Post on 23-Jan-2020
transcript
GHEORGHE MUSAT
De-ole muzicienilorgi nu numoi...
Editia a treia revizuitd giimbogititi
Coperta gi ilustraliile de Virgil Tomule!
Ecou Transilvan
2016
,,V-ati uitat bagheta !".,... ...............131
,,Mi voi int6lni cu autorii!"....... .....".'..L32
$apte,,scurte" cu Elenescu '..."'....".'..132,,Pot... 5i in Franta 1"... ............134
,,Vorbe" de-ale lui Elenescu .'..'...'....'..135
Relatate de llie Voicu, fost prim-trompetist inOrchestra Simfonicd Radio - Bucure5ti ..'.'.'...'....'136
De-ale lui Elenescu ".......139int6mplsri cu Maestrul E. Elenescu in alte ora5e '......"'.'.'..."'.'."140,,Pasdrea nu cade din cuib!" '.....'.'.......140
,,Ce bine c6 pute!i face doui lucruri deodat5"..'.'.'.'.....'.'........'.'..140
,,Aga dirijor n-au avut, nu au 5i nici nu vor sd aibi" ..'.""'."...."".'t42,,Vrea s5-gi bati joc de mine?" "..'.....'.t43,,Egti tot cu autoservirea!".............. ".'."".........'.'...'t44
,,Pianul are...!".......... '.'.'.t45,,Eu am fost la ugi!". ..-.-..147
MAESTRULUI TUDOR JARDA ........""."152invdlali s5 citili .".......'..'.153
,,Md duc 1a... ,,Policlinici!" ............. ".'.153,,Vreun amir6t de ,,doctorat" nu este aici?" '.......".....'..'.'.'......"^'155,,Te agtept la toamni" .'.".....'.'.'......'..'155
,,Eu sunt profesionist1".................... ...'...'."........'.'...155
,,Ceferigtii" Conservatorului ................ ..'......'...'.......156
,,Dacd nu beau un pahar, nici nu v5d notele..'" .'-..'.t57
invdiati lmnul Nalionall ................ .'....158
Un corepeta5!.................... '..'..'.........'.160
,,Eu, de-amu', nu-!i voi mai aduce nimicl" .....'.'."....161-
C6t e Ardealul de mare! ..'.'..'......'.'..'..161
Campionul mincinogilor '.........'."'....."162,,Tu stii numai si compuil"...... ....'.'....'162
,,E. Jarda! E Jarda!""..... "...'....'...'........'163,,Scoateli cdinele ila afaril".... ...."".'..153
Cu Tudor Jarda ."......... ......'.............'.,..164
Terasele Muregului..... '.....'.".'.'...........165
,,Raport" """"""""""""22O,,Raport" dupS un turneu in Germania' ".""""""""'224Translatorul! ...'.""'""""'23LCe n-a vdzut Parisul!......... ."""""""""231,,El are grijb de mine 5i nu eu de el!".'.'......".'. """"'234Bucuria se vedea pe fata luil ..'...".'.".. .""""""""""237Au adus $i un tractoraSl .......'."."... ""'239,,Mai aduceli gi blonzil" ',','',..'..'240D|VERSE irurAVpLAnt ""-242Turndtorul! -..".'."".""""242Grijd 1a... protezS!....... .....".."..".""""'244Pricope s-a ,,sbercit" ! ""'246,,Mdi, ce figuri eSti!" """246,,Eu eram, mbi!"............ ..""""""""""'247,,Restul vi-l cdnt m6ine!" """"""""""'249Stinge-o, Doamne! .""""250Dirijor... firi orchestrd................." ""'252lncident neatteptat... ""'254SCURTA ISTORIE A OPEREI ROMANE DIN CLUJ ..,..".255
DtN OPERA ADUNATE..... ....'.""'."."-..'257
$i bariton $i... tenor..... .'.'.'."'.""""""'257,,Vezi, dac| am insistat?!" .........'.'....'. .."'...'.""""""258O stea - Ana Rozsa-Vasiliu ............'. .....'.......".""""'260
