Post on 17-Dec-2015
description
transcript
1
SEMINARUL NATIONAL
PARTENERIATUL STAT-BISERICA IN ROMANIA
MISIUNEA SOCIALA A BISERICII ASTAZI
COLABORAREA STAT-BISERIC
N DOMENIUL SOCIAL N ROMNIA
SINAIA 5-7 IUNIE
Pr. Nicolae Anuc
Preedinte Caritas Romania
Director General Caritas Mitropolitan Greco- Catolic Blaj
2
I. INTRODUCERE
O s ncerc abordarea temei nu de la nlimea catedrei ci de pe poziia unei persoane prezente
n sistemul de servicii sociale din Romnia n ultimii aisprezece ani, implicat n iniierea, susinerea i
dezvoltarea celei mai mari reele de servicii sociale private din Romnia- CARITAS. Abordarea tematicii
alese urmeaza ntr-un anume fel conceptul-Praxis i Theoria- (prin munc i sacrificiu se poate
ajunge la nlimea cunoaterii) aceast metod att de indrgit de Sfinii Prini iat se cultiv i azi
n Biseric i n operele de caritate ale acesteia.
Tema seminarului i de altfel a prezentrii de fa ofer un subiect de dezbatere foarte generos
i mereu actual, care dincolo de aspectele unei cercetri i a unor colocvii academice generez mereu
discuii foarte concrete ntre actorii prezeni i activi n domeniul serviciilor i asistenei sociale dintre care
bineneles nici Statul i nici Biserica nu pot lipsi. Biserica i Statul i vor exercita acest serviciu n
folosul tuturor cu att mare eficacitate cu ct amndou vor cultiva mai mult o cooperare reciproc
sntoas, innd seama i de mprejurrile de timp i de loc1
Domeniul serviciilor i al asistenei sociale creeaza o dinamica permanenta de discuii intre
actorii principali pe un palier larg al abordarilor care depete cu mult percepia general destul de
reducionist i n inelesul comun al termenilor. Aceste dezbateri cu caracter formal sau informal trateaz
aspecte etice legate de principii i valori comune ale societii, implic cooperare n munca de studiu si
cercetare n vederea stabilirii nevoilor i a obiectivelor strategice i sectoriale, ne solicit s identificm
aciunile majore de intervenie i a standardelor minime de management al serviciilor i furnizorilor de
servicii, ne invit pe toi factorii implicai i interesai s influenm politicile publice de finanare i
subvenionare, toate acestea cu scopul de a defini un cadru n care persoana uman i demnitatea ei s
rmn mereu n centrul ateniei. Ramne ntotdeauna o provocare pentru operatorii din domeniu modul
n care aceste subiecte sunt comunicate mediului economic, mediului academic i opiniei publice prin
intermediul mijloacelor media lund n considerare c temele nu au ingredientul de senzaional, iar atunci
cnd acesta exist temele sunt excesiv politizate.
n aceast paradigm Statul i Biserica sunt actori i operatori prezeni cu structuri, naturi i
motivaii axiologice diferite i diverse n care Statul care este n serviciul societii urmrete bunstarea,
binele comun, asigurarea unui standard minim de trai i accesul la serviciile primare fiecrui cetean pe
cnd Biserica are o misiune care depete cadrul Cetii i ncearc s-l orienteze pe om i societatea
dincolo de existena terestr orientndu-i spre viaa venic care izvorte din iubirea lui Dumnezeu la
1 Conciliul Vatican al-II-lea, const.past.Gaudium et spes, 76: AAS 58 (1966) 1099
3
care suntem cu toi chemai s-i raspundem cu dragoste prin fapte de caritate. Statul i Biserica se
ntlnesc i pot converge n aciunile lor doar atunci i numai atunci cnd atenia i scopul rmn mereu
orientate spre om i spre recunoaterea i respectarea demnitii acestuia. Viziunea raporturilor dintre
Stat i Biseric, propus de Conciliul-II-lea din Vatican corespunde exigenelor statului de drept i
normelor dreptului internaional2
II. STATUL I BISERICA N CONTEXTUL ROMNESC ACTUAL
Provocarea mare pentru Stat i pentru Biseric i colaborarea acestora n domeniul social
rmne mai pregnant n rile post comuniste i post totalitare n care drepturile fundamentale ale
persoanei umane si demnitatea acesteia au fost nclcate nu numai intr-un mod abuziv i coercitiv ci mai
mult de att ntr-o manier ideologic cultivat care a condus la crearea unui sistem i culturi orientate
mpotriva persoanei umane.
