Post on 14-Nov-2014
transcript
Cluj-Napocac l a u d i o p o l i s k l a u s e n b u r g k o l o z s v á r
Descrierea CIP a Bibliotecii Na]ionale a României
TUDOR, OCTAVIAN
Pictori români uita]i / Tudor Octavian.
Bucure[ti: NOI Media Print, 2003
ISBN 973-7959-02-7
75(498)
Cluj-Napocac l a u d i o p o l i s k l a u s e n b u r g k o l o z s v á r
Clujul, în a doua jum`tate a secolului al XIX-leaVedere general`, dup` o gravur` de M. Kolb, K. Gungen, L. Rohbock [imultiplicat` la Darmstadt în 1864.
Cluj in the second half of the 19th centuryGeneral view after an engraving by M. Kolb, K. Gungen, L. Rohbock,printed in Darmstadt, in 1864.
Cuprins
Scurt istoric
Via]a cultural`
Peisaj citadin
Parcuri, gr`dini
8
36
54
92
Contents
Short history
The cultural life
Cityscape
Parks, gardens
8
9
Scurt istoric
Ora[ul Cluj-Napoca este situat în nord-
vestul României, la hotarul dintre Mun]ii
Apuseni, Podi[ul Some[an [i Câmpia
Transilvaniei. Cu o popula]ie de 334 543
locuitori în anul 2000, ora[ul se num`r`
printre cele mai mari localit`]i din ]ar`.
Se poate spune c` ora[ul de pe Some[ul
Mic atrage printr-un specific aparte, izvorât
din amestecul pitoresc de culturi [i
confesiuni sedimentate de secole în aceste
locuri. Cum afirma [i Mircea Zaciu, acest
ora[ este „o realitate istoric` format` pe trei
trunchiuri distincte: românesc, unguresc [i
germanic”, ceea ce-i d` individualitatea [i în
acela[i timp reprezint` „un fenomen de dou`
ori interesant prin paralelismul valorilor [i
prin interac]iunea lor…”
Cele mai vechi urme de locuire de pe
teritoriul municipiului Cluj-Napoca apar]in
paleoliticului mijlociu (120 000-35 000 a.Chr.)
[i se g`sesc la Calvaria (Cluj-M`n`[tur),
T`ietura Turcului [i în cartierul Cordo[.
Descoperirile arheologice atest` o populare
dens` [i o via]` neîntrerupt` începând din
neolitic (6 500-2 700 a. Chr.), continuând cu
epoca bronzului [i cu prima vârst` a fierului.
Bogatele vestigii descoperite în vatra
A short history
The city of Cluj-Napoca is situated in
north-western Romania on the border
separating the Apuseni Mountains, the
Somesan Plateau and the Transylvanian Plain.
One can say that the city lying on the banks
of the Some[ul Mic River attracts visitors by its
peculiar features that come from the
picturesque blend of cultures and religious
faiths having existed in this place for centuries.
As Mircea Zaciu put it too, this city is “a
historical reality made up of three distinct
ethnic groups: Romanian, Hungarian and
Germanic”, a fact that gives it its individuality
and, at the same time, is “a phenomenon which
is interesting from two points of view: the
parallelism of values and their interaction.”
The oldest proofs testifying to the fact that
people lived in the territory of the city of Cluj-
Napoca can be traced back to the Middle
Palaeolithic (120.000-35.000 B.C.) and are to be
found in the Calvaria fortification (in the
district of Manastur), in the street called
Taietura Turcului and in the Cordos district.
Archaeological discoveries attest to the fact that
this territory had a numerous population that
uninterruptedly lived here, starting in the
Neolithic Age (6.500-2.700 B.C.) and going on
ora[ului (zona central`, cartierele
Grigorescu [i M`n`[tur), ca [i cele din
împrejurimi (Gura Baciului) se afl` în
patrimoniul Muzeului Na]ional de Istorie a
Transilvaniei din Cluj-Napoca.
În epoca dacic`, pe teritoriul
municipiului s-a dezvoltat o important`
a[ezare autohton`, iar numele dacic al
acestei localit`]i, Napoca (sau Napuca) va fi
p`strat [i în timpul st`pânirii romane. Prima
men]ionare a a[ez`rii romane Napoca se
g`se[te pe un milliarium (born` kilometric`
into the Bronze Age and the First Iron Age. The
numerous vestiges discovered in the precincts
of the city (the central area, the Grigorescu and
Manastur districts) as well as those discovered
in the surroundings (Gura Baciului) are now to
be found at the National Museum of
Transylvania’s History in Cluj-Napoca.
In the Dacian age an important indigenous
settlement developed in the territory of the
present-day city and the Dacian name of this
place, Napoca (or Napuca), will be preserved at
the time of the Roman rule too. The first
10
Harta Transilvaniei (AbrahamOrtelius, 1566)
Map of Transylvania (AbrahamOrtelius, 1566)
11
roman` din anii 107-108 a. Chr.). Localitatea
va fi un important centru civil,
me[te[ug`resc [i administrativ primind în
124 p. Chr. titlul de municipium [i apoi, la
sfâr[itul secolului al II-lea p. Chr., va fi
ridicat` la rangul de colonia. S`p`turile
arheologice au dezvelit chiar în centrul
ora[ului urme ale vechiului ora[ roman:
edificii publice, construc]ii din piatr` cu
sisteme de înc`lzire, inscrip]ii, un atelier
pentru turnarea fibulelor, tezaure monetare,
ceramic`, arme etc. În împrejurimi au fost
mention of the Roman settlement of Napoca is
to be found on a milliarium (a Roman milestone
dating back to 108-107 B.C.). The above-
mentioned settlement will be an important
civil, handicraft and administrative centre
which was given the title of a municipium in
A.D. 124 and then, in the late second century, it
will be raised to the rank of a colonia.
Archaeological excavations revealed traces of
the old Roman city in the very centre of Cluj-
Napoca: public buildings, stone houses
equipped with heating systems, inscriptions, a
Clujul la 1617Gravur` de Georg Houfnagel dup`pictura lui Egidius Van der Rhye.
Cluj in 1617An engraving by Georg Houfnagel aftera painting by Egidius Van der Rhye.
workshop for moulding fibulae, coin treasures,
ceramics, weapons etc. In the surrounding area
research work was carried out, and rural
settlements and villae rusticae (agricultural
farms) were discovered at Dezmir, Apahida,
Floresti and Chinteni.
After the Romans left the province of Dacia
at the time of Emperor Aurelian (A.D. 271),
Napoca visibly turned rural. Roman traditions
can especially be seen in the funerary rites. The
vestiges of the Dacian-Roman population were
found at Manastur-Gradini and at Floresti.
The time of the migrations (the 4th-9th
centuries AD), which was characterized by deep-
going turmoil, left traces consisting in treasures
of precious metals (at Apahida and Someseni
they found Ostrogothic vestiges and at Cordos,
vestiges left behind by the Gepidae). The tombs
in the necropolis at Someseni belong to a Slavic
population that lived together with the native
Dacian-Roman one. The fortifications at Cluj-
Manastur and Dabaca date back to the final
period of the Romanians’ ethno-genesis. They
are attributed to the Romanian population
organized in cnezats and voivodats such as
Gelu’s voivodat, who is supposed to have ruled
over the aforementioned fortifications too.
The beginnings of the mediaeval Cluj are
connected to the fortification in the Manastur
district (Calvaria, the 9th century) and the civil
settlement in the centre of the city, which
partially covered the ruins of the Roman city.
The first documentary mentions are to be
found in 1173, when Thomas Comes Clusiensis,
12
13
cercetate [i identificate a[ez`ri rurale [i
villae rusticae (ferme agricole) la Dezmir,
Apahida, Flore[ti [i Chinteni.
Dup` abandonarea provinciei Dacia, în
timpul împ`ratului Aurelian (271 p. Chr.),
Napoca a suferit un proces vizibil de
ruralizare, persisten]a tradi]iilor romane
putând fi urm`rit` mai ales în ritul funerar.
Vestigiile popula]iei daco-romane s-au g`sit
la M`n`[tur-Gr`dini [i în localitatea Flore[ti.
Fr`mântata perioad` a migra]iilor
(secolele IV-IX p. Chr.) a l`sat urme
constând în tezaure din metal pre]ios (la
Apahida [i Some[eni, vestigii ostrogote, iar
la Cordo[, gepide). Mormintele din
necropola de la Some[eni apar]in unei
popula]ii slave care a convie]uit cu cea
autohton`, daco-roman`. Din perioada final`
a etnogenezei românilor dateaz` fortifica]iile
de la Cluj-M`n`[tur [i D`bâca. Ele sunt
atribuite popula]iei române[ti organizat` în
cnezate [i voievodate, cum a fost [i
voievodatul lui Gelu, despre care se
presupune c` avea în st`pânire [i
fortifica]iile men]ionate.
Începuturile Clujului medieval sunt
legate de fortifica]ia de la Cluj-M`n`[tur
(Calvaria, secolul al IX-lea) [i a[ezarea civil`
din centrul ora[ului, suprapus` par]ial peste
ruinele ora[ului roman.
Primele men]iuni documentare le avem
începând cu 1173, când este atestat Thomas
Comes Clusiensis, comite de Cluj, iar în
1213 este men]ionat` documentar [i cetatea
Pagina anterioar`:
Biserica Calvaria, detaliu
Previous page:
Calvaria Church, detail
Vitraliu de la biserica Sfântul Mihail
Stained glass in the St. Michael Church
Cluj (castrum Cluj). Numele a[ez`rii deriv`
din latinescul clausa-clusa (loc închis).
Dup` n`v`lirea t`tarilor în 1241, în aceste
locuri s-au a[ezat „oaspe]ii sa[i”, primind o
serie de privilegii. Ca r`splat` a credin]ei lor,
la 19 august 1316, a[ezarea rural` a fost
ridicat` la rangul de ora[ civitas prin
privilegiul acordat de regele Carol Robert de
Anjou.
Popula]ia ora[ului a fost la început
preponderent german` [i toate dreg`toriile
erau ocupate de sa[i, pân` la sfâr[itul
secolului al XV-lea. Al`turi de ei tr`iau
maghiari [i români. Dup` m`rturiile
contemporanilor, Clujul a fost considerat un
ora[ s`sesc pân` în secolul al XVI-lea. În
veacurile urm`toare, componen]a etnic` a
Count of Cluj, is attested, and in 1213 the
citadel of Cluj is mentioned in a document
under the name of castrum Cluj. The name of
this settlement derives from the Latin word
clausa-clusa meaning an enclosed place. After
the Tartar invasion in 1241 the “Saxon guests”
settled here and were given a number of
privileges. As a reward for their loyalty, on
August 19, 1316 the rural settlement was raised
to the rank of civitas through the privilege
granted by King Charles Robert of Anjou.
In the beginning the population of the city
was mostly German and all the high offices were
held by the Saxons till the end of the 16th
century. Hungarians and Romanians used to
live side by side with them. According to some
contemporaries’ testimony, Cluj was regarded
14
Clujul în secolul al XVII-leaVedere general`.
Cluj in the 17th centuryGeneral view.
