Post on 23-Feb-2018
transcript
7/24/2019 manastirea cosula
1/78
2
CUPRINS
Introducere.3
Capitolul I
Firul istoric al Mnstirii Coula5
Capitolul II
Arhitectura i arta bisericii..12
II.1. Stilul architectural al Mnstirii Coula16
II.2. Pictura mural..25
II.3. Un posibil program iconografic al Bisericii Coula...38
Capitolul III
Mnstirea Coula, un tezaur patrimonial
III.1. Importana patrimoniului cultural42
III.2. Conservarea patrimoniului cultural al Mnstirii Coula.44
III.2.1. Forme de degradare....45
III.2.2. Propuneri de tratament..54
Documentaie fotografic57
Anexe68
Concluzii..72
Bibliografie..74
Curriculum vitae.77
Declaraie.....78
7/24/2019 manastirea cosula
2/78
3
Introducere
ntr-un secol al vitezei i al schimbrilor, ntr-o societate prin excelen de consum,
vechile valori i bunuri naionale risc s-i piard din importan. De aceea, poate mai mult ca
niciodat, este evident necesitatea renvierii rolului acestora n cultura i viaa social a
poporului romn. Unul din cele mai importante elemente ale patrimoniului cultural romnesc
este reprezentat prin excelen de mnstirile construite de domnitorii romni.
Cu toate c interesul fa de patrimoniul cultural a fost ntotdeauna o realitate, trebuie
precizat c nu tot ceea ce astzi se ncadreaz n categoria de obiect cultural a avut aceast
calitate de la crearea sa. Bunul material sau spiritual a parcurs un drum lung pentru a ajunge ceea
ce este, o component a avuiei culturale, a patrimoniului cultural al unei ri. Iniial a fost privit
ca un obiect oarecare i numai timpul care i-a adugat pe lng patin i aura vechimii, l-a
investit cu calitatea amintit.
Conservarea i restaurarea constitue una dintre cele mai importante sarcini ce ne revin
astzi n ceea ce privete motenirea cultural naional, care prin realizrile trecutului reflect
secole de evoluie istoric. Acest patrimoniu care ne definete fiina naional, ne d unicitate i
pe baza cruia noi ne construim viitorul este reprezentat de bunuri eterogene din punct de vedere
al suportului material i al destinaiei lor originare: de la unelte, documente, manuscrise, obiecte
de art, construcii, pn la vestigiile vieii religioase, cum sunt mnstirile romneti, n special
cele din nordul Moldovei. Dei recunoscute ca voloare att la nivel naional ct i international,
exist nc mult potenial neexploatat al valorii acestor monumente istorice. Un exemplu n acest
sens l constituie Mnstirea Coula, un lca de cult cu valoare de patrimoniu, de multe ori
trecut cu vederea.
Scopul lucrrii de fa l constituie exploatarea acestui potenial al Mnstirii Coula,
analiza i evidenierea valorii de tezaur patrimonial, am ncercat s integrez armonios att
contextual istoric ct i specificitatea arhitecturii i picturii, concluzionnd cu o analiz practic a
modalitilor de conservare i restaurare, oferind ]n acest fel propuneri reale de tratament.
n contextul cercetrilor efectuate am constatat c informaiile referitoare la Mnstirea
Coula nu sunt foarte bogate, mrturiile fiind modeste, unele avnd tlcuri ce se vor descifrate.
Astfel, am ncercat, n cuprinsul lucrrii, s surprind cele mai importante aspecte representative
pentru lcaul de cult, structurnd lucrarea n trei capitole. Primul capitol urmrete s descopere
istoricul aezrii monahale, pe baza informaiilor cunsocute pn astzi, descrise cu minuozitate,
continund, n capitolul al doilea, cu prezentarea artei i arhitecturii bisericii specifice secolului
al XVI-lea. Ultima parte a acestei lucrrii analizeaz conservarea patrimoniului cultural al
7/24/2019 manastirea cosula
3/78
4
mnstirii privind starea de conservare, formele de degradare precum i propunerile de
tratament.
S nu uitm ns c rspunderea fa de operele trecute nu revine doar specialitilor, ci
ntregii societi, tuturor indivizilor care o compun. Abia n momentul n care acest adevr va fi
cunoscut i recunoscut ca atare, vom putea spera c omenirea s-a lepdat de unul dintre cele mai
grele vicii ale sale: devorarea vinovat a propriilor creaii, n fapt tergerea memoriei proprii,
reducerea la nimic a propriei personaliti.
Lucrarea de fa se dorete a fi un prim pas timid pentru cercetri ulterioare aprofundate,
un ndemn pentru exploatarea poatenialului cultural romnesc.
7/24/2019 manastirea cosula
4/78
5
I. Firul isoric al Mnstirii Coula
Sfnta Mnstire Coula, cu hramul Sfntul Nicolae este situat pe oseaua Botoani-
Iai, la 22 de km sud-vest de Botoani, 33 de km de Hrlu i 61 de km de Trgu Frumos. Ea
dateaz din anul 1535 fiind ctitoria lui Mateia Coulvei (Coolvei), zidit n timp ce ocupafuncia de mare vistiernic al domnitorului Petru Rare (1527-1538; 1541-1546). Acest fapt este
consemnat i de pisania, aflat deasupra uii pronaosului: Cu vrerea Tatlui i cu ajutorul
Fiului i cu desvrirea Sfntului Duh a binevoit dumnealui Matia Marele Vistiernic i a zidit
hramul Sf. Nicolae la mnstirea Sa, pe Miletin; s-a nceput la 23 aprilie i s-a svrit n
acelai an, anul 7043 septembrie 8 zile (1535)1.
Mateia Coulvei (1490-1550) era fiul lui Dolh, portar al cetii Suceava i al Mariei,
fiica boierului Mihu. A fost unul dintre boierii credincioi ai lui Petru Rare i a ocupat mai nti
funcia de vistiernic, iar apoi, din 1541 pe aceea de mare logoft pe care a deinut-o pn la
sfritul vieii. Era un om cultivat, cunotea limba latin i a deinut dou dregtorii importante
n Sfatul rii: administrator al veniturilor rii i apoi ef al cancelariei i al diplomaiei. A
ndeplinit multe misiuni diplomatice dificile n strintate, a participat la campanii militare i a
ctitorit dou biserici: Coula i Horodniceni, a fost autorul unor mari danii. A fost cstorit de
dou ori: cu Anastasia, fiica boierului Cozma arpe i cu Anghelina, din neamul Calapod, cu
care a avut doisprezece copii. Cei mai importani urmai ai si au alctuit familia Brescu2.
Cum a luat fiin satul Coula
Atunci cnd ctitorul a ales locul amplasrii viitoarei mnstiri, a fost bine inspirat,
prefernd o poian a unei zone puternic mpdurite, departe de mijloacele principale de
comunicaie pe care, n acele timpuri, se deplasau armate strine i aveau loc invaziile de prad.
Cnd mnstirea a luat fiin satul nu exista, iar altele erau la distane apreciabile, aa
nct se poate afirma c aezarea din valea Miletinului a avut toate condiiile s fie considerat oadevrat sihstrie. Cu timpul s-au aezat pe lng locaul de nchinciune cteva familii, ai
cror membri erau scutelnici ai mnstirii, fiind obligai la nceput s presteze munci agricole,
mpreun cu clugrii. Numrul acestora s-a mrit, fiind adui i igani robi, astfel explicndu-se
1 Nicolae Iorga, Studii i documente cu privire la istoria romnilor, vol. XVI, Atelierele grafice Socec&Comp,Bucureti, 1909, p. 279.2tefan Ciubotaru,Istoria Bisericii Ortodoxe Botonene, Editura Axa, Botoani, 2000, pag. 62.
7/24/2019 manastirea cosula
5/78
6
numrul lor relativ mare din zon. n aceste condiii s-a format satul Coula care i-a primit
numele de la ctitorul Coulvei.
Un aspect oarecum necunoscut este faptul c, n 1610, mnstirea se numea Malu,
toponim ce poate fi explicat prin aezarea ei pe un dmb aproape de malul prului Miletin.
Denumirea se gsete ntr-un hrisov din 20 iulie 1610, dat de Constantin Moghil V.V. la Iai,
care a ntrit mnstirii Coula, numit acum Malu, jumtate din satul Iteti, partea dinspre
pdure, aproape de mnstire, cumprat de la Lupu, Maria i Ana, copii lui Gorcea Udrea, cu
150 de taleri3.
Patrimoniul material a mnstirii
Singurele momente de cumpn cunoscute ale mnstirii au avut loc dup ocuparea
Bucovinei de ctre Austria, n anul 1775. n august 1787, izbucnind rzboiul ruso-turc, Austria,
aliata Rusiei, a declarat rzboi Porii i astfel Moldova a devenit teatrul operaiunilor militare.
Egumenul Marchian Folescu, ntr-un act naintat Mitropoliei Moldovei n anul 1857 menioneaz
c aceast mnstire (Coula) a fost o lung vreme pustie n timpul rzmerielor ce au avut loc
pe acea vreme. Se pare c acesta se refer la devastrile pe care le-a suferit mnstirea din
partea trupelor austriece n naintarea lor spre ara Romneasc4.
Din punct de vedere material, mnstirea a progresat avnd condiii favorabile pentru a se
ocupa i cu creterea animalelor, o ocupaie destul de profitabil pentru acele vremuri. Au
comercializat bovine pn i negustorilor din Bistria, care, se pare, au luat animale pe datorie. n
momentul n care Vasile Lupu a venit n vizit, clugrii au mers la Botoani la domnitor pentru
a i se plnge i rugndu-se s intervin favorabil pentru ei n rezolvarea problemei cu banii din
partea bistrienilor. La 27 mai 1635 domnul s-a adresat bistrienilor printr-o scrisoare, prin care
cerea s plteasc mnstirii contravaloarea a unsprezece vaci i ase boi care au fost luai de
poman de la Coula. n cele trei veacuri care au trecut din istoria Coulei pn la secularizare,
mnstirea a primit ca danii cteva moii, dintre care amintim cele de la Iacobeni i Coteni,
donatorii voind s fie considerai ctitori. Acestora s-au adugat celor de la Coula i Prlita
(astzi Bluenii Noi)5. Averea mnstirii a fost secularizat i confiscat de stat n anul 1864.
Prosperitatea mnstirii a ajuns la apogeu n timpul streiei arhiereului Marchian Folescu
Ierapoleos care timp de zece ani (1854-1864) a condus destinele ctitoriei lui Mateia Coulvei cu
mult dragoste i pricepere6.
3***Catalogul documentelor moldoveneti din Arhiva istoric central a statului, vol. I, Bucureti, 1957, p. 336.4tefan Ciubotaru, op. cit., p. 62.5C-tin N. Tomescu, Tablou de 40 de mnstiri i schituri din Moldova i cu artarea moiilor ce aveau ele n 1812 ,n Revista Societii Istorico-Arheologice Bisericeti, Chiinu, 1933, p. 322.6tefan Ciubotaru, op.cit.,p. 63.
7/24/2019 manastirea cosula
6/78
7
Mnstirea Cula devine cas parohial
A urmat apoi, dup secularizare, o perioad de declin vertiginos care a culminat n 1903.
n aceast perioad n mnstirea Coula se gseau doar trei clugri. Mitopolitul Partenie
Clinceni (1902-1908), mergnd spre Botoani s-a abtut pe la mnstirea Coula. Vznd starea
n care ajunsese mnstirea a dispus desfiinarea acesteia, biserica devenind parohial, iar
clugrii fiind trimii la Vorona. Astfel, dup 368 de ani de funcionare nentrerupt, timp n care
a jucat un rol important n viaa religioas i cultural a judeului, i-a nchis porile. La
intervenia preotului paroh Constantin Robu, n chiliile mnstirii s-a nfiinat un spital care a
funcionat pn n 1977. Iat cum descrie preotul Th. Mihai desfiinarea mnstirii: la o vizit
fcut de mitropolitul de atunci, Partenie Clinceni, au ieit n ntmpinare clugrii i satul.
