Post on 11-Oct-2015
description
transcript
Coordonator
Prof.univ.dr. Angela Banciu
Lect.univ.dr. Georgiana-Margareta Scurtu
Lect.univ.drd. Daniela Maricica Cotoar
Asist.univ.drd. Adrian Claudiu Stoica
Asist.univ. Sergiu ra
INTEGRARE EUROPEAN
Repere istorice i evoluii instituionale
contemporane
Politehnica Press
2006
2
Cuprins
I. Ideea european n istorie (prof. univ. dr. Angela Banciu)
1. Originea i specificul Europei
2. Evoluia lent a ideii europene de la medieval la modern ..
3. Proiectele privind Uniunea European (sec. XV XIX) .
4. De la ideea declinului Europei la Statele Unite ale Europei n perioada interbelic. Utopii i
realiti ..
II. Procesul istoric al construciei europene (prof. univ. dr. Angela Banciu)
1. Afirmarea contiinei europene. Permanene i preocupri convergente
2. Solidaritatea transatlantic i cooperarea european n perioada Planului Marshall ...
3. Etapele de realizare practic a Uniunii Europene
4. Lrgirea Uniunii Europene ...
III. Constituia fundament al instituiilor europene (prof. univ. dr. Angela Banciu i lect.
univ. dr. Georgiana-Margareta Scurtu)
1. Tradiii constituionale europene .
2. Caracterul i coninutul Tratatului constituional .
3. Definiia, obiectivele i valorile Uniunii .
4. Importana Constituiei Uniunii Europene ...
IV. Sistemul instituiilor comunitare ale Uniunii Europene (lect. univ. drd. Daniela Maricica
Cotoar)
1. Problematica instituiilor europene ..
2. Parlamentul european i Parlamentele naionale ..
3. Comisia European
4. Consiliul Uniunii Europene i Consiliul european .
5. Curtea de Justiie ..
6. Alte instituii i organisme ale Uniunii
3
V. Instituia Bncii Centrale Europene (lect. univ. drd. Daniela Maricica Cotoar)
1. Necesitatea Uniunii Economice i Monetare ..
2. Definirea i punerea n aplicare a politicii monetare ...
3. Competenele Bncii Centrale Europene .
4. Provocri i efecte ale adoptrii monedei unice i rolul instituiilor comunitare n politica
monetar ..
VI. Cetenia Uniunii i drepturile fundamentale (lect. univ. drd. Daniela Maricica Cotoar i
asist. drd. Adrian Claudiu Stoica)
1. Identitate naional i identitate european ..
2. Cetenia european i semnificaia acesteia ...
3. Libertile i drepturile omului i ale ceteanului ...
4. Demnitatea uman
4. Egalitatea i solidaritatea .
5. Convenia European pentru Aprarea Drepturilor Omului
VII. Politicile i funcionarea Uniunii (asist. drd. Adrian Claudiu Stoica)
1. Apropierea legislaiilor i instituirea pieei interne. Libertatea de stabilire i prestare a
serviciilor
2. Politica social european
3. Politica bugetar ..
4. Politica n domeniul mediului .
5. Cultur, educaie i formare profesional
VIII. Construcia Europei Regiunilor i organismele consultative ale Uniunii (asist. univ.
Sergiu ra)
1. Obiectivele i principiile politicii regionale .
2. Comitetul Regiunilor i relevana sa instituional n Europa comunitar .
3. Comitetul Economic i Social
4. Banca European de Investiii .
IX. Justiie i Afaceri Interne (J.A.I.) (asist. univ. Sergiu ra)
1. Crearea laboratorului Schengen pentru spaiul comunitar ...
2. Securizarea frontierelor i stoparea imigraiei ilegale ..
4
3. Lupta contra criminalitii transfrontaliere .
4. Uniunea European un pol de siguran i stabilitate? ..
X. Problemele Uniunii Europene - provocri i perspective (lect. univ. dr. Georgiana-
Margareta Scurtu)
1. Occidentalii i evenimentele din Estul european .
2. Evoluia relaiilor Est-Vest dup dezintegrarea Blocului comunist .
3. Semnificaia momentului 1 Mai 2004 ..
4. Perspectivele Uniunii Europene la nceputul mileniului trei ...
XI. Politica Extern i de Securitate Comun (P.E.S.C.) (lect. univ. dr. Georgiana-Margareta
Scurtu)
1. Rolul Uniunii Europene n lume
2. Instituiile implicate n gestionarea Politicii Externe i de Securitate Comun ...
3. Raporturile Uniunii Europene cu Tratatul Atlanticului de Nord (NATO) ..
4. Politica European de Securitate i Aprare
5. Cooperarea cu rile tere i ajutorul comunitar; ajutorul umanitar .
6. Acorduri internaionale
XII. Integrarea Romniei n Uniunea European (asist. drd. Adrian Claudiu Stoica)
1. Spiritul european la romni
2. Cadrul programatic al integrrii. Armonizarea legislaiei romneti la acquis-ul comunitar.
Capitolele de negociere
3. Constituia european i revizuirea Constituiei Romniei
4. Costuri i beneficii ale integrrii Romniei n Uniunea European ..
Anexe
Anexa 1: Repere cronologice ale integrrii europene ..
Anexa 2: Breviar al instituiilor Uniunii Europene .
Anexa 3: Tratatul de instituire a unei Constituii pentru Europa
5
INTRODUCERE
Ideea de Europa care a nsufleit, nc din timpuri strvechi, gndirea i interesul
cercettorilor din domeniul tiinelor socio-umaniste, a devenit, ntr-un anume fel, att de
comun, nct pare uneori insesizabil, gsindu-se pretutindeni i nicieri. Ea are o vechime de
milenii, spre deosebire de construcia european, care apare ca un proces relativ recent, petrecut
dup cel de-al doilea rzboi mondial. Sensul obinuit dat noiunii de construcie european
nglobeaz ansamblul relaiilor care au contribuit la crearea unor legturi organice dintre statele
europene, n timp ce cuvntul integrare, pentru unii autori este s inonim cu construcia,
pentru alii are un neles mult mai restrictiv i desemneaz numai formele de organizare
supranaional.
Construcia european este fiica rzboiului rece i chiar dac n decursul istoriei i-a
modificat, treptat, obiectivele, ea a rmas marcat de amprenta originilor sale, cu att mai mult
cu ct cderea Zidului Berlinului i prbuirea comunismului au modificat, ntr-o manier
fundamental, nu numai perimetrele, ci i toate structurile acesteia.
Dup cel de-al doilea rzboi mondial, diviziunea politic i militar a Europei prea
ireversibil, nct nici unii din actorii integrrii europene i nici unii din ideologii si, nu i-au
putut imagina un scenariu, n care s se deplaseze cu atta rapiditate centrul de greutate al
intereselor ei politice i economice spre estul european.
Dac construcia european s-a impus dintr-o imperioas necesitate politic i nu dintr-o
simpl fidelitate fa de un vis vechi, de secole, lrgirea Uniunii europene reprezint o
oportunitate reciproc, i n acelai timp, manifestarea unei ncrederi n viabilitatea unei aspiraii
istorice.
Europa ntruchipeaz sintetic tot ceea ce a fost mai frumos i mai dureros pentru
omenire, n evoluia ei milenar. Ea a avut o istorie zbuciumat, n care s-au confruntat
speranele de pace cu ciocnirile militare, combinndu-se permanent progresele democratice cu
regresiunile totalitare. O istorie n care miturile egalitariste au coexistat cu profunde contraste
sociale, conjugndu-se aspiraiile internaionaliste cu puternice revendicri naionale.
Pentru unii istorici i politologi cel de-al doilea rzboi mondial a reprezentat o aspr
confruntare ideologic, ncheiat cu nfrngerea fascismului i redeschiderea unui conflict
complementar ntre democraie i comunism. Lupta dintre cei doi protagoniti, S.U.A. i
U.R.S.S., din perioada rzboiului rece, avnd o mare ncrctur ideologic, conflictul maniheist
al superputerilor s-a prelungit i n ultimul deceniu al secolului XX, el manifestndu-se n forme
mai mult sau mai puin intense, ntr-o ar sau alta a Europei postcomuniste.
6
Istoria recent a Europei a infirmat deopotriv att opiunile celor care au sperat c vor
rmne la fel ca alt dat ct i ale celor care au crezut c totul poate fi foarte rapid schimbat.
Moartea comunismului sau naterea Marii Europe despre care vorbea la nceputul anilor
`90 Maurice Duverger s-a dovedit a fi un proces complicat i anevoios, la care statele
continentului i-au adus din plin contribuia lor.
ncrederea i sperana ntr-o cetate dreapt, pe care dorim s o construim de la
Aristotel ncoace a renscut, mai ales acum cnd Europa lrgit se afl n plin proces de
dezvoltare i afirmare a potenialului ei. Istoriografia european s-a mbogit substanial, n
ultimul deceniu i jumtate, numeroase lucrri fiind consacrate construciei europene, printre
care relevm n mod deosebit i contribuia colii istorice din Europa postcomunist.
Lucrarea Integrare european. Repere istorice i evoluii instituionale contemporane,
elaborat ntr-o viziune interdisciplinar, i propune s analizeze , pe larg, fenomenele istorico-
politice legate de procesul integrrii europene i s deslueasc complexitatea evoluiei relaiilor
dintre statele europene, mai ales dup colapsul comunismului. Ea nu reprezint doar o simpl
analiz tiinific, ci aspir s ofere un cadru de interpretare pentru complicata problematic a
integrrii, o paradigm pentru o viziune clar i nuanat, pe nelesul studenilor, a marelui
public i de folos oamenilor politici.
Elaborat prin efortul tiinific depus de cinci cadre didactice de la Catedra de
Politologie i Istorie din Universitatea Politehnica Bucureti, lucrarea conine cele mai noi
informaii din literatura de specialitate, din ar i strintate, analizate ntr-o manier personal
de fiecare dintre autori, n cuprinsul celor dousprezece capitole ale lucrrii, prezentate
echilibrat, ele fiind de dimensiuni aproape egale.
Titlurile capitolelor sunt relevante, pentru a ngloba tematica subiectelor abordate,
oferind posibilitatea unor analize comparative i interpretative, privind i abordnd faptele n
conexiunea lor logic din punct de vedere istoric, politic, economic, social etc.
Lucrarea are menirea de a contribui nu numai la cunoaterea reperelor istorice ale
integrrii europene i a evoluiilor instituionale contemporane, ci de a forma contiina
identitii europene n procesul complicat al unitii n diversitate. Destinul comun al
popoarelor europene nu nseamn neaprat nivelarea automat a destinelor lor individuale,
ntruct Europa unificat va fi democratic numai dac va accepta multiidentitatea, pluralitatea
culturilor, precum i memoriile colective diferite ale membrilor ei.
Acum cnd tim bine cum va arta Europa lrgit, despre care un istoric scria, cndva,
c e important s aib dimensiunile potrivite, putem spune c imperiul roman a fost chiar mic,
n comparaie cu perimetrele pe care le va avea Uniunea European.
