Post on 02-Jan-2016
description
transcript
Curins 1.despre sfatul ,, s facem,,
2.despre problema chipului i al
asemnrii
3.omul: trup i suflet. Paradox sau
simbioz?
4.despre trupul omului
a. despre o ordine a crerii
trupului i a sufletului
b. este i trupul dup chipul lui
Dumnezeu?
c. trupul ca dimensiune a
persoanei
d. trupul i asemnarea cu
Dumnezeu. destinul trupului
5. sufletul. o schi
6. taina crerii omului i
mprirea lui n brbat i
femeie
7. despre Rai
8. despre cei doi pomi din
Rai
9. ,,erau goi i nu se
ruinau...,, despre starea
originar a omului
[Pick the date]
Despre facerea omului
ieromonah Avraam
1
Cu privire la facerea omului (brbat i femeie) avem dou tablouri complementare n
cele 2 capitole ale crii Facerea, pe care le redm mai jos.
i a zis Dumnezeu: "S facem om dup chipul i dup asemnarea Noastr, ca s
stpneasc petii mrii, psrile cerului, animalele domestice, toate vietile ce se
trsc pe pmnt i tot pmntul!" i a fcut Dumnezeu pe om dup chipul Su; dup
chipul lui Dumnezeu l-a fcut; a fcut brbat i femeie. i Dumnezeu i-a binecuvntat,
zicnd: "Cretei i v nmulii i umplei pmntul i-l supunei; i stpnii peste
petii mrii, peste psrile cerului, peste toate animalele, peste toate vietile ce se
mic pe pmnt i peste tot pmntul!" Apoi a zis Dumnezeu: "Iat, v dau toat
iarba ce face smn de pe toat faa pmntului i tot pomul ce are rod cu smn
n el. Acestea vor fi hrana voastr... i a privit Dumnezeu toate cte a fcut i iat erau
bune foarte. i a fost sear i a fost diminea: ziua a asea - Facere 1, 26-31
Atunci, lund Domnul Dumnezeu rn din pmnt, a fcut pe om i a suflat n faa
lui suflare de via i s-a fcut omul fiin vie. Apoi Domnul Dumnezeu a sdit o
grdin n Eden, spre rsrit, i a pus acolo pe omul pe care-l zidise. i a fcut Domnul
Dumnezeu s rsar din pmnt tot soiul de pomi, plcui la vedere i cu roade bune
de mncat; iar n mijlocul raiului era pomul vieii i pomul cunotinei binelui i
rului. i din Eden ieea un ru, care uda raiul, iar de acolo se mprea n patru
brae.... i a luat Domnul Dumnezeu pe omul pe care-l fcuse i l-a pus n grdina cea
din Eden, ca s-o lucreze i s-o pzeasc. A dat apoi Domnul Dumnezeu lui Adam
porunc i a zis: "Din toi pomii din rai poi s mnnci, Iar din pomul cunotinei
binelui i rului s nu mnnci, cci, n ziua n care vei mnca din el, vei muri
negreit! i a zis Domnul Dumnezeu: "Nu este bine s fie omul singur; s-i facem
ajutor potrivit pentru el".i Domnul Dumnezeu, Care fcuse din pmnt toate fiarele
cmpului i toate psrile cerului, le-a adus la Adam, ca s vad cum le va numi; aa
ca toate fiinele vii s se numeasc precum le va numi Adam. i a pus Adam nume
tuturor animalelor i tuturor psrilor cerului i tuturor fiarelor slbatice; dar pentru
Adam nu s-a gsit ajutor de potriva lui. Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra lui
Adam somn greu; i, dac a adormit, a luat una din coastele lui i a plinit locul ei cu
carne. Iar coasta luat din Adam a fcut-o Domnul Dumnezeu femeie i a adus-o la
Adam. i a zis Adam: "Iat aceasta-i os din oasele mele i carne din carnea mea; ea se
va numi femeie, pentru c este luat din brbatul su. De aceea va lsa omul pe tatl
su i pe mama sa i se va uni cu femeia sa i vor fi amndoi un trup. Adam i femeia
lui erau amndoi goi i nu se ruinau Facere 2, 7-25
ieromonah Avraam
2
Avem naintea ochilor 2 tablouri care descriu unul i acelai lucru: facerea omului de
ctre Dumnezeu. Cum spuneam n Lecia 1, experii biblici (dar nu neaprat i cretini
sau credincioi) spun c este vorba de alipirea a dou surse de provenien diferit a
aceleai Tradiii orale lsate de la Moise. Capitolul 1 ar face parte din tradiia elohit,
fiindc nemele ebraic folosit pentru numele lui Dumnezeu este Elohim i capitolul 2
tradiia iehovist fiindc n capitolul 2 numele ebraic al lui Dumnezeu este Yahwe
simplu sau o combinaie Yehowa Elohim cnd este numit Domnul Dumnezeu.
Indiferent de cum ar sta lucrurile din punctul de vedere al istoriei omeneti
(scrierea, compilarea i acceptarea surselor ca inspirate i normative), o prim deosebire
este faptul c n capitolul 1 ni se vorbete despre sfatul Dumnezeiesc, de chipul i
asemnarea n lumina cruia este fcut omul pe cnd capitolul 2 nu mai repet acelai
lucru ci completeaz mai pe larg, mai descriptiv, ce anume i cum anume a fcut
Dumnezeu, ns nu este o descriere a succesiunii temporale ci una ontologic.
Sfatul s facem: Nimic din cele create pn acum, cer i pmnt, nu sunt fcute
cu sfat, ci se poruncete i se face: Tatl poruncete i Fiul mplinete prin Duhul Sfnt.
Acum se face sfat mai dinainte i apoi se pune n aplicare tot n ,,echip,,. De ce face
sfat? Prin acesta se arat pe de o parte cinstea ce se d omului, iar pe de alt parte
libertatea pe care o are. Soarele, luna, stelele, cerul, plantele, animalelel se fac printr-o
porunc care se imprim ca lege n ele. De aceea natura necuvnttoare nu i iese din
ieromonah Avraam
3
legile firii, este predeterminat am spune noi. ns omul se face prin sfat i se educ tot
prin sfat ce s fac i ce s nu fac. Sfatul implic dialog, comunicare i nu restrnge
liberul arbitru. Dumnezeu l creaz pe om prin sftuire punnd naintea omului
modelul, tiparul ce l are de urmat ca s creasc: s se sftuiasc, unul cu altul i cu
Dumnezeu cnd face ceva, ca s pstreze uniatea originar! Psihologia observ c o
relaie consistent i regulat ntre indivizi i face s fie similari, pn i fizic. Nu de
puine ori cuplurile care se neleg bine parc seamn i fizic. Sau membrii gtilor de
cartier, se aseamn fiindc triesc dup acelai ,,sfat,,. Deci aceast sftuire nseamn
relaie, ascultare i comunicare. E interesant c Dumnezeu nu poruncete pmntului
sau apei s scoat om ci folosete o alt metod, mai blnd, mai pedagogic, mai
personal.
Evreii i musulmanii mai apoi, care nu accept Sfnta Traime ca un
Dumnezeu n Trei Persoane, susin c n acest text Dumnezeu vorbete cu
ngerii Si cu care se sftuiete. Sfntul Ioan Gur de Aur spune c Dumnezeu Tatl
vorbete lui Dumnezeu Fiul, numit i ,,nger de mare sfat, Sfetnic minunat, Dumnezeu
tare...- Isaia 9,6 i arat c Tatl i cu Fiul au un singur chip (ipostas - ipostaz
dumnezeiasc) i o singur asemnare, nu fiecare o are pe a lui, subliniid deosebirea de
persoane, c vorbesc ntre ei ca ntre persoane diferite, dar sunt deofiin acelai
Dumnezeu.1 Mai departe, pentru a arta ct de mult se nseal evreii i musulmanii,
Sfntul Ioan precizeaz, n baza altor instane din Vechiul Testament c datoria ngerilor
nu este de a se sftui cu Dumnezeu ci s i stea nainte i s slujeasc cu fric, dup cum
spune i Isaia proorocul: ,, Serafimi stteau naintea Lui, fiecare avnd cte ase aripi: cu dou i acopereau feele, cu dou picioarele, iar cu dou zburau,, - Isaia 6,2. ngerii
nu pot pricepe sfatul lui Dumnezeu, de aceea n chip simbolic i acoper privirea, i
atunci ei nu pot fi sfetnicii lui Dumnezeu. Dac Dumnezeu se sftuiete cu ngerii cnd
ne creeaz demnitatea noastr scade, c nu mai suntem fii ai lui Dumnezeu i ntruparea
lui Hristos Mesia ca Dumnezeu s-ar anula, la fel ca i ndumnezeirea noastr i legtura
cu Dumnezeu. O alt consecin ar f c suntem creai i dup chipul lui Dumenzeu i
dup cel al ngerilor, ceea ce ar fi un non-sens n sensul c i ngerii ar trebui considerai
un fel de dumnezei sau creatori ai notri.
