Post on 02-Oct-2015
description
transcript
1
Isaia recapitulare
La finalul studiului se cuvine s facem o scurt recapitulare. Cartea Isaia este cea mai
mare carte profetic din Vechiul Testament, de fapt cea mai mare carte din tot Vechiul
Testament (cu excepia psalmilor dac i considerm pe acetia formnd o singur carte). Este
una din primele cri profetice care au fost scrise i este cheia interpretrii tuturor celorlalte cri
profetice. Isaia creioneaz harta fundamental, elementele fundamentale ale planului lui
Dumnezeu de rscumprare prin Mesia, tiparele profetice de baz. Ceilali profei nu fac dect s
rennoiasc aceste tipare fundamentale i s mai adauge noi elemente pe hart. Dar harta rmne
aceeai, i anume cea lsat motenire de cartea Isaia. Este cea mai complex carte profetic, cea
mai citat n Noul Legmnt, iar nelegerea ei i ofer cheia de interpretare a tuturor celorlalte
cri profetice.
Tiparul profetic fundamental este construit mai nti pornind de la criza din viaa
mpratului Ahaz (cap.7-9a), i apoi este dezvoltat pe criza din viaa mpratului Ezechia
(cap.9b-39), pentru ca apoi s fie i mai detaliat pe tiparul crizei robiei babiloniene din istoria
poporului Israel (cap.40-66). Iat etapele crizelor evideniate de Isaia:
1. Israel este ispitit s lepede ncrederea n Domnul i s se compromit prin ncrederea
n sine, n oameni i n idoli.
2. Israel este chemat i ncurajat de Domnul s nu fac acest compromis sau dac l-a
fcut deja s se ntoarc la Domnul.
3. Israel respinge Cuvntul Domnului i Trimiii Lui i se mpietrete.
4. Domnul continu s l cheme la pocin, dar Israel persist n mpietrire i orbire
spiritual.
5. Acest lucrul aduce dezastrul peste popor, pedeapsa Domnului, darea lor n mna
vrjmailor lor.
6. Domnul curteaz rmia dezndjduit i zdrobit a lui Israel i o mbie cu
minunatele promisiuni ale ndurrii Sale.
7. Rmia se trezete deodat i strig ctre Domnul cnd criza este maxim, i atunci
deodat se schimb tot traseul lucrurilor: Domnul le vine n ajutor, nimicete pe
vrjmaii lor i i scoate din cea mai adnc groap aezndu-i pe muntele mntuirii i
revrsnd binecuvntrile Sale cele mari asupra lor.
nainte s ne fac cunoscute valenele profetice ale acestei crize spirituale ale lui Israel,
profetul ne reveleaz mreia lui Dumnezeu n judecat i mntuire, inima nespus de neltoare
a omului, lupta spiritual pentru inima omului, problema ncrederii n Dumnezeu i n lucrurile
vizibile, ispita alianelor, legitile luptei spirituale, legitile mpietririi, procesul pocinei,
dezndejdea i auto-nvinovirea excesiv care devin obstacole principale n procesul pocinei,
adevrata pocin, rspunsul prompt al lui Dumnezeu pentru cel cu inima smerit i duhul
zdrobit. Cartea Isaia este un manual al inimii. Prin inima lui Ezechia i inima poporului din robia
Babilonian descoperim tendinele neltoare ale inimii n diferite contexte: contextul ispitei
2
alianelor, cel al comiterii compromisului, cel al persistrii n compromis, cel al pedepsei, i cel
al mntuirii i nlrii. Concluzia este c inima este nespus de neltoare.
Isaia ne ofer i resursele prin care putem s stpnim tendinele fireti ale inimii i s
putem alege s ne ncredem n Domnul. Resursele in n primul rnd de cunoaterea lui
Dumnezeu i a minunatelor sale promisiuni. Ele in apoi de nelegerea legitilor din lupta
spiritual. ntr-un fel sau altul aceast carte a fost adresat n primul rnd lui Ezechia. Este vorba
de btlia pentru inima lui Ezechia. Facem cunotin cu ispitele i asalturile care au nvlit
asupra inimii lui, dar i cu minunatele resurse pe care Dumnezeu i le-a pus la dispoziie. Dar
inima lui Ezechia este de fapt inima noastr, iar btlia pentru inima lui oglindete btlia pentru
inima fiecruia dintre noi. Prin cartea Isaia n primul rnd ne cunoatem inima. Atacurile care vin
asupra ei i resursele pe care Dumnezeu ni le pune la dispoziie pentru a birui. Facem cunotine
cu diverse atacuri:
Atacuri cnd eti n ascultare de Domnul
Atacuri n vreme de presiune intens
Atacuri pe termen lung i atacuri pe termen scurt
Atacuri dup ce te abai de la Domnul care s te mpiedice s te ntorci la El
Atacuri dup ce te-ai ntors la Domnul
Atacuri n vremuri de pace
Atacuri n vremuri de succes i nlare
Inima este radiografiat n principalele ipostaze ale luptei spirituale. Dar ne sunt revelate
i resursele de care avem nevoie n aceste ipostaze diferite ale luptei spirituale. Orice credincios
parcurge etapele din viaa lui Ezechia i cunoate diverse ipostaze. Putem fi sub presiune pe
termen scurt sau lung, putem tri vremuri de pace sau de nlare, putem fi pclii de cel ru i
dedai la compromis, putem fi n situaia n care ncercm s reparm ce am stricat prin pcatele
noastre. Fiecare dintre noi trecem ntr-un fel sau altul prin toate aceste momente. Toate aceste
momente presupun ispite specifice dar i resurse specifice. Cartea Isaia ni le descoper cu inim
larg. Cartea Isaia te echipeaz n mod unic pentru lupta credinei ce trebuie s o duc fiecare
credincios. Acestea sunt primele lecii vitale din aceast carte. De-abia dup ce le nvm pe
acestea, putem construi mai departe i s nelegem valenele profetice ale crizelor spirituale
descrise n carte.
Isaia ne descoper faptul c criza lui Ezechia avea s fie experimentat iari din Israel:
mai nti n contextul robiei babiloniene i apoi n contextul respingerii lui Mesia. Criza avea s
fie mai mare i pe termen mai lung. Ea avea mai nti s nsemne ducerea poporului n robia
babilonian i apoi respingerea lui Mesia nsui.
Trimisul Domnului va fi Mesia nsui.
Acesta va fi respins de ai Si. (prima venire)
Israel va fi mpietrit.
3
n schimb Neamurile l vor cunoate prin Mesia pe Domnul i vor experimenta treziri
spirituale fr precedent.
ntr-un final, deodat i pe neateptate rmia lui Israel se va ntoarce la Domnul.
i Atunci Mesia va aduce mntuirea etern i restaurarea tuturor lucrurilor. (a doua
venire)
Iat de ce pornind de la criza lui Ahaz, cea a lui Ezechia sau cea babilonian profetul
gliseaz fie spre prima venire a lui Mesia, fie spre a doua venire a sa i iat de ce autorii nou-
testamentari consider multe pasaje adresate iniial generaiei contemporane lui Isaia (de
exemplu Isaia 6) mesianice. Acest tipar al crizei lui Isaia va fi reluat de toi ceilali profei i
pornind de la acest tipar vor fi construite celelalte profeii cu privire la Mesia.
S ne aducem aminte care sunt principalele seciuni din cartea Isaia i care este mesajul
acestora. Isaia poate fi mprit n trei seciuni:
Isaia 1-35 - Profeii cu referire la criza lui Ezechia
Isaia 36-39 Seciunea istoric ea explic temeiul istoric att pentru prima
parte a crii (n cap.36-38) ct i pentru a doua (n cap.39).
Isaia 40-66 Profeii cu referire la criza babilonian
Seciunea istoric este foarte important, pentru c ea ne ajut s nelegem contextele
istorice pe baza crora au fost construite profeiile din carte.
Isaia poate fi mprit i n 9 seciuni:
1. 1-5 - Introducere
2. 6-12 Despre mpietrirea inimii i mntuirea rmiei
3. 13-27 Resurse pentru inima lui Ezechia pentru a nu face aliana cu Egiptul: Domnul
este Stpnul Neamurilor: izbvirea vine de la Domnul i nu de la OM.
4. 28-35 Mustrarea lui Ezechia pentru aliana cu Egiptul i resurse pentru aducerea lui
la pocin
5. 36-39 Seciunea istoric: pocina i izbvirea lui Ezechia, anunarea robiei
babiloniei
6. 40-48 Mntuirea din robie o aduce Domnul i nu IDOLII i o aduce n ciuda
adncimii gropii lui Israel
7. 49-54 Mntuirea din robie se realizeaz prin suferinele Robului Domnului
4
8. 55-63a Mntuirea adus de Robul Domnului este oferit tuturor Neamurilor, dar se
va intra n ea nu pe baza religiozitii sau apartenenei la poporul evreu, ci doar pe
baza unei pocine i ntoarceri sincere la Domnul
9. 63b-66 Isaia mijlocete pentru popor, iar Domnul rspunde: doar o rmi va fi
mntuit!
S ne aducem aminte care sunt ideile principale ale fiecrei seciuni:
1-5 Introducere: creionarea tiparului profetic fundamental i temele majore ale crii.
nclin s cred c primele 5 capitole dei ar conine profeii revelate lui Isaia dup
chemarea sa n slujb (cea din cap.6) sunt inserate de autor la nceputul crii ca o introducere a
crii n care facem cunotin cu temele majore din carte. Primele 5 capitole includ 3 profeii.
Prima profeie (cap.1) este una general i ancorat n istorie radiografiind i strbtnd
perioadele de domnie ale lui Ozia, Iotam, Ahaz i Ezechia. Profetul nu gliseaz n mod explicit
n vremurile mesianice. Profeiile rmn ancorate n cadrul istoric din 1:1. Profeiile prevestesc
judecarea lui Iuda de pe timpul lui Ezechia i situaia critic n care va ajunge fiica Sionului (1:9)
dar i momentul spectaculos al reabilitrii Ierusalimului prin nimicirea otilor lui Sanherib (1:26-
27). Profetul condamn nedreptatea din popor i evideniaz factorii care ntrein frdelegea lui
Israel: falsa religiozitate i pervertirea funciei Casei Domnului, liderii corupi, ncrederea n om
i n idoli. Mntuirea se nfptuiete prin judecat i dreptate.
Cap.2-4 reprezint tot o profeie asupra lui Iuda i asupra Ierusalimului dar de aceast
dat profetul nu se mai oprete n perioada domniei celor 4 mprai (compar 1:1 i 2:1), ci
rostete profeii care strbat o istoria mai larg i gliseaz n mod explicit spre vremurile
mesianice. Profeia este inaugurat de finalul glorios al Ierusalimului (2:1-4) i apoi ni se
detaliaz traseul istoric ctre acest final glorios la care autorul revine la ncheierea calupului
profetic i anume n 4:2-5. Traseul repet tiparul evideniat n cap.1 din perioada celor 4
mprai, i anume pcat, judecat i dintr-o dat o mntuire spectaculoas i neateptat. Dar de
data aceasta traseul istoric este creionat ntr-o dimensiune mai larg i se gliseaz spre vremurile
sfritului. Judecata nu mai este doar una local, izolat, ci este o judecat global, final (vezi
2:10-22). Judecata va afecta Ierusalimul mai mult dect pe timpul lui Ezechia (vezi cap.3) iar
izbvirea Ierusalimului va fi n aceeai vreme cu revelarea gloriei lui Mesia pe pmnt (4:1).
Cap.2-4 ne arat faptul c tiparul din istoria celor 4 mprai din cap.1: pcat judecat
mntuire se va repeta n istoria lui Israel la o scar mult mai mare. n aceste capitole este din nou
condamnat nedreptatea din popor, dar profetul insist pe un aspect nou al vinoviei: mndria
omului i idolatrizarea frumuseii. Autorul reia cei 4 factori care ntrein frdelegea, dar ofer
i un rspuns fiecreia din ei: falsei religioziti i se rspunde prin nlarea adevratei funcii a
Casei Domnului (2:1-4), ncrederii n om i n idoli i se rspunde prin descrierea zilei Domnului
cnd toi oamenii i idolii vor roi, iar ncrederii n liderii corupi i se rspunde prin prezentarea
judecrii acestora. Mntuirea este realizat tot prin dreptate i judecat. Apare i o tem nou,
5
tema frumuseii. Idolatrizarea frumuseii de ctre om este judecat, dar judecata reveleaz
frumuseea Domnului i este nfptuit pentru rscumprarea frumuseii umane. O alt tem
nou este cea a mntuirii i binecuvntrii Neamurilor prin reabilitarea Ierusalimului.
