ci aceast distan focal trebuie aleas n funcie desubiect.

    Dac vrem s decupm din peisaj numai anumite priaate la distan, sau dac vrem s surprindem animaleslbace, atunci trebuie s lucrm cu un teleobiecv.

    Cu ct distana lui focal este mai mare, cu att maimult acesta va apropia subiectul, mrind imaginea luin cadru.

    Dac alegem drept subiect o oare, atunci nu vomvrea ca ea s apar numai un punct n cadru, ci dincontr s e ct se poate de mare. Putem realiza acestlucru dac fotograem cu un obiecv macro, ce ne vapermite apropierea de oare la doar civa cenmetri.Obinem asel i o perspecv interesant.

    Alegerea obiecvelor se face n funcie de ceea cefotograem, dup cum ai vzut. Normal c de celemai multe ori suntem limitai de obiecvul pe care lavem, ns dac m ce ne place s fotograem vomputea s ne alegem i obiecvul potrivit. Dac deexemplu alegem s facem portret n studio atunci unobiecv cu o distan focal ntre 50mm i 100mm ar cel mai indicat. Dac vrem s fotograem arhitecturtrebuie s lum n calcul un superangular de 12mm cene poate ajuta s surprindem cldirile mari i nalte

    i interioarele. Dac fotograem animale sau sportcu siguran o s avem nevoie de un teleobiecv deminim 300mm. Cel mai probabil genul fotograc ncare se folosete ntreaga gam de obiecve, de lasuperangular la teleobiecv este peisajul.

    distana focal 70mm, f/4

    distana focal 105mm, f/4,2

    distana focal 155mm, f/4,5

    distana focal 300mm, f/5,6

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    7/217

    STUDIU DE CAZ - folosirea obiecvelor i unghiul de cuprindere

    n cele trei fotograi de mai jos putem vedea ce nseamn unghiul de cuprindere al unui obiecv. Prima imagine ne arat cascadafotograat cu un obiecv superangular la o distan focal de 18mm. Asel avem cuprins n imagine ntreaga cascad. A douafotograe este realizat cu 70mm i am cuprins n cadru doar o parte din cascad. Ulma fotograe este realizat cu 135mm, cuajutorul unui teleobiecv i ne arat un mic detaliu. (Cheile Bicazului, Hmaul Mare)

    Obiecv 12-24mm f/4Foto 18mm, f/22 - 1,3s

    Obiecv 28-70mm f/2.8Foto 70mm, f/32 - 1,8s

    Obiecv 70-300mm f/4-5.6Foto 135mm, f/36 - 3s

    Diafragma(Aperture)

    Cu ajutorul diafragmei se controleaz cantatea de lumin care intr n interiorul aparatului i sensibilizeazsenzorul digital. Aceasta se msoar cu ajutorul numrului f/, care este un raport ntre diametrul zic al lenleiobiecvului i distana focal a acestuia. Un numr f/ mic desemneaz o deschidere mai mare a oriciului dinmecanismul diafragmei, un numr f/ mai mare va desemna o deschidere mai mic. Fiecare pas se numetetreapt de diafragm sau f/stop. Ca i exemplu, la f/2,8 avem o diafragm foarte deschis, iar la f/22 una foarte

    nchis.

    STUDIU DE CAZ

    n prima imagine am folosit o diafragmf/5 i un mp de expunere 1/13s, pentru aevidenia subiectul de fundal.

    n cealalt imagine am folosit f/22 cu 2,2s.Dup cum se observ profunzimea de cmpeste mult mai mare datorit diafragmei mainchise. Pentru c a intrat mai puin lumin,a fost nevoie de un mp mult mai lung de

    expunere.

    Putem jongla cu treptele de diafragm,pentru punerea n valoare a unui subiect saupentru a obine anumite elemente creaven imagine.

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    8/218

    Deschiderea diafragmei controleaz profunzimea de cmp a cadrului. Asel dac folosim un numr f/ mic,adic o deschidere mare, vom obine o imagine n care planul focalizat este clar, iar restul neclar. Folosind odiafragm mai nchis obinem o profunzime mai mare n cadru i mai multe detalii n imagine. Profunzimeade cmp este acea poriune din imagine care este redat clar.

