+ All Categories
Home > Documents > 0 Realismul Socialist Si Literatura Ideologiei Comuniste.

0 Realismul Socialist Si Literatura Ideologiei Comuniste.

Date post: 10-Nov-2015
Category:
Upload: anastasiastefan8633
View: 271 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
realism
62
Realismul socialist şi literatura ideologiei comuniste Studiu de caz Profesor: Alina Burcă Elevi: Bocşe Claudiu Cuc Andreea Derecichei Denis Eghedi Mădălina Şuteu Adrian Clasa: XII A
Transcript

Realismul socialist i literatura ideologiei comuniste

Realismul socialist i literatura ideologiei comuniste

Studiu de cazProfesor: Alina BurcElevi: Boce Claudiu Cuc Andreea Derecichei Denis Eghedi Mdlina uteu AdrianClasa: XII A

Anii 1957 i 1958 sunt emblematici pentru jocul de-a oarecele i pisica, practicat de Putere n direcia libertii de opinie, dezbatere i creaie din sectorul literar. Cci, dac o bun parte din primul an s-a consumat n dezbateri despre Modernism i Tradiionalism, vehiculndu-se, pentru prima dat dup zece ani de izolaionism cultural, o serie de nume, formule i posibile modele interbelice romneti ori strine, din dorina legitim a scriitorilor, nu numai de a face o legtur i cu alte experiene estetice dar mai ales de a gsi o soluie de ieire din impasul- recunoscut de toi: ideologi, critici, creatori- n care ajunsese realismul socialist, aadar, dac n 1957 sperana emanciprii literare mai nsufleea condeierii, n 1958 aceasta prea definitiv spulberat.

Anul 1958 este anul n care cele dou bastioane de pres i propagand comunist, Lupta de clas i Scnteia intervin, cu duritatea i intransigena binetiute, pentru stoparea esteticului, deviaionismului burghez, mpciuitorismului, neutralismului i a altor doctrine identificate n scurta pauz ideologic, abateri i devieri care ameninau s sparg unitatea frontului creator, s altereze puritatea i originalitatea metodei realismului socialist.

Anul 1958 va fi, aadar, anul campaniei de aprare a realismului socialist, campanie nceput, de fapt, nc din anul percedent, ca reacie la posibila contaminare estetic a acestuia cu Modernismul i Tradiionalismul, alian imaginat i ncercat de civa naivi, ndeobte poei.

Dar anul 1958 a nsemnat, mai ales, anul revizionismului estetic. O ans pe care i-au acordat-o cteva culturi i literaturi vecine nregimentare n aceeai formul creatoare, fr trecut i fr viitor, a realismului socialist. O ans ratat de lumea artistic romneasc- ntrziindu-se, astfel, recuperarea modernitii i scurtarea decalajelor- datorit vigilenei combative a corpului de critici, ideologi i scriitori fruntai, corp al elitei propagandei marxiste, cel care proiecta, alimenta i cluzea mecanismul literar.

Beneficiind de concepia marxist-leninist, scriitorii notrii au putut rezolva consecvent, cu un realism deplin, teme ale trecutului, tipuri alt dat nceoate din pricina opacitii ideologice. Tema major, care trebuie s stimuleze cu precdere eforturile creatoare rmne tema vieii contemporane. Literatura trebuie s participe la uriaul procesde transformare a oamenilor. Nu se poate despri viziunea artistic original de sarcinile educativ-politice n munca literar. Energia maselor urcnd astfel treptele civilizaiei i culturii- iat tema nou a realismului socialist.Comunismul a redat artei virilitatea ei, marele sens al responsabilitii fa de cei crora li se adreseaz. Modului contemplativ, ajuns la sterilitate sau la diversiune, i s-a opus modul militant de a nelege, de a reda lumea. Tristele generalizri ale unor neputincioi denot reaua credin interesat de a identifica o faz a unui proces fr precedent n istorie cu procesul nsui n nencetata dezvoltare revoluionar. Orientarea pe care a cptat-o literatura noastr, sub ndrumarea partidului, nc din primii ani de dup august 1944, era o orientare just, rodnic.