Mitropolitul i-a ntrebat: Ce este aicea, mnstire sau biseric parohial?, iar ei au rspuns: i
una i alta. i a rmas numai biseric parohial7.
n anul 1990, cnd s-a renfiinat mnstirea, la Coula se mai pstra zidul mprejmuitor,
o cldire etajat, clopotnia i biserica. ncepnd cu anul 1995 devine stare protosinghelul
Damaschin Bunduc care a fost n obtea mnstirii din 1993. El a reuit pn n 1996 s termine
dou construcii pentru chilii, cldiri din zid cu cerdacuri largi, la una dintre acestea fiind n
mijloc un altar de var. A mai construit anexele gospodreti la 100 metri nord-vest de biseric i
a renovat cldirea arhondriei i streiei.
Construcia i Pictura Mnstirii
Construcia bisericii a respectat planul simplu, triconc, caracteristic multora din bisericile
zidite n timpul lui tefan ce Mare i Sfnt i Petru Rare. Pe parcursul timpului, biserica a
suferit cteva modificri, unele din ele afectnd valoarea artistic a construciei iniiale. A fost
adugat spre apus un pridvor, iar spre partea de miazzi a altarului, un diaconicon. Materialul de
construcie a constat din piatr brut la zidurile drepte i la soclu i din crmid la ferestre i
ocnie. Soclul este simplu i fr profil. Ferestrele au fost schimbate i lrgite n 1958. O
fereastr aezat la rsrit lumineaz altarul, cte o fereastr pe fiecare absid lumineaz naosul
i cte o fereastr pe pereii de la sud i de la nord lumineaz pronaosul. Pe naos este o turl cu
baza poligonal cuprins n acoperiul refcut. Are patru ferestre dreptunghiulare cu tocurile de
piatr. Naosul se delimiteaz de pronaos prin arcada puternic care susine bolta, arcad ce se
prelungete n ambele pri cu stlpi groi alipii de ziduri.
Absidele laterale i cea a altarului au cte cinci firide, deasupra crora un ir de ocnie
face nconjurul ntregii biserici8. La turla aezat deasupra pronaosului, gsim aceleai firide i
7Ibidem8Grigore Tomescu,Istoria Arhitecturii Romneti, Editura Capitel, Bucureti, p. 289.
7/24/2019 manastirea cosula
7/78
8
ocnie. Uile de la pridvor i a pronaosului sunt ncadrate de rame dreptunghiulare, cu baghete
ncruciate i colurile interioare de sus rotunjite. Pronaosul este acoperit de o bolt semisferic,
deformat, iar zidul despritor dintre pronaos i naos a fost suprimat i nlocuit cu un arc
rezemat pe zidurile de miazzi i miaznoapte prin mijlocirea unor console. Naosul prezint boli
moldoveneti obinuite9. Acoperiul bisericii este din tabl cu aliaj de cupru, iar pardoseala din
beton.
Pictura interioar i exterioar a fost executat ntre anii 1536-1538 i a fost afectat de
interveniile ulterioare. Iniial, pictura s-a executat n fresc, dup care, mai apoi, a fost refcut
n parte, n ulei. n unele locuri stratul de pictur nou a czut sau a fost curat i a ieit la iveal
cea original, de o calitate foarte bun, avnd n multe locuri aureolele sfinilor aurite. Cercetat
de specialistul n materie, istoricul de art Vasile Drgu, acesta a concluzionat: Desenul, de o
preioas expresivitate, i micrile avntate asigur frescelor de la Coula o prezen de
calitate n contextul picturilor din epoca lui Petru Rare10.
Pictura exterioar s-a deteriorat cu timpul. Aa se explic de ce, la reparaia bisericii din
1860, cnd s-a adugat pridvorul i vemntria, sub streia lui Marchian Forescu, pereii
exteriori au fost vruii aproape n ntregime. Astzi, n unele locuri, n special la abside, unde
probabil a czut varul, se observ destul de bine prima tencuial, decorat cu imitaii de
crmid11.
Din vechea pictur exterioar se mai pstreaz deasupra uii de la intrare n pronaos, pe
podul actualului pridvor, scena Judecata de apoicu semne zodiacale i cete de ngeri. Au mai
rmas i dou registre care reprezint pe Dumnezeu Tatl ncadrat de vlul vremii i Iisus Hristos
Judector, ncadrat de apostoli i ali sfini stnd pe scaunul de judecat12.
Clopotnia se afl mai la deal de biseric,pe latura nord-estic a incintei. Este o
construcie din zid, cu parter i etaj i cu o cupol puin pronunat, acoperit cu tabl. La 50 de
metri nord-vest de biseric sunt casele egumeneti, cldire compus din dou nivele, cu cerdac la
etaj, coloane la parter i beci la subsol. Se crede c este o construcie din secolul al XVIII-lea. n
vestul bisericii este arhondaricul cu cinci camere i o sal. Ctitor al acestei construcii a fost
Arhimandritul Ignatie, care a svrit-o n 1848 decembrie, ziua 3, cum arat inscripia: n
zilele prea-nlatului Domn Mihail Grigore Sturza Voevod cu blagoslovenia prea sfinitului
nostru Mitropolit chirio Meletie al Moldovei aceste chilii sau afierosit sfintei mnstiri Coulii
cu toat cheltuiala de Cuvioia Sa rpusatul robu lui Dumnezeu arhimandritul Ignatie, n
vrst fiind de 48 ani, i arhimandrit i sau svrit aici n anul 1850, Dechemvrie 3 zile i,
9tefan Ciubotaru, op.cit., pag. 63.10Vasile Drgu,Pictura mural din Moldova, Editura Meridiane, Bucureti, 1982, p. 31.11Irineu Crciuna Suceveanul, Bisericile cu picturi exterioare din Moldova, n Mitropolia Moldovei i Sucevei,nr. 3-6, 1970, pag. 141.12tefan Ciubotaru, op.cit., pag. 64.
7/24/2019 manastirea cosula
8/78
9
cnd sau gtit chiliile, la iulie 1848, Octovrie 4 zile, ani de la Zidirea Lumii 7310, ani de la
Hristos 184813.
Incinta este nconjurat din dou pri, rsrit i vest, cu zid nalt din crmid, iar n sud-
vest cu gard din scndur. Zidul din apus are un gang cu poart mare de lemn pentru intrare. n
incint sunt alei betonate i n afara lor este iarb i arbori din diferite esene14.
n anii 1848, 1858 i 1978 au avut loc lucrri i intervenii pentru reparaii i renovri. Cu
prilejul renovrilor din 1978 a fost desfiinat pridvorul bisericii i vemntria.
Aadar, marele vistiernic Mateia Coulvei, stimulat de munificena domneasc, a dorit
s-i mpodobeasc ctitoria sa de la Coula cu picturi murale, ansamblurile realizate fiind de o
deosebit frumusee semnate de un pictor anonim. Biserica mnstirii Coula este singura din
judeul Botoani care a fost pictat n interior i exterior, asemnndu-se n felul acesta celor din
Bucovina15. Ctitoria poate fi inclus n grupul realizrilor de apogeu al acelei perioade. Ea se
nscrie n seria de mari realizri ale picturii exterioare moldoveneti16.
Obiecte cu valoare de patrimoniu
Dintre obiectele cu valoare de patrimoniu amintim despre patru valoroase broderii cu
caracter religios care au aparinut mnstirii Coula i care n prezent se gsesc la Mitropolia
Moldovei u Bucovinei din Iai: un acopermnt pentru disc, un acopermnt pentru potir, un
procov pentru acoperirea Sfintelor Vase i un epitrahil17. Preioasele obiecte, lucrate de mn,
sunt atribuite cneaghinei Anghelina, a doua soie a ctitorului. Ele se pstreaz ntr-o cutie de
lemn cu coperte de fag, asemntoare unui toc de carte. Se presupune c aceast cutie ce
adpostete cele patru odoare de mare pre se mai folosea i pentru pstrarea unor piese pentru
serviciul religios cum ar fi: crucea, discul, stelua, copia, linguria i potirul. Nu este exclus
posibilitatea ca n aceast cutie s se fi pstrat la nceput o evanghelie din piele sau s fi fost
destinat pentru pstrarea odoarelor respective18.
Rolul Mnstirii n viaa social
Dup cum am amintit n cuprinsul lucrrii, mnstirea Coula a jucat, pe lng
importantul rol religios din viaa judeului, i un rol important n plan judeean i nu numai.
13Nicolae Iorga,Revista Istoric, an XI, nr. 7-9, 1925, p. 252.14Vasile Dumitrache, Mnstirile i schiturile Romniei. Mitropolia Moldovei i Bucovinei, Editura Nemira,Bucureti, 2002, pag.258.15Irineu Crciuna, op.cit., pag. 134.16Dumitru Agachi,ngerul emblematic de la Coula, n Monumentul, nr. 7, Iai, 2006, p. 520.17Nicolae Iorga,Mnstirea Coula, n Buletinul Comisiei Monumentelor Istorice,an XIX, aprilie-iunie, Institutulde Arte Grafice S.A., 1926, fasc. 48, pag. 71.18 Prof. Victor Brtulescu, Inscripii slavone i cutia cu broderiile religioase de la fosta mnstire Coula, nMitropolia Moldovei i Sucevei, nr. 7-8, 1964, pag. 444.
7/24/2019 manastirea cosula
9/78
10
Cu mult timp nainte de apariia Legii Instruciunii Publice din 1864 i pus n aplicare n
1865, n una din chiliile mnstirii s-a nfiinat n 1859, la 20 noiembrie, o coala elementar. n
primul an de studii se pare c erau 18 elevi19. Mnstirea Coula se numr printre puinele din
zon la care i-au adus activitate monahi mai cultivai, mai instruii, numii gramatici. La 26
aprilie 1634, ieromonahul Melinte, egumen, a scris un zapis, prin care se reglementa un conflict
ntre dou pri, document ce atest faptul c la Coula se gseau nc de la nceputuri clugri
cu o cultur general bogat, care tiau carte i care se ocupau de ntocmirea actelor i rezolvarea
diferitelor conflicte, ntrite de pecetea mnstirii20.
n anul 1908, Nicolae Iorga a vizitat mnstirea cu care ocazie a gsit mai multe volume
de documente scrise la Coula, pe care le-a ridicat i donat Bibliotecii Academiei Romne21. n
anul 1909, vedea lumina tiparului la Vlenii de Munte, textul manuscris al unei vechi traduceri
romneti a Istoriilor lui Herodot, editat de acelai Nicolae Iorga. Manuscrisul a fost descoperit
n anul 1908 n podul mnstirii sau al bibliotecii i se afl spre pstrare n Biblioteca mnstirii
Coula22. Referitor la traducerileIstoriilor lui Herodotau existat si exist numeroase preri care
afirm ca aceasta ar aparine fie lui Eustatie logoft (prere mprit de Iorga), fie lui Dosoftei,
mitropolitul Moldovei (prerea lui N. A. Ursu) sau lui Nicolae Milescu (prerea lui Liviu Onu).
Pn la urm problema paternitiiIstoriilor lui Herodota rmas i probabil va rmne mult timp
nerezolvat23.
La conducerea mnstirii Coula au fost i doi arhierei. Mardarie Apamis n perioada 16
august 1849 10 februarie 1851, care fusese i lociitor de mitropolit, ca urmare a faptului c n
urma morii mitropolitului Meletie Lefter la 20 iunie 1848, domnul Mihai Sturdza a dorit s in
scaunul neocupat. A fost nmormntat la Coula la 7 decembrie 185424.
Al doilea arhiereu a fost Marchian Folescu (1815-1864), care ocup un loc de cinste n
istoria Bisericii Ortodoxe din Botoani i nu numai. Acesta s-a ocupat personal de buna
administrare a averii mnstirii i a construit diverse cldiri anexa i zidul de crmid ce
nconjoar mnstirea.