7
Dar, Europa trebuie s pstreze spiritul cetii romane, desluit cu atta profunzime i
finee de marele istoric Nicolae Iorga: Roma nu exist numai pentru c vrea s dureze, ci pentru
c trebuie s fie. Dreptul roman caracterizat printr-o mare receptivitate fa de tot ce este
omenesc, prin spiritul de toleran i compromis au fcut ca ideea Romei s supravieuiasc, ea
devenind prin cretinism un mit tonifiant pentru alctuirea unei societi umane, aa cum o
dorim n pragul mileniului trei.
Lucrarea de fa se afl n strns corelaie cu ndrumarul pentru studeni: Teorii politice.
Integrare european, aprut n aceeai editur, care cuprinde sintetic cele mai semnificative
texte din literatura de specialitate, centrate pe cte o idee cheie, oferind posibilitatea unei
analize atotcuprinztoare a problematicii integrrii, pentru a forma i dezvolta studenilor un
spirit deschis spre o nelegere ct mai adnc a evoluiei sinuoase a construciei europene.
Metodologia de redactare a lucrrii mbin sistematizarea i interpretarea nuanat a
problematicii complexe a construciei europene cu valorificarea exigenelor didactice, ntruct
motivaia acestei cri este dat att de vechimea experienei profesionale, ct i de noutatea
tinereasc, tipic celorlali patru autori cu care am realizat o excelent colaborare i conlucrare
universitar.
Prin coninutul su bogat i documentat, tiinific elaborat, ntr-o manier
interdisciplinar, lucrarea se adreseaz att studenilor de la cursurile universitare susinute de
membrii catedrei de Politologie i Istorie, ct i celor care urmeaz Masteratul n domeniul
Integrare european de la toate profilurile i doresc s se documenteze cu privire la coninutul
tematic i ideatic din aria fenomenelor legate de procesul construciei europene. De asemenea,
ea se adreseaz i factorilor politici, precum i publicului larg, interesat s cunoasc mai amplu
diferitele aspecte ale integrrii europene.
Mulumim autorilor de prestigiu din literatura de specialitate ale cror lucrri au fost
valorificate i citate n volumul de fa, precum i prestigioasei edituri Politehnica Press pentru
interesul depus nu numai n pregtirea tehnic, ci i n formarea unui larg orizont tiinific,
socio-politic i cultural al tinerilor.
Angela Banciu, Bucureti, iunie, 2006
CAPITOLUL I
IDEEA EUROPEAN N ISTORIE
1. Originea i specificul Europei
Ideea de Europa a nsufleit, nc din timpurile strvechi, gndirea i interesul istoricilor,
filosofilor, poeilor, economitilor, antropologilor etc., iar dup al doilea rzboi mondial, studiile
consacrate acestei probleme capt o i mai mare amploare.
Ideea european a devenit, ntr-un anume fel, att de comun nct pare uneori
insesizabil, gsindu-se pretutindeni i nicieri. Ea are o vechime de milenii, spre deosebire de
construcia european care reprezint procesul contient de formare a unitii economice,
politice i instituionale a acestui spaiu, cu o vechime de doar cteva decenii. Ideea european
are conotaii diferite de natur mitologic, astronomic, geografic, geopolitic, spiritual,
istoric reunind ntr-un ansamblu unitar, toate aspectele, mai nainte menionate. Numele de
Europa are o etimologie controversat, unii autori atribuindu- i fie o origine semitic, fie celtic
sau greceasc. De pild, n Enciclopedia francez, Europa provine de la cuvntul fenician hereb
care nseamn uscat, ali autori stabilind o relaie ntre Europa i cuvntul semitic oreb sau ereb
ce desemneaz Apusul sau ara soarelui Apune, cum era vzut aceast poriune de pmnt
din rile Magrebului. Cert este faptul c noiunea de Europa apare pentru prima dat n
mitologia greac, fiind numele prinesei din Tyr (Fenicia), fiica mai mic a lui Poseidon, rpit
de Zeus, preschimbat n taur i dus n Creta. Din cstoria lor s-a nscut Minos, ntemeietorul
dinastiei cretane, lumea micenian-cretan constituind leagnul civilizaiei europene1.
Dac termenul de Europa i era necunoscut lui Homer, el apare pentru prima oar la
Hesiod, n opera sa Theogonia, n secolul VIII .H., acesta nedesemnnd, ns, un continent, ci
unul din numele celor trei mii de Oceanide, nimfe ale mrii, fiicele Oceanului i ale zeiei
Tethys.
O alt conotaie a Europei este cea astronomic, ea fiind al patrulea satelit ca mrime al
planetei Jupiter, descoperit de Galilei i botezat, astfel, de un astronom german2. Dar, cele mai
semnificative conotaii ale Europei sunt geografice i istorice. Ele ilustreaz construirea unui
spaiu ce se individualizeaz n raport cu Asia i Africa, devenind a treia parte a lumii cunoscute
ce tindea spre o entitate cu caracteristici proprii. Primul care stabilete dimensiunile sale
geografice este tot Hesiod, care situeaz Europa la nord de Grecia continental, excluznd
9
Peloponezul i insulele greceti. Dou secole mai trziu, Herodot evoc ambiiile regelui Xerxs
de a cuceri Europa pmnt extraordinar de frumos [], unde nici un muritor nu este demn de a
fi stpn3. Referindu-se la greci, Herodot arat c acetia mpart pmntul n trei pri: Europa,
Asia i Libia (Africa de azi). El fixeaz limitele estice ale Europei pe Tanais (Don).
Conturndu-se la primul istoric al antichitii, dimensiunea geografic va cpta o
descriere din ce n ce mai complex la Strabon, Plinus cel Btrn i Ptolemeu care vor preciza cu
acuratee frontierele sudice i vestice ale continentului, mai puin cele estice i nord-estice care
rmn, mult vreme, obiect de controvers. ns, treptat, din antichitate i pn n epoca
modern au fost determinate limitele exacte ale continentului nostru, ajungndu-se la cele pe
care le are astzi Kilometrul 1777 al transsiberianului care marcheaz la Est direcia Asiei i la
vest pe cea a Europei. Munii Urali i fluviul Ural ce se vars n Marea Caspic sunt considerate,
prin tradiie, ca fiind frontierele orientale ale continentului,4 formula celebr a generalului de
Gaulle Europa de la Atlantic la Urali ntrind aceast dimensiune 5. Pentru Jean-Baptiste
Duroselle, Europa coincide, nainte de toate, cu o entitate geografic, ea descriind un cadrilater
ale crui limite rmn, totui, foarte fluctuante6. Continentul european, n ordinea mrimii, este
penultimul, fiind urmat doar de Australia, fapt ce confirm, ntr-un anume fel, caracterizarea lui
Paul Velery c Europa este un apendice al Asiei. Ea ocup o cincime din suprafaa terestr a
pmntului, avnd 10,4 milioane de kilometri ptrai. n 1990, continentul nostru era locuit de
787,7 milioane de oameni7.
Europa s-a confruntat, n decursul timpului, cu diverse tipuri de diviziuni, care i-au
marcat evoluia i i-au pecetluit destinul istoric. Dincolo de diviziunea geografic (Europa
mediteranean, de vest, de nord, de est) a existat o diviziune etnic (Europa latin, germanic
sau slav), ce a caracterizat feudalismul timpuriu, apoi o diviziune religioas (Europa catolic,
ortodox, protestant) i ideologic (Europa capitalist sau comunist). Nici un alt continent nu a
avut o evoluie asemntoare, att de zbuciumat i, totui, att de creatoare n istorie. ncepnd
din 325, dup conciliul de la Niceea, se produce o separare treptat ntre Europa Occidental i
Rsritean care are temeiuri att religioase ct i politice, legate de mprirea, la 395, n
vremea mpratului Theodosius cel Mare a imperiului n Imperiul Roman de Apus i de Rsrit.
Formal schisma dintre cele dou biserici se produce, la 1054 i se adncete dup cucerirea
Constantinopolului de ctre cruciai, la 1204.
Dar, cu toate acestea, nu se poate susine c Europa catolic i, mai trziu, protestant s-
ar opune Europei ortodoxe aa cum vrea s demonstreze Samuel Huntington i ali istorici
preocupai numai de interese politice8. n Europa centrele culturale i de putere s-au deplasat,
dintr-un loc n altul, ea nefiind circumscris unui singur pol civilizator, iar bogia i frumuseea
10
culturii europene i are sorgintea tocmai n diversitatea i multitudinea formelor sale, aprute pe
o fundaie comun.
Dac cretintatea european occidental a aprut ca o entitate distinct ntre secolele
VIII-X, pentru cteva sute de ani ea a rmas n urma marilor civilizaii ale vremii. Bizanul,
China, i lumea islamic, o depeau prin bogie, teritoriu, putere militar, realizri literare,
artistice i tiinifice. Cultura european occidental a nceput s se dezvolte, graie influenelor
provenite din naltele civilizaii ale Bizanului i Islamului. Coliziunea dintre societatea bizantin
occidental i islamic, produs datorit cruciadelor, a dat posibilitatea Europei occidentale s
fie beneficiara unor forme superioare de civilizaie.
Apoi, Renaterea a deschis coordonatele majore de evoluie ale lumii occidentale, marele
istoric francez Jean Delumeau definind acest mare fenomen cultural ca fiind momentul de
promovare a Occidentului n fruntea civilizaiei europene 9.
Vorbind de dimensiunea spaial a Europei valabil i astzi, credem c noiunea de
Europa median (alturi de Europa occidental i rsritean) este preferabil Europei centrale
care este prea limitat spaial i prea asociat cu proiectele pangermaniste ale Mitteleuropa10.
Apartenena geografic la Europa, adic plasarea ntre Atlantic i Urali, precum i
apartenena istoric comun, nu decid automat apartenena european Geografia i istoria sunt
condiii inseparabile, dar, unificarea fiind un proces de prim linie instituional i c ultural,
apartenena european se judec considernd instituiile i cultura,11 adic spiritualitatea n
totalitatea caracteristicilor ei specifice. Plasarea n geografia i istoria european nu confer de la
sine i, nimnui, un statut european, dup cum o europenitate spiritual se regsete n zone care
nu aparin geografic i istoric Europei.
Entitatea uman european este, la originea ei, strns legat de ideea responsabilitii i
libertii consacrate n temeiul legilor. Cnd Asia amenin, prin per i, Europa, acest cuvnt
desemneaz pentru prima oar i o entitate uman, europenii care rezist, adic grecii.12
Herodot, n Istoriile sale explic victoria grecilor asupra barbarilor, n cele dou rzboaie
medice, punnd n eviden superioritatea grecilor care nu au alt stpn dect Legea i se conduc
ei nii, spre deosebire de rzboinicii persani care se spun unui singur om i nu au alt motivaie
dect interesul i teama. Tot la fel, Eschil, n marea sa tragedie Perii pune n valoare, ca i
Herodot, exact acest dat fundamental: Grecii se conduc ei nii i nu se supun dect legii, n
timp ce popoarele asiatice sunt supuse arbitrariului unui singur om13. Mai trziu, n secolul IV
.H., Socrate reia ideea unei Europe opus Asiei, programul su fiind s implu impunnd unirea
polisurilor i triumful Greciei mpotriva barbarilor, ca rezultat al acestei uniuni.