n aceast situaie delicat i deloc simpl se afl i Romnia anului 2013 i care pn urm cu
douzeci de ani era o ar care avea un sistem al serviciilor i asistenei sociale cu un unic actor i
operator care era Statul i care deinea monopolul absolut la toate nivelurile n acest domeniu. Biserica
sub regimul comunist a fost total redus la tcere, interzicndu-i-se dreptul de a-i manifesta n public
vocaia sa de slujitoare n serviciul celor aflai n suferin i nevoi, activitatea sa reducandu-se exclusiv
ca desfurare la lcaurile de cult, aceasta n cazurile cele mai fericite, pentru c unele Biserici cum a
fost cea Greco-Catolic a fost interzis de a mai exista n mod legal.
III. PROVOCRILE TIMPURILOR NOASTRE PENTRU DOMENIUL SERVICIILOR SOCIALE
Dup cderea regimului comunist societatea romneasc si-a asumat s promoveze i n
domeniul social acele politici influenate de evoluia social, economic i cultural a rilor occidentale
din ultimele decenii i a statului de drept, aciune conjugata cu efortul de adaptare a acestora la realitatea
romneasc. Pe lng acestea mai apare un cadru de referin care are de a face cu evoluia doctrinar
i teologic consemnat n cea de a doua jumtate a secolului trecut n Biserica Catolic i Bisericile
Protestante precum i cu experiena practic rezultat din aceast evoluie i care definete principii i
norme de colaborare ntre Stat i Biseric n domeniul social si de la care Biserica din Romnia nu poate
face abstracie.
n acest nou context social, cultural, economic i politic din Romnia, Biserica i Statul sunt
nevoite s-i defineasc rolurile n acest domeniu al serviciilor i asistenei sociale. n ultimii 23 de ani s-a
2 Ioan Paul al-II-lea, mesaj cu ocazia Zilei Mondiale a Pcii 1999,5: AAS 91(1999) 380-381.
4
constat c aceasta nu este o lucrare deloc simpl, nici pentru Stat, nici pentru Biseric. Ambele entiti
poart nc tarele anilor de totalitarism comunist, pe de o parte, iar pe de alt parte trebuie s-i
adapteze, armonizeze i compatibilizeze structurile i actiunile cu valorile i principiile promovate de
statul de drept i economia de pia i care de cele mai multe ori sunt exclusiv orientate spre rezultat i
eficien.
n sfera serviciilor sociale din democraiile consolidate, Statul joac un rol activ n reglementarea
sectorului prin politicile sociale pe care le promoveaza i prin organizarea acestei piee ca de altfel i
pentru alte domenii ale vieii publice cum ar fi: domeniul medical, al nvmntului i educaiei, etc i
care nu pot fi abandonate integral pentru a fi reglementate de principiul cererii i ofertei. Statul joac de
asemenea un rol activ n monitorizarea i evaluarea furnizorilor de servicii sociale de pe pia. n ceea ce
privete poziia de furnizor de servicii sociale, Statului i asum un rol egal cu ceilali furnizori de servicii
sociale din pia n condiii de concuren i transparen total.
IV. CE TREBUIE I CE NU AR TREBUI S-I ASUME BISERICA N DOMENIUL SOCIAL?
Biserica este chemat s-i exercite pe lng misiunea sa de sfinitoare (administrarea
Sacramentelor) i nvtoare (vestirea Cuvntului) i vocaia sa de slujitoare (caritatea, diaconia).
Biserica n Romnia a ncercat n ultimii ani ntr-un cadru destul de indefinit i nereformat al sectorului
social, caracterizat pe de o parte de instabilitate, iar pe de alt parte de inflexibilitate i lips de viziune i
perspectiv s-i defineasc rolul de furnizor de servicii sociale.