1 Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilii la Facere, PSB 21, Ed. IBMBOR, Bucureti 1987, p. 101.
ieromonah Avraam
4
Problema chipului (gr. eikona) i al asemnrii omului cu Dumneze
Fiindc ,,nu ar ajunge crile din lume,, s scriu despre acest neles adnc al chipului i
al asemnrii, spre folosul vostru i spre uurarea activitii mele am s v dau n notele
de subsol o conferin care sintetizeaz anumite aspecte ale chipului i al asemnrii. 2
Precizez c majoritatea Sfinilor Prini3 au scris, mai mistic sau mai concret, ntr-un fel
sau altul despre facerea, constituia i ,,destinul,, omului, din perspectiva acestor 2
cuvinte ale Facerii, chip i asemnare. Nici gnditorii, filosofii, antropologii i teologii
cretini, mai vechi sau mai noi, nu au ezitat s mediteze la aceste aspecte ale
antropologiei, tratatele lor numrnd mii de pagini.4 Acum, ce a putea rezuma eu din
ceea ce nici n milioane de cuvinte nu au
reuit alii s spun? De fapt au spus,
dar nu au epuizat problema i dilema.
Apoi chiar citind miile de rnduri,
nchei la fel de nedumerit cum ai
nceput! S nu dezndjduim totui,
fiidc cumva trebuie s trasm cteva
linii, fr de care nu vom nelege ce se
ntmpl cu cderea omului n pcat, cu
alungarea din Rai i cu ntruparea lui
Hristos i rmnerea Sa permanent n
Biseric!
A ncepe de la cuvintele Maicii
Siluana Vlad din conferina mai sus
amintit, fiindc ele sintetizeaz
cugetrile Sfinilor Prini:
Prima precizare cu privire la chipul
lui Dumnezeu din noi ar fi c noi
suntem dup chipul (icoana) Fiului lui
Dumnezeu, El nsui, n forma ntrupat
2 Un fragment on-line dintr-o conferin susinut de Maica Siluana i un medic, Andreea Hefco, care vorbesc despre chip i asemnare: http://vimeo.com/28849399 ; conferina n ntregime (dar cu sunetul puin bruiat) o gsii aici: http://simeona-rugaciuni.blogspot.dk/2011/09/maica-siluana-despre-chip-si-asemanare.html ; 3 Redau doar pe cei mai importani sfini i cele mai cuprinztoare tratate: Sfntul Atanasie cel Mare Despre nvierea morilor; Sfntul Grigorie de Nyssa Despre facerea omului ; Nemesius de Emessa Despre natura omului ; Sfntul Ioan Damaschinul Dogmatica; Sfntul Ioan Gur de Aur Omilii la Facere; Sfntul Vasile cel Mare Despre facerea omului; Sfntul Maxim Mrturisitorul Ambigua; Sfntul Simeon Noul Teolog Capete teologice; Sfntul Macarie Egipteanul Episole; .a.m.d. 4 Enumr doar civa citii de mine numai: Petre uea Antropologie cretin; Jean Claude Larchet Trupul n Ortodoxie; Terapeutica bolilor spirituale ; pr. Dumitru Stniloe Doagmatica; Vladimir Losky Dogmatica; Pavel Evdokimov Taina iubirii; .a.m.d.
ieromonah Avraam
5
n Iisus Hristos fiind icoana Tatlui.5 Consecina: dup cderea n pcat ca s fim din
nou chip al Sfintei Treimi, cum am fost iniial, trebuie s fim mai nti dup chipul lui
Hristos (s l imitm) care s-a fcut chip al Tatlui pentru noi cei czui
Chipul se refer la anumite caliti pe care le-am primit ca ,,dar i ca misiune,, de la
Dumnezeu i care nu pot fi terse: raiune, liberate, voin i nemurire. De aici Sfntul
Ioan Gur de Aur concluzioneaz c puterea de stpnire a omului asupra lumii vine de
la chip. Consecina: pcatul, oricare ar fi el nu poate distruge acest chip, de aceea datori
suntem permanent s ne ndreptm i s revenim pe cale. Rmnerea n pcat, n
adicie, nu se datoreaz puterii viciului ci voinei proprii de a nu face mai mult! Muli
spun c nu pot s stpneasc gndurile cele rele i nclinaiile pctoase. Sfntul Ioan
Gur de Aur spune c aici ne nelm, c dac putem stpni i mblnzi leii, elefanii i
fiarele, putem stpni i mblnzi i gndurile rele i nclinaiile, numai s vrem!6
Prin chip ne ,,nrudim,,7 cu Dumnezeu, putnd comunica cu El i aflat ntr-o
permanent nevoie de a relaiona cu cellalt aa cum o face Dumnezeu Sfnta Treime.
Chipul este un destin, o tensiune a icoanei spre original, o traiectorie i o putere
datorit crui dorim s nu murim, s nu disprem, datorit cruia nzuim la tot mai
bine. ,,Nelinitit e sufletul meu pn i va afla odihna ntru Tine,,.8 Consecina: alegerea
a orice surogat al fericirii i mplinirii nafar de Dumnezeu Sfnta Treime aduce
nelinite, iad.
Chipul se refer i la trup, nu numai la suflet, ci la omul ntreg. Sufletul nu poate fi
disociat de trup. Consecina: nimeni nu poate spune c eu sunt un suflet bun i mare
dac nu face i trupete lucruri bune i mree.9
Chipul lui Dumnezeu din noi este ,,reproducerea misterului trinitar negrit, pn la
nivelul profunzimii unde omul devine o enigm pentru sine nsui...cci e mai uor s
cunoti cerul nsui dect pe tine nsui,,10
Dac chipul n sine este doar potenialul, acesta mplinindu-se doar prin punerea n
practic a energiilor lui (a puterii de gndire, a libertii de aciune prin proprie voin),
de aceea Scriptura spune ,,s facem om dup chipul i dup asemnarea Noastr,, i
apoi adaog numai ,,dup chipul lui Dumnezeu i-a fcut,, - asemnarea fiind lucrarea
omului. n fiecare dintre noi zace dorina de a nu muri, de a ne fi bine, de a fi fericii,
numai c dac nu facem ceva n acest privin (nu ne rugm, nu ne apucm de o coal,
5 este chipul lui Dumnezeu celui nevzut, mai nti nscut dect toat fptura Coloseni 1,15; Fiul ,,fiind strlucirea slavei i chipul fiinei Lui (Dumnezeu Tatl) - Evrei 1,3 6 Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilia IX la Facere, PSB 21 7 Sfntul Grigorie de Nyssa i Sfntul Macarie cel Mare 8 Fericitul Augustin de Hippo. 9 Sfntul Irineu al Lyonului, Sfntul Grigore de Nyssa, Sfntul Grigore Palama 10 Pavel Evdokimov i Sf. Grigorie de Nyssa apud. Dumitru Stniloae, Dogmatica Ortodox, Vol I, Ed. EIMBOR, Bucureti 1996, p.275.
ieromonah Avraam
6
o meserie, etc.) rmnem doar cu sperana fr rezultate. Asemnarea este o necesitate
a firii i dac nu o mplinim n Dumnezeu va ti cu siguran cum s profite de ea
diavolul. Adic dorina de fericire fiind n noi ea poate fi uor accesat de diavol, prin
diverse promisiuni a unei fericiri imediate, care s nu presupun aparent prea mult efort
i practic s alegem din dou oferte de fericire (de la Dumnezeu i de la diavol). Sfntul
Vasile cel Mare adaog c ne natem cu chipul lui Dumnezeu ,,dar asemnarea o
dobndim prin voia noastr,, ns asistat de ajutorul lui Dumnezeu,,.11 De aceea zice
,,s facem om dup chipul i dup asemnarea Noastr,,. Muli zic c nu e treaba lor s
se apropie de Dumnezeu prea mult. Aici i neal propria lene, fiindc tocmai asta este
treaba noastr, s ne asemnm cu Dumnezeu prin tot ceea ce facem i ce facem s ne
duc spre asemnarea cu Dumnezeu n ceea ce privete buntatea, blndeea, virtutea.12
Mai zic unii c sunt om bun, mi fac meseria bine, nu trebuie s fiu un ,,bisericos,, ca s
fiu cum trebuie. Aici se neal deoarece nu pot s fie dup asemnarea cu Dumnezeu
fr ajutorul Lui i fr cererea ajutorului Lui (adic ce facem noi n Biseric).
Omul: trup i suflet. Paradox i simbioz?
Atunci, lund Domnul Dumnezeu rn din pmnt, a
fcut pe om i a suflat n faa lui suflare de via i s-a fcut
omul fiin vie
Dup o citire a celor dou texte din capitolelel 1 i 2 din
Facere pare c mai nti Dumnezeu ia rn i l face pe om
i apoi sufl via n el i el devine fiin vie. Toate aceste
cuvinte i acest ntreg proces de creare a omului este tainic i minunat. Ca proces de
genez, nimeni nu l poate ptrunde, dar merit s vedem care sunt consecinele pentru
noi, fiindc numai n lumina lor ne putem nelege pe noi nine i ce este bine i ce nu
este bine s facem cu trupul nostru.