11
Marea invenie a grecilor n istorie reprezint punctul esenial de plecare pentru cultura
european, adic, legarea strns a acesteia de politic. Astfel, superioritatea culturii europene
este, dat de logos care radiaz de la greci.
Din aceast perspectiv se ridic ntrebarea: Care este specificul Europei i al culturii
sale?
Unitatea geografic pe care o numim Europa este indisolubil legat de noiunile de
cultur i civilizaie14. Cnd spunem Europa ne gndim ntotdeauna la cultura i civilizaia ei,
astfel nct aceste trei noiuni pot fi, uneori, nlocuite.
Dac astzi Europa nseamn cultur i civilizaie este important de observat c, poate
ntr-un mod paradoxal, ea sa format din barbarie, din nvlirile popoarelor germanice i slave i
a trebuit s lupte greu pentru a supravieui n istorie, fiind dup expresia lui Marc Bloch o
citadel asediat sau mai bine spus invadat15.
Lumea european la nceputurile ei a fost o lume frmntat, chinuit nuntru, hruit
n afar16 dar de o evident omogenitate. O civilizaie nscut din multiple amestecuri etnice,
politice, economice, dar avnd tradiii i credine comune i, mai ales, aceleai necazuri, cum
spune Braudel, pe care a ncercat mereu s le remedieze.
Civilizaia european are la baza trei componente originare: cretinismul, umanismul
grec i ordinea juridic roman. Ea a conservat aceste moteniri crora le-a adugat noi elemente
ce definesc astzi, deopotriv, structura sa unitar i diversitatea ei. Astfel, la contribuia pe care
lumea greco-roman i cretinismul au adus-o la nflorirea Europei, trebuie s adugm
construcia instituional a regimurilor feudale i apoi parlamentare moderne, ce exprim
diversitatea de organizare funciar i cultural european. Cu prilejul unei conferine, susinut
la universitatea din Zrich, n noiembrie 1922, Paul Valery spunea: Eu voi considera ca
european toate popoarele care n decursul istoriei lor s-au aflat sub trei influene pe care le voi
enumera. Prima este cea a Romei [] model etern al puterii organizate i stabile. A doua este
cea a cretinismului care vizeaz i atinge progresiv contiina profund n fine aportul
Greciei creia i datorm disciplina spiritului , o metod de a gndi care tinde s raporteze
toate lucrurile la om, la omul complet. n concluzia conferinei sale, el ncheia cu aceast
formul: Toate rasele i tot pmntul care a fost succesiv romanizat, cretinat i supus spiritului
grecilor sunt categoric europene.17
La sfritul secolului XX i nceputul secolului XXI influena spiritualitii europene
asupra lumii a sporit, ntregul glob aflndu-se practic, sub impactul modelului european, Europa
fiind purttoarea de cuvnt a umanitii18. Cultura i civilizaia european se deschid spre restul
lumii, nspre toate culturile i civilizaiile tiute. Pe bun dreptate, Constantin Noica afirma c
misterul culturii i civilizaiei europene este acela de a nu avea mister, nchidere n sine. Cultura
12
european nu reclam iniiere; raiunea ei filosofic, modelele tiinifice, valorile politice i
morale pot fi cunoscute i nelese de oricine dorete s se integreze spiritului ei.
Spiritualitatea european are o existen prin continua creativitate sau neodihna
creativitii cum spunea att de inspirat tot Constantin Noica. Intrarea n stagnare istoric,
ntlnit n cadrul altor civilizaii, este strin spiritului european. Spre deosebire de alte
civilizaii ale lumii, spiritualitatea european se ntemeiaz pe noiunea de persoan, ea afirmnd
i dezvoltnd ideea personalitii i creativitii umane n libera ei dezvoltare ca scop i sens al
existenei noastre. Noiunea de persoan are o origine greco-roman, ce s-a corelat organic cu
coninutul cretinismului evanghelic. Apoi, triburile germanice au favorizat ntrirea i afirmarea
libertii individuale, ca fundament al alctuirii i funcionrii societilor europene. n acest
context, este important de amintit c marele filosof german Hegel a relevat specificitatea
Europei prin contiina libertii individuale aprut n interiorul ei i obiectivat prin voin i
aciune19. Libertatea s-a promovat i afirmat att n contiina european ct i n structurile
instituionale.
Civilizaia european, avnd o origine comun, a evoluat n condiiile unei permanente
nfruntrii ntre diverse forme de organizare social i politic, acestea fiind expresia concret a
manifestrii unui pluralism de principii, doctrine, idei. Dac n snul societilor omeneti se
nfrunt, dou mari fore i dou mari drepturi, autoritatea i libertatea 20, spre deosebire de alte
mari comuniti, Europa cretin nu s-a aflat niciodat sub dominaia incontestabil a unuia sau
altuia dintre cele dou principii adverse. Tensiunea i rivalitatea constant dintre ele au avut o
contribuie fundamental la dezvoltarea Europei, la meninerea i afirmarea libertilor publice i
individuale.
Analiznd caracteristicile Occidentului, filosoful german Karl Jaspe rs21 aprecia c ideea
de libertate politic nscut n Grecia, raionalitatea asociat cu o contiin a limitelor ei,
subiectivitatea despre existena personal i alctuirea unor instituii care nu se nchisteaz sunt
principalele elemente definitorii, specifice ale acestuia, i am aduga noi, ale ntregii Europe, n
devenire. Continentul nostru reprezint o unitate spiritual iar specificitatea Europei s-a fcut n
raport cu Asia, iar mai recent cu America.
Dorind s defineasc ce este Europa, Nietzsche a configurat conceptul cultural al
Europei, America fiind ara fiic a culturii noastre iar Rusia exprimnd ceea ce curge din
Europa spre Asia. Acest concept include numai acele popoare i pri de popoare care au un
trecut comun n grecism, romanitate, iudaism i cretinism22. n aceeai perspectiv, filosoful
Andrei Marga exprim specificul culturii europene prin trei concepte: conceptul grec al
individualitii, conceptul roman al justiiei i ceteanului i conceptul biblic al persoanei
umane23, iar Nicolae Bagdasar socotea, n perioada interbelic, c sunt patru domenii
13
fundamentale de valori pe care Europa le consider ca fcnd parte integrant din spiritualitatea
ei: domeniul tiinei, al moralei, al esteticii i al religiei, toate patru formnd un tot nchegat i
articulat. Aceste patru categorii de valori formeaz corpul culturii europene, constituie
trstura caracteristic a evoluiei acestei culturi. 24
n primul rnd, cercetarea fenomenelor naturii n-a fost ntreprins i dezvoltat ntr-o
asemenea manier, de nici o alt cultur ca cea european. Intelectualii europeni au fcut din
cercetarea tiinific mijlocul esenial pentru stabilirea adevrului, indiferent de prejudecile
motenite, de nevoile morale, spirituale sau politice. Adevrul mai presus de toate, adevrul
pentru adevr, dincolo de consecinele pe care acesta l-ar avea asupra credinelor religioase sau
asupra ntregii societii. De aceea, n spiritul european precum precumpnete logosul
matematic i cel istoric.
n domeniul eticii, ntlnim particulariti semnificative ale culturii europene: libertate,
responsabilitate, norm, personalitate sunt categoriile de seam ale moralei europene. Gndirea
nici unei culturi nu a reuit s elibereze contiina moral a omului de puter i oculte sau fore
transcendente ca cea european.
Arta european are o structur aparte, sociologul german Max Weber demonstrnd cum
europenii au tiut s introduc raionalitatea n toate domeniile artei, att de preuite n timp. De
asemenea, religia popoarelor europene are unele caracteristici fa de celelalte religii ale lumii.
Catolicismul i ortodoxismul, ntemeindu-se pe actul originar al creaiei, nu exclud din snul lor
formele logice. De aceea, n timp a aprut o transformare evident a dogmei cretine.
O caracteristic fundamental a cretinismului este ideea transcendenei ca surs a ordinii
sociale i morale, ideea unei diviniti identice cu lumea fiind strin spiritului european. O alt
caracteristic major a cretinismului este ideea de munc pregnant exprimat de protestantism,
aceasta avnd urmri benefice asupra dezvoltrii civilizaiei europene 25.
Lumea european s-a ntemeiat pe o organizare de stat, preluat i dezvoltat din dreptul
roman, care a devenit model pentru ntreg globul. Ordinea juridic raional a rmas de la
romani ca o motenire sacr a popoarelor europene, cultura dreptului promovnd individul ca
scop i sens al dezvoltrii istorice. Satele europene sunt state juridice, ntreaga lor evoluie fiind
strbtur de principii de drept riguroase. Pereat mundus, fiat justita este o norm de via
public ce reflect rolul esenial pe care- l are justiia n societatea european.
Europa a pit, apoi, cea dinti n sfera civilizaiei tehnice, democraia i industrialismul
constituind dou instituii capitale ale lumii moderne, furite n Anglia i preluate ca model de
ntreaga lume. Englezii au pus bazele primei societi europene care a realizat trecerea de la un
stil de via agricol i aristocratic la un stil de via industrial i democratic, izbutind s extind
sistemul democratic al oraului-stat din epoca antichitii, la scar naional. Aici se afl, dup
14
opinia marelui istoric englez Arnold Toynbee, originalitatea structurilor politico-juridice pe care
le-a construit Anglia n epoca modern i care au devenit o particularitate specific a Europei26,
lsat motenire ntregii lumi.
Dac specificitatea Europei era raportat, n trecut, aa cum menionam, doar la Asia ea
se contureaz acum tot mai mult i n corelaie cu America. De altminteri, Alexis de Tocqueville
sesiza, nc de la mijlocul secolului al XIX, mai precis, din 1835, unele deosebiri ntre
spiritualitatea european i american27. Dar, dac se poate face o distincie ntre cultura
european i american, cele dou entiti culturale nu pot fi plasate ntr-o opoziie, ci mai
degrab putem vorbi de strns legtur ntre ele. Aceasta ne ngduie s socotim America drept
expresia culturii europene, fiind potrivite noiunile de cultur i civilizaie euroamerican.
n momentul de fa, Europa reprezint o realitate gndit, fiind expresia ntregirii ei, iar
pentru a realiza acest obiectiv trebuie s privim aa cum sublinia Alexandru Duu - Europa
dinspre Sud-Est i s judecm Sud-Estul privindu- l dinspre Occident28. Europa geografic i
istoric trebuie s devin o Europ instituional-politic i cultural puternic att pentru sine ct
i pentru ordinea mondial contemporan. n acest sens, o retrospectiv istoric de ansamblu
asupra evoluiei lente a ideii europene ne ajut s nelegem mai bine faptele, judecile prezente.
S tim cum sau de ce suntem europeni. S facem mai mult lumin privind situaia actual, de
la nceputul mileniului trei. S cunoatem motenirea Europei, avnd n acelai timp, misiunea
de a inova continuu procesul dezvoltrii ei.
