Post on 12-Sep-2019
transcript
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
1
Introducere
Vă doriți să fiți eroi, zâne, regi, prințese, călători în ținuturi îndepărtate, înfruntând pericole și
ieșind învingători datorită istețimii și curajului vostru? Haideți să construim împreună lumi magice, să ne
jucăm cu diferitele posibilități oferite de acestea pentru a putea astfel să ne cunoaștem mai bine. De
asemenea, ne vom îmbunătăți abilitățile de comunicare, vom explora universul fascinant al emoțiilor și ne
vom bucura să învățăm despre lumea înconjurătoare privind-o din mai multe puncte de vedere.
Toate aceste activități pe care vi le propunem reprezintă de fapt o diversitate de exerciții de
libertate, invitații la spectacolul Creației, ferestre deschise spre inimile noastre. Pas cu pas, pornind de la
structurile prezentate în acest ghid, putem contribui și noi, cu propriile creații, pe care să le punem apoi în
scenă. Așadar, să pornim în călătoria noastră.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
2
Nu pot petrece o zi fără...
Durata – 10 minute
Scop: Acest joc este util în cadrul activităților de cunoaștere a celorlalți membri ai grupului.
Reguli: Cerem participanților să formeze un cerc. Câte un participant merge în mijloc, își spune numele
și completează următoarea afirmație după cum dorește: „Nu pot petrece o zi fără...”
Toți participanții care consideră afirmația adevărată și pentru ei vor păși în mijlocul cercului.
Îi încurajăm pe participanți să contribie cu informații diferite. De asemenea, îi ajutăm să fie atenți la cei
care li se alătură în mijlocul cercului pentru fiecare afirmație și să „sărbătorească” fiecare „descoperire” cu
o îmbrățișare, dans, strigăt de bucurie, etc.
Participanții trebuie să se gândească bine la afirmația care reflectă ceea ce-i face speciali, reușind astfel să
identifice și elementele care asigură o bună relaționare cu ceilalți membri ai grupului.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
3
Cot la cot
Durata: 20 minute
Scop: Acesta este o activitate de încălzire care încurajează interacțiunea fizică a participanților.
Reguli: Jocul este constituit din 2 părți. Prima parte presupune experimentarea diferitelor modalități de
mișcare, iar a doua, implică antrenarea atenției și executarea unei comenzi în colaborare cu alt participant
la joc.
Antrenăm participanții într-o mișcare browniană realizată în funcție de o temă dată: de exemplu, putem
alege personaje precum rege, extraterestru, zână, copil mic, etc, sau emoție – tristețe, entuziasm, teamă,
sau ne referim la traversarea unui anumit tip de teren – deșert, munte, pădure tropicală.
După un timp, liderul jocului strigă : „Cot la cot!”
Jucătorii trebuie să execute comanda în colaborare cu un alt jucător.
Comenzile pot varia: „Genunchi la genunchi”, „Ureche la genunchi”, „Mână la ureche”, etc.
Jocul încurajează familiarizarea cu ceilalți membrii ai grupului, explorarea diferitelor personaje și
cunoașterea potențialului de expresivitate pentru diferite tipuri de mișcare.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
4
Ciclopii
Durata: 30 minute
Scop: Acesta este un alt joc potrivit penru încălzire, care antrenează capacitatea de concentrare a
participanților. Acest joc se desfășoară în liniște, prin urmare este eficient în liniștirea grupului care a fost
solicitat anterior să participe la o activitate competitivă, care necesită efort fizic mai mare
Reguli: Punem un set de chei sub un scaun în mijlocul unui cerc. Alegem un jucător pe care îl legăm la
ochi. Acest jucător, numit Ciclop, se va așeza pe scaun.
Ciclopul trebuie să asculte cu atenție fiecare sunet care ar putea indica prezența unor „intruși” în peștera sa
(respectiv zona din interiorul cercului).
În prealabil, după ce legăm Ciclopul la ochi, desemnăm pe unul din jucători să acționeze în rolul lui Ulise.
Ciclopul arată cu degetul în direcția din care se aude zgomotul făcut de Ulise care încearcă să ia cheile de
sub scaun.
Dacă ciclopul arată în direcția corectă, jucătorul se întoarce la locul lui iar liderul jocului numește un nou
Ulise.
Dacă Ulise reușește să ia cheile, acesta va lua locul Ciclopului.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
5
Povești
Durata: 20 minute
Scop: Poveștile oferă un punct de referință comun, reprezentând astfel structuri pe baza cărora poate fi
cultivată creativitatea și flexibilitatea participanților.
Reguli: Participanții sunt împărțiți în grupe de câte 6. Fiecare grup are sarcina de a pregăti o improvizație
be baza unei povești pe care să o prezinte celorlalți participanți timp de un minut. Nu este necesară
organizarea de repetiții, ci doar repartizarea rolurilor.
Variații:
1. Putem introduce personaje din alte povești în improvizația realizată de fiecare grup, ceea ce
mărește gradul de complexitate al activității. Putem acorda puțin timp pentru scrierea ideilor,
pentru o repetiție, iar apoi să organizăm „spectacolul”.
2. Cerem grupurilor să aleagă câte o poveste iar apoi să noteze întrebări de tipul „Ce s-ar fi întâmplat
dacă...”, de exemplu:
„Ce-ar fi fost dacă mama lui Jack s-ar fi urcat pe vrejul de fasole?”
„Ce-ar fi fost dacă Rapunzel și-ar fi tăiat părul?”
„Ce-ar fi fost dacă rățușca cea urâtă s-ar fi dovedit a fi un curcan?”