Cap.1-4 ne ofer cheia nelegerii crii Isaia. Isaia vrea s ne comunice c istoria celor 4
mprai creioneaz o paradigm care are n vedere vremuri mai ndeprtate din istorie, i anume
vremurile mesianice. Cap.1-4 ar reprezenta o introducere minunat pentru cartea Isaia. De ce
ns autorul le mai altur i cap.5? Pentru a putea rspunde la aceast ntrebare trebuie s ne
aducem aminte care sunt elementele noi introduse de aceast profeie. n cap.5 este condamnat
din nou nedreptatea i frnicia poporului i este din nou anunat judecat. Elementele noi apar
cu prisosin n descrierea judecii divine. Aceasta sunt:
Sublinierea prin metafora viei a legitimitii ateptrilor Domnului i a judecii Sale
fa de poporul Su.
Anunarea cu claritate a ducerii poporului lui Iuda n robie i a cderii Ierusalimului.
ncheierea profeiei pe imaginea judecii i absena profeiilor ce vizeaz reabilitarea
lui Iuda i a Ierusalimului.
Observm c elementele noi din cap.5 graviteaz n jurul judecii divine. Cap.5 este un
capitol al judecii divine. De ce dup primele 4 capitole, profetul simte nevoia s revin asupra
imaginii judecii? Att profeia din cap.1 ct i profeia din cap.2-4 realizeaz un salt neateptat
de la momentul judecii la momentul reabilitrii lui Israel. Acest salt neateptat ar putea aduce o
anumit confuzie n mintea noastr. Confuzia ar fi legat de faptul c cei ce pctuiesc din
poporul Domnului vor fi pedepsii ntr-o anumit msur, dar n cele din urm vor fi izbvii. Cu
alte cuvinte, n cele din urm povestea va avea un sfrit frumos pentru toat lumea. Capitolul 5
pare s insiste c poporul care nu rodete va avea parte de revrsarea violent a mniei lui
Dumnezeu i pentru cei mai muli din popor povestea lor nu va avea deloc un sfrit fericit.
Glisarea neateptat de la momentul judecii la momentul reabilitrii se mplinete n
istorie n cel puin trei dimensiuni. Prima are n vedere criza din timpul lui Ezechia, cnd dup
pustiirea lui Iuda i mprejmuirea rmiei din Ierusalim are loc nimicirea miraculoas a otirilor
Asirienilor. A doua se refer la criza babilonian: dup distrugerea Ierusalimului i ducerea n
robie a lui Iuda are loc ntoarcerea din robie i renvierea lui Israel. A treia vizeaz mpietrirea n
care a intrat Israel n urma respingerii lui Mesia. Dup aceast perioad de cumplit mpietrire,
Israel se va ntoarce ca naiune la Isus i va fi mntuit (vezi Romani 11). Observm c doar n
prima dimensiune a mplinirii profeiei, cei care sunt judecai sunt n cele din urm i mntuii. i
chiar pe timpul lui Ezechia doar o rmi din popor a beneficiat de acel moment neateptat al
mntuirii, i anume rmia din Ierusalim. Ceilali din popor au fost nimicii sub judecata
divin. n cazul robiei babiloniene, o alt generaie a beneficiat de mntuire i foarte puini au
fost aceia care au gustat i din paharul judecii i din cel al mntuirii. n Ezra se menioneaz
doar existena unei minoriti din poporul care s-a ntors n ar care vzuser slava primului
Templu. n ce privete respingerea lui Mesia, nici unul din generaia respectiv nu a mai prins n
via momentul reabilitrii lui Israel. Deci promisiunea reabilitrii finale a lui Israel nu exclude
6
judecarea definitiv a celor mai muli din Israel. Cei mai muli din poporul Domnului au murit n
pcatele lor i nu vor gusta n veci din promisiunile mntuirii. Promisiunea mntuirii finale l
vizeaz pe Israel ca naiune n contextul istoriei sale de-a lungul veacurilor. Deci promisiunea
mntuirii nu este pentru aceeai generaie care este condamnat din pricina pcatului ei.
Capitolul 5 pare s insiste pe acest aspect i s clarifice faptul c pentru cei mai muli din popor
nu va mai exista un moment al izbvirii i reabilitrii. Cea mai mare parte din poporul Domnului
va fi lepdat pentru totdeauna. Pericolul pierderii relaiei cu Domnul este real i cel care a
nceput ca fcnd parte din poporul Domnului poate sfri n pedeapsa etern a Domnului pe
care L-a trdat.
Primele 5 capitole ale crii sunt un fel de introducere, un fel de prolog. Aici descoperim
cheia nelegerii glisrilor profetice din Isaia, precum i temele majore ale crii din care
enumerm:
Durerea din inima Domnului pentru poporul Su
Starea de pcat a poporului
Factorii care ntrein frdelegea: frnicia i pervertirea funciei Casei
Domnului, liderii corupi, ncrederea n om i ncrederea n idoli
Dreapta judecat a lui Dumnezeu
Rmia poporului
Mntuirea Neamurilor
Venirea Odraslei
Reabilitarea final a lui Israel
Toate aceste teme vor fi reluate i dezvoltate pe parcursul ntregii cri.
1. 6-12 mpietrirea lui Israel i mntuirea rmiei
Observ faptul c Isaia construiete ncepnd cu cap.6 un discurs coerent, clarificnd
anumite aspecte i aducnd n discuie elemente noi.
Isaia 6 Profetul este chemat s mpietreasc inima poporului pn cnd ara va
fi nimicit de tot. Totui se vestete apoi o renatere spiritual a poporului.
Isaia 7:1-9:7 Este clarificat slujba lui Isaia de a mpietri inima poporului: dei
Isaia este chemat de Domnul s fie mai nti un agent al mntuirii pentru popor
(Emanuel Dumnezeu este cu noi), el devine un agent al judecii i mpietrii
(Maher-alal-Ha-Baz Grbete-te de prdeaz, arunc-te asupra przii), nu din
pricina capriciilor lui Dumnezeu, ci pentru c poporul respinge cu neruinare
7
Cuvntul Domnului. Isaia rmne un agent al mntuirii doar pentru rmia
credincioas din popor, format din familia i ucenicii lui. Este anunat ns o
mntuire final a lui Israel.
Observm faptul c aceste dou capitole (7 i 8) nu insist neaprat pe destinul lui
Ahaz, ci pe rolul lui Isaia i a copiilor si n mijlocul unui popor apostat. Att
copilul lui Isaia, ct i Isaia, ucenicii Lui i Domnul nsui sunt deopotriv un
semn al mntuirii i al judecii. Aceasta pare s fie tema central a celor dou
capitole. ntr-un fel sau altul, se pare c n aceste capitole ni se descifreaz
misterioas funcie la care este chemat Isaia, i anume aceea de a mpietri inima
acestui popor. Noi am rspuns la ntrebrile din cap.6 apelnd la cunotinele pe
care le avem din ansamblul Scripturii. Dar cartea Isaia ne ofer rspunsul chiar n
urmtoarele capitole. Versetele 8:13-14 ne rspund la marea ntrebare din cap 6 i
anume: cum anume urma Isaia s mpietreasc inima poporului? Rspunsul este
clar: prin mrturia sa din mijlocul poporului, poporul se va mpietri respingnd
Cuvntul Domnului rostit prin gura lui Isaia. Cap.7 i 8 nu uit s ne menioneze
i funcia mntuirii ndeplinit de profet. Dorina lui Dumnezeu este s
mntuiasc poporul. Totui El va mntui doar rmia credincioas, iar poporul
va fi mpietrit i pedepsit n urma respingerii mesajului trimisului Domnului.
Cap.7 i 8 ne descoper cu claritate dubla funcie a profetului Domnului, att cea
de mntuire ct i cea de mpietrire.
Isaia 9:8-12:6 Se clarific faptul c mntuirea final a lui Israel nu vizeaz tot
poporul, ci doar o rmi care se va ntoarce la Domnul. Astfel, descoperim c
termenul de rmi are dou sensuri distincte: mai nti se refer la rmia
credincioas din popor reprezentat de Isaia i ucenicii lui, iar apoi se refer la
acea parte din popor care dup pedepsirea celei mai mari pri din popor, se va
ntoarce la Domnul i va fi mntuit.
Pedepsirea Imperiului Asirian este concomitent cu izbvirea rmiei lui Israel. Profetul
revine din nou la tema rmiei. Profeia din aceste capitole pare s urmreasc trei etape din
planul lui Dumnezeu:
9:8-10:4 Pedepsirea poporului Domnului prin Asiria
10:5-10:19 Pedepsirea Asiriei de ctre Domnul
10:20-27 Izbvirea rmiei care se va ntoarce la Domnul
Cap.11-12 insist, asemenea cap.10, c mntuirea rmiei se va face n baza
pocinei acesteia. Mntuirea va fi n primul rnd spiritual. Este un contrast ntre
judecata lui Dumnezeu din 9.8-10.4 asupra poporului Domnului i mntuirea
rmiei descris n 11:11-12:6.
8
Judecat Mntuire
Pizma din poporul Domnului (9:21) Dispariia pizmei din popor (11:13)
Mnia Domului nu se potolete (9:12) Mnia Domnului S-a potolit ! (12:1)
Cci poporul nu se ntoarce, nu l caut i nu se
ncrede n Domnul.(9:13)
Poporul caut, laud i se ncrede n Domnul
(12:1-6).
Dai pe mna vrjmailor i a
Filistenilor.(9:12)
Vrjmaii nimicii i evreii vor zbura pe umerii
Filistenilor.(11:14)
Acesta este rolul cap.12. El vrea s ne arate c la fel cum rmia din Ierusalim de pe
timpul lui Ezechia a fost mntuit n baza pocinei ei, la fel va fi i la finalul istoriei.
Israel va fi izbvit pentru c se va ntoarce la Domnul! Dup ce n cap.9b i 10a
laitmotivul era: i mnia Lui nu se potolete, n sfrit, n cap.12 poporul cnt:
Mnia Ta S-a potolit!, i ni se arat i motivul: pentru c poporul S-a ntors la
Domnul. Fr pocin, nu este mntuire.
Isaia 6 deci introduce nite concepte care apoi sunt clarificate de urmtoarele dou
calupuri profetice: 7:1-9:7 (care clarific n primul rnd natura slujbei profetului, agent al
mpietririi), iar apoi 9:8-12:6 (care clarific condiiile i semnificaia izbvirii finale a lui Israel).
Observm deci c profeiile nu ne sunt prezentate la ntmplare n cartea Isaia. Ele sunt aranjate
cu grij pentru a forma un discurs teologic coerent.
Att n Isaia 7:1-9:7, ct i n Isaia 9:8-12:6 profeia gliseaz n ultima parte spre
vremurile mesianice. Acest lucru ne confirm c evenimentele istorice din timpul lui Isaia
creioneaz o paradigm pentru o vreme mai ndeprtat. Daca n Isaia 7-9a evenimentele din
timpul lui Ahaz creioneaz o paradigm mesianic, Isaia 9b-12 ne demonstreaz c i
evenimentele din timpul lui Ezechia realizeaz exact acelai lucru. Profeia 10:28-12:6 opereaz
o glisare profetic de la perioada nconjurrii Ierusalimului de otile lui Sanherib ctre
restaurarea final adus de Mesia. ntr-adevr, versetele 10:28-34 indic apropierea otilor
asiriene ctre Ierusalimul n care se afla Ezechia. Sunt comentatori care semnaleaz c nu acesta
a fost exact traseul urmat de Rabache n apropierea sa de Ierusalim. Acest fapt ar putea avea
urmtoarea explicaie: ori datele istorice sunt fragmentare, lacunare, ori nsi acest fapt ne
sugereaz c profeia nu s-a mplinit n mod final n timpul lui Ezechia. Am nvat deja c o
profeie are mai multe faze de mplinire i elementele care nu s-au mplinit ne demonstreaz c
mai exist o faz viitoare de mplinire plenar a profeiei.