Georgeta Horodinc spunea : Poezia noastr actual, prin cei mai de seam reprezentani, ne demonsteaz de asemeni, c apropierea poeilor contemporani de socialism, le-a creat o optic special, revoluionar i moderat asupra lumii, aa c nct nu numai orientarea lor tematic probeaz adeziunea la cauza clasei muncitoare. Universul lor de imagini- dovad de nsuire autentic, profund a concepiei marxiste- este un univers familiar omului contemporan, omului care triete n condiiile construirii unei societi noi. Mihai Beniuc este un poet care cnt cu osebire o seam de sentimente i de valori tradiionale. Marcel Breslau este poetul contemporaneitii acute prin firescul cu care se mic n spaiul vieii noastre, n domeniul noiunilor recente intrate n viaa de partid i de stat. n versurile Mariei Banu, ndrgostiii pleac n excursie, viseaz s strbat spaiile cosmice. Nina Cassian a descoperit un cancer al lumii- bazele americane.Realismul socialist, acest prim curent literar i artistic de stat, fenomen unic n istoria literaturilor i a statelor, de instituionalizare a creaiei- devenit canal de transmisie a ideologiei oficiale, cu scopul de a forma adepi devotai (omul nou)- aadar realismul socialist a aprut i a triumfat nti n poezie. i aceasta, n condiiile n care, crendu-se fr burghezie, i mpotriva ei, peisajul literar devenise aproape o tabula rasa prin eliminarea celui mai nsemnat i emulativ segment: lirica interbelic- doar prin pstrarea unor firave rdcini ale culturii de stnga- n fruntea creia s-a pus un grup restrns de tineri scriitori mai mult sau mai puin afirmai n perioada interbelic (ex. Eugen Jebeleanu, Demostene Botez, Zaharia Stancu, Cicerone Teodorescu .a.). n superbia lor demiurgic, primii lideri ai pre-realismului socialist (denumit pe atunci cultur pentru masse, cultur n sens unic, literatur nou) ddeau prea puine anse de participare la noua paradigm, vechi generaii de scriitori, tritori n vreme.

Comunitii au introdus n problema literaturii i ndeobte a culturii romneti cteva culturi noi. Ele s-ar rosti aa: nti, arta este o funcie social i istoric. Eti cntreul vremii tale. Al doilea: arta este expresia vieii societii ntregi, i n special a prii celei mai importante a societii. Al treilea: arta trebuie s fie neleas i gustat de societatea ntreag, de poporul ntreg. Al patrulea: arta adevrat trebuie s porneasc de la marea tradiie a trecutului, fr a o nega sau a o nimici, dar fr a o imita servil, ci ncercnd s o depeasc.

Aa cum ne ateptam, autorii preferai de edituri, autorii de cas ai celei de-a doua jumti de secol XX, sunt n deobte nume consacrate, arhitiute, cu care ne-am familiarizat din 1948 ncoace. De pild, din liric: Nina Cassian, Mihai Beniuc, Eugen Jebeleanu, Victor Tulbure, Demostene Botez, Gh. Tomozei, Geo Bogza .a. Poeii notri valoroi, de la Arghezi i Beniuc, la Maria Banu, Dan Deliu, Victor Tulbure, Nina Cassian .a. , pn la cei mai tineri ca Andrioiu, Tomozei .a., au scris poezie politic, au exprimat, nu o dat artistic participarea lor la lupta clasei muncitoare, nu o dat s-au autodenumit soldai ai partidului.

Geo Bogza(n. 6 februarie 1908, Blejoi d. 14 septembrie 1993) a fost un scriitor, jurnalist, poet romn, teoretician al avangardei. Geo Bogza s-a nscut la 6 februarie 1908, la Blejoi lng Ploieti, ca fiu al lui Alexandru Bogza i frate mai mic al lui Alexandru Bogzai frate mai mare al lui Nicolae Bogza, numele adevrat al scriitorului Radu Tudoran.