Grupurile sunt invitate să aleagă una sau două dintre întrebări pentru a pregăti o improvizație pe care să o
prezinte pentru ceilalți participanți.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
6
Tabloul
Durata: 30 minute
Scop: Această activitate cultivă imaginația și expresivitatea participanților, îmbunătățind în același timp și
dinamica grupului.
Reguli: Alegem un tablou sau o fotografie pe care să o proiectăm în așa fel încât să fie accesibilă pentru
tot grupul.
Examinăm imaginea împreună cu toți participanții, atrăgând atenția asupra posibilelor gânduri care ar
putea fi în mintea personajelor, emoțiilor acestora, relațiilor dintre personaje.
Explicăm faptul că participanții la joc vor aduce tabloul la viață.
Participanții sun invitați să se uite cu atenție la imagine și să se plaseze ca și cum ar fi în interiorul
acesteia.
Pe măsură ce fiecare personaj își găsește locul, acesta trebuie să spună cine este și care este rostul său în
întreaga compoziție, după care imaginea sa „îngheață”.
Pasul următor este „urmărirea gândurilor”. Liderul jocului se plimbă printre personaje, atingându-le pe
rând, pe fiecare în parte, pentru a declanșa exprimarea gândurilor.
După ce au fost auzite gândurile tuturor personajelor, lăsăm întreaga imagine să prindă viață pentru câteva
clipe, la bătaia din palme a liderului jocului.
Dacă am ales o imagine mai complexă, cu mai multe grupuri de personaje, liderul grupului se plimbă pe
lângă fiecare grup, îl aduce la viață printr-o bătaie din palme, după care îl îngheață la loc, îndreptându-se
spre alt grup.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
7
Putem alege lucrări de Pieter Brueghel, L. S. Lowry, Ford-Madox Brown, William Hogarth, sau
fotografii de Cartier-Bresson
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
8
Obiectul pierdut
Durata: 30 minute
Scop: Acesta este un joc de imaginație care solicită participanții să creeze o poveste pornind de la un
obiect. Activitatea are potențialul de a crește încrederea participanților în propria capacitate de a fi creativ,
de a colabora cu ceilalți pentru a construi o narațiune în echipă.
Reguli:
Dăm membrilor grupului un „obiect pierdut” precum un portofel, o sacoșă mică, o cutie cu câteva
elemente de conținut precum fotografii, cărți poștale, carnețel cu notițe, etc.
Putem organiza jocul în două moduri:
1. Lucrăm cu grupul mare de participanți și le dăm tuturor câteva minute de gândire. Formăm un
cerc și pasăm obiectul de la un jucător la altul. Fiecare participant care primește „obiectul pierdut”
spune „povestea adevărată” a acelui obiect. Ar putea să facă aceasta cu intonația și gesturile
potrivite pentru personajul ales de fiecare participant în parte ca fiind proprietarul obiectului
pierdut.
2. Împărțim participanții în grupe de câte 5. Dăm timp de gândire, aproximativ 5 minute, pentru
crearea poveștii obiectului pierdut. După aceasta, fiecare grup are 10 minute să pregătească o
improvizație a poveștii, utilizând obiectul respectiv ca parte a reprezentației lor pentru ceilalți
participanți. Putem alege să dăm fiecărui grup câte un obiect diferit.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
9
Super-Povești
Durata: 30 minute
Scop: Acest joc încurajează explorarea noțiunii de „dramatizare” și descoperirea propriului potențial de a
fi buni povestitori.
Reguli: Împărțim participanții în perechi. Fiecare jucător spune partenerului o poveste adevărată din
trcutul său.
După ce fiecare participant a realizat o primă relatare a poveștii, schimbăm perechile. Fiecare participant
spune povestea deja auzită de la partenerul inițial, adăugând elemente de dramatizare și exagerând
anumite detalii refritoare la intensitate, elemente din mediul înconjurător, etc. Pot adăuga gesturi, sunete,
dialog, pentru a crește impactul povestirii.
Schimbăm din nou perechile. Fiecare jucător relatează noua poveste auzită de la partenerul precedent,
adăugând și alte elemente care să mărească impactul dramatic.
Fiecare a treia poveste este analizată cu privire la elementele care au făcut narațiunea mai interesantă, la
detaliile care au îmbogățit fiecare comppoziție și reprezentație.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
10
Cine sunt eu?
Scop: Rolurile copiilor sunt asociate filmului de animație numit „Inside out”, în care
protagonista, o fetiță de vârstă gimnazială, Riley, trece printr-o mare schimbare din viașa sa și
este nevoită să se adapteze, aflând cum ne definesc și ne formează emoțiile principale, chiar și
tristețea.
Durata: 50 de minute
Participanții sunt elevi de clasa a V-a, cărora noua programă le propune dimensiunea sincretică
a filmului în vederea apropierii mesajului de generația pentru care smartphone-ul este o
necesitate, un sine qua non.
Scenariul activității
În prealabil, copiii au vizionat filmul, au discutat asupra subiectului și asupra
personajelor, astfel încât cerința acestui joc de rol să nu li se pară dificilă.
Simplitatea cerinței este însă reală, deoarece ei vor valorifica emoțiile primare.
Astfel, li se propune elelvilor să aleagă una dintre emoțiile devenite personaje în filmul
amintit: Bucuria, Frica, Furia, Desgustul și Tristețea, apoi să construiască o serie de mișcări sau
de posturi capabile să sugereze emoția pe care colegii trebuie să o recunoască.