19tefan Ciubotaru, op.cit., p. 22.20Documenta Romaniae Historica, vol. XXII21Nicolae Iorga,Din tesaurul de art botunean, Tipografia Neamul Romnesc, Vlenii de Munte, 1939, pag. 125.22***Herodot. Traducere romneasc publicat dup manuscrisul gsit n Mnstirea Coula, de Nicolae Iorga,Tipografia Neamul Romnesc, Vlenii de Munte, 1909.23N. A. Ursu, Un manuscris cu traducerea Istoriilor lui Herodot, n Mitropolia Moldovei i Sucevei, nr. 1-3,1990, pag. 163.24Pr. Prof. Dr. Al. I. Ciurea, irul mitropoliilor Bisericii Ortodoxe din Moldova. Elemente eseniale biografice ibibliografice, n Teologie i via, nr. 8-10, 1993, pag. 81.
7/24/2019 manastirea cosula
10/78
11
II. Arhitectura i arta Bisericii
O dat cu consolidarea organizrii de stat i bisericeti (sec.XIV), n Moldova i n ara
Romneasc s-a consacrat definitiv, ca stil oficial de art bisericeasc, stilul bizantin cu diferite
influene. n Transilvania i Banat arta bisericeasc a fost puternic influenat de cea romanic i
gotic. Unitatea artei bisericeti din cele trei ri Romne s-a realizat prin schimburile de meteri
dintre ele. Voievozii din ara Romneasc i din Moldova au ctitorit biserici ortodoxe n
Transilvania. Evoluia arhitecturii bisericeti a condus spre o art autentic romneasc,
ajungndu-se la o creaie nou, cu elemente specific zonelor geografice: Moldova, ara
Romneasc, Transilvania i Banat.
Pentru a nelege mai bine stilul n care se ncadreaz Mnstirea Coula, n continuare
voi ncerca s surprind acele caracteristici distincte ale stilului moldovenesc, surprinznd nacelai timp i notele particulare aduse de fiecare domnie n parte.
Arta meterilor locali din Moldova, concretizat n vechile biserici de lemn care le-au
precedat pe cele de piatr, a cunoscut ntr-o prim etap influene bizantine i romanice, apoi
gotice. Acestea s-au concretizat n contraforii care sprijin zidurile, nervurile de piatr ale
bolilor, tendina de nlare a bisericilor, elemente decorative ale sculpturii n piatr, forma
acoperiului, a turnului i a clopotnielor.
n timpul domniei lui tefan cel Mare (sec. XV-XVI) s-a dezvoltat n arta romneasc
stilul moldovenesc. Acesta s-a caracterizat prin inovaii la sistemul de susinere a cupolei,supranlarea bolilor n interior prin suprapunerea arcurilor ncruciate (n diagonal), bazele
stelate de la exterior, bogatul decor al faadelor mprite orizontal n registre i divizate vertical
n panouri dreptunghiulare, cele din partea superioar terminndu-se uneori printr-un segment de
cerc. Deasupra panourilor registrului superior se gsesc ocniele (firide care se repet).
Pardoseala este fcut din dale ptrate de piatr sau marmur ori din crmizi aranjate n stilul
moldovenesc. Acesta s-a caracterizat prin inovaii la sistemul de susinere a cupolei,
supranlarea bolilor n interior prin suprapunerea arcurilor ncruciate (n diagonal), bazele
stelate de la exterior, bogatul decor al faadelor mprite orizontal n registre i divizate verticaln panouri dreptunghiulare, cele din partea superioar terminndu-se uneori printr-un segment de
cerc. Deasupra panourilor registrului superior se gsesc ocniele (firide care se repet).
Pardoseala este fcut din dale ptrate de piatr sau marmur ori din crmizi aranjate n motive
decorative. La unele mnstiri apare pridvorul nchis spre vest i gropnia. Reprezentative pentru
stilul moldovenesc sunt mnstirile Putna, Vorone, Neam.
7/24/2019 manastirea cosula
11/78
12
Stilul arhitectural moldovenesc s-a dezvoltat n cursul secolului al XVI-lea, atingnd
apogeul n timpul domniei lui Petru Rare. Ca i n perioada anterioar, s-au construit mnstiri
fortificate, cu turnuri de aprare la coluri sau la intrare. n construcia bisericilor au aprut
elemente noi: ziduri mai zvelte, pridvorul deschis la faada dinspre vest, pictura exterioar i, mai
trziu, decorul sculptural exterior. Mnstirile reprezentative din acest secol sunt: Humor,
Moldovia, Sucevia, Probota i Mnstirea Coula.
Ultima epoc de nflorire a stilului moldovenesc este nceputul secolului al XVII-lea, n
special n timpul domniei lui Vasile Lupu. n aceast perioad apare influena artei orientale,
concretizat n elementele de decor exterior. Mnstirile construite acum (Dragomirna, ctitoria
mitropolitului Anastasie Crimca i Mnstirea Sfinii Trei Ierarhi din Iai, ctitoria lui Vasile
Lupu) au pereii exteriori acoperii cu sculptur n piatr sub form de benzi decorative cu
motive geometrice. ncepnd cu a doua jumtate a secolului XVII, se poate vorbi despre declinul
stilului moldovenesc. Acest fapt a fost determinat de influenele venite din ara Romneasc
(nlocuirea zidului despritor dintre pronaos i naos cu trei arcade sprijinite de doi stlpi,
lrgirea pridvorului i creterea numrului ferestrelor) i de cele venite din Apus, prin Polonia
(motive arhitecturale baroce i neoclasice).
Dup epoca de mare nflorire, caracteristic domniei lui tefan cel Mare (1457-1504),
urmat de o perioad de tranziie n vremea domnitorilor Bogdan III cel Orb (1504-1517) i
tefni (1517-1527), Moldova va cunoate o nou epoc nfloritoare de construci, a crei
importan, dac nu o ntrece pe cea a epocii lui tefan cel Mare, cel puin o egaleaz. Petru
Rare, cel mai de seam urma al lui tefan cel Mare, s-a artat a fi prin opera sa ctitor i amator,
n domeniul arhitecturii religioase a preluat mesajul cultural i a dezvoltat tradiiile constructive
ale epocii acestuia.
Maturitatea artistic a Moldovei era un fapt mplinit nc din vremea lui tefan cel Mare,
acum patrimoniul este sporit cu noi valori prin care se adevereau deopotriv capacitatea de
continu nnoire i receptivitate selectiv pentru ctigurile artistice din alte pri.25 Cldirile de
nchinare care i se datoresc, ncepnd cu Manastirea Probota, din anumite puncte de vedere se
aseamn, din altele se deosebesc de cele cldite pn la dnsul. Deosebirile nu sunt de prea
mare importan. Stilul nchegat nc din vremea lui tefan i principiile constructive bine fixate,
transmise din meter n meter, rmn aceleai. Modificrile care se aduc vechiului tip privesc
numai unele pri din construcie i decorul exterior. Modificarea cea mai de seam pe care
meterii lui Petru Rare o aduc bisericilor cladite de ei, fa ce cele anterioare, modificare ce
aduce cu sine o schimbare de nfiare i de principiu decorativ i care se ntinde n aceast
vreme i asupra bisericilor mai vechi , este mpodobirea pereilor exteriori cu zone suprapuse de
25Irineu Crciuma, op.cit., pag.408.
7/24/2019 manastirea cosula
12/78
13
picturi executate pe tencuial umed fresce, care merg de la soclu pn la ultimul rnd de
ocnie de sub steain.26
coala moldoveneasc de arhitectur va pai pe treptele ei de apogeu. Se construiesc
edificii de cult mai ales dup 1487, care au o valoare de unicat n spaiul artistic European.
Bisericile care s-au construit s-au caracterizat: prin elegan i armonia proporiilor, sistemul de
boltire cu etaje specific moldovenesc, decorul faadelor cu arcaturi suprapuse i frize de discuri
de ceramic smluit dispuse sub corni i prin folosirea acoperiurilor compartimentate.27
Stilul ahitectonic moldovenesc din aceast perioad nu prezint numai un interes istoric
i arheologic, ci i un interes practic prin inovaii, de ex: la Humor (1530) i la Moldovia (1532)
apare pridvorul deschis pe stlpi de zidrie.28 La bisericile acestei vremi, decorul exterior se
compunea din material constructiv, piatr, roie sau smluit i colorat divers, fabricndu-se
acele firide lungi i oarbe pe abside i acea bogie de ocnie ntinse pe partea superioar a
faadelor, n iruri suprapuse. Efectul decorativ se capt prin armonia de forme minuscule, din
jocul liniilor simple, al planurilor intrate i ieite, din mpreunarea att de armonioas a culorilor
foarte diferite pe care le avea materialul aparent semnat pe ntinsul faadelor, piatra cenuie,
crmid smluit i divers colorat i discurile de pmnt ars cu desenuri reliefate. Din aceast
bogie de decor, pe care il putem chema arhitectural, la bisericile unde locul lui este luat de
fresc, nu se mai pstreaz dect firidele lungi, n simplu arc de cerc, la abside i ultimul rnd de
ocnie mici de sub steain (Humos, Moldovia, Coula), sau cateodat, nici chiar att (Baia,
Rca). 29
Asemenea printelui su, Petru Rare ncepe prin a-i cldi o necropol. Ridicat n acest
scop la 1530, prima construcie religioas, biserica Mnastirii Probota, care este totodat i cea
mai mrea creaie arhitectonic a domniei ctitorului.30Mnstirea este ridicat pe malul drept
al Siretului, alturi de vechea biseric a Sfntului Niculae din Poiana, ctitorie a lui Alexandru cel
Bun.31 n acelai an se nla prin voina i cu ajutorul blagocestivului Domn Petru voievod
biserica mnstirii Humorului, ctitorie celui mai nsemnat dregtor a rii, marele logoft Teodor
Bubuioc. Dup numai puin de la terminarea bisericii de la Humor, meterii lui Petru Rare
zidesc dup acelai model biserica Mmstirii Moldovia, considerat cea de-a doua ctitorie
important. Construit n 1532 i pictat cinci ani mai trziu, aceast biseric alctuiete o
26Grigore Ionescu, Istoria arhitecturii romneti. Din cele mai vechi timpuri pn la 1900, Ed. Capitel, Bucuresti,2007, pag. 288.27tefan D.L. Talu, Stiluri arhitecturale, Ed. Mega, Cluj Napoca 2009, pag. 380.28Vasile Drgu, Dicionar enciclopedic de art medieval romneasc, Editura tinific iEnciclopedic,Bucureti, 1976.29Grigore Ionescu, op. cit., pag 289.30Gheorge Oprescu, Istoria Artelor Plastice n Romnia, Ed. Meridiane, Bucureti, 1968, pag 339.31Grigore Ionescu, op. cit., pag 290.
7/24/2019 manastirea cosula
13/78
14
armonioas sintez ntre formele preluate direct din arhitectura epocii lui tefan cel Mare i cele
recent create de la Humor. Dup Moldovia, nu se va mai ridica dect o singur mnstire, n
1542 Rca, cu colaborarea epicopului Macarie. Biserica acestuia, fcnd abstracie de marele
pridvor adugat n secolul al XVII-lea, este de tipul celor mai simple dintre triconcurile epocii lui
tefan cel Mare. Asemntoare sunt i ctitoriile boiereti de la Coula (1535) i Horodniceni
(1539), ambele datorate marelui vistiernic Mateia, cu meniunea ca la prima dintre ele, ua de
acces n pronaos are un chenar dreptunghiular cu baghete ncruciate, de tipul pn acum
rezervat exclusiv uilor interioare, iar cea de-a doua biseric are un foarte simplu pridvor
deschis.32
Biserica Mnstirii Rca dateaz din 1542, apoi n jurul aceluiai an se zidete i
biserica din Zhreti, ctitorie a prclabului Nicoar Hrovici,33 prezint o nsemntate
deosebit pentru evoluia arhitecturii moldoveneti religioase. Ultima construcie ridicat de
Petru Rare, se ncepe la Roman, biserica Episcopiei Romanului, dar lucrrile se ntrerup din
cauza unor nenelegeri cu maietri adui din Transilvania. n 1550, se continu construirea
acestei biserici de ctre Ilia, fiul i urmaul marelui voievod, Petru Rare.
nflcrat, inteligent i dinamic n aciunile sale, motenind calitile de conductor ale
marelui su tat, Petru Rare, a avut de la nceput o activitate constructiv, care s-a adeverit att
de rodnic. Aceast activitate a fost continuat i de Alexandru Lpuneanu. Considerat de
istorie ca un om cumplit i nedrept, n-a ignorat gustul pentru art i mai ales simmintele
religioase. Dintre urmaii lui Lpuneanu a mai cldit biserici numai Petru chiopul. n perioada
domniei lui se zidete un ultim monument care se leag n mod perfect de monumentele vremii
anterioare: Biserica Mnstirii Sucevia, noi venite din Muntenia.
