+ All Categories
Home > Documents > :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste...

:: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste...

Date post: 07-Nov-2019
Category:
Upload: others
View: 7 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
8
:: r :t::': ' :::. l.-;:':;: j : . i::.::!:::tti: j.:::1:.:::1 | ::i ::.1.:: i!] :l ':' :ij:Ji i:l ::: :::::r:: i::!:iil.i: ' .:::.,:.1'li;'$,., :1;1,:1 : ::i::. a;-i!:ii.:rr jrt:: : : Jiiij:.;::: -:l :t;t ; r.-.lj:'!,.:,i',i
Transcript
Page 1: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

:: r :t::':' :::. l.-;:':;: j

: . i::.::!:::tti:j.:::1:.:::1 |

::i ::.1.:: i!] :l':' :ij:Ji i:l :::

:::::r:: i::!:iil.i: '.:::.,:.1'li;'$,., :1;1,:1: ::i::. a;-i!:ii.:rr jrt::: : Jiiij:.;::: -:l :t;t ;r.-.lj:'!,.:,i',i

Page 2: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

Lk%lUtu*

E#ffi

=ffi1^ffi

Pnvrl SusnnA

Cosyrlr NAsur 24

Vlsrlr Duon 3 6

OcrnvrnN BnReosn 7O

GueoncHr Mnncu Bg

loN Munrgnru I l4

Prvrr SusnnA

Mnnrn-MnconleNn CnrsnN

AonrnN GulA 164

Mnnce I Tolcen l7z

maxim dumitraS

Sculptura, de la nqturd la sens

T'ft '*,5r'

r: i:;r lJi I m l'r'-,

"!',", .,"', . : !; t;. ,"

Ab s en{ a c o rp ului s culptur iifF'fi,qr' rrt,i:r:'r*:lf *r," rt,f iilt {:4*dyr'n."rr'ri iJ!flir"f

S culpto rul Maxim D umitrasil'fr c,1+ u: r.u,{,r;i

't * r i\'4 * a:: ;'*n n'} u. tr* i !: r' t:t :,,,

Un diplomat al candorii- :":.:.." :, J ', r;,","

Max - uorbind in tnalta neStiinlda poeticului; scriere paraleld

-ii.{ ir:r: * li':r --ii i;i e+ t ll'';r rir. ;' Jt r }:l i tx.t[t. ! g, n. * -

ltrlc+:# ,ri;g' J:lrr,: J:,+-rrt[.i+:.t trtur*I[";I rlr j{:i sii.r,r

Iou

.fr' l,'

6#%

)25 Maxim Dumitras saudespre sculptura Zen

itrl ru. a: !: ttt ;l-l mrul I rr;ii; * ;''

rrihr;rlr'li ^ricru l!rg lgr/,uirr,

I 48 Vdzutul - neudzut''['ht Nn'eru" {"J:tl "lEl:ei

(O introducere la)Utopia Splendorii

i.,.4 rr Jssi'r'.r;..jll;; irtali r'r,l{_..'';::*,1..r ;i ig li,i- 5r

;.,+ lr: lr +ria.t,.

S a cr ifi c iu, Jo c, r ituallt t:t r; t" i !:';.,; t, l{::'i r r, }1. i t t t rt !

208 Cronologie

4.",'l:;rr. w*l **;.y

,..t;,i;,ti,lii:i 'r

Page 3: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

Pavel $ugari, critic de arti

Triunghi - pitrat - cerc, lggl.nuiele.luT 120 x t20 x t2 cm,singeorz_Bdi,Romonio::.-::::::-:i= '

=-:t:.-:i= =:_:::::..: j.::::: ::::::.: ::-r t.:-:.: :=i...:. i=t jj:, ::j:,t:i::::::j::,1:: ilir::tai:j