A fost poet, reporter, creator al reportajului literar romnesc, teoretician al avangardei, autor al ctorva din textele ei definitorii ( Urmuz, Exasperarea creatoare, Reabilitarea visului), poet de mare ntindere, de la ciorchinul de negi alJurnaluluila recea i solemna puritate a luiOrion, ziarist de curajoas i consecvent atitudine democratic, patriotic, umanist (Anii mpotrivirii-1953, Pagini contemporane, Paznic de far), reporter al unor lumi, ri, priveliti, meridiane devenite componente ale unui univers particular, specific scriitorului, prozator al opulenei tmpe (nmormntri) i al plictisului exasperant provincial (O sut aptezeci i cinci de minute la Mizil) al destinului individual tragic (Cum a nnebunit regale petrolului), al absurdului (Moartea lui Iacob Onisia), cntre, de amplitudine whitmanian, al neamului din Carpai (Cartea Oltului), sub semnul dorinei de navuire Geo Bogza adaug literaturii naionale un nume, o oper i un stil, evidente i inconfundabile.Moare la 14 septembrie 1993, n Bucureti, la un an dup fratele su, scriitorul Radu Tudoran.Geo Bogza a avut privilegiul n furtunosul i tragicul deceniu dogmatic cnd laudele unanime nu au ncununat prea multe fruni de scriitor. Bogza, alturi de Sadoveanu, au fost singurele excepii. Explicaia o gsim n sutele de pagini ale encomionului socialist din crile sale. Aa cum s-a observat, Bogza e un cercettor al cotidianului n care ns el nu gsete banalitatea, ci senzaionalele aspecte ale realului.

Omagiul destinat ziditorului comunismului, Prometeul lui Geo Bogza, acoper cu semnificaia lui, statura omului de pe cuprinsul socialismului a omoului de pretundeni, prins n indiferent ce tensiune creatoare: mpotriva oprimrii capitaliste i coloniale.

Gheorghe Tomozei(n.29 aprilie 1936, Bucureti, d. 31 martie 1997, Bucureti) a fost un poeti un eseist romn.Am fost o vreme la conducerea revisteiArge, din Piteti, subintitulat revist politic, social, cultural, perioad n care revista a scos i un fel de supliment, denumitBiblioteca Argen care au publicat adevrate plachete muli poei.

Comform aprecierilor lui Lucian Raicu, poeziile lui Gheorghe Tomozei sunt puin anacronice, puin depite n legnarea lor incert, uor elegiatic, uor eminescian, uor esenian, cu coloritul incert, ters. Tnrul poet e stpnit nc de felurite influene, unele fiindui structurale i n consonan cu natura sa intim, altele nu. Inspiraia vine mai curnd noaptea, sub btaia razelor de lun, cnd sufletul e invadat de fiorurile creaiei.

Victor Felea afirma cu referire la Tomozei: are un aer mai meteugresc, de poet care se vrea strungarul propriilor poezii. Simi c i place meteugul i cu orice ocazie ncearc s demonstreze acest lucru. Poeziile poart n majoritate, data i locul concepiei lor, fapt care ar vrea s ne sugereze ideea c omul sfinete locul, bunul meter scoate, i din piatr seac, un viers fr cusur.

Poetul nu este lipsit de o oarecare infatuare tinereasc pe care o exprim destul de frecvent diversele exclamaii despre timp, despre for, despre tineree, precum i elogiul adus simplitii, vinului, celei mai frumoase fete.

Nina CassianS-a nscut ntr-o familie de origineevreiasc (tatl Ninei, I. Cassian-Mtsaru, era un traductor cunoscut); avea apoi s se mute pe rnd cu familia la Braov, unde Nina Cassian intr la Liceul Principesa Elena, i la Bucureti, unde urmeaz cursurile Institutului Pompilian. Frecventeaz cercuri intelectuale de stnga i intr la vrsta de 16 ani n organizaia Tineretului Comunist, aflat atunci n ilegalitate, visnd "s mntui lumea de toate antagonismele fundamentale dintre sexe, rase, popoare, clase etc." n paralel, primele ei ncercri literare sunt generos ncurajate de Tudor Arghezi i Ion Barbu, ultimul fiind chiar ndrgostit de tnara poet.

