Post on 16-Oct-2015
transcript
Radu Mihai CRIAN
doctor n economie specializarea Istoria gndirii economice
TOTUL PENTRU HRISTOS!
TESTAMENTUL POLITIC
AL LUI
NICOLAE IORGA
BUCURETI
2006
2
Editura Cartea Universitar
Str. Hiramului, nr.11, sector 2, Bucureti
Tel./fax: 021-320 63 90
e-mail: cartea.universitara@pcnet.ro,
www.carteauniversitara.ro
Editur acreditat de Ministerul Educaiei i Cercetrii prin
Consiliul Naional al Cercetrii tiinifice din nvmntul Superior.
Toate drepturile de multiplicare, traducere,
adaptare i difuzare a acestei lucrri sunt absolut
libere (gratuite i nengrdite), att pentru Romnia
ct i pentru fiecare dintre celelalte ri ale lumii.
ISBN (10) 973-731-402-6 ; ISBN (13) 978-973-731-402-4
Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei
CRIAN, RADU MIHAI
Totul pentru Hristos! : Testamentul politic al lui Nicolae
Iorga / Radu Mihai Crian. Bucureti : Cartea Universitar, 2006
Bibliogr.
ISBN (10) 973-731-402-6 ; ISBN (13) 978-973-731-402-4
94(498) Iorga,N.
929 Iorga,N.
3
Sgeata adevrului se nfige
n tine, minciuna ce i s-a aruncat cade n
noroi la picioarele tale.
Nicolae IORGA,
Cugetri, pag. 149
4
5
CUPRINS
Singur Doamne, doar Tu eti fr de pcat..................... 6
Nicolae IORGA. TOTUL PENTRU HRISTOS!...........7
Bibliografie...................................................................75
6
Singur Doamne, doar Tu eti fr de pcat
Dup prerea mea, nu sunt nici antisemit i nici filosemit; nici
xenofob i nici xenofil; nici ovin i nici renegat.
Mrturisesc, alturi de apostoli, c singur Doamne, doar Tu
eti fr de pcat i mi repugn organic att s ridic n slvi, ct i
s arunc anatema.
i-aceasta cu-att mai mult cnd este vorba de personaliti i
de evenimente istorice asupra crora am deplina contiin a
nedesvririi cunoaterii mele.
Cred nestrmutat n partea sublim a sufletului fiecruia dintre
noi i credina aceasta este primul i ultimul gnd care m-a ndemnat
s redactez aceast restituire moral.
Firete, fiece testament politic este expresia icoanei unei
spiritualiti. Aceast spiritualitate este amprentat, n situaii
precum cea de fa, inclusiv de contactul cu aspecte extrem de
sensibile.
Aadar, se-nelege de la sine c pertinena oricrei strduine
restitutive n domeniu este condiionat de integrarea respectivelor
aspecte n demersul investigativ. Bineneles, cu onestitate i
cuviincioie, neptima i fr nici cea mai mic idee preconceput.
Este tocmai ceea ce m-am strduit din rsputeri s fac, este
miza prezenei n lucrare a unor citate nici pe departe comode.
Amin.
7
Nicolae IORGA.
TOTUL PENTRU HRISTOS!
(Testamentul politic al lui Nicolae Iorga)
8
Nu voim a fi un stat modern oarecare, de o
precocitate i ndrzneal care s uimeasc lumea.
Avnd contiin de ceea ce suntem, simindu-ne
romni mai mult dect cobortori ai romanilor i chiar
dect ceteni ai Romniei, voim, n cea mai strns
legtur cu tot ceea ce a fost sntos n trecut s cldim
cu mijloace romneti civilizaia romneasc pentru toi
romnii.
Singura chestiune care trebuie imediat
resolvat, prin braele unite ale noastre e dreptul
Romnimii de a se impune ca stpn n orice col al
pmntului pe care l-a locuit, l-a fructificat prin munca
ei i l-a adpat cu sudorile i sngele ei i al
strbunilor.
A venit timpul s facem aici la noi politica noastr
naional, s ntrebuinm n viaa noastr naional numai
elementele naionale, s ndeprtm pe strinul
nefolositor, iar cu att mai mult pe strinul pierztor,
pe strinul ucigtor i pervertitor al neamului nostru.
9
Iubitul mieu Neam Romnesc,
Viaa unui neam este adeseori hotrt ntr-un
chip decisiv i fatal, cruia nu i se poate mpotrivi, de
ctre aria geografic pe care a trebuit s se dezvolte
1
2
.
Ur i exagerare de sine au ndrumat pn
acum pana celor mai muli dintre scriitorii istoriei
romnilor i ce a rezultat de aici nu e greu de gcit:
numai preri sucite, opuse adevrului, pe care
netiutorii i le-au nsuit i rspndit cu o grab
uimitoare.
1
Orice grup omenesc de caracter naional sufer, fr s vrea,
nrurirea celui care l-a precedat pe acelai pmnt, fiind nevoit s
primeasc motenirea aa cum i se d, cu datoriile sale i cu ctigul
ei, cu avantajele i cu obligaiile ei.
Rusia vareg i bizantin se ridic dup dispariia jugului ttresc
ntr-un vemnt care este cel al fotilor ei stpni i face gesturile
politice care-i sunt impuse de ameninarea lor de neuitat. arul era
un han(;), ba chiar i ortodoxia lui a luat un chip de cezarism laic
ce venea din acelai loc.
Eliberndu-te, imii fr s vrei pe cel al crui jug l-ai scuturat.
Lucrul odat creat nu mai piere ; el se transmite de la o naiune la
alta., Nicolae Iorga, Drama preistoric pe pmntul romnesc, n Nicolae Iorga, Locul
romnilor n istoria universal, Ediie ngrijit de Radu Constantinescu, Editura tiinific i
Enciclopedic, Bucureti, 1985, pag. 13, [L.R.I.U.]
2
ibidem
10
Numai aa a fost cu putin s se trmbieze
peste tot c romnii n-ar fi de origine roman i c, fr
a lsa vreo urm, s-ar fi strmutat din inuturile de
miaznoapte a Dunrii spre sud, pentru a face loc
ungurilor, care tocmai atunci se ndreptau ncoace
3
.
Ba(;) chiar un rector al Universitii din Atena a
susinut c un popor de(;) milioane de rani ai crui
membri sunt legai prin aceeai limb, acelai port,
aceleai obiceiuri i altele i care n aceast privin
nfieaz aproape un unicum n-ar alctui totui o
naiune proprie, ci numai un despreuit amestec de
popoare, menit unei apropiate peiri
4
.
De cealalt parte se desluesc sunete nu mai
puin fale, dei cu totul opuse. Pentru unii dintre
acetia romnii trec drept adevraii i exclusivii urmai
ai romanilor i nu drept acei ai populaiei romanice din
Peninsula Balcanic; limba lor de astzi ar trda foarte
bine aa spun ei care li a fost singura obrie;
barbarii ar fi trecut fr urm peste ei; aici ca i dincolo,
pe rmul drept ca i pe cel stng al Dunrii ei s-ar fi
susinut nentrerupt ca reprezintani ai vechii culturi;
toate descoperirile vremurilor nou nti la ei s-ar fi
ivit(;) i tot ce se mai poate spune despre faim.
Voci neprtinitoare, n schimb, sunt puine, dar
se pot cita i cteva de acestea.
3
Nicolae Iorga, Istoria poporului romnesc, Ediie ngrijit de Georgeta Penelea, Editura
tiinific i Enciclopedic, Bucureti, 1985, pag. 13, [I.P.R.]; Reproduce traducerea n limba
romn a lucrrii n dou volume: Nicolae Iorga, Geschichte des Rmnischen Volkes in Rahmen
seiner Staatsbildungen, aprut la Gotha n 1905 n colecia Geschichte der Europischen
Staaten. Traducerea a fost efectuat de Otilia Teodora Ionescu (Enache) i s-a publicat sub egida
Casei coalelor astfel: vol. I, Tipografia Cultura Neamului Romnesc, Bucureti, 1922, vol. II, III,
IV-lea la Aezmntul Datina Romneasc din Vlenii de Munte, cum urmeaz, II, 1925; III,
1925; IV, 1927
4
ibidem
11
Ca orice om cult i cu simire normal mi iubesc
i eu neamul. Dar acest sentiment nu are nimic a face
cu istoria colonizrii romane, cu msurile mpratului
Aurelian, cu mprejurrile din statul bulgar sau romn,
cu felul propriu al ntinderii ungureti din Transilvania(;);
mi iubesc neamul pentru c e al mieu i atta tot.
Dar pentru a scrie istorie n-am nevoie de iubire,
nici de ur; mi trebuiesc numai izvoare i minte
sntoas n atta msur, ct e de nevoie pentru a
le lumina
5
.
Una din chestiunile care, din motive politice, au
fost cel mai mult exploatate mpotriva romnilor, pentru
a le tgdui existena, n evul mediu timpuriu, - ei
aprnd, chipurile, printr-un fel de generaie spontanee,
mai trziu, de-a dreptul pe teritoriul pe care-l ocup i-l
stpnesc acum pe malul stng al Dunrii , este cea a
prsirii Daciei traiane de ctre Aurelian, care ar fi pus
s fie transportai n noua sa Dacie de pe malul drept
nii provincialii, lsnd n seama barbarilor, goilor,
teritoriul evacuat, ca i cum ar fi fost vreodat pe acest
teritoriu o Goie asemenea Franciei francilor, ori
Lombardiei longobarzilor.
nc de mult vreme, chiar fr a ine seama de
reprezentanii colii ardelene din secolul XVIII
6
, au fost
nfiate argumente mpotriva unei aseriuni care se
5
ibidem
6
coal latinist a romnilor din Transilvania, care admitea
numai supravieuirea femeilor unui masacru n mas, femei menite
s fie mritate cu legionarii romani n retragere., Nicolae Iorga,
Colonizarea Daciei i sinteza de la Dunrea de Jos, n [L.R.I.U.], pag. 31
12
bizuie, n afara unui rezumat trziu al lui Eutropiu
7
, care
prin el nsui valoreaz aa de puin
8
, pe un singur text,
cel al istoriografului lui Aurelian, Flavius Vopiscus
9
.
7
Un retor, probabil lipsit de pregtire politic i militar, cci nu
exist nici o dovad c ar fi fost aceeai persoan cu cutare
guvernator de provincie. El scrie n secolul al IV-lea, n a doua
jumtate, i adreseaz Breviarum-ul su, ntr-o vreme n care, cum
se vede, se obinuia cu predilecie evocarea amintirilor,
Mansuetudinii Sale mpratului Valens, dominus Valens, gothicus
maximus, perpetuus Augustus, care l-a invitat s fac aceast
munc, de simpl compilaie, dup Vieile mprailor.
El nu are alt surs., Nicolae Iorga, Problema prsirii Daciei de ctre mpratul
Aurelian, Comunicare inut la Academie des Inscriptions din Paris, publicat n limba francez
n Revue Historique du Sud-Est Europen, Bucureti, I, 1924, 1-3, p.37-58, n Nicolae Iorga,
Studii asupra Evului Mediu romnesc, Ediie ngrijit de erban Papacostea, Editura tiinific i
Enciclopedic, Bucureti, 1987, pag. 18, [S.E.M.R.]
Relatarea sa ajunge, nc de la capitolul consacrat lui Traian, la
pretinsa abandonare a Daciei., ibidem
8
ntr-adevr, autorul afirm c cuceritorul a supus aceast
provincie prin victoria sa asupra lui Decebal, dnd astfel Romei un
teritoriu de zece ori o sut de mii de pai, pe care l dein
(habent) acum taifalii, victofalii i tervingii.