32Gheorge Oprescu, op. cit., pag. 342.33Grigorie Ionescu, op. cit., pag. 300.
7/24/2019 manastirea cosula
14/78
15
II.1. Stilul arhitectural al bisericii Mnstirii Coula
n incinta mnstirii se nal la fel de modest i smerit, contemplnd ani la rnd,
biserica n form de cruce cu planul simplu triconc fr contraforturi, avnd urmtoareledimensiuni: lungimea interioar 22,40m; limea interioar 4,90m; nlimea interioar a turlei
14, 9034, construcie asemntoare multora din bisericile zidite n timpul lui Stefan cel Mare i
Petru Rare.
Elementul caracteristic la acest tip de construcii este boltirea moldoveneasc, soluie
constructiv pentru susinerea turlei. Originea bolilor moldoveneti provine din arhitectura
armeneasc i cea autohton, din lemn. Cum sistemul de reazim al turlei pe naos constitue una
din caracteristicile importante ale triconcului moldovenesc din epoca de apogeu, ne vom opri
asupra acestui element pentru a nelege mai bine importana acestuia. Sistemul e alctuit astfel:
patru arce n plin cindru- dou transversale mai late i dou longitudinale mai nguste- sprijinite
pe console i alipire, la interior, prii superioare a pereilor (aezate n sensul principalelor axe a
cldirii) susin prin intermediul pandativilor, un scurt tambur cilindric, intersectat de alte patru
arce, aezate piezi i deci mai mici, ale cror picioare cad pe cheile celor mari de sub ele. Prin
34Oliviu Boldura,Dosar de restaurare-Mnstirea Coula, pag. 2.
Biserica Mnstirii Coula-faada vestic cu inrarea principal
7/24/2019 manastirea cosula
15/78
16
acest procedeu suprafaa ce trebuie boltit se reduce simitor i cu ajutorul unor pendativi, ea
primete tamburul unei turle mai zvelte.35
La construcia acestei biserici s-a folosit drept material piatra brut de la zidurile drepte
i la soclu, iar crmid la ferestre, arce, turl, firide i ocnie. Soclul bisericii este simplu i fr
profilaturi dezvoltate. Materialul constructiv ntrebuinat n construciile lui tefan cel Mare si
Petru Rare este cel pe care meterii l puteau procura imediat fie la faa locului, fie n vecinti
foarte apropiate.
La exterior, absidele laterale ale naosului i cele a altarului, au cte cinci firide, deasupra
crora un ir de ocnie face nconjurul ntregii bisericii. La turla aezat deasupra naosului gsim
aceleeai desfurare de firide i ocnie.
Uile de la pridvor i a pronaosului sunt ncadrate de portaluri dreptunghiulare, cu
baghete ncruciate i colurile interioare de sus rotunjite, de factur gotic.
Ua pridvorului, ncadrat de portalul cu muluri, specific bisericilor de secol al XVI-lea din Moldova
35Gheorghe Oprescu, op. cit., pp. 310-311.
Biserica Mnstirii Coula- vedere sudic parial i absida altarului
7/24/2019 manastirea cosula
16/78
17
Pronaosul este acoperit de o bolt semisferic, deformat, iar zidul despritor dintre naos
i pronaos a fost suprimat n 1860 i nlocuit cu un arc rezemat pe zidurile de miazzi i
miaznoapte prin mijlocirea unor console36. Acesta este luminat de ctre dou ferestre de o parte
i de alta, iar ancadramentele ferestrelor sunt gotice n arc frnt. Baza turlei naosului este de tip
poligonal (baz stelat) i este cuprins la momentul actual n acoperiul refcut ulterior, iar
arcada ce delimiteaz naosul de pronaos se prelungeste n ambele pri cu stlpi groi i lipii de
ziduri. Naosul prezint boli tradiionale moldoveneti.
Pridvorul bisericii, este n anul 1858 reparat de ctre egumenul Marchian, acesta l
acoper cu tabl i i adaug dou turnuri din scndur lng cel vechi, dar Comisia
Monumentelor a nlturat aceste dou turnuri i tabla, acoperind napoi biserica cu drani n
1925. Intrarea n pridvor se fcea pe dou ci laterale, care ulterior au fost nchise.37
n exterior, din punct de vedere arhitectonic, biserica se prezint foarte simplu.
Acoperiul bisericii Coula este specific stilului moldovenesc, n dou ape cu dou versante care
se ntlnesc ntr-un unghi ascuit. Materialul folosit la construcia acoperiului este din tabl cu
aliaj de cupru, iar materialele ntrebuinate la pardoseal prin interveniile recente sunt crmida
aplicat peste un strat de mortar.
36tefan Ciubotaru, op.cit, p. 63.37Gheorghe Bocan, Coula, Pe valurile secolelor, Editura Axa, Botosani, 2008, pag. 194.
Arcul care delimiteaz naosul de pronaos, rmas n urma aciunii de suprimare
a peretelui n 1860
7/24/2019 manastirea cosula
17/78
18
n apropierea mnstirii rezist de peste cinci veacuri podul de piatr construit peste apa
Miletinului, din porunca voievodului tefan cel Mare, pod peste care, mai trziu, dup cum
spune legenda, fratele lui pan Mateia nu a mai reuit s fug, atunci s-a rzvrtit mpotriva lui
tefni-Vod.38
Podul peste apa Miletinului
Zidul care nconjoar mnstirea mai rezist i astzi ridicat pe trei laturi din crmid pe
fundaie de piatr. Treptele zidului ritmeaz lsnd privitorului o deosebit i puternic impresie
de scar a urcuului monastic i isihie, deopotriv39. Monument istoric este considerat i casa
egumeneasc, aflat n partea de N a ansamblului, construit din piatr i crmid cu o suprafa
de 376 de metri ptrai, cu dou etaje i aisprezece odi i un beci din acelai material, ridicat de
egumenul Marchian Europoleos n 1858. Astzi, cu tristee constatm c nu a rmas dect o
ruin ncntatoare, asemenea unui plan drept care-i las senzaia c se nchin datorit
acoperiului ce se trage oblic spre pmnt.
38Ibidem, pag. 19739Dumitru Aghachi, op.cit., pag 517
Vedere exterior, partea superioar a bisericii-acoperiul i turla
Podul peste apa Miletinului
7/24/2019 manastirea cosula
18/78
19
n partea de vest a bisericii este amplasat fostul arhondaric, care astzi este corpul de
chilii, cu cinci camere, o sal i o buctrie, ctitorul acestei construcii fiind Arhimandritul
Ignatie, la data de 3 decembrie 1848.
Zidul de incint care inconjoara mnstirea
Chiliile ridicate recent
7/24/2019 manastirea cosula
19/78
20
Clopotnia aflat n partea de est a mnstirii a fost ridicat n 1926, temelia acesteia este
din piatr, zidurile din crmida i este acoperit cu drani. Se adpostesc n aceast clopotni
ase clopote, dintre care trei sunt mari i trei mici. Unul dintre clopotele cele mari are inscripia:
acest clopot s-a fcut cu cheltuiala ieroarhimandritului Iosif de la Suceava, monastirei Coula,
cu hramul Sfntul Nicolae n anul 1793 iunie n 2, astzi ca urmare a folosirii acesta are o
gaur.40
Clopotni-detaliu
Cu realizrile de vrf ale primei domnii a lui Petru Rare, ctitoria de la Coula poate fi
inclus n grupul realizrilor de apogeu ale acelei perioade.41 Sunt de remarcat att rafinarea
maximalist a stilului arfitectonic de sintez bizantino-atonito-gotic, cu inovaiile moldoveneti
de excepie de la biserici de plan triconc (boltirea moldoveneasc) ct i unicitatea picturii
exterioare, ca o marc definitorie a religiozitii eposului moldav.
Construcia bisericii a suferit importante modificri, unele dintre ele afectnd valoareaartistic. n sec. al XIX-lea prin adugarea exonartextului foarte urt i a unui diaconicon fr
40Gheorghe Bocan, op.cit., pag 192..41Dumitru Aghache ,op.cit., pag. 520.
Clo otni -vedere s re Est
7/24/2019 manastirea cosula
20/78
21
stil. Adugarea acestuia a pstrat o mic parte a decoraiunilor originale, care se pot vedea i
analiza cu uurin prin folosirea unei corzi n culmile momentului.42
Exonartextul de caracter apusean, adaos facut pe vremea fostului egumen Filaret
Beldiman, fratele poetului Jalnicei Tragodii, care denatureaz liniile, precum i turnurile fcute
cu un amestec de stil muntean din acela secol i de cupole ruseti n form de bulb, cu lips de
gust, care arat, de altmiteri, i n linia ieind a unei vemntrii, de acela caracter cu totul
modern.
Iar, urciosul acoperi de tabl fr strain este cu totul mpotriva caracterului nobilei
cldirii de la nceput.43 n 1958, egumenul Marcian a modificat ferestrele bisericii, fiind din
piatr cu un singur geam, acestea au fost nlocuite cu unele mult mai mari i cu dou canaturi.
Canaturile, reprezint partea mobil a unei ui, ferestre, care pivoteaz, liber sau n interiorul
unui cadru, pe una dintre laturile deschiderii prin intermediul unei balamale44
Intrarea n incinta mnstirii te cufund ntr-un mic peisaj paradisiac. O profunzime de
flori care imbie cu miresmele lor dimineile i amurgurile, iar curtea larg acoperit cu iarb i
copaci din nemijlocirea apropiere a zidurilor mnstiri sub soarele strlucitor, cerul albastru ilinitea adnc te introduce ntr-o atmosfer de pace i-i ndeamn pai spre miestria artistic a
biserici.
42I.D. tefnescu, Levolution de la peinture religieuse en Bucovine et Moldavie depuis les origins jusq au XIX.siecle, vol. I, Paris, 1928, pag. 110.43Nicolae Iorga,Din tesaurul de art .,pag. 4.44Dicionar de art, Forme, tehnici i stiluri artistice,Editura Meridiane, Bucureti, 1995, pag. 87.
Interiorul bisericii,
fereastr sudic din naosInteriorul bisericii,
fereastr sudic din pronaos
7/24/2019 manastirea cosula
21/78
22
Intrarea principal n incinta mnstirii
La interiorul bisericii, apropiindu-te i privind cu atenie catapeteasma, (draperie brodat,
care separ spaiul Sfintei Sfintelor de cel al Sfintei, n templele vechi ebraice,45) te uimete
bogia acesteia. Catapeteasma nu este cea iniial, n urma evalurilor de ctre specialiti s-a
concluzionat c dateaz din seculul al XVIII-lea. Aceasta a fost sculptat n lemn, grunduit iar
apoi s-a aplicat foi de aur. Se regsesc elemente ce in de barocul balcanic i elemente
neoclasice, cu o aglomerare sculpturar a motivelor cu flori. Predomin motive florale i
vegetale care-i gsesc armonia n ansamblul sculpturii policrome. Elegana se nate din
distribuia aurului prin ideea micri sugerate de acea dispunere n suprafee ovale a icoanelor
ncadrate cu acolade din crcei, surprinde policromia icoanelor tipic barocului dar i sculptura
bogat mpodobit.
Catapeteasm-ansamblu
45Ibidem. pag. 96.