    STUDIU DE CAZ - profunzimea de cmp

    Fotograile de mai sus v arat cum se modic profunzimea de cmp n funcie de zona focalizat i numrul diafragmei ales. Aseldac focalizm pe prima gurin i avem o diafragm deschis, f/2.8 n exemplu, aceasta va redat clar n comparaie cu celelalte caresunt neclare. Dac mutm focalizarea pe o alt gurin i pstrm aceeai diafragm vom avea aceeai profunzime de cmp mic. Dacsetm o diafragm mai nchis, f/32 n exemplu, vom avea profunzime de cmp maxim, dar un mp de expunere mult mai lung.

    Folosind o diafragm aleas corect putei foarte uor s evideniai subiectul fa de fundal. n cazul primei fotograi de mai jos, amales o diafragm f/10 pentru a avea un cmp de profunzime mai mare i pentru a putea s redau corect ntreaga frunz de ferig.

    Fundalul ntunecat aat la distan este scos din planul de focalizare i completeaz frumos imaginea. n fotograa a doua cu odiafragm deschis oarea a fost mult mai bine scoas n eviden, iar obiectele aate n faa i n spatele acesteia au devenit neclare.(Valea Ialomiei, Bucegi - foto 1; Dealul Lempe, Braov - foto 2)

    f/2.8 - 1/30s f/2.8 - 1/30s

    f/2.8 - 1/30s

    f/10 - 1/250s

    f/32 - 3s

    f/4.8 - 1/1500s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    9/219

    Obturatorul(Shuer)

    Obturatorul este un mecanism cu ajutorul cruia se controleaz mpul de expunere al senzorului la lumin.Pracc obturatorul rmne deschis din momentul n care apsm butonul de declanare i pn la terminareampului ales de noi sau automat de aparat.

    Controlul se face n trepte, ce pot reprezenta fraciuni dintr-o secund sau mai multe secunde. Dac vorbim

    de mp de expunere 1/30s atunci avem a treizecea parte dintr-o secund. Aparatele compacte au mp maximde expunere 15s, n mp ce SLR-urile au 30s, iar n plus au i funcia BULB, obturatorul rmne deschis attamp ct este apsat butonul de declanare. Aparatele de fotograat compacte sunt limitate i la mpii foartescuri, n mp ce unele SLR-uri ajung i la valori de 1/8000s.

    Dac spuneam despre diafragm c este cea care controleaz profunzimea de cmp n imagine, obturatoruleste cel care controleaz micarea redat n fotograe.

    STUDIU DE CAZ

    Cu o diafragm f/5.6 i un mp de expunerede 1,3s, am putut reda n prima fotograeo uoar micare a oamenilor. Cele treiperechi sunt redate diferit n funcie deviteza cu care se micau n cadru. (Braov)

    n fotograa a doua, am folosit o diafragmnchis, f/18, pentru a avea o profunzimemare, iar obturatorul a stat deschis mp de30s. n tot acest mp n cadru au explodatmai multe arcii ce au creat un frumos

    efect. (Braov)

    STUDIU DE CAZ - folosirea micrii n fotograe

    Timpul de expunere ne ajut uneori s realizm unele efecte de micare interesante n fotograe. Asel pentru a simula o adiere

    de vnt ntr-un cmp de ori putem selecta un mp mai lung iar micarea acestora va perceput n fotograe printr-o neclaritateinteresant. (Valea Gaura, Bucegi)

    f/22 - 1/30s f/22 - 1/8s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    10/2110

    SFAT PRACTIC - Timp de expunere sau diafragm, ce s alegem?

    nainte de a rspunde trebuie s m c multudinea de combinaii dintre obturator si diafragm creazexpunerea la lumin a fotograei. Ce este ns mai interesant, s folosim o diafragm nchis i un mp lung,sau una deschis i un mp ct mai scurt? Fotograa poate la fel de bine expus, ns rezultatele vor diferite. Trebuie s avem n vedere doi factori, unul pur tehnic iar cellalt creav.