Aadar nu e vorba de un stat care a nlocuit un altul. Nu e
acea Gothia pe care, potrivit unei mrturii a lui Orosiu, Ataulf s-
ar fi gndit, doar el, s o fondeze, dar pe care a sfrit prin a o
considera imposibil. Nu sunt dect agri, cmpuri cultivate,
aceste teritorii de cultur pe care le cereau de obicei barbarii, n
minile unor popoare de snge gotic: taifalii, victofalii,
tervingii.
A spune c ei controleaz acest teritoriu nu nseamn c
reprezint o ordine politic care ar fi opus celei a imperiului. Nu
exist dect federai instalai pe malul stng al Dunrii., ibidem
i referitor la Aurelian, Eutropiu ncepe prin a enumera
victorii. El spune explicit c vechile frontiere au fost restabilite.
Abia cnd gsete n izvorul su, care e povestirea lui Vopiscus,
fraza Vznd Illyricul devastat, iar Moesia pierdut, i
nemaiputnd spera s mai poat pstra Dacia transdunrean,
13
n ciuda preteniei de a fi cercetat arhive, de a fi
cules informaii n familia lui Aurelian chiar, cu toate
scrisorile pe care le intercaleaz i care au fost
dovedite ca neautentice, Flavius Vopiscus nu este
dect un compilator din epoca lui Constantin. Acesta
din urm, vrnd s apar ca un nou Augustus, socotise
c prestigiul Imperiului sufer din pricina obscuritii n
care era cufundat viaa Cezarilor din secolul III i
porunci aadar s li se redacteze biografiile, oricare ar
fi fost starea surselor i calitatea nsi a istoricilor.
Acetia trebuiau s pun n relief importana noii domnii
care-i propusese, ntre altele, de a rectiga, de la goi
i sarmai, vechea frontier a Dunrii i, cu ct
prsirea decretat de Aurelian ar fi aprut mai
complet, cu att mai mare trebuia s reias figura
mpratului revanei, care ar fi nfipt din nou vulturii pe
rmul barbar al Dunrii.
Dar pasajul nsui care povestete evacuarea
total nu se afl la locul su, acolo unde este vorba de
aciunile militare ale lui Aurelian, ci este amestecat cu
alte evenimente i situaii. Trebuie dar s admitem c e
vorba numai de o not marginal oarecare pe care un
copist de mai trziu a introdus-o n text. Fr doar i
provincia ntemeiat de Traian, el a prsit-o i a retras armata i
pe provinciali; Populaiile pe care le-a scos dintr-nsa le-a aezat n
Moesia i a numit-o Dacia sa, provincia care acum separ cele
dou Moesii, intr n contradicie cu ceea ce afirmase anterior,
asigurnd c pentru a repopula Illyricum i Moesia, mpratul
victorios a fost silit s retrag de pe malul stng, din orae i de
pe ogoare, pe toi romanii., ibidem, pag. 19, 16
9
Nicolae Iorga, Le problme de labandon de la Dacie par lempereur Aurelian n Revue
Historique du Sud-Est Europen, Bucureti, I, 1924, 1-3, p.37-58, n Nicolae Iorga, Studii asupra
Evului Mediu romnesc, Textul se regsete n culegerea [L.R.I.U.], pag. 45
14
poate, numai ea nu e de ajuns pentru a admite acest
fapt cu totul aparte, precum c Imperiul ar fi transportat
dincolo de un mare ru o ntreag populaie.
Exist cauze economice, care, dealtfel, au fost
adeseori invocate pentru c ele se impun oricui are
simul realitilor omeneti, ale unei viei permanente a
societilor, pentru a nu admite posibilitatea acestei
mutri n mas. O populaie nu prsete niciodat,
chiar i n faa celor mai mari restriti istorice, chiar i n
faa celei mai nverunate mpotriviri a forelor nsei
ale firii, pmntul n care i-a nfipt adnci rdcini: s
ne gndim la Neapolul trind sub un vulcan, la Messina
refcut pe ruinele lsate de cutremur, la Lisabona
renviat, la insulele japoneze. Ea revine la amintirile
sale, la urmele sale, la lucrarea sa, care a sfrit prin a
o domina. Dac aceasta se petrece n mod obinuit cu
locuitorii oraelor, lucrul este cu att mai adevrat n
cazul ranului, legat de brazda sa, de terenul pe care l-
a creat prin truda lui, i la toi aceia care, n centrele
urbane mrunte ale Daciei, triau de pe urma ranului
i nu puteau tri altfel. Cei care, printre romni, mai
pstreaz nc obiceiul de a vorbi de o retragere n
muni n faa barbarilor nvlitori, prefcnd cu atta
uurin n pstori pe scobortorii mai multor generaii
de agricultori, nu-i dau seama de faptul c schimbarea
ocupaiilor tradiionale n faa unui oc oarecare al
istoriei este o imposibilitate, iar a face dintr-un plugar
un cioban nu e mai uor dect a preface un meseria
ntr-un marinar.
Trecerea dincolo de Dunre nu poate fi de
asemenea admis pentru un alt motiv, care se impune
la fel de firesc oricrui spirit liber care vrea s cerceteze
problema. Dac e vorba de pstori i ntr-aceste
regiuni erau(;) din epoca preistoric , ei nu puteau s-
15
i afle pe un alt teritoriu obiceiurile lor de neocolit,
drumul lor, cele dou slauri ale lor, de var i de
iarn. Dac e vorba de agricultori, unde li s-ar fi dat lor
n Moesia cmpurile de care aveau nevoie, cmpuri
ocupate de o populaie mai demult romanizat, cci nu
se putea proceda, pentru a-i reaeza, la o mprire a
pmnturilor, aa cum au impus-o dealtfel aiurea
cpeteniile barbare, ajunse stpnii rii.
Aceasta presupunnd, ceea ce este absurd, c
Imperiul ar fi avut n secolul al III-lea mijloacele de care
dispune n epoca noastr un stat modern pentru a da
de veste la mii de oameni c trebuie s-i prseasc
aezrile, pentru a se instala la o dat anume, urmnd
o rut indicat cu precizie, n alt parte, unde aveau s-
i afle locuine gata pregtite. S-a vzut n zilele
noastre cte sacrificii impune o evacuare, ntotdeauna
foarte incomplet. i nc admind c aceti
provinciali, n cea mai mare parte a lor daci romanizai,
ar fi fost att de necesari acestui Imperiu, nct el ar fi
luat cele mai amnunite precauii s nu rmn urm
de ei mcar n provincia pe care socotea c n-o mai
poate apra... A ne gndi la scrupule de onoare i de
prestigiu numai din cauza acelui nume, de Dacia lui
Aurelian, dat vechii Moesii, nseamn a nu nelege tot
ce era aspr realitate, lipsit de orice sentimentalism, n
gndirea roman dintotdeauna: prefctoria ipocrit a
celui care a dat napoi, cu laitate, n faa presiunii
barbarilor, nu reuete s se impun judecii noastre.
Din punct de vedere militar, obieciile care se
prezint sunt la fel de puternice.
n privina romanilor, de obicei, ne nelm n
chip straniu asupra concepiilor lor asupra frontierei.
Tourneur-Aumont i nu e singurul care o spune a
artat c nu e vorba de o simpl linie, ca n epoca
16
noastr, ci de un ntreg ansamblu, n care trebuiau s
intre fortificaii de cel mai divers caracter, pmnturi
nelocuite, pduri, mlatini, acele pduri i mlatini care
mrginesc i astzi malul stng al Dunrii. Aceast
oper de aprare nu era, cu siguran, aceeai, de la
un capt la altul, din Banat pn-n fundul cmpiei
muntene, acolo unde ea atinge Sciia Mic, ce prezenta
alte posibiliti. Rezult de aici c aceast frontier,
care nu era dect un front, un front mereu n micare, a
oscilat dup mprejurri, cednd azi ntr-un punct,
pentru a reveni la primii zori de ndejde. Retragerea
legiunilor trebuie s fi fost hotrt de mai multe ori, la
date deosebite. A crede ntr-un ordin general nseamn
a te ncpna s rmi ntr-o grav greeal.
Dealtfel, dac s-a ajuns la concluzii, ele nsei
nesigure, prin ntreruperea monedei, nu s-a reuit pe
de alt parte s se dea o cronologie sigur prsirii
Daciei.
Imperiul n-a putut s cedeze n chip formal
Dacia lui Traian unor barbari a cror stabilire ar fi
considerat-o ca fiind n afara granielor sale de drept i
prezentnd din punct de vedere militar o primejdie
permanent. Noiunea nsi a statului, aa cum au
avut-o romanii, s-ar fi mpotrivit la aceasta n felul cel
mai absolut. A rectifica frontiera dinspre regele Persiei
(de fapt un mprat, ba nc cel mai vechi), era cu totul
altceva dect aceast cesiune n favoarea unor barbari,
oricare ar fi fost acetia i crora niciodat nu s-a
gndit nimeni s le acorde paritatea, ca un stat altui
stat. Aceti goi cunoscui de mult vreme i cu care,
totui, din timp n timp, se avuseser relaii panice,
puteau fi folosii pentru aprarea nsi a hotarului n
sensul pe care l-am indicat. mpraii foloseau de zeci
de ani pentru flancurile legiunilor contingente de
17
cavalerie barbar, aa cum au aezat n Gallia
numeroi coloni germani, pe care proprietarii din
inuturile nvecinate cu frontiera i cutau pentru
vigoarea lor fizic. Sistemul de federaii, crora li se
pltea serviciul, pe care numai concepia modern a
prestigiului a putut s-l fac a fi socotit ca un tribut, iar
tributul ca o umilin , era mai comod dect
costisitoarea ntreinere a legiunilor; acetia erau lsai
s triasc, pe lng subsidiile i darurile asupra crora
se ajunsese la o nelegere, pe seama locuitorului,
cruia n schimb nu i se mai cerea contribuia datorat
statului, ceea ce, n fond, era acelai lucru
10
11
.
Cele dinti organizaii de stat romneti cu
cpetenii de judee, juzi sau cnezi, ca Ioan i Farca,
cu juzi ndeplinind chemri voievodale(;) ca Litovoi ,
i cu voievozi-domni ca Seneslav din Arge se
constat(;) ntr-un act unguresc de la 1247, ntrit de
papa la 1251.
Aceast cristalizare din veacul al XIII-lea, ndat
dup marea nvlire ttreasc, nu era, fr ndoial,
cu totul nou. E sigur c zisa nvlire gsise o
asemenea organizaie, pe care, dup obiceiul de a
10
Dac aceast imagine ni se pare prea deosebit de cele
acceptate n mod obinuit, n-avem dect s ne gndim la ceea ce
s-a petrecut ntr-aceast epoc bizantin, de imuabil tradiie
roman, n cursul creia cutare neam barbar primea un teritoriu,
pe aceast Dunre de Jos chiar, ca s mpiedice naintarea altor
nvlitori nspre hotare, nvlitori cu care nu se ajunsese la o
nelegere nc, fcndu-i s intre i ei, ntr-un fel sau altul, ntr-
acest sistem imperial, a crui elasticitate numai a fcut ca statul
roman s supravieuiasc attor primejdii deosebite., ibidem, pag. 47
11
ibidem, pag. 45-47
18
stpni i exploata al turanienilor i n Rusia(;), ei l
meninuser, avnd tot interesul la aceasta. Cci,
precum sultanii turceti, continund dup attea
veacuri apucturile domnilor deertului i stepei, nu se
pot nchipui stpnind erile noastre, rmase n afar
de administraia direct prin pai, altfel dect cu
disciplinatul i fricosul concurs al fanarioilor i al
predecesorilor lor, tot aa hanii, stnd n locul, schimbat
doar de cteva ori pe an, al reedinei ndtinate a
hoardei, aveau neaprat nevoie ca n vile Moldovei i
n esul dunrean s fie, ca i n prile ruseti,
stpnitori mruni, de acelai neam, de aceeai limb,
de acelai snge cu supuii ceilali, cari s strng
dijma, s aduc darurile i s fac eventualele slujbe,
ba chiar s comande contingentele, ce apar n cronica
bizantin, ale ttarilor cretini.