Suspendat pentru o luni de zile..'.."'.....'. """"""""263,,Conteaz5 numai jocul de scen6!" """264,,A fost ceva intre noi?" ........'.'. """""'264,,De m6ine intru pe u5a din fa!5... ca spectatorl" ...'.'.".".'."""""265Mai bine unul singur! ""'265Nu este scris in partiturS!..... """""""'266Partidul e in toate """""266,,Fra!ilor, am orbit!" """'268De vini e... c6inelel """"268Ldsa{i copiii si vinS la mine!.'.'.... """"269Un caz mai rar """"""""270Si te uili in partiturb p6ni la sf6r5itl.........' """""""27O,,Pune-i pe toti si cdnte!".... """"""""271,,Asta-i nevasti-mea !" ............'.'.'. """'272,,Aga m-am siturat de muzica asta...!".'.'.... """'t""'274,,Maestre! Mie mi-a!i dat intrarea?" '...'.".......'... ""'274
O farsd a lui Liviu Pop.............. '.......'...308
,,invilalisd numirali!".................... .'."....'...'.......'.'.309
,,Luafi-i trompeta de la gur5!" '......'.'...310
,,V-a!i pierdut o pern6!" '.'.'...'.'....."....310,,fi-am ficut figura!" ................... .'..'.'.311
,,Eu sunt tovarEgul Kiraly" .......... "....."311,,Mi-au pldcut mult!" '.'.-.312,,N-am noroc...5la!"............. ............."31-4
,,Nici mdcar o bere!"........ .....'.'....'.'.'...31-4
Meciegal ."......'.."."...'..'314
,,Fericit de cunogtinli!".................. ....'315
,,Acolo..., directorul este normal!" '..'.'316Ce igi mai amintesc muzicienii clujeni din
turneele prin !a16, in era comunisti....'."'...... .."-3I7,,Recitalul" din Gdrbiu... '..'.'..."....'..'..-.3t7Giovanni Pojar-otti ....."..318
,,Poftili plicul!"......... ..'.'..319
Harpa salvatoare............... ..."'...'...."..319
,,Vom fi colegi din toamnS!"..... ........'.'320
Momentul perucilor vese|e.......... '....'.32!,,<Acelagi> poveste mereul" ......"'......321
,,Nu fi necbjit, o mere astal" .......... .....322
,,Auzi, mii copile, Sla-i basl" .'...'...'..."322
,,Unde-i spitalul de bolunzi?" .".'...'.".323
,,Mi s-a rupt coarda de...tenorl" ..'....'.323
,,Au inceput fSrd mine!" '...'.'...'..".....'.325,,Mama lucreazi la Alimentara $i tata la Aprozar!"".'. '.'.'.'.....'.."'326Cum se poate speria publicull ........"'..328
,,Scoald-md de aicil" ..."'.330
,,E greu pe cataligel" .'....330
,,Pune-le la loc, cd-i mai bine cu elel" ..."........."......331
,,Nu pe mine, mii idio!ilor!"..... .....'.'..'331
,,Mi pui in plini scend cu fundul in susl" '.'.'.'.........'332De-ale lui Migu... ....'.....'.334
,,Sug orice...numai s5-mi treacSl" ""...'......'.'. "......'336,,Ce bani, m5?" ............ ..".'.'....'."'......'338Dialectul ,,mo1dovinesc"................. ....'338
Daci trena era mai mare............. '.....'.339Ce face biutura !....... ..'."340
,,A fost curentul prea marel" .............340TURNEELE DE ALTADATA ....................342,,Dar tobS putem sd ducem?" .............344Aida la,,concuren!5 cu muzica ugoari a unui local...,, ..................344,,Cum, au plecat firi mine?"......... ......345Lucru romdnesc................. ..................340DE-ALE D|R|JOR|LOR. ......347(Culese de violonistul loan Morna
de la Filarmonica "Moldova" din lagi) ..................347(Culese de violonistul Robert Tru!