Fundamentate pe o traditie solida, organizatiile caritative si sociale din Biserica se confrunta la
ora actuala cu provocarea modernitatii: aceea de a se profesionaliza pentru a fi competitive, fara a-si
pierde insa identitatea si misiunea de organizatii ale Bisericii. In zilele noastre actiunile umanitare, de
asistenta sociala i serviciile sociale nu mai constituie apanajul strict al Bisericii aa cum secole de-a
rndul au fost, ci functioneaza dupa regulile economiei de piata si ale concurentei, urmarind sa ofere
servicii de calitate la standarde profesionale adecvate. Organizatiile bisericesti nu pot dobandi
credibilitate fata de beneficiari, finantatori si parteneri, daca nu functioneaza dupa criterii profesionale.
Intr-o lume secularizata, mesajul de speranta evanghelica pe care organizatiile crestine i operatorii
sociali din biseric vor sa il transmita prin munca lor trebuie sa treaca testul profesionalismului si al
calitatii pentru a ajunge la sensibilitatea omului modern.
Termenul de profesionalism are o dubla acceptiune si priveste, pe de o parte, calitatea
serviciilor, iar pe de alta parte, formarea permanenta a personalului implicat in proiecte (angajati si
voluntari). Marele avantaj pe care il au organizatiile bisericesti, in comparatie cu agentiile umanitare
5
seculare, este ca sunt capabile sa ofere celor implicati in proiectele sociale un sens al muncii lor care
depaseste simpla solidaritate interumana. In acelasi timp insa au obligatia de a face vizibil, prin servicii de
calitate si profesionisti de valoare, respectul fata de persoana umana conform doctrinei sociale a Bisericii.
Ct privete slujirea persoanelor suferinde, competena profesional este necesar nainte de toate: cei
care se ngrijesc de alii trebuie s fie formai n aa fel nct s poat mplini gestul potrivit la momentul
potrivit, lundu-i i angajamentul de a continua ngrijirea. Competena profesional este una dintre
primele necesiti fundamentale, dar numai ea nu este suficient. n realitate, e vorba de fiine umane, iar
fiinele umane au ntotdeauna nevoie de ceva mai mult dect de ngrijirile tehnice corecte. Au nevoie de
omenie. Au nevoie de atenia inimii.3
Biserica prin operele sociale pe care le susine ncearc s aduc puin alinare, mngiere i
sprijin semenilor aflai n dificultate nu cu scopul de a rezolva i asana toate problemele sociale cu care
se confrunt societatea romneasc ci pentru a oferi un exemplu de bun practic pentru ali actori sau
pentru a anima ali posibili factori interesai din comunitate. Biserica nu poate i nici nu trebuie s ia n
mn btlia politic pentru a construi o societate ct mai dreapt posibil. Nu poate i nici nu trebuie s
nlocuiasc statul. Dar nu poate i nici nu trebuie s rmn deoparte n lupta pentru dreptate.4
Implicare Bisericii n furnizarea de servicii sociale trebuie dublat de disponibilitatea de a oferi
sprijin i de a deveni un partener serios pentru Stat n vederea identificrii celor mai adecvate soluii de
reformare a sistemului social din Romnia i al adoptarii unei legislaii care s corespund att criteriilor
pe care sunt fundamentate: statul de drept i dreptul internaional n materie ct i pe valorile i principiile
pe care le cultiv nvtura social a Bisericii.
V. PRINCIPII I VALORI PE CARE BISERICA LE PROMOVEAZ I CARE AR TREBUI S
CONSTITUIE REFERINE IMUABILE N STABILIREA CADRUL DE REGLEMENTARE A
SISTEMULUI SOCIAL DIN ROMNIA I PRIN CARE AR TREBUI S RESPIRE LEGISLAIA
ROMNEASC DIN DOMENIU.