Debuteaz editorial n 1947, cu volumul de versuri suprarealiste La scara 1/1 n urma unui atac ideologic lansat n ziarul Scnteiala adresa ei, ncepe s scrie treptat i poezie proletcultist. "Dup un ocol de aproximativ opt ani", cum singur avea s mrturiseasc, plin de avnturi naive i compromisuri, ncepnd din 1956 se ntoarce la poezia autentic. ncepe s scrie n paralel i literatur pentru copii, atras de posibilitile estetice ale evadrii n fantezie i candoare, precum i dou volume de "proz subiectiv", la persoana nti.

Realizeaz traduceri remarcabile din Shakespeare, Bertelot, Brecht, Christian Morgenstern,Iannis Ritsos i Paul Celan. Public peste 50 de cri de poezie, eseuri i proz, i inventeaz o nou limb poetic, limba sparg. I se decerneaz n 1969 PremiulUniunii Scriitorilor din Romnia.

n 1985 Nina Cassian cltorete n Statele Unitecaprofesor invitat, cu o burs Soros, pentru a susine un curs la New York University. Dup o lun afl de arestarea i uciderea n nchisoare a lui Gheorghe Ursu, unul din prietenii apropiai, n al crui jurnal confiscat de Securitate era menionat cu prerile ei politice, evident anticeauiste. Ia hotrrea de a nu reveni n ar. Imediat, apartamentul su din Romnia este confiscat, iar crile i sunt interzise i retrase din biblioteci, pn la cderea regimului Ceauescu.

n Anglia i apare volumul de versuriCall Yourself Alivei, n Statele Unite,Life Sentence, traduceri ale volumelor din ar, precum i volumele inediteTake My Word for It!,Blue AppleiLady of Miracles, care se bucur de succes. Susine recitaluri de poezie i public n reviste americane.

n prezent, poeta Nina Cassian triete la New Zork, iar "proiectul major al vrstei i vieii" sale este scrierea memoriilor, oglind a "anilor furai i druii", proiect ale crui prime dou volume,Memoria ca zestre, s-au bucurat de un ecou important n ar i de numeroase cronici. n anul 1994 i se decerneaz "Leul literar" de ctre New York Library. n 2005 lanseaz la Institutul Cultural Romndin New York al treilea volum memorialistic,Memoria ca zestre. Cartea a III-a. Editura american Norton i propune editarea poemelor sale scrise n limba englez n cadrul seriei Selected Works, o performan pentru o poet sosit din Estul Europei.

Comunismul

Comunismul a fost un regim politic de extrem stnga, aprut prima data n URSS n 1917 odata cu preluarea puterii de ctre Lenin. n Romnia apare la 1921 primul partid comunist, dar n 1924 este scos n afara legii.In 1944 odat cu intrarea Romniei n rzboi alturi de URSS partidul comunist revine n ar. n 1945 partidul comunist vine la putere i va conduce ara noastr pn la 22 Decembrie 1989.

Printre reprezentanii comunismului n Romania amintim pe:Gheorghe Gheorghiu Dej, Petru Groza, Chivu Stoica, Gheorghe Apostol, Nicolae Ceauescu.

n literatur partidul comunist i-a pus o amprent uria. A aprut literatura de sertar, a aprut cenzura, au aprut o gramada de scriitori redeui la tcere, nchii, exilai sau chiar omori.

Ce este literatura de sertar?

-Literatura de sertar are, la noi, cel puin trei ntelesuri: sunt cri destinate sertarului pentru un timp, sunt altele nchise prin unghere, sunt cri scrise pentru a fi publicate, refuzate nsa de cenzorii comuniti din cauza mesajului lor subversiv

Ce este cenzura?

-Cenzura a fost principala arm a Partidului Comunist Roman impotriva scriitorilor i a operelor lor care doreau sa trezeasc la realitate poporul Romn.Prin cenzur nelegem tierea sau modificarea unor fragmente care criticau partidul, sau chiar nepublicare unor cri care nu preamreau sau ludau partidul comunist.