Sunt multe moduri de a-l nelege pe om. Sunt chiar religii orientale (care au
la baz teoria rencarnrii) cu milioane de adepi care l neleg pe om ca fiind
sufletul, trupul fiind un simplu instrument ce nu intr n identitatea sau componena
sufletului. Unii filosofi vechi, platonicii, dar i multe religii New Age consider trupul o
nchisoare a sufletului, inferior sufletului. Curentele culturale n care trim noi (post-
modernismul, consumerismul) consider c omul este numai trup iar sufletul este
numai o idee, o metafor pentru anumite procese psihice mintale. De aici rezult diverse
filosofii i stiluri de via variate, unele extrem ascetice ca n practicile yoga sau budiste,
altele la polul opus, hedoniste, care caut numai plcerea i satisfacerea trupului. Deci
este extrem de important s nelegem corect trupul, sufletul i persoana uman n
caontextul i intenia cu care Dumnezeu le creeaz. Mai este important o bun
cunoatere n acest sens, fiindc altfel nu am nelege nimic din ntruparea Fiului lui
11 Sfntul Vasile cel Mare, Cuvntul I despre facerea omului 12 S fim asemenea lui Dumnezeu este o porunc: ,,fii dar desvrii precum Tatl vostru cel ceresc desvrit este,, - Matei 5, 48
ieromonah Avraam
7
Dumnezeu i nsi mntuirea adus de El s-ar anula sau ar avea o valoare fals i Iisus
Hristos ar deveni numai un avatar. De aceea cretinismul nu este de acord cu
incinerarea sau cu alte practici medicale moderne (clonarea, hibridizarea, avortul
hormonal sau medical, etc.).
Doar din punct de vedere strict biblic dac pe tema chip i asemnare sunt scrise
sute de mii de pagini, pe tema om (trup, suflet, trup i suflet) sunt scrise milioane de
pagini. Voi ncerca s redau doar cteva directive mai importante folosindu-m de
minunata sintez patristic a teologului ortodox francez Jean-Claude Larchet.13 S le
lum la rnd n ordinea biblic, care nu este neaprat cronologic ci ontologic: trupul i
suflet.
Trupul
1.Din rna pmntului i chiar
dinainte de a primi suflare de via
vine la existen trupul care este numit
om, ns este inactiv pn nu sufl
Dumnezeu ,,suflarea de via,, De aici
se vede importana trupului care este o parte
esenial a omului. Contrar unor curente
filosofico-religioase care circul i n cultura
noastr14 prin care se crede c sufletele sunt
emanate din Dumnezeu, sunt scntei divine15
i datorit unei greeli primordiale ele au fost
pedepsite i au fost ntrupate (avatar), Biblia
afirm c trupul vine primul la existen din
,,rn,,. De ce din rn? Ca s se arate nu
mreia trupului omului ci mreia lui
Dumnezeu care din rn, din praf, din
nimica consistent, creeaz o minunie de o
complexitate covritoare i ca s l
smereasc pe om i s nu se mndreasc
13 Jean-Claude Larchet, Semnificaia trupului n Ortodoxie, Ed. Basilica, Bucureti 2010, trad n romn de monahia Antonia 14 care se regsesc bine n filmul Matrix 15 ca n multe credine New Age care promoveaz conceptul de trezire spiritual, de realizare c tu eti dumnezeu
ieromonah Avraam
8
2.Este trupul dup chipul lui Dumnezeu? Cu privire la aceast ntrebare important exist 3 preri, care nu sunt necesar i divergente. I. nu este Unii Sfini Prini consider c chipul lui Dumnezeu se mrginete doar la sufletul omului fiindc acesta este spiritual, nemuritor
II. nu se precizeaz Ali Sfini Prini nu trateaz direct acest subiect n scop pedagogic, ca s nu se interpreteze greit c Dumnezeu ar avea trup din venicie sau c ar fi materie
III. este O parte consider c omul este trup i suflet unitar i chipul se refer la trup n aceeai msur cum se refer i la suflet16 fiindc:
3. Trupul este o dimensiunea a persoanei.
Noi suntem persoane distincte i diverse, subieci unici i irepetabili n istorie i suntem
oameni fiecare ntr-un fel propriu fiecruia. Toi avem acelai trup, aceleai organe i
aceeai inteligen i simire la nivele diferite ns fiecare triete i simte n felul lui.
Trupul, mic, slab, gras, nalt, etc., determin modul simirii, ne influeneaz n ceea ce
suntem i cum suntem. Astfel trupului i se acord n cretinism i o valoare
duhovniceasc fiindc el nu este numai o substan fizic, ci fiind legat i ptruns de
suflet i influennd sufletul, nu poate pieri (dei se desparte pentru o perioad prin
moartea fizic de suflet, pn la Judecata Final, c altfel ce ar fi un suflet fr trup? Un
nonsens). De aici rezult cteva consecine importante: trupul nu este doar o aduntur
de organe (aa cum l consider medicina modern care nu mai trateaz persoane ci
corpuri), nu poate avea alt ntrebuinare dect una sufleteasc (cum se ntmpl n
societatea de astzi n care trupul este un produs publicitar, disociat de persoana
purttoare, apare gol i este folosit spre momirea poftei, devine un anonim) i nu poate
fi avortat. Acesta este i motivul pentru care cretinismul exclude din capul locului ideea
de rencarnare.
4. Trupul este creat spre asemnarea cu Dumnezeu sfinenia trupului
Majoritatea Sfinilor Prini vd n chip i asemnare dou noiuni diferite. Chipul este,
dup cum am spus, o putere fiinial care nu se poate terge. Asemnarea ns este
potenarea chipului, punerea n aciune a puterii. Sfntul Ioan Damaschinul sintetizeaz
nvtura Prinilor i a Scripturii despre asemnarea omului cu Dumnezeu astfel:
omul poate deveni asemntor cu Dumnezeu prin virtui. O via virtuas implic astfel
i trupul, fiindc nici o virtute nu se poate lucra fr trup. Chiar i virtutea smereniei, a
gndului smerit, implic i creierul care gndete i formeaz opinii.
Sfinii Prini, mai ales n scrierile ascetice i filocalice, subliniaz c membrele
trupului nu sunt doar buci de carne care s fie luate separat, ci ele depesc natura
trupeasc devenind duhovniceti. Astfel omul se unete cu Dumnezeu deplin, trup i
suflet. Trupul nu este mai puin important sau mai puin sfnt dect duhul, motiv
pentru care Biserica nc din primele secole a cinstit trupurile martirilor i ale sfinilor 16 Sfntul Irineu de Lugdunum, Contra ereziilor; Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilii la Facere; Sfntul Grigorie Palama, Prosopopee Apud n Semnificaia Trupului n Ortodoxie, p. 26
A.Sufletul cuprinde ntreg trupul B. Chipul se refer la trupul original, de dinainte de pcat sau la cel restaurat n Hristos C. omul este creat dup chipul Fiului, Dumnezeu prevznd din veci ntruparea Fiului
ieromonah Avraam
9
ca i moate sfinte, fiindc un trup, chiar i n moarte nu se desparte de harul
dumnezeiesc slluit venic n sufletul virtuos.
Totodat trupul prin organele i prile (membrele) sale ajut la perceperea i unirea
cu Dumnezeu. Scopul pentru care am fost creai este s ne unim cu Dumnezeu ca s
devenim asemenea Lui n toate. Cum ajut trupul? Ochii s vad pe Dumnezeu n
complexitate i frumuseea lumii; urechile s asculte glasul Su n orice sunet; prin gust
s simt ,,ct de bun este Domnul,,(Ps.33); funcia minilor i a picioarelor este de a
lucra pentru Dumnezeu; cea a limbii de a da slav i a vesti pe Dumnezeu; inima s fie
loc al rugciunii .a.m.d. Deci organele devin duhovniceti. De exemplu binecuvintezi pe
cineva, sau pe tine nsui, cu semnul crucii, gestul acela sfinete, nduhovnicete.
Sfntul Pavel spune c ,,trupul este templu al Duhului Sfnt,, - I Cor. 6,19 i ndeamn
s ,,nfiai trupurile voastre ca pe o jertf vie, sfnt, bineplcut lui Dumnezeu,, -
Rom. 12,1. Sfntul Macarie Egipteanul spune c aa cum Dumnezeu a creat cerul i
pmntul ca locuin pentru om aa trupul omului trebuie s devin loca al lui
Dumnezeu iar sufletul mireas preafrumoas i preaiubit,,17
n acelai timp Sfini Prini precum Grigorie Palama, Maxim Mrturisitorul i
Macarie Egipteanul spun c trupul se ndumnezeiete prin harul dumnezeiesc primit
prin suflet, din suflet mergnd n trup. Atunci trupul se desptimete, patima fiind o rea
folosin a unui organ sau greita nelegere i ntrebuinare a lumii (mncare,
sexualitate, oameni, lucruri) prin simurile trupului.
17 Sfntul Macarie Egipteanul, Omilii duhovniceti
ieromonah Avraam
10
Sufletul
Marea majoritate a Prinilor Bisericii consider c omul primete sufletul prin
,,suflarea de via,, moment n care se formeaz omul ca fiin vie. Dei voi prsi puin
textul strict al celor dou capitole din Facere, vreau s v prezint modalitile cum este
perceput sufletul omenesc de Sfinii Prini:
Puterea ireascibil
de unde vine
agresivitatea
puterea poftitoare
sursa emoiilor,
dorinelor
i a afectivitii
Sufletul ale 2 pri componente
cu
3 funcii sau puteri
1.Puterea vegetativ (vital)
comun animalelor i plantelor
care asigur sursa de via i
hrnirea, creterea i naterea
Duhul sau nous-spiritus, considerat
ca partea superioar sau o capacitate
distinct i superioar psyche-ului
ieromonah Avraam
11
Astfel omul este trup i suflet. Aceste dou realiti distincte sunt unitare,
ambele venind din acelasi act creator, n acelai moment, fiindc subzistena
unuia este imposibil fr a celulalt i numai prin amndou omul este om.