15
ora[ului se va schimba, preponderen]i fiind
maghiarii. Localitatea se extinde; noii veni]i,
în special români [i maghiari, se vor a[eza
mai ales în suburbii. Ora[ul se va dezvolta
economic, în 1367 fiind men]ionat` prima
breasl`, cea a bl`narilor, iar în secolul al
XVI-lea num`rul lor ajunge la peste 30. În a
doua jum`tate a secolului al XVI-lea, Clujul
a atins apogeul dezvolt`rii sale sub toate
aspectele, fiind supranumit „ora[ul
comoar`”.
Schimb`ri importante în via]a ora[ului
a adus [i reforma religioas`. Primele idei
reformatoare ale luteranismului au p`truns
începând cu 1530-1540, iar anul 1556 este
considerat anul victoriei luteranismului.
R`spândirea calvinismului [i apoi a
as a Saxon city till the 16th century. In the
centuries to come the ethnic structure of the
city will change and the Hungarians would
become the most numerous ones. The
settlement expands; the newcomers, especially
Romanians and Hungarians, will settle
especially on the outskirts. The city will develop
economically. The first guild, the one of the
furriers, is mentioned in 1367 and their number
will exceed 30 in the 16th century. In the second
half of the 16th century Cluj reached the acme of
its development under all aspects and was
dubbed the “treasure city”.
The Reformation too brought about
important changes in the city’s life. The first
reforming ideas of Lutheranism appeared here
in 1530-1540 and the year 1556 is considered
Clujul în secolul al XVII-leaDup` o gravur` de J. Peeters din Anvers.
Cluj in the 17th centuryAfter an engraving by J. Peeters of Anvers.
unitarianismului va antrena popula]ia în noi
dispute religioase. Dieta de la Turda accept`
noile religii: luteranismul [i calvinismul în
1563, iar unitarianismul în 1571.
Un alt moment însemnat din istoria
ora[ului este legat de intrarea domnitorului
Mihai Viteazul în Transilvania. Acesta a
manifestat fa]` de Cluj mult` simpatie, poate
[i pentru faptul c` fiul s`u, P`tra[cu, a
studiat la Colegiul Iezuit de aici. A reînnoit
câteva privilegii pentru ora[ [i i-a d`ruit
câteva sate. Dup` biruin]a de la Gurusl`u,
the year when Lutheranism got the upper hand.
The spread of Calvinism and Unitarianism will
make the population get involved in religious
disputes. The Diet in Turda accepts the new
religions: Lutheranism and Calvinism in 1563
and Unitarianism in 1571.
Another important moment in the history
of this city refers to Prince Michael the Brave
entering Transylvania. He was very fond of Cluj
and this may also be accounted for by the fact
that his son, Patrascu, attended the Jesuit
College here. He renewed a few privileges for
16
Deschiderea Dietei Transilvaniei din1841 la ClujDup` litografia lui Carol Pop deSzatmary. Sala se afl` în Palatul Reduta.
Opening of the 1841 TransylvanianDiet in ClujAfter a lithograph by Carol Pop deSzatmary. The hall is part of the RedutaPalace.
17
Strada Regele Ferdinand la \nceputulsecolului al XX-lea
King Ferdinand Street at thebeginning of 20th century
18
Intersec]ia dintre strada RegeleFredinand [i bulevardul 21Decembrie, foto 1904Biserica Evanghelic` este operaarhitectului Georg Winkler [i a fostridicat` între 1816 [i 1829. Edificiulîmbin` armonios elementele barocului cucele neoclasice.
Intersection between King FerdinandStreet and 21 December Boulevard,photo 1904The Evangelical Church was designed byarchitect Georg Winkler and was erectedbetween 1816 and 1829. The buildingcombines Baroque and Neo-Classicalelements.
Palatul de Justi]ieEdificiu ridicat în anul 1902. Prezint`un bogat decor eclectic, realizat dinteracot`, cu figuri alegorice [i frize cumotive vegetale.
The Palace of JusticeThis building erected in 1902 featuresrich eclectic decorations, in terracotta,with allegorical figures and friezes withvegetal motifs.
19
Mihai Viteazul va vizita Clujul la 3 august
1601, aducând un pios omagiu fostului s`u
c`pitan, Baba Novac.
Dup` transformarea Transilvaniei în
provincie austriac` pe baza diplomei
împ`ratului Leopold I în 1691, Clujului i-a
revenit un rol de frunte, aici func]ionând
„guberniul”, „Tabla Regal`” [i ]inându-se mai
multe diete. În 1786 a devenit centrul
districtului ce îngloba patru comitate.
Românii se afirm` mai hot`rât în secolul
al XVIII-lea, în lupta pentru ob]inerea
drepturilor lor legitime. Politica de toleran]`
religioas` [i na]ional` promovat` de
împ`ratul Iosif al II-lea a creat un cadru
favorabil pentru comunitatea româneasc` din
the city and gave it a few villages as a gift. After
the victory at Guruslau Michael the Brave will
visit Cluj on August 3, 1601, when he paid a
pious homage to his former captain Baba
Novac.
After Transylvania turned into an Austrian
province on the basis of the Leopoldine
Diploma in 1691, Cluj came to play a most
important part as the headquarters of the
government was here and several diets were
held here too. In 1786 it became the centre of
the district including four counties.
The Romanians assert themselves with
more firmness in the 18th century in the
struggle for their legitimate rights. The policy
of religious and national tolerance promoted by
Bulevardul Eroilor, cu BisericaMinori]ilor, foto 1914Biserica ini]ial`, ridicat` dup` 1724, afost ref`cut` în stil baroc începând cu1779, de c`re arhitectul JohannEberhardt Blaumann. çn prezent,Catedrala Greco-Catolic` din Cluj.
The Boulevard of the Heroes andthe Minorite Church, photo 1914Starting in 1779, architect JohannEberhardt Blaumann retouched, inBaroque style, the initial church erectedafter 1724. Now the abode is the Greek-Catholic Cathedral of Cluj.
Cluj. Între 1795 [i 1796 s-a ridicat prima
biseric` ortodox`, iar cea greco-catolic` între
anii 1800-1803.
Secolul al XIX-lea a adus schimb`ri
profunde în via]a economic`, socio-politic` [i
cultural` a Clujului. Înfiin]area în 1851 a
Camerei de Comer] [i Industrie a dus la
stimularea economiei, astfel încât în anul
1910 Clujul avea 42 de întreprinderi, iar
crearea unor institu]ii financiare [i de credit a
contribuit la dezvoltarea lor. Prima banc`
Emperor Joseph II created favourable
circumstances for the Romanian community in
Cluj. The first Orthodox church was built
between 1795 and 1796 and the first Greek
Catholic one in 1800-1803.
The 19th century brought about deep-going
changes in the economic, socio-political and
cultural life of Cluj. The setting up of the
Chamber of Commerce and Industry in 1851
stimulated economy so that in 1910 there were
42 companies in Cluj and the creation of some
20
Bastionul Croitorilor – singurulp`strat integral din vechea cetate – [i oparte din zidul medieval
The Tailors’ Bastion – the only fullypreserved bastion of the former citadel –and part of the medieval wall
21
româneasc`, Economul, a fost înfiin]at` în
1886.
În 1868 începe construirea c`ilor ferate
în jurul Clujului, iar la 7 septembrie 1870
are loc inaugurarea g`rii ora[ului, prin
intrarea primului tren ce venea de la Oradea.
Clujul era integrat în sistemul de po[talion,
sta]ia de diligen]e Biasini fiind pe Calea
Turzii, o dat` cu amenajarea drumului
Feleacului între anii 1823 [i 1827. În toamna
anului 1893 s-a introdus în ora[ un tren care
financial and credit granting institutions
contributed to their development. The first
Romanian bank, Economul, was founded in
1886.
In 1868 they start building railways around
Cluj and on September 7, 1870, the railway
station of the city is opened by the first train
coming from Oradea. Cluj was integrated into
the mail coach system (the Biasini stagecoach
stand was on Calea Turzii) when the Feleac road
was built between 1823 and 1827. In autumn
Bastionul Croitorilor, foto 1890In fundal se poate observa BisericaReformat`.
The Tailors’ Bastion, photo 1890In the background, the ReformedChurch.
22
Pia]a central` a ora[ului cuCatedrala Sfântul MihailÎn prima jum`tate a secolului alXIX-lea (sus) [i dup` ad`ugarea,pe latura de nord, a turnului în stilneogotic, terminat în 1860 (jos).
The central city plaza with theSaint Michael CathedralIn the first half of the 19th century(top); with a neo-Gothic styleaddition to the northern side of thetower, finished in 1860 (bottom).
23
Pia]a Unirii cu Catedrala SfântulMihailÎn perioada interbelic`, dup`amplasarea statuii ecvestre a luiMatei Corvin (în 1902) [i amonumentului Lupa Capitolina (în1921) .
Unirii Square The Saint MichaelCathedralFrom the inter-war period, after theerection of the Matthias Corvinusstatue (1902,) and of the Lupacapitolina Monument (1921).
24
25
Zi de târg în Pia]a Central`, 1887În fundal, Hotel Pannonia, devenitCentral [i apoi Melody.
Fair day in the Central Plaza, 1887In the background, Hotel Pannonia, laterCentral, and today Melody.
Podul peste Some[ construit în 1834În dreapta, Palatul Babo[. Cl`dire de col],ridicat` la sfâr[itul secolului al XIX-lea.Decor bogat, în stil eclectic.
The bridge across the Somes, built in1834On the right, the Babos Palace, a corneredifice in eclectic style with richdecorations, erected in the late 19th
century.
circula de la gar` pân` la Prim`rie, apoi la
M`n`[tur [i pe Bulevardul 21 Decembrie
1989 pân` la biserica Sfântul Petru. În 1890
au ap`rut în Cluj primele biciclete.
Clujul secolului al XIX-lea a fost un
remarcant centru politic [i cultural în care
mi[carea româneasc` a avut un rol deosebit,
manifestându-se pregnant în epoca liberal`,
instituit` dup` 1860. Momentul culminant l-
a atins în anul 1894 când, la 7 mai, în sala
„Reduta” a avut loc procesul frunta[ilor
memorandi[ti. Dezbaterile procesului, la
1893 a train started to run from the railway
station to the City Hall and from there, crossing
Manastur and going along the 21 Decembrie
1989 Boulevard, it reached the St. Peter’s
Church. In 1890 the first bicycles appeared in
Cluj.
Nineteenth-century Cluj was a remarkable
political and cultural centre in which the
Romanian movement played a special part and
was particularly active in the liberal period that
was instituted after 1860. The peak moment was
in 1894 when, on May 7, they heard the trial of
26
Fântâna artezian` [i chio[cul dinparc, 1905
The artesian fountain and the kioskin the park, 1905
27
Fântâna artezian` [i chio[cul dinparcul ora[ului, 1914Fântâna a fost proiectat` de MátrayLajos.
The artesian fountain and the kioskin the city park, 1914The foundation was designed by MatrayLajos.
Parcul ora[ului, 1906
The city park, 1906
care au asistat români din întreaga
Transilvanie, [i în special pledoariile de
înalt` ]inut` [i demnitate na]ional` ale lui
Ioan Ra]iu, Iuliu Coroianu, Vasile Lucaciu,
au eviden]iat juste]ea demersului românilor
[i adeziunea întregii na]iuni la aceast`
cauz`.