Neculturalizaii cenzuratori, nedeprini ct de ct, nca, cu dogmele proletculiste, nu pricepeau n toate imprejurrile adierea vntului naional-comunismului autohton si mai gafau n privina scriitorilor.

Paul Goma

Biografia i proza lui Paul Goma sunt poate cele mai controversate din ntreaga literatur romn contemporan.Disidentul romn cu cea mai mare faim european, era n ar n cea mai mare dizgraie n ochii oficialitii, pn ntr-alii nct a fost vizat n mod expres de serviciul secret s fie ucis, dac nu putea fi altfel redus la tcere.

Operele sale au fost scrise destul de vulgar, lucru probabil fcut nadins pentru a nelege noi, cei care nu am prins o perioad ca i comunismul, mocirla din inchisorile comuniste. El este unul dintre oamenii care vor s ne fac s nelegem lipsa de cizelare, bun sim i chiar normalitate din toate nchisorile, pn la urm putem zice c pn i nchisorile de afar nu sunt ca i cele din ar.n 1957 a fost n nchisoarea de la Gherla unde a scris i romanul cu acelai titlu.

Aurel Barangaa fost un poet i un dramaturg romn de origine evreieasc.A obinut bacalaureatul la Liceul Matei Basarab din Bucureti n 1931 i a absolvit Facultatea de Medicin n 1938, obinnd diploma Magna cum Laude. Debutul literar i-l va face nrevista Bilete de papagal, prin versuri, revista fiind condus de Tudor Arghezi. Va duce o via retras pn la finalul celui de-al doilea Rzboi Mondial, n 1945 el intrnd n rndurile Partidului Comunist Romn, sub ornduirea cruia scrie maimulte elogii la adresa partidului, cptnd trecere n partid, operele sale fiind publicate de ctre Editura de stat pentru literatur i art.

Adrian Punescu a fost un poet, publicist, textieri om politic roman. Punescu este cunoscut mai ales ca poet debutnd n 1960 i fiind unul dintre cei mai prolificiautori romni contemporani i ca organizator alCenaclului Flacra, ntrunire desfurat periodic nanii 19731985, de regul n oraele mari ale Romniei, unde artitii promovai de poet prezentau lucrri musicale i literare n faa unui public numeros. ncadrul cenaclului, Punescu a ncurajatcultura de masndrgit de publiculuitnr, n ciuda numeroaselor sancionri aduse acesteia de ctreputerea comunist; el a inventatsintagmelegeneraianblugi i muzic tnr pentru a-i desemna tinerii spectator amatori ai unui stil vestimentar nonconformist, respective sonoritile iubite de acetia, alegenurilorfolkirock.

n perioada comunist a fost considerat de muli romni un sicofant pentru feluln care l luda pe eful de statNicolae Ceauescu.Indiscutabil, orientarea politic a lui Punescu a fost ntotdeauna una de stnga.Relaia lui Punescu cu puterea comunist poate fi considerat ca ambigu, Punescu manifestndu-se nu ca un critic radical al sistemului sau al ideologiei. Critica sa se orienteaz mai degrab asupra derapajelor puterii politice i a neajunsurilor economice. Dup 1989, Punescu nu reneag ideologia socialist, intrnd rapid nPartidul Socialist al Muncii.

Impresia general este c pentru Adrian Punescu lucrurile, ca i cuvintele, sunt prea strmte. Totui, poemele sale rezisti, la sfrit, poetul trimite porunci tormesajgeneraiei sale: Ridic-te-n picioare, salut, Generaie/ Am scrisaceast carte pe care o ador. Nravul tare al puterii slabe/ E cscncete demn, n patru labe, versuri ale scriitorului care arat cpn i tandreea este la Punescu ntr-o stare de revolt, erosul nflorete sub btaia viscolelor. Linitea nu-i dect un ecou al furtunii, contemplaia este pentru acest poet ce triete sub semnul pericolului o clip de odihn n inima unui vrtej.