7/24/2019 manastirea cosula
22/78
23
Icoana Maicii Domnului aflat n partea stng, ferecat n argint i pictat pe lemn, n
stil bizantin are n fa trei candele datnd din anul 1858 i un policandru, donat de Ilie Scrieru,
un om din sat, la 13 martie 1872, iar cele dou icoane de la intrarea n biseric, respectiv icoana
nvierii si a nlrii, sunt sculptate i mpodobite cu multe flori.
Icoana Maicii Domnului aflat n faa iconostasului
7/24/2019 manastirea cosula
23/78
24
II.2. Pictura mural
n succesiunea cronologic, biserica mnstirii Cosula este al treilea edificiu ca vechime
din judeul Botosani, relativ bine pstrat n forma lui originar, dup bisericile cunoscute nterminologia lui Gheorghe Bal, ca biserici de trg ale lui tefan cel Mare: cea din Dorohoi,
1495 i cea din Botoani, 1496. Biserica tefanian din tefneti, ctitorit n ultimii ani ai
domniei voievodului nu i-a pstrat pisania orignar i a suferit n timp modificri considerabile.
Celelalte biserici din secolul al XVI-lea din judeul Botoani sunt ctitorii ale Doamnei Elena
Rare din Trgul Botoanilor, edificate dup cea de la Coula: Biserica Sfntul Gheorghe-1551 i
Biserica Uspenia- 1552.46
Locaul bisericii Coula, pictat ntre anii 1536-1538, impresioneaz prin pereii proaspei
pictai n interior i la exterior47cu chipuri de sfini n culori vii pe fond de aur48.Aurul, fiind o culoare pe care nu o ntlnim n natur, astfel c, fondul aurit al icoanei
creeaz un spaiu unde trupurile nu mai trebuie s se conformeze elementelor de peisaj sau de
arhitectur. Eliberate de ceea ce este pmntesc, ele sunt spiritualizate. Dac strlucirea metalic
a aurului reflect, pe de o parte lumina soarelui i flacra lumnrilor, pe de alt parte, ea
intensific culorile diverse prin jocul unui contrast care produce o armonie sublim. Se tie c la
multe popoare a existat cultul soarelui. La egipteni substana soarelui a zeilor i a faraonilor era
aurul. Statuia aurit a lui Buddha amintete de iluminare, iar Vrsta de aur scoate n eviden
desvrirea. S ne reamintim cupolele aurite i mozaicurile bizantine care simbolizeaz viaa de
apoi, o lume unde soarele nu apune. Inalterabil, aurul simbolizeaz la cretini viaa cea venic i
credina, dar nainte de toate simbolizeaz pe Hristos nsui: Soarele, Lumina, Rsritul. nc o
ambivalen: aurul-culoare, simbol al soarelui se deosebete de aurul-moned, simbol a1
corupiei.
Frumoasa pictur, asemntoare celei de la Humor49 a impresionat ani la rnd, dar cu
regret timpul a lucrat asupra mnstirii, la care nu mai sunt vizibile frescele originale, deoarece
au fost astupate de fum i revenirea cu var i repictri peste ele. n locurile unde repictare a
czut, se observ pictura originar cu sfini i mucenici cu aur, remarcndu-se culoarea galben.
Specialiti o demunesc galben de Coula, aa cum este albastru de Vorone, sau rou de
46Gheorghe Pung, Noi informaii documentare privitoare la biserica Cuvioasa Parascheva din tefneti-Botoani, n volumul Lucrarile simpozionului Naional Monumentul Tradiie i viitor, ediia a IV-a, Iai, 2002,pag. 142-149.47Irineu Crciuma, op.cit., pag. 141.48Maria Magdalena Szekely, Apud Nicolae Iorga, Mnstirea Coula n BCMI, XIX, 1926, pag. 70.49Prof. Victor Brtulescu, esturi i broderii din secolul XVII de la Biserica Coula, n Mitropolia Moldovei iBucovinei, An XXXIX, nr 5-6, 1963, pag 259.
7/24/2019 manastirea cosula
24/78
25
Moldovia. Galbenul asemenea aurului, la nivelul luminozitii, galbenul nu este dect un rou
mai luminos, de unde i marea nrudire cu roul, dei este greu ne limitm la atta. n timp ce
roul pur reprezint adevrul, galbenul tulbure sau pal simbolizeaz orgoliul, adulterul, trdarea
tot attea duhori ale suflului luciferic.
Ceea ce te nedumerete la prima ntlnire este bogia fragmentelor att de expresive ale
picturii murale. Acest ansamblu al operei spirituale, mpletit cu semnificaii ne poart mai sus de
simul comun. Ca atunci cnd urci pe sanctuarul de la Delfi iar nfiarea se schimb necontenit
pe cale, n joc i aparen spre a ocroti parc esenele pe care le ascunde.
Ca orice lca de credin ce poart n crc sutele de ani, mnstirea a avut secretele i
tainele ei. ns una dintre aceste taine ce a frmntat cele mai luminate mini ale personalitilor
romneti, printre care se numr i Nicolae Iorga este cea a picturii exterioare i interioare.
Nicolae Iorga este cel care sesizeaz sub repictrile n ulei, neinspirate de la sfritul secolului al
XIX-lea autentica fresc a edificiului. Dup cum afirm:Avei aproape att de frumoasa Coul
i Vorona, ntr-un cadru de natur aa de bogat.50.
Cercetarea mai atent a acestuia a condus la descoperirea picturii din podul pridvorului,
trecute cu vederea de ctre restaurrile de dup 1980, aflate pe peretele vestic (faada exterioar)
unde se afl o veche fresc rmas ca prin minune. Registrele ne nfieaz pe Dumnezeu Tatl
ncadrat de vlul vremii cu scenele zodiacului i Iisus Judector ncadrat de apostolic i ali sfini
stnd pe scaunele de judecat.51Poriunea de fresc din podul pridvorului, pstrat n stare foarte
bun, are calitile unei picturi reuite din veacul al XVI-lea. Impresionant scen a Judecaii de
apoi o regsim la mnstirea Voronet, amplu reprezentat pe ntreaga suprafa vestic.
50Tiberiu Crudu, O vizit la mnstirea Coulii, n Revista Moldovei, anul IV, Nr. 8-9, Botoani, decembrie 1924 ianuarie 1925, pag. 33 3551Irineu Crciuma, op.cit., pag. 142
Pronaos-detalii cu pictura originali stratul de repictare
Naos, sud- detalii pictur
7/24/2019 manastirea cosula
25/78
26
Exterior, faada vestic- scenaJudecii de Apoi-detalii
Lucrul impresionat la biserica mnstirii Coula pentru cel care ptrunde n interiorul de
frumoase propori este desvrita armonizare a picturii cu arhitectura. Pictura amplific efectul
artistic produs de jocul liniilor i volumelor arhitectonice, iar arhitectura comunic picturii
calitile ei de logic i unitate.
Dintre scenele mree recent curate a absidei sudice se remarc imaginea bizar a celor
doi sfini Teodori, strni unul lang altul ntr-un elan de uimitoare comuniune spiritual i ntr-o
micare manierat de un rafinament inesprimabil n cuvinte, d o idee nalt despre talentele
anonimului pictor al lui Rare, a crui oper zace azi sub uleiul gros al nepricepuilor si
urmai.52
52Gheorghe Oprescu, op.cit., pag. 351.
Exterior, scenaJudecii de Apoidetaliu cu zona central
7/24/2019 manastirea cosula
26/78
27
Scenele originale de sub repictrile inestetice, dup intervenia resturrilor ne conduc la
argumente surprinztoare i foarte puternice privitoare la importana deosebit a monumentului,
prin pictura sa, sub aspectul revalorizrii locului pe care trebuie s-l ocupe aceast ctitorie ntre
cele devenite deja celebre.
Planul iconografic al picturii, a crei lectur o parcurgem ncepnd de la cupola
naosului a fost stabilit dup prevederile erminiilor. Naosul, dupa cum ne lmurete Istoria
eclesiatic i Simion Thessalonicianul, este ncununat de cupol care nchipuie cerurile i
raiul. El nsui reprezint pmntul i tot ceea ce s-a fcut pe pmnt pentru noi.53Programul
pictural al naosului a fost inspirat, de la origini pn astzi, din dou izvoare: Biblia (Vechiul i
Noul Testament) i istoria bisericii (prin portretele patriahilor, prorocilor, mucenicilor i
personalitilor cretine). n secolul al XVI-lea se introduce o a treia serie de izvoare, acestea de
ordine imnografic.54
Cupola, spaiul privilegiat al bisericii, cheia de bolt a spaiului eclesial simbolizeaz
unirea cerului cu pmntul, poart imaginea Pantocratorului. Turla naosului este acoperit cu
pictura secolului al XIX-lea integral.
53I.D. tefnescu. Iconografia artei bizantine i a picturii feudale romneti, Editura Meridiane, Bucureti 1973,pag 8454Ibidem, pag. 85
Interior, naos- Sfinii Teodori, absida sudic
Cupola naosului cu pandativi mici i mari
7/24/2019 manastirea cosula
27/78
28
Din punct de vedere iconografic, turla pe naos-tamburul, se mparte n trei registre
suprapuse, fiecare cu iconografia bine precizat. Zona superioar, imediat sub Pantocrator este
prezentat cu Cetele ngeresti, iar cea inferioar ne red chipul Sfinilor Prorooci, care au vestit
venirea Mntuitorului n lume. Registrul Prorocilor este urmat n partea de jos de scene
nftind pe Sfini Apostoli.
La baza turlei pe pandativii mari sunt pictai chipurile evanghelitilor: Matei i Ioan spre
rsrit, iar Marcu i Luca spre apus (dup amplasarea lor in textele erminiilor), respectiv
pendativii mici unde sunt reprezentai heruvimii, cu simbolurile fiecruia.
ntre pandativi, pe feele arcurilor ce susin turla, sunt pictate medalioane cu apostoli i ierarhi.
Timpanele mari, suprafaa cuprins ntre orizontal i arcurile boltii, se bucur de cteva
scene deosebite, precum: Buna Vestire, Naterea Domnului, Botezul, probabil i Prezentarea la
templu.
Detaliu, medalioane de sfinii, apostoli
Programul iconografic al naosului prezint urmtoarele registre: zona absidelor i
timpanul de vest; registrul cu medalioane; registrul narativ; sfini, militari i draperia decorativ.
Din cauza mririi ferestrelor s-au pierdut zone din registrul median.
Naos, pronaos-arc despritormedalioane de sfini i apostolic
7/24/2019 manastirea cosula
28/78
29
Pe absida peretului sudic o scen mrea nfieaz nlarea (pictur din secolul al
XIX-lea)55. n biblie, la sfini evanghelisti Matei i Ioan nu aflm nici un cuvnt despre nlare
spre deosebire de Marcu care ne d doar cateva informaii (Marcu 16,19), iar Luca e mai concis
(Luca 4,51). n art, aceast scen apare pentru prima dat pe uile bisericii Santa Sabina din
Roma. n Moldova, la Sucevita i Dragomirna gsim compoziii ale colii cretane, spre deosebire
de Sucevia, la Dragomirna scena e redat mai amplu.
ntreg peretele sudic compune o pictur generatoare de emoie profund pioas. Friza de
medalioane cu heruvimi, registrul narativ care nfiseaz Ciclul Patimilor: Prinderea lui Iisus,
Lepdarea lui Petru (pictur din secolul al XIX-lea). n continuarea peretelui sunt ilustrai sfini
ale diferitelor categorii: Gheorghe i Dumitru n costume de curteni alturi de sfinti militari,
Cosma i Damian reprezentani ai sfinilor anargyri (doctori fr de argini ) i doi sfini
militari n costume elenistice.56Tradiia prezint un mic numr de puncte de sprijin n redarea
portretelor, deoarece pictori de mai trziu s-au obinuit s se reduc la copierea modelelor, copii
a altor copii de portrete, urmnd modele lucrrilor de restaurare de la Athos sau au fost cluzii
de Ermenia lui Dionisie din Furna. Astfel, explicaiile despre apostoli, mucenici sunt sumare. Nu
se dau date despre costume, peisajele n care sunt ncadrai, sau indicii asupra caracterului figurii,
frunii, nasului ori ochilor, ci doar cteva repere cu neputin de folosit. Un exemplu l-am putea
avea n vedere pe Sfntul Gheorghe cruia i se atribuie caracteristica de tnr, imberb, frumos,
nalt la trup, prul cre, ori pe Sfntul Dumitru ca fiind tnr cu musti, portretele sfinilor
55Oliviu Boldura, Dosar de restaurareal Mnstirii Coula, pag. 4.56Ibidem, pag. 5.