Pe rând, fiecare trece în fața grupului pentru a-și juca rolul. Dacă vor fi ușor de remarcat
anumite trăiri, precum bucuria sau furia, va fi o provocare-poate- să sugereze dezgustul sau frica.
Activitatea are și o secvență de feed-back și de evaluare, elevilor care au asistat
solicitându-li-
se opinia în legătură cu reușita/nereușita unor colegi, justificându-și opinia.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
11
Obiective:
Situația în sine are darul de cunoaștere, autocunoaștere și de comunicare în cadrul
grupului nou constituit în clasa a V-a, un soi de familie extinsă, ținând cont de faptul că grupul
restrâns numit familie are șansa de a se regla și de a empatiza în deursul anilor, reunoașterea
acestor emoții fiind mai simplă pentru un membru al familiei.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
12
Cum e să fii părinte/copil?
Scop: Pornind de la același film de animație - „Inside out”, se poate construi o activitate care să
graviteze în jurul ideii de familie, valorificând simultan conceptele de loc natal, de prieteni.
Durata: 50 de minute
Participanții sunt elevi de clasa a V-a, cărora noua programă le propune dimensiunea sincretică
a filmului în vederea apropierii mesajului de generația pentru care smartphone-ul este o
necesitate, un sine qua non.
Scenariul activității- Într-o întâlnire anterioară, copiilor li s-a propus să reflecteze asupra
situației în sine- copilul nevoit să se rupă de tot ceea ce cunoaște și îl bucură pentru a-și urma
părinții, cei din urmă, la rândul lor, având adesea alegeri dificile de făcut.
Li se pun întrebări simple cu răspunsuri destul de dificile, de aceea este necesar ca o parte
a activității să implice reflecția asupra răspunsului, chiar schițarea sa în scris, dacă se simte
nevoia.
Răspunsul ar trebui să acopere un interval de 2-3 minute, pentru ca întregul grup să
participe.
Astfel, întrebările vor fi redactate de către coordonatorul activității, dar ideal ar fi să fie
cititte de către un elev capabil să-și asume rolul unui adult în atitudine și în felul în care va rosti
întrebarea.
Cel care va răspunde va fi în rolul lui Riley sau al oricărui alt copil care se confruntă cu o
situație similară și va alege să răspundă la oricare dintre întrebări.
Întrebări:
1. Cum arată locul numit „acasă”?
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
13
2. De ce un copil poate alege să fugă de acasă?
3. Ce rol au părinții în viața unui copil?
4. Ce rol poate avea tristețea în viața noastră?
5. Prin ce se deosebește lumea adulților de lumea copiilor?
Întrebările pot varia în număr, dar obiectivul principal este de a construi o punte între
copii și părinții acestora, plecând de la ideea că nu tot ceea ce fac părinții este o consecință a
bunului lor plac, o hotărâre întâmplătoare și chiar abuzivă, ci adesea se dovedește o soluție într-o
situație de criză, soluție care vine din dorința de a asigura un trai mai bun copiilor lor.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
14
Să râdem de.../să râdem cu...
Scop: Înțelegerea rolului pe care îl joacă familia în educația copiilor.
Durata: 50 de minute
Participanții sunt elevi de clasa a V-a, cărora programa le propune texte atât clasice, cât și
moderne. Din prima categorie face parte schița „Vizită...”, de Ion Luca Caragiale, text menit a
pune în lumină modurile de expunere și funcțiile acestora în textul narativ. În plus, ajută la
înțelegerea realității că orice situație de comunicare suprapune dimensiunea verbală cu cea
nonverbală și paraverbală
Scenariul activității
Deoarece dialogul propus de textul marelui clasic este mai mult decât capabil să schițeze
personajele, elevilor li se propune să-și aleagă o succesiune de replici pe care să le memoreze și
să le repete în fața oglinzii, acasă. Sunt provocați, de asemenea, să aleagă articolele vestimentare
care le-ar putea sluji în situația propusă. Nu în ultimul rând, trebuie să-și aleagă partenerul sau
partenerii pentru scena aleasă, pentru eficientizare, haz și dinamism.
Comunicarea este necesară și în prestabilirea rolurilor, cele patru personaje – doamna
Popescu, musafirul, Ionel li servitoarea - putând fi abordate de fete și de băieți, în aceeași
măsură.
Situația ideală este alegerea aceleiași scene de către mai multe grupuri, pentru ca
observațiile legate de succesul/insuccesul unor interpretări să facă diferența între utilizarea
elementelor nonverbale-gesturi, postură, așezare în spațiu etc - și paraverbale – ton, intonație,
ritm al rostirii etc.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
15
În consecință, se va insista asupra modalităților multiple în care poate fi rostit o structură
care, în registrul scris, este redată simplu, prin semnul exclamării asociat unor cuinte, trebuind
ca experiența de viață și bogăția interioară a celor implicați să completeze jocul. (de exemplu:
Dna Popescu:„Ionel, vin” la mama!„)
Obiectivul principal
Elevii vor înțelege că unei situații îi corespund nu doar un cumul de sentimente, ci și o
multitudine de modalități prin care pot fi redate. Adaptarea gesturilor, a tonului, a intonației etc
la orice situație de comunicare ne transformă în emițători eficienți de mesaj. Atenția îndreptată
către detalii aparent minore asigură reușita, în general.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
16
Negustorul de brânză
Scop: Textele autorilor clasici nu sunt mereu receptate pozitiv. Adesea, reacți respectivă este
cauzată de incapacitatea/indiferența receptorului. Trezirea interesului față de un text considerat
insipid, plictisitor este o provocare pentru un profesor, cel din urmă având rolul de a revitaliza
interesul elevilor de gimnaziu pentru valorile literaturii române.