În toamna anului 1918, Clujul a devenit
centrul unor ac]iuni hot`râte organizate de
c`tre Senatul Na]ional Român din Ardeal,
participând al`turi de Consiliul Na]ional
Român Central [i g`rzile na]ionale
the leaders of the memorandum petitioners in
the Reduta room. The debates during the trial,
which was attended by Romanians coming from
all over Transylvania, and especially the pleas
revealing high national dignity made by Ion
Ratiu, Iuliu Coroianu and Vasile Lucaciu
pointed to the justness of the steps taken by the
Romanians and the entire nation supporting
this cause.
In autumn 1918 Cluj was the centre of
some firm actions organized by the Romanian
National Senate in Transylvania. The Romanian
28
Palatul RedutaÎn secolul al XVII-lea, ad`postea hanulor`[enesc Calul B`lan. În secolul alXVIII-lea edificiul a fost supraetajat,primind o fa]ad` în stil neoclasic [idevenind Palatul Reduta. Ast`zi estesediul Muzeului Etnografic alTransilvaniei.
The Reduta PalaceIn the 17th century it housed theTowhead Horse City Inn. In the 18th
century another floor and a Neo-Classicfacade were added to what became theReduta Palace. Today, it shelters theEthnographic Museum of Transylvania.
29
române[ti la organizarea Marii Adun`ri
Na]ionale de la Alba-Iulia. Delega]ii din Cluj
au votat al`turi de ceilal]i participan]i unirea
Transilvaniei cu România.
În 21 decembrie 1918, trupele române
au intrat în ora[, iar în ianuarie 1919 au fost
numi]i primii reprezentan]i ai administra]iei
române. Marea Unire [i integrarea
Transilvaniei în cadrul României a dat o
nou` dimensiune vie]ii ora[ului, acesta
devenind un simbol al prefacerilor societ`]ii
transilv`nene. Se încheia o epoc`, cea a
national guards took part in the organization of
the Great National Assembly in Alba-Iulia
together with the Central Romanian National
Council. The delegates from Cluj voted for the
union of Transylvania with Romania together
with the other participants.
On December 21, 1918 the Romanian
troops entered the city and in January 1919 the
first representatives of the Romanian
administration were appointed. The Great
Union and Transylvania’s integration into
Romania gave a new dimension to the city’s life
Biserica reformat`S-a construit între 1821 [i 1859 de c`trearhitectul Georg Winkler. Fa]adaneoclasic` este flancat` de dou` turnuri.În planul al doilea se vede una dinpor]ile ora[ului. Gravura a fost realizat`de A. Rottmann, L. Rohbock [imultiplicat` la Darmstadt în 1864.
The Reformed Church It was built between 1821 and 1859 byarchitect Georg Winkler. The Neo-Classical facade is flanked by two towers.In the background, one of the city gates.The engraving was made by A.Rottmann and L. Rohbock, and printedin Darmstadt in 1864.
domina]iei maghiare [i începea alta nou`, de
românizare [i de dezvoltare a regiunii ca
parte integrant` a României. Crearea
institu]iilor române[ti (universitate, teatru,
oper` etc.) a constituit o prioritate pentru
noile autorit`]i ale ora[ului. Clujul
interbelic a devenit un important municipiu,
re[edin]` administrativ` în care tr`iau
români, maghiari, germani [i evrei, dar [i
centru economic [i, mai ales, cultural al
Transilvaniei.
as Cluj became a symbol of the changes in the
Transylvanian society. An age, the one of the
Hungarian rule, came to an end and another
new one began, the age of giving a Romanian
character to and developing the above-
mentioned region as an integrant part of
Romania. The setting up of the Romanian
institutions (university, theatre, opera house,
etc) was a priority for the city’s new authorities.
Interwar Cluj became an important city, an
administrative seat where Romanians,
30
Hotelul ContinentalHotelul Na]ional, o cl`dire în stilclasicist aflat pe acest loc, a fost demolatîn anul 1894, ridicându-se în locul s`uhotelul New York, azi Continental, unedificiu de col] în stil eclectic.
The Continental HotelThe National Hotel. The building inclassical style, which was situated onthis spot, was demolished in 1894, andthe New York Hotel, today Continental,a corner building in eclectic style, wasbuilt instead.
31
Rupt vremelnic din trupul ]`rii prin
Dictatul de la Viena din august 1940, ora[ul
va cunoa[te timp de patru ani ororile
ocupa]iei str`ine, întreaga via]` româneasc`
fiind zdruncinat` din temelii. A fost eliberat
la 11 octombrie 1944 de sub domina]ia
horthyst`, iar la 13 martie 1945 a revenit
oficial la patria mam`.
Perioada postbelic` [i noul regim
comunist instaurat [i-au pus amprenta [i
asupra dezvolt`rii ora[ului. Au fost
Hungarians, Germans and Jews lived together,
but also an economic and especially cultural
centre of Transylvania.
Snatched away for a time from the native
country by the Vienna Diktat in August 1940,
this city will experience the horrors of the
foreign occupation for four years, and the entire
Romanian life was badly shaken. It was freed
from under the Horthyist domination on
October 11, 1944 and on March 13, 1945 it
officially came back to the mother country.
Sinagoga neolog`Edificiu construit dup` proiectulinginerului Izidor Hegner [i inauguratla 4 septembrie 1887. În tratarea fa]adeise folosesc, pe lâng` elementeletradi]ionale, [i cele de inspira]ieoriental`.
The synagogueThis building erected according to thedesigns of engineer Izidor Hegner wasinaugurated on September 4, 1887. Theornamental work of the facade exhibitsboth traditional and oriental elements.
Palatul BánffyFotografie din perioada interbelic`.
The Banffy PalaceInter-bella photo.
construite noi cartiere de locuinte:
M`n`[tur, M`r`[ti, Grigorescu, care practic
au dublat popula]ia ora[ului. În 1974
Clujului i s-a ad`ugat numele de Napoca. În
decembrie 1989, Clujul a avut parte de
represiunea manifesta]iilor anticomuniste.
Au fost eroi, au fost jertfe umane. În prezent
ora[ul manifest` o mare deschidere c`tre
Europa, c`tre întreaga lume, între]inând
rela]ii cu alte ora[e de pe toate continentele.
The post-war time and the newly set up
communist regime left their imprint on the
city’s development too. New residential districts
were built: Manastur, Marasti, Grigorescu, and
they practically doubled the number of the
city’s population. In 1974, the name of Napoca
was added to the name of Cluj.
In December 1989 Cluj witnessed the
repression of the anticommunist demon-
strations. There were heroes, there were
human sacrifices.
32
33
Colegiul Academic, azi CasaUniversitarilorCl`direa a fost construit` între 1935 [i1937, pe baza planurilor arhitectuluiGeorge Cristinel. Edificiu compus dinpavilioane diverse [i are dou` cur]i cuarcade. Fa]ada este simpl`. Gr`dina afost acoperit` în anul 2002 cu ostructur` din metal [i sticl`, în form` depiramid`.
The Academic College, today theAcademe HouseThe building was erected between 1935and 1937 according to the designs ofarchitect George Cristinel. It iscomposed of various pavilions and it hastwo yards with arcades. The facade issimple. In 2002, the garden was coveredwith a metal-and-glass pyramidalstructure.
34
Dreapta, sus:
Catedrala Ortodox`Vedere din perioada interbelic`.
Right, up:
The Orthodox CathedralInter-bella photograph.
Stânga [i dreapta, jos:
Teatrul Na]ional [i Opera Român`Vedere din perioada interbelic`.
Left and right, down:
The National Theater and theRomanian Opera HouseInter-bella photograph.
35
36
37
Via]a cultural`
Clujul a fost [i este un ora[ prin excelen]`
cultural, fiind considerat capitala spiritual` a
Transilvaniei. În Cluj, cultura este
reprezentat` de un num`r mare de institu]ii,
care desf`[oar` o prestigioas` activitate.
Institu]ia care a conferit ora[ului o dimensiune
important` [i a avut o importan]` deosebit` în
definirea caracterului s`u a fost Universitatea.
Întorcându-ne în timp, înc` din 1557 s-au pus
bazele unui colegiu, iar în 1579 c`lug`rii
iezui]i au înfiin]at un colegiu universitar cu
trei facult`]i: Teologie, Filosofie [i Drept. În
1701, colegiul a fost ridicat la rangul de
Academie, iar în 1753 devine Colegiu Academic
Universitar. La Colegiul Piarist au studiat
mul]i tineri români, care au jucat un rol
important în via]a cultural` [i politic` a vremii.
În 1872 se va înfiin]a Universitatea „Franz
Joseph”, cu o catedr` de limba român`. La 3
noiembrie 1919 [i-a deschis por]ile noua
universitate româneasc`, avându-l ca prim
rector pe Sextil Pu[cariu. Universitatea Daciei
Superioare, cum era numit` în epoc`, avea
patru facult`]i: Litere [i Filosofie, Medicin`,
ßtiin]` [i Drept, cu un str`lucit corp
profesoral. Universitatea s-a dezvoltat de-a
The cultural life
Cluj has been and still is a pre-
eminently cultural city and is considered the
spiritual capital of Transylvania. In Cluj
cultural life is represented by a large number
of institutions carrying on a prestigious
activity. The institution that conferred an
important dimension on the city and had a
special importance in defining the character
of the city was the university. Going back in
time, one can learn that, as early as 1557,
they laid the foundations of a college and in
1579 the Jesuit monks set up a university
college with three faculties: theology,
philosophy and law. In 1701 the college was
raised to the rank of an academy and in 1753
it became the University Academic College.
The Piarist College was attended by many
Romanian young men, who played an
important part in the cultural and political
life of that time. In 1872 they founded the
Franz Joseph University, which would
include a Romanian language chair. On
November 3, 1919 the new Romanian
university came into being, with Sextil
Pu[cariu as its first chancellor. The
University of Upper Dacia, as it was called at
lungul anilor, ajungând în prezent la peste
40.000 de studen]i, care înva]` în cele 20 de
facult`]i, cu 125 specialit`]i.
Centrul universitar clujean cuprinde
ast`zi patru universit`]i mari: Universitatea
Babe[-Bolyai, Universitatea de Medicin` [i
Farmacie Iuliu Ha]ieganu, Universitatea
Tehnic` [i Universitatea de ßtiin]e Agricole [i
Medicin` Veterinar`. Acestora li se adaug` [i
dou` academii: Academia de Muzic` Gheorghe
Dima [i Academia de Arte Vizuale Ion
Andreescu, precum [i universit`]ile
that time, included four faculties: letters and
philosophy, medicine, science and law. It had
a remarkable teaching staff. The university
developed in years and came now to offer
tuition to more than 40.000 students who
learn in the 20 faculties with 125 specialties.
Present-day Cluj has four important
universities: the Babes-Bolyai University, the
Iuliu Hatieganu University of Medicine and
Pharmacy, the Technical University and the
University of Farming Sciences and
Veterinary Medicine. To all these one could
38
Liceul Brassai [i Biserica Unitarian` Liceul Brassai a fost ridicat dup`planurile arhitectului Ludovic Pákei.Cl`direa a fost inaugurat` în anul 1901.Edificiu realizat cu elementeneorenascentiste [i neoclasice. Fa]ada areo compozi]ie eclectic`.Biserica a fost ridicat` între anii 1792 [i1796, dup` proiectul lui Anton Türk înstil baroc târziu. Fa]ada este dominat` deun turn cu dou` etaje, pila[trii aucapiteluri, iar stucaturile sunt decorateîn stil neoclasic.
