Post on 29-Jan-2017
transcript
Actualitatea grotescului
(Revista TEATRUL AZI)
Puţine dintre trupele independente – care încearcă să ofere o alternativă dinamizatoare
vieţii teatrale şi, cel puţin în intenţie, înnoitoare din perspectiva artei spectacolului şi a relaţiei
cu publicul – reuşesc să reziste şi să fie cu adevărat fermenţi de luat în seamă. Printre acestea
se află şi Tandem de la Piatra Neamţ, teatrul de familie al soţilor Gheorghe şi Maria Hibovski,
ambii absolvenţi ai Facultăţii de Teatru din Iaşi. Buni profesionişti şi animaţi de o pasiune
nedezminţită, talentaţi şi cu o excelentă disponibilitate pentru teatru, ei realizează spectacole
bune, moderne, nonconformiste, în spaţii neconvenţionale, pe care le poartă în lungi turnee
prin ţară în căruţa lui Thespis (convertită în automobil). Despre unele dintre acestea
(Sperietoarea – pe un scenariu original bazat pe texte folclorice şi Omul pubelă – teatru
descompus, după Matei Vişniec) am scris comentarii critice favorabile subliniindu-le
originalitatea concepţiei, a viziunii scenaristice şi regizorale, precum şi valoarea interpretării
actoriceşti. E greu să spun al cui merit era mai mare în realizarea acestor spectacole: al lui
Gheorghe Hibovski care le-a gândit şi le-a ridicat pe verticala scenei sau al Mariei –
principala lor interpretă. De fapt, cred că nici n-ar trebui să pun problema în felul acesta, căci
ei formează un tandem organic de gândire şi realizare; scenaristul şi regizorul concepe şi
realizează scenic având permanent în vedere polivalenţa talentului şi disponibilităţilor actriţei,
iar aceasta dă expresie gândului creator al scenaristului şi regizorului.
Au mai fost şi alte spectacole – unele destinate copiilor şi puse sub genericul Teatru de
joacă. Colaborarea constantă cu Biblioteca judeţeană din Piatra Neamţ a dus la o anume
stabilitate a inimoasei trupe prin organizarea unui mini-spaţiu specializat pentru teatru – o sală
intimă şi o mică scenă cu dotări minime dar suficiente oricărei iniţiative inteligente. Aici am
văzut, la jumătatea lunii octombrie, un foarte agreabil spectacol, Grotesque, destinat mai ales
spectatorilor maturi (de altfel, aceştia au umplut sala în seara premierei). Gheorghe Hibovski a
realizat un scenariu pe texte de Vasile Alecsandri, în special pe baza unor cânticele comice
(Clevetici, ultra-demagogul, Mama Angheluşa, Nemulţumitul), dar şi a altor texte
(Dicţionar grotesc, Cucoana Chiriţa în balon, etc.). Deşi în celebra sa Istorie a
literaturii... G. Călinescu afirma că aceste texte nu mai sunt de niciun interes, scenaristul şi
regizorul le-a descoperit caratul de rezistenţă şi de actualitate, punându-le în relaţie directă cu
realităţile politice ale prezentului. Clevetici, mai ales, pare desprins din aceste realităţi şi
spectatorii le-au acordat atenţie şi i-au biciuit cu râsul lor tocmai din această perspectivă.
Grotescul caracterelor şi al situaţiilor devenea adevărata substanţă a spectacolului tocmai prin
consonanţa cu ceea ce auzim şi vedem zilnic în mediile politice româneşti – de unde şi priza
imediată pe care spectacolul a dovedit că o are la un public agasat şi stresat de evenimente şi
de oamenii politici care le produc.
Două actori susţin întreaga desfăşurare a spectacolului: Maria Hibovski şi Gheorghe
Hibovski; ei sunt şi prezentatori, şi cântăreţi, şi dansatori şi interpreții personajelor (unele în
travesti). O aleasă putere de caracterizare, în cheie grotescă, are mai ales Maria Hibovski,
realizând măşti de o mare diversitate, pe care le diferenţiază şi le personalizează prin voce,
atitudine, mimică, mişcare de ales efect comic. Polivalenţa ei interpretativă este remarcabilă.