Proces liber de autoorganizare a societii este un principiu promovat i definit n Enciclica
Centesimus annus al Papei Ioan Paul al II lea art. 16. Acest principiu definete cadrul care ar trebui s
stea la baza organizrii iniiativelor din domeniul social. Participarea, cooperarea i autogestiunea sunt
metodele care pot conduce la fuziunea energiilor solidare. Metodele de reglementare i
suprareglementare stabilite de legislaia romneasc actual att pe componenta alocrii resurselor 3 Papa Benedict al-XVI-lea Deus Caritas Est, art. 31, a. 4 Papa Benedict al-XVI-lea Deus Caritas Est, art 28,
6
financiare, ct i pe componenta menagementului resurselor umane implicate in activitile sociale,
ncalc n multe situaii acest principiu.
Subsidiaritatea declarat in toate actele normative de legiuitor, este un principiu nclcat de cele
mai multe ori n coninutul legii i n normele de aplicare ale acestora. Reglementari arbitrare care nu au
la baz nici un studiu, cercetare sau consultare, stabilesc de cele mai multe ori prioritile si nevoile
locale i criteriile de alocare a resurselor financiare. nclcarea acestui principiu poate conduce la situaii
grave de asistenialism din partea instituiilor Statului.
Piaa liber este un principiu de baz care guverneaz societile democratice i procesul de
dezvoltare. Papa Ioan Paul al II lea n Enciclica Centesimus annus, art 34 declar: piaa liber este
instrumentul cel mai potrivit pentru a repartiza resursele i a rspunde n mod eficient la nevoi. Crearea
de criterii privilegiate pentru unii dintre furnizorii de servicii sociale n detrimentul celorlali este o nclcare
a acestui principiu care poate conduce la situaii de monopol pe piaa serviciilor sociale i la discriminri
ntre actori. Mecanismele pieei libere trebuie ntotdeauna s poziioneaze n centru voina persoanei care
prin intermediul unui contract interfereaz cu voina altei persoane.
Competitivitatea este un principiu care are ca obiectiv eficiena i eficacitatea. Eliminarea
oricrei forme de discriminare ntre categoriile de actori de pe piaa serviciilor sociale i condiiile egale
de competiie fie ca este vorba despre furnizori de stat , privai sau care sunt sub patronajul Bisericii.
Principiul transparenei folosirii banilor publici. Un sistem public echitabil, eficient i eficace
produce un efect pozitiv asupra vieii economice i sociale i va sprijini activitile ntreprinztoare i
iniiativele non-profit. Statul si va consolida credibilitatea n msura n care i va proteja pe cei mai slabi
de pe pia, n cazul serviciilor sociale micile iniiative private. O pia liber a serviciilor sociale n
Romnia, care pe parcursul a peste 40 de ani de comunism i a 23 de ani de tranzitie a fost dominat de
monopolul Statului, ar trebui s se constituie n principala preocupare a decidenilor politici.
Pluralismul social. Acest principiu ofer o importan deosebit organizaiilor societii civile i
organizaiilor non-profit, iar Statul este chemat n acest caz s respecte natura acestor organizaii punnd
n practic principiul subsidiaritii, care cere respectul i promovarea demnitii i a responsabilitii
autonome a subiectului subsidiar. Biserica a susinut mereu pluralismul social care are n vedere o
realizare mai adecvat a binelui comun i a democraiei i care sunt n conformitate si cu alte principii ale
nvturii Sociale a Bisericii, cum ar fi: solidaritatea, subsidiaritatea i dreptatea. Nu putem sprijini
tendinele i reflexele Statului de a absorbi societatea civil n sfera Statului i nici promovarea unor acte
normative prin care piaa serviciilor sociale din Romnia s fie mprit ntre Stat i Biseric, iar ceilalti
actori de pe pia s fie eliminai.
7
Biserica i nstituiile sale prin asumarea rolul de furnizor de servicii sociale au czut i n unele
erori cum ar fi spre exemplu acceptarea prelurii unor instituii de asisten social ale Statului
nereformate i neadaptate i n care introducerea unor standarde minime de funcionare i a unui
management orientat spre calitate sunt foarte greu de implementat.