Page 4: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

,. Sn,* unuicontext

Cam cu trei decenii in urmi, atunci cindtAnirul Maxim Dumitrag, din Singeorz-Bii,

proaspit absolvent de liceu gi impins abisal citrelumea artei de o fo4i ale cirei resorturi nici el

nu le ;tia prea bine, incerca si se conformeze

acestei chemiri irepresibile, arta romineasci si,

implicit, sculptura, triiau, fie ;i incongtient, dacl

nu de-a dreptul o drami, cel pugin o frustrare cu

final imprevizibil. Cincinalul de miere al regimului

comunist, cu avangarda sa propagandistici, se

incheiase hotirit prin documentarea chinezo-

coreeani a primului estetician al tirii, magistral

sintetizati in celebrele teze din iunie ;i in tot felul

de alte reflectii si meditaqii de partid. Exuberanta

din deceniul sapte, aceea care ficuse posibili

aparalia grupului Sigma laTimigoara, dar si a

unor individualitiqi precum Horia Bernea, Paul

Neagu,Andrei Cadere etc. se temperase drastic,

determinAnd fie exilul propriu-zis al unora, fie pe

cel interior, al altora. CAntarea Rominiei, sora mai

mare a ceea ce ast;zi se autointituleazi, vag ;iemfatic,"arti contemporani", se manifesta din ce

?n ce mai arogant, scopul insidios fiind acela de a

dizloca profesionalismul ;i de a institui,in schimb,

ideea ci arta nu este o chestiune vocationald si

elitisti, ci exclusiv una democratici gi opgionali.

Cum intoarcerea la proletcultismul anilor'50 nu

mai era posibili, din motive obiective, ca si lespunem aga, adica din pricina simpli ci revolugiile

obosite pe cAmpul de lupti, efectiv i9i pierd

gi virulenqa romantici a ideologiei, fenomenul

Cdntirea RomAniei se regisegte si evolueazi

mai curind in cadrele unor filosofii revangarde

gi compensatorii, de tipul "corectitudinii

politice" americane, adici intr-un anumit climat

disolutiv gi crepuscular; iar acest fapt submineazi

autoritatea culturii ?nalte, dar nu reprezinti,

totusi, o ameningare directi, ca altddata, chiar

la viaga arti;tilor. Pericolul major este acum mai

curind unul de ordin moral, iar conceptul care il

maxlm dumitrag

ri *ttfr-4--

, ". "4: , ,....;,rr;q, r:r,t - tt

.&l:i:l.rt inrrl,: r:ieflaiitj{rs ;rfi*i, ,,,"li"tdiit [f ir* y4-r11115l

f4 u.rri nr [.] u rrr i i r';,i? "

j;f-* i'r! li in.gi:* r;*- ffi iiii" il I a irrlr ir

i'; ig ir - i;c h ** i gt" ;ld *a"i * "rdft ii fJU ji ii,EJrj i *';r.r i* * ;-t ily +s,

,'*{tal';i lil,' ;r i'+r"r-*'l,viicls+: i"*i.qt.r,;}i"iii i'!g iF,/$.sri'fl ili5;rr:r t{;}

t".,::rl'r'rll;"+h*nt;{ h"v hiflirutri{ .,,v1-ri{* N:l-yl*ig ti"{::} r:lritwi:i i"i}

this i!'t's;jri'*$iil*Xr: q:;"ril -- Ft.:ftl-r"liiln ai"r ;+"rri ilel eby

ii:ririi:rflc..li"t-: +.rp;i:;tll'i*gicr':ci, ':rg+n *fi{:q.re'ixticl-;g!;,i. l{ n.*i:

a d r' ::*lt+. ;,n i,*l+lltl ;:i ir"ilr.i i i'a{.i d} t ?'n'ii:h Ll n F rr,:r.i l i.l i:;llri qr

*n d. l'i"i rt: s rrvc,+i:t f, i,;*:r y*iu- gl l'* g* ilm m * *l'i' llr *:

4:{rillr'il'!*i:i.';f r"eri1il'iltr rvir9-r igg ;:r;*pt,4n.rrclisf i4.- ;ji,/iriit-

gal"rir;, ',rvi;.* ;lhr;:p-r'61'y q.:r:dq*cj Ltl t"h* f".,hin#s*'i{,{,rfl;4n

;1+i:*rn*-:lll:,ltiq:ll,i;l,it ti,** fl ftf iqlfi '1, fl rlt a+*gth*ti*ian,,,rr j:

I I h w* * * ur:* g::ti *r +ili l1r rv;; i ! tyl ih rirt i:aril d i I r

'ilir* i;,rl'i,*r.:s Jri!l# 'i

l"rilrriii llrrj in ai{ irind *{ ;:ii+r.ly

r* f i * r,ii * ft s ;ln ei *-r,'l ri i tn f.l * *s. "T"1"1 * + :'iti tl c;r i"ian ( ;:l ${

i,il*: $ilrr*nq:h ",ler*n-tir, rr""'hi*h hirs:i iri;it-iq,: il*,[iiil]I+r {itr:

;,x.ilg:jil;lli"ftai{";{J r:f t-1"1+: fingr"na qri"rr.l6r iru Tiri'ii:1,*ilra, h*ra{s+ q'f l;,;r'n* in;:ii,,,ricXu;}.is IIi+.r,: l..ir:r"ii"r l1i*i**n, $};irri

lrl+,*y,r;,y'\irr.il'rir L-"ad*,r.0.,: +::ec. Jrit*i ,Cr$rl,l:iq:a{1,\' q.l,+:!:r{i

;l*.r,in, *;l.uring crit"h+lr ilh* rr;ri i.rrij* fi'f sq-rrrr* ,l;ri

4;)thq:r-s' rr'**i' rll"r+."l:*r,"1+l i:r* rtr-rril;:ir.-i+", t-ht: bi,r;cr.n

hg r':rth*,:i +":{ wi:ll"t ri*l';,rada s is a;"rlfr:lri,;r, s vafir.:*

tn{l ell tpi"l;ilir: 'r*::p:" "r:*'ne*r*;',dit^ilr;")' itt' i,", w{)*{d

"jr. ij.'.. i"sr, : r, . ,/d., .. j.f ./.jj..

its rnslili*l"ls ;11ru'i h*i;rg; l$r q:iit;ir:,fl;-1.r;*: pi'od*l:+t***li:irlr

.t" .i" ..,,,. .J. r'.! " :!;"! .,!'t

0 i 1. .t ...."., r!

;rntj ,',1!tl;i:;r rl-liteffl!'; fui-jt e:d,1.iit5ivii::i/*- :i fi+rfl#fi"r;:iii{t a;"ldi

*p'ti*il;rl r.fi:ei.A:; th* r*f*t'il t* r:ir';r prr*le{cuNtis;'ri

ni r:h* 5{i,r \q/rtg n* i*;rg*r pc}rnii:!*:" *iil+r i:+r r*l-rtr*

*ri:je*tiv* r#ii{;{:}{t5J a.u ,,'l'ei nlnfii"rll *":11 tir*:m: "- r:hil,i:

lt L,e*i:r-irt* rt*rx1 rjilt r'+:v{)lil{imn:; r:_rfl {t-l* Lu;t{l+

f I *i rJ *ft;aa:1i i;61;1, f ';sie th * l" +ri"r!-1.l'i t;i: lii r"u I *,rr * q *rf

i ri c* i*gv" t* + -'5ir*

ngl $ii:) F,i} t'fl fi.i l i a" gr ir *n *lll * rr * n

*il* il* ,+t:*nd a"ftcl ejrjv*t{if,}E *rru!nly wirilin se;nl,l:

irf]{r;p{j:rlls;iii}i':r- ;lriei "pray *" hi;:*i{." pNiilit"l*prlrr;i, iii":t,l

th*,&"rr*lr!ea* "'p*litlr.;tl r#rr"f:*iiri.i{:i{ii", itlift;{ ii;

* ,lirs*h"iqi'++: nrrri e i"epute ulnr *iirnat*!. vrfrii:h

ilre{i*r"ifiii"r*s th;l ar'lth,*nittr rri iiigh i*,.'ei *ul{uri"r. ii*1"

ii: ejid *r-rr i-frpflLiri*;"ir" *s ii r;**reJ t'*, u girerr thl-e;lf.

ti:rvvr.l"*is thr* :?i-'tii{ri' Xivrp. Tiis r*,tj*:i" darr4*r is rrr:w

Page 5: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

define;te perfect este prostitulia, si nu anihilarea.

Excentric, in sensul geografic al notiunii, adici

departe de centrul in care evenimentele sunt

traite nemijlocit, dar ;i in afara oriciror structuri

care implica obligalii directe gi responabilitaqi

scadente, tAnir si neinregimentat nici mdcar prin

exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul,

adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia

interioari, ca pe o stricti experienla individuala.