Unitar în concepţie şi perforant în intenţiile sale de actualitate, spectacolul Grotesque are
şansa unei existenţe îndelungate.
Ştefan Oprea
Alecsandri reloaded
(REALITATEA de Neamț)
Dinamic, expresiv şi provocator - ultimul spectacol (premiera a avut loc în weekendul
trecut, în sala studio a Bibliotecii Judetene „G. T. Kirileanu" din Piatra-Neamţ) produs de
Teatrul Tandem & Teatrul de Joacă. Titlul „Grotesque” defineşte exact natura discursului
scenic, cu precizarea că tuşa satirică şi accentele comice, plus muzica (Vlaicu Golcea) şi
dansul, relaxează cumva mesajul compact-disconfortabil despre lumea în care trăim.
Căci prima şi marea surpriză a spectacolului (scenariul, scenografia şi regia: Gheorghe
Hibovski) e aceea că-l scoate pe V. Alecsandri din bibliotecă şi ni-l prezintă ca pe un mare
vizionar, care a scris încă la jumătatea secolului XIX despre ceea ce ni se întâmplă azi (v.
„Cânticele comice" şi altele, în vol. „Teatru. I", 1852). Ne-am obişnuit să-l invocăm pe I. L.
Caragiale, pe bună dreptate, ori de câte ori ne nemulţumeşte ceva. Dar „sămânţa", unele
„tipuri" şi „tendinţe" erau deja la Alecsandri (cum au demonstrat istoricii literari), ba chiar şi
la D. Cantemir. Decupate, montate şi comentate cu inteligenţă de Gh. Hibovski, fragmentele
scriitorului paşoptist (nu e omis „Dicţionarul grotesc") alcătuiesc un scenariu pe măsura
actualităţii în care ne aflăm.
A doua surpriză este asamblarea baladei „Mioriţa" (varianta „canonică" aparţine tot lui V.
Alecsandri) în spectacol, curajos, câteodată parodic, dar nuanţat. Sigur că poate să
contrarieze această abordare, chiar după numeroasele discuţii şi dispute referitoare la
„mioritismul” psihologiei romanului. La un moment dat, pare că şi regizorul s-a speriat şi a
„întors-o" către lirismul consacrat, dar nu a renunţat la finalul dramatic cu uciderea lui Barbu
Lăutaru (a artistului, în general?).
Maria Hibovski nu mai e o surpriză, o ştiam - temperamentală, cu un bun control al
corpului şi al vocii, cu simţire şi talent muzical, spontană în momentele interactive cu pu-
blicul etc. - joacă în travestiuri - roluri / ipostaze - masculine, căci bărbaţii au făcut ca lumea
să arate aşa cum o vedem, nu?!
Evident, la toate „butoanele” spectacolului stă Gh. Hibovski, (care a gândit un decor
eficient, „consumist”, conform universului cotidian „umflat” de false valori), dovedind încă o
dată că este un profesionist bine familiarizat cu articulaţiile teatrului.
(Interesantă ideea de a proiecta, în holul bibliotecii, imagini din pregătirea spectacolului -
fotografii de Ovidiu Cotoi.)
Emil Nicolae
FIŞA SPECTACOLULUI
Teatrul: Tandem Piatra Neamţ.
Telefon mobil: 0745793951
e-mail: teatrultandem@yahoo.com
hibovski@yahoo.com
Spectacolul: GROTESQUE după Vasile Alecsandri.
Cu: Maria Hibovski şi Gheorghe Hibovski.
Muzica : Vlaicu Golcea
Costume : Agnes Toma
Regia şi scenografia: Gheorghe Hibovski.
Durata: 1 h 15’.
Numărul actorilor : 2 (o femeie şi un bărbat).
Echipa tehnică : luminist-sunetist, conducător auto.
Spaţiu minim necesar : 5 m adâncime – 6m deschidere – 3m înălţime.
Necesarul tehnic: staţia de amplificare sunet, orga de lumini şi reflectoarele sălii, 2-3
microfoane.
Montarea şi demontarea decorului : 1 h.