De asemenea, mesajul operei este interiorizat prin schimbarea perspectivei asupra cazului
propus, dinspre perspectiva exterioară- adesea indiferentă, blazată, către perspectiva „împreună
cu”, implicată și veselă.
Durata: 50 de minute
Participanții sunt elevi de clasa a V-a/a VI-a, eventual cei implicați într-un club de lectură.
Scenariul activității
Se propune elevilor lectura creației „Cartea cu jucării”, de Tudor Arghezi. Într-una dintre
lecturile respective, „Dansul lui Baruțu ”, tatăl se joacă cu ai săi copii, jucând rolul unui
negustor de brânză care discută cu un client. „Burduful de brânză” este însă chiar unul dintre
copii, dus așadar în spinare de tată. Dialogul cu așa-zisul client –celălalt copil- dă ocazia tatălui
să se joace, împungându-l cu degetul pe cel din spatele său, în „efortul” de a hotărî cu „clientul”
din care parte a burdufului să-i dea brânză.
Necesarul este de 3 copii, fiecare cunoscând replicile scurte, adesea doar onomatpeice,
ale personajelor. Scena va fi jucată prin rotație de cât mai mulți elevi, amuzamentul generat
având harul de a ajuta elevul să intre în intimitatea unei familii, cu situații hilare, dar capabile să
vobească de afecțiunea unui părinte pentru copiii săi.
Text-suport:
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
17
„- Cât dai, omule, brânza?
- Din ce parte vrei, cuconiță, că prețul e după loc? Vrei de-aici? Vrei de colea? Sau ăși place mai
bine de-aici?
Și tătuțu ciupește încet, nu tare, din burduf, din dosul genunchilor, din burtă, din gușă.
- Vreau de-aici, cere clienta, sfredelind cu degetul între coaste: lasă-mă să gust.
- Nu gusta, cuoană, că nu mai cumperi deloc. Brânza asta e împuțită.
-Nu sunt brânză, zice Baruțu, sunt Banuțu.”
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
18
Schimb de rol
Scop: Înțelegerea de către copii a adevăratelor funcții ale prfesorului, nu atât informative, cât
formative. De asemenea, ajută profesorul să înțeleagă modul în care elevul îl percepe, în rolul
său de formator. Acest joc de rol are darul de a deschide punți de comunicare între cei doi factori
esențiali ai procesului instructiv-educativ. Situația de învățare se pretează activităților din
„Săptămâna altfel”
Durata: 50 de minute
Participanții sunt 2-3 elevi de gimnaziu, de preferat cu o oarecare exoeriență în ipostaza de elev,
de beneficiar al educației. Ceilalți vor fi observatori și evaluatori ai activității, concluziilor, din
oricare perspectivă, fiind la fel de valoroase.
Scenariul activității
Elevilor li se propune, cu cel puțin o săptămână înainte, să aleagă un obiect și o lecție pe
care să o predea. Timpul este necesar informării și eventualelor discuții lămuritoare cu profesorul
coodonator al activității.
În ziua aleasă, elevul care și-a asumat rolul de profesor va avea sarcina de a
preda/asculta/evalua, procesul desfășurându-se din perspectiva unui individ nespecializat, care
îți duce sarcina la bun sfârșit bazându-se exclusiv pe modul în care percepe el, elevul, rolul
pofesorului și al materiei respective. Observatorii vor juca rolul de elevi, un rol, desigur, întrucât
trebuie să se adapteze unei lecții predate de către un coleg, ceea ce ar putea genera situații
atipice, de pildă, un răspuns mai puțin protocolar dat așa-zisului profesor. Amuzamentul și
dificultatea situației sunt date de registrele diferite pe care trebuie să le abordeze elevii:
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
19
a.elevul-profesor va trebui să aibă sobrietatea unei vârste și a unei meserii, să utilizeze
limbajul de specialitate în mod coerent, să se adreseze colegilor săi cu atitudinea unui adult etc;
b. elevii elevului-profesor vor trebui să i se adreseze politicos, să utilizeze elementele
specifice unei asemenea situații, cu atitudine care să sugereze respectul, atenția etc.
Activitatea trebuie să aibă un feed-back, realizat pe marginea observațiilor venite dinspre
fiecare, evoluând în sfera următoarelor întrebări:
- Ce anume a fost reușit/mai puțin reușit în rolul jucat de„ profesor”?
- Cum anume putea fi îmbunătățit jocul?
- Care este rolul unui elev într-o oră de curs obișnuită? Dar al unui profesor?
- Care sunt avantajele/dezavantajele statutului de elev/profesor? etc
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
20
Formarea unei țări
Durata:30 minute
Scop: Această activitate dezvoltă spiritul de echipă, îmbunătățind dinamica grupului.
Reguli: Participanții se împart în grupuri. Fiecare grup se așsează în cerc și trebuie să decidă de comun
acord mai multe detalii despre o țară pe care ei o vor crea.
Exemple de întrebări:
Ce nume are țara?
E democrație sau anarhie?
Cum e organizată?
Sistemul socio-economic spital, școală, primărie, etc
De la ce vârstă se poate vota?
Se mai pot adăuga întrebări în funcție de timp, vârsta participanților,etc
Șiruri
Durata: 20 minute
Scop: Această activitate dezvoltă spiritul de echipă, poate fi folosit ca energizer.