9
2. Resurse pentru inima lui Ezechia pentru a nu face aliana cu Egiptul: Domnul este
Stpnul Neamurilor: izbvirea vine de la Domnul i nu de la OM, i aceast
izbvire este etern!
Dup ce Isaia ne-a clarificat conceptele de mpietrire a inimii i mntuire a rmiei n
cap.6-12, n urmtoarele capitole ni se ofer un studiu de caz pe inima lui Ezechia i a
poporului Su care parcurg att traseul mpietririi inimii ct i traseul trezirii spirituale a
rmiei.
Primul lucru cu care lum cunotin sunt RESURSELE pe care Domnul le-a pus l-a
dispoziie pentru ca poporul Lui s nu pctuiasc i s nu se mpietreasc. Domnul nu a
dorit mpietrirea, ci a pus la dispoziia lui Ezechia toate resursele necesare pentru ca
acesta s nu fac alian cu Egiptul. Dar tocmai respingerea acestor resurse va duce la
mpietrirea inimii. Vom analiza ns minunatele resurse pe care le-a oferit Domnul
poporului Su care n faa teribilei i crescndei ameninri asiriene era chemat s triasc
prin credin, s se ncread doar n Domnul cel nevzut i s nu fac nici-o alian
politic cu mpriile vizibile din jur. Domnul a fcut TOT ce se putea pentru VIA Sa
pentru a nu se ajunge la momentul mpietririi inimii. Nu se poate da vina pe presiunea
contextului (mare de altfel) cci i RESURSELE au fost pe msur.
a) Cap.13-19 Domnul este i Dumnezeul Neamurilor
Finalul cap.18 se ncheie cu neamurile aducnd jertfe Domnului pe muntele Sionului, i
ne las cu o ntrebare: Totui, dei i neamurile se nchin pe Sion, aceasta nu nseamn c Israel
nu va avea un loc privilegiat, nu? Cu alte cuvinte: da, primim i neamurile n Sion, dar ele vor fi
pe planul doi, pe planul nti rmnnd Israel. Finalul cap.19 spulber aceast ipotez. Pasajul
anun ntoarcerea Egiptenilor i Asirienilor la Dumnezeu, dar i faptul c acestea vor fi unite cu
Israel care nu va avea un loc privilegiat:
Tot n vremea aceea, Israel va fi al treilea, unit cu Egiptul i cu Asiria, ca o
binecuvntare n mijlocul pmntului. Domnul otirilor i va binecuvnta i va zice:
Binecuvntat s fie Egiptul, poporul Meu, i Asiria, lucrarea minilor Mele, i Israel
motenirea Mea! (19:24-25).
n acest punct atingem un apogeu n ce privete rolul i importana neamurilor n planul
Domnului. Progresia pe care o construiete profetul atinge un punct maxim, un punct culminant!
Profetul pare c nu vrea s ocheze pe evrei i pregtete aceast progresie. S relum paii
fcui de profet ncepnd din cap.13.
n cap.13:1-14:27 (mpotriva Babilonului), Babilonul este distrus n ntregime, iar n 14
Asirianul este zdrobit pe munii Domnului. n schimb n urmtorul pasaj 14:28-32 (mpotriva
Filistenilor), trimiii Filistenilor caut adpost la rile vecine i li se rspunde c adpostul este
n Sion, ns doar pentru nenorociii din poporul Domnului. Nu tim dac filistenii ar putea fi
primii n Sion. Dar ne ntrebm: ar putea fi primii? ar putea deveni parte din poporul
Domnului? n urmtoarea profeie din 15-16 (mpotriva Moabului) facem un pas mai departe.
Rmia Moabului caut adpost n Sion i pare a fi primit acolo, cci se precizeaz trecerea
10
Arnonului n v.16:2. Acest lucru pare n armonie cu plnsetul profetului i al Domnului pentru
Moab. Domnul din Sion plnge pentru Moab i este gata s primeasc rmia Moabului sub
aripile Sale protectoare. Iat c Domnul nu plnge doar pentru poporul Su, ci plnge i pentru
Moab! Dar rmia Moabului se va ntoarce cu adevrat la Domnul? 16:3 ne sugereaz o
smerire a rmiei din Moab, dar nu tim sigur dac este o ntoarcere autentic la Domnul.
n schimb n cap.17 (mpotriva Damascului) profeia anun c dup o perioad de
judecat oamenii se vor ntoarce la Domnul. i dac analizm cu atenie observm c este vorba
de rmia Siriei. La fel cum rmia lui Israel se va ntoarce la Domnul, la fel se va ntmpla i
cu rmia Siriei. Dar dac acest lucru l deducem dintr-o analiz mai atent, i ne i ntrebm:
unde se va nchina Domnului rmia Siriei, n urmtoarea profeie (ca.18 mpotriva Etiopiei),
gsim neamurile aducnd jertfe Domnului pe muntele Sionului! Iar n cap.19 este atins apogeul
prin faptul c neamurile mntuite se afl pe aceeai poziie cu poporul Israel, care nu ocup un
loc privilegiat.
Observm o paralel interesant ntre seciunea 9:8-12:6 focalizat pe Israel i seciunea
13-19 focalizat pe Neamuri. Seciunea focalizat pe Israel ncepe cu mnia arznd a Domnului
mpotriva lui Israel i cu laitmotivul: Cu toate acestea mnia lui nu se potolete i mna Lui
este tot ntins. n schimb seciunea se termin cu pocina lui Israel care aduce potolirea mniei
lui Dumnezeu (vezi cap.12): Te laud, Doamne, cci ai fost suprat pe mine, dar mnia Ta s-a
potolit!
Seciunea 13-19 ncepe cu mnia arznd a lui Dumnezeu mpotriva Babilonului i
Asiriei despre care se spune: Domnul otirilor a luat aceast hotrre: cine I se va mpotrivi?
Mna Lui este ntins: cine o va abate?(13:27) Dar seciunea se ncheie cu mntuirea
Asirienilor despre care se spune n 19:25: Domnul otirilor i va binecuvnta i va zice:
Binecuvntat s fie Egiptul, poporul Meu, i Asiria lucrarea minilor Mele, i Israel
motenirea Mea!
Acum acelai Domn al otirilor nu mai are mna ntins mpotriva Asirienilor, ci pentru
El Asiria este lucrarea minilor Lui.
Mai observm faptul c aceleai metafore i imagini folosite pentru descrierea judecii i
mntuirii lui Israel sunt folosite acum pentru descrierea judecrii i mntuirii Neamurilor.
Imaginea
Israel
(cap.1-12)
Neamuri
(cap.13-19)
nvinovit i judecat pentru mndria lui. 9:9 16:6
Judecat pentru c a uitat pe Domnul 1:4 17:10
Judecata prezentat prin intermediul metaforei
VIEI
5:1-7 16:8-10, 17:10-11
Durerea din inima lui Dumnezeu pentru
popor.
1:2-6 16:11
Liderii duc n rtcire poporul. 9:16 19:13
11
Dumnezeu pedepsete poporul prin liderii pe
care i d poporului
3:1-12 19:4
Dumnezeu pedepsete liderii poporului. 9:14-15 19:15
Dumnezeu pedepsete poporul prin
dezbinarea i mnctoria din popor.
9:18-21 19:2
Dumnezeu mpietrete inima poporului i i
trimite un duh de orbire i rtcire.
6:9-10, 8:14-15 19:11-14
Poporul va ajunge n ntuneric spiritual i s
ntrebe pe vrjitori i pe cei mori.
8:19 19:3
Mnia Domnului nu se va potoli asupra celor
ce nu se ntorc la El.
9:21 13:27
Va fi ns o rmi! 10:20-22 15:9, 17:3
Rmia se va ntoarce la Domnul! 10:20-22 16:1-4, 17:7-8, 19:20-
21
Mnia lui Dumnezeu se va potoli! 12:1-6 19:25
Mntuirea rmiei va nsemna zdrobirea
asupritorului.
9:3-4 16:4
Rmia va sluji Domnului n Sion. 12:6 18:7
Mntuirea rmiei se va face prin ridicarea
lui Mesia.
9:6-7, 11:1-5 16:5, 19:20
Va fi un drum al mntuirii! 11:16 19:23
Mesajul lui Isaia este evident: Dumnezeu este i Dumnezeul neamurilor, i El vrea s
mntuiasc neamurile la fel de mult ca pe Israel! Dumnezeu are un plan pentru fiecare popor, iar
Mesia va veni att pentru Neamuri ct i pentru Israel. Domnul l-a ales pe Israel de dragul
Neamurilor, i El nu este prtinitor. El este Creatorul tuturor i Mntuitorul tuturor. El se implic
n destinul neamurilor la fel cum se implic n destinul lui Israel! Da, domnul are ateptri mai
mari de la poporul Lui, cci cui i s-a dat mult i se cere mult! Dar Domnul opereaz cu acelai
legiti spirituale att cu privire la poporul Lui ct i la Neamuri i att n ce privete mntuirea
ct i n ce privete judecata. Nici un profet sau autor din Vechiul Testament nu a subliniat cu
mai mult putere i claritate aceste adevruri!
Ne ntrebm cnd se mplinesc aceste profeii? Exist trei posibiliti de mplinire. Prima
vizeaz perioada bisericii cnd n noul popor al lui Dumnezeu nu mai este grec sau iudeu, brbat
sau femeie, ci toi sunt una n Hristos i toi l vor cunoate pe Domnul. Zidul de desprire dintre
12
neamuri i Israel este drmat de crucea lui Hristos, i ei, mpreun, au intrare liber la Tatl.
(vezi Efeseni cap.2). Israeliii nu ocup un loc special n Biseric. Neamurile sunt mntuite ca i
Israelul prin harul lui Hristos, bucurndu-se de aceleai privilegii i binecuvntri n Hristos.
A doua variant de mplinire care pstreaz i din dimensiunea literal a profeiei are n
vedere mia de ani. ntoarcerea final a lui Israel va fi acompaniat de ntoarcerea multor neamuri
la Domnul. Ele vor intra n mia de ani. Biserica se pare c va fi rpit la cer nainte de
ntoarcerea final a lui Israel, i cei nviai vor sprijini domnia lui Hristos din mia de ani.
A treia variant se refer la perioada unui pmnt i a unui cer nou i a Noului Ierusalim.
n Noul Ierusalim nu va fi nici o diferen ntre neamuri i evrei. Toi vor fi fiii Celui Preanalt i
vor sluji Domnului. Aceasta este a treia variant de mplinire a profeiei.
Dac autorii Noului Testament consider ntoarcerea rmiei lui Israel un fapt istoric,
atunci, pstrnd aceast logic literal de interpretare, i ntoarcerea neamurilor din urm va
constitui tot un eveniment istoric, i deci mplinirea profeiilor s-ar potrivi cel mai bine n mia de
ani. Cu toate acestea, n a doua parte a comentariului nostru pe cartea Isaia am observat c autorii
nou testamentari afirm n mod explicit mplinirea acestor profeii doar n perioada Bisericii i
cea a noului Ierusalim fr s le aplice i miei de ani.
De ce aceast seciune era o resurs pentru inima lui Ezechia? Foarte simplu: pentru El
era esenial s tie c Domnul era i Creatorul, Stpnul, Mntuitorul i Judectorul Neamurilor.
Ispita de a face alian cu Neamurile din jur era extrem de mare! Era ispita ncrederii n OM dar
i n idolii acestor popoare puternice. Profetul l nal pe Domnul ca Domnul ntregului pmnt
i al tuturor neamurilor. Nici neamurile, nici dumnezeii lor nu nseamn NIMIC. Domnul este
TOTUL. Iat DE CE, Ezechia, este logic s te ncrezi DOAR n Domnul i s nu faci nici-o
alian!
b) Cap.20-23 Profeii mpotriva alianelor celor mai tentante i a sftuitorilor ce
susineau aceste aliane.
Dac n cap.13-18 se creioneaz un tablou profetic general despre Domnul care domnete
peste Neamuri, le pedepsete i le mntuiete, cap.20-23 conin profeii specifice ndreptate
mpotriva celor mai tentante aliane pentru inima lui Ezechia. Cele mai tentate aliane erau cu
Egiptul i Etiopia, Babilonul i Tirul. Profeiile sunt ndreptate exact mpotriva acestor aliane.