O alt aciune nereuit a Bisericii o constituie ncadrarea personalului clerical n structurile
administrative centrale i locale ale Statului n baza unor protocoale bilaterale incheiate cu ministerele de
resort pe poziii asimilate funcionarilor publici i care nu fac altceva dect s alimenteze suprastructura
de personal a acestora i implicit a birocraiei n detrimentul personalului specializat necesar n munca
direct cu beneficiarii.
VI. CE TREBUIE I CE NU AR TREBUI S-I ASUME STATUL N DOMENIUL SOCIAL?
ntre cele trei ipostaze pe care le poate avea un actor n domeniul social: reglementator, furnizor
i evaluator n pia, Statul trebuie s-i asume rolul principal n ceea ce privete reglementarea pieei i
evaluarea (verificarea) furnizorilor de pe pia i s aib o calitate secundar ca furnizor de servicii. n
ceea ce privete reglementarea i stabilirea cadrului de funcionare a pieei serviciilor sociale Statul aa
cum am amintit trebuie s se consulte i cu ceilali factori implicai din domeniu: furnizori, mediul
academic, finanatori privai (agenii de asigurari). In calitate de furnizor, Statul ar trebui s joace un rol
activ doar n condiiile n care nu exist furnizori privai pe pia, i/sau anumite segmente si servicii nu
sunt acoperite de furnizorii privai.
n ceea ce privete rolul de evaluator i asumarea funciei de verificare aici Statul prin instituiile
sale specializate are i trebuie s aib exclusivitate n funcia de control pe toate palierele: respectarea
drepturilor si libertilor fundamentale ale omului, standarde de calitate a serviciilor, condiii de eligibilitate
i acreditare furnizorilor, modul de utilizare a fondurilor publice, etc.
Statul poate i trebuie s-i exercite competenele de verificare a furnizorilor privai de servicii
sociale atunci cnd sunt aduse n discuie drepturile i libertile fundamentale ale omului mai ales cele
legate de conceptul de libertate religioas. Documentele si tratatele internationale care stau la baza
definirii conceptului libertatii religioase, de gandire si de constiinta sunt documente programatice ratificate
de Romnia, recomandari ale celor mai nalte foruri internaionale i sentinte ale Curii Europene pentru
Drepturile omului i garantate de Constituia Romniei5
5 Convenia European pentru aprarea drepturilor omului i a libertilor fundamentale, cu protocoalele adiionale la aceasta, ratificat de Romnia prin Legea nr. 30/1994, Declaraia Universal a Drepturilor Omului (1948), Pactul Internaional pentru drepturi civile i politice (adoptat prin Rezoluia 2200
8
Sunt sase principii generale care reglementeaza paradigma vietii si libertatii religioase.
A. Libertatea de gndire, de contiin i religioas
Reglementrile internaionale ce au ca obiect definirea, explicitarea i aprarea drepturilor i
libertilor fundamentale garanteaz libertatea de gndire, de contiin i religioas, completat cu
deplina recunoatere a libertii de manifestare, n public sau privat, individual sau colectiv a convingerilor
de natur spiritual. n acelai timp, limitele normative ale libertii religioase, menionate n unele
reglementri internaionale (Convenia European, art. 9, alin.2, Pactul Internaional, art. 18, alin. 3, i
Declaraia ONU cu privire la eliminarea oricrei forme de discriminare, art. 1, alin. 3) sunt riguros
precizate, avnd drept scop protejarea unor valori imprescriptibile ntr-o societate democratic i ntr-un
stat de drept sigurana public, protecia ordinii, a sntii, a moralei publice i a drepturilor i
libertilor ceteneti. Dreptul la libertatea religioas este att de strns legat de celelalte drepturi
fundamentale (...) nct respectarea libertii religioase este ca un test pentru respectarea celorlalte
drepturi fundamentale 6
Recunoaterea libertii interioare, forum internum, a libertii de contiin, care este absolut, i
include dreptul oricrei persoane de a-i schimba religia sau credina. Orice constrngeri n acest
domeniu sunt contrare acestui principiu.
Recunoaterea libertii externe, forum externum, n sensul c orice persoan are libertatea, fie
singur, fie n comunitate, de a-i practica religia sau credina n cult, n orice tip de practic i prin
educaie religioas. Acest principiu trebuie s protejeze att individul, ct i comunitatea, att n privina
practicrii religiei sau credinei, precum i a schimbrii sale.