    Din punct de vedere tehnic, uneori suntem nevoii s folosim un mp de expunere ct mai scurt, pentru a numica aparatul n mp ce fotograem n lipsa unui trepied, ntr-o zon cu lumin slab. Ne vedem asel nevoiis reducem mpul de expunere i implicit i profunzimea de cmp oferit de o diafragm deschis. n cazuldiafragmei, trebuie uneori s mrim deschiderea acesteia, pentru a reduce mpul de expunere, din acelaimov, pentru a nu realiza fotograi micate. Renunm asel la profunzimea de cmp.

    Din punct de vedere creav, lucrurile sunt limitate doar de imaginaia noastr i de ceea ce vrem s exprimmn fotograe. Dac avem nevoie de o profunzime mare de cmp, ca de exemplu n cazul unui peisaj, atuncialegem o diafragm mai nchis pentru a vedea clar din prim-plan pn n planul ndeprtat al imaginii. Dacdin contr vrem s evideniem un anumit subiect de fundal, cum ar cazul unui portret, atunci trebuie s

    folosim o diafragm mai deschis.

    n cazul mpului de expunere, un mp scurt ne va nghea micarea n cadru, iar unul lung i va permiteacesteia s se evidenieze n fotograe. Dac fotograem n condiii n care lumina este foarte slab, sau dacfotograem noaptea, atunci cu siguran vom avea nevoie de mpi de expunere ct mai lungi.

    Pentru a nelege toate aceste aspecte prezentate trebuie s facei ct mai multe experimente i s v antrenain primul rnd cu programele semiautomate prezente pe aparatele SLR si pe unele compacte. n acesteprograme o sa putei regla un singur parametru, diafragma sau obturatorul, cellalt ind reglat automat dectre aparat.

    Lacul Garda, Italia - f/4 - 1/2000s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    11/2111

    SFAT PRACTIC Cum s realizm fotograi ct mai clare?

    Aa cum spuneam i mai sus elementul cheie n a avea fotograi ct mai clare este mpul de expunere. Cu ctacesta este mai lung, cu att crete riscul micrii aparatului. Mai nainte de orice, trebuie s ncepem prin a

    nva poziia corect de inere a aparatului n mn. Mna dreapt trebuie s in ferm aparatul, iar n podulpalmei stngi s sprijinim obiecvul acestuia. Avem asel acces foarte uor la inelele de zoom i claritate aleobiecvului. Acest sfat este desnat n special ulizatorilor de SLR-uri i compacte zoom care au obiecve

    ce nu se retrag n corpul aparatului. Pe ct posibil mna stng se va sprijini cu cotul de corp atunci cndfotograem din picioare sau de genunchi atunci cnd fotograem dintr-o poziie mai joas. Picioarele, atuncicnd stm ridicai, trebuie s e unul n faa celuilalt, iar corpul uor ntors ctre dreapta. Atunci cnd avem la

    ndemn ziduri, copaci sau chiar maina, ne putem sprijini braele pentru o poziie mai sigur.

    O regul generic a fotogralor spune c pentru a nu obine imagini neclare, trebuie s adaptm mpul deexpunere la focala obiecvului atunci cnd fotograem din mn. Asel la o distan focal de 30mm, trebuies folosim minim un mp de 1/30s iar la o focal de 200mm avem nevoie de 1/200s. Observm asel cum, cuct distana focal crete, cu att trebuie s m mai ateni la micarea aparatului.

    Cea mai bun metod pentru a face fotograi clare este s folosim un trepied. Nu numai c aparatul nostruva sta nemicat, dar vom putea s cadrm mult mai uor. Cnd fotograem n condiii de iluminare dicile sauatunci cnd fotograem noaptea, trepiedul este indispensabil.

    Fotograa de mai jos nu ar putut realizat fr ajutorul unui trepied. Obturatorul aparatului a stat deschis mp de 5s, mp deexpunere ce nu mi-ar permis s realizez imaginea din mn. (Piaa Sfatului, Braov) - f/8 - 5s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    12/2112

    Vizorul

    Dispozivul ce permite vizualizarea imaginii nainte de nregistrarea acesteia se numete vizor. Cu ajutorulacestuia se stabilete compoziia i claritatea imaginii. n funcie de construcia aparatului acesta poate cuvizare direct prin obiecv, n cazul SLR-urilor; cu vizare cu ajutorul unui ecran LCD care arat ce se vede prinobiecvul aparatului, model folosit la majoritatea compactelor; sau cu vizare lateral, printr-o deschiztur,model folosit din ce n ce mai rar.