The Brassai High School and TheUnitarian ChurchThe Brassai High School was built onthe designs of architect Ludovic Pakei.The building, with Neo-Renaissance andNeo-Classic elements, was inauguratedin 1901. The facade is eclectic.The church was erected between 1792and 1796, on the designs of Anton Turk,in late Baroque style. A two-storiedtower dominates the facade, the pilastershave capitals, and the stucco is decoratedin Neo-Classic style.
39
particulare: Dimitrie Cantemir, Avram Iancu,
Bogdan Vod` [i Sapien]a, cea din urm` cu
predare în limba maghiar`. Procesul de
reform` se manifest` tot mai pregnant în
cadrul universitar, ducând la un înv`]`mânt
performant, cu largi deschideri spre valorile
europene.
Un factor important de cultur` sunt
teatrul [i opera. Primul teatru a func]ionat în
limba maghiar` înc` din secolul al XVIII-lea, în
înc`perile Palatului Rhédey, apoi într-o cl`dire
din strada Kog`lniceanu, pe locul actualei Case
add two academies (the Gheorghe Dima
Academy of Music and the Ion Andreescu
Academy of Visual Arts) as well as the
following private universities: Dimitrie
Cantemir, Avram Iancu, Bogdan Voda and
Sapienta, this last one with tuition in
Hungarian. The reform process is more and
more obvious in universities and leads to a
first-class education with a wide opening to
European values.
The theatre and the opera house make
up an important cultural factor. The first
Teatrul Maghiar de StatPrima companie maghiar` de teatru afost înfiin]at` în urm` cu mai bine de200 de ani. Actualul sediu a fostconstruit între 1909 [i 1910 dup`planurile lui Markus Géza [i ale luiSpiegel Frigyes. Întreaga cl`dire v`de[teinfluen]a Secession-ului vienez, îmbinatcu elemente baroce. În 1960, fa]ada a fosttransformat` complet, iar interiorulpar]ial.
The Hungarian State TheaterThe first Hungarian theater companywas established more than 200 years ago.Markus Géza and Spiegel Frigyesdesigned the present building between1909 and 1910. The whole constructionevinces Viennese Sezession and Baroqueinfluences. In 1960 the façade wascompletely remodeled and the interiorwas partly refurbished.
40
41
a Universitarilor. Publicul românesc avea
posibilitatea s` asiste la spectacolele în limba
român`, sus]inute de c`tre diferite trupe.
Inaugurarea, în 1906, a noii cl`diri (a teatrului
de azi) a deschis noi perspective în via]a
teatral`. În 14 mai 1919 cl`direa a fost preluat`
de c`tre statul român, avându-l ca director pe
cunoscutul actor Zaharia Bârsan. Prima
reprezenta]ie a avut loc la 1 decembrie 1919 cu
piesele: Se face ziu` [i Poemul Unirii de
Zaharia Bârsan, iar inaugurarea solemn` a
theatre gave performances in Hungarian as
early as the 18th century in the rooms of the
Rhedey Palace, and later in a building in the
Kogalniceanu Street, on the site of the
present-day Academics’ House. The
Romanian audience had the opportunity to
see performances in Romanian given by
various troupes. The inauguration in 1906 of
the new building (of the present-day theatre)
opened up new prospects to theatrical life.
On May 14, 1919 the building was taken over
by the Romanian State, with the well-known
actor Zaharia Barsan as its managing
director. The first performance was given on
December 1, 1919. They played Zaharia
Barsan’s The Day Is Breaking and The Poem
of the Union. The solemn inauguration took
place on the occasion of the great national
festivals on February 1, 1920. Being
managed by great actors, the theatre staged
a remarkable national and international
repertoire along the years. The Romanian
Opera House was founded by Tiberiu
Brediceanu and Constantin Pavel, the latter
was its first managing director. It was
inaugurated on May 21, 1920, with Giuseppe
Verdi’s Aida being performed on that
occasion.
The Hungarian Theatre and Opera
House continued their activity in a new
building that was made between 1909 and
1910 on the site of an open-air theatre. Both
institutions carry on a remarkable activity,
which is appreciated by the spectators.
Liceul teoretic ßtefan BathoryEdificiu construit în stil neoclasic întreanii 1817-1821, de Friederich Thallinger.
The Stefan Bathory High SchoolThis is edifice erected in Neo-Classicalstyle between 1817 and 1821 byFriederich Thallinger.
avut loc cu ocazia marilor serb`ri na]ionale din
1 februarie 1920. Sub conducerea unor mari
arti[ti, teatrul a pus în scen` de-a lungul anilor
un str`lucit repertoriu na]ional [i
interna]ional. Opera Român` i-a avut ca
întemeietori pe Tiberiu Brediceanu [i
Constantin Pavel, acesta din urm` fiind primul
director. La 21 mai 1920 a avut loc
inaugurarea cu opera Aida de G. Verdi.
Teatrul [i Opera Maghiar` [i-au continuat
activitatea în cadrul unei noi cl`diri construit`
Besides these institutions other ones
asserted themselves: the Transilvania State
Philharmonic, which was founded in 1955,
the Puppet Theatre, with sections in
Romanian and Hungarian, and the Puck
Puppet Theatre.
Besides universities and research
institutes, as far back as the interwar years
there were big libraries, which developed
and turned into genuine cultural centres:
the Central University Library, the Academy
42
Universitatea Babe[-BolyaiConstruit` între anii 1893-1902, dup`planurile arhitectului Carol Meixner.Edificiu de form` rectangular`, grupat înjurul a dou` cur]i dreptunghiulare.Pere]ii din c`r`mid` aparent` prezint`deschiz`turi pentru ferestre [i portaluri.Fa]ada principal` e dominat` de unfronton sus]inut de pila[tri.
The Babes-Bolyai UniversityThe edifice was built between 1893 and1902, on the designs of architect CarolMeixner. It is rectangular, groupedaround two rectangular yards. Its wallsin exposed bricks feature window andportal openings. The principal facade isdominated by a fronton supported bypillars.
între anii 1909-1910, pe locul unui teatru de
var`. Ambele institu]ii desf`[oar` o activitate
prodigioas`, apreciat` de c`tre publicul
spectator. Al`turi de aceste institu]ii s-au impus
Filarmonica de Stat Transilvania, înfiin]at` în
anul 1955, Teatrul de P`pu[i cu sec]ii în limba
român` [i maghiar` [i Teatrul de P`pu[i Puck.
Library, the Octavian Goga County Library
and a few other libraries of the research
institutes. In this city too, especially within
the cultural centres or the ones guided by the
Babe[-Bolyai University, there are several
libraries (American, British, German, French,
Italian, Jewish, Finnish, Portuguese, Spanish).
44
Teatrul Na]ional [i Opera Român`.Edificiu construit între anii 1904-1906 dec`tre firma austriac` Fellner [i Helmer,pe locul fostei pie]e de lemne a ora[ului.Este unul dintre cele mai reprezentativemonumente ale stilului Secession. Fa]adaprincipal` este flancat` de dou` turnuriîncununate de câte o cvadrig` tras` de lei[i purtând personaje simbolice.Elementele decorative ale s`lii [imobilierul sunt specifice anului 1900.
The National Theatre and theRomanian Opera HouseThis building was erected between 1904and 1906 by the Austrian firm Fellner andHelmer, on the site of the former timbermarket of the city. It is one of the mostrepresentative monuments in Sezessionstyle. The facade is flanked by two towers,each crowned by a quadriga pulled by lionscarrying symbolic characters. Thedecorative elements of the hall and thefurniture are characteristic of the year1900.
46
Palatul BánffyConstruirea cl`dirii a avut loc între anii 1774 [i1785, dup` planul lui Johann EberhardtBlaumann. Este o construc]ie în stil baroc, în jurulunei cur]i patrulatere, cu foi[oare [i cu arcade laparter, coloane [i arhitrave la etaj. Fa]adaprincipal` are o loggie la etaj, cu coloane ionice,decor sculptural al ancadramentelor ferestrelor, iarbalustrada de la baza acoperi[ului are statui [iurne. Statuile au fost realizate de A. Schuchbauer.Edificiul a fost re[edin]a guvernatoruluiTransilvaniei. Ast`zi este sediul MuzeuluiNa]ional de Art`.
Banffy PalaceThe building was put up between 1774 and 1785,according to the designs of Johann EberhardtBlaumann. This Baroque construction is groupedaround a square yard, and features turrets, arcades onthe ground floor, columns and architraves on the firstfloor. On the main facade, there is a loggia on the firstfloor, with Ionic columns, and sculpted decoration ofthe window frames, while the roof parapet is adornedwith statues and urns. A. Schuchbauer was the authorof the sculptures. The building was the residence ofthe Governor of Transylvania, and today is houses theNational Art Museum.
47
Pe lâng` universit`]i [i institute de
cercetare, înc` din perioada interbelic` au
func]ionat biblioteci mari, care s-au
dezvoltat devenind adev`rate centre
culturale: Biblioteca Central` Universitar`,
Biblioteca Academiei, Biblioteca Jude]ean`
Octavian Goga [i alte câteva biblioteci ale
institutelor de cercetare [tiin]ific`. Tot în
ora[, mai ales în cadrul centrelor culturale
sau patronate de Universitatea Babe[-Bolyai
func]ioneaz` mai multe biblioteci:
american`, britanic`, german`, francez`,
The older museum collections developed
into big museums coming today to be real
centres preserving and turning to account
the national patrimony and the one of
scientific research. The collections of the
Transylvanian Museum as well as those of the
old Antique Museum made up the patrimony
of the National Museum of Transylvania’s
History, which has over 200.000 exhibits
today. The Virgil Cioflec art collection was
the basis of the future National Museum of
Art, which was founded in 1952.
Palatul Bánffy, detaliu
Banffy Palace, detail
italian`, iudaic`, finlandez`, portughez` [i
spaniol`.
Colec]iile muzeale mai vechi s-au
dezvoltat constituindu-se cu timpul în mari
muzee [i ajungând ast`zi adev`rate centre de
p`strare [i valorificare a patrimoniului
na]ional [i de cercetare [tiin]ific`. Colec]iile
Muzeului Ardelean, ca [i cele ale vechiului
Muzeu de Antichit`]i, au constituit
patrimoniul Muzeului Na]ional de Istorie a
Transilvaniei având ast`zi peste 200 000 de
piese. Colec]ia de art` „Virgil Cioflec” a stat la
In 1922, under the management of
Romulus Vuia, they laid the foundations of
Transylvania’s Ethnographic Museum in a
building in the Central Park and the open-air
museum in the Hoia forest was arranged.
Now the Ethnographic Museum is located in
the well-known building Reduta on the
Memorandum Street.
The medical scientific collections
formed the basis of the Museum of the
History of Pharmacy (today it is a section of
the History Museum) and the zoological and
48
Palatul Bánffy, detaliuBalustrada de la baza acoperi[uluiîmpodobit` cu statui [i urne.