Absida naosului, sud-detaliupictura de pe zona adiacent ferestrei
7/24/2019 manastirea cosula
29/78
30
Cosma i Damian sunt descrise ca tineri cu barb ascuit.57 Lista apostolilor continu cu
informaii puine, dar exist totui icoane, care nu trebuie ocolite, prezentnd avantajul de a ne
pune, de cele mai multe ori, n faa unor opere de valoare artistic real.
Starea picturii originare din naos,zona vestic a absidei sudice, registrul inferior,
dup ndeprtarea stratului de repictare n ulei
Sfinii militari au o micare cu un rafinament aparte, dei costumaia este redat la fel, iar
linia desenului este mai puin pronunat dect n scenele de la Biserica Sfntul Dumitru din
Suceava, elegana fireasc a corpurilor i supleea anatomic, delicateea, discret renascentist a
corpurilor fac din sfini militari ai Coulei realizarea de nalt inut a picturii epocii de negasit n
alte pri. Se observ micarea personajelor, precum i vestimentaia bogat ornamentat, brul
asemenea trengarului moldovenesc, indic prezena zugravului la mediul etnic romnesc.
57Dionisie din Furna, Erminia picturii bizantine, Editura Sophia, Bucureti, 2000, pag 176.
7/24/2019 manastirea cosula
30/78
31
Pe peretele vestic al naosului, pe un arc n dubl retragere s-au transferat secvene din
Ciclul Patimilor reprezentat iniial pe peretele sudic. Pe intradosul arcului ne sunt nfiate
scene, precum: Prinderea lui Iisus, Batjocorirea, Iisus n faa lui Pilat, Srbtoarea Sfintei Cruci,
Punerea pe cruce (pictur secol XIX). 58
Naos,scene din Ciclul Patimilor,peretele vestic
58Oliviu Boldura, op. cit.,pag. 5.
7/24/2019 manastirea cosula
31/78
32
Faa arcului ne red mai multe registre avnd ca teme, precum: Maica Domnului,
sacrificiul lui Avraam i cteva scene (pictur din selolul al XIX-lea)59, dar starea de conservare
proast a picturii nu ne permite descifrarea acestora.
Naos, absida sudic, semicalot cu Maica Domnului
Peretele nordic, pe absid este nfiat Pogorrea Duhului Sfnt, scen ntlnit la
Miliui i Sfntul Ilie i tot o Pogorre a Sfntului Duh mpodobete conca de nord de la
Ptrui.Registru narativ al prii nordice prezint scene din ciclul Patimilor i Intrarea Domnului
n Ierusalim, continundu-se cu cei doi sfini Teodori, iar sub fereastr un ierarh i un clugr
(pictur aparinnd secolului XIX-lea), peste care s-a intervenit cu o lung pisanie60. Scena
Patimilor cunoate niste modificri de la biseric la biseric la sfritul secolului al XV-lea. La
Blineti (1492), are loc nlocuirea, n registrul Patimilor, a sistemului scenelor compartimentate
cu sistemul friz i introducerea frizei n decoraia pronaosului, a sinoadelor ecumenice.
Ansamblul de la Balineti a avut o puternic influena asupra pictorilor urmtori, de la Popoui
(1497) pn la Arbure (1541)61
59Ibidem60Ibidem61Gheorghe Oprescu, op.cit.,pag. 356.
7/24/2019 manastirea cosula
32/78
33
n nartex, a doua cupol, poart n centrul ei pe cea mai cinstit dect heruvimi, pe
Maica Domnului Oranta nconjurat de ngeri.
Cupola pridvorului- Maica Domnului Oranta cu pruncul pe piept
Autorii de imnuri sacre, melozii, sunt reprezentai pe pandativi. Erminia ne arat c de
regul sunt reprezentai: Ioan Damaschin, Iosif, Cosma, Romanos.
Istoria fiului risipitoreste pictat pe peretele de sud, scena Srmanului Lazri Munca
bogatului nemilostiv este redat pe peretele vestic, iar cel nordic nfieaz scena de seceri
interpretat ca un episode din minunile sfntului Ilie. Peretele nordic al pronaosului pstreaz
dou capuri de sfini, avnd aureole cu aur, n pictura ce dateaz de la 1535, la unul dintre ele se
observ urmele unui desen frumos i a unei execuii ngrijite.62
Aceast ultim scen a fost interpretat de Maria Golescu ca o ilustrare a unei secvene
din Minunile Sf. Ilie Vindecarea unei femei sunamite, episod preluat ntr-o variant
iconografic ruseasc. Contextul iconografic n care las posibilitatea ca scena s reprezinte
totui Pilda neghinelor, ntruct celelalte teme au toate conotaii eshatologice.63 Printre scenele
cele mai remarcate artistic se evideniaz scena Maicii Domnului. Aezat pe tronul slavei,
innd n brae pe pruncul Iisus, iar de o parte i de alta sunt Arhanghelii Mihail i Gavriil.
62I.D. tefnescu, op.cit., pag. 147.63Oliviu Boldura, op.cit., pag. 5.
7/24/2019 manastirea cosula
33/78
34
Aceast scen se geste i la Humor, unde asemenea Coulei de ambele pri ale Maicii
Domnului stau Arhanghelii, printr-o uoar micare de adorare. De pe genunchii Maicii,
pruncul Iisus binecuvinteaz pe cei doi ingeri.
Naos,registrul inferior, partea de S-V
Scena Maica cu pruncul nconjurat de Arhanghelii Mihail i Gavriil
Ansamblul de picturi medievale de la Coula datat 1536 - 1538 este considerat a face
parte dintre amsamblurile de picturi murale realizate n epoca cea mai important din istoria artei
moldoveneti, coinciznd cu perioada de decorare cu picturi exterioare a bisericilor tefaniene i
a celor nlate pe timpul lui Petru Rare. Fragmentele vizibile ca i cele aprute din sondajele
stratigrafice efectuate de restauratori, indic faptul c este vorba de o pictur de foarte bun
calitate. Stilul picturilor de la Coula se apropie de cel al decorului mural de la Dobrov i de la
7/24/2019 manastirea cosula
34/78
35
biserica Sf. Gheorghe din Suceava. Caracterul dinamic al compoziiilor din registrul Patimilor
amintete mai ales pictura de la Dobrov (scenele de pe peretele vestic al bisericii din Dobrov
se aseamn cu cele de pe peretele de sud al bisericii Coula). Sfinii militari : Sf. Teodori ca i
Sf. Gheorghe i Dumitru reiau formulele de reprezentare de la Dobrov, respectiv de la biserica
Sf. Gheorghe, Suceava.64
Cele cteva chipuri de clugri care au aprut sub pictura de secol XIX, pe peretele de
nord al pronaosului de la Coula, ca i ierarhul i diaconul din altar, sfinii doctori fr argini din
naos, absida de sud, se caracterizeaz printr-o puternic individualizare chiar portretizare
marcat de expresia spiritualizat a chipurilor, n concordan cu tratarea hieratic a corpurilor.
Perete nord, pronaos-detaliu
Pronaos, detaliu cu ambele straturi de pictur
de pe o poriune situat pe partea estic
arie rmas n urma demolrii peretelui
64Ibidem, pag. 6.
7/24/2019 manastirea cosula
35/78
36
Pictura de secol XIX este un document al gustului artistic de la nceputul secolului al
XIX-lea, ce acoper pictura original ilustrnd totodat puternica influen a artei ruseti
purttoare de forme i de un limbaj artistic modern, n sine aceast pictur este net
inferioarcelei de secol XVI. 65
nlturarea picturii de secol XIX ar putea, asemenea cazului bisericii mnstirii Probota,
s redea istoriei artei i culturii romneti medievale un ansamblu de referin.
Pronaos, peretele nordic-ansamblu
65Ibidem
7/24/2019 manastirea cosula
36/78
37
II.3. Un posibil program iconografic de la Mnstirea Coula
Pictura exterioar a bisericilor moldoveneti din secolul al XVI-lea, epoca lui Petru
Rare, constitue una din cele mai originale pagini din istoria artei. Meterii moldoveni ncep sdecoreze n ntregime pereii bisericilor cu pictur att n interior ct i la exterior pe toat
suprafaa, chiar i turlele, acolo unde exist. Spre deosebire de epoca lui tefan cel Mare unde
decoraia exterioar a faadelor era realizat cu materiale de construci , mai precis, piatr care
era ns nviorat n mod deosebit prin policromia ceramicii i a crmizilor smluite, ca
ornamentaie de detaliu, formnd un fel de bru n jurul bisericii, la firide i la ferestre.
Analiznd pictura de pe peretii exteriori, vom observa c majoritatea scenelor din aceast
pictur se refer la timpul ante legem, mai precis la lumea pgn, la Vechiul Testament, unde
ntmpinm scene n care se desfoar legende din viaa sfinilor. Se constat cu uurinlegtura spiritual cu bisericile apusene, n care pe pereii exteriori se adposteau sculpturi
referitoare la timpul ante legem, respectiv ante gratiam.66 Din ciclul Vechiului Testament
ntlnim scene din Genez, care nfieaz viaa primilor prini i istoria lor dup Izgonirea din
rai, Creaia, Caderea lui Adam, Alungarea din Paradis i, n special, Contractul lui Adam -
reprezentare unic al pactului su cu Diavolul, n care Adam recunoate i semneaz blestemul
urmailor si. Acest subiect apare la Moldovia pe stlpii pridvorului dinspre vest (douasprezece
scene), la Arbore pe latura vestic (apte scene), la Vorone pe latura nordic (un ciclu de
paisprezece scene) i la Sucevia tot pe latura nordic (optsprezece scene).
Mnstirea Moldovia, scena Facerii, peretele vestic
66Wladyslaw Podlacha, Umanismul picturii murale postbizantine, Vol 1, Editura Meridiane, Bucureti 1985, pag 75
7/24/2019 manastirea cosula
37/78
38
Un alt subiect nfiat este acela al "Vmilor cereti", o legend devenit credin
popular, inspirat din Viaa Sfntului Vasile cel Nou, cunoscut la acea vreme datorit unui
manuscris moldovenesc din secolul al XVI-lea. Putnd fi vzut i astzi la toate ansamblurile
pstrate ntregi (Probota, Humor, Moldovia, Arbore, Vorone) acest subiect este n general pictat
pe faanordic n apropierea Judecii de Apoi, gsindu-se din punct de vedere simbolistic.
Subiectele care au luat amploare sunt:Rugciunea tuturor sfinilor sauMarea
Rugciune considerat de anumii autori ca ipostaz a Bisericii Triumftoare la care particip
procesiunea heruvimilor, serafimilor, profeilor, sfinilor prini ai bisericii, martirilor i
sihatrilor reprezentai pe pereii absidelor avansnd solemn spre hieratium i care reprezint
dogma cuvntului ntruchipat; ce decoreaz absida altarului,Imnul acatis ilustrat n douzeci i
patru strofe iAsediul Constantinopolului, ilustrare a primei strofe (proemium) ce evoc
intervenia Maicii Domnului n 626, n timpul asediului de ctre peri i care a cptat
semnificaia unei invocaii pentru victoria mpotriva agresorilor otomani - ca iRugciunea
luiMoise. Aceast tem apare la Probota pe faada sudic, precum i la Humor, Moldovia,
Sfntul Gheorghe i Sfntul Dumitru (ambele scene se gsesc la Suceava), Baia, nsoite de
impresionante reprezentari ale "Asediul Constantinopolului, chiar i la Arbore (1541) unde
pictorul noteaz data 626.