    Sistemul de captare al imaginii

    Aici putem vorbi n primul rnd de lmul fotograc, dar i de ntregul ansamblu care l pune n micare.La aparatele digitale dispare sistemul de micare, locul acestuia ind luat de circuitele electronice, iar locullmului de senzorul digital.

    CUM MI ALEG APARATUL DE FOTOGRAFIAT CARE MI SE POTRIVETE?

    Este o ntrebare la care, mai devreme sau mai trziu, trebuie s gseasc rspuns ecare fotograf. Piaa este

    una foarte vast, rmele productoare sunt numeroase, iar gama produselor poate nucitoare pentru unnecunosctor. n connuare o s ncerc s stabilesc cei mai importani factori care v pot inuena deciziile ide care trebuie s inei cont.

    1. Bugetul Este poate, dei nu ne place, cea mai esenial parte. nainte de a ne avnta n lumea aparatelorfotograce trebuie s ne stabilim un buget orientav. Acesta cu sigurana va modicat n funcie de alegere,dar ne va uura foarte mult cutarea, vom unde s ne orientm. Dac nu dispunem de foarte muli baniatunci trebuie s optm pentru un aparat compact, de preferabil unul mai avansat, care s ne sasfacpreteniile. Dac ns avea bani sucieni atunci ne putem orienta ctre un SLR. Aici vom avea de ales dintrepreuri foarte variate, exist o gam entry level pentru nceptori, o gam pentru amatorii cu pretenii i unadedicat n special profesionilor.

    2. Ulizarea nainte de a cumpra un aparat trebuie s m pentru ce l vom uliza n mod frecvent. Trebuies facem aici diferena ntre doi termeni: amator i profesionist. Amatorul face fotograi de plcere ca ihobby, iar profesionistul este cel care cg bani de pe urma fotograei. Uneori cei doi termeni sunt neleigreit, iar profesionistul este considerat mai bun fotograf dect amatorul, o concepie greit. Odat stabilitinta, putem considera c orice aparat este bun pentru amator, totul depinznd de ceilali factori descrii aici.La profesionist ns se pune problema alel. Trebuie avut n vedere scopul fotograilor, dac este vorba depublicitate atunci cel mai probabil vom avea nevoie de un aparat cu mai muli mega pixeli, pentru ca printuriles arate impecabil. Dac este vorba de fotojurnalism, avem nevoie de o vitez mare de reacie a aparatului,pentru a surprinde ecare moment n mp ul, deci excludem varianta unui compact. Dac fotograem n

    natur, vom avea nevoie de o gam variat de obiecve. Aa c trebuie s stabilim nainte de a cumpraaparatul ace parametrii cheie de care trebuie s inem cont.

    3. Genul de fotograe preferat Putem face orice gen de fotograe cu orice p de aparat, dar rezultatele vor complet diferite dac folosim aparatul corespunztor. De exemplu putem s fotograem un animal de la 100de metri cu un compact, dar el va un punct n imagine, putem ns s folosim un teleobiecv sau un zoommare, pentru ca rezultatul s e mult mai bun. n funcie de ceea ce ne dorim s fotograem trebuie s alegemaparatul. Varianta cea mai simpl aici este alegerea unui SLR, care se poate adapta cu ajutorul obiecvelor ial altor accesorii la orice gen de fotograe.

    4. Brand-ul Fr s vrem uneori devenim parzanii unei anume mrci de aparate. Acest lucru ne va inuenabineneles alegerea. Trebuie ut ns c, odat aleas marca, n special n cazul aparatelor SLR, va maidicil s o schimbm cu alta ulterior. Obiecvele, bliurile i accesoriile cumprate pentru o marc nu semai potrivesc cu alta, dect n cazuri foarte rare. Aa c dac nu vrei s v schimbai ntregul echipamentfotograc odat cu aparatul, alegei de la nceput o marc bun creia s i rmnei deli.