Banffy Palace, detailThe roof parapet adorned with statuesand urns.
49
baza viitorului Muzeu Na]ional de Art` fondat
în 1952.
În anul 1922, sub conducerea lui Romulus
Vuia, s-au pus bazele Muzeului Etnografic al
Transilvaniei, într-o cl`dire din Parcul Central
al ora[ului [i a fost amenajat muzeul în aer
liber de la Hoia. Ast`zi, Muzeul Etnografic
func]ioneaz` în cunoscuta cl`dire „Reduta” de
pe strada Memorandumului.
Colec]iile [tiin]ifice medicale au stat la baza
Muzeului de Istorie a Farmaciei (azi o sec]ie a
Muzeului de Istorie), iar cele de zoologie [i
speleological ones gave birth, in time, to the
Zoology Museum that is located in the Emil
Racovita Speleological Institute. Besides all
these museums mention should also be
made of the Museum of Romanian
Literature, the Museum of the University,
the Mineralogical Museum, the Emil Isac
Memorial Museum, the Firemen’s Museum
and the Waters Museum.
Quite famous have always been the
Botanical Gardens and Museum, which were
founded by Professor Alexandru Borza in
Casa Hintz Nucleul ini]ial al edificiului dateaz` dinsecolul al XV-lea. Transform`rile de lamijlocul secolului al XVIII-lea i-auschimbat înf`]i[area, devenind unmonument caracteristic barocului. Aici afunc]ionat prima farmacie din ora[.Ast`zi ad`poste[te Colec]ia de Istorie aFarmaciei din cadrul Muzeului Na]ionalde Istorie a Transilvaniei.
The Hintz HouseThe original nucleus of the house datesto the 15th century. In the mid 18th
century its looks were altered to becomea characteristic Baroque building. It oncehoused the first chemist’s shop in thecity, and now it hosts the History ofPharmacy Collection within the NationalMuseum of Transylvania.
50
speologie au dat na[tere în timp Muzeului de
Zoologie aflat în incinta Institutului de
Speologie Emil Racovi]`. Al`turi de acestea, se
g`sesc Muzeul Limbii Române, Muzeul
Universit`]ii, Muzeul Mineralogic, Muzeul
Memorial Emil Isac, Muzeul Pompierilor [i
Muzeul Apelor.
De o mare faim` s-au bucurat Gr`dina [i
Muzeul Botanic, fondate de profesorul
Alexandru Borza în anul 1920. Întins` pe 14
hectare în sere [i în aer liber, gr`dina cuprinde
mii de variet`]i de plante de pe întreaga planet`.
1920. Covering 14 ha in greenhouses and in
the open, the gardens include thousands of
varieties of plants coming from all over the
world.
In Cluj there are also societies of
writers, fine artists, composers and several
foundations of the civil society: the Vatra
Romaneasca Cultural and Patriotic Society,
the Avram Iancu Cultural and Patriotic
Society, the Lucian Blaga Cultural Society,
the Dragos Voda Pro Maramures Society,
ASTRA, the Society of the Transylvanian
Cl`direa libr`riei universit`]ii
51
În Cluj î[i mai desf`[oar` activitatea
societ`]i de crea]ie ale scriitorilor, arti[tilor
plastici [i compozitorilor [i mai multe funda]ii
ale societ`]ii civile: Societatea Cultural-
Patriotic` Vatra Româneasc`, Societatea
cultural-patriotic` Avram Iancu, Societatea
Cultural` Lucian Blaga, Societatea Pro
Maramure[ Drago[-Vod`, ASTRA, Societatea
Muzeului Ardelean, Societatea cultural` Heltai
Gáspar, Asocia]ia cultural` Pro Basarabia
[.a.m.d.
Manifest`ri culturale na]ionale [i
Museum, the Heltai Gaspar Cultural Society,
the Pro Basarabia Cultural Society and so
on.
National and international cultural
events took place here, and some of them
turned traditional: the Golden Peacock
International Folklore Festival, the Festivals
of the Latin World, the Gala of National
Theatres, the Lucian Blaga Literary Festival,
the Gheorghe Dima International Creation
and Performance Competition, the Nicolae
Bretan International Singing Competition,
Biblioteca Central` Universitar`Lucian BlagaEdificiu ridicat între anii 1906-1908 dec`tre Gergely Kálmán [i Korb FlavisNándor. Construc]ie inspirat` deSecession-ul austriac. Decorul fa]adei red`în c`r`mid` motive geometrice de inspira]iepopular`.
The Lucian Blaga Central UniversityLibraryAn edifice built between 1906 and 1908 byGergely Kalman and Korb Flavis Nandor,the Library evinces Austrian Sezessioninfluences. The decorative brick work on thefacade uses geometrical motifs of folkinspiration.
52
Biserica Piari[tilorConstruit` între 1718 [i 1724 de c`treordinul iezuit. Este prima cl`dire de cultridicat` dup` victoria Reformei înTransilvavia. Cl`direa introduce tipulnou, specific barocului: o fa]ad` cu dou`turnuri [i un interior cu capele. În 1776este preluat` de piari[ti. Portalul [iinteriorul prezint` decora]ii de influen]`baroc austriac`.
The Piarist ChurchBuilt between 1718 and 1724 by theJesuit Order, it was the first religiousabode erected in Transylvania after thetriumph of the Reformation. Itintroduced the Baroque in the two-towerfacade and the interior separated intochapels. In 1776, it was taken over by thePiarists. The portal and the interiorevince Austrian Baroque influences.
53
the Contemporary Music Festival, etc. In
Cluj there are several publishing houses and
numerous daily and periodical publications
are issued.
interna]ionale s-au desf`[urat în ora[, unele
devenind tradi]ionale: Festivalul Interna]ional
de Folclor „P`unul de Aur”, „Serb`rile
Latinit`]ii”, Gala Teatrelor Na]ionale,
Festivalul Literar „Lucian Blaga”, Concursul
Interna]ional de Crea]ie [i Interpretare
„Gheorghe Dima”, Concursul Interna]ional de
Interpretare Vocal` „Nicolae Bretan”,
Festivalul Interna]ional de Film Transilvania
etc. În Cluj î[i desf`[oar` activitatea mai multe
edituri [i apar numeroase publica]ii cotidiene
[i periodice.
Biserica Ortodox` din DealL`ca[ul, numit [i Biserica Sfânta Treime
din Deal, a fost ridicat între 1795 [i1796, cu sprijinul negustorilor români
din Bra[ov. Patrimoniul bisericiicuprinde manuscrise [i c`r]i religioase,
icoane [i obiecte de cult, tip`rituri demare valoare (unul dintre acestea este
Liturghierul tip`rit în 1797 laBucure[ti). çn perioada 1919-1932
edificiul a devenit catedrala Episcopieireînfiin]ate a Vadului [i Feleacului.
The Orthodox Church on the HillErected between 1795 and 1796 with the
help of the Romanian merchants ofBrasov, the abode is also called the HolyTrinity of the Hill. The church heritage
includes religious manuscripts andbooks, icons and religious items, highly
valuable printings (one of them is theMissal issued in 1797, in Bucharest.
Between 1919-1932 the edifice becamethe cathedral of the reinstated bishopric
of Vad and Feleac.
Biserica BobA fost ridicat` datorit` episcopului IoanBob, f`r` aprobarea autorit`]ilorhabsburgice, între 1800 [i 1803.Construit` în stil baroc dup` planurilearhitectului Joseph Leder, prezint` ostructur` asem`n`toare cu cea a BisericiiOrtodoxe din Deal.
The Bob ChurchThe building was erected thanks tobishop Ioan Bob, without the approval ofthe authorities, between 1800-1803.Built in baroque style on the designs ofarchitect Joseph Leder, the church has astructure similar to that of the RomanianOrthodox Church on the Hill.
54
55
Peisaj citadin
Trec`torul ce-[i plimb` pa[ii pe str`zile
ora[ului, observ` imediat arhitectura
eclectic` [i patina vechilor cl`diri, mai ales a
celor baroce. Ici [i colo au ap`rut [i noile
edificii din beton [i sticl`, amprente ale
modernit`]ii imediate.
Ora[ul antic, dezv`luit în bun` parte de
c`tre arheologi, avea un perimetru de cca. 32
ha, fiind înconjurat de un zid de incint` [i
cuprindea Pia]a Unirii, Pia]a Muzeului,
strada Regele Ferdinand, parcul I.L.
Caragiale, strada Emil Zola, strada Victor
Deleu, iar în afara zidurilor se aflau
necropolele ora[ului. În vatra vechiului ora[
antic s-a ridicat în parte ora[ul medieval,
având pentru început centrul în Pia]a
Muzeului de ast`zi. Prima incint` fortificat`
a Clujului a fost construit`, probabil, la
sfâr[itul secolului al XIV-lea, iar cea de-a
doua s-a ridicat în 1405. Centrul a[ez`rii s-a
mutat în actuala pia]` central`: Pia]a Unirii.
Casele s-au aliniat dup` principiul stradal
occidental. Str`zile au fost podite cu grinzi
[i scânduri.
În secolul al XVI-lea s-au construit
poduri de piatr` peste Some[ [i conducte de
lemn pentru ap` potabil`. Din perioada
Cityscape
The passer-by walking in the streets of this
city is sure to notice immediately the eclectic
architecture and the patina of the old buildings,
especially of the baroque ones. Here and there
one can see the new edifices made of concrete
and glass, imprints of the present-day reality.
The ancient city, which was largely
discovered by archaeologists, covered an area of
32 ha, was surrounded by a ring wall and
included the Unirii Square, the Muzeului
Square, the Regele Ferdinand Street, the I.L.
Caragiale Park, the Emil Zola Street, the Victor
Deleu Street. Outside the walls there were the
city’s necropolises. The mediaeval city partly
appeared on the precincts of the old ancient
city. Initially its centre was in the present-day
Muzeului Square. The first fortified precincts of
Cluj were probably built in the late 14th century
and the second ones, in 1405. The centre of the
settlement moved to the present-day central
square, the Unirii Square. The houses were
aligned according to the western street
principle. The streets were paved with beams
and planks.
In the 16th century they built stone bridges
across the Somes River and wooden pipes for
drinking water. The Gothic times gave us a few
56
Casa Matei Corvin, portal
Matthias Corvinus House, the portal
57
Casa Matei CorvinÎn aceast` cl`dire, datând din veacul alXV-lea, s-a n`scut Matei Corvin,viitorul rege al Ungariei. Se maip`streaz` în interior câteva cadre de u[iîn stil gotic. Azi este sediul Academiei deArte Vizuale Ion Andreescu.
The Matthias Corvinus HouseMatthias Corvinus, the future king ofHungary, was born in this 15th-centuryhouse. Some Gothic doorways can still beseen inside. Today the house is the seat ofthe Ion Andreescu Academy of VisualArts.