Marginalitatea lui implicd, pAni la un punct, riscul

de a nu-gi putea determina corect resursele, dar,

pe de alta parte, ea constituie gi o importantiformi de proteclie in fata unei tot mai mari

avalanse de conformism si de ipocrizie.

in acest context, ambiguu, contradictoriu,

in care lupta, degi nedeclarati, dintre

profesionalismul legitim gi tezismul oflcial, este

tot mai evidenti, Maxim Dumitras incepe o

carieri artistica, in primul rAnd ca sculptor, dar

;i ca pictor;i grafician, care abia acum, dupi trei

decenii, poate fi evaluati cit de c6t coerent.

ll. Memorie ;i culturi

in mod neobignuit, dar deloc surprinzitor,

drumul spre art; al lui Maxim Dumitras are

un sens invers decAt cel obi;nuit, acela in

care optiunea artisticd determini insugirea ;iaprofundarea tehnicilor specifi ce, instrucgia

avAnd, din acest punct de vedere, un traseu

previzibil. Dimpotrivi, gi acest fapt se datoreazi

esential legaturilor sale organice cu lumea

tradilionali, el porneste de la exploatarea directia tehnicilor strivechi pe care stereotipul vielii

rurale a reusit, nu numai si le conserve, ci ;i sd

le lina in functie, pAna astazi. Dar cum tehnicile

sunt, deopotrivi, modalitaqi de perceplie si de

constientizare a materialelor ;i acte de luare in

posesie a acestora, iar nu abstractiuni, simultan

cu insusirea acestor tehnici, Maxim Dumitras

si-a apropriat ;i o lunga lista de materiale. O

listi care s-a imbogalit si s-a diversificat in timp,

pAna cAnd ideea de creagie a ajuns si acopere,in

aceeasi misuri, nu doar materialul ca substanqi,

ci si ca forml latenti.AdAncind aceasti analiz5.,

,1, .r,, :;11.r1';,1,1 i;:.,,,:i, .,tIi::l l.ii':r

iri:!itll:; ;',: ;ii r.rilii.ili.ir:itii. r ii

iit!i.-,i'ri.1il. lii.r Ir'i ,i i:ril:iltl. li:+ i i;.i.r l:i ;lrl:i i:l:!irli ,:ti":,i'::

i!i.rL.i-:lii:ii:-liljil.j,l,ir':lririi::ilJ;lr:l'a,tr;r:l:r::lili;rr.i,r:ii,,r:'ir

i'l:i:i1rir11;-1.iilil! ir.ti::iijij iiri'; i:r'!;i:ti iriil:ll.+; ;,ili;L:i;,ii:lil,l:t'i

iii li:i:, tlli:iirli,rri", ijiiri:,1:ilirljlii: l;l:ij i.1-:itli-i':i,lj;lr,1ri r!,

i'r'iiir.l l1r'i: iti,,.il.l,i'.1:t',,,i iJiiril.i+ 1":i1lix'i'i.rij;i i!;,1 itl;:lii

;:irl :;;l i,:.:'ii,ii1:,i i t r,;: l,ij r : i;,:' :,ii ;r":i;i t i ti;:l i i. :Lr,j r,rr,:i

iir,i:i,li'!i;ri;,,1.f rilil::: li'rilir.:!il ii,.,i1 ;: i,; li

Yeriga 2004, piotrd, ocril, 500 x I 90 x 80 cm, Cdrbunori, Romdnioll;.::,,1:i.' :lr;ri-,1 ' .r ,:l .l"i'l r' lilf,l l r:ii.i rr; i:lriii|:,'ir: liliri|i"lit.-