Nici una din cele dou pri nu este superioar, dei tendina este s se acorde
superioritate sufletului. Acesta pentru c atunci cnd se vorbete de trup, de om trupesc
se refer, nu la trupul sfinit, desvrit curat, creat de Dumnezeu, ci la trupul
mptimit. Deci trupul este la fel de sfnt i la fel de important ca i sufletul dei sufletul
are o ntietate fiindc el d via i unitate trupului! Chiar i dup moartea fizic
temporar (fiindc vom fi nviai spre venicie i cu trupul la Judecata final) omul
rmne trup i suflet, de aceea cretinismul nu accept incinerarea de bunvoie, acesta
fiind un act profanator la adresa sfineniei trupului. Chiar dac sufletul i trupul sunt
realiti distincte, pstrndu-i propria natur i chiar propriul destin (mai ales trupul
dup cderea n pcat) ele nu pot exista independent.
Taina crerii omului (anthropon-adam18) n brbat (arsen-zakar)19 i
femeie (thili-neqebah)20 i taina unirii lor (nunta)
i a fcut Dumnezeu pe om (anthropon-adam)
dup chipul Su; dup chipul lui Dumnezeu l-a
fcut; a fcut brbat i femeie Facere 1,27
,,...lund Domnul Dumnezeu rn din
pmnt, a fcut pe om (anthropon-adam)...
a sdit o grdin n Eden, spre rsrit, i a
pus acolo pe omul (anthropon-adam)...
i a luat Domnul Dumnezeu pe omul
(anthropon-adam) pe care-l fcuse i l-a
pus n grdina cea din Eden, ca s-o lucreze i s-o
pzeasc. Facere 2,15
A dat apoi Domnul Dumnezeu lui Adam
(Adam-adam21) porunc i a zis ...Fc. 2,16
Nu este bine s fie omul (anthropon22-
adam) singur; s-i facem ajutor potrivit
pentru el"... Fc. 2,18
18 Numele grecesc i ebraic folosit n Facere 1,26 pentru a desemna specia om 19 Numele grecesc i ebraic flosit n Facere 1,27 pentru a desemna genul brbat 20 Numele grecesc i ebraic flosit n Facere 1,27 pentru a desemna genul femeiesc 21 A se observa c la Facere 2,16 termenul grecesc devine nume propriu Adam iar cel ebraic continu cu adam ca nume generic folosit i pentru un om, umanitate i persoana Adam, protoprintele. Textul Septuagintei spune c tot lui Adam persoana, protoprintele, i se aduc animalele nainte ca s le numeasc (versetele 19,20) i lui nu i se gsete ajutor pe potriv i lui i se aduce somn greu. 22 Cuvntul anthropon folosit n Facere 2,18 este substantiv comun, masculin, singular iar n varianta ebraic este acelai polisemnatic care poate nsemna i pe un om i Adam i umanitatea n general.
ieromonah Avraam
12
Atunci a adus Domnul Dumnezeu asupra lui Adam (Adam-adam) somn greu
(toropeal, lein, extaz); i, dac a adormit, a luat una din coastele lui i a plinit
locul ei cu carne (sarx-basar). Iar coasta luat din Adam a fcut-o Domnul Dumnezeu
femeie (gineka-ishshah)23 i a adus-o la Adam (Adam-adam). i a zis Adam (Adam-
adam): "Iat aceasta-i os din oasele mele i carne din carnea mea; ea se va numi
femeie (gineka-ishshah), pentru c este luat din brbatul (andros-iysh)24 su. De
aceea va lsa omul (antropos-iysh)25 pe tatl su i pe mama sa i se va uni cu femeia
(gineka-ishshah) sa i vor fi amndoi un trup (sarx-basar)! Facere 2
Dac omul este dup chipul lui Dumnezeu (i am vzut c acest chip se refer i la
trup), deosebirea de brbat i femeie ine de chipul lui Dumnezeu? Dac, dup cum
afirm unii Prini, omul este fcut dup chipul lui Hristos, iar n Hristos ,,nu este parte
brbteasc sau femeiasc,,-Galateni 3,28 atunci cum se mpac deosebirea de gen pe
care o creaz Dumnezeu, deosebire care este strin de nsuirile lui Dumnezeu? Sfntul
Grigorie de Nyssa ne explic, deosebind ntre planul lui Dumnezeu de a-l face pe om
asemenea Lui i soarta omului pe care cu bun tiin singur i-o traseaz, dar pe care
o cunoate Dumnezeu chiar mai dinainte de creare. Cu alte cuvinte, Dumnezeu l face pe
om dup chipul Su i l mparte n brbat i femeie numai din perspectiva viitoarei
neascultri i ca nu cumva omul s moar, fcnd astfel pogormnt.26 Totodat, firea
omeneasc st la mijloc ntre dou extreme: ntre ngeri i Dumnezeu prin suflet i ntre
animale i Dumnezeu prin trup. Dup cum spune sfntul Maxim Mrturisitorul, omul
trebuie s uneasc, s mpace cele 2 realiti, netrupeti i trupeti n natura sa,
nduhovnicind trupul i materia ca loca curat al duhului. Aadar are de la Dumnezeu
prin chip puterea de cugetare, comune brbatului i femeii, i are de la lumea animal
trup.
ntietatea o are puterea cugettoare (deci facultile sufleteti care in direct
de chip i care nu au gen), fiindc n Facere 1,26-27 ni se spune c nti l-a la
fcut pe om chip i abia mai apoi se vorbeete de mprirea trupeasc n gen, mprire
i via nrudit cu cea a animalelor, fiind i o rnduial pentru nmulire.27
Atunci de ce mai creaz dac tie c are s nu fie aa cum vrea? Fiindc Dumnezeu
nu vrea roboi! Dragostea dumnezeiasc desvrit nu pune condiii i nu este
condiionat de primitor, nu are termen de valabilitate, nu ine de receptorul uman ci de
emitorul dumnezeiesc i numai n liberatate se arat desvrit. n principiu noi
23 Termenul grec i ebraic folosit pentru substantivul femeie din Facere 2,22 care ambii, att cel grecesc ct i cel ebraic au ca prim neles femeie matur, soie. A se vedea c este folosit alt termen pentru a desemna femeia dect cel de la Facere 1,27 (thili-neqebah). 24 Termenul grec i ebraic folosii la Facere 2,23 care ca prim sens nseamn, ca n cazul femeii, brbat matur, so 25 ATENIE: Termenul folosit pentru brbat aici nu este substantivul propriu Adam ci brbatul-soul n general, de unde deducem c Adam nu se referea numai la sine ci i la toate generaiile urmtoare lui. 26 Sfntul Ioan Damaschinul, Dogmatica, cartea IV, pp.196-197 apud Ierom Serafim Rose, p.100 27 Idei enunat e de Sfntul Grigorie de Nyssa (Teologul) dar parafrazate de mine
ieromonah Avraam
13
oamenii czui iubim numai cnd anumite condiii personale sau ce in de cellalt sunt
mplinite. Nu uitai c Dumnezeu este dragoste, peste puterea noastr de a nelege
dragostea!