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    13/2113

    5. Fotograa nal Dac ne dorim ca fotograile s arate bine imediat ce le descrcm din aparat, atuncitrebuie s optm pentru un compact. Dei nu vor arta impecabil printate la dimensiuni mai mari, fotograilevor bine saturate i frumoase imediat ce le-am fcut. Dac lucrm ns cu un aparat SLR, atunci trebuie savem n vedere o editare i o procesare ulterioar a imaginilor pe calculator. Rezultatele vor mult mai bune,dar necesit mai mult mp i cunone de procesare ntr-un soware de specialitate.

    Am enumerat poate cele mai importante aspecte n vederea alegerii aparatului, ele pot cu siguranmai multe. Important este s m c nu aparatul face fotograa, ci fotograful care st n spatele lui.

    CURAREA I NTREINEREA ECHIPAMENTULUI FOTOGRAFIC

    Trebuie ut c este bine s ncercm s meninem aparatul curat i s l ferim ct de mult posibil de curriexcesive. Dac totui este nevoie s facem aceste operaiuni avem nevoie de o pensul n, o pompi decauciuc i de o crp moale. n comer se gsesc truse speciale care conin toate aceste elemente. Cu acesteustensile putem face o curare exterioar a aparatului i putem indeprta praful din interiorul corpului cuajutorul pompei. Operaiunile trebuie fcute cu delicatee, pentru a nu zgria suprafeele.

    Lenlele obiecvelor i senzorul se cur numai cu substane speciale i de preferabil la centre specializate.

    Dac dorii s facei singuri acest lucru atunci consultai cu atenie informaiile din domeniu i folosii numaiproduse create special n acest scop.

    Prevenv putei proteja aparatul de fotograat prin folosirea unor geni i huse speciale. Obiecvele pot deasemenea protejate cu ajutorul unui ltru UV sau Skylite, lsat permanent pe obiecv.

    TEMA 01 Lucrul cu diafragma i mpul de expunere

    Pentru aceast prim tem v propun dou experimente care s varate cum s lucrai cu cele dou componente creave ale aparatului

    de fotograat.

    EXPERIMENTUL 01 Aranjai pe o mas cteva obiecte mai micii fotograai n lungul lor. Folosind diferite valori ale diafragmei(recomandat s ulizai programul semiautomat - prioritate dediafragm - notat A sau Av la majoritatea aparatelor), realizaicteva fotograi n care s se vad profunzimea de cmp. ncercais focalizai pe diferite obiecte din cadru pentru a muta punctul declaritate maxim n diferite zone.

    EXPERIMENTUL 02 Folosind o lumnare, realizai cteva fotograi ncare s difere mpul de expunere (recomandat s ulizai programulsemiautomat - prioritate de mp - notat S sau Tv la majoritateaaparatelor), pentru a obine imaginea crii nemicat i nmicare.

    Cele mai bune cinci imagini obinute trebuie s le ncrcai n meniul deTEM aferent leciei. Dup vericare o s primii un feedback asupraimaginilor i diverse comentarii pentru mbuntirea acestora.

    PONT Focalizarea se face atunci cnd subiectul se a pe unul dintre punctele de focalizare ale aparatului i apsai butonul de declanarepna la jumtate, fr a declana. innd apsat putei chiar recadra imaginea. Focalizarea o putei face i manual pentru a v uura lucrul.Dac avei, folosii un trepied pentru a lucra mai uor i pentru a obine rezultate mai bune.

    Pentru a putea urma acest curs mai uor i pentru a nelege toate leciile i exemplele pracce trebuie mai nti de toate s v cunoateiaparatul. Recomandarea mea este s cii manualul acestuia i s nvai cum funcioneaz. Personal v pot rspunde la toate ntrebrilelegate de funcionarea general, dar va greu s cunosc date despre funcionarea ecarui model n parte, mai ales la aparatele compacte.