2. Evoluia lent a ideii europene de la medieval la modern
Mesajul grec despre Europa ca o entitate uman ce are o superioritate cultural a fost
transmis Romei, care- l reinterpreteaz i remodeleaz. De la istoricul Polibius i poetul
Virgilius, pn la istoricii contemporani a rmas de referin, fora ideii romane constituit ntr-
un concept puternic de civilizaie unitar care trebuia s supravieuiasc la toate popoarele
cucerite. Cheia succesului Romei rezid, n mare msur, n asigurarea participrii nvinilor la
toate drepturile cetii att de riguros formulate i respectate. n mod cert, nu constrngerea i-a
determinat pe nvini s adopte civilizaia roman i s se integreze ei, ci contiina clar c
lumea n care ptrundeau le asigura condiii mai bune de via, prosperitate, dreptate i linite
social. De altminteri, raiunea de a fi a imperiului era lumea civilizat, exprimat prin valorile
inerente ale ceteniei romane care trebuiau afirmate i aprate mpotriva barbarilor ce se aflau
n afara limes-ului, frontierei romane.
15
Romanii au avut capacitatea i arta de apropiere a spaiilor i etniilor 29. Fiind mari
urbaniti, romanii au tiut s administreze i gestioneze zone imense ale imperiului printr-o reea
de comunicaii, pe care au lsat-o motenire Europei.
Dac grecii au avut, n decursul istoriei lor, un anume dispre fa de ordinea teritorial,
romanii au acordat o atenie major frontierelor, teritoriului stpnit i cucerit. n vreme ce grecii
erau centrifugi, romanii au fost mereu marcai de tendine centripete, de coagulare n jurul
metropolei i de asigurare a coerenei teritoriale a imperiului. Aceasta a nlesnit comunicarea
dintre diverse provincii romane, avnd un rol esenia l n expansiunea cultural roman.
Durabilitatea i stabilitatea imperiului roman, fenomen remarcabil n ntreaga istorie
uman, dezvluie faptul c Roma a reuit, acolo unde a dat gre Atena. Romanii au avut o mare
receptivitate fa de tot ce este omenesc, de aici izvornd spiritul de toleran, compromis cu
efecte benefice asupra Europei. Fiecare provincie spunea Nicolae Iorga a trit dup datinile
ei i a avut atta libertate ct era libertatea n datinile pe care le motenise30. Nu a existat o
ornduire roman pentru tot Imperiul care s transforme i nbue viaa tradiional. Astfel, de
la particularisme i culturi locale, s-a afirmat un model cultural care a dobndit o vocaie
universal. Perspectiva universalist a fost ntrit n urma Edictului de la Milan din anul 313,
conferit de Constantin cel Mare, care a permis libertatea cultului cretin i a restituit bunurile
confiscate bisericii i cretinilor. Edictul a schimbat soarta imperiului, genernd convertirea la
cretinism a majoritii lumii romane. Imperiul roman devine cretin iar universalismul cretin
se ntemeiaz pe ideea credinei personale a fiecrui individ ce-l alctuiete. Astfel, popoarele
europene romanizate i cretinate i-au dezvoltat propria cultur n cadrul unei culturi vaste, iar
diversitatea i unitatea cultural au devenit, de atunci, maniera de a fi european. Pavza militar
roman a introdus ordine i linite n multe locuri unde odinioar erau tensiuni i rzboaie,
asigurnd cadrul de dezvoltare specific Romei, ea ndeplinind secole de-a rndul o funcie de
pacificare a lumii i oferind popoarelor o siguran intern i extern necunoscut pn atunci.
Ordo Romanus nu era un punct de program al Romei ci al ntregii umaniti ntruct, dup o
perioad de aprige rzboaie, lumea tnjea dup linite, ea i-a ntins minile rugtoare spre
Roma31.
Imperiul a servit nu numai Romei ci, mai ales, indivizilor care-l alctuiau. Marea
abilitate a Romei a constat n a demonstra limpede c popoarele barbare se pot integra
imperiului numai dac-i exprim adeziunea la un set de valori i accept regulile de drept
cuprinse n viaa cetii, n viaa public32. Ideologia roman a fost, n totalitate, deschis, ea
avnd un aer de modernitate care se reflect, att n raport cu part icularitile locale ale
popoarelor incluse n imperiu, ct i fa de strini, iar din acest motiv, ideea Romei a
16
supravieuit pn astzi, ea devenind, prin cretinism, un mit tonifiant pentru a lctuirea unei
societi umane.
Este drept c principiul imperiului roman era, n esena lui, unitar i centralizator, fapt
care a generat o contradicie permanent ntre tendinele unitare, pe de-o parte i cele de
emancipare local, pe de alta. Dar Roma a tiut s stpneasc ntr-o mare diversitate de situaii
i s soluioneze, din mers, problemele aprute ntr-o parte sau alta a imperiului su.
Constituindu-se pe fundamentele civilizaiei greco-romane, Europa medieval cretin se
desvrete n jurul secolului al X- lea i-i afirm propria identitate n lupta cu Islamul.
Cretinismul a ndeplinit un rol esenial n transmiterea valorilor culturale civilizatoare romane
ctre Occidentul i Orientul medieval. Europa occidental conserv motenirea antichitii
romane, prin intermediul instituiilor cretinismului, la care se adaug apoi influenele germanice
i ulterior bizantine i islamice. Dac la cderea Imperiului roman erau trei societi diferite care
se afl la originea celei europene (societatea municipal specific organizrii Romei, societatea
cretin i societatea barbar),33 cretinismul a fost liantul integrator n modelarea structurilor i
caracteristicilor acesteia. Aa dup cum afirm Franois Guizot, Biserica a atacat barbaria din
toate prile dominnd-o34. A introdus n civilizaia european deopotriv principiile ordinii i
binelui, devenind cea mai nalt instan moral a societii. Vechea legtur juridic proprie
Romei se substituie cu o legtur religioas, la fel de puternic.
Trecerea de la Republica Roman la Respublica Christiana a fost favorizat de dou
procese fundamentale: invaziile migratorilor care au accelerat cderea Romei la 476, urmate de
formarea regatelor barbare germanice i apoi adncirea separrii dintre cele dou imperii
romane. La acestea, adugm prezena musulmanilor n Europa, ncepnd cu secolul VIII i
lupta mpotriva Islamului, din vremea cruciadelor.
Dac cuvntul Europa a desemnat, mai nti, pentru prima oar o entitate de oameni,
grecii, care rezist ameninrii persane, cuvntul europeni apare, pentru prima oar, n textele
cronicarului Isidor cel Tnr la 75935, fiind folosit pentru a exprima victoria mpotriva Islamului.
Acesta ne d informaia potrivit creia, Carol Martel, regele francilor victorios la Poitirs, a
apelat la armatele europenilor. Puin timp mai trziu, lumea carolingian este desemnat cu
numele de Europa creia Carol cel Mare i este Pater. n vremea lui, se nregistreaz
momentul de vrf n utilizarea frecvent a noiunii de Europa.
Spaiul carolingian a prefigurat viitoare Europ unit. n opoziie cu cel roman, el este
deschis spre Nord i Est. Exact n interiorul acestuia, dup tragicele rzboaie mondiale fraticide,
s-a format Comunitatea european a celor ase state europene. Imperiul carolingian rmne,
astfel, de referin pentru Europa unit, cronicarul Angilbert denumindu- l pompos pe regele
franc, Carol cel Mare conductorul adevrat al Europei36. ncoronarea lui la Roma, n anul
17
800, simbolizeaz faptul c Dumnezeu i-a conferit stpnirea asupra tuturor frontierelor Europei.
Acum s-a nscut ideea despre Respublica christiana reprezentat de o Europ format din mai
multe regate barbare, cretinismul alctuind liantul puternic al acestora. Prin intermediul religiei
cretine se reediteaz, pentru prima oar, o solidaritate lrgit de factur organic la nivelul
ntregii Europe37. Convertirea la cretinism genereaz nu numai o redefinire a ansamblului
credinelor, ci modific cadrul temporal i spaial, precum i sistemul relaional, economic,
politic etc. Legturile organice de natur cretin sunt prezente n viaa cotidian, n relaiile
dintre membrii familiei, n toate formele de asociere create, ele fiind mult mai puternice dect
solidaritile organizate impuse de putere. n aceast atmosfer, barbarii nu mai sunt strini, ci
pgni care pot fi asimilai imperiului n schimbul convertirii la cretinism.
Dar, motenirea lui Carol cel Mare se destram n virtutea tratatului de la Verdun, din
843, cnd cei trei fii ai si capt cte o parte din marele Imperiu. Lui Lothar, cel mai mare
dintre ei, i revine privilegiul de a prelua Imperiul de centru cu reedina la Aix- la-Chapelle
(Achen) i titlul de mprat, domnind peste dou reedine importante ale vechiului imperiu:
Achen i Roma. Carol Pleuvul alege Imperiul Occidental (Frana, Spania, Flandra), Ludovic de
Bavaria, zis Germanicul, preia Imperiul de Est, respectiv o bun parte din Germania actual.
Decizia luat la Verdun va permite, n viitor, formarea Europei naiunilor, fiecare cu
identitatea sa proprie. n acest context, este important de relevat c nainte de semnarea
Tratatului de la Verdun cei doi frai, Ludovic Germanicul i Carol Pleuvul au depus Jurmntul
de la Strasbourg, n 842, actuala reedin european, dup mrturia cronicarului Nithard,
aliindu-se mpotriva fratelui lor mai mare Lotharr. Avnd o dimensiune eminamente politic,
jurmntul devine, ns, un fapt cultural major, cci textul a fost pronunat n dou limbi: lingua
romana (vechea limb francez) i lingua theodisca (vechea limb german) 38. n bilingvismul
jurmntului se schieaz, astfel, un fenomen cultural de mare semnificaie, legat de cele dou
identiti lingvistice ale Europei, care-i au originea n motenirea carolingian39.
Domnia lui Carol cel Mare reprezint momentul istoric de simbioz dintre noiunea de
Europa i cea de Roma Nou, adic Imperiul Occidental reconstituit. Carol cel Mare i urmaii
si au susinut marea micare cultural, denumit renaterea carolingian fenomen care a
permis supravieuirea latinitii ntr-o arie spaial extins. Ea a asigurat apariia i dezvoltarea
stilului romanic n arta european, precum i procesul de redescoperire, treptat, a antichitii,
prin renateri succesive tot mai adnci.
mprirea Imperiului lui Carol cel Mare nu a nsemnat sfritul unitii europene,
deoarece ea continu s existe prin credin, fiind un ideal spiritual i o realitate trit. Pe tot
parcursul evului mediu, n mentalitatea colectiv, a persistat permanent nostalgia imperiului i
unitatea pierdut. n secolele X-XI mpratul Othon a fost proclamat suveran, nu numai al
18
poporului roman, ci al ntregii Europe40, chiar dac teritoriile lui nu mai erau comparabile cu ale
lui Carol cel Mare. Aceast nostalgie imperial explic, ntr-o anumit msur, relativa
ntrziere n apariia sentimentelor naionale. Pornind de la acest fapt, marele istoric german
Leopold Ranke consider c pn la nceputul secolului al XVIII- lea popoarele Occidentului au
format o singur unitate spiritual41.
n toat perioada medieval a triumfat Republica christiana, Biserica organizat i
ierarhizat realiznd o adevrat cimentare a relaiilor sociale i spirituale. Odat cu apariia
ordinelor militare clugreti, n vremea cruciadelor, cretintatea european a dispus de un
instrument de poliie internaional special destinat pentru a proteja att frontierele sale
exterioare, ct i cele interioare. Prin dimensiunea sa cretin, evul mediu european a asigurat o
stabilitate continentului, acesta avnd structuri specifice, forme de aprare i financiare proprii.