B. Neutralitatea i imparialitatea statului
n exercitarea puterii sale de reglementare (...) n raport cu diferitele religii, denominaiuni i
credine, statul are datoria de a rmne neutru i imparial7, ceea ce implic i incompetena statului n
A(XXI) n 1966) i Declaraia ONU cu privire la eliminarea oricrei forme de discriminare bazat pe religie sau convingere (adoptat prin Rezoluia 36/55 a Adunrii Generale a ONU n 1981), decizia Curtii Europene a Drepturilor Omului in cazul Mitropoliei Basarabiei 6 Sfntul Printe Papa Ioan Paul al II-lea, citat de Monseniorul Jean-Louis Tauran, Ministrul afacerilor externe al Sfntului Scaun, n cadrul reuniunii Consiliului de minitri al OSCE din 6-7 decembrie 2002, Porto, Portugalia). 7 Constitutia Romaniei, libertatatea constiintei, articolul 29 (1) Libertatea gndirii i a opiniilor, precum i libertatea credinelor religioase nu pot fi ngrdite sub nici o form. Nimeni nu poate fi constrns s adopte o opinie ori s adere la o credin religioas, contrare convingerilor sale. (2) Libertatea contiinei este garantat; ea trebuie s se manifeste n spirit de toleran i de respect reciproc. (3) Cultele religioase sunt libere i se organizeaz potrivit statutelor proprii, n condiiile legii. (4) n relaiile dintre culte sunt interzise orice forme, mijloace, acte sau aciuni de nvrjbire religioas.
9
determinarea legitimitii credinelor religioase sau a modului n care aceste credine sunt organizate i
exprimate.
Neutralitatea statului n disputele religioase poate lua dou forme:
a) medierea ntre pri, n interesul respectrii drepturilor i libertilor fundamentale ale
persoanei umane, a ordinii publice i a pcii sociale;
b) accesul nengrdit la Justiie, n vederea reglementrii unor astfel de litigii potrivit normelor
constituionale i legislaiei interne. Prin urmare, rolul autoritilor n asemenea circumstane nu este
ndeprtarea cauzei conflictului prin eliminarea pluralismului, ci asigurarea c grupurile aflate n
competiie se tolereaz reciproc.
C. Autonomia entitilor religioase n raport cu statul
Recunoaterea i garantarea autonomiei entitilor religioase trebuie s fie n strns legtur cu
principiul incompetenei statului n chestiunile de natur spiritual, astfel nct autoritile publice s nu se
implice n reglementarea intern a unei entiti religioase. n acelai timp statul, n temeiul principiului
neutralitii, nu poate susine aplicarea n spaiul public a reglementrilor interne ale unei entiti
religioase. De pild, n cazul n care doctrina unei entiti religioase mpiedic persoanele s o
prseasc, n temeiul art. 29, alin.2 al Constituiei statul trebuie s intervin, n limita mijloacelor legale,
pentru a nu permite acelei entiti s recurg la presiuni i violen pentru a mpiedica prsirea sa. De
altminteri, interzicerea coerciiunii a fost introdus ca principiu distinct n legislaia european datorit
ngrijorrii fa de existena unor presiuni legale sau sociale care ar mpiedica schimbarea religiei i nu
datorit ngrijorrii fa de misionarism.
D. Egalitate i non-discriminare
Statele sunt obligate s respecte i s asigure tuturor cetenilor libertatea religioas, fr nici o
discriminare. Riscul de discriminare trebuie redus sau eliminat total mai ales atunci cand vine vorba de
accesul unor persoane la serviciile de baz.
(5) Cultele religioase sunt autonome fa de stat i se bucur de sprijinul acestuia, inclusiv prin nlesnirea asistenei religioase n armat, n spitale, n penitenciare, n azile i n orfelinate. (6) Prinii sau tutorii au dreptul de a asigura, potrivit propriilor convingeri, educaia copiilor minori a cror rspundere le revine.