Page 6: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

este obligatorie semnalarea unui alt aspect,

esential in ceea ce priveste lectura unui demers

artistic, si anume acela ci materialele ;i tehnicile

specifice sunt inseparabile de un anumit tip de

ingelegere a mediului 9i de o anumiti dinamici a

gindirii. Dar daci gindirea plastici a unui artisr

este determinati,in mod curent,de lucrul direct

;i efectiv cu materialul,in cazul lui Dumitrag

ea precede, intr-un anumit sens, experienta

nemi.jlociti fiind, cumva, un dat constitutiv al insugi

mediului din care el provine.Astfel, proiecqia

mentali asupra tehnicii gi a materialului este mai

curind un fapt aprioric decAt consecinla fireasci

a unui exerciliu consumat, ceea ce vrea si spuni

ci viziunea artistic; a sculptorului nu este atAt

o constructie culturali obi;nuiti, cit un mandat

pe care l-a preluat de la succesivele generaqii

de mesteri circumstantiali ;i anonimi. Ceea ce

adaugi,insa, artistul acestei memorii ample gi

profunde este, pe de o parte, forma ca atare, in

sine, deposedati de orice funcqie previzibili sau

presupusi ;i, pe de alta parte, congtiinla de sine

a formei, asumarea ei ca act pur al gindirii ;i al

maxtm dumitras

llrq::rr,r *ii,;i.l;lil, ii;ll.:,1 l"lilliiritl;l+ l"titifliit:r ail ali-r:ii.ii.

itilt-{-ti:li': i}'!alili\,, ;ili ii {,i1":1.iiiti:i:i!', i:rui: iiil,t+ iiiL li F!:tjiii:.rjr

iii"i"r,j:l fiiji#l!ii; ;.1r.;:t_ri, ur"ilir.h ,inl;,, i'r;t.,i1,, it!":i.r_*+ qji:it;jiij';;,

i;1iti;:i; r-*ll i,:+ *traji;l-tiL",1 tu:;,1'l.lti:ii,t.r, *r}t,.;,tig,lli1.r,:t

.;'." "i q...1 ,.:.

5tr ;ril;1i*ri'* l;,ilt l+:4 i;l.rpi"isitg,1li, b'u" iti:'sr ;1ihj#.r';:i.

i"I;i.ri l"-iqi$i1q;i";1qii"+,,rtirr t.+',+i,rr:ir;;i';:1t:+l ll,;'l i-:'i:-i:l;}:lii:;:

*ir+.iri;:il,:l irlili::itixt4 t#i qh* i.{:i:r.;!;ti. *rlr;i. t"ii;.iri !:;

j :"...

*,1:i*iri*;; ;iirr"! rni,r:r!:+r;"ii;4 t;:;i;;:iiti+ :ti,ltiii:" f:-*r,'ri lhirp * i rr il f, '.i; **'n I il ilii-ii r:I ir:;i ii;:+i rroq ii p r+:ef i,li;r h i rr

ti r,:'r *i +: iu l'i*ll i. il il ih * itril i r if ii iij. ;rl l n-j t ir i+ {irl r'::

ir +r;l+l r ti"r lir"' riu* f*:, i'r!l ilt pili.:i{: iil i its,xr [h ;;hc;r

q:'ai:liilr'l'l;rf ,.v*rr'!*1" il* *tili t,q vtiijl thr ".jirq:':i:

*r'li-:i*it;,tti** i--!'tl':q iiilr:ir*i:I terr;rhni4*** tliill:;'_ i:i'irl:

5r:*;'i1'*i:Ji.:".11. +: lilr; i;:iti li{.,: iia.t :"1*1. i:}riji ir'!iii:i:t,f+"4j

i*r eiji:s{::'rj6:, b;.:[ ;:.i-":* ciiiiiilf;;.tit'l ,"1+ i..it ilrllvaej:iy,u;

f i;i,;:r-: i"J:':i'iflirilj{i; fil"* t,;ith w,tir* cr;i. i::'.+.r-i.:ijirrln[

:ill+i i"i*ij+n*l+lrrii;r6 in*.i*i-ii:!s i,:tr:l i:i";r;'r' i:ti,;;ftfi iitt{:

i:.;t,il l-i i:lir; i 4.! t'i, ;rri ej * r,i i * h:ill';l i:q i r;ji,:;:r t, l! l * : ;* titi1"} e:

lirr;+ wiq.i'i i,rr;;i-riri;''rrfl i:il*l*, l''1,:;.li:-* l-]rr;rnirr;;.:r ii.iit