Ezechia trebuie s se ncread doar n Domnul! Toate aceste mari puteri vor cdea. Cei ce i vor
pune ncrederea n ele, vor fi dai de ruine. Pentru a ncuraja inima lui Ezechia, Domnul mai
face dou lucruri:
i) i cere lui Isaia s mearg dezgolit trei ani la curtea mpratului
Isaia poart acest mesaj 3 ani de zile la curtea lui Ezechia i l poart ntr-un mod ocant.
El umbl ca un prins de rzboi, aproape dezgolit i mbrcat foarte sumar, 3 ani de zile la curtea
lui Ezechia. n cultura vremii era recunoscut funcia de profet i era ceva uzual ca acetia s
foloseasc anumite simboluri ocante pentru a transmite poporului un mesaj. Ne aducem aminte
de reacia poporului fa de comportamentele simbolice ale lui Ezechiel. Poporul venea la acesta
i l ntreba: Ce nseamn lucrul acesta? De exemplu faptul c nu plngi la nmormntarea
soiei tale. Mesajul era adaptat cultural, dar era ocant. Isaia avea o vrst mai naintat, avea
deja un statut i o poziie la curtea regelui. Era ocant ca 3 ani de zile s l vezi pe Isaia aproape
13
dezgolit. Faptul c Isaia transmite 3 ani de zile acest mesaj ocant, ne atrage atenia asupra cel
puin trei aspecte:
Ct de mare era btlia spiritual care se ddea asupra inimii lui Ezechia, ct de
mare era presiunea vremii n ce privete alianele militare anti-asiriene.
Ct de mult i pas Domnului de alegerea lui Ezechia, ct de mult vrea s l
susin i ct este dispus s i sacrifice profetul de dragul ntririi credinei din
inima lui Ezechia.
Ct de mare este disponibilitatea profetului care accept aceast umilin i acest
sacrificiu de dragul poporului Domnului, cu scopul de a transmite poporului
Domnului un mesaj care s i aduc mntuirea i s l salveze de la distrugere.
ii) Se face profeie mpotriva Arabiei care se mplinete ntr-un an
mplinirea exact i imediat a acestei profeii reprezenta o garanie c i celelalte
profeii rostite mpotriva Egiptului, Etiopiei i Babilonului aveau s se mplineasc. ntr-adevr,
aceste profeii s-au mplinit mai trziu, dup civa zeci de ani. Faptul c dup un an s-a mplinit
profeia mpotriva Arabiei, reprezenta o ncurajare pentru inima lui Ezechia ca s cread c i
celelalte profeii mult mai relevante pentru problemele i deciziile lui se vor mplini. Domnul
mai lucreaz i astzi n acest mod. Uneori El face mai multe promisiuni sau descoperii ale
viitorului n viaa noastr. Unele vizeaz un timp mai ndeprtat i par a fi mai greu de mplinit,
altele vizeaz un timp mai apropiat i par mai uor de mplinit. mplinirea cu precizie a acestora
din urm sunt menite s ne ntreasc credina noastr i n cele menionate mai nti.
Pentru a susine inima lui Ezechia Domnul rostete profeii i mpotriva lui ebna, i
implicit a tuturor consilierilor lui Ezechia care susineau aliana cu Egiptul. Domnul tie toate
atacurile mpotriva inimii lui Ezechia i tie c un atac puternic este prin intermediul consilierilor
si. Domnul susine inima lui Ezechia anunnd pedepsirea lui ebna (pro aliane) i nlarea lui
Eliachim (contra aliane). Ezechia, ai grij ce sftuitori i alegi!
i nu n ultimul rnd este rostit o profeie mpotriva ncrederii ntr-o strategie de aprare
bine pus la punct. Fr aliane, Ezechia mai avea o speran: s i pregteasc armata i s fac
Ierusalimul de necucerit. Domnul nu are ceva mpotriva pregtirilor pentru rzboi cu asirienii,
dar condamn punerea ncrederii n aceste strategii i neglijarea ncrederii doar n Domnul. Acest
lucru este condamnat prin profeia mpotriva vii vedeniilor din Ierusalim. Este radiografiat
disperarea inimii omului i tendina ei nebun de a-i pune ncrederea n ceva vizibil. Dac nu
Egiptul, poate Babilonul. Dac nu Babilonul, poate Tirul. Dac nu tiu ce s aleg, merg pe mna
sftuitorilor mei. Dac nici alianele, nici sftuitorii, atunci mcar zidurile Ierusalimului i
proviziile secrete cu ap! Rspunsul Domnului: Nu, Ezechia, ci vreau ca ncrederea ta s fie
DOAR n Mine. Domnul cel nevzut! Nimic ancorat n realitatea vizibil! Nu a fost uor, dar
resursele Domnului au fost att de precise, de exacte i s-au pliat exact pe fisurile inimii lui
Ezechia.
14
c) Cap.24-27 Marea resurs: ancorarea n ziua aceea i n slava viitoare!
Observm dou elemente specifice ale acestei seciuni 24-27:
1. Seciunea este dedicat n ntregime escatologiei. Seciunea adun principalele
elementele escatologice punctate n carte pn n acest moment i ne prezint un
tablou escatologic complex. nelegem cu certitudine c izbvirea rmiei din
timpul lui Ezechia este o prefigurare a izbvirii FINALE a rmiei. Tabloul
escatologic evideniaz:
Pedepsirea lui Israel
Pocina lui Israel
Izbvirea lui Israel
Pedepsirea cetii vrjmaului i a neamurilor
Mntuirea Neamurilor
ndeprtarea rului i suferinei, nimicirea morii i nlturarea mhramei
dintre Dumnezeu i OM.
Bucuria i lauda de pe buzele celor ce se vor fi ncrezut n Domnul!
2. Seciunea ne prezint ziua aceea prin ochii celor ce se vor fi ncrezut n Domnul i
insist pe reacia INIMII acestora. nelegem c ei vor fi reabilitai fa de propria
INIM cndva ostil Domnului dar acum plin de laud, recunotin, pace i
dragoste fa de Domnul! Isaia creeaz un contrast cu 20:5-6.
20:5-6 Reacia celor ce se vor fi ncrezut
n OM i n ndemnurile inimii lor!
25:9 Reacia celor se vor fi ncrezut n
Domnul i n ndemnurile Cuvntului
Lui!
Atunci se vor ngrozi i se vor ruina cei
ce i puseser ncrederea n Etiopia i se
fleau cu Egiptul. i locuitorii de pe
rmul acesta vor zice n ziua aceea: Iat
ce a ajuns ncrederea noastr pe care ne
bizuiserm ca s fim ajutai i s fim
izbvii de mpratul Asiriei! Cum vom
scpa acum?
n ziua aceea vor zice: Iat, acesta este
Dumnezeul nostru n care aveam
ncredere c ne va mntui. Acesta este
Domnul n care ne ncredeam, acum s
ne veselim i s ne bucurm de mntuirea
Lui!
n 20:5-6 Isaia i avertizeaz cu privire la dezamgirea pe care le-o va aduce ncrederea n
Egipt. Dar ce va aduce ncrederea n Domnul? Isaia rspunde n cap.25-26 la aceast ntrebare. i
este important c verdictul nu este dat de Domnul, ci de inima omului. n ziua judecii concluzia
va fi tras de nsi inima celor necredincioi, i aceasta va fi: am greit att de mult c ne-am
ncrezut n om i nu n Domnul! n ziua mntuirii concluzia va fi tras de nsi inima celor
15
credincioi i aceasta va fi: ce bine am ales c ne-am ncrezut n Domnul! Inima nu va fi trist n
rai!
Cap.24 ncepe cu imaginea judecii. Dei de-abia n cap.28 tim c aliana cu Egiptul
fusese ncheiat, apariia imaginii judecii din cap.24 s-ar putea explica prin faptul c dei
aliana nu fusese nc semnat, inima lui Ezechia deja nclina spre aceast alian. Deci cnd
inima deja cedase, Domnul i vorbete deja despre judecat. Dar n cap.24 are loc o trecere
brusc de la judecat la mntuire i apoi trei capitole sunt dedicate izbvirii aduse de Domnul.
Ezechia este astfel ncurajat c oricnd poate reveni la ncrederea n Domnul spre mntuirea sa i
a rii lui. Domnul i vorbete despre bucuria din inima celor ce s-au ncrezut n Domnul. Pentru
ei, finalul povetii este plin de lumin! Ei nu vor rmnea de ruine i nici dezamgii de
Dumnezeu. Ei vor fi mndri de Domnul i de mntuirea Lui. Iar mntuirea Lui este dincolo de ce
se vede. Este etern i nseamn biruirea morii i via din mori. Rul va fi distrus, iar cei
neprihnii nlai. Aceast izbvire este doar pentru cei care se vor fi ncrezut n Domnul, celor
ce l vor fi cutat i se vor fi ntors la El. Mntuirea nu este preferenial i nici nepotismele nu
au nici un rol.
Aceast mntuire minunat din ziua aceea este DOAR pentru cei care s-au ncrezut pe
vecie n Domnul, Stnca veacurilor. De acest lucru avea nevoie inima lui Ezechia: de o ncredere
pe termen lung, de o ncredere pe vecie n Domnul. Inima sa putea birui ntunericul i asediul
ndoielilor din faa ameninrii asiriene crescnde doar privind cu credin spre ziua aceea.
Ezechia este chemat s atepte cu rbdare izbvirea din partea Domnului. Nu, un plan omenesc,
nu om, nu un popor, nu strategiile sale de aprare, nu zidurile puternice i reconsolidate ale
Ierusalimului, nu o alian politic, nu armatele sale, nu, nici una din acestea nu va aduce
izbvirea. Izbvirea avea s vin de SUS, ntr-un mod unic i miraculos, ntr-un mod surprinztor
i glorios, ntr-un mod vrednic de un Dumnezeu mre. Izbvirea avea s vin din partea lui
Dumnezeu ntr-un mod vizibil pentru oricine!
Domnul avea un plan. El dorea s i nale Numele naintea Neamurilor prin izbvirea
pe care o pregtea pentru Ezechia. De aceea puterea asirianului era din ce n ce mai mare. De
aceea, asirianul nu era nfrnt de babilonieni sau Tir. Domnul dorea ca izbvirea lui Ezechia s
fie o minune vizibil pentru toate neamurile i care s prefigureze cu putere, ziua aceea,
mntuirea final. Este adevrat c ar fi fost mai simplu pentru Ezechia ca izbvirea s fi venit
printr-o soluie pmnteasc i nu printr-o minune. Izbvirea aleas de Domnul a provocat inima
lui Ezechia la lupt. Dar lupta merita dus, cci izbvirea minunat a lui Dumnezeu nsemna
descoperirea slavei lui Dumnezeu, i aceasta pentru Israel i pentru neamuri deopotriv, dar n
special pentru inima lui Ezechia, cea care a dus greul btliei. Ea avea s fie cea mai ctigat
din toat aceast poveste. Ea avea s vad mai clar ca toi minunata izbvire din partea
Domnului! Miza btliei din inima lui Ezechia era foarte mare. Nu era vorba doar de mntuirea
sufletului, Lui ci i de nlarea Numelui lui Dumnezeu pn la marginile pmntului. Domnul
avea un plan. Dar ca el s se mplineasc Ezechia trebuia s treac prin valea umbrei morii, prin
perioada de tremur n faa ameninrii asiriene.
n concluzie, Ezechia este ndemnat s se ncread n Domnul i este ancorat n ZIUA
ACEEA. Este vorba de ziua izbvirii cnd inima asediat altdat de ndoieli i cuprins de frica
c va fi dezamgit c va merge pe mna Domnului, va cnta de bucuria i va fi mndr c s-a
16
ncrezut n Domnul. Ziua aceea include izbvirile pmnteti date de Domnul dar n primul rnd
ziua final a mntuirii, a restaurrii tuturor lucrurilor. Toi sfinii vechiului testament i-au pus
ndejdea n primul rnd ntr-o izbvire etern (vezi evrei 11). Acest lucru l nva i Isaia pe
Ezechia. i deschide fereastra izbviri finale, eterne. n slav, care este infinit mai mult dect
izbvirea de acum i aici din faa asirienilor. Domnul va fi credincios i acum, dar i ATUNCI i
ACOLO. Dar nu uita Ezechia c ndejdea ta este dincolo! S ai privirea aintit spre rspltire,
Ezechia! i rspltirea ncepe acum i aici, dar aceasta este doar o palid degustare. Rsplata
celor ce se ncred doar n Domnul este dincolo de imaginaie i este etern. Pentru a-i revela
aceste adevruri, Domnul i vorbete prin Isaia i despre taina nvierii din mori, taina abordat
foarte rar n cadrul Vechiului Testament!