Mnstirea Probota, scena Imnul Acatist, faada sudic
Arborele lui Ieseu, o alt scen care apare aproape n fiecare biseric bucovinean. n
ntregime sau n mare parte s-a pstrat compoziia la Sucevia, Suceava (Biserica Sfntului
Gheorghe), Moldovia, Vorone, Brdui i la Humor.67 Felul cum este tratat pictura,
dezvoltarea pe apte registre i coninnd o ampl genealogie a lui Isus i circumstanele
miraculoase ale Vestirii, Naterii i Rstignirii, dovedesc importana special acordat Arborelui
67Ibidem
7/24/2019 manastirea cosula
38/78
39
lui Ieseu care evoc legtura intim dintre Vechiul i Noul Testament dar i a dublei ascendene,
uman i divin, a Domnului Iisus. nelepii Antici, pictai n numr de zece, dousprezece, sau
chiar paisprezece, la Sfntul Gheorghe din Suceava, Moldovia, Baia, Vorone, i Sucevia au
scopul de a ilustra mrturiile profane ale misterului ntruchiprii, mrturii datorate nterpretrii
scrierii "despre cheia cretin" a gndirii antice de ctre scolastica medieval.
Mnstirea Vorone, scena Arborele lui Ieseu, faada sudic
O alt tem major picturii exterioare moldoveneti este Judecata de Apoi , pe ntreaga
faad de vest, sau uneori, pe peretele de est al pridvorului. Desenul acestei compoziii, conform,
n alctuirea de baz, cu tradiia iconografic bizantin, prezint semnificative apropieri cu scena
nfiat la Athos n veacul al XVI-lea i n special cu Judecata de la Trapeza Lavrei zugrvit
n 1512, anterioar cu dou deccenii reprezentrilor moldoveneti.68Aceast scena o gsim la
Probota, Humor, Moldovia, Coula i Ptrui, subiectul se inspir din protomodelul stabilit n
"Parisinius 74" - cunoscut n Moldova prin intermediul Tetraevangheliarului lui Ivan Alexandru,
o oper de factur constantinopolitan din secolul XIV - i pe de alt parte, icoanele ruseti de
secol XV unde apare motivul chemrii laJudecata de Apoi(Armeni, Latini, Evrei, Turci, Ttari).
La Vorone n special, Judecata de Apoi produce o impresie extraordinar asupra celui ce
o privete. Aici, ca i la Sfntul Gheorghe din Suceava de altfel, pictura beneficiaz de ntreaga
faad de vest a bisericii. Urmrind imaginea se observ restul compoziiei: mulimile celor
alei, zidul de aur al Paradisului, Grdina lui Abraham i, la stnga fluviul damnailor, trupele
pagnilor, trimii sa-i ispeasc pedeapsa lor etern, nvierea morilor, redai de ctre
morminte, de mare i de slbticiuni, goarne ce anun venirea Zilei de Apoi, ngeri desfurnd
noi ceruri, stralucitori i severi, separnd ntunericul de lumin, binele de rau. Pictorii fr egal
68Gheorghe Oprescu, op.cit., pag 370.
7/24/2019 manastirea cosula
39/78
40
ai Voroneului au reprezentat toate acestea n detaliu, cu minuiozitate, oprindu-se asupra
amnuntelor fiecarui personaj.
Examinnd pictura exterioar de la Coula, din pcate se observ confruntarea acesteia cu
degradri mai vechi i mai noi, urmele unei greuti necunoscute. Spre deosebire de celelate
bierici, precum Humor, Moldovia, Arbore, Vorone i Sucevia, unde pictura exterioar a
rezistat faa de intemperiile vremii, aici nu se poate admira dect partea superioar cu scena
Judecata de Apoi, cu scenele zodiacale i cete de ngeri. Au mai rmas dou registre care
reprezint pe Dumnezeu - Tatl ncadrat de vlul vremii i Iisus Hristos , ncadrat de apostoli i
ali sfini stnd pe scaunul de judecat.
Mnstirea Coula, scena Judecata de apoi, peretele vestic
Alturi de aceste teme majore mai ntlnim ciclul vieilor Sfinilor GheorgheiNicolae,
ca i pe cele ale Prinilor monahismului ortodox - Antonie, Gherasim i Pahomiei mai rar apar
scene inspirate din faptele apostolilor (la Humor, Vorone - faada nordic) sau din viaa Maicii
Domnului(Humor - faada nordic). La Probota, Sfntul Gheorghedin Suceava, Humor,Arbore
i Vorone apare redat Parabola fiului risipitor. Aceast parabol, inclus n Rugaciunea tuturor
Sfinilorse afl lngImnul Acatistsau lngArborele lui Ieseu.
Picturile de la Baia, Coula i Ptrui, dar mai ales a mnstirii Moldovia, constribuie la
formarea unui fenomen artistic de excepie, ridicnd coala de pictur din Moldova lui PetruRare la un nivel European.69
69Vasile Drgu,Arta cretin n Romnia, secolul XVI, Editura Institutului Bibilic i de Misiune al BisericiiOrtodoxe Romne, Bucureti 1989, pag 24.
7/24/2019 manastirea cosula
40/78
41
III. Manstirea Coula, un tezaur patrimonial
III.1. Importana patrimoniului cultural
Problema contiinei existenei i necesitii ocrotirii patromoniului cultural universal se
pune n funcie de ideologia societii, de locul ce revine patrimoniului cultural naional n avuia
naional. Exist diverse moduri de abordare: fie aspectul preponderent de tezaurizare,
caracteristic modului de gndire mercantil, fie cel bun al avuiei naionale, concomitent bun al
poporului respectiv, pus la dispoziia acestuia n scopul creterii gradului su de cultur i de
civilizaie.70O nou nelegere a valorii istorice i artistice a patrimoniului cultural se petrece i
la noi n acest veac. Apar primele reglementri pe linie de stat pentru aprarea i conservarea sa.
Vznd n conservare-restaurare o oper ce cade sub incidena istoriei, Cesare Brandi, specialist
i teoretician al acestui domeniu afirma: Restaurarea trebuie s urmreasc restabilirea unitii
poteniale a operei de art, lucru care este cu putin fr a comite un fals artistic sau un fals
istoric, i fr a terge orice urm a trecerii operei de art prin timp.71
Accepiunea n sens larg a conceptului de punere n valoare a patrimoniului este necesar
pentru a nelege c ntreaga activitate care se desfoar cu bunurile culturale are drept scop
evidenierea acestora ca o categorie distinctiv, privilegiat i privilegiant n contextul zestrei de
ansamblu al poporului roman i al Bisericii Ortodoxe Romne n special. n Romnia exist n
prezent, un fond uria i inestimabil de valori istorice i artistice de patrimoniu, creat pe de o
parte de evoluia bimilenar a cretinismului cu dominanta lui rsritean- Ortodoxia, iar pe de
alt parte, mbogit i stimulat de specifitatea confesiuni cretine i religii, n acest spaiu
european de intersectare a culturilor i civilizaiilor.72
Necesitatea prezervrii i a aciunilor de conservare-restaurare a Mnstirii Coula se
impune ca un obiectiv permanent, ca motenire de la o generaie la alta, Biserica sporindu-i
astfel n timp preiozitatea, att religioas ct i istoric.
Conservarea patrimoniului cultural presupune ntotdeauna o susinut cercetare tinific
privind obiectul de patrimoniu, factorii endogeni i exogeni precum i cauzele care favorizeaz
degradarea i deterioarea materiei organice.73 Interesul pentru pstrarea patrimoniului decurge
70Ioan Opri, Ocrotirea patromoniului cultural,Editura Meridiane, 1988, pag. 4471Ibidem, pag. 5872Ana Uncu Adrian Argatu i Mihaela Neagoe,Patrimoniu religios romnes- Permanen spiritual, EdituraTrinitas, Iai, 2002, pag 873Nicoleta Vornicu, Cristina Bibire,Metode chimice i bio-chimice aplicate n conservarea patromoniului cultural,Editura Trinitas, Iai, 2007, pag 5.
7/24/2019 manastirea cosula
41/78
42
din caracterul reprezentativ al acestuia pentru istoria i civilizaia poporului nostru. De aceea,
pstrarea intact a acestui tezaur de valori constituie o obligaie fundamental a ntregii
societii.
Conservarea patrimoniului cultural este una din cele mai importante sarcini cu care ne
confruntm astzi, el fiind ameninat de diferii ageni de deteriorare. Exist nenumrate
influene distructive, fiecare afectnd materiale din care cunt confecionate bunurile culturale,
instabile din punct de vedere chimic, ceea ce face ca starea lor de conservare s evolueze uneori
negativ, ducnd la degradri ireversibile.
Noi, nine, omul, suntem rspunztori de degradarea valorilor noastre culturale datorit
neglijenei, precum i problemele care apar n condiiile de temperatur i umiditate relativ
ridicate, la influena aerului poluat din mediul ambiental modern sau la calamitile naturale.
Astfel, att activitatea de investigaie, pentru descoperirea cauzelor degradri precum i un studiu
aprofundat al tipurilor de deteriorare constitue condiii preliminare, eseniale n vederea selectrii
tehnicilor adecvate de conservare restaurare n situaia n care dorim nu numai s restaurm
ceea ce este degradat ci i s protejm mpotriva degradrii ulterioare. Efectele proceselor de
degaradare sunt deseori ireversibile, nici o intervenie orict de competent nu va mai putea
readuce monumentul la starea anterioar. Singura cale pentru salvarea sa este aplicarea msurilor
de conservare preventiv, mai precis de neutralizare a aciunii distructice a tuturor factorilor care
ntr-un fel sau altul intervin n mecanismul proceselor respective. Conservarea preventiv are un
caracter global i permanent, ea se refer la factorii mediului ambient, umiditate, temperatur,
lumin, gazele poluante.74
Tot ceea ce s-a interprins i se interprinde pe trmul constituirii i sporirii zestrei
patrimonial-culturale bisericeti mobile i immobile, al cunoaterii ct mai depline a acesteia prin
diferite metode de cercetare i de eviden, al pstrrii, conservrii i restaurrii, al cunoaterii i
afirmrii sale pe plan naional i internaional are, de fapt, ca finalitate valorizarea acestor
mrturii, aezarea lor n cuvenita lumin de prim plan a celor mai preioase comori specifice
spiritualitii tradiionle i civilizaiei romneti n ansamblu75. Utilizarea patrimoniului conduce
la mbogire economic. ntr-o lume unde dezordinea i omajul progreseaz, crearea de locuri
de munc deine prioritatea absolut. n aceast situaie ocrotirea, protejarea i restaurarea
patrimoniului cultural ofer perspectiva asigurrii unor locuri de munc n plus.
74Virginia Diaconecu, Conservarea preventiv a patrimoniului cultural, n Ana Uncu Adrian Argatu i MihaelaNeagoe,Patrimoniu religios romnes- Permanen spiritual, Editura Trinitas, Iai, 2002, pag 302.75Florin erbnescu, Mijoace i metode de punere n valoare a patrimoniului cultural religios, n Ibidem, pag 285.
7/24/2019 manastirea cosula
42/78
43
III.2. Conservarea patrimoniului cultural al Mnstirii Coula
Privit din perspectiva restaurrii pictura bisericii Mnstirii Coula prezint un caz
complex care solicit ntreaga atenie i vigilen a restauratorului. ntreaga pictur mural a
bisericii, ct i ntregul ansamblu monastic a tranversat n decursul timpului numeroase
evenimente care i-au pus ireversibil amprenta asupra aspectului ei actual. Mnstirea fiind
pictat att n interior ct i n exterior, din pcate nu se confrunt numai cu degradri vechi ci i
cu unele noi, i anume cu handicapul stagnrii ei.
Pictura bisericii este n fresc, repictat n ulei prin martelarea prealabil a acesteia, aa
cum s-a procedat i la bisericile mnstirilor Galata din Iai, la biserica Doamnei din Bucureti.