de la Filarmonica de Stat,,Transilvania,, din Cluj-Napoca) ........34gEPIGRAME DESPRE MUZICIENI SCRISE DE TENORUL
STEFAN POPESCU DE LA OPERA ROMANA DtN CLUJ ................349La premiera operei "Poesis"(Geniu pustiu) de
Gheorghe Dumitrescu publicul a fost foarte pulin....................349Unei familii de muzicieni .....................349La premiera de Bal mascat, Tom gi Samuel
aveau taliifoarte diferite................... ...................350Unuia din Oper51......... ........................350Unui violonist din Orchestra Operei Romdne ..........350Unui tenor care,,a chixat"
chiar tn finalul operei Bal mascat .........................352De-ale dirijorilor... ............ ...................352La spectacolul de Vdduva veseld a fost o veselie generald... ".......352Unui amic mare pescar .......................352Unui rec|amagiu............... ...................353Unor bdrfitori................... .................,.353Situaliei actuale din Rom6nia .............353Unei tinere dirijoare - Adriana 1askai........... ...........354Balerinului Alexandru 1orga............. .........................354scuRT tsToRtc AL TEATRULUT NAT|ONAL DtN CLUJ ....................355,,Dromaderilorl legiti din clas6!" .........35G,,legi afard din cugcSl" .........................35g,,Vin de la Ea1".......... ......36 j.Nu vi jucali cu... figuran1ii1.................. ....................361Culturalizarea satelor!..... ....................362ln vino veritas.."....... .......364MAESTRULUT tON tRtMESCU.................. ..................36s,,E prea subtirel" ...........3G5
,,Ceea ce vdd... md agiti foarte mu|t1".......... ..'.'..'.'366
Despre sdrbitorirea Centenarului maestrului lon lrimescu.""....'368Printre invitali ""'..-."."..37LUltima int6lnire cu maestrul lon lrimescu. ""'."..-.'..374Scrisoare de la profesorul Gheorghe Discilescu '.'.'376Scrisori de la scriitorul 5i eseistul Gheorghe Ciobanu ..'.'......'.'..'.'377Un lrimescu, mereu cu ,,Har, dar 5i cu ,,Haz" '..".',"'379
CEL MAI IUBIT MAESTRU
$i-a pus pentru eternitate amprenta asupra vielii muzicaleclujene, in dubla sa posturd de dirijor gi pedagog. Numele luiANTONIN CIOLAN (1883-1970) va rdm6ne mereu legat de
Filarrnonica din Cluj Napoca, atet prin calitatea sa de ,,fondator,, alacestei institutii, cit gi prin pasiunea cu care a modelat valorosulansamblu de muzicieni.
Format la lagi, la Dresda, la Berlin gi la Leipzig, elev deopotrivial lui Gavriil Musicescu gi al lui Eduard Caudella, dar qi al lui ArthurNikisch, Antonin Ciolan a fost ,,pirintele spiritual" al unei pleiade
de slujitori ai baghetei: Sergiu Celibidache, Remus Tzincoca,
Emanuel Elenescu, Carlo Felice Cillario, Anatol Chisadji, Dinu
Niculescu, Erich Bergel, Petre Sb6rcea, Emilsimon Sialtii.Maestrul Antonin Ciolan a fost asistentul lui Gavriil Musicescu
la Corul ,,Mitropolitan" din lagi. in ultimii ani de viald ai lui Gavriil
Musicescu, Corul ,,Mitropolitan" din lagi a fost invitat Ia Moscova gi
St. Petersburg. La Moscova a cdntat la Capela Sinodald, cu ocazia
concertului dat in Palatul Guvernatorului Moscovei - Marele Duce
Serghei Alexandrovici, la 21- iulie 1899, in onoarea M.S. Regele
Carol I al Romdniei, cu ocazia cdldtoriei Sale in Rusia, precum gi inCatedrala Kremlinului ,,Adormirea Maicii Domnului", in prezenla
larului Nicolae al ll-lea gi a familiei imperiale, la L6 august 1898. Au
dirijat atdt Gavriil Musicescu, c6t gi Antonin Ciolan pdrli din
Cdntdrile Liturgice.
15
in septembrie !942, s-a inaugurat qi s-a sfinlit la Chigindu
,,Turnul Dezrobirii Basarabiei", in prezenla Regelui Mihai l, a
Maregalului lon Antonescu - venit de pe front -, a primului
Ministru Mihai Antonescu, a lui l.C. Brdtianu, luliu Maniu 5i a
inaltilor ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Romdne. Corurile reunite dinChiSindu, Bdl1i, Soroca, Hotin, Orhei, Cetatea Albd, lsmail au fostconduse de Antonin Ciolan care s-a deplasat in fiecare din orageleenumerate mai sus gi a fdcut repeti{ii. Repertoriul invdfat de aceste
coruri sub mdna maestrului Antonin Ciolan au fost tmnele SfinteiLiturghiide Gavriil Musicescu gialte lucrdri laice gi patriotice.
Printre corigtii de atunci s-au aflat gi soprana Maria Volo5escu,
mezosopranele Zenaida Paly, Elena Cernei gi baritonul Vasile
Bdrbieru. in 1945, Opera din Bucuregtl le-a angajat ca soliste, iar in1946 giVasile Birbieru a devenit solist al Operei Romdne din Cluj.
in urma acestei participeri la sirbitorirea din septembrie1942, de la Chigindu, gi dupd ce, in august !944, in Rom6nia se
instalase regimul comunist, maestrul Antonin Ciolan a fost arestatgiinchis pentru 11 luni la Bucuregti.