Dar de ce le d porunc, asemenea animalelor, s creasc i s se nmuleasc dac iniial Dumnezeu vrea ca omul s fie fr comportament de gen, adic s aib doar comportamentul de persoan, cu accent pe nsuirile sufleteti? Sfntul Ioan Gur de Aur spune c realitatea vieii sexuale a aprut doar dup cderea n pcat, fiindc nainte de aceasta, cu trupurile pe care le aveau, oamenii erau lipsii de necesiti trupeti, fiindc toate erau de-a gata n Rai. Sfntul Ioan Gur de Aur subliniaz faptul
c n Rai, n planul iniial al lui Dumnezeu, oamenii triau liberi de atracia trupeasc spre nmulire, i de alte nevoi presante. Instinctul conservrii vieii biologice apre numai dup ce moartea sau contiina morii, i face simit prezena. Adam i Eva triau n feciorie i fecioria pare s fie norma relaionrii, motiv pentru care i Creatorul n icoana-chipul Mntuitorului spune celor care citeau Biblia, dar o nelegeau doar din prisma cunoaterii omeneti, nencrezndu-se n puterea lui Dumnezeu : ,, V rtcii netiind Scripturile, nici puterea lui Dumnezeu. Cci la nviere, nici nu se nsoar, nici nu se mrit, ci sunt ca ngerii lui Dumnezeu n cer,,- Matei 22,29-30. Deci i n Rai, dac Domnul d porunc de nmulire nseamn c nmulirea i creterea avea s se fac pe alte ci. Cum? Nu tim, dar s nu nesocotim puterea i planul lui Dumnezeu! n consecin, n zilele noastre, nunta i nsoirea brbatului cu femeia, este o continuare a poruncii lui Dumnezeu, este binecuvntat i n nici un caz nu este un ,,ru necesar,, sau o stare de compromis, ci este o continuare a planului lui Dumnezeu cobort la planul omului dar adaptat la viaa trupeasc pe care omul a ales-o cu bun tiin ca astfel omul s se ridice napoi de unde a czut, s nu se rateze ci s mplineasc planul iniial al lui Dumnezeu. Vedem de aici ndelung rbdarea lui Dumnezeu. Totui n ntreaga tradiie cretin fecioria a rmas ca un ideal mai nalt, mai aproape de original, de aceea i Sfntul Pavel numai recomand: ,,Eu voiesc ca toi oamenii s fie cum sunt eu nsumi. Dar fiecare are de la Dumnezeu darul lui: unul aa, altul ntr-alt fel. Celor ce sunt necstorii i vduvelor le spun: Bine este pentru ei s rmn ca i mine,, I Corinteni 7,7-8. i este logic de ce fecioria este modul ideal de relaionare i cretere ntre noi, fiindc dac este s imitm viaa Dumnezeului nostru care este ntreit n Persoane, vedem limpede c Persoanele dumnezeieti nu au nici o legtur de relaionare trupeasc (sexual), dei unul din ele, Fiul, are trup nviat (nduhovnicit, adic aa cum trebuia s fie al lui Adam) de brbat. Legat de porunca ,,cretei i v nmulii,, din Eden, Sfntul Vasile cel Mare vede ceva mai profund. El spune c sunt 2 felul de cretere, trupeasc i sufleteasc. Animalelor li se d porunc s cresc i s se nmuleasc dup trup, acesta nsemnnd realizarea firii lor, ns omului i s-a dat porunc s creasc dup suflet, dup asemnarea cu Dumnezeu ca s stpneasc asupra pmntului i a fpturilor de pe el, peti, psri i animale, dar mai ales asupra fiarelor luntrice.28 De exemplu mnia i
28 Apud. Ierom. Serafim Rose, pp. 101-102.
ieromonah Avraam
14
pofta care le caractrizeaz pe animale nu trebuie s l caracterizeze pe om ca ntreg, dei i el este nrudit dup trup cu animalele i unii spun c nici nu putem scpa de acest imperiu al mniei i al poftei. ns i acest lucrarea a mniei i a poftei trebuie puse n slujba asemnrii cu Dumnezeu. Adic s pofteasc cele bune i s se mnie pe ce este ru, ca s nu mai lucreze rul. Sfinii Prini vorbesc despre somnul (termenul grecesc folosit de Septuagint este ekstasis) lui Adam. Fiind o ntmplare misterioas, unii au preferat alegoria iar alii nelegerea literal. Se ia o coast, os din oasele lui Adam i carne din carnea lui pentru a se arta c firea trupeasc a brbatului i a femeii este aceeai. ,,De aceea nici nu s-a fcut brbatul odat cu femeia nici nu s-au fcut doi brbai n acelai timp sau dou femei, ci un brbat i apoi o femeie, fiindc Dumnezeu a vrut ca firea omeneasc s fie aezat ca una,,29 fiindc dac de la nceput l fceam pe om brbat i femeie erau dou firi. Fericitul Augustin vede n extazul adus lui Adam modul n care i se reveleaz (Avraam, Iacov, Iosif vd pe Dumnezeu i planul Su n somn, sau n stri similare) despre Taina Cununiei sau despre patimile lui Hristos,30 cci aa cum din coasta lui Adam a ieit femeia, care dup cderea n pcat devine Eva, maica celor vii, aa i coasta lui Hristos mpuns pe cruce cu sulia a nit via prin sngele Lui.31 Sfntul Efrem Sirianul spune c Adam a fost cel mai nelept om, cci nimnui nu i-a descoperit Dumnezeu attea ca lui Adam. Pe lng acesta avea i duh profetic i vedea pe cele viitoare, de aceea face acea afirmaie c brbatul va lsa prinii i se va uni cu femeia lui i vor fi un trup. De aici rezult i mai mult responsabilitatea viitoarei sale cderi, c o vede n chip profetic dar nu face nimic ca s se fereasc de ea. Vei spune c e non-sens acest afirmaie. ns i noi de multe ori, cunoscndu-ne firea i contextele care favorizeaz cderile, de multe ori ne complacem n viitoarea cdere n pcat. De exemplu tii c dac te duci undeva vei face cutare pcat i nu evii s te duci n acel loc! 29 Sfntul Ambrozie, Hexaimeronul, Despre Rai 30 apud Ioan Sorin Usca, Comentarii la Facere, p. 20 31 ,,Ci unul din ostai cu sulia a mpuns coasta Lui i ndat a ieit snge i ap,, - Ioan 19,34
ieromonah Avraam
15
Raiul (grdina) din Eden
Apoi Domnul Dumnezeu a sdit o grdin (paradeison-
gan)32 n Eden, spre rsrit, i a pus acolo pe omul pe
care-l zidise. i a fcut Domnul Dumnezeu s rsar din
pmnt tot soiul de pomi, plcui la vedere i cu roade
bune de mncat; iar n mijlocul raiului era pomul vieii
i pomul cunotinei binelui i rului. i din Eden
ieea un ru, care uda raiul, iar de acolo se mprea n
patru brae.... i a luat Domnul Dumnezeu pe omul pe
care-l fcuse i l-a pus n grdina cea din Eden, ca s-o
lucreze i s-o pzeasc. A dat apoi Domnul Dumnezeu lui
Adam porunc i a zis: "Din toi pomii din rai poi s
mnnci, Iar din pomul cunotinei binelui i rului s
nu mnnci, cci, n ziua n care vei mnca din el, vei muri negreit!
Vedem c Eden era lumea ntreag care cuprindea cele create minunat de Dumnezeu i Raiul (grdina Raiului, a paradisului, a desftrilor) era n Eden, locul n special n care este pus omul ca s o lucreze i s o pzeasc, la Rsrit. Unii cercettori spun c grecescul paradeison vine din limba persan (pairi-daeza) i desemneaz grdina regal mprejmuit. Cuvntul Eden ar veni din sumerianul edin (step deert) care n ebraic este o dezvoltare a radicalului dn care nseamn bucurie, desftare.
Acest Rai nu a fost desfiinat de Dumnezeu dup alungarea omului din el, ci el continu s existe i acum. Atunci unde exist el dac nimeni nu l-a gsit? Nimeni nu l-a gsit dar toi l caut! Cum am menionat i n nota de subsol,
Sfntul Pavel spune despre sine cu smerenie c tie ,,un om n Hristos, care acum paisprezece ani - fie n trup, nu tiu; fie n afar de trup, nu tiu, Dumnezeu tie - a fost rpit unul ca acesta pn la al treilea cer... C a fost rpit n rai (paradeison) i a auzit cuvinte de nespus, pe care nu se cuvine omului s le griasc,, - 2 Cor. 12,2-4. Comentnd acest pasaj, Sfntul Ambrozie se ntreab ce putem spune noi despre acest Rai, cnd, dac cineva dintre oameni este rpit cu mintea acolo, nu i este ngduit, sau nu gsete cuvinte omeneti s descrie ce vede. Din cele relatate de Sfntul Pavel vedem c Raiul are un caracter duhovnicesc, spiritual, dar de vreme ce are forme fie i de nespus, i textul Facerii completeaz c are pomi i fructe, nseamn c acest Rai, care nainte de cderea omului era o realitate fizic ce era ncadrat geografic de un ru, are o natur dual, att material ct i nematerial33, precum omul e trup i suflet. Aici, dup cum spune i pr. Serafim Rose, ca s putem pricepe ceva, trebuie iar s lepdm gndirea cartezian de care am amintit n Lecia 3. i Sfntul Ioan Gur de Aur accentueaz faptul c Raiul din Eden, care se va da celor mntuii, are i o form material, de vreme ce Adam, care e trup i suflet, a fost aezat n el. De ce a fcut
32 Termenul grecesc i evreiesc folosit n Facere 2,8. Termenul grecesc are o alt conotaie, aceea de paradis-rai, loc de deasupra acestei lumi, despre care i spune Mntuitorul tlharului de pe cruce ,,astzi vei fi cu Mine n Rai,,Lc.23,43 i unde Sfntul Pavel a fost rpit i unde ,,a auzit cuvinte de nespus pe care nu se cuvine omului s le griasc,, - 2 Cor. 12,4 pe cnd ebraicul gan are o nuan mai pmntean, de oaz, de loc luxuriant. 33 Sfntul Ioan Damaschin, Dogmatica, Despre Paradis, p. 56.