Pl`cu]` comemorativ` pe CasaMatei Corvin
Commemorative plaque on theMatthias Corvinus House
remarkable works of architecture: St Michael’s
Church and the Dominican cloistered precinct,
St George’s equestrian statue. In 1486 they
started building the Gothic church and
monastery in the Mihail Kog`lniceanu Street,
which were initially meant for the Minorite
order and then transferred to the Reformed
faith. The only 15th-century house that is still
standing is the house in which Mathias
Corvinus was born. The house was an inn built
before 1440, which underwent visible changes
in the centuries that followed. The entrance
gotic` au r`mas câteva opere arhitecturale
remarcabile: biserica Sfântul Mihail [i
claustrul dominican, statuia ecvestr` a
Sfântului Gheorghe. În 1486 s-a început
construc]ia bisericii [i m`n`stirii gotice din
strada Mihail Kog`lniceanu, destinate ini]ial
ordinului minorit [i transferate apoi
reforma]ilor. Singura cas` din secolul al XV-
lea r`mas` în picioare este casa în care s-a
n`scut Matei Corvin. Cl`direa a fost un han
construit înainte de 1440 [i care a suferit în
secolele urm`toare transform`ri vizibile. Se
58
Cet`]uiaPe dealul „Cet`]uia”, în centrulora[ului, s-a ridicat între 1700-1735 ocetate austriac` tip Vauban. Aici, întimpul Revolu]iei din 1848 a fost închis[i apoi executat cunoscutul lupt`tor [iumanist ßtefan Ludwig Roth.
59
Bastionul Croitorilor [i statuia luiBaba Novac Construc]ia face parte din incinta deap`rare a ora[ului pe latura de sud-est.Ridicarea sa a început în anul 1475.Statuia a fost ridicat` în memoriac`pitanului lui Mihai Viteazul, BabaNovac, care a fost executat în Pia]aCentral` a ora[ului, din porunca luiSigismund Bathory [i apoi tras în ]eap`lâng` Bastionul Croitorilor. Statuia afost executat` de c`tre sculptorul VirgilFulicea în anul 1975.
The Tailors’ Bastion and the Statueof Baba NovacThe structure belongs to the city’ssoutheastern defense enclosure. Itsconstruction began in 1475. The statue was erected in memory of acaptain of Michael the Brave’s, BabaNovac, who was executed in the centralsquare of the city on orders fromSigismund Bathory, and then impalednear the Tailors’ Bastion. The statue isthe creation of sculptor Virgil Fulicea,and dates to 1975.
60
Biserica Sfântul Mihail,nava central`
The Saint Michael Church,the central nave
Biserica Romano-Catolic` SfântulMihailMonument de arhitectur` gotic`, ridicatîntre anii 1350 [i 1486. Biseric` tip hal`,cu bol]i în form` de stea, sprijinite destâlpi puternic reliefa]i. Partea cea maiveche o constituie altarul, terminat la cca1390. În interior se afl` portalul de lasacristie, în stil rena[centist, datat 1528,având în lunet` portretul ctitorului,Johannes Clyn. Pe latura vestic`,intrarea are un portal gotic deasuprac`ruia se afl` statuia ArhangheluluiMihail, iar amvonul, în stil baroc, esteopera sculptorilor Nachtigal [iSchuchbauer. Pe latura nordic` a fostadosat turnul în stil neogotic, terminatîn anul 1860.
The St. Michael’s Roman CatholicChurchA monument of Gothic architecture builtbetween 1350 and 1486, it is a religiousabode of the hall type, with star-shapedvaults supported by powerful pillars. Theoldest part is the altar, finished round1390. The entrance on the west sidefeatures a Gothic portal on top of whichstands a statue of Archangel Michaeland the Baroque pulpit is the work ofsculptors Nachtigal and Schuchbauer. In1860 a tower in Neo-Gothic style wasattached to the northern side.
63
Statuia ecvestr` a lui Matei CorvinOper` a sculptorului clujean IánosFadrusz, dezvelit` în anul 1902. Grupulstatuar este compus din statuia ecvestr`a regelui, plasat` pe un piedestal depiatr`, în fa]a c`ruia sunt dispusestatuile lui Blasiu Magyar, conduc`torde o[ti, Pavel Chinezu, banul Timi[oarei,ßtefan Zápolya, palatinul Ungariei [ißtefan Báthory, voievodul Transilvaniei.
The equestrian statue of MatthiasCorvinusThis work by the Cluj-born sculptorJanos Fadrusz was unveiled in 1902. Thestatuary group is composed of theequestrian statue of the king, placed on astone pedestal, in front of which rise thestatues of Blasiu Magyar, armycommander, Pavel Chinezu, HighSteward of Timisoara, Stefan Zapolya,Palatine of Hungary, and StefanBathory, Prince of Transylvania.
64
65
Pagina anterioar`:
Cl`direa statusului Romano-CatolicEdificiile au fost construite dec`tre Alpár Ignac în 1898 în stileclectic.
Previous page:
The building of the Roman-Catholic StationAlpar Ignac designed the edificesin 1898, in eclectic style
Hotelul Continental
The Continental Hotel
66
Palatul Bánffy [i cl`dirileStatusului Romano-Catolic
Bánffy palace and the buildings ofthe Roman-Catholic Station
67
mai p`streaz` portalul de la intrare [i
ferestrele decorate în manier` renascentist`.
În secolul al XVI-lea s-au ridicat o serie de
edificii în stil renascentist, dintre care
pu]ine au r`mas netransformate în secolele
urm`toare. Multe elemente rezultate din
transform`rile ulterioare se p`streaz` în
lapidarul medieval de la Muzeul Na]ional de
Istorie a Transilvaniei din Cluj.
În secolul al XVII-lea s-au construit în
ora[ numeroase palate nobiliare [i s-au
ref`cut edificii mai vechi. În veacul urm`tor
portals and the windows decorated in a
Renaissance manner are still in place. In the
16th century a number of edifices were built in a
Renaissance manner and only few of them went
unchanged in the centuries that followed. Many
elements deriving from the subsequent
changes are kept in the mediaeval stone
collection at the National Museum of
Transylvania’s History in Cluj.
In the 17th century the city witnessed the
building of numerous aristocratic palaces and
older buildings were restored. In the next
Biserica [i M`n`stirea FranciscanilorConstituie unul dintre cele mai vechiansambluri arhitecturale, datând din1728-1745. M`n`stirea, realizat` în stilgotic cu sprijinul lui Iancu deHunedoara, a fost ridicat` pe locul uneivechi biserici construite în 1272.
The Franciscan Church and Monastery These are among the oldest architecturalensembles of the place, dating backto1728-1745. The monastery, in Gothicstyle, was erected with the support orIancu of Hunedoara (Hunyadi orHuniades) on the place of an olderchurch dating to 1272.
68
Biserica CalvariaPe platoul de deasupra Some[ului Mic s-au descoperit urmele unei fortifica]ii delemn [i p`mânt, din secolul al IX-lea,apar]inând voievodului Gelu. Îninteriorul ei s-a ridicat ini]ial o biseric`în stil romanic [i apoi în stil gotic, lasfâr[itul secolului al XV-lea. Aici, încadrul Conventului, a avut locîn]elegerea dintre r`scula]i [i nobilime,în cursul r`scoalei de la Bobâlna din1437.
The Calvaria ChurchOn the plateau above the Somesul MicRiver traces of a wood and earthfortification were dug out, dating to the9th century, and most likely belonging tovoivode Gelu. Initially, a Roman-stylechurch was erected in its stead, and thena Gothic one towards the close of the 15th
century. It was here, in the Convent thatthe understanding between the rebelsand the nobility was concluded duringthe Revolt of 1437.
69
ora[ul s-a îmbog`]it cu adev`rate capodopere
ale stilului baroc: Biserica Piari[tilor (1718-
1724); Biserica Unitarian` (1792-1796);
Biserica Minori]ilor (1799); Casa Hintz, Casa
Bolyai, Palatul Bánffy (1774-1785); Palatul
Teleki (1790-1795).
În arhitectura Clujului, trecerea de la
stilul baroc se face treptat, vechiul stil
l`sându-[i amprenta: Palatul Rhédey (1796);
Palatul Tholdalagi-Korda (1801-1807);
Biserica Ortodox` (1795-1796); Biserica
Greco-Catolic` Bob (1800-1803). Cl`dirile
century the city acquired genuine masterpieces
of the baroque style: the Piarist church (1718-
1724), the Unitarian church (1792-1796), the
Minorite church (1799), the Hintz House, the
Bolyai House, the Banffy Palace (1774-1785),
the Teleki Palace (1790-1795).
In the architecture of Cluj there was a
gradual passage from the baroque style as the
influence of the old style was to be felt for a long
time to come: the Rhedey Palace (1796), the
Tholdalagi-Korda Palace (1801-1807), the
Orthodox Church (1795-1796), the Bob Greek
Biserica Reformat` Monument gotic, având contraforturiputernice. Construc]ia bisericii (ini]ialcatolic`) a început în 1486 cu sprijinulregelui Matei Corvin, fiind terminat` în1494, iar m`n`stirea a fost finalizat` în1516. Amvonul este sculptat în lemn dec`tre Elias Nicolai, reprezentant de seam`al Rena[terii transilv`nene. Mobilierul dinlemn a fost executat de c`tre me[teriibistri]eni la sfâr[itul secolului al XV-lea.Pe lâng` m`n`stire func]iona [i unColegiu Universitar la care a înv`]at între1595 [i 1600 Nicolae P`tra[cu, fiul luiMihai Viteazul.
The Reformed ChurchA Gothic monument with strongbuttresses, its construction began in1486, and was finished in 1494. Themonastery was terminated in 1516. EliasNicolai, an important representative of theTransylvanian Renaissance, carved thepulpit in wood. The wooden furniture wasmanufactured by Bistrita craftsmen at theend of the 15th century.
70
Biserica Sfântul PetruA fost construit` între 1848 [i 1850, în stil neogotic.În fa]a bisericii se afl` portalul Sfântul Mihail, executatde Johann König între 1743-1747, ca ex-voto dup`valul de epidemii din anii 1738-1742 [i adus adusaici în 1957-1960, când a avut loc restaurareabisericii. În spatele altarului se afl` statuia MarieiProtectoare, executat` de sculptorul AntonSchuchbauer în 1744. Ini]ial, locul statuii era înpartea central` a str`zii Universit`]ii, alc`tuindîmpreun` cu Biserica Piari[tilor [i celelalte cl`diri unansamblu arhitectonic caracteristic baroculuiincipient.
The Saint Peter ChurchBuilt between 1848 and 1850, the church is in Neo-Gothic style. In front sits the Saint Michael portal,work of Johann König, between 1743 and 1747, anex-voto after the epidemics of 1738-1742, broughthere during the 1957-1960 restoration works. Behindthe altar there is the statue of the Protective Virginby sculptor Anton Schuchbauer, dating to 1744.Initially, the statue stood in the central part ofUniversity Street. Together with the Piarist Churchand the other surrounding buildings it made up anarchitectural complex specific for the early Baroque.
71
Statuia ecvestr` a SfântuluiGheorghe omorând balaurulÎn fa]a bisericii gotice se afl` copia înbronz a statuii Sfântului Gheorghe,realizat` în 1373 de c`tre Martin [iGheorghe, fiii pictorului Nicolae. Statuiaoriginal` a fost comandat` de c`treregele Carol al IV-lea al Cehiei [i se afl`în curtea Palatului Regal din Praga, peHradcin. Statuia se înscrie printrelucr`rile Rena[terii timpurii.