Fr o influen extern romnii ar fi putut s
rmn mult vreme n aceast situaie de patriarhal
alctuire. Ea s-a pstrat doar la cei din Pind pn n
ajunul zilelor noastre
12
.
Aceasta nu nseamn ns c la noi concepia
de organizare nu mergea mai departe dect viaa
satului, dect obtea vii i dect confederaia unei
eri, unitatea imediat superioar judeului. Domnul
a rmas totdeauna n minile alor notri, dar el a fost,
dup strvechiul neles roman al lui dominus,
mpratul el nsui. A trebuit o revoluie, cea mai
nsemnat din sufletul naional, la masele populare
romneti i la cpeteniile abea desfcute din mijlocul
lor pentru a se preface ceea ce era, dup amintirile
12
Nicolae Iorga, Cele dinti cristalizri de stat ale romnilor, Comunicaie fcut la Academia
Romn, Publicat n Revista Istoric, V, 1919, 1-2, pp. 103-113, Textul se regsete n
[S.E.M.R.], pag. 42
19
antice, o autoritate ntr-o realitate, ntr-una teritorial
care era i naional, legturi ce caracterizeaz
epoca modern , creindu-se astfel domnia a toat
ara Romneasc de pe la 1300 desigur, dar poate
nc de la 1240, cci de aceea se pare c i se spune n
diploma menionat mai sus a lui Seneslav: Olacus,
adic romnul, titlu pe care nu-l au nici Ioan, nici
Farca.
Ideea unitii naionale fr un amestec de
feudalitate, pentru care lipseau aici legturile istorice i
dispoziiile de spirit, strile sufleteti corespunztoare ,
n-a putut fi mprumutat pe de-a-ntregul de la vecini,
cei din Balcani fiind stpnii de visul imperial roman al
arilor slavi, iar cei de peste muni avnd pentru regii
lor, foti voievozi de mod slav, modelul carolingian
din Apus, cu binecuvntarea, indispensabil, de la
papa. Totui atacurile ungureti, nclcrile regilor
arpadieni, au trebuit s influeneze n sensul unei
grupri, necesare, de puteri. i, oricum, atacului venind
de la Coroana unic a Sfntului tefan, a trebuit s se
simt nevoia de a i se opune i dincoace o singur
coroan, aceea pe care reprezentrile iconografice din
bisericile noastre o poart domnii de calitate politic
imperial
13
.
Scaunul roman introduse, n Ungaria, la anul
1000, n Cipru, Armenia, Serbia, Bulgaria, (unde
mpratul era pentru Roma care-l crease, un rege) i
nu fr legturi cu amintiri i drepturi consecutive , la
13
ibidem, pag. 43
20
sfritul secolului al XI-lea datina regalitilor noi de
creaiune apostolic
14
.
14
Societatea politic a evului mediu este Biserica lui Hristos,
Ecclesia Christi, al crei rege adevrat, singurul e Hristos.
Domnul e vizibil ns, n Apus, prin urmaul aceluia pe care l-a
fcut piatr de temelie a Bisericii Sale , apostolul jertfit n Roma.
Servii servilor lui Dumnezeu cari sunt episcopii Romei, al cror
titlu de pap printe, a ajuns numele unei atotputernice instituii
universale, au oarecum dreptul de a anula prin prezena lor, care
nseamn cea dinti emanare politic a divinitii, orice alt
autoritate, de o derivaie mediat i mai trzie.
Ei au fost silii ns a da asemenea delegaii regilor plecai
din tradiiile, frmntrile i cuceririle barbare pentru c acetia au
n credincioii lor personali organele care lipsesc papei, cci el nu
face parte dintr-o dinastie i n-a condus nici o lupt. Astfel ca un
provizorat lupttor contra pgnismului barbarilor e creat imperiul
lui Carol cel Mare.
Acest imperiu ns are baza unui popor, francii, unui
teritoriu al aezrii i cuceririi lor. El nelege a tri, i dup
cretinarea infidelilor, prin sine i pentru sine. Dup sfrmarea,
prin discordii interne, a motenirii marelui mprat, el se ridic din
nou, fr chemarea papei, care e silit s aprobe aceast refacere a
supremei autoriti laice, prin Otto I, i acesta se sprijin pe un
pmnt n exclusivitate german, care poate fi i al unei regaliti
naionale, pentru a se impune n Italia roditoare, n loc s caute,
pentru continuarea vechii misiuni de cretinare cu sabia, inuturile
cretine din Panonia i din mlatinile lehice, unde Bizanul nu
putea exercita aceeai influen religioas i cultural ca n Kievul
roilor nortmanici.
Papa trebuie s lucreze singur, i, pentru aceasta,
condiiile materiale fiind pentru el aceleai ca n trecut, i trebuie
s-i creeze un nou organ de lupt pentru cruce i, mai mult dect
odinioar, pentru Sfntul Scaun. Strni de germani la apus, de
bizantini i de slavi la sud, maghiarii din Panonia ai ducelui(;)
Vajk(;), i par cei mai potrivii pentru aceasta, fiind prea slabi sub
raportul naional pentru a-i nsui mai trziu i ei egoismul
naional al Carolingienilor i al Ottonilor. Astfel ajunge acest ef de
21
Dar romnii n-aveau pe cine moteni, i niciunul
din voievozii i cnejii lor nu puteau aduce scaunului
roman servicii care s merite o coroan regal. i totui
ei aveau nc de la 1240-1250 Litovoi i Seneslav cel
puin teritorii mai mari dect acelea care ndrepteau
pe un biet cneaz-conte din Hlmul adriatic s-i zic
rege.
Cnd prile oltene i argeene se unir, dup
nfrngerea lui Litovoi de ctre unguri, pe la 1300, ara
cea nou se formeaz dup o concepie original,
avndu-i rdcinile numai n tradiia proprie. E un caz
de cristalizare politic spontanee. Domnia e a toat
band nc nendestultor fixat pe pmntul cuceririi sale i
strns prea slab sub mna conductorului unic, tefan, - rege
apostolic, azi, mne, sfnt al Bisericii Romane, pentru serviciile
aduse ei i mai ales pentru acelea pe cari, n schimb, trebuiau s i
le aduc urmaii lui.
Creind pe regele apostolic, papa i-a dat un program. Carol
cel Mare este cum se vede din corespondena lui Alcuin , nu
mpratul francilor i cu att mai puin al celor mai de mult
cretinai, n Insulele Britanice, n Peninsula Iberic; el e
mpratul cretinilor, al otirii cuceritoare i al acelora pe care
aceast otire-i va supune. tefan, regele apostolic, nu va veni
la Roma, ca mpraii cei vechi, s judece i pe pontifici, el nu-i va
aroga nici o putere asupra aceluia care l-a creat sub noul aspect al
puterii sale; acest urma, de acelai snge, al avarilor distrui de
ducii franci ai lui Carol va sta de paz la Dunrea mijlocie i, la
ndemnurile legailor Sfntului Scaun, va converti cu sila pe
schismaticii Rsritului, cari sunt infidelii noii cruciate de dup anul
1000, pn ce cucerirea catolic va ajunge n pragul pgnilor de
la Marea Baltic ori de la noul Stambul.
Cercul de aciune e tras astfel pentru aceast regalitate(;)., Nicolae
Iorga, Originea i sensul direciilor politice n trecutul erilor noastre, edina din 23 mai (5 iunie)
1916, Publicat n Analele Academiei Romne. Memoriile Seciunii Istorice, s. II, t. XXXVIII,
1915-1916, p. 921-941, textul se regsete n [S.E.M.R.], pag. 78, 79
22
ara Romneasc, - i pentru ntia oar apare n
Rsrit o astfel de concepie naional echivalent cu
concepia teritorial, baz modern pentru statele din
Apusul Europei. i voievodul, marele-voievod are
calitatea de domn, de dominus, de autocrat, luat, nu
de la ttari fr a tgdui cu totul o influen din
aceast parte, - nici de la suveranii slavi din Balcani, -
regalitatea srbeasc avnd chiar alt caracter dect al
autocraiei , ci din nentrerupta transmisiune, pe cale
popular, a ideii politice romane. Tot astfel naional i
teritorial compact va aprea peste treizeci de ani
ara Romneasc a Moldovei
15
16
.
Vom atrage atenia i asupra repulsiei pentru
omagiu pe care o arat toi domnii pe rnd. Pentru
refuzul de omagiu i de tribut se lupt i cade Litovoi.
15
Fundarea Moldovei a fost la nceput o arm de lupt a lui
Ludovic cel Mare contra ntemeierii independenei romneti la
Arge. Aceluia care pe mormntul su de la Cmpulung i zice
limpede i apsat: domn de sine stttor, lui Alexandru Vod, el
i opunea pe maramureanul Drago, cpitan regal la Baia
Moldovei, dar voievod romn i el. Nu e vorba de o nou ar, ci
de o creaiune de concuren, prin trimiterea unui simplu ef de
provincie, fa de aceia cari ntemeiaser o ar, ara
Romneasc.
Bogdan rebelul care trecu n Moldova contra voinei
regelui, ca revoltat i pribeag, nu aducea cu dnsul nici o
dependen feudal, i, deoarece nici el, nici fiul su Laco, nici
urmaii acestuia din fiic, Muata, nu se vd a se fi mpcat
vreodat cu Ungaria, care nu-i recunotea, o astfel de legtur nu
se putea stabili., ibidem, pag. 86
16
Nicolae Iorga, Srbi, bulgari i romni n Peninsula Balcanic n Evul Mediu, edina de la 9
octombrie 1915, Publicat n Analele Academiei Romne. Memoriile Seciunii Istorice, s. II, t.
XXXVIII, 1915-1916, p. 107-126, textul se regsete n [S.E.M.R.], pag. 60, 61
23
Pentru acelai motiv Basarab provoac intervenia
militar a regelui Ungariei care e zdrobit la Posada n
1330. Rzboiul lui Vlaicu-Vod cu Ludovic cel Mare e
adus, nu numai de chestia Vidinului, dar i de aceleai
griji pentru drepturi feudale ale regatului vecin. Pe ct
ine de mult suveranul s afirme aceste drepturi, fie i
cu preul unor cesiuni teritoriale sub form de feude,
Fgraul i Amlaul , pe atta de mult, profitnd
totui de aceste cesiuni, domnii notri caut s scape
de datorii feudale. Dac le primesc n declaraiile fcute
regelui, n actele latine date pentru tiina lui, ei nu tiu
n diplomele interne de altceva dect de autocraia lor
cu mila lui Dumnezeu
17
.
i aceeai privelite o prezint Moldova. Ea
ncepe prin ruperea unei legturi feudale, pe care de
repetate ori regele Ludovic cat s-o nnoade din nou.