Contiina europocretin a avut prilejul s se manifeste n lupta contra Islamului, el fiind
singura civilizaie care a pus n mare dificultate supravieuirea continentului nostru. Timp de
aproape o mie de ani de cnd primul maur a intrat n Spania, pn la al doilea asediu al turcilor
asupra Vienei, Europa s-a aflat sub ameninarea constant a Semilunei42. Chiar dac certurile
dintre cretinii latini i bizantini au fost puternice, n timpul cruciadei occidentale ofensive
mpotriva Islamului (secolele XI-XIV), dup Cderea Constantinopolului sub turci (1453),
cruciada defensiv antiotoman genereaz forme de solidaritate politic i religioas la nivelul
ntregii Europe.
Este important de relevat c, dincolo de disputele politice i religioase a existat un spaiu
european comun pe plan cultural. n snul comunitilor cretine medievale cultura clerical i
rennoiete sursele i formele odat cu afirmarea oraelor medievale (secolele XII-XIII), prin
nglobarea tot mai larg a valorilor antichitii. Dezvoltarea remarcabil a arhitecturii romanice
i apoi gotice precum i difuzarea modelelor n ntreaga Europ latin, ilustreaz circulaia
ideilor i reprezentrilor tehnice n interiorul aceleai arii culturale. Astfel, arta, arhitectura,
sculptura, pictura au fost elementele de baz ale fondului spiritual comun al cretintii
europene43. Mnstirile au jucat, apoi, un rol important n transmiterea motenirii culturale a
antichitii. Ele cuprindeau laolalt locuitorii din diverse pri ale Europei, monarhismul oferind
un tip de cultur comun.
Unele din universitile medievale i au originea n colile mnstireti i episcopale.
Universitile s-au constituit sub form corporatist, grupnd totalitatea (universitas) profesorilor
(magistrilor) i studenilor. Papii le-au acordat studenilor i magitrilor dreptul de a se informa
pretutindeni (licentia ubique docendi). Primind studeni din diverse pri ale Europei,
universitile capt un adevrat caracter european, limba comun fiind latina. nvmntul
universitar s-a dezvoltat dup un model care s-a diversificat apoi destul de lent. Fiecare
19
Universitate cuprindea, n general, patru faculti: Arte (nvmnt iniial), Drept canonic,
Medicin i Thaeologie. Una din primele Universiti a fost Bologna (1158), apoi Paris (1222),
Oxford (1219), Cambrige etc. n 1400 erau n ntreaga Europ 150 de universiti 44, iar
mobilitatea studenilor i profesorilor era un fapt cultural remarcabil. Astfel, marele filosof
cretin Thomas dAquino, originar din sudul Italiei, a studiat la Paris, Roma, Neapole, iar, mai
trziu, n epoca Renaterii acest fapt devine i mai frecvent.
Odat cu afirmarea fenomenului renascentist i explorrile atlantice, imaginarul european
se mbogete, oamenii cptnd o nou viziune asupra spaiului. Ei capt tot mai clar
contiina vechimii lumii greco-romane i descoper, prin durata istoriei, semnificaia valorilor
acesteia. Deopotriv cu expansiunea n timp, ei dobndesc, prin cltorii, o imagine asupra lumii
despre care i dau seama c este finit, confruntndu-se direct cu America, Asia, Africa. Spaiul
cunoscut se lrgete considerabil, la cel mediteranean adugndu-se Oceanul Pacific, Atlantic,
Indian. Ideea european se mbogete prin raportarea la celelalte cont inente iar universul
mental al omului se transform rapid.
Spiritul umanist al renaterii este expresia unui sincretism izvort din efortul de
conciliere al Evangheliei cu nelepciunea greac. El reprezint emanciparea personalitii
umane n cadrul unui proces larg despre care vorbete Jules Michelet descoperirea lumii,
descoperirea omului. Renaterea sporete ncrederea omului n posibilitatea de a modifica sau
ameliora destinul su. Bogia acestei perioade const n marea fluiditate a frontierelor culturale
europene. Erasmus din Rotterdam, cel mai cunoscut umanist, triete n patru ri i pred la
universitile din Frieburg, Basel, Bologna, Cambrige. Este unul din primii ceteni europeni,
simbol al remarcabilei mobiliti culturale de la sfritul evului mediu i zorii timpurilor
moderne.
Secolul Luminilor face trecerea de la mica la Marea Europ 45care se construiete prin
recuperarea cretintii orientale i extinderea accelerat a frontierelor colonizrii occidentale.
Europa clasic era o Europ mic blocat la Sud-Est de Imperiul Otoman, izolat de Marea
Neagr prin Hanatul Crimeii. ntre mijlocul secolului al XVII i mijlocul secolului al XVIII- lea,
spaiul european se dubleaz, prin rencorporarea cretintii orientale, pe care schisma
religioas, distana, nvlirile barbare din step i destinul vitreg al aezrii turcilor n Balcani, o
despriser de cretintatea occidental. Dou mari fenomene, unul de natur politic i cellalt
de natur religioas au generat i uurat acest proces. Evenimentul capital sub raport politic a
fost nvingerea turcilor sub zidurile Vienei, iar cel religios este strns legat de triumful
protestantismului, a liberei cugetri religioase, a toleranei. Dou mari mutaii spaiale se produc
n Secolul Luminilor cu consecine semnificative asupra contiinei europene. Slavii de tradiie
latin, din Polonia, Boemia, Moravia, Croaia, i redescoper valoarea legturilor etnice i
20
culturale cu slavii de rsrit, dup ce secole se orientaser spre Apus, iar latinii de tradiie
catolic i regsesc pe cei de aceeai origine, pe romanii ortodoci. Contiina dilatrii spaiului
european va marca puternic gndirea iluminist, care va genera o imagine mai bogat i mai
profund despre Europa n totalitate, precum i desp re valorile ei.
Apare conceptul de Europa de Est, creat de enciclopediti, mai exact de Voltaire.
Lucrarea sa Istoria lui Carol al XII-lea, reprezint fundamentul filosofic al iluminismului pentru
construirea Europei de Est46. Dac pn n secolul al XVIII- lea, Europa era privit de la Sud spre
Nord, umanitii italieni avnd un sentiment de condescenden fa de popoarele septentrionale,
Voltaire a deschis o nou perspectiv geografic despre Europa, ea fiind privit de la Est spre
Vest. Ca lider incontestabil al iluminismului, Voltaire concepe Europa de Est ca aflndu-se pe
scara progresului, ntr-un proces de trezire de la barbarie spre civilizaie. El dezvluie
dinamismul popoarelor din acest spaiu (rui, romni, cehi, polonezi, albanezi) i introduce n
gndirea european ideea aciunii istorice, izvort din nevoia recuperrii rmnerii n urm, a
timpului pierdut. Este paradoxal cum problema de napoiere i dezvoltare a Europei de Est,
abordat i formulat n secolul al XVIII-lea, a continuat s structureze modul n care Occidentul
a privit aceast zon dup 1989. ntr-o lucrare recent, istoricul american Larry Wolf analizeaz
i evideniaz puterea vechilor formule, care devenind cliee au marcat negativ istoria recent a
Europei de Est47.
n secolul al XVIII- lea, ca urmare a mutaiilor spaiale, a creterii demografice, a
spectacolului grandios al revoluiei industriale i agricole, a dezvoltrii instituiilor politice, a
evoluiei moravurilor, gnditorii vremii sunt pui n situaia de a reflecta mult mai profund
asupra condiiei lor specifice de europeni. Chiar Voltaire, n Eseu asupra moravurilor i
spiritului naiunilor, aprut n 1756, se ntreab care este viitorul Europei i observ c
progresele obinute sunt promitoare, apreciind, n mod deosebit, succesele mpotriva turcilor48.
ntr-adevr, dezvoltarea este un fenomen capital ce caracterizeaz Europa de Nord i de
Est, iar mutaiile privind modul de via marcheaz evoluia specific a Europei de Est. Ea se
urbanizeaz, se organizeaz i se structureaz, aflndu-se n plin proces de transformare a
instituiilor statului. Spiritul europoncentrist iese pregnant n eviden, iluminitii apreciind
valorile continentului european. Ele sunt rezumate sintetic n faimoasa Enciclopedie care arat
c Europa este cea mai important dintre prile lumii prin comer, navigaie, bogie, prin
gndirea i hrnicia sa, prin cunoaterea tiinei, artelor i meseriilor. Afirmarea superioritii
omului european nu conduce, ns, pe gnditorii iluminiti la justificarea drepturilor popoarelor
de pe acest continent de a subjuga pe altele. Spiritele luminate de vremii au avut o atitudine
anticolonialist clar, formulnd concluzii severe, de denunare i condamnare a exploatrii
celorlalte continente. Este demn de relevat c afirmarea spiritului european superior, n Secolul
21
Luminilor, se manifest n numele unui ideal umanitar major, de a ridica celelalte popoare la
nivelul Europei.
Evoluia lent a ideii europene de la medieval la modern poate fi concretizat n
modalitatea de alctuire i coninutul proiectelor de unificare european, care devin din ce n ce
mai numeroase, pe msur ce contiina european se formeaz i se dezvolt tot mai mult.
3. Proiectele privind Uniunea European (XV-XIX)
Unul din documentele cele mai vechi cu privire la unitatea Europei i care reprezint
primul proiect articulat i coerent pe aceast tem, i aparine juristului Pierre du Bois (1250-
1320). Studiind la Universitatea din Paris, du Bois a ndeplinit funcii, succesiv, n serviciul
regilor Franei i Angliei. Proiectul su este interesant deoarece, pentru prima dat, el pune
problema raportului dintre suveranitatea statal i instituiile supranaionale ale Europei,
problem cheie, mai ales, pentru dezbaterile de dup cel de-al doilea rzboi mondial. Soluia
propus este constituirea unei confederaii europene sub egida Papalitii, pentru a asigura pacea
ntre naiunile cretine i lupta mpotriva necredincioilor. Conflictele dintre cretini urmau s
fie supuse arbitrajului unui Consiliu care putea acorda i sanciuni statelor gsite vinovate de
nclcarea prevederilor acestuia. La fel, marele poet Dante Alighieri, ntr-o lucrare din 1308,
intitulat De Monarchia, se pronun pentru unitatea lumii cretine i asigurarea pc ii universale,
autorul opernd o distincie ntre puterea temporal a monarhului i puterea spiritual a
papalitii.
n epoca Renaterii, regele Boemiei George Podiebrad supune, n 1464, ateniei regelui
Franei i senioriei Veneiei, un proiect de confederaie european mult mai elaborat i n acelai
timp, avnd un coninut precis exprimat. Comunitatea european era descris ca fiind o totalitate
Universitas i ea avea menirea de a realiza pacea n toat cretintate. Concordia i
fraternitatea statelor cretine trebuia cuprins ntr-un Tratat solemn (Tractatus), prin care statele
se obligau s nu recurg la arme n lupta dintre ele i s se ajute reciproc pentru pedepsirea
delictelor comise pe teritoriul lor. Spiritul Pactului era astfel definit: s se stabileasc ntre
cretini o pace veritabil i solid, care s asigure unitatea, astfel nct credina cretin s fie
aprat mpotriva abominabilei puteri turceti49. Pentru nfptuirea acestor obiective trebuia s
se nfiineze o Adunare, unde hotrrile s fie luate cu majoritate de voturi, fiecare din statele
participante, beneficiind de un vot: regele i principii din Frana, principii Germaniei, dogele
Veneiei, principii italieni, regii Spaniei, Poloniei, Ungariei, ducii Burgundiei i Bavariei.