Elogiind astfel pe tovraul Ceauescu, avnd o poziie deschis de admiraie fa de acesta. Astfel de nuane clar socialiste i elogiatoare la adresa comunismului avem i n poeziile RepetabilaPovar,n care face o comparaia, o asociaie ntre prini i pmnt, subliniind datoria omului de a lucre pmntul, i mai ales, o alt poeziecl ar care l elogiaz pe Nicolae Ceauescu, intitulatTriasc-n sntate crmaciul rii noastre, prezentat cu ocazia Cenaclului Flacra pe 26 ianuarie 1984.

Adrian Punescu a fost un scriitor cu relaii bune cu comunismul, fiind i membru de partid n PCR, fiind favorizat i nu oprimat de ctre acetia. Dei este o discuie ncadrul criticilorl iterari asupra poeziilor sale servite Partidului i tovraului, noi putem susine cu trie pe baza poeziilor menionate c o parte din creaia sa este dedicat Sistemului.

Alexandru Ivasiuc

Alexandru Ivasiuc s-a nscut pe data de 12 Iulie 1933 n Sighet i a murit n urma cutremurului din 4 Martie 1977. A absolvit liceul n Sighet, dup care a fost admis la Facultatea de Filosofie din Bucureti, de unde a fost exmatriculat dup doi ani de studii, din motive ideologice. S-a nscris apoi la Facultatea de Medicin General din Bucureti, unde a participat la micrile revendicative ale studenilor in 1956. A fost arestat la 4 Noiembrie 1956 i condamnat la 5 ani de nchisoare corecional. S-a cstorit n anul 1963 cu ziarista Tita Chiper. A publicat mai multe romane, axate pe dezbateri etice si social-politice: Vestibul (1967), Interval (1968), Apa (1973), Cunoaterea de noapte (1969), Psrile (1970), Iluminri (1975), Racul (1976). A publicat n Gazeta literar, povestirea Timbru (1964). De asemenea, a publicat un volume de nuvele Corn de vntoare, precum i dou volume de publicistic. Prima remarc ce s-a fcut de critic a fost aceea c, odat cu Vestibulul, proza noastr a nceput s urneasc spre intelectualitateLa apariia celui de-al doilea roman, Interval, prerile critice au fost mprite. Ceea ce i s-a reproat scriitorului n mod deosebit este intelectualizarea excesiv a personajelor.O concepie despre roman a devenit clar criticii numai dup apariia romanului Cunoateri de noapte. Dar, iat, apare Psrile, 1970, i critica este nevoit s-i afirme superioritatea fa de romanele anterioare. Romanul analizeaz raportul dintre libertate i necesitate, modul n care istoria determin destinul omului contemporan. n general, personajele lui Ivasiuc sunt oprite de ntreine un larg contact social sau uman, fiind cel mai curnd nite nsingurai a cror legtur cu lumea este meditaia, confesiunea. Aciunea romanului se mparte n dou planuri narative, ce se interfereaz. Primul plan cuprinde povestea vieii lui Liviu Dunca, un geolog care fusese condamnat cu ani n urm din motive politice. C. Stnescu afirma c, n cazul lui Liviu Dunca, traumatizarea nu este produsul unui anumit moment istoric, personajul nu este nfrnt de istorie, ci numai obligat de aceasta sa-i reactiveze o spaim veche ce l-a modelat, aici fiind vorba de neateptatul apel pe care, n etape istorice ncordate, contiina l face n modelul ce a prezidat la constituirea individualitii adnci. n asemenea momente, acest tip de erou nu sufer o criz, ci o resurecie a sistemului biologic de autoconservare a instinctelor speciei. Liviu Dunca crezuse n cultul autoritii btrnului ef de familie, care reprima orice fel de tentativ de a iei de sub tutela autoritii sale. n lipsa autoritii ce l-a modelat, personajul i-a pierdut punctul de sprijin.Cel de-al doilea plan cuprinde povestea vieii lui Dumitru Vinea, directorul general al unui combinat metalurgic din Transilvania. Dumitru Vinea este insul relaiilor utile. Comunicarea interuman are pentru el finaliti precise, trebuie s i aduc beneficii, adic un plus de putere sau un plus de plcere. El este un om druit puterii ce apare ca prezen social, dar ntr-un sens negativ. Delirul puterii l face s fie distant fa de lume, el nu tie cum trebuie s fie nici ntre oamnei, nici fr oamnei. El este totui un exilat, dorind o unic comuniune cu neputin de realizat, cu Margareta, soia sa. De aici i iptul disperat atunci cnd o gsete nensufleit.