Pentru refuzul de omagiu regele Sigismund ptrunde
pn la Hrlu i se mulumete cu aceast form de
atrnare. Pn la tefan cel Mare nu o dat Ungaria
face ncercri n acest sens, aici ca i n ara
Romneasc. Acelai lucru l cer polonii de la domnul
moldovenesc, n care se ndrtnicesc a vedea un
simplu palatin. i, cnd tefan cel Mare se pleac la
sfrit naintea regelui Casimir la Colomea, el o face cu
sfierea de inim a unui sfrit de tragedie, pe cnd
regele, poruncind s cad pnza cortului n care se
svrea acest act politic de mult dorit, arat solemn
valoarea pe care i-o atribuia.
i de ce aceast repulsie fa de forme n cari,
fr umilina nimnui, trise veacuri ntregi tot Apusul,
regele Angliei disputnd cu nverunare provincii
17
ibidem, pag. 61
24
regelui Franciei fr s se gndeasc, un moment
mcar, n toiul luptei, la ruperea unor legturi de
vasalitate cu nvinsul suzeran, n care el vedea numai o
fireasc tradiie de drept? i aceasta atunci cnd n
Balcani actele de nchinare se fac fr nici o jignire,
craii srbi ndeplinindu-le cu plcere, n form de
srutarea gurii i a pieptului, cutnd astfel de legturi
i cu mpraii apuseni n trecere. Pentru c, ntre
imperialismul cu baz antic al Bulgariei, ntre semi-
feudalismul srbesc i feudalitatea deplin a Ungariei i
Poloniei, inuturile romneti se organizaser n forma
statului modern, care nu sufer atingerea drepturilor de
suveranitate absolut fr care nu poate exista. De
aceea legtura cu turcii, numit numai abuziv
suzeranitate, dar care consista n simpla datorie de
tribut i ajutor armat, care era n tradiiile chineze ale lui
Ginghizhan combinate cu prescripiile Coranului fa de
nvini, a fost primit cu bucurie. Iar Ardealul lui
Sigismund Bthory, motenitor al tradiiilor lui
Sigismund mpratul i Matia Corvinul, refcea la
1595, n dauna lui Mihai Viteazul i lui tefan Rsvan,
nexul perfect al vasalitii, nnoind o tradiie care i
astzi formeaz baza tendinelor de expansiune,
medievale n esen, ca i tot dreptul de stat al
maghiarilor, ale regatului unguresc
18
.
Moldova se deosebea de ara Romneasc n
dou privine mai ales, cari sunt hotrtoare: ea n-avea
nimic de cerut Ungariei, cel puin n faza ei de
organizare, cnd uurina unei cuceriri spre rsrit, de
la Siret la Prut, de la Prut la Nistru, o stpnea i o
ndrepta. Originile rurilor ei nu erau, ca acelea ale
18
ibidem, pag. 61, 62
25
principatului muntean, n Ardealul regelui unguresc, ci
n prile Haliciului. i, al doilea, atacul turcesc care
amenina n acelai timp pe domnul din Arge i pe
regele din Buda, nu constituia n acelai moment o
primejdie de moarte pentru creaiunea lui Bogdan
Vod. Iar, despre partea Ungariei, n noua vreme de
realism militar i politic care ncepea, ea nu era
ameninat de ceea ce se petrecea dincolo de Carpaii
secuimii ca de viaa nou ce se desfura pe cursurile
dincolo de muni ale Jiului i Oltului.
Nici pe departe nu s-a dezvoltat ara
Romneasc, ale crei origini sunt aa de vechi i n
care gsim nc de la 1240-1250 judee i voievodate
n deplin consolidare, ca Moldova, care n cteva
decenii a putut atinge grania Nistrului la rsrit i
grania Dunrii la miazzi
19
.
Intervenii n Balcani n-au ncercat domnii din
Arge dect foarte rar. Numai cnd aratele de peste
Dunre se vor desface, ei vor fi ispitii s intervin,
cutnd a le lua motenirea, ntr-un moment cnd
aceasta nu mai era o manifestaie de ambiie, ci o
imperioas datorie
20
.
Mircea(;) va ajuta silinele cretinilor balcanici
mpotriva turcilor i, la desfacerea Bulgariei, va fi
stpn al Dobrogei, al Silistrei, dup ce Vlaicu luase, n
chip trector, Nicopolea. De attea ori, mpotriva
sultanului, oti romneti trecur Dunrea, i pn
lng Adrianopol.
Dar spiritul politic e pe deplin al epocii moderne.
Aceasta se vede i prin mobilitatea elastic a aciunii
19
idem, Originea i sensul direciilor politice n trecutul erilor noastre, n [S.E.M.R.], pag. 86
20
idem, Srbi, bulgari i romni n Peninsula Balcanic n Evul Mediu, n [S.E.M.R.], pag. 62
26
romneti. Ea observ, chibzuiete i d lovituri,
evitnd cu ngrijire orice samn a aventuri. Din toate
tendinele cuceritoare, e vdit c ara Romneasc
ine mai mult la acelea ctre Ardeal, precum ine i
Moldova. Aceasta e ns o direcie naional, deci
modern. i cnd aceeai Moldov i cheltuiete,
aproape pn la 1600, silinele pentru Pocuia, unde
numai muntele pstorilor cuprindea romni, e vorba de
o cutare de grani la nord
21
, cerin tot aa de
modern i aceasta.
Politic adaptabil mprejurrilor, real, ea s-a
constituit n desfurarea ei ca o tradiie. Spiritul de
aventur n-a fost acceptat niciodat de naintaii notri,
pe cnd aproape numai el a nsufleit sforrile vecinilor
notri de peste Dunre, pn la liberare i dup
liberare. Vecinii notri au numit aceast politic:
perfidie valah; ea era, nu numai o necesitate pentru
un popor mic ntre dumani puternici, dar i un caracter
modern, pe care-l nfieaz tot Apusul n epoca
Renaterii. Prin ea ne-am meninut, fr zguduiri, ntr-o
dezvoltare normal i aa de bine ntemeiat pe
aceast tradiie neleapt, nct nsi supunerea
noastr fa de turci n-a fost o sclavie, ca a grecilor, a
slavilor balcanici, a ungurilor, ci o respectat
autonomie, sigur de sine
22
.
21
La apus erau Carpaii cu partea lor cea mai grea de trecut. n
schimb ns la nord noul stat era deschis oricrei nvliri., idem,
Originea i sensul direciilor politice n trecutul erilor noastre, n [S.E.M.R.], pag. 86
22
idem, Srbi, bulgari i romni n Peninsula Balcanic n Evul Mediu, n [S.E.M.R.], pag. 63
27
Clasa numeroas i hotrtoare n ceea ce
privete munca i pstrarea nsuirilor neamului [ne
este] cea a ranilor
23
24
.
23
Poporul Bucuretilor care face demonstraiile de pe strzi nu
e poporul cel adevrat, care Dumnezeu tie ct rabd i ct de
puin capt n schimbul rbdrii lui., Nicolae Iorga, Ce nseamn popoare
balcanice, Conferin inut la Ateneul Romn n ziua de 13 decembrie 1915, Tipografia i
Legtoria Neamul Romnesc, Vlenii de Munte, 1916, pag. 16
Poporul, aa cum l-am cunoscut n forma caricatural
care a dat vieii noastre politice multe emoiuni fale i multe
zguduiri de care ar fi putut fi cruat foarte uor(ibidem), nseamn
naiunea pentru Revoluia frances(ibidem), revoluie care a vorbit
de naiunea politic, n-a vorbit de naiunea etnic.,ibidem
Deosebirea e esenial, i s nu profanm terminul de popor
confundnd poporul vitejilor tcui, unde sunt, cu poporul
zgomotoilor neviteji, unde sunt.
Revoluia frances a dat poporul acela care trimetea la
ghilotin i acela care, cnd cdea capul cel mai binecuvintat de
Dumnezeu al naiunii pe eafod, aplauda scena sngeroas,
aplauda pierderea naional a unei strlucite inteligene, a unui
talent fr preche, a unei virtui. Da, Revoluia frances a cucerit
unde a putut i a stpnit unde a putut, i tot aa a fcut i
Napoleon I-iu. Dac contiina naional s-a trezit pe urm, a fost
nu pentru c a provocat-o Revoluia frances, ci pentru c s-a
ridicat indignarea mpotriva Revoluiei francese, care continu
tradiia monarhiei cuceritoare, de a supune popoarele mai slabe
popoarelor mai tari., ibidem, pag. 16, 17
S-a zis(;) c(;) Revoluia cea mare n-ar fi fcut dect s
puie la gur trmbia i s anune tuturor popoarelor capabile de a
tri i celor care nu s-au dovedit capabile de a se ridica la o via
proprie, c de acum nainte nceteaz orice apsare din partea
strintii i c fiecare naie are dreptul s triasc deosebit, cu
limba, cu tradiiile, cu viitorul su. Este o mare greeal. Pentru
oratorii de circumstan, pentru retorii cu cntec n laringe, pentru
specialitii n cabotinagiu oratoric, de cari avem destui, pentru
dnii Revoluia frances a cutreierat Europa de la un capt la
altul, trezind naionalitile la via.,ibidem, pag. 15, 16
28
Adevratul popor sunt oamenii nevoilor multe, cari s-au
deprins s tac(;), sunt oamenii simirilor fine care au datina s nu
flecreasc., Nicolae Iorga, Ce e Patria?, Idei dintr-o conferin inut la Roman n ziua
de 21 februarie 1910, Tipografia Neamul Romnesc, Vlenii de Munte, 1910, pag. 12
S nu-i tgduim sentimentul de patrie, fiindc nu-l
spune, nu-l strig, nu-l speculeaz.,(ibidem) Pe aceti oameni, dac
voii s-i cunoatei n toat majestatea i puritatea sentimentelor
lor, descoperii-i n paginile lui Ionescu-Boteni, care oglindesc viaa
de pe liberele plaiuri ale Muscelului. Nici cel mai perfect cavaler stil
Ludovic al XIV-lea ori Henric al IV-lea, care se friseaz pentru o
declaraie i ngenunche, ntinznd poeticul buchet supt o raz de
lumin care-l nconjur cu o aureol, nici acest tnr bine crescut
care tie cum se vneaz o zestre i ce nseamn un contract
nscris la secia de notariat, nici acela n-are distincia superioar a
peitorului din acele locuri, care spune ntr-o licrire de fulger, la
ceasul pe care l-a vrut Dumnezeu, o vorb, una singur, care
ajunge pentru a lmuri rostul a dou viei. i, dac ai ti ce
vorbete n gndul celui tcut care, pentru ca doi avocai s
ctige cei cinci lei pentru mezeluri, a pierdut dreptatea pe care a
urmrit-o o via i care face, fr nici o formalitate, un apel sigur
la Dumnezeul care va judeca pe toi!
Deci, aa fiind sufletul oamenilor notri, nu-i ntreba, ntre
grijile i ostenelile lor, ce simt. Nu-i vor rspunde sau vor
rspunde ca acelor cari-i ntreab degeaba. ntrebai ns analele
acestei ri. Ele vor spune c, ntr-un timp cnd clasele de sus i
uitaser datoriile, cnd unii ieeau cu crucea i evanghelia
nnaintea Ruilor, alii fceau petiii Austriei, garanie a tuturor
privilegiilor, i toi cdeau n brnci nnaintea Turcilor, ara s-a
inut prin munca i jertfa eranilor.,ibidem, pag. 12, 13
i subliniez: A fost un moment cnd tefan cel Mare s-a
btut i cu braul boierilor, dar nu numai cu boierii., (Nicolae Iorga, La
Legea agrar, Discurs rostit n edina din 13 decembrie 1907 a Camerei Deputailor, n Nicolae
Iorga, Discursuri parlamentare, volumul I-iu, partea I-a, Editura Bucovina, I.E. Torouiu,
Bucureti, 1939, pag.93, [D.P.v.I.p.I.]) Rzboaiele lui tefan cel Mare(;) au
fost purtate i cu ranii. i cnd tefan a fost btut la Rzboieni,
a fost btut fiindc rmsese numai cu cei dintiu. Este adevrat
c boierii acetia au fost nite splendizi ostai, cari au pierit pn
29
la unul n lunca de la Valea Alb. Dar, iat, cnd n-au fost ranii,
a venit nfrngerea. Cnd la Podul nalt ns au luptat i ranii
lng tefan cel Mare, el a ieit nvingtor. Apoi s-a ridicat n
Domnia lui un alt rnd de boieri din ara moldoveneasc, dar pn
atunci pmntul acesta romnesc al Moldovei a fost aprat mai
departe, nu cu fore boiereti slbite, ci, nainte de toate, cu
virtutea ndrtnic a ranilor, a ranilor proprietari de pmnt.