Adunarea urma s se ntruneasc la Basel, pe timp de cinci ani, urmnd apoi ca sediul ei s se
transfere, tot pe cinci ani, n diferite orae din Frana, Italia, Polonia etc. n fruntea Adunrii se
22
afla un Consiliu, cu un preedinte ales. O Curte de Justiie sau consistoriu general decidea n
procesele juridice. Adunarea dispunea de un blazon propriu, reedin, arhiv, aparat
administrativ etc. n caz de conflicte ntre state, Adunarea, prin intermediul unor delegai, va
restabili pacea prin nelegeri reciproce i arbitraj. Dac vreun stat nu se supune arbitrajului,
celelalte state l vor aduce la ascultare printr-o aciune comun. Tot Adunarea era mputernicit
s decid momentul aciunii comune antiotomane, s stabileasc forele participante,
echipamentul necesar i conductorii militari, locul de instruire etc. Pentru a acoperi resursele
necesare luptei antiotomane, statele participante se angajau s subscrie cu venitul lor pe trei zile,
iar Papalitatea era solicitat s cedeze resursele ei provenite din dijmele ecleziastice.
Este interesant de relevat c proiectul vorbea de unitatea Europei, incluznd att partea
occidental ct i oriental a continentului. El coninea o serie de idei, care i-au gsit reflectarea
n practica politic european dup cel de-al doilea rzboi mondial: organisme politice i juridice
suprastatale, arbitraj internaional, armat comun, buget federal. n epoc, ns, proiectul a
ntmpinat opoziii puternice, regele Ludovic al IX-lea al Franei respingndu- l categoric, iar
Papalitatea mergnd pn la excomunicarea regelui Boemiei.
Mutaiile produse n Europa, n timpul Renaterii i marilor descoperiri geografice,
genereaz un proces de afirmare a statelor naionale i a suveranitii lor. Astfel, Jean Bodin
(1529-1596) susine suveranitatea absolut a statelor care nu pot fi reunite ntr-o singur unitate
politic, iar Niccolo Machiavelli (1469-1527), afirmnd aceeai idee susinea c existena a
numeroase state suverane, aflate n conflict unele cu altele, reprezint sursa vir tuilor militare i
explic apariia marilor personaliti. Pronunndu-se mpotriva soluiei uniunii, Machiavelli
consider c aceasta genereaz, n timp, un proces de decdere a Europei similar imperiului
Roman. n acest spirit, generat de reprezentanii Renaterii politice europene, Erasmus din
Rotterdam (1466-1536) susinea, n locul unei monarhii universale, ideea echilibrului dintre
state, care va face carier n politica european a secolului al XIX- lea.
n vltoarea rzboaielor religioase din secolul al XVI- lea cu consecine politice
dezastruoase, precum i a experienelor generate de rivalitile interstatale din secolul urmtor,
apar unele proiecte ingenioase, care devin punct de referin pentru iniiativele, ulterioare, de
unitate european. n aceast perspectiv, la nceputul secolului al XVII- lea, a fost elaborat
Proiectul politic al ducelui de Sully, ministru al regelui Henric al IV-lea al Franei, inclus n
Memoriile acestuia i publicate mult mai trziu, n 1788 50. Cunoscnd, n chip admirabil,
problemele politice ale continentului european, marele om de stat francez caut s le soluioneze
prin formule de tip federal. El imagineaz realizarea unui echilibru ntre state i ntre
confesiunile religioase (catolic, luteran, calvin), pentru a asigura pacea i securitatea Europei.
n vederea dezvoltrii problemelor litigioase, el propunea crearea unui Consiliu al Europei,
23
format din ase Consilii provinciale, cu reedinele la Danzig pentru nord-estul Europei,
Nremberg pentru Germania, Viena pentru Europa rsritean, Bologna pentru Italia, Konstanz
pentru Elveia, Lombardia i un ora nedesemnat pentru Europa Occidental. De asemenea, se
nfiina i un Consiliu general al Europei, care-i va stabili anual reedina, ntr-un ora din
centrul continentului, el urmnd s fie compus din patruzeci de reprezentani ai statelor, alei pe
trei ani, cte patru din statele mari i cte doi din statele mai mici ale Europei. Acest organism
avea menirea de a reglementa toate problemele de interes comun, diferendele dintre state,
inclusiv cele teritoriale precum i problemele aprute ntre suveran i popor din cadrul fiecrui
stat. Consiliului i revenea i rolul de a elabora Proiectul general al Republicii cretine. Pentru a
desemna uniunea de state cretine, n textul acestuia, figura formula de confederaie.
Dac toate proiectele amintite nu au reprezentat dect exerciii intelectuale, fr a avea
efecte n practica imediat a vieii politice, dect peste timp, Wiliam Penn, care obine n 1681
teritoriul Pensylvania, n America de Nord, are posibilitatea de a experimenta aici funcionarea
unei organizaii constituionale de tip federal, pacifist i tolerant. Experienele dobndite le va
valorifica ntr-o lucrare intitulat Eseu despre pacea prezent i viitoare a Europei, publicat n
1693, n vremea cnd continentul european era zguduit de rzboaiele lui Ludovic al XIV- lea,
pentru a asigura hegemonia Franei n Europa. Viznd tocmai eliminarea acestora i nfptuirea
unei guvernri raionale i panice, Penn propunea crearea unei Diete suverane sau imperiale, un
fel de Parlament al Europei, n care statele s fie reprezentate n funcie de veniturile i puterea
lor economic. Dieta trebuia s se ntruneasc anual sau la doi ani, urmnd s stabileasc
normele generale de justiie i s reglementeze diferendele aprute, jucnd rolul de arbitru n
relaiile dintre state, putnd sanciona, n caz de rzboi, pe agresor. Ea avea i rolul de a organiza
o intervenie armat mpotriva unui stat care refuz arbitrajul.
Cel mai cunoscut proiect de instaurare a pcii generale este elaborat ntre 1713 i 1717 de
ctre abatele Charles Irne de Saint Pierre, participant la pacea de la Utrecht (1712), care punea
capt rzboaielor lui Ludovic al XIV-lea. Intitulat Proiect pentru o pace perpetu n Europa i
Proiect pentru o pace perpetu ntre suveranii cretini, el oscileaz, nc, ntre ideea european
i ideea cretin, preconiznd ca suveranii s nfiineze o Societate european, avnd un
Congres sau Senat permanent, care s garanteze status-quoul teritorial existent. Acesta nu putea
fi schimbat dect cu trei ptrimi din voturile membrilor congresului, rzboiul fiind interzis
dintre state. Doar Congresul era cel care avea autoritatea de a declara rzboi, n condiiile cnd
un stat era proclamat de ctre acest organism drept duman. Erau prevzute reglementri cu
caracter comercial, bazate pe echilibru dintre statele europene, iar contribuia lor la veniturile
comune se fcea proporional cu bogia fiecruia. Introducerea msurilor preconizate urma a se
realiza treptat, primul pas fiind convocarea unui Congres la Haga.
24
Proiectul abatelui de Saint-Pierre s-a bucurat de aprecierea marelui filosof Leibniz, care a
adugat la aspectele politico-juridice i nfiinarea unei Academii europene care s reuneasc pe
toi savanii continentului. Ea avea i misiunea de a coordona activitatea desfurat pentru
elaborarea unei limbi universale. De asemenea, Jean-Jacques Rousseau a studiat, cu interes,
proiectul abatelui de Saint-Pierre, publicnd o sintez din coninutul su, n 1761, urmat de o
lucrare, n 1782, incluznd aprecierile sale personale privind pacea, intitulat Judecat asupra
pcii perpetue. Proiectul lui Rousseau preia o mare parte din ideile dezvoltate de abatele de
Saint-Pierre, filosoful iluminist, aducnd, ns, i unele critici acestora. De pild, apreciaz c
suveranii nu vor renuna niciodat la interesele lor particulare n favoarea binelui comun.
Socotete c pacea poate fi asigurat nu prin intermediul unui Congres al suveranilor ci prin
crearea unei federaii de state ntemeiat pe principiile voinei naionale 51.
n Germania, Immanuel Kant public la Koenisberg, n timpul revoluiei franceze, n
1795, Pentru pacea perpetu, unde la fel ca i Rousseau propune o confederaie general a
statelor europene a cror regimuri politice trebuie s fie, ns, republicane, ntruct numai n
aceast form de stat se poate obine consimmntul cetenilor pentru a se declara rzboi,
spernd ca acetia s- l limiteze sau chiar s- l elimine din raporturile statale52.
O perspectiv asupra problematicii europene aduce romantismul, n varianta sa german,
cnd apare i se afirm nostalgia unei Europe medievale unite. n acest sens, n 1799, poetul
Frederich von Hardenberg Novalis, n eseul intitulat Cretinismul sau Europa, evoc imaginea
unei uniti europene, anterioare Reformei, n timp ce Europa cretin se afla sub egida
papalitii. Din acest punct de vedere, singura posibilitate a unitii europene era renaterea
religioas, printr-un mare Conciliu european ecumenic expresie a tuturor confesiunilor
religioase. n spiritul lui Novalis, muli filosofi, istorici, literai ai vremii au susinut o federaie
cretin bazat pe unirea celor trei confesiuni (catolic, protestant, or todox) cu atragerea
Rusiei n cadrul Europei unite.
n secolul al XVIII- lea numeroasele propuneri i proiecte menite s se materializeze
concret n plan constituional, dezvluie faptul c sentimentul unitii continentale domin elita
intelectual a vremii.
Actul final al congresului de la Viena, din 1815, constituie noua cart teritorial a
Europei. Aflndu-se sub ideea Restauraiei dup rzboaiele napoleoniene, Congresul a creat o
nou ordine european. Pentru a asigura durabilitatea deciziilor adoptate a fost creat un sistem
diplomatic original, instituindu-se principiul conferinelor interaliate i a reuniunilor regulate
dintre reprezentanii celor patru puteri victorioase (Austria, Anglia, Prusia i Rusia). Acum i
are originea noiunea de Concert european al marilor puteri, bazat pe echilibrul de fore dintre
acestea, tendinele hegemonice ale uneia fiind contracarate de aciunea comun a celorlalte.