:-tilrjr fl:*t"ii+:r (i,.:iJr* i-'i i; l{rti;,: l1-rig, lif rilt-e.*;-i*ir;".,t jilt;

ruitir-,:i"; ir,rt' iii,lt;:tll'fiq iiv*i- "ilf

*#'t.lir( ;?ltfi +;!ivs*i."si,: iit

r:riltcl, l-iffi T.rlr [ir+ i+i':i*t tirat illq til*a r:i'*r+;iti*il{ili"!lf: t{"..1 {:d}'"l14:". *4i.i;1ii1l. llr:i 'tlll,,.' ;:h+: fl'r"U:a:1i"lir j i:ii

iiiJli:rsii'-a.fii.ii, i:i:rl-;tiit,li t:,1 ;: ie:i.rti,'it t+::"r-';. frl-riit;i:r.q il";{,;:

ilir* ,:i,,r,;,ri-i'l r:'f ri:iii alr;;,iysis,1,.ri-1 nliril [{L i}dJ'iiii: {:r{til

r+ri*tirrl' iai,t '+ii!r::it il ,,rli.*:rijit,fi;r,! o."rhrlr; ii: rxlftii..lji i.tJ

i r,:li lr.*"l i-l ci i,"* :l ri.i tli c *:ft ;.1 1"i1 -' ;ir* r*ria i c ari q:i s g:;*ri: i{i,::

i:c'::i"i;:i;qu*:l r,r* inir**;il';riiir-- iri,:i."* * tp*rifi* i',ri'rr:{

*-r'i * ft rj sirsr:r fi ;1 i l"r g {h er r: *vi r ril r i',i'*sl {. * t+i ii,:: q r" ilri rt

d;itrl;*tii-:s r:i t;hili.li*:,1. ti*'t it{ 9:;,*;-'+l;lll,",; r.i"'r.r si,;i:lti*

::*irrkiirE ig '::L,irr:t-'::i'g'

;tir..l*tillit"*ij. Lry: th* di;"+*i': iqiit

*:iiecl.iur'" ,...":,;'i:- s!"{ii ti'i',t iiiaf.{ii"rai, rvlil; l-l!i;i:tl[r';-r.r

ri" i::-,t ;,1 i:r+:r:+,:!i*:r, i'::lr:" i:i:rl l'i:;:i *;*p,i.:;'iilil{f; i-t

J;q:;'l.ei:l,n+ :: ,:ifi-r';:i ;eiii:t.:r'll *i{ {ji+ mit;:tr*r" i[ +*,t-tl+::ii

f ;=t:-:,:'r. ir*, t!: * i't":r,.ri! i::: i ir f *; *i:ri'::i : l; p* ll lel* h n i g.] ;.t ri,:

li;:,:j iL:a.r.+l'i;.Li il r;alniy ;igl ;l .i:i'i+r'i l+",;i ii"r;rri ii:e;

i+:t1r i;.i it + ii :l r,r'; ii fl n ils,j #f, a i *i l"rl *d i ntt 4::/,l"ifi t j r* i ! {1fl .

r"il:itlt iir':trij;:r. i:n$ j#'j:it ui-r;*r 'tlr'l ar'iis:;jr: vili*l r:r,i:

"ii;c,rq::;,iillr;l. l:i ir,r:t i.r, l',,*8,;i*f **iil,li-*f {r.,r!'itLii-ti-{i{:ri'i

ll*l :l+ tiu.t"rt'i;l{+ ::*+r it,* ii;:{,J( ff\r*i {:i"{::rfri sr"i{{:ijii;slu{-l

3{r*i:llll t,i'.":nl ,::i rlilr:slrfl:tii:r-a1;ini tr"ld ;rn+-:'iil,,i'llr.r,;s

+r-titiiil***.'o l;ii{ flir{ii ;.it l,;gi aqi{iii tsr iiiii; :l"l-rnir; ;il';ri

Yerig42007,bozolt,ocril,20 x 20 x 20 cm'TirEE il,.in$( l{l#;;' ;rt:ir..ttt, ':;ri."i. "i# r l* I ;{.'r:;rr

Page 7: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

Cadran solar, I972,lemn,30 x 30 x 6 cm

Page 8: :: r :t::' la natura la sens - Maxim Dumitras.pdf · exigenle didactice, Maxim Dumitras triieste totul, adici deopotrivi climatul imediat ;i aspiralia interioari, ca pe o stricti

sensibilidlii. Cu alte cuvinte, Maxim Dumitrag

adaugi semnificalie, sens ;i mesaj unor materiale,

tehnici si, pini la un punct, forme arhaice, pe

misuri ce le golegte iremediabil de utilitatea

care, initial, le-a ficut posibile, le-a generat gi le-a

perpetuat in sistemul lor de referingi.Traseul pe

care evolueazi sculptorul, gi care il individualizeazi

net fap de ceea ce se int6mpli in mod curent

in lumea artei, privegte conexiunea directi a

memoriei active cu spagiul simbolic al culturii ;inu acela, cu sens invers, care activeaz; memoria,