Dac Dumitru Vinea este, pn n momentul morii muncitorului Iosif Dandu, confiscat de realitatea puterii, de realul imaginar al schemelor i de emblematica autoritii, ulteriro el va descoperii lumea. O metafor, transformat n dat conceptual, msoar aceast mare capacitate sugestiv i ne ofer o lmurire n plus cu privire la natura exact a prezenelor umane n creaia romancierului. Criticii au strigat Ivasiuc s-a predat, cam aa a fost neleas apariia romanului Apa. Unii critici, care nu mai sperau ca proza lui Al. Ivasiuc s ia o asemenea turnur, i vd realizate ndemnurile n acest roman.Marin Preda Marin Preda se nscrie n galeria scriitorilor realist-socialist fruntai prin intermeniul nuvelei Desfurarea. El i ntrete aceast poziie prin tiprirea n acest rstimp a volumelor Moromeii i a volumului Ferestre ntunecate.

Prin Moromeii autorul vrea s sublinieze pe baza nchiderii n sine a ranului, o problematic moral cu un ecou social. Toate comportrile ciudate ale ranilor ascund o lupt disperat mpotriva mutilrii sufleteti pe care o nfptuiete societatea capitalist ct i efortul individului de a se mpotrivi dezumanizrii. Acesta se preface a fi simplu, dur, nenelegtor i rudimentar. Ovid Crohmlniceanu ne spune c ceea ce e tragic in Moromeii e tocmai efectul moral. Moromente manifest o permanent dubl comportare i ni-i d seama c tocmai n acest fel i schilodete sufletul. Prin descrierea luptelor sufleteti ale ranului face ca opera lui Marin Preda s fie mult mai interesant.Moromeii i istoria

Scriitorul declar c nu i-a propus niciodat altceva dect s vorbeasc despre ceea ce a trit i a cunoscut direct. n romanul Moromeii volumul II este vorba despre cucerirea unui adevr aa cum a spus nsui autorul: trebuiau s dea la lumin adevrul vieii satului. Scriitorul apeleaz la istorie i astfel re-creeaz o lume n care existena individului i gsete timpul ei: timpul care nu mai avea rbdare devenind istorie. Scriitorul mrturisete c n Moromeii (volumul II) am vrut s fiu drept i cu istoria i cu ranii de aceea vom gsi n opera lui idei expuse cu un maxim de adevr.

Scrierea volumului al II-lea reprezint pentru Marin Preda mplinirea unei datorii de contiin iar pentru literatura romn sub comunism, un capt de serie, de drum i nceperea unei perioade, obsedantul deceniu, numit aa chiar de scriitor. Comunismul a desfiinat brutal rnimea i a surpat din temelii satul romnesc tradiional prin practica cotelor obligatorii, prin lichidarea chiaburilor i ascuirea luptei de clas la sate dar mai ales prin colectivizarea agriculturii.

n acest volum, vechea mentalitate rneasc tradiional este reprezentat acum de un Ilie Moromete mai btrn, mai oboist, lipsit de fosta sa strlucire, putndu-i ns cu demnitate nfrngerea i brutalitatea colectivizrii comuniste. Confruntarea lui Moromete cu comunismul este radical, ireductibil i nu lipsit n ultim instan de tragism.Satul

Problematica general a celui de-al doilea volum al Moromeilor este reprezentat de satul romnesc sub presiunea istoriei. Fenomenul asupra cruia insist scriitorul este distrugerea satului care se realizeaz odat cu patrunderea comunismului n sat.

n cartea sa Marin Preda prezint faptul c dei arhetipurile mitice, riturile, credinele, obiceiurile se conserv, acestea sunt supuse unei permanente mutaii determinate de evoluia de ansamblu asupra societii rurale.Dac n 1955, Ilie Moromete mai era nc un ran n toat puterea cuvntului, trind mpcat cu timpul care era foarte rbdtor cu oamenii, n 1967, el este doar o umbr bntuit de un timp care nu mai avea rbdare.