intre anii 1941- gi L943, maestrul Antonin Ciolan a fost gi
directorul Operei din Odessa. Apropierea frontului de granilele
romdnegti l-a determinat pe Antonin Ciolan sd revind in !ar5. La
Bucure5ti, rivalitatea dintre Gogu Georgescu gi Constantin Silvestri
era, pe atunci, la cote inalte. Nici maestrul Antonin Ciolan nu era
bine vdzut de Constantin Silvestri care a spus: ,,Ce cautd acestcriminal de rdzboi la pupitrul primei orchestre a Romdniei?". Aici,
se potrive$te sd spun ,,De-ale dirijorilor..."
t6
17
Antonin ciolan era cunoscut ra cruj incd din 1946, cu ocaziaprimelor concerte pe care Maestrul le-a dirijat in fruntea fosteiFilarmonici ,,Ardealul", ele fiind o adevdratd revela!ie pentrupublicul clujean. Din acest motiv, nunlirea lui Antonin ciolan caprim-dirijor al operei Maghiare de Stot din cluj Napoca gi caprofesor la conservatorul de Muzic6 a fost primitd cu deosebitdbucurie de cdtre cercurile muzicale gi de publicul clujean,deopotrivd.
Odatd cu anul j,gfig, c6nd Filarmonica ,,Ardealul,, sedesfiin[eazd, activitatea muzicald simfonicd va fi continuati decdtre orchestrele operelor romdnd gi moghiard, al cdror atentindrumdtor a fost tot Antonin Ciolan.
un aport deosebit de important in conturarea viitoareigeneratii de muzicieni clujeni I-a adus Antonin ciolan in cadrulclaselor de dirijat gi orchestrd, care s-au transformat in scurt timpintr-o pepinierd din care s-au ridicat muzicieni de valoare.
Proveniti cu totii din aceeagi gcoali - conservatorul de Muzici,,Gh. Dima" - tinerii absolvenli aduc un bogat bagaj de bunedeprinderi orchestrale, insugite incd din anii de lucru in orchestrade studenti a Conservatorului.
in 1955, acegti tineri, impreund cu un grup de instrumentigtidin orchestra operei Romdne, au pus bazele orchestrei Filormoniciidin cluj. Piatra de temelie a fost pusd, insd, de Antonin ciolan inprivinta stilului 5i calitilii interpretative.
Memoria acestui mare dirijor gi profesor se cuvine a fi pdstratdvie, cu deosebire la cluj Napoca, oragul senectulii Maestrului, cdciaici se perpetueazd opera de o viafd, spiritul gi crezul siu artistic gi
moral.
L-am cunoscut pe maestrul Antonin ciolan in primdvara anului
18
1"955, cdnd a revenit de la Cluj la lagi ca sd dirijeze Orchestra
Filarmonicii ,,Moldova". S-a cdntat o lucrare pentru care era nevoie
de patru trompete, iar Filarmonica nu avea decdt trei. in vremea
respectivd, la lagi nu era Conservator, aga cd au apelat la mine,
care eram elev in clasa a Xll-a la Liceul de Muzici, gi m-au chemat
ca ,,supliment". La una din repetilii, in pauz5, maestrul Antonin
Ciolan m-a chemat la el gi m-a intrebat in ce clasi sunt gi unde voi
da la Conservator. Cei mai multi dintre absolven{ii Liceului de
Muzicd din lagi se duceau la Bucuregti 5i aceeagi intenlie o aveam gi
eu, numai cd maestrul m-a sfdtuit sd-mi continui studiile muzicale
la Cluj.
Acest lucru l-am ficut in vara anului 1955. Numai ci trompeta
cu care am cdntat la la5i a fost a Licelui de Muzicd gi a trebuit sd o
dau inapoi la absolvire. M-am dus la Cluj in speranta cd voi primi o
trompeti de la Conservator 5i sd md pot prezenta la examenul de
admitere. Adevdrul este cd proveneam dintr-o familie numeroasi,
cu gase copii, iar pdrinlii mei n-au avut posibilitatea s6-mi cumpere
o trompetS. Nu pot sd uit cum am plecat din Fdlticeni cu o valizd
din lemn fdcutd de tatdl meu gi cum, singur, am ajuns la Cluj, intr-o
noapte de vard... Nu cunogteam oragul gi, cu toate explicatiile
primite cum sd ajung la Consevator, am nimerit in... parcul
oragului. Obosit cLrm eram, am pus valiza pe o banci gi capul pe
ea... Nu mi-a trebuit mult timp ca sd adorm. M-am trezit
dimineata, cdnd a apirut soarele. Acum, mi-a fost mult mai ugor sd
gisesc clSdirea Conservatorului.