pornind de la insusirea codurilor culturale. Chiar

daca, la prima vedere, acest aspect nu pare unul

foarte important, pentru definirea tipului de

artist care este Maxim Duimitra;, dar 9i pentru

determinarea sensului in care evolueazi gAndirea

lui artistici, el este esengial. Firi stabilirea acestui

lucru, accesul la metabolismul subtuil al sculpturii

sale gi, in general, a intregii acliuni artistice ar fi,

daci nu imposibili, oricum inadecvati.

lll. Materie bruti gi material compozit

lnsistenqa asupra materialelor si a tehnicilor

nu le privegte,insi, pe acestea doar ca realitlgi

in sine, ci ea incearci si identiflce ;i si puni

in valoare forma simbolici ;i expresivitatea ei

plastica, pentru c; anumite premise materiale

impun sensuri specifice gi genereazi limbale gi

coduri proprii. $i tocmai din aceasti pricini, in

sculptura lui Maxim Dumitra; existd o relaqie

perfecta intre diversitatea formali gi continua

improspltare a mesajelor, pe de o parte, gi plaja de

materiale ;i de tehnici pe care el o folose;te, de

cealalti parte. in aceast; perspective, materialele

folosite de la inceputul carierei sale gi pAni

astizi sunt lemnul ;i piatra, iar tehnicile sunt cele

specifice, de eliminore, cu alte cuvinte, cioplirea, dar

;i asamblarea care, priviti din punctul de vedere al

dinamicii formei, este una de oddugore. Nefiind un

sculptor figurativ, fapt care dovedegte inci o datici el se plaseazi instinctiv intr-o filosofie generali

;i o modalitate de inqelegere a formei de tip

trad(ional ;i de factura risiriteani, modelajul, prin

excelenqi o tehnici a oddugdrii gi legati profund

de preocuparea pentru figurativ, este folosit cu

maxim dumitra!

pt i:,i*.1.:it* r*{.rfi!{:l'r!, i:.i, cin si':+ i'l;i,*d, {i;i:, islfi-rl,:,.-li;t;:r*

?t.r ryi i. tr (:r: h;tv' it* a,r-rir ;: 1"*d i +trl L' i * {i.i i'ie ii,:i n ;: n ij -

. ri. ;... .. . ."..* . .

;T lj l.i rm ii{.: i: i.".i' t i l i lt i.," l nfi * tl'J :-l *i: * ilivl {y; 3+. i.{;i;q

[]i.ir:,'r!lr;rg a':,i#-r l*-r*+l-:il'rE" ligriti*ilii";'rll i:iird i-ilq:$ ftlilii

'i{} *{,r,ir"l* f'!rirr.{fii';ii j$, t*g:ilr,rc;+e* a*d. r.:p t* i1 i:i#itil.

ar'i:hei* f"i:|i*ig ;rl it ,i':l'l'rpli*s th*re *f tl-l+-"ir" il'rir,:i"*i

i; ti I iiy "+,oh i r:il h;:* :ni:r:i * qh * r-: *1,'s:i I bi *, p,".-: ire ra't*+i

fr.r!,i:j ii4.lf ';){j,til;t {:qi'j ;:h q*; la,'rth ; ll t:* ri i" itysteri,!.] r:':{

l*{r:r**e.+r"Th* r-**i*: iri-l*4 th*: g**j*r:*r ,i:rt,*ives *n,a*rj ',,viri+h i;idivi*i;eliz*:e hi*r i*it:pr;lr'+rt r.* '"r'i-:ar

ilurrul*il,v ha{r;..*t;:i it.r i:iie ler:ttl nf, +rl" lnt*i'r*-.;

'lh*i siir"c.:r:r ***ir*i:tir:n r-..,9r fh* f,:{ir'* i'i}*i?i*ry t*ihe ,tXrn:i+*ii': ,::ultul+i Ei.'r#"i:{? #.!'rrj n**i illt.e *iir*:r+o;l;,r ;lrr,:u*il

"t";-li{ll n{:fi!;:id:ii :t'1f:i"!1fi.r'}r iffrr"il;i'i}.1

*:"*"-rn ilr;q*i; i*g **ti:c.;r;ri **ri*s. f;v*n i'f, *p*alt:i-r.t{i'

* n i ru gr+ r'te.ili, t i-; l s *.ti,.*:rl ic i llil**"i +:s fl '*i1 f ia!