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    14/2114

    GALERIE FOTO

    Un mp lung de expunere poate crea o micare frumoas precum cea a apei din aceast fotograe. Pentru a obine cel mai lungmp alegei cea mai nchis diafragm pe care obiecvul o permite. Cheile Znoagei, Bucegi - f/22 - 2,6s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    15/2115

    Uneori putem crea imagini simbolice ajutai de profunzimea de cmp. Pracc subiectul fotograei este crucea, dar biserica neclardin fundal completeaz foarte mult povestea. Ne arat spaiul n care este amplasat subiectul, dar ne i adaug un plus de culoare ivaloare cadrului nal. Fotograa nseamn n mare msur imaginaie i viziune proprie, aa c nu ncetai s experimentai.

    Biserica Sfnta Treime Schei, Braov - f/5.6 - 1/250s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    16/2116

    n fotograa de peisaj, pentru a avea o profunzime de cmp ct mai mare trebuie s folosim o diafragm mai nchis, cu att mai multcu ct avem obiecte n prim-plan pe care vrem s le redm clar.

    Buca, Leaota - foto 1; Vulcanii Noroioi - foto 2.

    f/32 - 1/13sf/11 - 1/125s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    17/2117

    Dei ambele fotograi de mai jos sunt realizate cu o diafragm f/8, se observ o profunzime de cmp total diferit. Acest lucru sentmpl atunci cnd fotograe foarte aproape de subiect. n fotograa cu oarea am focalizat foarte aproape de lenla aparatului iacest lucru a dus la scderea profunzimii de cmp. n fotograa a doua, avem o profunzime mult mai mare datorit focalizrii pe unplan mai ndeprtat.

    Muntele ureanu - f/8 - 1/600sLalea pestri, Reci - f/8 - 1/250s

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    18/2118

    f/5.6 - 1/4000sf/5.6 - 1/1250s

    Orice gen de fotograe ai alege vor exista situaii cnd va trebui ca subiectul s e bine evideniat fa de fundal. Diafragma este ceacare face diferena. La prima fotograe profunzimea este destul de mic i cuprinde numai prile eseniale ale cocorului. La a douafotograe, partea din spate a zebrei este neclar i completeaz frumos imaginea. Parc zoologic, Germania (ambele).

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    19/2119

    Braul Sfntu Gheorghe, Delta Dunrii - f/45 - 1/2sSrturi, Delta Dunrii - f/8 - 1/45s

    Micarea creav din fotograe poate redat n multe feluri. n prima imagine, dei mpul nu mi permitea o fotograe clarrealizat din mn, am reuit un efect interesant cu aripile lebedelor n micare. La a doua fotograe, cu ajutorul trepiedului amcompus n aa fel nct s am elemente stace precum stuful i elemente n micare precum apa. Datorit mpului mai lung deexpunere, aceasta din urm a cptat o neclaritate uniforma ce imprim un efect de micare.

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    20/2120

    Petera Mgura, Apuseni - f/2.8 - 14s

    Petera Mgura, Apuseni - f/2.8 - 2s

    Spuneam la nceputul cursului c fotograe nseamn desen cu lumin. Poate niciunde altundeva nu poi experimenta mai mult acestlucru dect n peter. Acolo ai pracc posibilitatea s desenezi ceea ce vrei s apar n fotograe, poziionnd lumina acolo undetrebuie. Bineneles c mpul lung de expunere este esenial, iar fr un trepied bun nu trebuie s ne aventurm.

  • 8/12/2019 01 Introducere in Fotografie Aparatul de Fotografiat Fundamente

    21/21

    PHOTOLIFE SRLToate fotograile (cu excepia celor de pe primele patru pagini), imaginile, graca, textul i conceptul grac aparin PHOTOLIFE srli fotografului DAN DINU. Orice folosire a acestor materiale, sub orice form, fr cesionarea dreptului de ulizare este interzis.Orice abatere de la cele menionate mai sus i orice ulizare neautorizat a materialelor prezentate n acest curs, se supune legilor nvigoare i va sancionat ca atare.

    www.dandinu.net - www.photolife.ro

    PARTENERI

    www.nikonis.ro www.f64.ro www.amedesign.ro www.arta-inramarii.ro

    www.photosetup.ro www.gitzo.com www.manfroo.com www.kata-bags.com

    PARTENERI MEDIA

    www.foto-magazin.ro www.ghidromania.ro www.phototravel.ro


Recommended