3. 28-35 Mustrarea lui Ezechia pentru aliana cu Egiptul i resurse pentru aducerea
lui la pocin
n aceast seciune descoperim legitile mpietrii inimii cauzate de persistarea n
compromis, dar i resursele pentru despietrirea inimii i aducerea la pocin. Profetul i mustr
i anun pedeapsa, dar le anun i mntuirea. De fapt, n aceast seciune sperana mntuirea,
care este introdus chiar de la nceput este dezvoltat n mod progresiv ca ultima parte s fie
dedicat doar mntuirii, i mtuirea s fie caracterizat prin valene escatologice.
i) Cap.28-29 Mustrarea i anunarea pedepsei dar i a mntuirii
Cap.28 Compromisul i pacea neltoare adus de acesta
Mndria liderilor i rtcirea lor se caracterizeaz prin:
- Beie i o FALS bucurie
- Dispreuirea Cuvntului i o FALS cunoatere i superioritate
- ncrederea n aliana cu Egiptul i o FALS pace i siguran
Isaia i mustr i i nva c pacea i linitea inimii nu este neaprat semnul unei alegeri
bune. Compromisul te scoate adesea din contexte dificile n care Domnul te cheam s rmi i
s lupi, i astfel i poate oferi temporar o anumit linite i pace interioar. Dar aceast pace i
bucurie este neltoare i va fi urmat de pedeapsa aspr a unui Dumnezeu drept i sfnt.
Cap.29 Persistarea n compromis i mpietrirea inimii
n cap.28 este prima chemare la pocin dup ce a fost fcut aliana cu Egiptul. Profeia
este rostit probabil tocmai la petrecerea dat de Ezechia cu ocazia semnrii alianei cu Egiptul.
Lideri erau bei de vin, dar nu de duhul de adormire turnat de Domnul. Respingerea Cuvntului
din cap.28 atrage cu sine mpietrirea semnalat n cap.29. Observm c este un timp al harului
dup momentul n care s-a svrit aliana cu Egiptul. Acest timp al harului este n cap.28 cnd
are loc prima chemare la pocin. Atunci revenirea este mai uoar pentru efectul de mpietrire
17
al pcatului nu este att de adnc. Dar acesta se adncete tocmai cnd este respins prima
chemare la pocin. Atenie deci la prima chemare la pocin. Prima chemare la pocin
culmineaz cu trimisul Domnului. Duhul mustr mai nti prin contiin, apoi prin Cuvntul
Su scris, i apoi prin trimiii si. Dac nu rezonezi la chemarea Duhului Su prin contiin i
Cuvnt. Domnul va trimite pe profeii Si (fraii ti). n cap.28 a fost trimis Isaia. Ei au respins
mesajul, i atunci Domnul a turnat peste ei un duh de adormire. Din cap.29, Domnul nu se
oprete n a-i chema acas al El, dar ntoarcerea este mult mai complicat. O lecie
FUNDAMENTAL despre pocin din cap.28-29:
CU TOII AVEM CDERI. CU TOII PCTUIM N MULTE FELURI NE
SPUNE IACOV, IAR CINE SPUNE DESPRE SINE C NU ARE PCAT, SE
NEAL SINGUR I ADEVRUL NU LOCUIETE N EL. CEI MAI
MULI, CA EZECHIA CEDM DUP O PERIOAD LUNG DE
PRESIUNE. DAR EXIST HARUL POCINEI. NU RATA NS PRIMA
CHEMARE LA POCIN, CA NU CUMVA APOI S I SE NTUNECE
MINTEA, IAR OFERTA POCINEI S SE NDEPRTEZE DE INIMA TA!
RSPUNDE PROMPT LA MUSTRAREA DUHULUI, IAR CND ACESTA
L VA TRIMITE LA TINE PE FRATELE TU, NU UITA C ETI N CAP.28,
I DAC EZII VEI AJUNGE N CAP.29. OFERTA POCINEI DEVINE
MAI NECLAR PENTRU MINTEA OMULUI N MSURA N CARE
ACEASTA ESTE AMNAT.
Sunt mai multe minciuni care pun stpnire pe mintea celui care se complace n pcat i
care l mpiedic s primeasc darul pocinei. n cazul lui Ezechia i a liderilor din Ierusalim a
fost frnicia. Ei au ncercat s minimalizeze gravitatea alianei cu Egiptul i s compenseze
neascultarea lor prin ritual i religiozitate. Ei au ncercat i au reuit s se conving pe sine, c de
fapt ei nu au greit, i c sunt cu Domnul i c Domnul este de partea lor. 29:13 puncteaz esena
rtcirii lor spirituale:
Cnd se apropie de Mine poporul acesta, M cinstete cu gura i cu buzele, dar
inima lui este departe de Mine, i frica pe care o are de Mine nu este dect o
nvtur de datin omeneasc.
Cap.30 Dei persistarea n pcat amplific mpietrirea, Domnul tnjete s se
milostiveasc de popor
Cap.30 ne semnaleaz o agravare a strii spirituale a poporului. Dac n cap.28 erau bei
de vin, iar n cap.29 erau bei din pricina duhului de adormire turnat de nsui Dumnezeu, acum
poporul ajunge s cear profeilor s proroceasc lucruri mgulitoare. Deci, dac n cap.28, din
pricina beiei fizice au dispreuit profeia lui Isaia, iar n cap.29 din pricina adormirii spirituale nu
nelegeau profeiile, acum ei au ajuns s cear un anumit tip de profeie prorocilor. Deci de la
stadiul de nenelegere, au ajuns la stadiul de a cuta profeii dup poftele lor. Profeiile erau
acum rstlmcite dup dorinele lor. Este una s nu fii interesat i s te complaci n faptul c nu
18
nelegi, i este alta s spui: da, am neles: profeia aceasta este pentru binele i fericirea noastr!
Cuvntul lui Dumnezeu este mai nti respins, apoi pecetluit i n cele din urm rstlmcit i
nlocuit cu nvturi mincinoase. Agravarea rtcirii lui este evideniat i de rolul pe care l
joac n acest capitol Cuvntul Domnului. Dac n cap.28 Cuvntul Domnului era prezentat ca i
soluie, ca i piatr ncercat din Sion, acum Cuvntul Domnului este prezentat ca i martor al
acuzrii:
Du-te acum, zice Domnul, de scrie aceste lucruri naintea lor pe o tbli i sap-le
ntr-o carte ca s rmn pn n ziua de apoi, ca mrturie pe vecie i n veci de
veci. Scrie c: Poporul acesta este un popor rzvrtit, nite copii mincinoi, nite
copii care nu vor s asculte legea Domnului, care zic vztorilor: S nu vedei! i
prorocilor: S nu prorocii adevruri, ci spunei-ne lucruri mgulitoare i
prorocii-ne lucruri nchipuite. Abtei-v din drum, dai-v n lturi de pe crare,
lsai-ne n pace cu Sfntul lui Israel!
Cuvntul menit s aduc lumina, aduce mpietrirea. Cuvntul menit s aduc mntuirea,
aduce judecat. Cuvntul menit s pledeze pentru salvarea lor, va pleda pentru acuzarea lor. Ce
este ns impresionant n acest capitol este ultima parte dedicat n ntregime ndurrii lui
Dumnezeu i speranei mntuirii. Cu toate c ei au respins Cuvntul Domnului, c inima lor s-a
mpietrit, c nsuii Domnul a turnat un duh de rtcire peste ei, c ei au ajuns s cear nvturi
dup poftele lor, pasajul ne arat c mai exist speran pentru recuperarea lor! Este absolut
fantastic acest lucru! Ct de mare este harul lui Dumnezeu, dac n ciuda tonelor de ntuneric
spiritual care s-a adunat peste inimile lor, mai exist sperana vindecrii!
Dei ei persist n pcat, Domnul ateapt sau dup traducerea din limba englez (NIV)
tnjete s se milostiveasc de popor! (30:18).
31:1-32:5 Prevestirea pedepsei dar i pocinei poporului, urmat de iluminare
spiritual i mntuire
Isaia nu prezint mntuirea viitoare ca pe o posibilitate, ci ca pe o certitudine. El
prevestete mntuirea, i de fapt prevestete i pocina poporului. El nu spune: dac v vei
ntoarce, iat ce frumoas va fi izbvirea! Ci el mai degrab spune: iat Domnul v va mntui,
cci v vei ntoarce n cele din urm la El! n cartea Isaia att mpietrirea inimii poporului ct i
pocina acestuia este prevestit, profeit cu exactitate. Nu este vorba de predestinare, ci de
pretiina lui Dumnezeu. Tocmai de aceea apar versete de genul celor din 31:6, i anume ca s ni
se demonstreze c Dumnezeu nu s-a jucat cu nite roboei, ci a prevzut alegerile unor oameni
responsabili. Acest lucru nu este deloc ntmpltor. Am comentat deja cum paradigma istoric
din cartea Isaia prefigureaz respingerea lui Mesia de ctre Israel, dar i recunoaterea acestuia
ntr-un final de ctre acelai popor. La fel cum Isaia a vestit mai dinainte destinul spiritual al
generaiei sale, la fel a vestit i destinul spiritual al lui Israel ntre prima i a doua venire a lui
Mesia. Vestea bun este c mpietrirea inimii poate n cele din urm s fie nvins!
32:6-20 Mustarea femeilor din Ierusalim!
19
Principalul element adus de ultima mustrare este faptul c aceasta este adresat femeilor
Ierusalimului. Dac liderii Ierusalimului au respins Cuvntul Domnului, mai exist o speran
totui: ca Domnul s le vorbeasc prin soiile lor. Isaia i ndreapt atenia asupra celor care au
fost chemate s fie ajutor potrivit. Femeile ns i prsesc funcia de eben-ezer i de dragul
siguranei susin brbaii lor n alian cu Egiptul.
ii) 33-35 - Gloria mntuirii ndurrii lui Dumnezeu i glisarea spre escaton
Cap. 33 Gloria mntuirii ndurrii lui Dumnezeu
n tranziia de la cap.28 la cap.35 se reliefeaz o progresie n ce privete cantitatea
de text dedicat speranei mntuirii. Cu ct poporul se adncete mai mult n
mpietrire, cu att profetul le vorbete mai mult despre ndurarea lui Dumnezeu!
Raiunea acestui lucru are n vedere pregtirea pocinei lui Ezechia i ncurajarea
acestuia de a striga ctre Domnul i de a-i pune ndejdea n El n ciuda
autoculpabilizrii i descurajrii aduse de discursul paralizant al lui Rabache.
Ezechia nu era un mprat care de zeci de ani persista n neascultare. El era un
mprat care dup o lung perioad de ascultare a czut. Atunci cnd sub
pedeapsa vizibil a Domnului avea s nceap s se trezeasc din somn, un
obstacol n calea pocinei avea s fie constituit de autoculpabilizare i
dezamgire de sine: cum s mai revin la Domnul acum cnd sunt czut? Cum s
strig ctre El, dup ce L-am trdat? Ce speran mai pot avea pentru mntuire,
cnd merit pedeapsa? Inima lui Ezechia trebuia scldat n ndurarea fr margini
a lui Dumnezeu pentru a avea curajul s fac pasul pocinei i rentoarcerii.
Mntuirea este descris ca o ploaie abundent de binecuvntri peste Sion i un
potop al judecii peste Asirian. Mntuirea este minunat, glorioas, desvrit,
i nu una second-hand. i aici strlucete harul fr margini al lui Dumnezeu.
Dup ce Ezechia l-a trdat pe Domnul, i se va trezi n ultimul ceas, la ce
mntuire se poate atepta el de la Domnul? Ce pretenie poi avea de la Domnul,
cnd strigi la El n ultimul ceas? La ce binecuvntare s te atepi de la El n
aceast situaie? Spre surprinderea noastr mntuirea descris de Isaia n a doua
parte a cap.30 este dincolo de orice imaginaie. Dac vom compara aceast
mntuire cu cea descris de David n Ps.18, vom descoperi c este asemenea
mntuirii pe care Dumnezeu o pregtete pentru cel neprihnit, pentru cel care ca
David nu a cedat ispitelor alianelor, ci a persistat n ascultarea de Domnul. i aici
harul ne d peste cap socotelile i calculele! Cel care strig ctre Domnul chiar i
n ultimul ceas este socotit neprihnit, este declarat drept, este reabilitat n mod
desvrit, este alb ca neaua, este ca i cum niciodat nu ar fi fcut ceva greit!