ieromonah Avraam
16
Dumnezeu aceast grdin minunat, deosebit de restul Edenului? Ca omul vzndu-o i nfruptndu-se din pomii ei s dea nencetat slav i mulumire Creatorului! n Tradiia noastr ortodox mai avem mrturia a doi mari sfini, Sfntul Grigore Sinaiticul (sec. XIV, Atos, Grecia), Sfntul Cuvios Eufrosin buctarul (sec.IX, Palestina) i Sfntul Andrei cel nebun n Hristos ( sec.IX, Bizan) care au fost rpii n acest grdin. Sfntul Grigorie spune c Raiul din Eden este un loc mai nalt, avnd o natur ntre striccioas i nestriccioas i este plin de pomi, roade i miresme34; sfntul Eufrosin a adus din Rai cteva mere ce au fost gustate de anumii oameni din timpul su i care aveau alt gust i alt fire dect cele obinuite; Sfntul Andrei ce nebun n Hristos care a fst rpit timp de 2 sptmni descrie Raiul ca pe o grdin bogat n pomi roditori, cu miresme deosebite cu psri mestre (cutai vieile acestor sfini c le gsii i pe internet!). Am putea concluziona c acest Rai are o ndoit fire: pstreaz firea naturii fizice creat de Dumnezeu de dinainte de cdere dar are i un caracter duhovnicesc la care se pot nla numai cei care se cur de patimi sau crora Dumnezeu vrea ,,s le rneasc inima cu frumuseile lui,,. Aadar cine ajunge la raiul duhovnicesc luntric prin curire va ajunge s vad i s simt i raiul fizic (sensibil). Am mai putea adoga c dinainte de cdere Raiul era o realitate geografic iar n prezent rmne doar locaul duhovnicesc de slluire al drepilor, fiindc i acetia, ca orice om, pn la nvirea morilor i a Doua Venire a Domnului Hristos, sunt desprii de trup. Chiar Sfntul Ioan Gur de Aur, comentnd textul Facerii care spune c Raiul are un ru unic, spune c acest ru are mult ap ca s adape pe toi drepii i sfinii din Vechiul i Noul Testament. Dac nu putem pricepe natura acestui Rai, s ncercm s l vedem n anlogie cu Trupul nviat al Domnului Hristos, care dei mnnc pete i fagure de miere, trece prin uile ncuiate. Realitatea lui Dumnezeu este mult mai complex, iar noi nu o vedem din cauza limitrii pe care pcatul i necredina le aduc n viaa noastr, fiindc ne dm btui uor i nici nu l lsam pe Dumnezeu s poarte biruina n neputinele noastre. Faptul c acest Rai este pus la Rsrit (anatoli;quedem) ne duce cu gndul la Hristos, numit ,,Rsritul cel de Sus,,35 i ne d i unul din motivele pentru care ne nchinm cu faa la rsrit. Acest Rai nu a disprut, ci a devenit inaccesibil omului rupt prin faptele sale de Dumnezeu, dar accesibil celor care le leapd pe toate cele trectoare pentru Dumnezeu. Tlharul de-a dreapta de pe cruce a fost dus n Rai i dup el toi drepii i sfinii se slluiesc acolo.
34 Sf. Grigore Sinaitul, Filocalia vol. VII, Ed. IBMBOR, Bucureti 1977, pp. 93-94. 35 Troparul Naterii Domnului; vezi i textul de la profetul Zaharia 6,12 versiune LXX; Luca 1,78
ieromonah Avraam
17
Pomul Vieii i pomul cunotinei binelui i rului O problem foarte important o
constituie i natura acestor doi pomi.
Att grdina raiului ct i cei doi
pomi, sunt realiti biblice n sine,
ns ele sunt luate ca i simboluri
universale regsite, ca amintire, n
toate religiile lumii. Sfinii Prini i
Biserica, nc de la nceput, au dezaprobat orice interpretare
alegoric, accentund faptul c cei doi pomi erau cu adevrat doi
pomi fizici (sau pe jumtate fizici), din mijlocul Edenului. ns s-
au favorizat interpretrile duhovniceti, mistagogice care nu
anulau cu nimic realitatea pomilor. Anume, teologic se poate spune c Pomul Vieii este
Hristos, din lemnul tare al pomului vieii a fabricat Noe arca i din acelai lemn s-a
construit crucea pe care s-a rstignit Hristos, dndu-ne astfel viaa venic. Din pomul
cunoaterii Adam i Eva i-au cusut acoperminte dup ce au vzut c sunt goi. Cei 2
pomi sunt gndii de Sfinii Prini la diverse nivele care nu se contrazic, nu se exclud ci
se completeaz reciproc.
Ca s nelegem natura celor doi pomi trebuie s i punem n legtur direct cu
porunca i misiunea pe care umanitatea n potenialul ei o primete ,, i a luat Domnul
Dumnezeu pe omul pe care-l fcuse i l-a pus n grdina cea din Eden, ca s-o lucreze i
s-o pzeasc,, i apoi porunca particular i personal dat lui Adam, primul brbat:
"Din toi pomii din rai poi s mnnci, Iar din pomul cunotinei binelui i rului s
nu mnnci, cci, n ziua n care vei mnca din el, vei muri negreit!,,. Dei textul
grecesc ne spune c Dumnezeu a luat umanitatea (anthropou) ca potenial prin Adam i
Eva i a pus-o n Rai, porunca este personal, i se adreseaz lui Adam, ca subiect unic, ca
s nu apar fenomenul lenei sociale. Nu se spune c Dumnezeu a dat aa porunc
omului, n general, ci n particular. Orice porunc i lege este personal, se adreseaz
fiecrui om n parte. Legat de porunc, Sfntul Ioan Gur de Aur o nelege mai mult ca
sfat, ndrumare pedagogic dect porunc n sens militresc, tiranic.36
Lucrarea dat omului nu era una fizic, fiindc Raiul era ndestulat cu toate, ci era o
lucrare sufleteasc, care, dup cum ne spun Prinii filocalici i neptici37, se refer la
rugciune iar pzirea, la pzirea de gndurile cele rele, demonice numite loghismi.
Vedem c pomul vieii este cel care susine viaa omului i viaa ntregului paradis, i
mai trziu profetul Iezechiel n capitolul 31 i Daniel 4, 7-9 n duh profetic vor vorbi
despre acest pom al vieii care ntreine ntreaga existen i cosmosul. i Mntuitorul
36 Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilii la Facere, PSB 21, Omilia XIV. 37 M refer la Sfinii Prini ale cror cugetri i sfaturi sunt compilate n cele mai profunde cri de spiritualitate ortodox numit Filocalia, care n traducerea romneasc are 12 volume. Unii din aceti prini sunt numii neptici fiindc ei au ales un stil de via contemplativ. Nu munceau, dar nici nu prea mncau, ci toat ziua i noaptea meditau i contemplau la textul Sfintei Scripturi i la rugciunea minii : Doamne Iisuse Hristos Fiul lui Dumnezeu miluiete-m pe mine pctosul.
ieromonah Avraam
18
vorbete simbolic n Matei 13,31-32 atunci cnd spune c din o boab de mutar poate
crete un copac mare n care i din care se vor hrni psrile pmntului. Aadar pomul
vieii are o fire unitar i pozitiv ntru toate, fiind hrana i sursa necesar oricrei
hrane. Problema apare la pomul cunoaterii, fiindc se introduce dualitatea (bine-ru)
ntr-o lume n care practic rul nu exista i nici nu a fost creat de Dumnezeu ca s existe.
Cu privire la acest pom, Adam personal primete porunca: s nu mnnci, cci n ziua n
care vei mnca vei muri negreit cu moarte! Porunca i ameninarea este foarte ferm i
repetitiv! n schimb i spune c din tot pomul care este n Rai poate mnca. Sfntul
Ioan Damaschinul, cel mai bun teolog sistematizator al teologiei ortodoxe din secolul
VIII d.Hr., spune c omul trebuia s se suie prin toate fpturile (dintre care i pomii)
spre Dumnezeu i s culeag un singur fruct: pe Dumnezeu, viaa cea venic. Astfel
toate aveau s rodeasc via pentru Adam. Continund pe acest linie Sfntul Grigorie
Teologul spune c Dumnezeu i-a dat lui Adam n Rai porunca (s nu se ating de pomul
cunotinei) ca o materie asupra creia s lucreze cu voia sa liber. Porunca era
material i privea plantele de care s se ating i de care s nu se ating. Pomul
cunotinei nu avea ceva ru n el, nu de aceea l oprete Dumnezeu pe om s nu
mnnce din el. Sfntul Grigorie Teologul dimpreun cu Sfntul Ioan Damaschinul
consider c pomul cunotinei nsemna de fapt contemplaia, de care se pot nfrupta
fr probleme numai cei care i-au consolidat starea i mintea n bine, prin victoria
asupra ispitelor i a patimilor. Sfntul Ioan Damaschinul adaog c natura acestei
contemplri era cunoaterea propriei firi n care avea s se vad i mai mult mreia
Creatorului. Dac nu eti consolidat n bine, deci matur i biruitor prin propriu efort,
numai te amgeti c te afli n contemplaie, adic n asemnarea cu Dumnezeu. Astfel
eti ntr-o asemnare strmb, eretic (i pgnii i necretinii consider c sunt dup
Dumnezeu i au tot felul de forme i stri extatice, ns nu adevratele forme de extaz
prin asemnare i contemplare aa cum sunt date de Dumnezeu, ci inventate de om i
induse de diavol).