Reguli: Participanții trebuie să se dividă în 2 grupuri și să se prindă de mâini astfel încât să poată trece toți
pe sub picioarele celui din față. Primul devine ultimul și viceversa.
Cu cât numărul de participanți e mai mare cu atât e mai greu dar și mai amuzant.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
21
Șnurul
Durata: 15 minute
Scop: Această activitate dezvoltă spiritul de echipă, poate fi folosit ca energizer.
Reguli: Participanții vor fi legați de gleznă cu un șnur astfel încât să formeze un șir lung toți
legați între ei. Aceștia trebuie să găsească de comun acord o modalitate de a face cel puțin cinci
pași fără ca mișcarea să fie haotică
Piticii, uriașii și vrăjitori
Durata: 15-20 minute
Scop: Această activitate dezvoltă spiritul de echipă, poate fi folosit ca energizer.
Reguli: Participanții se vor împărți in 2 grupe și fiecare va vorbi ce vor să fie pitici uriaș sau vrăjitori
cu specificația că toți dintre o grupă trebuie să fie de același fel. Se adună apoi toți la mijloc iar
la o numărătoare până la 3, aceștia dezvăluie ce sunt și care echipa e mai puternică fuge spre
cealaltă pentru a captura câțiva oameni.
Piticii < Uriașii
Uriașii < Vrăjitorii
Vrăjitorii < Piticii
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
22
Turnul Babel
Durata: 20 minute
Scop: Această activitate dezvoltă spiritul de echipă.
Reguli: Ținta jocului este de a construi un turn cât mai înalt cu ajutorul unor cuburi sau ma unor
navete
Membrii fiecărei echipe vor trebui să găsească modalități prin care să adaugi cuburi la cele mai
mari înălțimi fără ca turnul să se prăbușească
Banca din parc1
Durata: 30 minute
Scopul: dezvoltarea creativității și cunoașterea celorlalți membri ai grupului
Reguli:
Activitatea se realizează în aer liber, în curtea sau în grădina școlii. Se folosește fie o bancă
existentă, fie se improvizează o bancă din 3 scaune.
Se aleg 3 jucători care joacă scena. Aceștia trebuie să se gândească la o persoană faimoasă sau
pot alege să joace rolul unui personaj (literar sau aparținând mediului natural - floare, copac,
animal).
1 Adaptat după jocul ”Park Bench”, disponibil la https://www.dramanotebook.com/drama-games/park-bench/, vizitat
pe 02.07.2018.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
23
Fiecare jucător începe să își joace rolul pe bancă, iar scopul este ca ceilalți doi să ghicească
personajul imitat, astfel încât, în cele din urmă să fie identificate toate personajele.
Imediat ce un jucător crede că a identificat personajul imitat, trebuie să spună o propoziție care
indică faptul că știe despre ce personaj este vorba, fără să îl numească. De exemplu, dacă el crede
că unul dintre jucători este președintele țării, ar putea spune, de exemplu, ”Nu te-am votat, dar
cred că faci o treabă foarte bună!” În momentul în care un personaj a fost identificat, acesta
inventează o scuză foarte lungă și părăsește banca, lăsându-i locul unui alt jucător. Jocul poate
continua până fiecare elev a jucat un rol.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
24
Ia și dă mai departe2
Durata: 10-15 minute
Scopul: Acesta este o activitate de încălzire care încurajează folosirea și îmbunătățirea limbajului
corpului.
Reguli:
Activitatea se desfășoară în aer liber.
Așezați elevii în cerc. Invitați un elev să intre în mijlocul cercului și să producă un sunet sau o
mișcare la întâmplare. Jucătorul repetă acest sunet și această mișcare iar și iar pe măsură ce se
apropie de altcineva din cerc căruia îi ”dă” sunetul și mișcarea lui. Jucătorul care primește
sunetul și mișcarea, trebuie să imite cu precizie jucătorul anterior. Când jucătorul inițial este
mulțumit de felul în care noul jucător îl imită, își reia locul în cerc, iar noul jucător se mută în
centru (în tot acest timp continuând să repete sunetul și mișcarea). Odată ajuns în centrul
cercului, jucătorul nou trebuie să transforme încet, încet sunetul și mișcarea inițială în ceva
complet diferit, începând ciclul din nou. Jocul continuă până când toată lumea din cerc ajunge în
mijloc.
2 Adaptat după jocul ”Give and Take”, disponibil la https://www.dramanotebook.com/drama-games/give-and-
take/, vizitat pe 02.07.2018.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
25
Terenul minat3
Durata: 10-20 minute
Scopul: Acest joc dezvoltă încrederea în ceilalți și consolidează orientarea în spațiu.
Reguli:
Alegeți un spațiu de joacă în mediu natural și presărați-l la întâmplare cu obstacole precum cărți
puse pe jos, bolovani, crengi rupte, etc. Legați la ochi un jucător și așezați-l la un capăt al
spațiului de joacă. Plasați unul sau doi jucători în celălalt capăt al spațiului de joacă. Aceștia îl
vor ghida pe primul prin terenul minat dându-i instrucțiuni verbale.
Variații:
Terenul minat în cerc:
În loc să stabiliți doar o singură persoană care să dea instrucțiunile verbale, încercuiți
spațiul de joacă cu ceilalți jucători care îi dau instrucțiuni persoanei legate la ochi pe
măsură ce aceasta se deplasează pe terenul minat.