Pictura nou n ulei a fost executat pe un glet de gips aplicat pe o tencuial obinuit din var i
nisip, dup tehnica specific. n unele intervenii de repictare n ulei s-a folosit grunduri din cret
i clei, precum i la biserica Galata.76
Paleta de culori folosit de anonimul pictor este variat, cuprinde pigmeni ca: ocru, ocru
rou, ocru brun, cinabru, azurit, verde de pmnt, alb de var, negru de crbune de memn, aur.77
Cu prilejul lucrrilor de restaurare a unor zone de pictur, din naos pe faada de sud, pe scena
Sfinilor Cosma i Damian a fost observat pe un fond de ocru.
Biserica are pictura realizat pe un intonaco specific din mortar de var- cli de 10mm;
aplicat pe o tencuial (arriccio) din mortar var-nisip 1:1, 5-7 mm, vruit. 78 Pictarea bisericii nu
s-a fcut imediat dup construcie. S-a observat c tencuiala interioar a fost vruit imediat,
urmnd ca pictarea ei s se fac ulterior, din diferite motive, acest lucru l ntlnim i la bisericile
Bjeti, Sraca, Fofeldea. 79
Cu regret, pictura din interior a fost integral acoperit de o pictur nou, la nceputul
secolului al XIX-lea, realizat ntr-un stil lipsit de armonie, de influen ruseasc, al epocii.
I.D. tefnescu semnala existena unor fragmente de pictur veche, reprezentnd chipuri
de clugri, n pronaos. Actualmente, prin distrungererea parial a picturii de secol XIX ca i
prin sondajele efectuate de restauratori au aprut zone mai largi din pictura originar: n altar-
sfini ierarhi, n naos- sfini militari i secvene din Ciclul Patimilor, n pronaos- fragmente dinviaa Sfntului Nicolae i chipuri de clugri.
76Ioan Isidor, Consideraii tehnice asupra unor picture murale din Moldova,n Revista Monumentelor Istorice,2001-2003, pag 81.77Ibidem, pag 85.78Ibidem79 Ibidem, pag. 78.
7/24/2019 manastirea cosula
43/78
44
Zona estic, pronaos-detaliu
III. 2.1. Forme de degradare
La fel ca marea majoritate a bunurilor de patrimoniu, nici aceast pictur nu a rezistat
condiiilor nefavorabile ale timpului, astzi, aceast pictur a fost afectat de numeroase
influene distructive. Dup ce a supravieuit unei lungi perioade este necesar un efort
considerabil n vederea conservrii i protejrii acesteia pe termen lung, efort ce necesit o gam
variat de intervenii de restaurare, ce se impun ct mai curnd posibil.
Astfel, factorii de degradare care au acionat asupra pigmenilor sunt datorate luminii
deoarece toi pigmenii tind s pleasc sub efectul luminii, i umiditii, aceasta favorizeaz
anumite reacii chimice care modific compoziia, i culoarea anumitor pigmenii. Aici este
vorba n special de pigmeni care nu se adapteaz frescei, precum azuritul i cinabrul.80
n activitatea de conservare-restaurare a patrimoniului cultural este necesar cunoaterea
detaliat a mecanismelor proceselor de degradare sub aciunea diferiilor factori, pentru a putea
interveni n estomparea acestora, i prelungirea durabilitii lor prin realizarea condiiilor optime
de tratament, pstrare.
Umiditatea este un parametru fizic important care cosntitue una din principalele cauze ale
degradrilor ce apar la patrimoniul mobil sau imobil. Fenomenele de degradare induse de
umiditate n ziduri, includ aspecte multiple, cu aciune direct asupra comportamentului static al
80Paolo i Laura Mora, Conservarea picturilor murale, Editura Meridiane, Bucureti, 1986, pag. 89.
7/24/2019 manastirea cosula
44/78
45
cldirii, a capacitii de izolare termic, dat de elementele de construcie, dar i de alterri
directe ale materialelor, rezultate n urma unor procese fizice, chimice i biologice.81
Eliminarea degradrilor determinate de umiditate, presupune mai nti evaluarea corect
a fenomenelor, n ceea ce privete coninutul cantitativ i sursa umiditii, precum i cunoaterea
comportamentului materialelor care sunt folosite, n raport cu umiditatea.
Coninutul maxim de ap ce poate fi tolerat ntr-un zid este de 3-5%. n zidurile foarte
umede (peste 20%) procentajul umiditii este egal n crmizi i mortar. n zidurile cu umiditate
mijlocie (6 pn la 10 %), proporia este diferit: 6,7% n crmizi, peste 6,4% n mortar. n
pereii mai puin umezi (pn la 6%) proporia difer mult: 0,3% n crmizi, 5,7 % n tencuial.
Proncentajele normale de umiditate de capilaritate n zidurile de crmid sunt de la 9-15% pn
la 3m (nlime), n timp ce deasupra acestei limite umiditatea redevine normal (3% cel puin).
n cazurile mai puin grave, umiditatea variaz ntre 5 i 9 %. 82n cazul picturilor exterioare,
problema este mai greu de rezolvat mpotriva intemperiilor. Singura soluie este cea oferit de de
o construcie stabil n jurul edificiului, sau cel puin n faa zidurilor celor mai expuse. Dar o
astfel de intervenie ar altera complet valoarea arhitectural a monumentului. Eliminarea
umiditii de capilaritate urmrete conservarea suprafeelor de pictur de la baza bisericii.
Protejarea picturilor murale impotriva umiditii ascendente se va face prin izolare, ct
mai bine posibil, a peretelui de baz i pe prilor laterale. Dar acesta nu este dect o masur
limitat i un tratament complet va urmri s ndeprteze de cldire sursa de umiditate imediat ce
aceasta a putut fi indentificat. Dac umiditatea provine doar de la masele de ap dispersat n
sol, se va proteja imobilul printr-un sistem de drenaj. Dac, se observ prezena unor pnze de
ap subterane sau a unor mase de ap de origine neindentificat, pentru a intercepta umiditatea
va trebui s se recurg la cteva mijloace, precum: izolarea zidului n toat grosimea sa,
reducerea seciunii absorbante a zidului pentru a diminua absorbia i a cobor nivelul umiditii
de capilaritate, izolarea exterioar a zidului printr-un zid de protecie sau printr-un drenaj, pentru
a obine uscarea fundaiilor. 83
n privina umiditii de condesare se va veghea la eliminarea cauzelor umiditii
rezultnd din folosirea ncperii adic tot ce poate produce vapori de ap: numr mare de
oameni, iluminare, etc., i n ultim instan umiditatea de capilaritate sau de infiltrare. Dac
umiditatea provine doar dintr-o izolare defectuoas a pavimentului va fi suficient construirea
unei arpante izolatoare ntre acesta i sol. Dac este vorba de umiditate ocazional din timpul
iernii datorat vanturilor calde, va trebui fie s impiedicm afluxul la momentul oportun, fie s se
81Nicoleta Vornicu, Cristina Bibire, op. cit.,pag. 7.82Paolo i Laura Mora, op. cit,, pag. 172.83Ibidem, pag. 200.
7/24/2019 manastirea cosula
45/78
46
nclzeasc camera, sau mai bine zidurile prin mijlocirea unor rezistene electrice amplasate n
grosimea zidriei. ns, ntr-un spaiu nchis, unde umiditatea provine din ziduri nu se va recurge
la nclzire. n acest caz va fi suficiet s se ridice 4-5C temperature zidului.
Umiditatea variabil, se poate nltura printr-o singur modalitate, s se elimine
materialele care o cauzeaz, dar aceast soluie este imposibil n cazul picturilor murale,
deoarece degradrile fiind deosebit de grave, se va recurge la transpunere.
Umiditatea provenind din aerul de sub sol, se elimin interceptnd la intrare aerul umed
cald care se poate condesa pe pereii reci.
ncetineala uscrii zidurilor este datorat faptului c n timpul fazei de umezire ntreaga
mas absoarbe (toat grosimea zidurilor care se sprijin pe sol), n vreme ce n momentul uscrii
doar suprafeele permit evaporarea. Este indispensabil protejarea suprafeelor pictate n timpul
uscrii zidurilor, pentru a impiedica cristalizarea srurilor i dezagregarea tencuielilor. Aceasta
se poate face fixnd uor suprafaa pictat, astfel nct s permit trecerea umiditii i acoperind
suprafaa tratat n acest fel cu o compres din past de hrtie umed de aproximativ 5mm
grosime. Cristalizarea srurilor se produce atunci la suprafaa compresei, i nu la nivelul picturii.
Se poate utiliza i o past constituit de caolin i piatr ponce n pulbere (1:1) legat cu puin
polinil-alcool n ap. Dat fiind c compresa va trebui s rmn mult timp umed n zid, se
recomnd s se adauge un fungicid pentru a impiedica atacurile biologice.84
Pictura mural se confrunt i cu alte tipuri de degradri datorate diverselor cauze fizice,
altele dect umiditatea, precum eroziunea eolian, lumina, praful, focul, vibraiile, precum i
degradri datorate materialelor folosite sau unui viciu de tehnic, i degradri datorate unor
tehnici defectuoase, precum vruieli i picturi suprapuse, tratamente de conservare-restaurare
defectuoase.
Eroziunea eolian- vntul ncrcat cu nisip sau praf este un factor de eroziune care
trebuie menionat n cazul picturilor murale exterioare. Se pot aduce remedieri prin plantarea de
perdele de arbori ori costruirea de palisade, dispuse n funcie de necesiti sau prin aplicarea, n
faa picturilor, a unei protecii transparente. Aceast ultim soluie este n general cea mai
simpl, dar i cea mai puin satisfctoare din punct de vedere estetic. n alte cazuri, vntul poate
favoriza evaporarea, care crete odat cu circulia aerului, provocnd cristalizarea srurilor n
interior, ci nu la suprafa. Acest process se poate agrava atunci cnd vntul este ndreptat spre
zonele atacate, unde provoac o activitate suplimentar a evaporrii i a cristalizrii.85
Lumina, dar n special lumina solar, chiar atunci cnd nu atinge temperaturii ridicate
poate duce cu timpul la o slbire a culorilor. Diferena dintre coeficientul dintre expansiune a
84Ibidem, pp.. 204-205.85Ibidem, pag. 207.
7/24/2019 manastirea cosula
46/78
47
liantului stratului de culoare i cel al preparaiei procoac tensiuni care pot antrena cderea
peliculei de culoare. Lumina, i in special razeele violete fac s pleasc pigmenii organici i
favorizeaz oxidarea lianilor care devin i se desprind de preparaie.86
Printre cauzele exterioare de degradare, nu se pot neglija depunerile superficiale de praf,
fum, excremente de insecte, lilieci sau alte animale. Astfel de depuneri nu provoac de obicei
dect o ntunecare ce poate merge pn la a face pictura ilizibil, dar care, n mod normal se
altur fr mare dificultate. Trebuie s remarcm totui c simpla depunere de praf pe relefurile
i asperitile unui perete poate eroda suprafaa, lsnd de cele ami multe ori, chiar dup o
curare contiincioas, urme mai vizibile dect nainte de operaie.
n cazul cldurei degajat de un incendiu, sau de la lumnrile prea apropiate de pictur
poate transforma carbonatul n oxid de calciu cu modificare de volum, provocnd astfel o nou
absorbie de umiditate care dezagreg tencuiala sau altereaz tonurile anumitor pigmeni, precum
pmnturile care, prin deshidratare, din galbene sau verzi devin roii sau brune. Astfel de
transformrii se ntlnesc destul de des n apropierea altarelor unde lumnrile de cear prea
apropiate de picturi au provocat aureole roii i ntunecate Pmnturile galbene vireaz spre rou
ncepnd de la 250C. Ctre 500C, tonul devine rou-brun i continu s se ntunece pn la
750C. Peste aceast temperatur nu se mai produce nici o modificare cromatic.87
Cauzele enumerate mai sus reprezint doar civa dintre factorii care n realitate
influeneaz negativ patrimoniul cultural actual, supunndu-l unui pericol major, cel al
nstrinrii de valori primare ale acesteia, cel al indentificrii cu o fals art religioas, golit de
esena spiritual care i-a asigurat existena