Cci, cu proprietatea de pmnt a ranului ncepe epoca
de vitejie la noi. Iar cu pieirea proprietii mici a ranului ncepe i
ruinea, umilina noastr. Acesta e adevrul istoric., ibidem, pag. 94
Cum a pierit aceast mic proprietate?
La noi, pe lng strinii rzlei, care au venit de la sine,
se ntlnesc i ali strini, venii n mare numr, venii ca naiune
(Nicolae Iorga, n chestia scoaterii evreilor din armat, Discurs rostit n edina din 7 martie
1908 a Camerei Deputailor, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 174) i aceti strini au fost de la
nceput, i sunt i n momentul de fa, cu totul strini., (ibidem).
Aceti strini cari se numesc n Moldova Jidani, crora li
se zice aici [n Muntenia] Ovrei i crora, li se mai spune, literar
Evrei(;) au venit din Rusia i din Austria, din ceea ce este astzi
Rusia i Austria la hotarele noastre, dar care era atunci Polonia.
Prin urmare, cnd nu se mai putea face nego n Polonia cu
deplin linite, atunci ei s-au npustit asupra rii noastre.,ibidem,
pag. 174, 175
La 1750 erau [deja] ntr-un numr ngrijitor, la 1850
ajunseser s aib mare parte din viaa economic a Moldovei.
Nu erau supui funcionarilor rii; erau supui unor
funcionari de ncasare, unor strngtori de imposite, unor ageni
de poliie luai din mijlocul lor. Situaia lor ca breasl strin arat
foarte bine ct erau de strini., ibidem, pag.175
A trecut ctva vreme pn cnd s-au ntemeiat
consulatele strine, care i-au dat toate silinele pentru ca s-i
apere n judecat, pentru ca s li fereasc afacerile. Aceasta era
situaia tuturor consulatelor fa de Evrei, de la ntemeierea lor, pe
la 1870. Cci toat Evreimea de la noi s-a dus la deosebitele
consulate i a trecut sub protecia strin. Pn i consulatul
frances avea o foarte bogat clientel de Evrei; consulatul frances
dispunea de mii de supui francesi, cari nu aveau nimic din spiritul
30
frances, sau din calitile poporului frances, ci erau Evrei de la noi,
de aceia care se i numiau, n batjocur, trtani, nume supt
care acest popor este cunoscut i astzi n Moldova , ceea ce
nseamn: supui, de la cuvntul nemesc Unterthan. i au fost
supui pn n momentul cnd s-a desfiinat la noi jurisdicia
consular., ibidem
n veacul al XVII-lea ntlnim ici i colo evrei care luau n
arend tot felul de venituri, fr adesea s aib banii necesari.
Astfel un evreu arend de la domnul Gheorghe tefan un loc
confiscat, un altul cumpr chiar n judeul Putna o bucat de
pmnt de la rzei i astfel ajunge mpreun cu urmaii si
proprietar pe pmnt moldovenesc.
n veacul al XVIII-lea, evreii, cari, n urma unei nvoieli,
plteau tezaurului o dare special, o rupt, sunt cunoscui ca
orndari; adic ei luau n arend, ornd, buci(;) din moiile
boierilor, deoarece acetia numai rareori i cultivau singuri moia,
de cnd obiceiul cerea numaidect prezena lor n capital., Nicolae
Iorga, Decderea clasei rneti. Evreii. Viaa boierilor, n [I.P.R.], pag. 505
Proprietarii pe moiile lor aveau n exclusivitate dreptul s
vnd vin i buturi spirtoase; acum evreii luar n arend acest
drept de desfacere i acordar ranului, pe care hrana proast cu
mmlig i lipsa unei ocupaii rentabile n timpul iernii l mn la
crcium, un credit att de mare, nct bietul om cdea cu totul n
minile mrinimosului creditor. Chiar i n orae i n trguri ei
aveau astfel de dugheni. (ibidem, pag. 505, 506) Dugheni n care rachiul
Evreului este aa potrivit, nct s trnteasc pe om la pmnt, s-
i distrug orice sim i el s cad ca o materie moart n mna
exploatatorului., Nicolae Iorga, n chestia Legei crciumelor, Discurs rostit n edina din
18 februarie 1908 a Camerei Deputailor, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 143
Aa Evreii, n sate alctuir elementul care tocmai lipsea
pentru ca s ruineze din temelie pe ranii moldoveni. De aceea
domnii fanarioi luar msuri ca s scape pe acest important
purttor al greutilor rii din ghearele exploatatorilor i
otrvitorilor si., Nicolae Iorga, Decderea clasei rneti. Evreii. Viaa boierilor, n
[I.P.R.], pag. 506
Grigore Alexandru Ghica procedeaz foarte radical, interzicnd cu
totul evreilor ederea n sate, i(;) Alexandru Moruzi ntri aceast
msur. Cu toate acestea, strinii cmtari rmaser de fapt n
31
sracele sate stoarse de bani i fur mai trziu obinuiii orndari
ai rii: ei vindeau pe datorie i popriau prin agenii lor n casa i
curtea ranului pn i lucrurile de cel mai mic pre, fr mcar
s se adreseze ispravnicului., ibidem
ranul e dat cu desvrire pe mna arendailor evrei, organisai
n trusturi care dispun de el cum vor(idem, La legea agrar, n [D.P.v.I.p.I.],
pag. 89), nct aceste elemente prin aceast politic ne-au adus i
primejdia material din 1907., Nicolae Iorga, Partidele i ara, Discuia la
Mesagiu, 23 noiembrie 1909, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 77
Arendaul are pmntul, el fixeaz preurile, i tot el exercit o
influen covritoare asupra administraiei de toate gradele. Se
poate spune c dinastia Fieretilor, ntrebuinez acest cuvnt,
cci s-a ntrebuinat des, i l-am auzit i aici [n Parlament] de
curnd, se poate zice c dinastia aceasta a dispus ani de zile de
administraia ntreag a dou-trei judee din Moldova. i nu mai
departe dect zilele trecute am primit o scrisoare de la un
inspector comunal din Moldova, n care-mi spunea c nu poate
face bine rnimii, pentru c toat lumea s-a deprins s nu
asculte dect de Mochi Fier, care dispune de administraie i de
tot. A vrea i a putea s spun ceva mai mult dar nu mai spun.,
ibidem
Deci, Rscoalele acelea din Martie [1907] au pus n
eviden starea rea a rnimii. S nu mi se spun c aceast
punere n eviden prin rscoal nu are valoare. Pentru c nu
exist ran n Europa care s fie mai cuminte i mai sfios dect
cum sunt ranii notri. (idem, La Legea agrar, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 91, 92)
Un ran, care de secole ntregi sufere o mpilare sistematic,
evident c, bietul, numai(;) obraznic nu este i c peste drepturile
lui nu trece., ibidem, pag. 92
ranul e blnd i bun ca o oaie. i, dac ranul acesta bun i
blnd, ranul acesta care pleac fruntea naintea oricrii puteri,
legiuite i nelegiuite, se hotrte s fac ceea ce a fcut(;)
aceasta nseamn mare lucru. Mie nu-mi trebuiesc nici statistici,
nici teorii: am naintea mea faptul patent c s-a sculat cel mai
supus om de pe faa pmntului. i aceasta nseamn c trebuie
s-i dai dreptatea toat omului acestuia supus, i anume potrivit
cu jertfa sa i cu ndelungata sa suferin., ibidem
32
ntia noastr idee conductoare a fost ideea
cretin
25
26
.
24
Nicolae Iorga, Despre mbrcminte i locuin, n Nicolae Iorga, Istoria romnilor n chipuri
i icoane, Editura Humanitas, Bucureti, 1992, Ediie ce reproduce textul aprut la Editura Ramuri
S.A., Craiova, 1921, pag. 82, [I.R.C.I.]
25
Cei mai deprtai strmoi ai notri, neamurile traco-ilirice, din
Carpai i Balcani, erau n adevr pgni. Dar cnd Roma lui
Traian a strmutat ntre dnii colonitii ei luai din toat
mpria, civa dintre acetia au trebuit s fie cretini. Ct de
puini s fi fost, ei au trebuit s nving aici ca i n alte pri cci
legea cretin avea n sine nsuirile ce asigur biruina: adic,
nainte de toate, cea mai mare iubire de oameni., Nicolae Iorga, Ideile
conductoare din viaa poporului romnesc, Conferin din cadrul ciclului de expuneri inut la
Societatea Femeilor Romne din Bucureti n anii 1904-1905, n [I.R.C.I.], pag. 173, 174
Sute de ani, am trit nainte de toate n legea cretin. De la
dnsa ne-am luat ndreptare, i ntre crile ei sfinte am trit.,
Nicolae Iorga, Viaa sufleteasc a poporului romn, Conferin din cadrul ciclului de expuneri
inut la Societatea Femeilor Romne din Bucureti n anii 1904-1905, n [I.R.C.I.], pag. 204
Pe cnd ranul rspundea la fiecare din ntrebrile cele mari cu
un ntreg mnunchi de poveti nflorite de care era fermecat i
care-l mulumeau: poveti de sfini ai Bisericii(;), poveti de zne,
de frumoase fiine mai presus de lume crturarul, trgoveul,
boierul, citeau la cartea sfnt.
Pentru aceasta el era pregtit prin coal. Alt coal nu
era atunci dect a mnstirilor i bisericilor. Clugrii aveau nevoie
de slujb; mnstirea avea nevoie necontenit de prennoirea
clugrilor; rii i trebuiau vldici; n bisericile cele mari se cereau
dascli cu bun meteug de citire i cntare. Pentru citire i pentru
cntare deci(;) au fost cele dinti coli ale noastre., ibidem pag. 205
Legea civil, legtura de cpetenie a trecutului roman, a rmas
tot mai mult n umbr; acum legea e religia, cum mrturisete i
limba noastr. Dumanul n-a mai fost dumanul statului, al
stpnitorului, ci dumanul Bisericii, al lui Hristos rstignit pe
cruce. Literatura au fost cntrile bisericeti, laudele sfinilor(;);
abia cte o cronic a mai trit pe lng dnsele, pstrnd i tiina
ntmplrilor de la curte, pe lng cunoaterea luptei necurmate,
nuntru i n afar, pentru ortodoxie. Idee conductoare: totul
pentru Hristos. Orice am fcut pn la 1650 i-a cutat
33
Ideile conductoare au darul sfnt de a apropia
i nfri pe oameni, mai presus de orice deosebiri de
fire, de situaie, de bogie, de vrst: ele se poate zice
c fac parte din viaa religioas a popoarelor, i sunt
adic acea religie ce are de preoi pe cei mai mari, mai
buni i mai luminai oameni din fiecare generaie.
Pe cnd, dimpotriv, interesul e pizmre i glcevitor:
el desparte un popor n clase care se vrjmesc i n
aceste clase chiar, dintre care nu e om care s nu
urmreasc mai mult putere i plcere dect ceilali,
egoismul cel ru, iubirea ptima de sine i numai de
sine scap din lanurile cuviinei i datinilor bune i se
repede slbatic asupra bunurilor lumii. n acest fel,
societatea se face vijelioas, venic tulburat,
ndreptirea numai n legea cretin, n iubirea pentru dnsa, n
jertfele pe care ea le cere.