Terenul minat pe grupe:
Împărțiți elevii în 3 grupe. Un grup va reprezenta minele. Elevii acestui grup vor sta
nemișcați în zona jocului. Al doilea grup va fi format din soldații care încearcă să
traverseze terenul minat legați la ochi. Al treilea grup va fi format din ghizi. Aceștia vor
3 Adaptat după jocul ”Mine Field”, disponibil la https://www.dramanotebook.com/drama-games/mine-field/, vizitat
pe 02.07.2018.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
26
sta în capătul îndepărtat al spațiului de joacă, emițând ordine și încercând să conducă
jucătorii în siguranță.
Mediul înconjurător4
Durata: 10-15 minute
Scopul: Acest joc dezvoltă gândirea rapidă, stimulează creativitatea și îmbunătățește viteza de
reacție.
Reguli:
Acest joc poate fi jucat atât în interior, cât și în exterior.
Activitatea se desfășoară în grupe mici sau simultan, cu câteva grupe împrăștiate pe spațiul de
joacă. În acest joc, un grup de jucători creează în liniște în câteva secunde un cadru natural.
Jucătorii pot fi personaje, obiecte din natură, animale, fenomene ale naturii, forme de relief, etc.
Conducătorul jocului numește un loc precum ”plaja”, de exemplu. Ceilalți jucători au 10 secunde
la dispoziție pentru a forma acel cadru natural fără să vorbească. Liderul grupului poate să
numere cu voce tare descrescător, de la 10 la 1, timp în care ceilalți jucător își reiau locurile
inițiale.
Exemple de cadru natural ce poate fi construit:
- plaja
- parcul
- grădina
4 Adaptat după jocul ”Environments”, disponibil la https://www.dramanotebook.com/drama-games/environments/,
vizitat pe 02.07.2018.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
27
- pădurea
- furtuna
La picnic5
Durata: 45 minute
Scopul: Acest joc stimulează exprimarea verbală și încurajează colaborarea elevilor.
Reguli:
Activitatea se organizează aer liber, în funcție de specificul zonei, de exemplu, într-un parc,
grădină, poieniță sau pe plajă.
Dacă elevii provin din regiuni sau țări diferite, rugați-i să aducă la picnic feluri de mâncare
specifice zonei/țării din care provin. Aceștia trebuie să fie pregătiți să explice ce ingrediente
conțin mâncărurile lor și cum se prepară.
Dacă elevii provin din aceeași regiune sau țară, ați putea organiza un picnic tematic (mâncare
vegetariană, mâncare tradițională etc.).
Dacă lecția este una de limbă străină, vocabularul specific poate fi predat/învățat înainte de
picnic, în etapele de pregătire a activității propriu-zise.
Activități premergătoare picnicului propriu-zis:
- identificarea elementelor de vocabular specifice temei
- limbaj funcțional pentru exprimarea sugestiilor, acordului/dezacordului,
complimentelor, mulțumirilor etc.
5 Adaptat după jocul ”Picnic”, disponibil la http://www.onestopenglish.com/skills/speaking/teaching-ideas/get-out-
of-the-classroom-2/146306.article, vizitat pe 02.07.2018.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
28
Alibi6
Durata: 20-30 minute
Scopul: încurajarea creativității, a exprimării într-o limbă străină și consolidarea timpurilor
verbale trecute
Reguli:
Aceasta este o activitate amuzantă, de lungă durată, care vizează exersarea timpurilor trecute.
Explicați elevilor că tocmai a fost comisă o infracțiune, iar infractorul este printre ei în acel
moment.
Organizați elevii în perechi și explicați-le că trebuie să inventeze împreună o poveste care să
convingă poliția că ei nu ar fi putut comite acea infracțiune îngrozitoare. Ei vor trebui să se
gândească unde erau, ce făceau, la ce oră au ajuns în acel loc și la ce oră au plecat de acolo, ce
purtau, cu cine s-au întâlnit și orice alte detalii le mai vin în minte. După ce fiecare pereche și-a
construit povestea, alegeți prima pereche care va fi interogată. Unul dintre parteneri trebuie să se
îndepărteze de locul interogatoriului pentru a nu auzi întrebările și răspunsurile. Partenerul rămas
este interogat de ceilalți elevi. După câteva minute, aduceți înapoi partenerul exclus și rugați
elevii să îl supună aceluiași interogatoriu. Primul partener interogat nu are voie să vorbească în
acest timp. Astfel, va fi evident cât de bine se potrivesc variantele lor.
6 http://eslgames.com/outdoor+activities, vizitat pe 02.07.2018.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
29
Repetați procedura pentru fiecare pereche de elevi în parte, iar la final cereți întregii clase să
decidă care pereche este cea vinovată.
SIMBOLISMUL
Descrierea activității:
Elevii clasei a XI-a au realizat în cadrul studiului de caz Simbolismul românesc cîteva postere în
crae s-au folosit de elemente ale cadrului natural (flori, crenguțe, pietricele) pe care le-au ales din
parcul școlii și le-au ansamblat în cadrul posterului încît să transmită o tehnică simbolistă de
creație: corespondență, sinestezie, sugestie etc. Fiecare poster conține secvențe dintr-o poezie
simbolistă din lirica lui G. Bacovia sau Al. Macedonski, iar mesajul poeziei este sugerat cu
ajutorul elementelor din cadrul natural.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
30
CREAȚII REALIZATE DE ELEVI ÎN LIMBA ENGLEZĂ
Island Survival7
In this scenario you are trapped on a deserted island with all these other people. You have a boat
but only 3 of these 10 characters can join you. It is up to you to decide who will come with you,
bearing in mind that you have to cross a dangerous ocean which will take many days You have
enough water but may have to fish to survive since you only have limited food). Are you a good
person who will save the young and helpless or will you simply save the strongest and most
useful.