Aciunea de destructurare a colectivitii steti, cldit pe o ideologie conform creia menirea istoric a existenei ranului s-a ncheiat, ia fome multiple i deverse de amnifestare n roman. n primul rnd Moromete nu mai poate avea vreun rol n evenimentele de dup rzboi. n vrtejul mutaiilor care au avut loc, ranii devin, la rndul lor, obiecte sociale crora li s-a stabilit un alt loc i un alt rol n noile structuri. Agresori din afar dizolv lumea veche a satului modificnd nsui relaia direct a omului cu pmntul. n timpul seceriului cei mari se perind pe arie, fr s in cont de prezena ranilor, crora nici nu le dau binee i fiind interesai doar de recolta creia i evalueaz cantitatea i calitatea. Convins de inutilitatea opoziiei manifeste, nu-i rmne decat s-i conserve interioritatea i s opun noilor tendine valorile morale n care continu s cread. Ca ultim ran, Moromete se stinge fcnd o ultim prevestire privind pierderea contiinei rneti:Mi-e bine, nu m doare nimic, dar nu prea mai sunt contient. Obiceiurile se stric iar gospodriile rneti devin reedine de ar.Romanele aprute ulterior n perimetrul aceleiai tematici au fost preocupate mai puin sau deloc de psihologia individului rural, seduse fiind de o mai nou creat schem a denunrii. Personajul lui Marin Preda a rmas singurul purttor a ceea ce ranul are mai adevarat n el: adic tot.

Romanul Cel mai iubit dintre pmnteni este o capodoper a scriitorului Marin Preda, fiind i un manifest, o revolt a sa mpotriva regimului asupritor, mpotriva regimului comunist, cel care l-a obligat a scrie acea continuare mult regretat a romanului Moromeii. Romanul l are ca personaj principal pe Victor Petrini, un eminent student al facultii de filozofie, ajuns asistent al marelui poet i folozof, sintagm n care este ncifrat persoana lui Lucian Blaga, cruia i este dedicat aceast carte, el fiind cel mai iubit dintre pmnteni. Personajul principal triete o serie de drame, patru dintre acestea fiind pe planul erosului, unde el nu cunoate realizarea. Cartea este n mare parte povestit la persoana I, scris n timpul celei de-a doua detenii a sale, motivele pentru care acesta fiind ncarcerat i pasibil de pedeapsa cu moarte fiind dezvluite abia la finalul crii, care are un puternic caracter confesionar. n ciuda faptului c personajul triete o puternic decepie i dezamgire, nu drama personal este cea care o urmrim noi n acest studiu de caz, ci cea colectiv, asociat vremii n care tria personaju Drama personajului reiese din cea colectiv, a vremii. Chiar avocatul su, tefan Pop, renun la meseria de judector n favoarea avocaturii, nedorindu-i s participe la nedreptile ordonate de ctre elementul politic al vremii. Toate experienele personale trebuie analizare sub aspectul relaiei intelectualului cu spiritul agresiv primar manifestat ntr-o circumstan politic bine determinat. Condiionrile politice ale lui Victor Petrini reprezint ns elementul accidental, conjunctural, al vieii sale, sigur, decisive i tragice pentru destinul su, dar nu suficiente pentru nelegerea semnificaiilor mari i profunde ale romanului. Victor Petrini consum, n acelai timp fiind i consumat de patru experiene erotice eseniale, la finalul crora accede la nelegerea arbitrarului care i domin existena. Datorit tuturor experienelor sale, i datorit faptului c este acuzat pentru ce-a de-a doua crim, care este n legitim aprare, l putem numi un naufragiat, care a euat parial datorit arbitrariului existenei, dar i datorit sistemului judiciar puternic corupt, puternic afectat de ctre sistemul politic injust, cel comunist.


Recommended