Toat vremea noastr cea mai glorioas, aceea n care
fruntea domnilor romni a stat neatrnat sub cunun de aur,
aceea n care s-a alctuit i domnia rii Romneti i a Moldovei,
n care s-au ctigat biruinele cele mai desvrite i mai
roditoare pentru care s fi curs sngele neamului acestuia, anii de
la 1300 pn la 1500, cei dou sute de ani ai tinereii viteze, au
trit sub acest semn., Nicolae Iorga, Ideile conductoare din viaa poporului
romnesc, n [I.R.C.I.], pag. 174
Deci temeiul era ortodoxia. Mai presus de dnsa plutea,
n mintea tuturora, ideea marii comuniti a cretinilor, cari se pot
nelege, cu toat deosebirea de confesie i de rit, i au datoria s
se ajute. Aceast idee fusese impus de primejdia unei cuceriri a
tuturora din partea turcilor. Acetia se nfiau n ochii domnilor i
boierilor notri aa de ngrozitor, nu numai pentru dorina lor de a
cotropi, pentru cruzimea i lcomia lor, ci i pentru c, fiind
pgni, ei tgduiau adevrul adus pe lume de Hristos i strigat de
pe nlimea crucii sngerate, pentru c ei ameninau necurmat
[cu] nimicirea legii cretine., ibidem, pag. 177
26
ibidem, pag. 173
34
nelinitit la lucrul ei, lipsit de siguran n pstrarea
roadelor lui i mpiedicat n cugetarea mai nalt.
Oamenii se simt tot mai departe unul de altul, legturile
ce sunt silii s ncheie nu mai sunt dect false i
trectoare. La urm, un popor bine ntemeiat, nclzit
de iubirea ntre ai si, disciplinat(;) sfarm lesne pe cel
care ajunsese lipsit de idei conductoare, l robete i-i
ia locul n rostul lumii.
n maturitatea lor sntoas ns, toate
popoarele i au ideile conductoare, cu att mai
dttoare de izbnd i fericire, cu ct ptrund mai
adnc i cuprind pe mai muli dintre fraii de neam i de
ar. Le-am avut i noi, ca i popoarele celelalte ce s-
au mprtit de cultur. Le putem urmri din cele mai
vechi timpuri asupra crora ni s-au pstrat tiri, pn
astzi. Le-am primit de la prini ca luminoase pietre
scumpe mbrcate n aurul curat al jertfelor i suntem
datori a le lsa urmailor fr lips i neacoperite de
ceaa nengrijirii.
27
Alturi de adevratele idei conductoare sunt
altele care prin viclenia sau nepriceperea unora
ncearc s le ia locul. Ele sunt mai rele chiar dect
ntunericul, care poate opri pe loc i duce la msuri de
siguran. Lumina fals e ns ca focurile nesigure care
flutur deasupra mlatinilor ce neac
28
.
Mai ru fctoare s-au artat acele idei greite
care se preau mai asemeni cu cele bune, ce
mngiaser i cluziser. i ceea ce e mai ru e c
le avem i astzi. Clase ntregi de oameni obinuii,
27
ibidem, pag. 171, 172
28
ibidem, pag. 173
35
cte un cugettor chiar, cte un cntre se ndreapt
dup ele i nu vd spre ce adncimi grozave se duc
sau vor s duc pe alii
29
.
Una din ele este sindicalismul.
Ca orice Romn care ine la existena acestei
ri n care se cuprinde aa de mult din presentul i
viitorul neamului nostru, am toate motivele s ursc
sindicalismul, s-l ursc nu n ceea ce privete scopul
su economic. Sunt oameni cari nu triesc totdeauna n
mprejurrile cele mai bune
30
.
O mare putere st asupra lor: aceast putere
este capitalul i tot ce e n legtur cu aceast idee a
capitalului. Ei trebuie s triasc, i din ce n ce mai
mult neleg ce nsemneaz o via omeneasc, pe
care n-au dus-o pn acuma.
Prin urmare, dac sindicalismul ar fi numai
unirea celor cari sufr, a celor nedreptii din punctul
de vedere economic, pentru a se apra mpotriva unor
suferine prea mari i a unor nedrepti strigtoare
31
,
29
ibidem
30
Nicolae Iorga, La Legea asociaiunilor de muncitori, Discurs rostit n edina din 16
decembrie 1909 a Camerei Deputailor, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 339
31
Iat, domnilor, ce se poate ceti n raportul domnului doctor
Popescu, care a cercetat numai un numr mic de fabrici din ar,
i n acest numr mic de fabrici a putut s culeag urmtoarele
constatri. S-a dus la Azuga, a visitat fabrica de acolo, fabric
bun, ludat, i, cercetnd locurile unde se adpostesc lucrtorii,
spune c a gsit tipurile adposturilor oamenilor de rnd de la
nceputurile epocei istorice pn n zilele noastre.
Va s zic ele corespund cu tipurile locuinelor troglodiilor
de pe vremuri, i atunci, pentru aceti oameni, cari triesc n
asemenea condiii, este de ajuns s apar un arlatan sau un
meter la nvrtit sofisme, ca s se nasc o stare de spirit
periculoas.
36
Mai departe: Locuina cutare i are ca documente
procesele-verbale de contravenie la igiena i salubritatea
public, ea e un focar de febr tifoid; pn dunzi se bea ap
n imediata vecintate a latrinelor.
i la noi se lucreaz mereu n aceste condiii, fr s
mpiedice nimeni. La fabricile de zahr, n perioada lucrului celui
mai nteit, se lucreaz ziua i noaptea, fr s intervie nimeni. La
noi copiii lucreaz la fierstraiele cu aburi, i s-au gsit un numr
de copii cu degetele tiate, nu numai din fatalitatea mainilor, ci i
din lipsa de gospodrie n ce privete pe muncitorii de fabrici din
Romnia.
Va s zic s-a constatat la fabrica de zahr din Roman c
o singur echip lucreaz ziua ca i noaptea, serbtoarea ca i
lucrtoarea, i domnul Popescu a mai vzut ceia ce se cuprinde n
urmtoarea caracteristic fras: Aternutul lor e scndura goal;
nimeni nu se desbrac vreodat.
Va s zic, stau de lucreaz cu zilele, cu sptmnile, i
acolo, pe scndura goal, fr s se desbrace, dorm zi de zi. Este
raportul oficial.
La Arge, la o societate de lemnrie, se hrnesc i triesc
detestabil. Locuinele sunt surpturi scunde, ru luminate, ru
ventilate, i din cale afar de murdare. Pe lucrtorii steni i
numete iloii fabricilor noastre, i, n ceia ce privete situaia
general, ei represint cea mai de jos treapt a propirii
culturale.
Femeile locuiesc acolo claie peste grmad, actele cele
mai imorale se petrec zilnic. Plngerea multora e promiscuitatea
n care triete lumea aceasta.
i doctorul nsemneaz anume ce boli se rspndesc
acolo. Este i caracterul exterior, chiar extraordinar de violent pe
care l are rspndirea acestor boli. Nu este aa?, ibidem, pag. 343, 344
La o societate romno-italian, i tii dumneavoastr
ce nseamn o societate romno-ialian: [efii] nici Romni, nici
Italieni, ci toi Evrei (;), se vorbete astfel despre copii:
ndemnul la munc fr preget e, n casul cel mai bun, insulta.
ncolo, pentru copii i pentru aduli, groaznicul sistem de
stoarcere: sweating system.
37
Sistemul acesta, care este reprobat de toat lumea, este
aplicat i de un oarecare Mori Wachtel, din Iai, [Evreu]
mpmntenit, care se declar prin ziare unul dintre ntemeietorii
industriei naionale.
Aiurea, vorbind de aduli, doctorul Popescu zice: lucreaz
dousprezece ceasuri pe zi, de sigur i copiii. De aceia nu se
observ ntre biei desvoltarea normal a corpului sntos i bine
hrnit.
La o fabric de spirt, cnd a vrut s intre medicul n
bordeiu-n care stteau lucrtorii, nu numai c l-a trsnit mirosul
infect care se desvolta din aceast gaur de sub pmnt, dar zice
c s-a creat chiar un fel de cea, care a durat ctva vreme!
Vedei, murdria nu atingea numai mirosul, ci murdria aceasta
lua o calitate visual, pe care nu o capt dect n infamele cuiburi
africane.
La Steaua Romn, societate favorisat de Statul romn,
i care stpnete un trg ntreg, Cmpina , acolo unde am vrut
s m duc s vorbesc cu privire la un subiect de literatur
romneasc, dar mi s-a spus: Cum se poate? Pentru Dumnezeu!
Nu tii dumneata ce este la Cmpina? Vedei! Noi suntem ai lor! Ei
consimt s fie buni cu noi, dar dumneata cu idealul ce-l represini
nu ai ce cuta la Cmpina!, la Steaua Romn iat ce constat
doctorul Popescu: Triesc i se hrnesc detestabil. Au paturi de
scnduri fr cel mai simplu aternut. Grajdurile le-a gsit ns n
cele mai bune condiii: grajdul i remisele sunt cochet i bine
ntreinute. Natural c dobitoacele patronului au dreptul s
triasc n mprejurri cu mult mai bune dect aceste inferioare
animale pe pmntul crora se gsesc i triesc aceti exploatatori
ai bogiilor noastre! Se mai adaug de ctre doctor: Steaua
Romn a cldit i susine o coal german.
M rog, dac grajdurile sunt ntr-o stare bun, dac se
ntreine o coal pentru copiii germani i pentru copiii romni i,
mai ales, o coal a copiilor germano-romni, copii care nu sunt
nici germani, nici romni, care nu sunt nici una nici alta, ci sunt
cam ceea ce sunt, la Iai, Italo-Romnii, nimeni nu are nimic de
spus..., ibidem, pag. 345, 346
38
cred c nu s-ar gsi un singur om mpotriva micrii
sindicaliste.
Dar, cum se va vedea, aceast micare are un
caracter politic, sentimental i romantic, care este unul
dintre cele mai periculoase din caracterele sentimentale
i romantice pe care poate s le capete, fr drept i
fr rost, o micare economic
32
.
Micarea sindicalist i agitaia evreiasc
pentru drepturi pleac din aceiai rdcin, i rdcina
aceasta hrnete dou tulpine, ns duce mai mult
sev nu ctre tulpina sindicalist, ci ctre tulpina
evreiasc
33
.
Cci, exist acea fireasc legtur, pe care vom
documenta-o ndat, ntre agitaia socialist
34
i
Domnilor, aceasta este starea lucrtorilor romni, stare
care ne arunc n rndul popoarelor slbatice, stare care nu e
numai desonorant, ci periculoas pentru noi., ibidem, pag. 346
32
ibidem, pag. 339
33
Nicolae Iorga, n chestia agitaiilor evreieti, Discurs rostit n edina din 18 decembrie 1909 a
Camerei Deputailor, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 371
34
Socialitii au fost odat persoane sentimentale, care, dup un
stagiu oratoric naintea tinichigiilor evrei i altor nedreptii ai
soartei, i puteau permite s treac ntr-un partid de ordine i s
ocupe cele mai nalte situaii n partidul acesta de ordine. Din
aceast fas sentimental n care(;) socialitii lucrau pentru
ntrirea Statului a Statului dumnealor se poate, a Statului nostru
ceva mai puin, va s zic din aceast fas s-a trecut n alt
fas, de organisare real. Socialismul fusese represintat de
persoane tinere foarte culte, avnd moii, sau care avuseser
moii i care erau s aib moii, care aveau cri, care aveau gust
pentru literatur, pentru arte, pentru lucrurile spiritului(idem, La Legea
asociaiunilor de muncitori, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 349), chiar dac era i puin
snobism., ibidem
39
Pe ct timp socialismul a fost represintat de astfel de persoane,
nu aveam de ce s ne temem: ineau mcar instinctiv la clasa
social pe care o combteau. Atunci ns cnd ncep s se
amestece n socialism ceilali(ibidem) zpcii la minte i
ndrznei la bra(ibidem, pag. 347) cari n-au nimic comun cu noi,
cari se poate ntmpla s aib n casa lor o familie ce piere de
foame, a fost altfel.