Additional scenario: One of the remaining 7 characters will try to stop you. Against who do you
think you stand the best chance and why?
1) Captain Boomerang
Skills: Very well trained at throwing weapons, always
carries many boomerangs with him, has different kinds
of boomerangs for every situation (ones that explode,
bladed, electrified, etc.), he is very strong and is good
at survival
7 Acest joc este creat de echipa taberei de vară Summer MomENts 2017, organizată la Colegiul Național ”Petru
Rareș” cu ajutorul lui Gavin Lesh, invitatului special al acestui eveniment
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
31
Downside: He is an evil villain and a known criminal,
He is quite unpredictable and is hard to control
2) Alan Carter
Head of the Reconnaissance Section and the chief
spaceship pilot of Moonbase Alpha.
Having grown up on a cattle ranch in Australia,
Carter's major talents were horsemanship and surfing.
Fit and athletic, he was proficient at rugby. He claims it
was his inability to start a campfire that got him
'kicked out of the Boy Scouts'.
He displayed proficiency in unarmed combat, no doubt
acquired during his military service.
In terms of personality, Carter is often rough and excitable,
and sometimes abrasive and argumentative. Even so, he is quite easy going, quick with a joke
and displays and eye for the ladies.
3) Jack West Jr.
West Junior was encouraged to join the US Army by his father,
but instead joined the Australian Armed Forces.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
32
There he proved to be an extremely efficient soldier, became a captain,
and set a new record on a desert survival course and became a more
formidable soldier than his father.
He has a fascination for archaeology and adventure.
Jack's original arm was burnt off when he thrust his arm into a
waterfall of lava to grab an off lever in order to escape. His friend built
Jack a new and 'better' arm, using a super strong titanium alloy, and
adding a hidden compartment containing a wad of C2 explosives. Jack has made use of these
benefits many times, such as using the fist to block a slab of stone from crushing him and
hanging on to a ceiling rung for several hours. It is detachable.
4) Mr. G
Mr G is an effeminate thirty-six-year-old drama
teacher at Summer Heights High. Mr G not only
believes that he is an incredibly talented and well-liked
teacher. He is in constant conflict with himself and
other members of staff,
particularly the school principal. His self-centred
attitude causes him to frequently lose his temper with
the students, and he is hostile to the disabled students being involved, under the belief that they
will damage the quality of his musical. It is clear that he is unaware that his own perception of
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
33
his teaching abilities is not shared by most students. Greg is also in charge of school evacuations.
He has an above average sense of smell, which enables him to control certain behaviours
amongst the students. He regularly "smells" pupils to detect alcohol, graffiti pens, and cannabis.
Mr G's attitude towards his fellow staff members and to his students is often controlling; he
enjoys taking authority. He loves his pet dog, Celine (who is also on the island with him
5) Fatty Finn
A knockabout schoolboy innocently living out his days in
a never-never urban world.
Fatty successfully lost weight and gained a Boy Scout
style uniform, a dog ('Pal') and a goat ('Hector').
Considered by others as a type of hero, he already has
a strong sense of how the world works, despite his young
age. Has been involved in fanciful tales of pirates,
cannibals and highwaymen
6) Rocko
A young wallaby who emigrated to America during high-school.
Is used to everything going crazy and/or wrong around him and
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
34
is able to remain calm in every kind of situation. Very well
grounded and knows how to creatively deal with lots of
problems. He is very humble and keeps his problems to himself
rather than complaining about them. However he always lives
in a mess and is not very tidy. Also loses things all the time.
7) Captain Goodvibes
Captain Goodvibes started life as a pork chop, accidentally mutated by a
chance nuclear plant explosion. According to The Encyclopedia of Surfing,
Goodvibes is a "hard-drinking, drug-taking, straight-talking pig with a
tunnel-shaped snout. He is a master surfer, a qualified life-guard who is
very good at saving people who are drowning. Even so, he often doesn‟t care
and just lets them die. He defines himself as the perfect example of “chill”.
8) Dame Edna Everage
Famous for her lilac-coloured hair and cat eye
glasses as well as arrogant greeting: "Hello, Possums!"
She always wears a lot of make-up and loves dressing up in
exquisite yet often strange clothes.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
35
The host of her own TV and stage show, she is well known for
treating celebrities as ordinary people and ordinary people like
celebrities.
She has a larger-than-life persona but is very witty and smart,
often making brutally honest (yet correct) commentaries about
the problems of life. The definition of a diva and a drama queen.
She is soon to be 60 years old.
9) Amelia Scott
A 14 year old girl from Sydney, she is able to communicate
with animals and regularly rides a pet kangaroo, who she
calls Skippy. She loves nature and often goes camping in
the outside without supplies, instead completely relying on
natural resources for her survival. She is a vegetarian and is
a strong advocate for animal rights. She doesn‟t have many
human friends but she doesn‟t mind, since she is friends with
almost all animals.
She is very free-spirited, creative and doesn‟t like being told
what to do. She is always very calm and is very good at
solving problems without too much stress.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
37
Sinking Ship8
Mr. Ainsworth (43): Used to work as a mechanic before he was laid off because his company
went bankrupt (after Brexit). He is a hard-working man, who has always done his best to support
his family, but unfortunately he has always had a problem with drinking too much. Even so, he
loves his family dearly and would do anything for them.
Mrs. Ainsworth (36): Studied Fashion at college when she was young but never got a steady job
due to her obligations as a parent. She loves to play Sudokos and buy clothes (using her
husband‟s bank account). Deep down she wants her son to aspire to greatness and as such, she is
quite strict with him and frequently helps him in order for him to make something out of his life.