9*l d*iilli*p; i'iaei.rn i*j*r*i;:rh\l ;1$ ;eil i*.ni.il;i" f+i.rj. j., ," ". " I. l" :. ! r ,,1."{, :i- -1.. ":

"

\""Jllil*ril *i;t*.i::!lshi*g thiil, llr+: ei:r*ii{i ti} eh* :rubr-:l"*

tn+;r*hnni:.;r'l *:f hiI n*uig;tlt"+:, irli*" trer;er*i!y. *rI**t!'x* ;,r,r'"ii:ttii ar":'ii*r'! r.d*i.,iit"i i:*, il n*t il"lr**rs*ii*ir':,

l;in trttu tu't*olu lr:;r;1*q*tfl+.

$ fl $" ffi *r*g";Er flir;I*-f F.i i' is.Fr{$

eet*+ pr,esi *ts trHr#g*s p'im g

i * l jlti r-i:{ i} f r rr'ri t- fl r-: :1i$ Lr;-iij trti h fi i* il r,q qj+*s,

ni;r ir*uly l-;:ga.rr*ir:y* rl;**r rLs ;"*:r;iii".i$ +rnilo, bui i';:

;.lil;,lr {l-tes is:r i,:ir:*riity HnlJ *:'r-fl'r"*}$g ii;s syr:rb+lt* f+l"rr-r

il*ri ;+.l"i.i:;{ir, *xt:r'ilsl,i',rit-f h,'.*iti,,l;$u; s**t* ;ir"rf{:;"!ii,i

Fll"iiir'!isifi; irnir*r* *p.,'li;i{ir rll*-:l.rfli:'rfl* b.iir.l H""-'il*{'a{4r

th*ir'+r,+r ii"qi:=ll,i*A* nl"ld il*ii*g.d\nc. chiii ig *:*:;r*i:lv

r,!,i'l',*, lfi fl4;:,rr i-ir.;rnlm'as'.r l,lr-ri;:r-irre ei-r-*rr-* is a g:*rfi:ct

r *i;r,li*r rrilh i p, i;*r;,:w*,{: r., {i;i'ir: ;li d ivcrsit't ::.1ii{i $

ii:,1'ltiliilrlr.ls i"+ii:'r,tg,i-:il'li1 +tt :-r'+s$:ig**F ;ti"iii lhiii ry!alt:rlfil

,'l{" r0.;rit:-ri,;j!..1*g x.har: il*r rjr*-q. ii! liriri **r:i!#s{:iji',/+i,

rirg: iiiit{rriall *sri,*t i'ry*-r: i!:* i--efiiilnin;d #f his riar*.ir

iii: ti:i il*":""i,fl+',--ift.lii !-r.i'r* 1;rr,*1.]r* a*ri tl*riH-*, a.rc;l flh*

i*r:hnlq*ts :,,i't :hi+ $g:!*i,,:;i:r *11..:s r::i eiil.tlliaiin;q, !il

L-r.i"l*i' ",,+ill fl!s. e;irrrit'rit, ,:;.ti r-li-r,:l ;:::l;*nrbii*111 +vi-li*i"r.

t+?*l: {'ii,"r-fr * {r:r"n: ijlvl.pl:-:r"rr+l i:*iri. {:ri ]'!*'d'4 is ail

t#ri:ii*p,'lr*r:hn!'*ij*:.l++ii: i]4iiit$ * f:i4lli"iLf!s* l'*l.iiL:rtr:r[

i+ill*l"r 1rr"*+++ ti:,-le *+ il,i*!+,n;4r, r*;til:*iis-*li:.., 1.* i;

gr+i,ii:r.I-iiti *l'ij!*ri;r::*,ill.' .rlr* i+;';=r'r il$4r:r'st+flLjiliti: ,i;i;i

tr::,jll;r*r:+j *** ii,";*iriai i'yi?{,r, il{:r rii:r{,i'ft*.ji"":i:ji}' r;:.;i:ti


Recommended