25
Evitarea rzboiului nu se baza pe fora coercitiv a unor instituii supranaionale, ci pe adevrul
concret c declanarea conflictelor violente nu poate aduce foloase nimnui.
n mod paradoxal, n secolul al XIX-lea, denumit secolul naionalitilor n istoria
Europei, cnd sentimentul naional este puternic, numeroi intelectuali sau oameni politici
afirm i dezvolt ideea european, care venea oarecum n contradicie cu statul-naiune. De
altminteri, n secolul al XIX-lea, proiectele despre unitatea european abund n spiritualitatea
continentului. Dintre acestea, proiectul reformatorului utopist Henri de Saint-Simon (1760-1825)
a exercitat o mare influen n epoc, impunndu-se ca o adevrat chart model a ideii europene
n secolul naionalitilor. Fiind un proiect al Statelor Unite ale Europei, el ncorporeaz ideile
liberalismului, pacifismului i utopismului ntr-o formul federativ intitulat: Reorganizarea
societii europene sau necesitatea i mijloacele de a uni laolalt popoarele europene 53. n
timpul lucrrilor desfurate la Viena, Saint-Simon afirma c ,,a restabili pacea ntre puterile
Europei, soluionnd problemele fiecreia i conciliind interesele tuturor, acesta este scopul
Congresului54.
Proiectul su elaborat, la 1814, aduce un adevrat omagiu cretintii medievale, singura
organizare european coerent din istorie, dup opinia autorului. Este semnificativ faptul c,
ideea lui Saint-Simon de unitate european trebuia s se ntemeieze, n primul rnd, pe
nelegerea franco-britanic. Ea era exprimat prin crearea unui Parlament general, ntemeiat pe
interesele comune ale Europei i nu pe cele particulare ale naiunilor componente. Parlamentul
va elabora un cod moral general pe care s se ntemeieze federaia european i se va ocupa, se
asemenea, de toate problemele continentului de la cele financiare pn la cele legate de
instruciunea public, exercitarea liber a tuturor religiilor sau colonizarea Lumii Noi. ntr-o
epoc cnd lupta pentru formarea i afirmarea unor noi naiuni genera rivaliti ntre statele
europene, proiectul lui Saint-Simon avea menirea de a promova unitatea comun a europenilor,
pentru a anihila caracterul potenial rzboinic al statelor-naiune. Dar, acest mesaj nu a fost
neles atunci de factorii politici, ci doar de o parte a elitei intelectuale care a receptat spiritul
proiectului saint-simonian, cum a fost, de pild, Johann Wolfgang Goethe. Fiind un mare
european, el a militat pentru unitatea spiritual nu numai a continentului, ci a lumii prin
promovarea unor idealuri universale, de mare ecou n gndirea contemporanilor i a posteritii.
ntr-un anume fel, cea mai mare parte a proiectelor nu a fost exceptat de contradicii,
prezente att n forma ct i n coninutul acestora. De pild, republicanii se manifestau i se
exprimau ca sinceri proeuropeni, dar ei ezitau ntre formula susinerii unei Europe care s se
identifice cu o juxtapunere de identiti naionale i o Europ unitar pe baze federaliste.
Fondator, n 1834, a micrii Tinerei Europe, italianul Giuseppe Mazzini propune depirea
acestei contradicii prin satisfacerea, mai nti, a sentimentelor naionale i apoi crearea unei
26
federaii de republici europene. Concepia lui Mazzini reprezentnd o viziune ideal asupra unei
umaniti perfecte, nu cuprindea, ns, proiecte concrete de realizare a unitii europene i
universale, ci doar o declaraie de principii morale universale referitoare la libertate, egalitate i
progres, lsndu-se tot ceea ce depea sfera interesului general, n seama deplinei liberti de
aciune a naiunilor55.
Expresia Statele Unite ale Europei i aparine deopotriv italianului Carlo Cattaneo
(1801-1869) filosof, istoric, economist, geograf i lingvist, conductor al revoluiei milaneze,
din 1848, ct i marelui romancier francez Victor Hugo. Carlo Calttaneo afirma c nu va exista
pace dect atunci cnd se vor crea Statele Unite ale Europei56. De asemenea, cu prilejul
Congresului de pace, organizat la Paris, n august 1849, Victor Hugo, n calitate de preedinte al
prezidiului, asistat de Richard Cobden, a pronunat un discurs rmas, de atunci, celebru i
profetic, punnd n perspectiv piaa comun i o comunitate cultural, n locul putilor i
bombardamentelor. Ele vor fi nlocuite de voturi, prin sufragiul universal al popoarelor, prin
veritabilul arbitraj al unui mare Senat suveran, care va fi Europa, aa cum este astzi
Parlamentul englez57. Va veni o zi spunea Victor Hugo cnd tu Fran, tu Rusie, tu Anglie,
tu Germanie, voi toate, naiuni ale continentului, fr a pierde calitile voastre distincte i
glorioasa voastr individualitate, v vei contopi ntr-o unitate superioar i vei constitui
fraternitatea european, la fel cum Bretagne, Burgundia, Lorena, Alsacia s-au topit n Frana58.
Noiunea de Statele Unite ale Europei era evocat pentru a sugera apropierea i contactele
strnse cu Statele Unite ale Americii va veni o zi cnd vom vedea cele dou tabere imense,
Statele Unite ale Americii i Statele Unite ale Europei, aezate una n faa celeilalte, dndu-i
mna peste mri, fcnd schimb cu produsele lor, punnd n relaie comerul lor, industriile lor,
artele lor, geniile lor, defrind globul, coloniznd pustiurile, perfecionnd creaia divin sub
ochii Creatorului59.
n ce msur oare perspectivele deschise de Saint-Simon, Mazzini i Victor Hugo au
cunoscut o dezvoltare n deceniile care au precedat primul rzboi mondial?
Ideea organizrii Europei a fost prezent la conferinele de pace, desfurate la cumpna
dintre secolele al XIX- lea i al XX- lea. La acestea, s-a dezbtut pe larg, att internaionalismul
ct i europenismul. De pild, la cel de-al doilea Congres internaional al pcii, reunit la Roma,
n 1891, mai muli teoreticieni au relansat tema privind Statele Unite ale Europei. Apoi la
Conferina Pcii de la Haga din 1899, iniiat de arul Nicolae al II-lea al Rusiei, s-au dezbtut
att problemele legate de ambiiile universaliste, internaionaliste ale statelor participante, ct i
cele privind unitatea european. La fel s-a ntmplat i la cea de-a doua Conferin a pcii de la
Haga, din 1907.
27
La congresul tiinelor Politice organizat la Paris, n 1900, printre temele dezbtute s-a
aflat cea a Statelor Unite ale Europei. Uniunea european a fost analizat din perspectiva a trei
idei principale: Care sunt scopurile Uniunii? Cum trebuie concepute Statele Unite ale Europei?
Ce spaiu include Uniunea?60 S-a relevat, n primul rnd, ideea c uniunea european este
singurul mijloc de garantare a pcii. n al doilea rnd, s-a reinut mai mult formula confederaiei
dect a federaiei europene. n privina spaiului Uniunii s-a propus o asociaie continental care
s exclud Marea Britanie, Turcia i Rusia.
Dar, nainte s se deschid marea carier a Europei Unite, ea a fost nbuit, ipotetic, de
naionalismele de la sfritul secolului al XIX-lea i nceputul secolului XX. De altfel, Bismark,
dup unificarea Germaniei, vorbea de Europa numai n termeni echilibrului politic dintre marile
puteri, echilibru care va fi rupt, n 1914, cnd s-a comis prima crim contra Europei dup
expresia lui Romain Rolland61.
n acest context, este important de relevat c n aria central-european, frmntat de
confruntarea tendinelor naionale divergente, se formuleaz, nc de la mijlocul secolului al
XIX- lea, proiecte de federalizare a monarhiei Habsburgice, conceput ca o arie viitoare a
Confederaiei dunrene. Este vorba de o recompunere a spaiului dunrean, dup dezmembrarea
monarhiei habsburgice, prin formarea unei confederaii incluznd Polonia, Ungaria, Romnia
teritoriile slavilor de sud. Ea urma s fie constituit cu sprijinul Turciei, pentru a contracara
opoziia previzibil a Austriei i Rusiei. n 1851, aflat n emigraie, conductorul revoluiei
maghiare, Ludovic Kossuth propune federalizarea dunrean a ungurilor, romnilor, slavilor de
sud, contra Austriei i a pericolului panslav. El se arat, mai deschis fa de soluionarea
problemelor imperiului, dect n perioada revoluiei, acceptnd ideea unor componente naionale
ale federaiei, care s se bucure de o larg autonomie intern.
Formula dualismului austro-ungar, creat n 1867, a nbuit, pentru cteva decenii,
dezvoltarea ideilor federaliste. ns, n 1906, romnul Aurel C. Popovici n lucrarea intitulat
Statele Unite ale Austriei Mari62 elaboreaz un model nchegat i amnunit de soluie federal
privind reorganizarea monarhiei cu scopul de a contracara pericolul hegemoniei germanice sau
ruseti n aria central-european. Statele Unite ale Austriei Mari trebuiau s nglobeze 15 state
federale componente (Austria german, Boemia german, Moravia, Boemia ceh, Galiia
occidental, Transilvania, Croaia, Slovenia, Slovacia, Voievodina, Ungaria, Secuimea, Trento i
Triest), fiecare avnd o constituie i un guvern, parlament i justiie proprie. De asemenea,
trebuiau create instituii federale la Viena, incluznd un guvern central, un parlament ales prin
vot direct i organe federale de Justiie, limba oficial fiind cea german. Acest proiect s-a
bucurat de sprijinul larg al arhiducelui Franz-Ferdinand, care nu a renunat niciodat la ideea
federal, socotind-o a fi capabil s mblnzeasc sau chiar s potoleasc naionalismele, n
28
periculoas cretere, mai ales, n centrul i sud-estul Europei. De altminteri, Franz-Ferdinand i-a
avut colaboratori, n aceast aciune pe romnii Vaida Voievod i Aurel C. Popovici.
Primul rzboi mondial, a doua mare catastrof european dup cderea Romei, a generat
intrarea continentului ntr-o adevrat stare de anarhie, marcnd sfritul dramatic al soluiilor
privind unitatea statelor europene.
4. De la ideea declinului Europei la Statele Unite ale Europei n perioada
interbelic. Utopii i realiti
Lecia ucigtoare a rzboiului mondial i-a obligat pe europeni s reflecteze, din nou, cu o
anume spaim, la propria lor identitate. n atmosfera sumbr postbelic teama declinului
continentului devine aproape obsesiv, mai ales, n sfera spiritualitii germane. Ea a fost
generat de nfrngerea n rzboi, precum i de articolul 231 din tratatul de la Versailles privind
clauza vinoviei de rzboi a Germaniei. Ideea se amplific o dat cu apariia lucrrii lui Oswald
Spengler, Declinul Occidentului. Primul volum al lucrrii, de ase sute de pagini al filosofului
german a aprut, n 1918, ntr-un tiraj de aptezeci de mii de exemplare, iar al doilea volum, n
192263.
Problema declinului Europei nu era o idee foarte original. n secolul precedent, mai
muli filosofi i istorici au abordat-o ca, de pild, Burkhardt, Nietzsche, Schelling, Lepold Ranke
etc.
Dar, dup rzboi era nou altceva i anume sentimentul limpede al oamenilor cu privire la
sfritul unei lumi, culturi, civilizaii, n sensul c nimic nu mai putea fi ca nainte de
declanarea marelui cataclism.