The equestrian statue of St Georgekilling the dragon In front of the Gothic church there is abronze copy of St George’s statue madein 1373 by Martin and Gheorghe, thesons of painter Nicolae. King Charles IVof Bohemia commissioned the originalstatue, which is now to be found in thecourtyard of the Royal Palace in Prague,in Hradcany. The statue is an earlyRenaissance work.
72
Palatul Babo[ Cl`dire de col] ridicat` la sfâr[itulsecolului al XIX-lea. Decor bogat în stileclectic.
The Babos PalaceA corner building, the palace wasconstructed in the late 19th century, andfeatures eclectic decoration.
73
neoclasice se caracterizeaz` prin simplitatea
organiz`rii [i prin folosirea unor elemente
decorative de inspira]ie antic` (pila[tri [i
coloane cu capiteluri, compozite, frunze de
acant): Colegiul Reformat; azi liceul
Gheorghe ßincai (1801); Biserica
Evanghelic` (1816-1829); Biserica
Reformat` (1821-1859); Liceul Academic
Piarist; azi liceul Báthory István (1817-
1821); Palatul Jósika, Cazarma Sfântul
Gheorghe (1834-1837); Palatul Reduta
(1810).
Catholic church (1800-1803). The neo-
classical buildings are characterized by the
simplicity of organization and by the use of
some decorative elements inspired by the
ancient times (pilasters and columns with
capitals, composites, acanthus leaves): the
Reformed College, nowadays the Gheorghe
Sincai High School (1801), the Evangelical
church (1816-1829), the Reformed church
(1821-1859), the Piarist Academic High
School, nowadays the Bathory Istvan High
School (1817-1821), the Josika Palace, the St
Bulevardul Eroilorçn fundal, Biserica Minori]ilor
The Boulevard of the HeroesIn the background, the Minorite Church
74
Edificii ridicate la capetele poduluipeste Some[În stânga, Palatul Széky în stil neogotic;în dreapta, Palatul Elian în stil eclectic,1891
Buildings erected at both ends of thebridge over the SomesOn the left, the Szeky Palace in Neo-Gothic style, on the right the ElianPalace in eclectic style, in 1891
Edificiul fostei B`nci Austro-Ungare,ridicat în 1890Stil eclectic. Din 1990 este sediul B`nciiDacia Felix, iar în prezent al B`nciiEuocom.
The building of the former Austro-Hungarian Bank, built in 1890Eclectic style. From 1990, it has housedfor a time the Dacia Felix Bank, andtoday the Euocom Bank.
75
La mijlocul secolului al XIX-lea, în
arhitectura Clujului motivele antice vor fi
înlocuite cu forme inspirate din tradi]iile
Rena[terii la început [i apoi din cele gotice,
stilul din urm` fiind frecvent imitat de c`tre
arhitec]ii ora[ului: Palatul Prim`riei (1843-
1846); Palatul Prefecturii, azi Prim`ria
ora[ului, Biserica Sfântul Petru (1848-1850);
Turnul neogotic al Bisericii Sfântul Mihail
(1834-1860). Sunt înl`turate vestigiile
medievale, care [i-au pierdut rostul lor
strategic, constituind [i o piedic` în calea
George Barracks (1834-1837), the Reduta
Palace (1810).
In the mid 19th century the ancient motifs
in the architecture of Cluj will be replaced with
forms inspired by the traditions of the
Renaissance in the beginning and then by the
Gothic ones. This latter style was more often
imitated by the architects of the city: the City
Hall Palace (1843-1846), the Prefecture Palace,
today the City Hall of Cluj, St Peter’s Church
(1848-1850), the neo-Gothic tower of St
Michael’s Church (1834-1860). The mediaeval
Curtea de ApelEdificiu ridicat în anul 1902. Prezint`un bogat decor eclectic, realizat dinteracot`, cu figuri alegorice [i frize cumotive vegetale.
The Court of AppealThis building erected in 1902 featuresrich eclectic decorations, in terracotta,with allegorical figures and friezes withvegetal motifs.
76
Cl`dire în stil Secession, de laînceputul secolului al XX-lea
Early 20th century Sezession stylebuilding
77
extinderii centrului. Ora[ul medieval se va
p`stra doar în jurul casei Matei Corvinul [i
Biserica Franciscanilor, iar din sistemul de
fortifica]ii s-a p`strat integral Bastionul
Croitorilor, iar Bastionul S`punarilor s-a
transformat în Turnul Pompierilor.
Fragmente din zidul de ap`rare se mai pot
vedea [i pe strada Potaissa.
O febr` a construc]iilor s-a manifestat în
ultimul deceniu al secolului al XIX-lea [i în
primul deceniu al veacului urm`tor. Are loc
degajarea [i modernizarea Pie]ei Centrale, a
vestiges were removed as they lost their
strategic justification and were an obstacle in
the way of the city’s expansion. The mediaeval
city will be only preserved around the house of
Mathias Corvinus and the Franciscan church.
Only the Tailors’ Bastion was entirely preserved
of the fortification system, and the Soap
Makers’ Bastion turned into the Firemen’s
Tower. Fragments of the defence wall can still
be seen in the Potaissa Street too.
A rush to build was quite obvious in the
last decade of the 19th century and in the first
Fa]ad` Secession, detaliu Cariatide în stil Secession, începutul
secolului al XX-lea.
Sezession facade, detailCaryatids in Sezession style from the
early 20th century.
Prim`ria municipiului Cluj-NapocaEdificiu proiectat de Igna]iu Alpár, lasfâr[itul secolului al XIX-lea, cu o fa]ad`ce folose[te formele barocului [i cu unturn dezaxat, având un bogat decoreclectic. Toate confer` cl`dirii un aspectmonumental. În interior este de remarcatsala de sticl`.
The City Hall of Cluj-NapocaMunicipalityThe building was designed by IgnatiuAlpár, at the end of the 19th century witha Baroque facade and an off-axis towerrichly decorated with eclectic elements.All this endows the building with amonumental air. Inside, the glass hall isabsolutely outstanding.
79
Prefectura jude]ului ClujCl`direa a fost ridicat` în 1910 de c`treHubert Jósef, ca sediu al Camerei deIndustrie [i Comer]. Compozi]ie de mareplasticitate, cl`direa îmbin` elementelede inspira]ie popular` cu cele de factur`gotic`, Rena[tere maur` [i Secession.
Prefect’s Office in Cluj CountyThe building was erected by HubertJósef in 1910 as the headquarters of theChamber of Commerce and Industry. Aremarkable construction, it blends folkart, and Moresque elements, withRenaissance and Sezession touches.
80
Palatul Regionalei C`ilor Ferate Construit la sfâr[itul secolului al XIX-lea.Al`turi de celelalte palate învecinate dinPia]a Avram Iancu, el alc`tuie[te ocompozi]ie de mare plasticitate.
The Palace of the Railway RegionalOfficeBuilt in the late 19th century, togetherwith the neighboring edifices, in AvramIancu Plaza, it makes up an extremelypictorial composition.
Pie]ei Mihai Viteazul, sistematizarea Pie]ei
Avram Iancu [i ßtefan cel Mare. Pavilioanele
clinicilor se vor construi între 1897-1902. În
prima jum`tate a secolului al XIX-lea s-a
f`cut regularizarea [i modernizarea str`zilor.
În 1838 se dispune alinierea str`zilor, iar în
1839 se începe numerotarea lor. Înc` din
1791 s-a început pavarea str`zilor din centru
cu piatr` în locul vechii podele din grinzi [i
scânduri. În 1820-1822 se execut` o nou`
pavare cu piatr`, iar în 1908 erau deja pavate
120 str`zi. În 1887 va fi canalizat ora[ul, în
decade of the next century. The Central Square
and the Mihai Viteazul Square were cleared
and refurbished; the Avram Iancu and Stefan cel
Mare Squares were systematized. The pavilions
of the clinics will be built between 1897 and
1902. In the first half of the 19th century streets
were regularized and modernized. In 1838 they
ordered the streets to be aligned and in 1839
they started numbering them. As far back as
1791 they began paving the central streets with
stone instead of the old floor made of beams and
planks. In 1820-1822 a new stone pavement was
81
anul urm`tor se va construi Uzina de Ap` [i
apeductul, iar în 1892 se va introduce
sistemul de canalizare în centrul ora[ului.
De la felinarele cu l`mpi de petrol, din 1826,
se trece în 1871 la iluminatul cu gaz
lampant, iar din 1901 se introduce
iluminatul electric.
Sfâr[itul secolului al XIX-lea [i începutul
secolului al XX-lea se caracterizeaz` printr-un
amestec stilistic al formelor, ob]inându-se
ansambluri pitore[ti. Se manifest` [i influen]e
venite din Viena, capitala imperiului, unde
made and in 1908 a number of 120 streets were
already paved. In 1887 they will supply the city
with a sewerage system, in the next year they
will build the Water Works and the aqueduct
and in 1892 they will supply a sewerage system
to the centre of the city too. From the oil
burning street lamps in 1826 they pass to the
kerosene lighting in 1871 and in 1901 the
electric lighting is introduced.
The end of the 19th century and the
beginning of the 20th century are characterized
by a stylistic blend of forms that resulted in
Monumentul „Glorie Osta[uluiRomân”, dedicat memoriei celor care s-aujertfit pentru patrie, sculptor Radu Aftene(1996).Pe un soclu de piatr` se înal]` un arc detriumf suplu, înconjurat de siluetele debronz ale unor osta[i din epoci diferite. Pelaturile scurte sunt prezentate în pandantdou` figuri: una reprezint` un osta[ c`zutla datorie, iar cealalt` o „Victorie”.
The Monument “Glory to theRomanian Soldiers” dedicated to thememory of those who laid down their livesfor the homeland. Sculptor Radu Aftene(1996)A supple triumphal arch rises on a stonepedestal. Bronze statues of soldiers fromvarious epochs surround it. The shortsides present two figures in pendant: asoldier fallen in line of duty and a Victory.
arta se integrase stilului Secession, toate
ducând la l`rgirea eclectismului decorului:
hotelul New-York, azi Continental (1894);
Institutul Societ`]ii de Asigurare (1912-
1913); Palatele Statusului romano-catolic [i
ansamblul de cl`diri de la cele patru capete
ale podului de peste Some[, ridicate la
sfâr[itul secolului al XIX-lea: Palatul Babo[,
Palatul Széky, Palatul Elian [i Palatul Berde.
La hotarul dintre secole, în tratarea
fa]adelor predomin` corni[ele, profilurile
curbe, folosirea pl`cilor de ceramic`
picturesque ensembles. One can also notice
influences coming from Vienna, the capital of
the empire, where art had got integrated into
the Sezession style, all of this leading to a
more marked eclectic character of the
environment: the New York Hotel, nowadays
the Continental Hotel (1894), the Institute of
the Insurance Company (1912-1913), the
palaces of the Roman Catholic Status and the
ensemble of buildings at the four ends of the
bridge across the Somes River, which were
erected in the late 19th century: the Babos
82
Camera de Comer]Cl`dire în stil Secession, construit` în1910. A func]ionat ca Hotel Astoria.