Socialismul a nceput s devin periculos ndat ce a trecut la
aceast clas., ibidem, pag. 349, 350
Astfel, astzi ne gsim naintea unei stri de spirit care nu
nseamn altceva dect ur mpotriva celor de sus, organisaie
pentru ru, pornire violent mpotriva a tot ceea ce exist n
societatea de astzi. (ibidem, pag. 350) Noi nu suntem oameni: ei sunt
oameni cari muncesc, cari sufr, cari neleg, oameni cari merit prin
munca i suferina lor a se numi oameni, iar noi suntem un fel de
fiare slbatice, mpotriva crora orice e ngduit. Aceasta este
concepia socialist actual., ibidem
Calendarul Muncii pe anul de fa. n calendarul acesta,
ca n oricare calendar, e pros i poesie. S ncepem cu poesia.
Ar zice cineva: ncepem cu idealul, cu blndeea, cu
buntatea. M rog, s vedem. E o poesie isclit de un poet
cizmar. Poetul cizmar i ncepe poesia aa:
Nesioas band de reptile....
Cu toii: noi, dumneavoastr, fr nici o deosebire. Pe urm,
continu cu reptilele pn ajunge la ncheiere, la ndemn, care
sun astfel:
Desfurai stindardul de ruin.
Aceasta este o poezie. Dorii s mai aflai o a doua?
Suflete perverse, vulpi, lupi, hiene
cu chipuri omeneti, cu veninul negru,
nemernici farisei, erpi nveninai,
putrede gunoaie.
40
Dup acest al doilea poet, gunoaiele i toate celea suntem noi
toi mpreun.
Mai este i o alt poesie, care privete serviciul militar.
n Bulgaria, tii, orice bab de sat nu dorete mai mare
lucru dect s vad pe nepotul ei soldat, i, dac se poate, soldat
ntorcndu-se din lupt cu Macedonia ctigat. Este o stare de
spirit. Iat cealalt stare de spirit, de la noi, unde baba zice:
Mncai-a-r bolile i jalea. Acesta este poetul C. Florea, care
vorbete, n numele babelor din sate, mpotriva tuturor acelora cari
ngduie n ara aceasta barbaria care se cheam serviciul militar.
Un altul zice: S se sfrme tronurile nalte!
Vedei, domnilor, atentatorul [deunzi] n-a mers cu
rzbunarea dect pn la primul-ministru.
Acesta cu sfrmarea tronurilor nalte nu i-a pus
isclitura.
Asta e poesia.
Dar este i pros. n pros se zice cam ce putei crede, de
toi oamenii care nu se nscriu n sindicate, de toi aceia cari nu fac
politic revoluionar.
Aceasta la noi, n Romnia. Dar s vedem ce zice despre partea
cea mai nobil a vieii politice romneti, despre(;) lupta Romnilor
din Ardeal pentru pstrarea naionalitii lor romneti. Iat ce
zice: A treia lipitoare: pretinii naionaliti., ibidem, pag. 350, 351
Mai departe se zice despre clericalismul preoilor de
peste muni: Clericalismul e piedestalul naionalismului precum i
piedica naintrii culturale a poporului romn. Adec s taie pe
toi popii, s ucid pe toate persoanele care joac un rol cultural,
i atunci s li fie bine, bra la bra cu reprezintanii socialismului
internaional din Ungaria! Pn i inteniile lupttorilor naionaliti
de dincolo sunt bnuite; ei sunt tratai de gheeftari i de oameni
fr suflet: Naionalismul e un fel de izvor al ctigului i al
existenei unor oameni fr suflet., ibidem, pag. 351
Domnilor, n cte exemplare credei dumneavoastr c s-
au tiprit lucrrile acestea? Tot n calendarul acesta am aflat c
Romnia Muncitoare a vndut anul trecut brouri n numr de
26.730, i eu cred c nici o carte, cu toat impunerea de Guvern,
de Ministerii, nici o carte scris n romnete n-a putut s aib
41
rspndirea aceasta de 26.730 de exemplare. Se laud, i au
dreptate.
Domnilor, la aceast stare de spirite nu avem noi nimic de
propus? O stare de spirit nu se poate combate altfel dect prin
crearea altei stri de spirit., ibidem, pag. 352
Ce s-a fcut pentru a crea aceast stare de spirit? (ibidem)
Biblioteci nu, conferine nu conferine pentru ca toat lumea de
jos s neleag c aceia ce a spus Racovschi, i toi Frimii i
Cristetii este otrav, este neadevr i otrav, este otrav
sufleteasc, pornind dintr-o teorie repudiat de tiin. Iar, dac li
se spune: ce este n cartea asta e ultimul cuvnt al tiinii, oamenii
ce s zic? O fi!.
Li-ai dat dumneavoastr brouri care s-i lumineze? Li-ai
artat dumneavoastr c socialismul este un vis ru, care de mult
vreme a disprut din inteligena critic a sistemelor economice i a
rmas s alimenteze doar anumite pofte i tendine rsbuntoare?
tiu cei de jos, deci, c din nelesul critic al omenirii socialismul a
disprut de mult? Nu! Aceti oameni cred c, pentru ei, socialismul
s-a cobort ca o revelaie divin din cer! i tii ce sunt pentru ei
criticile de la Romnia Muncitoare? Sunt ceia ce era mai nainte
Visul Maicii Domnului, cu atta deosebire numai, c n Visul Maicii
Domnului se spune: rbdai, cci va veni o dreptate i pentru
voi, iar n criticile de la Romnia Muncitoare li se strig: v mint
popii! Apucai dumanul de gt, apucai pe burghesul care este
dumanul vostru natural! Aa se zice domnilor n Calendarul
Muncii! Da! Noi toi suntem dumanii naturali ai lor! Cei ce-i
neal i-i arunc naintea primejdiei, aceia nu sunt dumanii lor!,
ibidem, pag. 352, 353
Ei bine, cnd aceast stare de spirit exist, i nu de ieri,
de alaltieri, ci exist de zeci de ani, cnd toate Guvernele nu au
fcut altceva dect s se apere mpotriva adversarilor de partid(;),
cnd nici un Guvern nu s-a gndit s lumineze aceast ntunecime,
s umple acest gol de tiin n mintea celor de jos, ne mai mirm
atunci c din aceast stare de spirite pot s ias lucrurile cele mai
groaznice din punctul de vedere al dreptului i lucrurile cele mai
amenintoare din punctul de vedere al interesului societii la
propirea creia muncim? i muncim i noi adesea o munc tot
aa de grea ca i munca celora care stau n ateliere i cari cu
42
tendina evreiasc de a avea la noi mai mult dect
toat averea noastr, dect tot creditul nostru, dect
toat nrurirea asupra vieii noastre politice
35
.
Evreii au n Romnia o anumit pres, adec,
drept vorbind, au cea mai mare parte a presei n
Romnia. Astfel ziarul frances al Guvernului este
redactat de doi sau trei Evrei, i, n cele mai multe din
ziarele noastre, rolul Evreilor este precumpnitor.
Acum, orict ar pretinde cineva c Evreii servesc ca
salariai interesele partidului, condeiul iea totdeauna i
o nuan personal, care, n casul acesta, nu este
numai personal, ci este o nuan naional.
Apr scriitorul evreu pe conservatori, scriind la
foaia conservatoare, ori pe liberali la foaia liberal, dar,
pe lng aceasta, se amestec n chip firesc i sufletul
lor, care nu e i sufletul nostru, se amestec i sufletul
lor, care e sufletul rasei lor, i atunci coloreaz atacurile
ntr-un fel sau altul, dup cum cutare sau cutare
personalitate politic sunt sau nu favorabile aspiraiilor
de egalisare politic a Evreilor din Romnia. Dar, afar
de presa aceasta, din care se ridic mult mai presus,
prin sfidarea opiniei publice, a oamenilor cinstii prin
neruinata provocaie a simului naional, prin calomnii
pe care nimic nu le-a oprit vreodat, se ridic
Adevrul(;). Venic independentul, venic datorul,
venic pltitorul i venic cuttorul de plat nou:
Adevrul
36
. Gazeta Adevrul, ai crei redactori,
braele lor ajut la desvoltarea acestei naiuni, chiar dac o
ursc!, ibidem, pag. 353
35
Nicolae Iorga, Chestia agitaiilor evreieti, Discurs rostit n edina din 11 februarie 1910 a
Camerei Deputailor, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 392
36
ibidem, pag. 396, 397
43
n bun parte, i tocmai acea parte este partea
hotrtoare , sunt Evrei(;)
37
38
.
37
Ce represint Adevrul? Un talent mare? O grupare de
talente, o autoritate, un ideal? Ce represint?
Represint foarte multe lucruri. Adevrul represint
tendina Evreilor de a se organisa naional i de a cuta Sionul.
Sunt multe drumuri care duc la Roma, se pare c sunt prea multe
drumurile care duc la Sion, i, fiind attea drumurile care duc la
Ierusalim, se face cu greu alegerea, i uite c tot aici sunt
naionalitii evrei, societile lor particulare, congresele colare
evreieti, n ara aceasta a tuturor ngduinilor. i tii c
nvtorii evrei, adunai n congres pentru a represinta ideea
Sionului, au fost primii cu musica militar la Mcin i Brila.
Domnilor, Adivorul am auzit de attea ori zicndu-se
astfel Adevrului, nct, din cnd n cnd, fr voie, rostesc
acest nume cum se rostete de redacia i personalul de
administraie al acestui ziar e zionist. Zionismul, reprezentat de
ziarul Adevrul, cultiv sentimentul naional evreiesc, i-l cultiv
mpotriva noastr, i d un sens negativ, nu un sens positiv. Evreii
nezioniti nu ne ursc uneori, pe cnd Evreii zioniti ne ursc
totdeauna i nu ne iart niciodat pentru faptul c noi suntem
unde suntem i c, neputnd ncpea n toate laolalt unii de alii,
nu ne ducem noi la Sion, pentru a-i lsa pe dumnealor dincoace.
Va s zic Adevrul represint sionismul. Mai represint
tendina Evreilor din ar de a avea n mas toate drepturile, de a
alege i de a fi alei, de a schimba situaia corpului electoral i
echilibrul dintre partide(;). Va s zic represint Adevrul i
tendina Evreilor de a se introduce n mas n cetenia romn,
aa cum sunt, fr s lepede nimic din apucturile i din sufletele
lor., Nicolae Iorga, n chestia manifestaiilor studeneti, Discurs rostit n edina din 17
decembrie 1909 a Camerei Deputailor, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 363, 364
Aadar, Adevrul(;) este un fel de ziar naional
evreiesc, n ara Romneasc i mpotriva rii Romneti(;).,
ibidem, pag. 364
n ordinea a treia, Adevrul, naionalist evreiesc n
dou feluri, este i socialist, adec internaionalist. Mai este i a
patra coloare a ziarului, prin care cred c pricinuiete o mulime de
44
i mai este i o alt pres. Este presa evreiasc
ce se recunoate ca pres evreiasc
39
40
.
dificulti i neplceri unor anumii brbai politici din Romnia, pe
care i apr.
Desigur c aceti brbai primesc cu cel mai adnc
desgust laudele pe care li le d un ziar cu calitile morale ale
Adevrului.
Va s zic, patru chestii agit ziarul Adevrul; trebuie,
ns, ca una din ele s fie mai vie dect celelalte. Cei cari vin la
[sala] Dacia nu fac socialism, ci fac electoralism al partidelor
politice, sentimentalism romantic i revoluionarism nengduit. Va
s zic nu este socialismul chestiunea cea mai vie.
Socialismul, represintat prin oamenii culi, prin oamenii
cari, cel puin ntr-o oarecare msur, tiu ce fac, socialismul acela
s-a isprvit la noi. Socialismul nu poate dect s se isprveasc
avnd basa pe care o avea, pe care o pstreaz i acuma,
rzimndu-se pe o minoritate de Romni i o majoritate de strini.