Jack Ainsworth (15): In his final year of middle school at the local public school in Dorset
(South England). Although the school does not have a great reputation, he is an over-achiever,
mostly due to the fact that his mother is very strict and makes him work very hard. He is a
modest kid, but would like to study economics so that one day he may become rich.
Bucket (?): A mysterious man who keeps to himself most of the time. People say that he is quite
dodgy and that he even used to be a criminal, although he himself claims that he means nobody
any harm and would just like to escape the prejudice he felt in his hometown. He dreams of
making a living in a new country and starting a new life for himself. He is a very practical man,
with many skills, such as tying knots, repairing broken things and generally fixing problems.
8 Acest joc este creat de echipa taberei de vară SCROLL 2016, organizată la Colegiul Național ”Petru Rareș” cu
ajutorul lui Gavin Lesh, invitatului special al acestui eveniment
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
38
Robert Avery (72): A retired politician who has made a name for himself back in his
constituency and now just wants to live the life and enjoy the rest of his days. He is quite a harsh
man and many of his policies gained him notoriety while he was in office. Even so, he believes
that the greater good of the country trumps the needs of the individuals and therefore, he has put
a lot of effort into creating a strong economy through the implementation of new austerity
measures and other investments. In order to escape death, he has promised to pay all the other
survivors 10‟000 Pounds each if they allow him to be amongst the survivors.
Abbie Brain (18): A young student of Sports Science at the Heriot-Watt University in
Edinburgh. She is a gym-junkie who loves to play sport, work out and participate in various
competitions. Her favourite sport is athletics, as she started it when she was 6 years old and has
since won many different prizes and trophies. At university, she has just barely passed with a D3,
but she claims that this is only because First Year doesn‟t count and she swears that when she‟s
in 3rd
year she will start studying and will aim for a First Class Honours.
Dr Yasmina Faulkner (34): A young doctor who only recently finished her doctorate and who is
now actively participating in a top team of researchers combatting cancer. Although originally
from a poor background, she has managed to work her way up to becoming one of the most
respected doctors in the whole of Scotland. She is a very meticulous woman who refuses to give
up and who would dedicate every ounce of her time, money and health if it meant finding a cure
for the disease that claimed her mother‟s life.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
39
Deepak Balasubramanian (30): A single man who immigrated to London from India in order to
make a life for himself. Although originally hailing from a lower caste, through hard work and
perseverance, he has managed to work his way up through the corporate ladder to obtain a high
position in his firm. Now a rich entrepreneur, he has not been blinded by his newly-realized
wealth and he often helps out at the local food shelter as well as frequently donating to various
charities of all sorts. He plans on eventually settling down, finding a wife and having children,
although he will only do so when he is certain that he will be able to provide for them properly.
Akio „„Tikitaki-chan‟‟ Akimoto (43): A simple Japanese man who is currently living on a
working visa in England in order to ascertain whether he will make it his home or not. Although
not very rich, he has a very rich character and is adored by all the children in his local town. He
himself does not have a family, although he admits that maybe one day he will venture into that
territory. Even so, he works as the driver of the local ice cream truck which frequently passes by
the elementary school in order to relieve them.
David Piron (21): A young man who has a had a very difficult life due to abuse from his parents
and many misfortunes, such as the death of his little brother when he was only 8 years old. Since
then, he has dropped out of school and has ended up with a bad crowd, both distributing drugs
for a living as well as taking them himself. Although he distanced himself from God due to the
tragedies he faced in his life, in his desperation he has prayed to God for salvation and vows to
turn over a new leaf if he makes it out alive.
Joe Goldman (88): A retired senior who loves to travel and has been to many different countries
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
40
to volunteer for various anti-poverty campaigns and has therefore seen most of the globe.
Although old, he is still very physically and mentally fit and has many aid projects lined up for
the near future. He is a very Christian man and believes that helping other people is his duty on
Earth, as decreed by the Lord Almighty.
Vanessa Bancroft (23): A star swimmer for the Australian national theme who will be
representing her country in the upcoming Olympic games. She has a little 2 year old son who she
has left with her mother while she travels the globe in order to promote a new product for an
advertising company who she is employed by. She is a single mother who works hard to ensure
that her son will have a good future and her participation in various advertising and promotion
campaigns which she despises is therefore essential for her to achieve a stable situation.
Gavin Lesh (not saying): A young student from the University of Aberdeen who doesn‟t know
what he wants to do with his life just yet. Even so, he aspires to achieve something and not
simply live a mediocre life. Used to study at the Drama Centre in London, but had to take a
break from his drama education due to the expensive nature of education in the heart of England.
Very interested in different cultures and travelling, he eventually endeavours to return to acting
as soon as he has finished his current education.
JOCURI DE ROL ÎN NATURĂ
41
REFERINȚE
Swale, Jessica, Drama Games for Classrooms and Workshops, Nick Hern Books, London, 2009
https://www.sprachfoerderung.eu/uebungen/
http://www.bbbpress.com/2013/09/drama-game-narrative-emotion-detail-ned/
https://www.dramanotebook.com/drama-games/park-bench/
https://www.dramanotebook.com/drama-games/give-and-take/
https://www.dramanotebook.com/drama-games/mine-field/,
https://www.dramanotebook.com/drama-games/environments/
http://www.onestopenglish.com/skills/speaking/teaching-ideas/get-out-of-the-classroom-2/146306.article
http://eslgames.com/outdoor+activities