10
E. Tolerana i respectul reciproc
Statele participante la O.S.C.E. s-au angajat c vor ntreine un climat de toleran reciproc i
respect ntre credincioii din diversele comuniti.. Documentele O.S.C.E. prevd reglementarea
respectului fa de demnitatea uman i predarea toleranei n coli.
F. Drepturile parentale si autonomia educaiei religioase
Respectarea drepturilor parentale se refer la organizarea de ctre stat a educaiei morale i
religioase conform opiunii prinilor sau a tutorilor legali. Protecia se bazeaz pe art. 5 din Declaraia
O.N.U. cu privire la eliminarea oricrei forme de discriminare i pe art. 14 al Conveniei privind drepturile
copilului. Finanarea de ctre stat a educaiei religioase trebuie fcut pe baze nediscriminatorii. Avnd n
vedere importana educaiei morale i religioase, Statul trebuie sa sustina si sa finaneze nvmntul
confesional de toate gradele i profilurile.
VII. Studiul de caz. Rezultatul colaborrii Reelei Caritas Romnia cu autoritile publice.
Cadrul legislativ n domeniul social este ntr-o etap de modificare conform planului de reform n
domeniul social. Aceast situaie este definit de legi adoptate dar fr norme de aplicare, legi n curs de
adoptare, legi i norme de aplicare n curs de implementare.
n acest context special, cadrul legislativ care definete i reglementez colaborarea
organizaiilor Caritas cu autoritile publice este cel de dinainte de 2011 anul iniierii reformei n domeniul
social.Actele normative care stau la baza colaborarii Caritas cu autoritile publice sunt urmtoarle: legea
nr. 34/1988 privind acordarea unor subvenii asociaiilor i fundaiilor romne cu personalitate juridic
care infiinez i administreaz uniti de asisten social, ordonana de guvern nr. 68/ 2003 privind
serviciile sociale, hotrrea de guvern nr. 1826 din 22 decembrie 2005 pentru aprobarea Strategiei
nationale de dezvoltare a serviciilor sociale, legea administraiei publice locale 215/2001, hotrrea de
guvern 117/2013 pentru aprobarea Contractului-cadru privind condiiile acordrii asistenei medicale n
acdul sistemului de asigurri sociale de sntate pentru anii 2013-2014.
11
Rezultatele financiare ale colaborrii Caritas-Stat
Org. Caritas Buget de Surse de finantare
venituri 2012 Fonduri publice de la bugetul:
De stat % Judetean % Local %
Alba Iulia 20728537 16.96 9.07 18.91
Blaj 4,265,989.00 12.5 2.15 0.53
Bucuresti 3106266 4.57% 1.05%
Cluj 2016028 7.87% 29.76% 7.75%
Iasi 5756072 9 2
Maramures 1097333 3 2
Oradea Greco Catolic 833,669 0% 3.45%
Oradea Romano Catolic 3037447 4% 5%
Satu Mare 10546780 6.83% 1.90% 6.22%
Timisoara 8426928 6.50% 4.50% 0.75%
TOTAL (in RON) 59815049 6.82 5.04 4.77
TOTAL (in EURO) 13423485
Dinamica personalului Caritas Romnia
12
VIII. CONCLUZII
Colaborarea Stat-Biseric n domeniul social poate s se realizeze n dou planuri cel al
reglemantrii cadrului legislativ si cel al contractrii furnizrii de servicii sociale.
Biserica ofer prin toate activitile pe care le deruleaz n domeniul social, educativ, medical un
suport important societii romneti dar aceast impostaz nu creaz premisele solicita ca
Biseric s ocupe o poziie privilegiat i tratamente speciale pe piaa serviciilor.
Vocea Bisericii va fi mai credibil n societate i mai eficient n influenarea politicilor sociale n
msura n care va fi disponibil i deschis colaborrii cu ali actori din domeniu (Ong-uri, mediul
academic, asociaii profesionale, mediul privat, instituii de lubby).
Biserica prin aciunile sale fie pe componenta de lobby si advocy ct i pe cea a furnizrii de
servicii trebuie s se constituie n vocea celor sraci.