Prin versetele 7-13 Dumnezeu i comunic lui Ezechia c mntuirea este valabil i n
ultimul ceas. El descrie mai nti n aceste versete criza maxim pe care Ezechia o va
experimenta. Cred c profeia din cap.33 a fost rostit nainte de acest moment culminant al
20
crizei, tocmai pentru ca atunci cnd el va avea loc, Ezechia s i aduc aminte de aceast
profeie i s mai aib curajul s strige ctre Domnul i s mai spere la ajutorul Lui. Iat cum
descrie Isaia acest moment:
Iat, vitejii strig afar; solii pcii plng cu amar. Drumurile sunt pustii; nimeni nu mai umbl
pe drumuri. Asur a rupt legmntul, dispreuiete cetile, nu se uit la nimeni.
Cartea Regilor ne ofer mai multe detalii despre acest moment:
n al 14-lea an al mpratului Ezechia, Sanherib, mpratul Asiriei s-a suit mpotriva tuturor
cetilor ntrite din Iuda i a pus stpnire pe ele. Ezechia, mpratul lui Iuda, a trimis s spun
mpratului Asiriei la Lachis: Am greit! Deprteaz-te de mine! Ce vei pune asupra mea, voi
purta! i mpratul Asiriei a cerut lui Ezechia, mpratul lui Iuda, 300 de talani de argint i 30
de talani de aur. Ezechia a dat tot argintul care se afla n Casa Domnului i n visteriile
mpratului. Atunci a luat Ezechia, mpratul lui Iuda, i a dat mpratului Asiriei, aurul cu care
acoperise uile i uiorii Templului Domnului. (2 Regi 18:13-16).
Sunt absolut nfiortoare consecinele alianei cu Egiptul. n loc s i aduc izbvire i pace lui
Ezechia, i aduce atta durere i atta umilin i ruine. Ezechia ajunge s se umileasc n faa
regelui Asiriei i s i cereasc ndurarea. Pentru a-i cumpra mila el i ncalc propriile
principii i jefuiete nsi Casa Domnului. Cu 14 ani n urm Ezechia i ncepuse domnia prin
redeschiderea i restaurarea Casei Domnului. Acum el ia napoi aurul cu care tot el acoperise
uile i uiorii Templului pentru a le da unui mprat pgn. Gndii-v la ce a simit Ezechia n
momentele acelea. S-a simit asemenea unui brbat care i las soia s fie necinstit de vrjmai
pentru a scpa cu via. El Se leapd naintea ntregului popor de Domnul pe care cndva l
nlase naintea ntregului popor. Aceasta este tragedia compromisului: c te duce la alt
compromis, c te adncete n pcat cum nici nu i-ai nchipuit. Pcatul ne cheam se ne afundm
n el doar cu un deget, i noi naivi, acceptm. Dar el este ca nisipurile mictoare. Degetul duce
cu sine toat mna, apoi tot corpul i ne trezim c suntem n postura s facem compromisuri pe
care sub nici o form nu ne-am propus sau nu ne-am putut nchipui c vom fi n stare s le
facem. Pcatul te leag i apoi te trte spre locuri din ce n ce mai ntunecoase. Cu greu ne
putem imagina ct ruine, vinovie, dispre fa de sine, sfiere interioar a simit Ezechia n
acele clipe. El gusta din dreapta judecat a lui Dumnezeu. Dumnezeu nu Se las batjocorit. Dac
aliana cu Egiptul i-ar fi adus succes i izbvire, atunci Domnul ar fi rmas cel mincinos i
neltor. Umilina lui Ezechia ns nu face altceva dect s nale adevrul cuvintelor lui
Dumnezeu, care a prevestit de mult c aliana cu Egiptul nu va fi de nici un folos i vor rmne
ruinai i ngrozii toi cei care i vor fi pus ncrederea n Egipt. i ca umilina s fie i mai
mare, mpratul Asiriei i ncalc legmntul i tot mpresoar Ierusalimul. Ezechia i d seama
cu nu doar c a jefuit Casa Domnului, dar i c a fcut-o degeaba. El i-a vndut sufletul i a
fcut-o n van. Din aceast pricin solii pcii trimii de Ezechia plng cu amar.
Ce este absolut superb n aceast profeie este c dup ce descrie criza maxim n care va ajunge
Ezechia, profeia continu:
ACUM M voi scula zice Domnul, ACUM M voi nla, ACUM M voi ridica.
21
i versetele 11-12 ne arat c Domnul Se scoal, Se nal i Se ridic pentru a pedepsi pe
vrjmaii Ierusalimului. De trei ori repet Domnul ACUM. Acum cnd? Acum cnd criza este
maxim i Asirianul a rupt legmntul i se apropie de Ierusalim. Pentru Ezechia a fost ap vie
faptul c
Domnul a rostit ACUM-ul mntuirii DUP ce Asirianul a rupt legmntul. Este ca i cum
Domnul i-ar spune c El este gata s l mntuiasc chiar i DUP ce a jefuit Casa Lui i a dat
bogiile Domnului n mna vrjmailor Domnului. Probabil c Ezechia se gndea astfel cnd
Ierusalimul era mpresurat:
Mcar dac nu a fi jefuit Casa Domnului, poate a mai fi avut vreo speran la Domnul, dar
acum m-am afundat prea tare. Am dat pe mna vrjmaului i bogiile din Casa Domnului. L-
am suprat prea tare pe Domnul, m-am afundat prea mult n pcat. Nu mai este speran s am
parte de ndurarea Lui.
Dar n acele momente Duhul i putea aduce n minte profeia lui Isaia n care Domnul spunea
altfel, i anume: Asur a rupt legmntul: ACUM M voi scula, ACUM M voi ridica, ACUM M
voi ridica ca s te mntuiesc, ca s te izbvesc, ca s te iert, ca s te ocrotesc! ndurarea
Domnului nu are margini i mare este harul Lui! Cea mai mare nlare din viaa lui Ezechia
survine dup cea mai ruinoas cdere din viaa lui. i acesta ca s nu uite niciodat c totul e
doar prin har! Oare este la ntmplare c ucenicii primesc funcia de apostoli dup cea mai
ruinoas nfrngere spiritual din via lor? Oare este la ntmplare c Isaac este conceput n
pntecele Sarei la o lun dup ce Avraam alunecase i o dduse pe Sara ca soie lui Abimelec?
Oare este la ntmplare c Moise a fost trimis la Faraon exact dup ce Domnul era ct pe ce s l
omoare pentru c nu-i tiase pruncul mprejur? Oare este la ntmplare faptul c David a fost
nlat ca mprat dup ce se ndoise i i pierduse sperana i fugise n ara Filistenilor? Oare
este la ntmplare c reabilitarea lui Iov are loc dup ce acesta ajunsese n culmea disperrii i se
ndoise de Creatorul Su? Probabil Ezechia se atepta ca n 33:10 Domnul S se ridice, S se
scoale i S se nale pentru a-l pedepsi pe cel care i jefuise cu neruinare Casa. Spre
surprinderea lui i a noastr Domnul Se ridic pentru a pedepsi pe vrjmaii celui care i furase
bogiile din Casa Domnului. mi aduc aminte de ce spunea David altdat:
Sunt ntr-o mare strmtorare! Oh! Mai bine s cdem n minile Domnului,
cci ndurrile Lui sunt nemrginite; dar s nu cad n minile oamenilor! (2 Sam.24:14).
Cu adevrat: Cci Domnul este bun, cci n veac ine ndurarea Lui!
Cap.34-35 Glisarea spre escaton
Aceast glisare spre escaton este foarte important cci ea autentific faptul c izbvirea
lui Ezechia dinaintea asirienilor este o paradigm pentru ultimele zile ale istoriei. Pedepsirea
asirianului prefigureaz nimicirea tuturor neamurilor rzvrtite (cap.34), iar mntuirea rmiei
din Ierusalim prefigureaz reabilitarea final a Sionului (cap.35). Cap.34 descrie extrem de
plastic judecata lui Dumnezeu asupra neamurilor. Ne dm seama c este judecata ce va avea loc
la a doua venire a lui Hristos prin faptul c judecata este global (asupra tuturor neamurilor) i
cosmic.
Nimicirea acestor neamuri este urmat de reabilitarea Sionului i a poporului evreu descris n
cap.35. Capitolul 35 descrie o restaurare deopotriv fizic i spiritual. Inima poporului este
22
readus la viaa duhovniceasc i umplut cu o bucurie venic. Dar i creaia este restaurat.
Imaginile de restaurare a pustiului i a trupului uman nu cred c sunt doar metafore ale renvierii
spirituale, ci evideniaz i restaurarea creaiei. Pasajul ne sugereaz finalul luptei spirituale.
Bucuria celor
rscumprai va fi etern i drumul cel sfnt nu va mai fi tulburat de nimeni i nimic, i nici chiar
cei fr minte nu s-ar putea rtci. Durerea i tulburarea vor fugi pentru totdeauna i o bucurie
venic va ncununa pe cei rscumprai. Lupta cu tentaia de a face aliane strine, lupta cu
tendinele neltoare ale inimii, lupta cu suferina se va sfri pentru totdeauna! Profeia vizeaz
mai mult dect izbvirea lui Ezechia. Ea pomenete de ntoarcerea n Sion a celor rscumprai
glisnd mai nti spre ntoarcerea din robia babilonian i apoi spre ntoarcerea final la Domnul
a poporului evreu!
4. 36-39 Seciunea istoric: pocina i izbvirea lui Ezechia, anunarea robiei
babiloniei
Seciunea istoric se mparte n dou pri. Prima parte (cap.36-37) ancoreaz n istoria lui
Israel prima parte a crii (1-39), iar a doua parte (cap.38-39) prevestesc robia babilonian i
ancoreaz n istorie a doua parte a profeiilor (cap.40-66). Aceast seciune istoric este singurul
pasaj repetat de trei ori n Vecvhiul testament. Aceasta nseamn c importana sa este vital
pentru poporul lui Dumnezeu
i) Cap.36-39 - Discursul lui Rabache i izbvirea miraculoas a lui Ezechia
Cap 36 Discursul lui Rabache
Este cel mai complex discurs menionat n Biblie care este ndreptat mpotriva
ncrederii n Dumnezeu. Rabache vrea s frng ncrederea lui Ezechia i a
poporului n Dumnezeu, s l determine s capituleze i s renune s strige la
Domnul dup izbvire. Discursul este feroce i foarte bine construit. El
reinterpreteaz elemente din trecutul religios al lui Ezechia, reinterpreteaz
pustiirea rii de ctre asirian, invoc vinovia lui Ezechia, elemente din
profeiile lui Isaia i evidenele istorice. Totul este pus n joc pentru a arunca
descurajarea i groaza n popor i a-l face pe popor s renune la ncrederea n
Domnul. Partea dificil este c Rabache folosete multe informaii adevrate.
Asirianul pustiise toate celelalte ceti, Ezechia pctuise iar Asirianul fusese
trimis de Domnul pentru a-l pedepsi. Ce speran mai putea avea Ezechia acum
cnd gusta din pedeapsa bine meritat pentru pcatul Su? Glasul lui Rabache i
gsete corespondena n vocea autoculpabilizrii i disperrii dup ce are o
cdere: ai czut din nou! Domnul te-a lepdat! El este mnios, ce rost mai are se
te ntorci i s strigi ctre El? Oricum nu te mai ascult cci te-ai afundat prea
mult.
Discursul lui Rabache anticipeaz i discursul anticristic al prorocului mincinos
care va fi rostit mpotriva credinei n Hristos ctre Biseric, i apoi, posibil, i
ctre rmia lui Israel care n cele din urm se va ntoarce la Hristos.