The Chamber of CommerceThis Sezession building was erected in1910, and it once housed the AstoriaHotel.
Palatul Elian, detaliuConstruc]ie în stil eclectic, 1891.
The Elian Palace, detailErected in eclectic style, 1891.
85
Catedrala Ortodox`S-a în`l]at între 1923 [i 1933. A fost proiectat` înstil tradi]ional românesc, de c`tre arhitec]iiConstantin Pomponiu [i George Cristinel, iarpictura interioar` este realizarea lui Catul Bogdan [ia lui Anastasie Demian.
The Orthodox CathedralThis abode was erected between 1923 and 1933.Designed in the traditional Romanian style byarchitects Constantin Pomponiu and GeorgeCristinel, the Cathedral features interior paintingsby Catul Bogdan and Anastanie Demian.
86
Stauia ecvestr` a domnitoruluiMihai Viteazul
A fost ridicat` de Marius Butunoiu înanul 1976, pe un soclu solid din piatr`.De jur împrejurul soclului se reliefeaz`
stemele ]`rilor române [i simbolurileunit`]ii na]ionale.
The equestrian statue of PrinceMichael the Brave
Erected by Marius Butunoiu in 1976, itssolid stone pedestal is decorated with thecoat-of-arms of the Romanian Lands and
the symbols of national union.
Statuia lui Avram Iancu, executat`de Ilie Berindei (1993)De pe postament se înal]` o coloan` depiatr` ne[lefuit` având la baz` treitulnic`rese, iar în vârf se afl` statuia debronz a Craiului Mun]ilor, AvramIancu.
The statue of Avram Iancu, erectedby Ilie Berindei (1993)A column in rough stone rises on thepedestal. At the base, it features threewomen sounding alpen-horns, and abovethe bronze statue of Avram Iancu, thePrince of the Mountains.
87
sm`l]uit` [i c`r`mid` aparent` (Biblioteca
Central` Universitar` Lucian Blaga (1906-
1908), Cl`direa G`rii (1870). Se manifest`,
de asemenea, orientarea spre o art` cu
caracter pronun]at utilitar ap`rând
construc]iile cu caracter industrial,
administrativ [i cultural. Acestea din urm`
sunt palate înc`p`toare, cu sc`ri
monumentale, saloane de [edin]e [i
spectacole: Palatul de Justi]ie (1902), Teatrul
Na]ional (1904-1906), Palatul Direc]iei
Finan]elor, Palatul Direc]iei C`ilor Ferate,
Palace, the Széky Palace, the Elian Palace and
the Berde Palace.
At the turn of the century in the facades
they used many cornices, curved profiles, slates
of glazed ceramics and face bricks as in the
Lucian Blaga Central University Library (1906-
1908) and the building of the railway station
(1870). There is also a trend to resort to an art
of a marked utilitarian character and this
generated the buildings to be used in industry,
administration and culture. These last ones are
roomy palaces, with monumental staircases,
Monumentul Lupa CapitolinaA ajuns la Cluj în 1920 [i reprezint` undar f`cut ora[ului de c`tre statul italian,ca semn de recunoa[tere a originii latinea românilor. In prezent este amplasat`pe Bulevardul Eroilor.
The Lupa Capitolina MonumentThe ensemble came to Cluj in 1920 as agift of the Italian state in token ofrecognition of the Romanians’ Latinorigin. At present, it has beenestablished on the Boulevard of theHeroes, in front of the TransfigurationChurch.
Palatul Direc]iei Silvice, Teatrul Maghiar
(1909-1910), Palatul Urania (1910).
În perioada interbelic` s-au construit
multe edificii noi: Catedrala Ortodox`, Banca
Albina (azi, Cercul Militar), Colegiul
Academic (azi, Casa Universitarilor),
Academia Teologic` Greco-Catolic` (azi,
Academia de Muzic`), Palatul Societ`]ii de
Asigur`ri Adriatica, Palatul Societ`]ii
Na]ionale de Gaz Metan, Palatul Uzinei
Electrice. În Pia]a Central` (azi, Pia]a Unirii)
s-a dezvelit, în 1921, „Lupa Capitolina”,
meeting and performance halls: the Law Courts
(1902), the National Theatre (1904-1906), the
Palace of the Finance Department, the Palace of
the Railway Department, the Palace of the
Forestry Department, the Hungarian Theatre
(1909-1910), the Urania Palace (1910).
During the interwar years many new
buildings were made: the Orthodox Cathedral,
the Albina Bank (today, the Military Circle), the
Academic College (today, the Academics’
House), the Greek Catholic Theological
Academy (today, the Academy of Music), the
88
Vedere panoramic` a Clujului de pedealul Cet`]uiaçn planul al doilea, Catedrala Ortodox`.
Panoramic view of Cluj from theCetatuia Hill with the OrthodoxCathedral in the background.
89
statuie primit` în dar de la oficialii Romei.
În perioada postbelic`, Clujul a
cunoscut o puternic` dezvoltare edilitar`,
construindu-se cartiere mari de locuin]e,
complexe studen]e[ti, hoteluri, spitale:
cartierul Gheorgheni (1965-1972),
Grigorescu (1952-1964), M`r`[ti (1978),
Zorilor (1980), M`n`[tur (1971), Complexul
Studen]esc Ha[deu, Arhivele Statului (1966-
1968), Biblioteca Academiei (1976). S-au
ridicat câteva monumente: grupul statuar
„ßcoala Ardelean`”, în fa]a Universit`]ii
Palace of the Adriatica Insurance Company, the
Palace of the National Methane Gas Company,
the Palace of the Electricity Works. In 1921 they
unveiled the Lupa Capitolina in the Central
Square (today, the Unirii Square), a statue that
was received as a present from the officials in
Rome.
In the post-war time Cluj witnessed a
marked town planning development as big
residential districts, student complexes, hotels,
restaurants and hospitals were built: the
districts of Gheorgheni (1965-1972), Grigorescu
Vedere panoramic` a Clujului de pedealul Cet`]uiaçn planul al doilea, Catedrala SfântulMihail.
Panoramic view of Cluj from theCetatuia Hill with the Saint MichaelCathedral in the background.
„Babe[-Bolyai” (sculptor Romulus Ladea),
statuile lui Mihai Eminescu (sculptor Ovidiu
Maitec) [i Lucian Blaga (sculptor Romulus
Ladea) în fa]a Teatrului Na]ional, grupul
statuar Horia, Clo[ca [i Cri[an (sculptor Ioan
Vlasiu), statuia lui Baba Novac (sculptor
Virgil Fulicea).
Dup` 1990, municipalitatea a îmbog`]it
peisajul citadin cu câteva lucr`ri de art`:
monumentul lui Avram Iancu (sculptor Ilie
Berindei), Crucea de pe Cet`]uie (arhitect
Virgil Salvanu), monumentul „Glorie
(1952-1964), Marasti (1978), Zorilor (1980),
Manastur (1971), the Hasdeu Student Complex,
the State Archives (1966-1968), the Academy
Library (1976). A few statues were erected: the
Transylvanian School group of statues in front
of the Babes-Bolyai University (sculptor
Romulus Ladea), the statues of Mihai Eminescu
(sculptor Ovidiu Maitec) and Lucian Blaga
(sculptor Romulus Ladea) in front of the
National Theatre, the Horia, Closca and Crisan
group of statues (sculptor Ioan Vlasiu), the
statue of Baba Novac (sculptor Virgil Fulicea).
90
Cl`diri de pe Strada Republicii
Buildings on Republicii Street
91
Osta[ului Român” (sculptor Radu Aftene),
monumentul eroilor Revolu]iei din 1989
(sculptor Aurel Terec), monumentul
închinat memorandi[tilor (sculptor Eugen
Paul), memorialul din Pia]a Mihai Viteazul.
After 1990 the municipality enriched the
cityscape with a few works of art: the monument
to Avram Iancu (sculptor Ilie Berindei), the
Cross on the Citadel (architect Virgil Salvanu),
the monument titled “Glory to the Romanian
Soldier” (sculptor Radu Arsene), the monument
to the heroes of the 1989 Revolution (sculptor
Aurel Terec), the monument to the
Memorandum petitioners (sculptor Eugen
Paul).
Cartierul M`n`[turFotografie aerian`.
Manastur districtBird’s eye view.
92
93
Parcuri, gr`dini,locuri turistice
În configura]ia urbanistic` întâlnim
înc` de la începutul secolului al XIX-lea
locuri de recreere [i gr`dini publice. Cea mai
întins` era gr`dina Haller situat` la sud-vest
de actualul parc în zona str`zii George
Co[buc. Un mic pod peste canalul Some[ului
lega gr`dina de locul de promenad`.
Actualul parc al ora[ului era ini]ial un
loc ml`[tinos, br`zdat de mici bra]e ale
Some[ului. Amenajarea lui a început în 1812
[i în câ]iva ani a ajuns locul public cel mai
agreat din ora[, cu aleile umbrite de arbori
seculari [i lacul de la Cazinou, unde se pot
face plimb`ri cu barca. Imediat în apropiere
se afl` parcul sportiv Iuliu Ha]ieganu
construit în perioada interbelic` [i dotat cu
piste [i terenuri sportive, dar [i cu alei [i
bazine pentru recreerea locuitorilor
ora[ului. Oaze de verdea]` [i parcuri g`sim [i
în cartierele noi ale ora[ului: Gheorgheni
sau Grigorescu. Nu putem uita Cet`]uia, de
unde se vede aproape întreg ora[ul, Gr`dina
Botanic`, cu splendoarea ei [i p`durea Hoia,
unde se afl` Parcul Etnografic Romulus
Vuia.
Parks, gardens,tourist sites
As early as the beginning of the 19th
century there were recreation places and public
gardens in the city. The largest one was the
Haller Garden, which was situated south-west
of the present-day park near the George Cosbuc
Street. A small bridge across the canal of the
Somes River used to connect the garden to the
promenade.
The present-day park of the city was
initially a marshy ground crossed by small
streams of the Somes River. They started
arranging it in 1812 and a few years later it
came to be the most popular public place in the
city, with alleys covered in the shade of
century-old trees and the lake at the Casino
where one can go rowing. Close nearby there is
the Iuliu Hatieganu sports park, which was
made in the interwar years. It has sports
grounds and tracks but also alleys and
swimming pools for the entertainment of the
city dwellers. Green spots and parks are also to
be found in the new districts of the city,
Gheorgheni or Grigorescu. We cannot forget
the Citadel, which offers a view of almost the
entire city, the Botanical Gardens with their
splendour and the Hoia forest, where there is
the Romulus Vuia Ethnographic Park.
94
95
Gr`dina Botanic`
The botanical gardens
Text [i legende / Text and captionsEugenia Glodariu
Fotografii / PhotosMircea Savu
ßtefan PetrescuDan Ioan DinescuNOI Media Print
Imagini de arhiv` / Archive imagesNOI Media Print
Biblioteca Academiei RomâneMuzeul Na]ional de Istorie a Transilvaniei Cluj-Napoca
Concep]ie grafic` / Graphic layoutMecena Consult
Ovidiu Morar
DTPGabriel Nicula
Versiune englez` / English versionMira Stoiculescu
Alina Cârâc
Director de proiect / Project managerArpad Harangozo
Ovidiu Morar