Teza lui Spengler se fundamenteaz pe o concepie ciclic cu privire la evoluia
civilizaiilor, pesimismul su marcnd, pn astzi, gndirea european i unive rsal. Pentru
Spengler civilizaia reprezint moartea unei culturi, ntruct fiecare cultur traverseaz fazele
evolutive ale omului, avnd un ciclu vital ce include copilria, adolescena, maturitatea i
btrneea. Anchilozarea unei culturi, prin btrneea ei, transform cultura n civilizaie
Civilizaiile spune Spengler sunt stadiile cele mai superficiale i mai artificiale pe care le
poate atinge o comunitate uman superioar. Ele reprezint un sfrit; ele urmeaz devenirea ca
devenit, ca existent, urmeaz viaa ca moarte, evoluia ca ncremenire... Ele reprezint un soroc
irevocabil, dar la care se ajunge, ntotdeauna, dintr-o profund necesitate64. Dup Spengler,
fiecare mare cultur are un ciclu vital de o mie de ani, ct au durat culturile babilonian, indian,
greco-roman.
29
Aprnd n preajma anului o mie, cultura occidental s-a transformat n civilizaie n
secolul al XVIII- lea i nu va depi cu mult anul 2000, cnd se va apropia de ncheierea ciclului
su vital. Astfel, Spengler lanseaz ideea unui destin implacabil care va duce la euarea societii
occidentale, dominat de fora banului, care prevaleaz i asupra justiiei, adevrului i culturii.
Dezvoltarea organic a societii face fireasc aceast sentin, indiferent de voina individual a
oamenilor. Acest sentiment tragic era mprtit, ntr-o bun msur, de mai muli intelectuali ai
vremii precum Andr Gide, Paul Valery sau Andr Malraux.
Reacia acestor mari spirite europene n faa perspectivelor sumbre ale viitorului, era
cutarea unor soluii care s salveze de la piere civilizaia continentului. Iar primul pas l
reprezenta redefinirea surselor i trsturilor caracteristice ale spiritualitii europene. Paul
Valery (1871-1945), aa cum menionam, a dat o definiie clar europenismului iar Thomas
Mann (1875-1955) vedea calea de salvare prin dezvoltarea unui nou umanism european, bazat
pe libertate, toleran i raiune. Jose Ortega y Gasset n lucrarea sa de mare rsunet Revolta
maselor consider c problemele prezentului sunt efectul naionalismelor violent declanate, ele
nereprezentnd o perspectiv, fiind contrare creaiei istorice. Socotea c din criza fecund,
traversat de Europa, se va nate Noua Europ unit, contient de misiunea ei istoric i
civilizatoare.
La nceputul lui octombrie 1923, aprea la Viena lucrarea intitulat Paneuropa, scris de
Richard de Coudenhove-Kalergi, unde autorul i exprim marea sa ambiie de a- i uni pe
europeni. Nscut la Tokyo, n 1894, Kalergi era fiul unui funcionar austro-ungar, de origine
cretan, mama sa fiind japonez. Doctor n filozofie al Universitii din Viena, prin originea i
formaie era un cetean european sau mai precis un euroasiatic 65. El a sprijinit programul
micrii paneuropene care avea obiective i scopuri precise: s nfptuiasc unificarea
continentului n scopul asigurrii stabilitii i pcii mondiale. Decderea Europei era apreciat,
de ctre Kalergi, ca fiind generat de sistemul su politic nvechit, de conflictele de clas i de
mbinarea slbiciunilor interne cu vulnerabilitatea extern, ca urmare a ascensiunii marilor puteri
extraeuropene. n opinia lui, graniele Paneuropei trebuiau s fie trasate n funcie de factori
politici i culturali, iar realizarea obiectivelor de unificare urma s se fac n etape. Paneuropa
cuprindea, ntr-o prim faz, statele continentale, Angliei rmnndu- i deschis posibilitatea
aderrii viitoare. O constituie paneuropean i un parlament bicameral al continentului, alctuit
dintr-o camer a popoarelor, cu 300 de deputai, i cealalt a statelor, expresie a celor 26 de ri
continentale, va desvri unificarea.
Activitatea organizatoric impresionant a contelui Kalergi a permis naterea unei
micri paneuropene de anvergur, care a avut o influen att la nivelul factorilor politici i de
putere ai vremii, ct i n rndul opiniei publice. Prin cri, reviste (Statele Unite ale Europei,
30
Europa Nou) s-a difuzat i dezbtut, inclusiv n Europa central i oriental, programul
paneuropean. Minitri de externe francez i german, respectiv Aristide Briand i Gustav
Stresemann, mpreun cu contele Kalergi au dezbtut problema unificrii europene. De
asemenea, n 1924, prim ministru francez Eduard Herriot este de acord cu ideea Statelor Unite
ale Europei.
Micarea european nregistreaz un succes organizatoric remarcabil, cu prilejul
Congresului paneuropean desfurat, n octombrie 1926, la Viena, sub preedinia lui Eduard
Bene avnd 2000 de participani.
Dar, marea responsabilitate de a elabora planul unificrii europene i de a-l supune
dezbaterii politice oficiale interguvernamentale i-a revenit lui Aristide Briend, ministru francez
de externe i preedintele de onoare al micrii Paneuropene. ntlnindu-se la Madrid, n 11
iunie 1929, cu Gustav Stresemann, Aristide Briand i-a fcut cunoscut omologului su german
proiectul federaiei europene. El era susinut i de Marea Britanie i avea scopul s asigure att
pacea continentului ct i piaa comun european, protejnd-o n faa expansiunii economice
americane.
Europa lui Aristide Briand s-a creionat n cadrul Adunrii generale a Ligii Naiunilor, din
5 septembrie 1929, cnd ministrul de externe francez care ndeplinea atunci i funcia de prim
ministru al Franei a expus Planul Uniunii federale europene66, punndu- l n dezbaterea oficial
a acestui for internaional.
n plenul dezbaterilor, Aristide Briand a propus adoptarea principial a ideii unificrii i
iniierea de dezbateri oficiale pentru concretizarea ei, fiind sprijinit, n aceast aciune, de
Gustave Stresemann. Prim ministrul francez preciza c Uniunea va aciona, mai ales, n
domeniul economic, iar fr s ating suveranitatea naional, ea va include i aspectele politice
i sociale.
Planul lui Aristide Briand coninea in nuce contradicii evidente. Mai nti, meninerea
integral a suveranitii naionale nu era compatibil cu ideea federal, exprimat imprecis prin
cuvntul legturi federale din textul proiectului67. Apoi, Briand folosea, fie noiunea de Statele
Unite ale Europei, fie asociere, fie legturi federale, fr s precizeze clar despre ce anume
este vorba68.
Dac Gustave Sresemann s-a declarat total de acord cu prioritatea problemelor
economice n cadrul Uniunii, el a formulat ns rezerve fa de domeniul politic. Tot la fel,
Henderson din partea Marii Britanii, sprijinindu-se pe experiena Cmmonwealth-ului, a artat c
este greu s realizezi unificarea fr s afectezi suveranitatea statelor 69. La ntrunirea celor 27 de
state europene, desfurat n aceeai zi, la propunerea minitrilor de externe german i britanic,
31
Aristide Briand a fost solicitat s prezinte la viitoarea Adunare general a Ligii Naiunilor un
memorandum scris despre proiectul detaliat al uniunii europene.
Dar, n urmtoarele luni, conjunctura economic i politic mondial se modific
substanial, astfel nct amnarea dezbaterii proiectului i-a pecetluit, practic, soarta. Apoi,
moartea lui Sreeasemann, la 3 octombrie 1929, a reprezentat o grea lovitur dat concilierii
franco-germane, ea fiind fundamentul crerii Uniunii. Venirea la putere a guvernului Brning, n
urma alegerilor din 1930, a generat o adevrat cotitur n politica extern german, ideea
reconcilierii cu Frana, cednd loc celei privind revizuirea tratatelor i ntririi poziiei
Germaniei pe continent. Reapar, treptat, proiectele de unificare regional a rilor central-
europene, cartea lui Frederik Naumann Mitteleuropa, aprut nc din 1915, devenind extrem de
popular ea fiind susinut de principalii factori politici germani, care orientau tot mai mult
regimul spre dreapta.
i n Frana guvernul lui Aristide Briand este nlocuit cu guvernul Tardieu, unde, dei
autorul planului european i pstreaz portofoliul de externe, datorit presiunii forelor de
dreapta, el este nevoit s renune la unele idei unificatoare importante susinute anterior.
Memorandumul asupra organizrii unei uniuni federale europene este prezentat, n mai
1930, tuturor guvernelor din Europa ce excepia Uniunii Sovietice i Turciei, prin intermediul
ambasadorilor francezi, din fiecare ar a continentului. Textul final al Memorandumului era
diferit fa de principiile generale enunate, n septembrie 1929, de Aristide Briand. Dac,
proiectul iniial a lui Briand punea accentul pe crearea bazelor economice ale uniunii, n
coninutul Memorandumului, garantarea securitii statelor era prioritar. Apoi, suveranitatea
naional a statelor membre, amenda drastic principiul federalist. Memorandumul a dezamgit
pe adepii micrii Paneuropene iar Conferina reprezentanilor statelor europene ntrunit la
Geneva, la 9 septembrie 1930, a luat n dezbatere coninutul acestuia. Aristide Briand a cerut
adoptarea unei declaraii de principii n favoarea constituirii Uniunii europene i a Adunrii
federale. Dar, rezoluia final a prevzut doar constituirea, n cadrul Ligii Naiunilor, a unei
comisii de studiu privind problemele Uniunii. Aceasta s-a ntrunit, n ianuarie 1931, la Geneva i
a avut mai multe sesiuni pn n septembrie 1931, fr a adopta, ns, rezoluii ci doar rapoarte
adresate Adunrii Generale a Ligii Naiunilor. Chiar i ultima propunere a lui Aristide Briand de
alctuire a unei comisii permanente a Ligii Naiunilor pentru problema unitii europene a fost
respins70. naintea morii sale, intervenit n martie 1932, Aristide Briand, dezamgit i
descumpnit a cerut retragerea proiectului su sfrind, astfel, destinul celei mai frumoase
iniiative interbelice de creare a unitii europene.
32
Dar, multe din problemele interesante aprute n dezbaterile comisiei de studiu privind
iniiativele lui Aristide Briand au fost valorificate, n practic, dup cel de-al doilea rzboi
mondial.
33
CAPITOLUL II
PROCESUL ISTORIC AL CONSTRUCIEI EUROPENE
1. Afirmarea contiinei europene. Permanene i preocupri convergente
Comunitatea european este fiica rzboiului rece i chiar dac n decursul istoriei sale i-
a modificat, treptat, obiectivele, ea a rmas marcat de amprenta originilor sale, cu att mai mult
cu ct cderea Zidului Berlinului i prbuirea comunismului au modificat ntr-o manier
fundamental nu numai perimetrele, ci i toate structurile acesteia. Nici unii din actorii integrrii
europene i nici unii din ideologii si nu i-au putut imagina un scenariu n care s se deplaseze