Prezentarea acestui discurs de trei ori n Biblie ne atrage atenia asupra unui atac
23
teribil pe care cel ru l revars peste cei credincioi. Domnul vrea s ne fac
cunoscut c suntem vulnerabili n faa unui asemenea discurs dar i s ne reveleze
strategia celui ru de descurajare. Atunci cnd cunoti acest atac, l vei recunoate
n viaa ta, l vei deosebi ca venind de la cel ru i fiind mincinos. Dei conine
mult adevr (gravitatea pcatului tu, dreptatea lui Dumnezeu, bine meritata
pedeaps a celui pctos), discursul omite cu desvrire s nale dragostea
etern a unui Dumnezeu al harului care de-abia ateapt, care tnjete s se
milostiveasc de cel czut. Domnul nu poate fi niciodat n spatele glasului lui
Rabache. Acesta pur i simplu nu l reprezint pe un Dumnezeu al milei care nu
obosete iertnd.
Cap.37 Izbvirea ndurrii lui Dumnezeu
n acest capitol se mplinesc toate profeiile din cap.1-35 cu privire la pocina
rmiei i izbvirea ei miraculoas din minile unui vrjma mai puternic care
este topit de mnia lui Dumnezeu (este vorba de prima faz a mplinirii acestor
profeii, a doua faz avnd n vedere pocina rmiei lui Israel la finalul
istoriei). Ezechia ndrznete s strige ctre Domnul. La nceput mai timid, dar
Domnul i rspunde IMEDIAT dovedind c ce a profeit Isaia despre ndurarea Sa
fr margini este adevrat. Ezechia capt curaj i apoi strig el direct ctre
Domnul, cu putere i ndrzneal. Domnul i rspunde i de data aceasta i i d
una din cele mai glorioase izbviri din istoria poporului evreu, izbvire care
anticipeaz gloria celei de-a doua veniri a Domnului! Dei Ezechia pctuise,
Domnul i rspunde cu rapiditate i generozitate. Ezechia face un pas spre
Domnul i Domnul l i ia n brae i apoi i ofer nu o mntuire second-hand, ci o
mntuire plin de slav! Acesta este Dumnezeul nostru. Nu cel nfiat de glasul
lui Rabache, ci un Domn bogat n ndurare, care iart frdelegea i iubete s
mntuiasc i nu s nimiceasc! Capitolul 37 adun toat frumuseea ndurrii lui
Dumnezeu anunat de profeiile din Isaia 1-35 i devine principala resurs pentru
a birui atacurile de tip Rabache!
Repetarea acestei izbviri de trei ori n Vechiul Testament cred c este justificat
de urmtoarele trei elemente:
Ne descoper resursa de care avem nevoi s nvingem atacul lui Rabache, atac la
care sunt extrem de vulnerabili
Ne descoper resursa de care vom avea probabil nevoie pentru a nvinge n
ultimul atac orchestrat de anticrist nsui
Creioneaz tiparul pocinei rmiei lui Israel i revenirii Domnului n glorie.
24
ii) 38-39 Vindecarea i fudulia lui Ezechia, i prevestirea robiei babiloniene
Domnul repet n Vechiul Testament nu doar istoria pocinei i izbvirii lui
Ezechia, ci i istoria vindecrii i apoi a fuduliei lui Ezechia. n cartea Isaia cap.39
are o importan aparte deoarece prevestete robia babilonian i ofer sens
cap.40-66 care anun ntoarcerea din robie. S nu uitm c aceste capitole au fost
scrise cu mult timp nainte de ntoarcerea din robie. Prevestirea ntoarcerii din
robie trebuie precedat de prevestirea ducerii n robie, deci de cap.39. Dar Isaia nu
insereaz doar cap.39 ci i cap.38. El vrea nu doar s prevesteasc robia
babilonian, dar i s ne nvee ceva despre inima lui Ezechia i inima lui
Dumnezeu. n cap. 38 redescoperim inima plin de ndurare a Domnului. Domnul
a hotrt ca Ezechia sa i sfreasc a sa cltorie pe pmnt, dar n urma
rugciunii lui Ezechia, Domnul este gata s se rzgndeasc i s i mai dea lui
Ezechia 15 ani de trit. Boala sa este de fapt i o pregtire pentru atacul mndriei
ce va urma n cap.39. n contrast cu inima minunat a lui Dumnezeu este
radiografiat inima nespus de neltoare a lui Ezechia: n cap.39 el ncalc toate
cele 3 promisiuni pe care le-a fcut Domnului n cap.38 n urma vindecrii sale: a
umbla smerit, a luda mereu Numele Domnului, a fi preocupat i de generaiile
viitoare. i este vorba doar de cteva sptmni sau luni. Inima nu este
vulnerabil doar n vremuri de presiuni, dar i n vremuri de pace i succes. Inima
care a biruit teroarea lui Rabache cedeaz n faa laudelor i seduciei
Babilonului. Inima lui Ezechia este deci radiografiat ntre presiunea Asiriei i
seducia alianei cu Egiptul, ntre groaza lui Rabache i seducia laudelor lui
Melodac-Baladan. Profetul vrea s nelegem atacurile asupra inimii lui Ezechia,
tendinele acesteia, dar i resursele necesare pentru a birui ispitele. Din acest
context al btliei pentru inima lui Ezechia se gliseaz spre contextul ieirii din
robia babilonian care este de fapt un context al btliei pentru inima poporului.
Btlia este similar cu cea pentru inima lui Ezechia. Inima poporului este afl n
aceeai btlie: pe de o parte se confrunt cu glasul lui Rabache: nvinovire,
dezndejde, lipsa de speran, credina fals c Domnul i-a uitat i i-a abandonat,
iar pe de alt parte seducia exercitat de idolii i cultura Babilonului, de ispita
compromisului de a se lsa asimilai de cultura Babilonului i de a face o carier
strlucitoare n Babilon. Deci glisarea de la criza lui Ezechia i btliile din jurul
inimii lui Ezechia spre criza babilonian i btliile asupra inimii poporului din
robie nu este ntmpltoare. Contextul este similar, iar demonii aceiai. Domnul
continu s ofere NOI resurse pentru a birui aceti demoni. De data aceasta ns
CRIZA este mai mare, este de fapt MAXIM, este cea mai adnc groap a lui
Israel cunoscut de acesta n tot Vechiul Legmnt.
5. 40-48 Mntuirea din robie o aduce Domnul i nu IDOLII, i o aduce n ciuda
vinoviei lui Israel
25
Seciunea 40-66 zugrvete tabloul rscumprrii din robia babilonian. Rscumprarea
este construit pe tiparul rscumprrii din Egipt i urmeaz urmtorii trei pai:
Rscumprarea din Egipt Rscumprarea din Babilon
1. Domnul este mai mare dect zeii
Egiptului, El aduce mntuirea!
1. Domnul este mai mare dect zeii
Babilonului, doar El aduce
izbvirea! (cap.40-48)
2. Ieirea din robie se face n baza
jertfei Mielului Pascal
2. Ieirea din robie se face n baza
Jertfei Robului Domnului
(cap.49-54)
3. Beneficiaz de mntuire doar cei
care rspund cu credin chemrii
lui Dumnezeu
3. Mntuirea este oferit tuturor
Neamurilor, dar beneficiaz doar
cei care se pociesc cu adevrat.
(cap.55-63a)
Deci n cap.40-48 descoperim un asalt mpotriva zeilor Babilonului. Domnul vrea ca
poporul Su s tie c izbvirea a venit din partea LUI i nu din partea lui Cir sau a idolilor
Babilonului. Preoii Babilonului au interpretat cucerirea Babilonului de ctre Cir ca o pedeaps a
lui Marduh ctre Belaar care l-ar fi suprat pe Marduh prin diverse acte. Cir nsui a avut
respect fa de Marduh. Deci mntuirea Domnului putea fi confiscat n minile evreilor de ctre
idolii Babilonului. Domnul vrea s cunoasc ns cu claritate c mntuirea vine DOAR din
partea LUI. Metoda folosit de El mpotriva idolilor nu mai este de data aceasta o serie de urgii,
ci un ir de PROFEII care se vor mplini cu exactitate n istorie. Argumentul invocat aproape n
fiecare din aceste 9 capitole este: Doar Eu, Domnul, am profeit cu EXACTITATE i de mult
timp, eliberarea din robia babilonian. i ntr-adevr, izbvirea a fost profeit cu foarte multe
detalii: anunarea nlrii Babilonului i ducerii evreilor n robie, a cderii Babilonului ntr-o
singur zi, a nlrii lui CIR n istorie, a edictului acestuia pentru repatrierea evreilor, a
cuceririlor acestuia dup darea edictului! mplinirea acestor profeii care preau absurde la
vremea cnd au fost rostite dovedete puterea i supremaia lui Yahwe!
Cap.40-48 mai includ dou teme: tema ndurrii lui Dumnezeu i tema pcatului
poporului. Domnul n primul rnd mngie inima unui popor dezndjduit i smerit de aspra
pedeaps a Domnului. Domnul mbie inima poporului cu cele mai frumoase promisiuni din
Vechiul Testament. Aceste promisiuni au fost fcute unui popor aflat n cea mai adnc groap
din istoria sa. Poporul trebuie s nving seducia idolilor Babilonului dar i glasul lui Rabache.
Din groapa dezndejdii i autonvinovirii, ei trebuie s ndjduiasc c Domnul nu i-a uitat i
este GATA s i izbveasc, exact cum l-a izbvit i pe Ezechia! Pentru a scoate inima poporului
din lanurile dezndejdii Domnul i mbie cu cele mai frumoase promisiuni, garanii i declaraii
de dragoste! Domnul tie s mngie pe cel cu inima zdrobit, i aceasta putem nva i noi din
aceast seciune. Domnul le vorbete despre problema pcatului ncetul cu ncetul, dar mai nti
i asigur de dragostea Sa i ndurarea Sa fr margini. El este un chirurg desvrit care se
apropie de ran cu cea mai mare delicatee. El nu stinge mucul care fumeg i nici nu rupe trestia
26
frnt. El nu zdrobete cu adevrul pe cel mpovrat de pcate. El aduce speran n cel mai dens
ntuneric. El este un Mntuitor desvrit.
Dar n acelai timp, El abordeaz i problema pcatului i a vinoviei lui Israel. Israel
trebuia s tie c adevrata cauz a robiei era propriul pcat, pcat mare i foarte grav naintea
Domnului, dar pentru care era iertare. Domnul nu minimalizeaz problema pcatului pentru a
proteja inima dezndjduit a poporului, dar o abordeaz la momentul potrivit i cu cuvintele
potrivite. El o abordeaz dup ce a asigurat poporul de dragostea Sa i de promisiunea izbvirii,
i apoi dup evidenierea pcatului aduce imediat promisiunea iertrii desvrite! Abordarea
problemei pcatului era esenial. Cunoaterea dragostei lui Dumnezeu se putea face dac se
nelegea i lipsa meritelor lui Israel. Mntuirea putea fi confiscat de idoli, dar i de neprihnirea
personal a lui Israel. Domnul vrea ca Israel s cunoasc c nici idolii, dar nici neprihnirea
personal a lui Israel nu sunt sursa mnuirii. n ciuda multelor sale pcate, Domnul a mntuit pe
Israel nu din pricina buntii lui Israel, ci din pricina ndurrilor Sale fr margini. Aceasta este
adevrata Evanghelie. Dar nu doar att. Urmtoarea seciune ne va descoperi i preul pltit de
Domnul pentru a asigura iertare, i anume jertfirea Robului Domnului. nainte de aceasta s ne
aducem aminte de temele cap. 40-49.
Cap.40 Yahwe este Stpnul Creaiei i nu poate fi comparat cu idolii deeri. El i
folosete puterea pentru a ntri inima celui care se ncrede n El.
Cap.41 Yahwe este Stpnul istoriei, Cel care l ridic pe Nebucadnear i pe Cir n
istorie i mplinete ce a promis Robului Su Israel, pe care nu l uit, nici nu l leapd.
Idolii n schimb sunt o scrb care nu pot face nici bine, nici ru.
Cap. 42 Dac Yahwe este Stpnul Creaiei i Stpnul istoriei de ce a ajuns poporul
Su n robie, i de ce ntrzie mntuirea Lui? Poporul Su a ajuns n robie din pricina
pcatului, iar primul pas este eliberarea poporului din temnia ntunecat a pcatului. De
aceea Yahwe este i Domnul Luminii care l trimite pe robul Su s fie Lumina lumii.
El aduce lumina n mintea orbit de pcat a poporului Su pentru ca acesta s poat fi
izbvit i o aduce ntr-un mod n care s nu sting mucul care fumeg, nici s zdrobeasc
trestia frnt, s nu aduc distrugerea celui pctos, ci s aduc reabilitare, mntuire i
bucurie n inima acestuia. Dar cei ce rmn orbi i se nchin idolilor vor fi acoperii de
ruine.