Sfntul Maxim Mrturisitorul38 are o viziune
mult mai profund (mistagogic) i deosebete
pe cei 2 pomi prin urmtoarele:
orice pom care nu este al vieii, e al morii;
pomul vieii este nelepciunea, adic mintea
sufletului lui Adam care se compune din mintea
(inteligena duhovniceasc) i raiunea pe cnd
pomului cunotinei i este specific opusul
nelepciunii, adic iraionalitatea i simirea sau
cele 5 simuri ale trupului lui Adam39;
38 Sfntul Maxim Mrturisitorul, Rspunsuri ctre Tarasie, Filocalia vol. III, trad de pr. Dumitru Stniloae, ntrebarea 43, pp. 167-169.
ieromonah Avraam
19
prin minte, adic prin pomul vieii, Adam deosebea ntre spiritual (venic) i
material (trector) i nclina s aleag prima categorie prin simire avea puterea s
deosebesc ntre plcerea i durerea trupului, cernd plcerea i refuznd durerea; nu
Dumnezeu a creat plcerea sau durerea din simuri ci numai a dat minii o anumit
capacitate de plcere ca s se bucure n chip tainic de El40
cnd omul e preocupat exclusiv doar de acest alegere, ntre cutarea pcerii i
evitarea durerii trupului, mnnc din ceea ce este oprit, din pomul cunotinei binelui
i rului, fiindc are doar iraionalitatea simirii ca singur mijloc de discernmnt n
slujba conservrii trupului41 i se aga astfel de plcerea trupului ca ceva ce este
singurul bun i se ferete de durere ca de ceva ce este ru;
cnd Adam este preocupat doar de a face cu mintea deosebirea ntre venic i
vremelnic, pzete porunca divin mncnd din pomul vieii i prin nelepciunea
din minte caut numai cele venice, spirituale ca fiind singurele lucruri stabile i bune i
se abine de la cele trectoare, materiale, ca de la ceva ce este ru;
nsi categoriile de bine i de ru, de la pomul cunotinei trebuiesc puse n
raport cu ceva, ca s fie bune sau rele aici binele i rul este pus n raport cu porunca
lui Dumnezeu.
Sfntul Ioan Gur de Aur, judec lucrurile la un alt nivel i spune c pomul vieii
era n Rai ca o rsplat iar pomul cunotinei ca o pricin de lupt i strdanie,
susinnd permanent c cei 2 pomi, dincolo de principiile lor, erau reali.
Continund ideea Sfntului Ioan Gur de Aur putem s spunem speculnd c lui
Adam i se spusese de ctre Dumnezeu i de perspectiva rului, despre cderea diavolului
din rolul de nger al luminii. Dac noua ne-a spus-o Dumnezeu prin Sfintele Scripturi i
prin propria gur a Mntuitorului Iisus Hristos, trebuie s o fi spus i lui Adam ca s tie
de ce s se pzeasc. Dei rul nu exista pe pmnt, fiindc Dumnezeu toate le-a fcut
bune, prin reaua folosin a lor de ctre Adam, rul putea s apar.
Nu cred c pomul cunoaterii binelui i rului a fost o ispit n sine pentru
Adam i Eva din cauza faptului c au fost curioi s cunoasc ceva ce nu
cunoteau, anume rul sau binele. Adam tia teoretic de ru, de cum se face acesta i de
bine, de cum se lucreaz acesta. De aceea Dumnezeu d porunca s nu se ating de un
39 Simurile, vzul, auzul, pipitul, mirosul, gustul sunt numite iraionale fiindc necoordonate de minte ntr-un scop anume i cu finalitate anume se manifest haotic (de exemplu, dac nu ascult de indiciile minii care avertizeaz pierderea echilibrului, un om poate s bea - corpul fr minte o cere - s zicem alcool, pn cade n netiin i nesimire). La fel dac mergi dup principiul plcerii, simul se cere att de mult satisfcut nct pune n pericol viaa. 40 Sf. Maxim Mrturisitorul, Rspunsuri ctre Tarasie, 63, Filocalia vol. 3, p. 339 41 Vedem c unul din principiile societii noastre nu mai este moralitatea ci principul plcerii, fac ceva numai dac e plcut, dac mi aduce plcere i evit s fac lucruri care m provoac la durere (naterea i creterea de copii de exemplu sau slujirea voluntar a altuia)
ieromonah Avraam
20
pom din centrul Raiului, ca s aleag ntre bine i ru, s lucreze binele sau rul. Nu ai
biruit rul i ispita i nu te-ai ridicat deasupra lor pn nu cunoti natura i esena lor!
Dac cineva nu a fcut un pcat fiindc nu a avut ocazia, asta nu nseamn c s-a
consolidat n bine. El nc poate cdea i de aceea nelarea contemplaiei i este
periculoas. Consolidarea n bine vine numi dup ce liber refuzi rul, confruntat fiind de
el, cunoscnd teoretic dinainte ce e bine i ce e ru, fie din experiena altora, fie din
cuvntul lui Dumnezeu (al Scripturii) pe care l iei de bun. Sau n cel mai ru caz din
propria experien nefericit. Ci oameni tiu teoretic ce e ru, dar parc nu sunt
convini de acesta i atunci aleg s greesc singuri ca s se conving printr-o experien
negativ. De exemplu, n lume exist mult suferin din cauza proastelor alegeri ale
oamenilor. n decursul istoriei omul a nregistrat ce e bine de fcut i ce e ru de evitat.
Realitatea: omul alege s fac ru pn la limita cnd rul l rpune ca s nu l mai poat
alege. Rul este ca un cancer pentru fiina omului, l consum total! (gndii-v la mnie
sau la pofta curviei ct de mult te rod pn se cer mplinite, i apoi revin cu li mai mult
for i lovesc firea deja slbnogit, pn parc nu te mai poi opune deloc). n cazul
nostru moartea este finala lovitur care stopeaz pe cineva de a face rul la infinit. Unii
se mai opresc, tocmai fiindc le este fric de moarte sau de consecinele nefaste ale
rului asupra lor, dar nicidecum pentru rsplata i roadele pozitive ale binelui. Aadar
ca s concluzionez ideea paragrafului, Adam a aflat rul pe care dinainte l tia doar
teoretic42 n modul cel mai concret i practic, prin faptul c a nesocotit porunca care i
spunea s nu mnnce dintr-un anumit pom cci dac va mnca va muri negreit. Deci
a ales calea pcatului voit, n deplin cunotin de cauz sau cu alte cuvinte s-a folosit
prost de pomul cunotinei n sensul c n loc s cunoasc binele din el, s l
contempleze, ca acea contemplaie s l urce spre Dumnezeu, adevratul dttor de
cunoatere, a ales s l guste altfel, doar cu simurile trupului i cu alt scop (fiindc era
frumos i plcut la vedere) socotind c pomul n sine l poate substitui pe Dumnezeu.
Deci a mncat fr s se gndeasc la Dumnezeu sau s l cheme sau s l vad pe El. i
astzi sunt muli oameni care ajung la suficien, creznd c dac au un obiect sau altul
al acesti lumi (bani, proprieti i faim) au fericirea i venicia i astfel nu mai au
nevoie de Dumenzeu, nu l mai vd pe Dumenzeu n ce fac, nu se gndesc s slujeasc
Lui cu ce au i nici nu l ascult cnd le spune: ,,nu v strngei comori pe
pmnt...facei bine...dai-v viaa pentru semenii votri, etc.,,.
Deci cei 2 pomi n sine nu sunt mai mult dect 2 copaci, care se pot substitui
oricrui obiect al acesti lumi: pomul vieii n lemnului crucii, n pinea i vinul ce se
transform n Trup i Snge dumnezeiesc iar pomul cunotinei igrilor, drogurilor,
curviilor, buturilor, hainelor dezmate, mainilor, caselor, mndriei i oricare alt
obiect care ru folosit servete rului i sfreete n moarte i suferin, dei apare
iniial ca dttor de plcere, de via, de satisfaie. Important, nu este obiectul, copac,
vin, pine, main, etc, ci Dumnezeu din spatele lor, cci toate aceste obiecte trebuie s
42 i cnd spun teoretic nseamn c rul nc nu era lucrat, deci actual i real el nu exista, nc nu era nscut. Putea s fie omort din fa, s fie fcut inactiv, prin alegerea lui Adam de a nu-l aduce la fiin
ieromonah Avraam
21
m suie spre Dumnezeu. Dac nu o fac, sunt rele, fiindc sunt ru ntrebuinate! Chiar i
pinea i vinul transformate n Trup i Snge dumnezeiesc m pot arde i mi pot face
ru, dac ru, cu nepsare, sau l alt scop le folosesc eu.43 Aadar episodul cu Adam i cei
2 pomi nu trebui pus ntr-un fel de tablou ndeprtat, ntr-un film ce se deruleaz
nafara noastr ci trebuie s vedem c principiile de atunci nu difer att de mult de cele
de acum.
Starea originar sau starea paradisiac a omului: erau goi i nu se ruinau.