M-am inscris la concursul de admitere gi am intrebat dacd ag
putea primi o trompetd ca sd md pot prezenta la examen. ,,Trebuie
sd garanteze cineva gi si semneze pentru tine..." mi-a spus
secretara Conservatorului. Nu cuno$team pe nimeni in Cluj decdt
pe maestrul Antonin Ciolan, de la concertul de la lagi. M-am
interesat de adresa maestrului gi m-am dus la locuinta sa. Am
19
sunat la sonerie, iar maestrul ciolan a iegit la geam gi a intrebat:,,Cine-i?!" ,,Eu sunt, maestre, elevul de la la;i. Am venit la
examenul de admitere, dar n-am cu ce c6nta!,' ,,$i, ce sd-1i fac eu?,,
,,Sd vorbili dumneavoastrd cu magazinerul Ungureanul,, ,,Bine!Urci pe scdri givino susl" M-am dus, maestrul Ciolan m-a poftit incasd gi mi-a dat un scaun sd md agez., lmediat a luat o coald deh6rtie, s-a a$ezat la masd gia scris un bilet domnului Ungureanu:
Dragd Costicd,
Te rog dd o trompietd lo bdietul isto.
6arontez eu cd o s-o primegti'inapoi.
Semneazd biletul gi mi-ldd mie, in m6nd.M-am dus la Conservator gi am primit de la magazie o
trompetd cu clape, veche gi obositd de trecerea anilor, dar eramfoarte bucuros cd o aveam gi pe aceea. Am studiat vreo sdptdmandcu ea gi, spre marea mea bucurie gi a pdrin[ilor mei, am reugit laexamenulde admitere.
Doiprieteni
Se cunoagte faptul cd maestrul Antonin Ciolan, cdnd a venit in1945 de la lagi la cluj, a fost angajat ca dirijor al operei Moghiore.Aici concertmaistrul era peter Zsurka, profesor de vioari laconservotorul de Muzicri. intre cele doud personalitdli marcanteale clujului muzical din acele vremuri s-a ndscut in scurt timp gi olegdturi prieteneascd. ceea ce era nostim in aceasti prietenie erafaptul ci Peter Zsurka nu cunogtea limba rom6nd, iar AntoninCiolan nu cuno$tea limba maghiard. Muzica are, insd, un limbajuniversal acceptat gi datoritd lui cei doi se inlelegeau de minune.
20
Aga se face cd, dupi unele spectacole, cei doi prieteni au pdgit
impreund gi in nigte restaurante din Cluj. Acolo, fiecare igi comanda
in limba lui ce dorea sd mdndnce gi si bea. Maestrul Ciolan
obignuia sd comande telemea, mdsline, salam de Slbiu 5i cdte un
,,5fert" de vin alb. Peter Zsurka cornanda un 5ni[el, o salatd gi o
sticld de bere. Mdncau 5i se uitau unul la altul fdri si scoatd nicio
vorbd. Singurul moment cdnd ei ,,vorbeau" era atunci cdnd
ciocneau paharele. Maestrul Antonin spunea ,,Noroc!", Petre
Zsurka rdspundea,,ServLrs !"
,,Mii, popAndiulet", u Mii, pufiili!"
S-a vorbit mult despre maestrul Antonin Ciolan, dar nu cred cd
se poate vreodatd spune tn cuvinte destul despre omul acesta sau
despre bogdgia caracterului siu. Avea ceva foarte vioi, era
fermecdtor, plin de vitalitate, inteligent, cultivat gi avea gi o laturd
foarte sobr5, maiales ca muzician.
Cursurile de orchestrd ale maestrului Antonin Ciolan erau cele
mai frecventate de studentii instrumentigti, pentru cd acolo se
invdta meserie. Obignuia ca atunci cdnd apdrea in fata orchestrei,
sd se uite la ea gi incepea a numira contraba5ii, violoncelele,
violele, viorile gi suflStorii, pe care-i dorea sd fie cel pulin cete
patru la fiecare compartiment. La cursul de orchestrd stitea de
multe ori in mijlocul ei gi se intorcea cu fafa cdtre cei care aveau
ceva solo de c6ntat sau acolo pe unde se mai gregea. Aici zdbovea
cel mai mult gi obi5nuia sd ne ,,alinte" cu o vorbd care schimba
atmosfera de incordare a unora din orchestrd. Av6nd un auz
muzical absolut, ne descoperea imediat c6nd c6ntam o notd
strdini 5i atunci ne spunea: ,,Mii, pufdileY,,,Mei, buhdi15lu,,,Mei,
popdnddule!', ,,Mei, prostild!", ,,Mdi, f6tdgdu!". Noi rddeam gi, in
21