Cap.43 Am neles c ceea ce l mpiedic pe Stpnul Creaiei i Stpnul istoriei s
aduc mntuirea este pcatul poporului. Primul pas este ca poporul orbit de pcat s
primeasc Lumina care s l conduc la pocin i s l fac s strige ctre Domnul. Dar
mai urmeaz i un al doilea pas: iertarea pcatului. De aceea Yahwe este i
Rscumprtorul lui Israel. El mplinete ce a promis i elibereaz pe Israel din robie
pentru c l iubete pe Israel i acestea are pre n ochii Lui i pentru c vrea s i nale
Numele peste toate popoarele. Dar mntuirea este un har nemeritat. Domnul nu l iubete
pe Israel din pricina meritelor sale, cci acest a reuit s l oboseasc pe Cel Atotputernic
cu pcatele Sale. Pentru a putea rscumpra pe Israel, Domnul trebuie s i tearg mai
nti frdelegile, i o face nu din pricina meritelor lui Israel, ci din pricina ndurrilor
Sale fr margini.
27
Cap.44 Rscumprtorul lui Israel nu poate fi comparat cu idolii deeri. Aceste
capitol este de fapt o continuare a cap.43. Yahwe este prezentat tot ca i Rscumprtorul
lui Israel, Cel care i terge frdelegile. Acum ns Acest minunat Rscumprtor este
pus n opoziie cu idolii de piatr. Rscumprtorul lui Israel revars Duhul Sfnt peste
poporul Lui, i iart frdelegea i l ridic pe Cir n istorie pentru a-l elibera din robie.
Mntuirea este deopotriv spiritual i fizic, istoric. Idolii ns nu sunt nimic, sunt
fcui de oameni, i nu pot mntui pe nimeni.
Cap.45 Yahwe este Cel care l ridic pe Cir n istorie. Mntuirea vine printr-un vas
ales. Domnul alege s mntuiasc lucrnd prin oameni, lucrnd prin Cir, robul Lui.
Domnul l nal pe Cir de dragul lui, de dragul lui Israel i de dragul celorlalte Neamuri.
n faa mpliniri unei profeii att de precise, toi vor putea recunoate c Domnul este
singurul Mntuitor, iar idolii sunt o deertciune.
Cap.46 Yahwe este Cel care sprijinete pe Israel i Cel care doboar pe Bel i pe
Nebo care sunt sprijinii de popor.
Cap.47 Yahwe este Cel care doboar prin Cir ntr-o singur zi mreul Babilon
Cap.48 Yahwe a profeit mai dinainte ieirea din robie pentru ca poporul s tie c
nu idolii si au adus izbvirea, ci Domnul, iar motivul izbvirii nu a fost
neprihnirea lor, ci ndurrile fr margini ale lui Yahwe. Idolul cel mai periculos
rmne neprihnirea personal i mndria ascuns a inimii.
49-54 Mntuirea din robie se realizeaz prin suferinele Robului Domnului
Robul Domnului este introdus din cap.42. Dar de-abia n aceast seciune se detaliaz
rolul Su n procesul mntuirii. Seciunea cunoate cea mai mare densitate n ce privete
profeiile mesianice. Nicieri n Vechiul Testament nu gsim o seciune dintr-o carte cu
aa de multe i clare profeii despre lucrarea lui Mesia, despre suferinele sale i slava de
care aveau s fie urmate.
Observm c n subseciunea 49-54 este o alternan ntre lucrarea Robului Domnului i
mntuirea lui Israel:
i) Isaia 49
1-7 Lucrarea Robului Domnului
8-26 Mntuirea lui Israel
ii) Isaia 50:1-52:12
50:1-11 Lucrarea Robului Domnului
51:1-52:12 Mntuirea lui Israel
iii) Isaia 52:13-54:23
28
52:13-53:12 Lucrarea Robului Domnului
54:1-17 Mntuirea lui Israel
Structura acestei subseciuni evideniaz ct se poate de clar c mntuirea lui Israel este
operat de lucrarea Robului Domnului. Iar lucrarea Robului Domnului presupune suferin.
Observm o progresie att n descrierea lucrrii Robului Domnului ct i n creionarea
suferinelor Sale.
Profetul ne spune mai nti c Mesia va suferi i va fi dispreuit de popor (Is.49). Apoi, detaliaz
suferinele i ocrile din partea oamenilor (Is.50). n Isaia 53 profetul zugrvete i mai clar
dispreul din partea oamenilor, dar introduce i tema morii lui Mesia i a purtrii pcatelor
oamenilor. Detalierea lucrrii lui Mesia nseamn n primul rnd detalierea suferinelor Sale.
Profetul nu uit s menioneze i reacia omenirii fa de Evanghelia lui Mesia: respins de
Israel, primit de Neamuri i apoi n sfrit primit i de Israel. Suferinele lui Mesia i
calendarul din planul lui Dumnezeu este zugrvit ct se poate de direct, clar i explicit. Poporul
evreu nu a avut nici o scuz pentru c a ateptat doar un Salvator de robia roman i pentru c a
gsit o pricin de poticnire n suferinele lui Isus. Mesia trebuie s mplineasc nu ateptrile
poporului ci ce era scris, deci trebuia s sufere.
Dei este menionat i mntuirea neamurilor, profetul detaliaz mntuirea lui Israel. i
observm c nu doar lucrarea Robului Domnului este detaliat dar i mntuirea lui Israel
generat de aceasta. i observm o paralel superb ntre lucrarea Robului Domnului i
mntuirea lui Israel. Observm c n fiecare din cele trei subseciuni (i,ii,iii) mntuirea lui Israel
este descris n lumina lucrrii Robului Domnului din acea subseciune. Poporul Israel trece
printr-o cale asemntoare cu a Robului Domnului, i poate gsi mbrbtare n exemplul
Robului Domnului. S analizm cu atenie urmtorul tabel:
Subseciunea Robul Domnului Poporul Israel
i) 49:1-26
Problema comun:
confruntarea cu
dezamgirea i
disperarea
Se confrunt cu dezamgirea n
urma suferinei, dar este
reabilitat de Domnul i aezat ca
i Lumin a Neamurilor:
i Eu m gndeam: Degeaba am
Israel se confrunt cu dezamgirea i
disperarea dar Domnul l va
reabilita: i va da muli fiii i
Neamurile l vor sluji:
Sionul zicea: M-a prsit Domnul i
Mesia jertfa
Pentru pcat
(Is.53)
Mesia respins
de oameni (Is.50)
Mesia va suferi
(Is.49)
29
muncit, n zadar Mi-am istovit
puterea.
De aceea te pun s fii Lumina
neamurilor.
m-a uitat Domnul.
Fiii ti vin! Neamurile vor aduce
napoi pe fii ti.
ii) 50:1-52:12
Problema comun:
Ocara din partea
oamenilor.
Se confrunt cu ocara din partea
oamenilor dar se ncrede n
Domnul i este reabilitat nu
neaprat n aceast via, ci
dincolo, n momentul judecii.
Mi-am dat spatele naintea celor
ce M loveau
Nu Mi-am ascuns faa de ocri
i de scuipri
Domnul Dumnezeu m ajut:
cine M va osndi? ntr-adevr
se prefac cu toii n zdrene ca o
hain: molia i va mnca.
Se confrunt cu ocara vrjmailor,
trebuie s se ncread n Domnul i
va fi reabilitat nu neaprat n aceast
via ci DINCOLO, n momentul
restaurrii printr-o mntuire venic
adus de Domnul ntr-un pmnt i
cer nou.
Asupritorii ti care i ziceau:
ndoaie-te ca s trecem peste tine! i
fceai atunci spinarea ca un pmnt
i ca o uli pentru trectori.
Nu te teme de ocara oamenilor i nu
tremura de ocrile lor.
Cci i va mnca molia ca pe o
hain i-i va roade viermele cum
roade lna.
Cci cerurile vor pieri ca un fum,
pmntul se va preface n zdrene ca
o hain.
iii) 52:13-54:17
Problema comun:
mnia lui
Dumnezeu din
pricina pcatului
Robul Domnului este strivit de
mnia Domnului din pricina
pcatelor poporului, dar este
nviat i reprimit napoi cu mare
bucurie.
Poporul este prsit ntr-o izbucnire
de mnie din partea Domnului din
pricina pcatelor lui dar este reprimit
napoi cu mare dragoste.
Profetul realizeaz o paralel clar ntre Robul Domnului i poporul aflat n robie. Am
menionat deja c nu este la ntmplare c Mesia este numit n aceast seciune: Robul. Evreii
robi puteau astfel s se identifice mai uor cu suferinele lui Mesia. Iat o alt explicaie pentru a
rspunde la ntrebarea: de ce profeiile despre Robul Domnului sunt mpletite cu profeiile despre
eliberarea din robie. Domnul le arat c traseul Robului Domnului este asemntor cu traseul
30
evreilor din robie. Evreii din robie puteau gsi o mare mngiere i mbrbtare prin faptul c
Mesia avea s treac prin aceleai suferine ca i ei. Ba chiar avea s treac prin suferine mai
mari, i ca Unul nevinovat, care sufer pentru pcatele altora.
Poporul este de fapt mntuit de Robul Domnului i este chemat s peasc pe urmele
Robului Domnului. Robul Domnului opereaz att mntuirea obiectiv ct i cea subiectiv a
poporului. Pe de o parte, jertfa Lui soluioneaz problema pcatului i topete mnia lui
Dumnezeu, iar pe de alt parte modelul Robului Domnului i ajut pe cei din popor s triasc
prin credin i s accepte suferina n ndejdea proslvirii viitoare.
Observ c cele trei subseciuni de mai sus sunt construite n lan i fiecare anun tema
urmtoarei subseciuni.
i) Is.49:1-26
Prin exemplul Robului Domnului este soluionat problema disperrii i
dezamgirii, dar apare o nou problem: ura asupritorilor i a vrjmailor:
o Se poate lua prada celui puternic? i poate s scape cel prins din
prinsoare? (Is.49:24)
ii) Is.50:1-52:15
Prin exemplul Robului Domnului este soluionat problema confruntrii cu
ocara i puterea oamenilor, asupritorilor, dar este introdus o nou problema:
cea a dreptii i mniei lui Dumnezeu:
o Scoal-te, Ierusalime, care ai but din mna Domnului potirul
mniei Lui, ai sorbit pn n fund potirul ameelii! (Is.51:17)
iii) Is.52:13-54:17
Jertfa Robului Domnului soluioneaz problema pcatului i astfel face
posibil topirea mniei lui Dumnezeu i reprimirea poporului n relaie cu
mare bucurie i mare dragoste.
Iat cele trei obstacole n calea suferinei:
1. Pcatul nostru i mnia lui Dumnezeu
2. Disperarea i dezamgirea adus de o suferin prelungit
3. Frica de ocara i ameninrile oamenilor
31
Robul Domnului spulber toate aceste trei obstacole prin jertfa i exemplul Lui! Slvit s
fie El! Pentru a evidenia paralela dintre Robul Domnului i robii din Babilon, Mesia este numit
la nceputul seciunii astfel:
Israele, Tu eti Robul Meu n care M voi slvi.(49:3)
Att Mesia ct i Israel sunt chemai la slav. Dar i pentru Mesia i pentru poporul Lui
drumul este cel al durerii i lepdrii de sine. Nu doar Mesia, ci i poporul Lui trebuie s
peasc pe drumul suferinei dup voia lui Dumnezeu. Pentru poporul Lui resursa este nsui
Robul Domnului. n mod logic, ne ateptm c i pentru Biserica drumul s fie acelai. Spuneam
c promisiunile dedicate lui Israel sunt valabile i pentru Biseric. Deci Biserica este chemat la
aceeai slav. Deci Biserica este chemat la acelai drum! Devenind poporul Lui, Biserica este
chemat ca Israelul de alt dat la slav pe drumul lepdrii de sine. Astfel, nu este de mirare c
Isus i-a anunat pe ucenicii Lui c vor suferi mult din pricina Numelui Lui. Isus a respectat
ntocmai strategia anunat de Vechiul Testament pentru Mesia i pentru poporul Lui. De aceea
pentru Biseric o resurs este s priveasc int la Robul Domnului. Autorii nou testamentari au