Prin acest fapt se arat c trupul iniial al omului, cnd slluia n Rai, era diferit de
cel de astzi. Nu avea acest parte carnal, opac, ce o are astzi. Sfinii Prini spun c
trupul lui Adam a fost creat asemenea trupului nviat al lui Hristos, ns nu devenit al
su propriu, fiindc, ca s rmn astfel, trebuia s stea n Rai prin liber alegere de a
asculta porunca, dar nici nu era trupul mbrcat cu piei de animal (accentundu-se
astfel iraionalitatea trupului), de dup cdere. Muli Sfini Prini spun c starea de
dup nviere va fi o revenire la condiia paradisiac.44 De aceea Adam i Eva,
reprezentanii i prinii ntegii omeniri, nu se ruinau, cci nu aveau motive, nu aveau
imperfeciuni sau pri care s provoace,
s strneasc reacii necontrolate. Cu
alte cuvinte erau n pace i nu trebuiau
s se ngrijeasc de trup, ci doar de
contemplarea lui Dumnezeu. Acest fapt
l recomand i Hristos cnd spune ,,s
nu ne ngrijim de ce vom mnca sau ce
vom bea,, (Mt. 6,25), recomandnduni-
se s cutm doar mpria Cerurilor i
restul pentru trup ni se vor aduga nou
(Mt. 6,33) iar Martei, sora lui Lazr i
reproeaz c se ngrijete de lucrurile
neeseniale, de cele trupeti, pe cnd
sora sa Maria, alegnd s stea la picioarele Domnului s asculte cuvntul Dumnezeiesc,
partea buna i-a ales (Luca 10, 41-42). De fel, i noi oamenii, nclinm s simim o pace
i o bucurie cnd ne slluim n mijlocul naturii, a unei pduri n care s ne simim
liberi de nevoile urgente ale zilei de mine, a plilor facturilor i a altor aciuni i
ndatoriri. De aceea i sfinii cuvioi, realiznd c nu numai cu pine va tri omul, au
lepdat cele trectoare i au trit prin peteri, scorburi i crpturi ale pmntului,
locuri nefcute de mna omului, asemenea animalelor, nembrcnd nici o hain (vezi
43 Chiar Sfntul Pavel spune c muli dintre cretini s-au mbolnvit i au murit fiindc s-au mprtt din preacuratele Taine cu nevrednicie: Cci cel ce mnnc i bea cu nevrednicie, osnd i mnnc i bea, nesocotind trupul Domnului. De aceea, muli dintre voi sunt neputincioi i bolnavi i muli au murit. 1 Corinteni 11, 29-30. 44 Jean Claude Larchet sintetizeaz prerea Sfinilor Teofil al Antiohiei, Vasile cel Mare, Grigorie de Nyssa, Maxim Mrturisitorul n Trupul n Ortodoxie, p. 40
ieromonah Avraam
22
Patericul egiptean sau Sinaxarul pe 19 ianuarie la Sfntul Macarie cel Mare), adic nici o
grij pentru trup. i cu harul lui Dumnezeu nu au rcit, soarele nu i-a ars (Ps. 120,6)
frigul nu i-a ngheat. Ba chiar animalele se supuneau lor i triau n pace i armonie.
Unii sfini, femei sau brbai, din deertul Egiptean sau Palestinian erau ngropai de lei
(Maria Egipteanca 1 aprilie, Gherasim de la Iordan, 4 martie). Sfinii notri romni erau
prieteni cu urii munilor i psrile codrilor (Patericul romnesc).
Omul a fost pus de Dumnezeu ca un mijlocitor ntre Dumnezeu i creaia material,
unire care se realiza prin i n trupul omului.45 De aceea slujba trupului era s
spiritualizeze materia, ca aceasta s nu ajung striccioas.46 De aceea i trupul putea s
devin nestriccios, dac se lsa lucrat de harul sfinitor al lui Dumnezeu, dac l invoca
mereu prin rugciune. Astfel destinul omului nu este, dup cum spun doctrinele
religiilor orientale, s se topaeasc, s se piard contopindu-se cu natura, ci s
personalizeze lumea, s o nnomeneasc i apoi s o ndumnezeiasc. De aceea i natura
cu toate ale ei urmeaz destinului omului, fiindc omul este chipul naturii care este a lui,
el o stpnete. Natura numai prin noi poate primi harul, se poate ruga mpreun cu noi
sau mpreun l hulete pe Dumnezeu i se dezlnuie mnios.47
Dei material, omul n Rai ducea o via asemenea ngerilor, ocupndu-se cu
contemplaia lui Dumnezeu din creaturi (fpturi) i aa, din treapt n treap avea s se
nale mintea i omul s se spiritualizeze, prin uimire. Vedea soarele i se uimea de cum
lucra. Vedea multitudinea de culori i sunete i se minuna i slvea pe Creator. De aceea
i Dumnezeu se plimba vizibil prin Rai, fiindc era foarte clar sesizat de Adam din
natura creat care era ,,transparent,, fiindc vederea lui Adam era nc nepctoas.48
Mai simplu, Adam n Rai a fost ,,dotat,, cu tot
potenialul necesar perfecionrii, nvenicirii,
ndumnezeirii. Dar avea posibilitatea, pe care o
tia de la Dumnezeu, s i moar, dei moartea
nu exista nc. Ea putea fi activat de om sau
putea rmne pe veci inactiv. Deci rmnerea n
desvrire i creterea n ea i refuzul
desvririi care nseamn moarte erau doar
poteniale. Adam este pus la bifurcaia a dou drumuri, unul care urca i care era mai
45 Sfntul Maxim Mrturisitorul, Ambigua, 46 De exemplu apa dac o lum doar n sine i o folosim doar pentru a ne adpa setea sau a iriga nate stricciune i ea nsi se mpute. Dac o sfinim invocnd Duhul Sfnt, atunci ea nu mai putrezete (Agasma Mare) i are scopul de a-l nla pe om la Dumnezeu, curindu-l i comunicndu-i harul pe care Duhul Sfnt l-a pus n ea. 47 Pr. Prof. Dr. Dumitru Staniloae, Dogmatica Ortodox, vol I, Ed. IBMBOR, Bucureti 1996, p. 285 48 De aceea i Domnul Hristos n Matei 6, 22-23 ne ndeamn s ne ntoarcem la stare aparadisiac prin curirea ochiului luntric (splarea blidului pe dinuntru) ca pe toate s le vedem bune i s mulumim lui Dumnezeu i s nu mai fim mereu nemulumitori i s vrem mai mult, ajungnd s urm i s ucidem pe fratele pentru a fi mai ,,fericii,,. Noi ne plngem c lumea este rea i corupt, dar ea nu ar fi astfel dac omul i-ar veghea inima, fiindc din inima omului ies furtiagurile, vicleniile i curviile i natura nu are nici o vin, numai suport consecinele vederii noastre strmbe.
ieromonah Avraam
23
greu, dar pentru care Adam avea destul putere, numai c cerea efort constant prin
punerea n practic a puterii sau cellalt care cobora i care parea mai uor i lesne de
mers din cauza mirajului realizat de diavol, dar la captul cruia era sigur moartea de
care Adam fusese avertizat (nu uitai c Adam a fost cel mai nelept brbat ce a existat
vreodat). Teoretic aa stau lucrurile i astzi pentru orice om botezat, numai c pentru
Adam n Rai a fost mai uor fiindc trupul nc nu-l trgea n jos i nu era presat de tot
felul de nevoi i slbiciuni. ns libertatea lui Adam fa de aceste presiuni nu era i o
libertate fa de greeal. Dac la noi (sau mai degrab la cei nebotezai) cumva anumite
greeli sunt scuzabile c ne-am nscut cu trupuri ubrede, din prini cu via spurcat,
la Adam vina e mai mare fiindc el nu a avut nici o presiune sau nclinaie spre pcat, ci
liber de toate a ales neascultarea.
De ce aa? De ce doar dou drumuri, din care, prin eliminare, practic rmne
numai unul? Aici este taina lui Dumnezeu, iar acel drum unic, dumnezeiesc, este un
infinit n sine, SINGURUL. Cellalt drum, care pare mai propriu omului, drumul
propriei exeperiene i alegeri, este finit, strmt n posibiliti, banal, dominat de o
ciclicitate moarte-via, durere-plcere pe care filosofii i teologii l deplng. Aici
libertatea lui Adam implic un paradox, fiindc renun la libertatea de a stpni prin
libertate, lsndui-se astfel posibilitatea ca oricnd va dori, omul, mcar parial s se
ntoarc la libertatea cea dinti. Deci chiar dac renun la libertatea desvrit, lui
nc i se pstreaz libertatea, puin mai ngustat din cauza patimilor i a rzboiului
aspru mpotriva lor, de a se ntoarce la ce a fost menit s fie. Aadar la voina lui
Dumnezeu ca omul s devin asemenea Lui era necesar i voina omului ca acest lucru
s se mplineasc.
Dumnezeu risc ruina etern a cele mai nalte creaii a Sale, ca ea s poat deveni cea
mai nalt.49 Ca i concluzie Adam trebuia s se hrneasc din Dumnezeu (pomul vieii)
pentru a atinge ndumnezeirea i nemurirea, dar alege s se mprteasc liber din
moarte, prin mncarea din pomul ,,amintirii binelui,, i a ,,experimentrii rului,,.
O descriere deplin, cu cuvinte i gnduri patristice alese gsii n Dogmatica Ortodox
vol.1 a printelui Dumitru Stniloae, pe care o putei accesa on-line n linkul de mai jos,
de la pagina 280 286.50
49 Vladimir Lossky, Teologia Mistic a Bisericii Ortodoxe, apud. Stniloae, Dogmatica vol.1, p. 283 50 http://www.scribd.com/doc/37937930/Teologia-Dogmatic%C4%83-Ortodox%C4%83-vol-1