Prin urmare socialismul nu este partea vie din aciunea
Adevrului. O fi zionismul? Am vzut multe feluri de Evrei, afar
de un fel pe care a dori s-l ntlnesc: Evreul cuviincios i
recunosctor fa de ara n care triete. Dar altfel i-am vzut: i-
am vzut mergnd n toate direciile. Am vzut pe unii mergnd
ctre o banc de opoziie, pe alii ctre o banc guvernamental,
sau urcndu-se i mai sus ca s capete anumite instrucii n cutare
chestii., ibidem, pag. 364, 365
Rdcinile puterii evreieti se gsesc, din nenorocirea
noastr i din fericire pentru dnii(;) n pmntul(;) rii
noastre., ibidem, pag. 365
38
ibidem, pag. 359
39
Apropo, cnd scriam, colaborator benevol, fr legturi de
partid, la Epoca i aveam libertatea de a scrie ceea ce voiam,
tratam chestiunile ca scriitor, ca istoric, i era n mine un avnt de
simpatie uman, de mil pentru nenorocii, pe care experiena,
asprimea, nedreptile vieii, pe care ticloia acelora de care mi
fusese mil un moment, mi-au distrus-o., (idem, n chestia manifestaiilor
studeneti, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 362) mi permiteam chiar o ilusie pe care
45
Ei bine, domnilor, Evreii au trei prese
41
.
Au o pres n strintate, o pres evreiasc n
ar, o pres foarte ndrsnea, care se d [chiar]
drept evreiasc
42
, i au o a treia pres, represintat mai
ales prin Adevrul.
acum nu mi-o mai permit(;) un sentiment pe care mi-l interzic
astzi. Credeam c se poate gsi o categorie de Evrei, o
categorie, nu persoane isolate , care s poat fi, dac nu util
vieii noastre, cel puin inofensiv, n mas ceva mai mare, n
mijlocul vieii naionale. De atunci au venit ns interveniuniuni de
la America, gazete particulare cu caracter naional evreiesc
ntemeiate aici, pentru a ne strnge de gt cnd era nevoie. Ne-au
strns de gt ndat dup cderea lui Cuza; ni s-au pus ntiu
minile n gt dup Rzboiu, cnd, iari, situaia noastr era
nesigur; al treilea iari ne-au pus mna n gt cnd a venit crisa
social. Aceasta este(;) tentativ de asasinat care se face
mpotriva noastr ca naiune dominant, de ctre acei cari mbrac
formele cele mai vulpine ca s-i arate dorina de a fi bunii notri
frai., ibidem, pag. 362
40
idem, Chestia agitaiilor evreieti, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 397
41
idem, n chestia manifestaiilor studeneti, n [D.P.v.I.p.I.], pag. 366
42
La Brila este o foaie evreiasc, al crii nume este Romnia.
Foaia(;) vorbete despre chestia socialist, despre afacerea
Racovschi,(;) despre njghebarea partidului socialist n Romnia,
despre admirabilul program al acestui partid, care pledeaz pentru
desfiinarea Bisericii, care pledeaz pentru desfiinarea caracterului
naional al Statului, care pledeaz pentru desfiinarea otirii
romneti i termin cu ngrijirea special pentru acordarea de
drepturi la Evrei, spunnd lucrul lmurit., idem, Chestia agitaiilor evreieti,
n [D.P.v.I.p.I.], pag. 397, 398
Domnilor, iat ce zice foaia Romnia:
Cu prilejul afacerii Racovschi, cercurile oficiale i
naionaliste au descoperit un raport ntre micarea socialist i
Evrei. Studenii naionaliti, foarte probabil nu fr ndemnul
46
Guvernului, n orice cas n acord cu acesta, au strigat c micarea
n favoarea lui Racovschi este nscenat de Evrei.
Fapt cert este c, dac Evreii au fost deocamdat strini
micrii, simpatia lor nu i-a lipsit.
Socialismul n ar nu mai este o cantitate neglijabil, i
partidul nou care este pe drum de a se forma constituie de acuma
o putere nsemnat, de la care Evreii pot atepta liberarea din
jugul n care gem.
Aceasta n luna Novembre, i acela care scrie aici prevede
c, dup o discuie ntre socialiti, dintre care unii vedeau
enormitatea prsirii punctului de vedere naional romnesc
pentru a trece la umanitarism i apoi la punctul de vedere naional
evreiesc, extraordinar pentru un Romn rtcit, c, va s zic,
dup aceasta, se va ajunge la declaraia marelui partid social-
democrat romn, c el nelege ca Evreii s nu mai fie strini, ci s
se bucure de drepturile tuturor celor cari s-au nscut n Romnia.
Prin urmare(;) dup teoria dumnealor, cine vrea s fie
romn nu are dect s se fi nscut n Romnia., ibidem
Ei, acum zicei poate dumneavoastr: astea au fost vorbe
n vnt! Nu, partidul acesta s-a organisat, i, dup ce s-a
organisat, i-au venit fel de fel de semne de simpatie din partea
persoanelor care-i salutau dorita ntemeiere.
Am aici ultimul numr din Romnia Muncitoare n care
scriu socialitii romni, dar socialiti romni nu cu suflet romnesc
i nu cu simpatie pentru Romni. Scriu, va s zic, socialitii
romni, efii, domnul Marinescu, i alte persoane, care dup o
ndelungat cugetare, hrnit cu mult cultur, au ajuns la aceste
concluzii: uitndu-se cu despre la noi, ni vaticineaz cu privire la
viitorul neaprat al Romniei unit cu desvoltarea fireasc a
civilisaiei i a vieii politice europene. Va s zic, n ultimul numr
din Romnia Muncitoare sunt telegrame sosite la Congres.
Cteva dintre ele nu-s fr interes.
Iat una:
Iai. Traiasc Congresul social-democrat internaional
Fraii Goldenberg;
Moineti. Triasc socialitii social-democrai romni
Galevinescu. i alta:
47
Piteti. Dorim succes strlucit noului partid social-
democrat. Triasc socialismul! Traiasc sindicalismul! Negrescu,
Bezdedeanu, Bercu Grimberg, Feldstein, Nicu Avram. Toi fruntaii
politici din localitate.
E i o alt telegram, ungureasc:
Budapesta. Trimitem salutul nostru bravei i contientei
muncitorimi romne, adunat n Congresul de la 31 ianuarie.
Triasc muncitorimea organisat! Comitetul Central al Partidului
social-democrat din Ungaria.
Este i o telegram de la Paris, unde se afl un cerc
socialist alctuit numai din Evrei:
Paris. Creasc sindicalismul, creasc socialismul! Grupul
muncitorilor socialiti romni. Stilul v arat proveniena ei.
Va s zic, pn aici, n afar de telegrama ungureasc, se
vede c aprobarea strintii e represintat de Evrei. Sunt i
bulgari. Eu am adunat aici, pe o singur jumtate de pagin,
urmtoarele nume de bulgari din Bulgaria, patria doctorului
Racovschi (urez domnului Racovschi s joace un rol ct de mare
liberator n ara domniei sale, dar s ne lase pe noi cu pcatele i
suferinele i aspiraiile noastre, aici, n ara noastr). Va s zic
din Bulgaria, din patria domnului doctor Racovschi, unde a fost i
unde se gsete, i unde avei cruzimea de a-l sili s rmie, l
silii s devin bun patriot bulgar, i cred c de aici nu result cine
stie ce dumnie fa de persoana domniei sale , de acolo vin
telegrame isclite Beccief, Abagief, Chircof, Neef, Napetrof,
Danailof, Nadef, Botusarof, Dimitrof, Coti, Dincef, Teodorof, alt
Beccief, Burlacof. Cu aprobarea Burlacofilor i frailor Goldenberg
i a lui Bercu i cum i mai zice, i cu aprobarea cercului hotrtor
de la Budapesta, partidul poate merge nainte, cci simpatiile
tuturor bunilor Romni i sunt asigurate.
Domnilor, va s zic de la nceput chiar vedem noi cam
ncotro bate agitaia socialist n Romnia. Cu astfel de aprobri,
cu efii pe care-i tim, cu punctul esenial din program: c
Romnia n-are nimic mai grbit dect de a da drepturi de odat
tuturor Evreilor nempmntenii, partidul acesta spune neted
originea sa i presint un certificat de proveniena sa naional.,
ibidem, pag. 399, 400
48
Dar, alturi cu forma socialist a agitaiei evreieti,
continu cealalt form, adec agitaiile evreieti supt steagul
naional evreiesc, supt steagul sionist, prin foile pe care evreii le
scot anume, cu ngduina noastr, i n-ar trebui s fie n nici un
cas cu ngduina noastr, pentru a represinta ceia ce ei cred c
sunt interesele lor i mpotriva a ceia ce tim noi c e interesul
nostru. Cam ce zic n foile lor, s-mi dai voie s v art prin
cteva citaii.
Domnilor, apare o foaie care se intituleaz Cronica
Israelit, iar dedesupt: organ politic al Evreilor din Romnia.
Domnilor, mai constituional dect aceast Cronic
Israelit, organ politic al Evreilor din Romnia, nu se poate.
Aceast foaie e condus de un oarecare domn Iosif R. Petreanu.
tiu c era un domn Petreanu la Voina Naional, mi nchipui
ns c acesta trebuie s fie altul. Va s zic avem Cronica
Israelit, organul oficial al Evreilor din Romnia, condus de Iosif
R. Petreanu.
Domnilor, Iosif R. Petreanu, adic un Steinberg sau un
Seinfeld oarecare, are urmtoarele preri n ce privete faptele
de vitejie pe care le-au ndeplinit, singuri, strmoii notri pe acest
pmnt. Zice:
Romnia este o naiune, iar nu o ras, i o naiune care
cuprinde elemente ce nu sunt de ras latin i nici de religie
ortodox. Romnia s-a format, ca toate Statele i mai mult poate
dect altele, prin unirea a diferitelor rase de oameni i diferite
popoare la un Stat, care cu timpul a devenit Statul Romn.
Aceasta domnilor, este o naiune ngduitoare, naiunea
care cetete aceste lucruri i se mulmete numai cu forma foarte
cuviincioas a unei interpelri n Parlament!
Mai departe:
Dintre aceste diferite popoare fac parte i Evreii, cari au
trit n aceast ar din timpuri imemoriale i crora li se datorete
n bun parte avntul economic pe care l-a luat Statul Romn,
Evreii fiind aproape singurii comerciani i industriai ai rii. Cci o
ar nu se formeaz numai prin sabie i ghioag...
Adec domnilor, aceasta este partea noastr: sabia i
ghioaga. Strmoii notri au fost ghiogari i oameni ai sbiei i fr
49
aptitudini n ceia ce privete cultura... ci i prin munca
economic, i Evreii au avut, precum au i acum, un rost economic
n aceast ar.
i, la sfrit:
Dac Statul Romn are caracter naional, atunci Evreii fac
parte din naiunea integrant romn; dar dac evreii nu fac parte
din naiunea romn i sunt o alt naiune, Romnia nu are
caracter naional., ibidem, pag. 400-402
Domnilor, las la o parte necuviina pe care ei o svresc
azi, dar naintaii, strbunii lor, de glorioas amintire, se rugau la
1831 lui Chiselev, aici, n Bucureti, n calitate de naiune
evreiasc, nu pentru drepturi, cci cu Chiselev nu se sta de vorb
cum se poate cu un ministru constituional romn din veacul al XX-
lea, ci doriau numai s poat lua n arend moii boiereti.
Cnd naiunea evreiasc se ruga s poat lua n arend
moii boiereti, ncepuse decderea boierimii, care nu put